Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Foto's van Canon EOS 6D Mark II-dslr verschijnen online

Door , 79 reacties

Er zijn foto's online verschenen van de Canon EOS 6D Mark II. Het toestel lijkt een scherm te krijgen dat uitgeklapt en gekanteld kan worden, en volgens een lijst uitgelekte specificaties zit er een 26,2-megapixelsensor in de fullframecamera.

Volgens de Japanse website Nokishita, die de foto's online heeft gezet, beschikt de gebruikte sensor over Canons Dual Pixel CMOS-autofocustechiek voor scherpstellen in live view en heeft hij daarnaast een systeem met 45 kruislings gevoelige focuspunten voor scherpstellen met de optische zoeker.

De fotografeersnelheid zou 6,5fps bedragen en de isowaarde zou tot 40.000 gaan, maar ook uitgebreid kunnen worden tot 102.400 in de extended-modus. Volgens de uitgelekte specificaties heeft de filmfunctie een full-hd-resolutie en wordt gebruikgemaakt van elektronische beeldstabilisatie. Het 3"-scherm aan de achterkant kan worden uitgeklapt en gekanteld. Het zou voor het eerst zijn dat Canon zo'n type scherm toepast op een fullframecamera. De behuizing weegt 765 gram volgens het Japanse blog.

Canon Rumors kwam vorige week met het gerucht dat de EOS 6D Mark II op 29 juni wordt aangekondigd. Geregeld verschijnen foto's van nieuwe camera's vlak voor de officiële presentatie op Japanse blogs en daarmee lijkt het aannemelijk dat het gerucht klopt. De camera zou echter pas in augustus te koop zijn.

De EOS 6D Mark II wordt de opvolger van de EOS 6D, die in 2012 werd aangekondigd. Dat model heeft een 20,2-megapixelsensor en een autofocussysteem met 11 scherpstelpunten. De lcd zit bij de huidige 6D vast op de behuizing.

Reacties (79)

Wijzig sortering
Je zou verwachten dat de techniek na verloop van tijd goedkoper en veel beter gaat worden, maar het gaat precies de andere kant op als je de prijzen van de laatste Canon apparatuur en objectieven bekijkt.

Ik heb een tas vol L lenzen en een 5D Mark II, allemaal gekocht toen ik nog geen eigen huis en kinderen had en dus relatief veel geld te besteden had.

Als ik nu ga kijken voor een upgrade, dan is dit amper een upgrade te noemen maar de verwachte prijs ligt ongetwijfeld weer een stuk hoger en meer in lijn met de 5 serie.

Ik heb helaas tegenwoordig een stuk minder tijd om me met hobby's bezig te houden en mijn Mark II heeft af en toe kuren, maar een upgrade gaat, ook naar een 6 serie gewoon te duur worden. Kan die knoop maar niet doorhakken om alles te verkopen, of om het te houden. Moeilijk.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 22 juni 2017 09:56]

Amper een upgrade? Zeker als je vanaf een 5D mark II komt is dit een behoorlijke stap terwijl de prijs relatief laag blijft. 5D was bij introductie (volgens mij) ongeveer 2200 dollar, deze nieuwe 6D wordt verwacht op 2000 dollar.

Daarvoor krijg je 5x zoveel focuspunten, 50 procent meer fps, draaibaar scherm, GPS, Wifi, DPAF, iets meer megapixel, enz, enz. Terwijl de prestatie van de sensor ook nog eens een sprongetje omhoog maakt.
Ik heb hetzelfde als @Fairy Als je een DSLR gebruikt zoals ik, heb je niet zoveel aan al die focuspunten (gebruik alleen de middelste). fps kan me ook niet veel schelen, net zoals GPS en wifi. Blijft over meer dynamic range en DPAF. Ik zit nog met een 5D (de orginele), en ik hoop dat de prijs van een 2dehands 6D in prijs gaat zakken. Meer dan genoeg camera voor mij, al is de verbeterde DPAF wel heel erg handig.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 22 juni 2017 10:37]

Blijft over meer dynamic range en...
Maar zijn dit ook niet n van de belangrijkste dingen die het upgraden waard maken? Zoals de 6D is toch meer een budget en landschapcamera. Meer DR zou je zeker in het laatste tak van fotografie lijkt me als vrij belangrijk/handig kunnen beschouwen. Ruisprestaties (en daarmee hoger DR) zullen stukken beter zijn, net zoals de 80D dit aanzienlijk beter doet en ondanks cropformaat bijna gelijk presteert aan een FF 5DIII (wanneer je foto's in reviews vergelijkt). Mij lijkt wel dat daarom een vergelijkbare sensor in de 6DII op FF een forse stap voorwaarts moet zijn.

Wat dat betreft erg jammer dat de 6DII pas nu komt... als hij eerder was gekomen had ik waarschijnlijk de 80D niet gekocht. Ik heb bijv. de snelheid en andere features van de 80D ook amper nodig, maar een 6D vond ik te oud en te duur (voor zijn techniek tov de 80D). In mijn geval verwacht ik dat de stap t.o.v. de 80D niet erg groot/voordelig/aantrekkelijk zal zijn buiten de gebruikelijke voordelen van fullframe. We zullen zien. :)

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 22 juni 2017 21:23]

No offence, maar wat ik je hoor zeggen is "Een Ferrari is een slechte upgrade boven een Fiat Panda want ik rijd nooit harder dan 100."

Er is echt een hoop interessants te melden omtrent deze camera. Deze camera gaat het gat opvullen dat de 5D Mark III en IV geslagen hebben door steeds duurder te worden. Maw, een betaalbare fullframe 'alleskunner'.

En doe je het niet voor de rauwe specs, dan zou ik toch dxomark eens checken als ze de camera getest hebben. Deze gaat hoogstwaarschijnlijk dezelfde boost in dynamic range krijgen als de 80D en de 5D Mark IV doordat ze het uitlezen dichterbij de sensor doen (technische details zijn me niet bekend, maar sla de sensormetingen op dxomark er maar op na voor deze twee camera's).

De 6D Mark II krijgt een nieuwe sensor, dus ik durf er om te wedden dat de dynamic range etc niet tegen zullen vallen. Nog steeds niet zo goed als bv Sony-sensoren, maar wel een enorme stap voor Canon zelf.
Inderdaad, ik fotografeer zelf voornamelijk portretten en landschappen, dan is zelfs DPAF leuk maar niet echt noodzakelijk. Ik ben toe aan een nieuwe camera en voor mij zal het vooral gaan om de vraag of ik op APS-C blijf of naar fullframe ga. Gezien wat ik het meest fotografeer is het feit dat al mijn objectieven 'wijder worden' bij een stap naar full frame erg welkom.

Maar fps gps en wifi is niet echt iets wat ik nodig heb. De datum- en tijdinformatie in de metadata is voldoende. Ik weet waar ik ben :-)

[Reactie gewijzigd door Omega Supreme op 22 juni 2017 10:40]

DPAF is wel echt een heerlijke feature, Op de mark 4 werkt dat echt als een zonnetje, als je laag bij de grond fotografeert hoef je niet met je gezicht op de grond te liggen, maar gewoon via het scherm en dan middels touch scherpstellen ideaal!
Verwar je dual pixel autofocus niet met een kantelbaar scherm?
nop, een kantelbaar scherm maakt het nog makkelijker dat wel, maar doordat de focus in liveview zo goed is kan je de camera gewoon goed bedienen zonder door de zoeker te hoeven kijken, je moet inderdaad wel wat scheef op je scherm kijken.
Maar eigenlijk zeg je nu dat als alle upgrades die jou niets doen weggelaten worden dat de upgrade niet zo spectaculair zijn... Focuspunten zijn erg praktisch voor product fotografie, wifi zal zeker van pas kunnen komen om de USB-kabel voor een direct pc verbinding tijdens het schieten eventueel weg te laten (usb blijft ongetwijfeld sneller), FPS kan handig uitkomen als je films maakt en GPS erg praktisch als je onderweg bent en dus uiteindelijk moet weten waar je de foto hebt geschoten (wat nu zelf bijgehouden moet worden)... Allemaal praktische upgrades voor hen die het nodig heeft, misschien niet voor jou. Maar het is een enorme feature pakket ten opzichte van de 5 series
Oh, dat zeker. Ik maakte alleen de afweging voor mezelf. Ik blijf nog wel even schieten met mijn 5D tot deze kapot gaat. Misschien is de 6DmkIII dan wel alweer uit. De eerstvolgende aanschaf op fotografie gebied gaat denk ik toch een Sigma 24mm (of 35mm) f1.4 zijn voordat ik de body ga vervangen :)
De 6D is wel een lekkere upgrade als je vanaf de originele 5D komt, die sensor is wat betreft dynamic range natuurlijk wel een stuk minder dan de huidige camera's.
Klopt maar canon loopt bijv achter andere merken die al een veelvoud van focus punten hebben. Daarnaast mag 4k video ondertussen in deze prijsklasse toch ook wel standaard zijn.

Heb zelf ook nog canon en het is dat ik mooie lenzen heb en die niet wil verkopen. Anders had ik al naar ander merk overgegaan, Sony maakt tegenwoordig mooi spul.
Amper een upgrade? Zeker als je vanaf een 5D mark II komt is dit een behoorlijke stap terwijl de prijs relatief laag blijft. 5D was bij introductie (volgens mij) ongeveer 2200 dollar, deze nieuwe 6D wordt verwacht op 2000 dollar.
Kijk eens in de Pricewatch wat een Canon 5D MKIV kost...
Als jij deze voor 2200 dollar kunt kopen doe mij er dan maar 5, want dan is het goede handel!

De gemiddelde prijs voor een 5D MK IV is ondertussen 4122 keiharde Euro's.
Het dubbele van wat jij als prijs noemt.

Om te zien of deze camera een 'betere' sensor heeft valt nog maar te bezien. Canon staat nu niet bepaald bekend om haar goede dynamische bereik of om de mogelijkheid om de sensor te pushen bij onderbelichting. Gridvorming is bij Canon eerder regel dan uitzondering.

Bovendien als je de specificaties van deze 6D MKII ziet, dan zijn ze zeker heel erg behouden en niks bijzonders ten opzichte van wat de concurrentie te bieden heeft. 1080P video is zelfs ronduit belachelijk te noemen omdat 4K bij zo'n beetje iedere andere camera in deze prijsklasse de standaard is.

Die hoge ISO waardes zeggen niet zoveel, die zijn over het algemeen toch niet bruikbaar.

Even de roze bril afzetten lijkt mij een goed idee!

Ter info, ik ben zelf een 5D MKIV gebruiker. Niet ontevreden, maar ook geen fanboy.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 23 juni 2017 07:35]

Ik heb zelf een 5D2 en gebruik regelmatig een 5D4 en 80D (ik werk in een fotozaak en leen regelmatig voor opdrachten wat). De voordelen van oa. de nieuwe sensor en het AF systeem zijn:

-1 stop betere ruisprestaties (de 5D4 doet het werkelijk 1 stop beter op hoge iso's)

-Veel meer dynamisch bereik. Op lage iso is dat leuk, maar ik vind het vooral handig bij slechte lichtomstandigheden om in de nabewerking nog wat te corrigeren.

-45 bruikbare punten ipv 1. Hierdoor kun je direct je focuspunt op je onderwerp liggen. Bijvoorbeeld bij een portret op een oog. Geen focus recompose meer. Ja, ik doe dat al jaren en het werkt best oke, maar met een normaal AF systeem gaat het allemaal een stukje sneller en kun je makkelijk continue autofocus gebruiken. Ik schiet veel met heel lichtsterk glas en met zeer kleine scherptediepte en een niet helemaal stilstaand model (en een fotograaf die ook altijd iets of wat beweegt), dus dan zit je er snel naast met focus recompose.

-De lichtmeting in de 5D4 is echt heel goed qua automatische witbalans. Ik merk dit bijvoorbeeld in TL verlichtte ruimtes (oa. sporthallen). Met de 5D2 (en 5D3 trouwens ook) is de witbalans altijd wat te warm. Dat is niet erg, want ik schiet toch in raw, maar kost je wel extra tijd, die je nu bespaard blijft.

En dan zijn er nog wat andere features die voor verschillende fotografen erg leuke toevoegingen zijn. Bijvoorbeeld het klapscherm (fotograferen en filmen laag bij de grond/over een publiek heen), het touchscreen (ideaal voor video, maar ook pinch to zoom), Dual Pixel AF (perfect voor video, maar ook bij fotograferen onder lastige hoeken als je de zoeker niet kunt gebruiken), wifi (even snel een paar foto's via facebook/instagram/whatsapp delen), etc.

Het ontbreken van 4k is een groot gemis. Niet zozeer voor de resolutie zelf, maar de cropruimte en het downsamplen tot een veel scherper 1080p beeld dan gewoon in 1080p filmen.

Verder hoop ik toch nog stiekem op een hybride zoeker. Helaas gaf de vertegenwoordiger van Canon gisteren mij niet echt het idee dat dat erin zou zitten.

[Reactie gewijzigd door Universal Creations op 22 juni 2017 10:51]

Ik zit ook met een 5dii en niet een onwijze upgradewens, maar dat focus recompose verhaal klinkt nog wel interessant;

Du jij zegt dat ik bijv met een 50mm f1.2 op zo'n nieuwe 5d of 6d ook prima focussing krijg (tov het middelste punt) met de overige punten? Idd met kleine scherptediepte zou schieten met servo best wel leuk soms zijn..
Ja, de buitenste punten zijn net zo goed qua werking als nu je middelste. Probleem zit hem meer in je lens vrees ik. De 50/1.2 heeft behoorlijk last van focus shifting en field curvature en onscherpte naar de randen toe. Dit kan ook zorgen voor minder betrouwbare focus. Dus daar moet je wel rekening mee houden.
duidelijk. Hij is er nog niet hoor, ik ga biiijna tot aanschaf over :)
Dunno sinds ik wel eens geschoten heb met die 1.2 wil ik hem hebben.. Maar jij impliceert dat die sigma eigenlijk heul erg prima is? Ik lees net ff de beschrijving in het grote canon objectieven topic. Dus jij zegt; overweeg die serieus? Autofocus op mn 5dii is prima 7 snel? die extra lichtgevoeligheid van de 1.2 is de meerprijs niet waard? hijs wel de helft.. :)

EDIT

Ik zit even jouw reviews te lezen :) Ik moet zeggen het contrast, kleuren en bokeh van de canon 1.2 vind ik ook wel belangrijk. Het zou een zakelijk aanschaf zijn dus de prijs is ook nog wel de verantwoorden.. Ik vind de sigma ook zo 'lang' :)

[Reactie gewijzigd door maratropa op 22 juni 2017 12:49]

Ik heb zelf ook de Canon f/1.2L en ik kan zeggen dat het echt veruit het beste objectief is welke ik ooit op m'n camera gehad heb. Wat een contrast!!

Ik schiet wel minder de laatste tijd maar ik heb nog lang geen must om iets anders nog aan te schaffen. Er kan erg veel met de lens en hij werkt prima op een 1Ds II als op een oude analoge EOS 1n/1V. Dat is een lens die overal op gebruikt kan worden. Ik heb zelf nergens focus problemen meegemaakt met deze lens.

[Reactie gewijzigd door Shaggy_NL op 22 juni 2017 13:28]

Contrast als in kleur contrast, neem ik aan. Dit is typisch een Canon L kwaaltje waardoor je nogal snel dichtgelopen schaduwen krijgt. En dit contrast is geen microcontrast, dus het voegt niets toe aan de scherpte. Je hebt nog nooit last gehad van focus shift? Dan heb je nog nooit tussen f/1.2 en f/2 geschoten. Kan natuurlijk, of je bent totaal niet kritisch.

Disclaimer: * UC is een enorme pixelpeeper en vergelijkt graag zeer kritisch allerlei lenzen.

[Reactie gewijzigd door Universal Creations op 22 juni 2017 14:03]

Nou... niet per s last van. Ik vind de Canon juist op veel punten erg fijn. Ik zou eerder 10 andere lenzen verkopen, om deze te kunnen houden.
Het enige waar de Canon 1.2L beter in is, is de bokeh bij highlight bokeh. Voor de rest is de Sigma koning. De 85/1.4 Art en de 135/1.8 Art hebben wel een hele mooie bokeh en lopen rondjes om de Canon equivalenten.

[Reactie gewijzigd door Universal Creations op 22 juni 2017 12:50]

hmm dan is het dubbele betalen voor de canon misschien geen slimme actie. :>

ok ik houdt op met vervuilen :) , bij vragen ga ik wel verder op het forum

thnx!
Wat ik ook nog jammer vindt is het ontbreken van een dual sd slot, en ik hoop dat de buffer een flinke verbetering is ten opzichte van de huidige, ik loop daar nu tegenaan dat wanneer die vol zit het wegschrijven ook niet echt vlot gaat.
Het ontbreken van een tweede sd slot is echt een enorme misser. De snelheid van wegschrijven naar de sd kaart zal wel vlot gaan, iig minimaal 80 MB/s (als het geheugenkaartje dat kan leveren).
Schiet je ook met de 5D4? Dan ga je waarschijnlijk niets winnen, tenzij Canon zo slim is om er een UHS-II slot in te doen, maar ik vrees van niet.
Ja Ik heb ook een mark 4, maar wij zijn een bedrijf dat met 2 fotografen werkt, en hebben nog twee mark 5d2's en een 6D te upgraden, dat is met mark 4's best een investering, als 2de camera is dit een serieus alternatief. Ik ben echt benieuwd hoe deze straks gaat presteren.
De huidige 6D is zelfs al een serieuze upgrade ten opzichte van de 5D mkII. Een vriendin van me had die en we gingen samen geregeld op pad. Dus de verschillen kwamen snel naar voor.
Met de komst van de 6D mkII zal de huidige 6D zakken in prijs. Ik kocht de mijne bijna 3 jaar geleden voor 1400 inclusief grip. Ik vermoed dat we de 6D weldra zullen kunnen kopen voor 999.
De 6D is geen upgrade t.o.v. de 5D2. Het enige wat iets beter is, zijn de ruisprestaties bij hoge iso en het focussen bij low-light (zonder AF hulplicht van een flitser).
Je verliest met een 6D 1/8000sec t.o.v. de 5D2 en verder zijn ze eender (de 5D2 is overigens wel robuuster gebouwd).
Dat en de 6D heeft ook wifi en gps. Het is inderdaad niet een upgrade waard vanaf de 5Dii, maar ze zijn ook niet bepaald gelijk wat mij betreft.
In meer opzichten wel dan niet. Resolutie, beeldkwaliteit, af-systeem zijn nagenoeg gelijk.
Jij zou nu kunnen upgraden naar een 5D3. Ik kwam ook van een 5D2 en kon een nieuwe niet veroorloven (zeker de 5D4 niet), maar de 3 toch behoorlijk veel beter moet ik zeggen, en zeker 2e hands heel erg goed te doen.
Ik heb de 5D3 overwogen maar laten gaan toen de geruchten van de 6D2 op gang kwamen. 5D3 zal ongetwijfeld beter zijn in sportfotografie en robuustheid, maar de 6D2 is weer beter op allerlei andere vlakken, de belangrijkste technische verbetering in de dynamic range die recente sensoren van Canon doorgemaakt hebben. De 5D3 is daarbij onder de streep toch wel een vrij verouderde sensor met tegenvallende dynamic range. Niet dat de camera er anno 2017 niet meer mee kan, maar er in investeren zou ik nu niet meer doen.
Ah is Canon ook iso-less gegaan? Dat is wel nice ja..
Als hobbyist ga je het niet terugverdienen en is het best kostbaar ja. Maar goed, dat was je 5D Mk II k al, en die lenzen blijven tot in de eeuwigheid wel goed. Dus voor alln de body betaal je. Mogelijk dat je nog inruil van je 5D Mk II kan doen, kost de body van de 6D k weer minder.
Hopelijk wel filmen in 4K eindelijk? In de tekst staat FullHD maar kan me niet voorstellen dat de nieuwe range nog steeds geen 4K kan filmen.

[Reactie gewijzigd door bones op 22 juni 2017 09:40]

Nee 4K is uitgesloten, waarschijnlijk om de 5D mark IV te beschermen. (Die van de 5D is dan weer zo gebrekkig gemaakt om de Cinema line te beschermen).

[Reactie gewijzigd door Avaris op 22 juni 2017 09:44]

Dat is ook meteen het probleem van Canon. Bepaalde functies die zij bewaren voor top tier modellen zit bij concurrentie wel gewoon in de goedkopere varianten. De chips kunnen het prima aan, de processor kan het prima aan, maar ze verrekken het te implementeren omdat mensen anders de topmodellen van Canon dan links laten liggen. Maar wat is erger? Dat ze niet voor de absolute top gaan of dat ze voor een ander merk/ecosysteem gaan?

Mijn GH4 heeft al een paar jaar 4K en 1080p tot 96fps, en met hoge bitrates en flink wat video-instellingen. En Canon komt pas nu in hun topmodellen met dat soort features, en die camera's kosten dan ook nog eens een veelvoud van wat de GH4 een paar jaar terug kostte. Met zo'n houding verlies je het gewoon. Canon loopt de laatste jaren zeker op videogebied gewoon hopeloos achter in het segment onder de 2500 euro.
Ze gokken er gewoon op dat veel mensen, zoals ook ik, te veel geinvesteerd hebben in Canon glas.
Ik heb Canon glas, maar dat werkt met een adapter prima op m'n GH4 ;)
Voor video wel, maar op fotografie gebied ga je er gewoon niet bij in de buurt komen bij deze Canon. De ergonomie van deze camera's is gewoon dik in orde, als ze de buffer ook nog een beetje in de buurt van de mark 4 krijgen wordt dit de vervanging van 2 5d II en een 6D ;-) scheelt behoorlijk investeren ten opzichte van de mark 4.
Qua foto is mijn GH4 inderdaad niet vergelijkbaar met een Canon in deze prijscategorie. Ik heb nog een 550D liggen en ik merk dat vooral fijne details op foto's gemaakt met de 550D gewoon vl beter zichtbaar zijn dan op foto's gemaakt met m'n GH4. Daarnaast ook wel eens de 5DM3 en M4 in de handen gehad en foto's mee gemaakt en dat zijn zeker voor fotografie echt heerlijke camera's.

Maar ik ben van oorsprong geen fotograaf die fotografie blijft bijzaak voor me :)
Afhankelijk van hoe lang je al hebt gekozen voor Nikon of Canon, stap je cht niet 'eventjes' over omdat de concurrent een voordeligere optie heeft. Objectieven die je in die jaren hebt opgespaard kun je dan gewoon deponeren om dan nog eens weer honderden - duizenden - euro's uit te moeten geven om die lenzen weer aan te schaffen voor het bajonet van het andere merk.

Gezien de ontwikkelingen zou ik graag overstappen naar Nikon, maar de investering van duizenden euro's aan lenzen die ik voor Canon heb kan ik niet zomaar even ophoesten voor Nikon systemen. Om dan maar even te zwijgen over de mogelijke ontwikkelingen en het risico dat ik over 'x'-jaren wr hetzelfde probleem heb.

Canon kan het maken, omdat het een grote achterban heeft die genvesteerd is. Net als dat je dat hebt met iOS en Android. Het gras mag dan soms iets groener zijn aan de overkant. Al die apps en games die je hebt gekocht mag je ng een keer kopen. Dat is een vrij hoge drempel voor veel mensen.
nou, Nikon is anders ook aardig de weg kwijt hoor. De d5600 heeft een mooi scherm maar mist weer van alles, de d7500 is het net niet, de d500 is erg mooi, maar geen FF als je dat zoekt en vrij zwaar. De FF lineup is toe aan een upgrade en ja die naamgeving, geen zinnige lijn meer in te vinden.

Ik zou zeggen, een keuze om bij Canon te blijven zou zo gek nog niet zijn (zegt een Nikon owner). Stiekem kijk ik zelfs naar een m4/3, lekker compact.
De chips kunnen het (bij Canon) niet aan. Waarom denk je dat de 5Dmk4 een brakke 4K implementatie heeft (met 1.6x crop en MJPEG file formaat). Dat komt omdat de CPU het niet kan bijbenen om de hele sensor uit te lezen en dan te rescale+crop naar 4K en H.264 encoding. Ik heb liever een full-HD met 1.0 crop (geen dus) met full-frame readout en H.264 file formaat dan een 4K implementatie waar veel haken en ogen aan zitten.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 22 juni 2017 11:03]

Bluetooth is in ieder geval nieuw, en het is ook goed dat GPS er nog steeds in zit. Verder is dit Canon's eerste full-frame DSLR met een uitklapbaar en volledig draaibaar scherm.
Is de battery drain issue van de GPS functie dan al opgelost? Ik heb deze functie standaard uit staan op mijn 6D omdat ik de camera zonder problemen wil kunnen opbergen en een paar weken kunnen gebruiken.

Draaibaar scherm is wel een leuke gimmick. Met een groothoeklens kun je leuke selfies maken maar het is nu vaak nog afdrukken op geluk :+
Volgens mij staat de GPS niet aan wanneer de camera uit staat, neen?
Op mijn Nikon heb ik de mogelijkheid om GPS inderdaad aan te laten, maar ik vind dat hij snel genoeg een fix krijgt waardoor ik die optie uit heb gezet.
Jawel die blijft aan op de achtergrond. Dat heeft ook een reden. Ben je op baan en zet je de camera aan wil je dat de camera direct weet waar je bent en niet 5 minuten moet zoeken waar je bent. Ik zet hem ook af. Behalve op reis want dan wil ik weten waar ik welke foto nam.
Dit lijkt een beetje de Canon tegenhanger voor de Nikon D750 te worden.
Maar dan een stuk beter op veel vlakken. En dat mag ook wel na zoveel jaar. Hopelijk een reden voor Nikon om weer een topcamera te bouwen ipv een halfslachtige D7500, om maar niet te beginnen over de D3400 (eigenlijk D3250) en D5600 (eigenlijk D5500+snapbridge).
Of ie echt stukken beter is op veel vlakken valt volgens mij ook wel weer mee. De filmfuncties zullen voornamelijk vanwege de dual-pixel AF beter zijn. Voor de rest is het behoorlijk vergelijkbaar waarbij het nog maar de vraag is of de sensor qua dynamisch bereik mee kan komen met de D750. Ook de AF moet zich nog maar bewijzen.
De AF heeft zich al bewezen in de 80D (en 800D/77D). 45 crosstype punten of 15 (die allemaal in het midden zitten) is een behoorlijk verschil, zeker als je onderwerpen niet zo contrastrijk zijn.
Dynamisch bereik boven de 12 stops is echt overkill (bij hoge iso's meer dynamisch bereik overhouden, is veel nuttiger)
De 6D2 heeft een uitklapbaar scherm (kan dus ook naar voren gericht worden) en touchscreen. Dual Pixel AF is niet alleen handig voor video, maar ook voor foto's onder lastige hoeken, anders heb je nog niets aan je klapscherm...
Beetje mosterd naar de maaltijd dan. De D750 opvolger zal niet al te lang meer duren en dan loopt Canon weer achter de feiten aan als het gaat om prosumer FF DSLRs.

Als ze hem voor een scherpe prijs in de markt zetten, maakt dat hem misschien interessant. Maar als ie rond de 2000 euro uitkomt, is dat voordeel ook weg.
Hoop nieuwe verbeteringen, genoeg redenen om te upgraden naar deze nieuwe versie. Ben benieuwd hoe hij uit de DxO komt. Uitklapbaar scherm is al geweldig voor zo'n fullframe, hoe mooi is het dat je niet bij je statief hoeft te liggen bij een laag standpunt.

[Reactie gewijzigd door Avaris op 22 juni 2017 09:39]

Dat ligt er aan waar je vanaf komt :)

Ik zit met smart te wachten op deze camera, mijn werkpaard is een 5DII en die begint gewoon oud te worden. Alleen al qua specs word ik blij, meer megapixels, draaibaar scherm (werk veel in krappe/rare hoeken) en 45-punts af klinkt als een verademing.

Het zat echt te wachten op deze camera in deze prijsklasse aangezien de 5-serie na de introductie van de 5DIII te prijzig geworden (puur mijn menning) is voor mij. Ik wacht de reviews af en als dit niks word ga ik naar Fuji denk dan heeft Canon genoeg steken laten vallen. Tot dusver klinkt het nog veelbelovend :)
Ik heb echt precies hetzelfde! De 5D2 maakt eigenlijk nog steeds absurd mooie foto's, maar bepaalde features zoals GPS horen tegenwoordig gewoon op een camera te zitten. Ook de autofocus van de 5D2 is niet meer van deze tijd. Ik heb al op de 5D3 zitten azen vanaf dat het model uitkwam, maar dit model daalt niet genoeg in prijs, hij zit nog steeds rond de 3000 euro.

Als de sensor een beetje goed is en de prijs in de buurt van de eerste 6D, dan wordt dit een heel interessante optie!
Daarentegen maakt mijn 5D1 ook nog steeds absurd mooie foto's ;)
Nog maar weinig andere DSLR's tegengekomen die out of the box zulke mooie natuurgetrouwe kleuren vastlegt.
Ik zit nog steeds met een 40D, en zie ook nog weinig redenen voor een upgrade. ;) Ben een tijdje overgestapt op MFT, maar ondanks de hogere resolutie en een hoger dynamisch bereik waren de foto's in de praktijk toch minder gedetailleerd.
Ben benieuwd naar de prijs, maar die zal wel sky high worden ten opzichte van de oude 6D.
De 5D MkIV is immers ook dik 4000,-.
Eigenlijk jammer dat alles bij Canon zo vreselijk duur is geworden. :O
Dat is idd jammer als je vast zit en het canon ecosysteem. Het kan in veel gevallen zeker lonen om je objectieven en andere toebehoren te verkopen en over te stappen op een concurrent.

Maar ook andere merken worden steeds iets duurder. De markt krimpt en dat zorgt voor prijsstijgingen bij nieuwe producten.
Welke concurrent is goedkoper? Ik denk dat overstappen naar Nikon ook een kostbaar verhaal wordt, en Fuji is als prof gewoon nog niet goed genoeg in service opties e.d. en nog niet full frame
Nouja ligt er dus puur aan wat je eisen zijn. Voor mij is Fuji wel een optie, ik kom sowieso nt niet in aanmerking voor CPS en red het daardoor al jaren zonder die service opties.
Ik red het effectief gewoon goed met 2 L lenzen en 1 body (en een reserve body ergens onderbhet stof)

Fullframe is voor mij geen harde eis zolang de beeldkwaliteit goed genoeg is voor mijn werk.

Nou scheelt een X-T2 qua prijs weinig met een 6D maar de concurrentie is fel in dit segment en op dtt moment loopt Canon mijlenver achter met een hoog bejaarde 6D dus word deze upgrade hoog tijd
Zit net alles aan te schaffen, dus dat is geen optie. 8)7
Tevens ben ik gewoon zeer tevreden over Canon, en dat Nikon body's zo her en der beter uit de test komen doet me ook niet overstappen.

De huidige lenzen worden ook steeds duurder, ondanks dat het geen nieuwe producten zijn.
Alles wat Canon uitbrengt wordt duurder dan de vorige versie inderdaad.

Ik ga ook graag over op een 6D2 vanaf mijn 650D (vooral vanwege de prestaties bij minder/weinig licht) maar als dit ding ruim 2000 gaat kosten en een mooi all-around lens (zoiets als de Tamron 24-70mm) dan ga je al over de 3000 heen.
En dan moet ik mijn antieke 70-210mm USM ook eens vervangen.

Dat is voor een hobbyfotograaf als ik die er niets mee verdiend gewoon niet leuk meer.
Ja hobby's kosten geld, maar dit wordt allemaal wel heel veel geld.
Diverse bronnen (canonrumours etc) vertellen dat de 6D2 zo'n $2000 moet worden, en rond de prijs van 6D toen deze net uitkwam zou moeten liggen. Doe iets bovenop de dollarprijs en een introductieprijs van 2199 is denk ik heel reel.
Ik denk dat ze de prijs van een dergelijke camera onder de psychologische grens van 2000,- willen houden. Anders zit het toch net even een stapje hoger en kunnen ze net zo goed overschakelen op de 5D Mark III.
Canon lijkt redelijk terughoudend met het doorvoeren van 4k, dit laten ze liever bij de Cinema line cameras.
Genoeg concurrenten die het wel doorvoeren in hun fotocamera modellen. Voor video met je moet je al een tijdje niet meer bij de canon fotocamera's zijn.
Hoewel ik begrijp dat de meeste mensen deze camera enkel voor foto's gebruiken, zijn er ook zat mensen die om allerlei redenen (bijv. beschikbaarheid van specifieke lenzen) hun DSLR gebruiken om te filmen.
Bij een splinternieuwe DSLR in deze (prijs)klasse anno 2017 verbaast het ontbreken van 4K me daarom toch wel. Zeker als bijv. Panasonic dit al levert op systeem- en compactcamera's van een paar honderd euro.

Edit: iemand was mij al voor tijdens het tikken van deze tekst ;)

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 22 juni 2017 09:51]

Ziet er uit als een mooie camera!
Op "papier" zien de specs er mooi uit, zeker voor fotografie!

Echter is het wel jammer voor de cinematografen onder ons dat de video resolutie van deze camera weer enkel Full HD en kleiner betreft, wat dat betreft lopen de micro 4/3 systeem camera's toch nog voor, hier laat Canon wat mij betreft een flinke steek vallen.
Erg benieuwd naar deze body! Ben nu al tijden op zoek naar een FF, en sinds ik de geruchten rond de 6d mk2 volg was een 2e hands eigenlijk geen optie :P . Hoop/verwacht dat hij net onder de 2k gaat kosten in Nederland...

Alle specs zijn vooralsnog beter dan ik had gehoopt :) , 26,2mp sensor is voor mij al een behoorlijke upgrade vanaf de 18mp die ik nu heb met de 7d . Daarnaast de nieuwe processor + 6,5 fps maakt hem ook prima geschikt voor sportfotografie :) .

Dat er geen 4k filmoptie op zit doet mij niet zoveel, gezien ik daar toch niet meer werk. Hoop alleen wel dat de body behalve in grote ook een upgrade heeft gehad qua materiaal. Als ze 'm zo onverwoestbaar maken als m'n oude 7d ben ik helemaal gelukkig :D .