Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 139 reacties

Canon heeft de EOS 5D Mark IV aangekondigd. De dslr krijgt een nieuwe 30,4-megapixelsensor met Dual Pixel-autofocus en een nieuwe Dual Pixel Raw-functie, waarmee achteraf kleine aanpassingen aan onder andere de scherpstelling gemaakt kunnen worden.

Volgens Canon bestaan de 30,4 miljoen pixels van de sensor in de 5D Mark IV uit twee lichtdiodes, die gezamenlijk of afzonderlijk gebruikt kunnen worden in het eindresultaat. Omdat de diodes ten opzichte van elkaar een geringe verschuiving kennen, moet dit enkele aanpassingen mogelijk maken die met een reguliere sensor niet gemaakt kunnen worden.

Canon heeft drie nieuwe functies toegevoegd. Met Image Microadjustment is het mogelijk om de scherpte van de foto aan te passen, dat zou bij portretfotografie van pas moeten komen. Bokeh Shift laat gebruikers volgens Canon 'onscherpe hooglichten horizontaal verschuiven zodat ze beter overeenstemmen met beeldelementen die wel scherp zijn'. De precieze werking daarvan is onduidelijk. De derde functie heet Ghosting Reduction en moet het mogelijk maken om artefacten in het beeld te reduceren.

Om de aanpassingen aan de Dual Pixel Raw-bestanden te maken zullen gebruikers de Canon Digital Photo Professional-software moeten gebruiken. Deze raw-converter levert de fabrikant standaard mee met zijn dslr's. Omdat de verschuiving van de diodes ten opzichte van elkaar klein is, lijkt het te verwachten dat de aanpassingen die gemaakt kunnen worden subtiel zijn. Canon heeft geen praktijkvoorbeelden laten zien.

Canon gebruikt dezelfde pixelindeling al langer in camera's voor de Dual Pixel AF-functie, die snelle en vloeiende autofocus in liveview op het hele sensorvlak mogelijk maakt. De 5D Mark IV is de eerste camera waarbij de lichtdiodes van de pixels afzonderlijk kunnen worden ingezet.

Canon EOS 5D Mark IVCanon EOS 5D Mark IVCanon EOS 5D Mark IVCanon EOS 5D Mark IVCanon EOS 5D Mark IV

De nieuwe 30,4-megapixelsensor heeft een gevoeligheid van 100 tot 32.000 iso. Dat kan digitaal uitgebreid worden naar equivalenten van 50-104.200 iso. Het toestel gebruikt de Digic 6+-beeldprocessor en een autofocussysteem met 61 punten, waarvan er 41 kruislings gevoelig zijn. Daarmee is het af-systeem gelijk aan dat in de EOS 1D X Mark II. Het middelste punt is gevoelig tot lichtwaarden van -3EV. De maximale fotografeersnelheid bedraagt 7fps en in de buffer is plaats voor 21 raw-bestanden. Bij het fotograferen in jpg-formaat kan er met de maximale snelheid gefotografeerd worden totdat de geheugenkaart vol is.

Ook krijgt de Canon EOS 5D Mark IV een 4k-filmfunctie, met een resolutie van 4096x2160 pixels en snelheden van 30, 25 en 24fps. Bij het filmen in 4k wordt niet de volledige sensor gebruikt, maar een uitsnede van het midden van het beeld gemaakt, wat resulteert in een cropfactor van 1,64x. Canon gebruikt de motion jpeg-codec en laat gebruikers ook losse frames opslaan, wat resulteert in bestanden met een resolutie van maximaal 8,8 megapixel.

Het 3,2"-scherm achterop de behuizing is een touchscreen en heeft 1,62 miljoen beeldpunten. De Canon 5D Mark IV beschikt over wifi en nfc en er is plaats voor een sd- en CompactFlash-geheugenkaart. Het toestel maakt gebruik van dezelfde rgb-meetsensor met 150.000 pixels als de EOS 5DS-modellen.

Samen met de camera introduceert Canon twee nieuwe objectieven: de EF 24-105mm f/4L II USM en de EF 16-35mm f/2.8L III USM. Zoals de Romeinse cijfers in de namen aangeven, zijn dit opvolgers van bestaande modellen. De nieuwe 24-105mm krijgt verbeterde beeldstabilisatie, die volgens Canon tot vier stops effectief zou moeten zijn. Bij het huidige model is dat drie stops. Ook is de standaardzoom voorzien van een nieuwe coating, die ghosting en flare tegen moet gaan. Het diafragma bestaat bij het nieuwe model uit tien in plaats van acht lamellen. De derde versie van de 16-35mm f/2.8L is voorzien van een dubbelzijdig asferisch lenslement, wat moet resulteren in betere scherpte in de hoeken van het beeld.

Canon EF 24-105mm II en 16-35mm IIICanon EF 24-105mm II en 16-35mm III

De Canon EOS 5D Mark IV is vanaf september beschikbaar voor een adviesprijs van 4200 euro. Het 16-35mm f/2.8L III-objectief volgt in november en kost 2670 euro. In december komt de 24-105mm f/4L IS II op de markt voor 1280 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (139)

Ligt het aan mij of worden de 5D body's elke generatie fors duurder?
Maar leuk dat Canon ook eens wat vernieuwende dingen toevoegen aan een camera.
Dit heeft 2 redenen:

1) De Euro / Yen verhouding is momenteel bizar slecht
2) De hele markt voor compactcamera's is verdwenen. Om de omzet en winstcijfers op pijl te houden moet de foto enthousiast hiervoor opdraaien.

Je ziet dit niet alleen bij Canon maar ook bij Nikon en andere fotografiemerken.
De Dollar / Yen is net zo slecht ten opzichte van de lanceringen van voorgaande modellen.
Dus dat lijkt me niet het probleem.

De EU prijzen zijn enorm zelden zat er z'n groot gat tussen $ en ¤.

Je ziet ook dat Canon marktwerking tegen werkt want de verkopers krijgen bonussen op de aantallen weggezet en niet de marge op het product wat ik begreep je ziet dan ook bij de canon geautoriseerde dealers dat de 5D series en 1D series overal even duur zijn. Prijzen dalen bijna niet meer na de eerste drop als de leveringen goed opgang zijn de early adapter betaald de hoofdprijs.

De 5D3 kost in bijna alle winkels op dit moment 2899,- zelfs bij de vroegere prijs vechters.

Met de 5Ds en DsR zie je ook een gelijk niveau van 3799 en 3999 daar is de prijs van gestegen boven de introductie prijs dat gebeurt doorgaans niet veel met DSLR's. Dit komt aan de grafiek te zien wel door de lage euro want na de brexit stemming is de prijs flink gestegen.

Gek genoeg verkopen ze ondanks die enorme prijs verhogingen ladingen van het pro spul ondanks de slechte markt condities dus zo slecht gaat het nog niet met de economie. Was ik vroeger een uitzondering met een grote tele lens en (D)SLR's nu loopt iedereen er mee en niet het goedkoopste spul.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 25 augustus 2016 09:55]

We worden in Europa dan ook echt flink genaaid. De prijs voor de body is in Amerika $3499 = ¤3105
tel hier vervolgens 21% BTW (= ¤652) bij op en je komt op een totaal bedrag van ¤3757

Wel ben ik te spreken over de verbeteringen die Canon heeft doorgevoerd. Ik ben erg benieuwd naar het dynamische bereik van de sensor. Iets waar Canon toch wat mee achterloopt maar met de 80D en 1dx MKII toch langzaam aan het bijtrekken is.
Maar je hoeft hem niet hier te kopen....Mijn broer heeft de 200-400 gekocht, die staat hier met als laagste prijs 12.229 euro. Hij heeft hem in Zuid Afrika gekocht, Europees model, voor 7100. Dat is een vlucht wel waard, inclusief vakantie en het risico dat je bij de douane gepakt wordt is heel laag. (Maar is er wel!)

Dat bokeh schuiven klinkt interessant, dat heb ik al meermalen willen doen. Net dat lichtere punt iets verder weg zetten van je onderwerp... Maar helaas (nog) niet mogelijk met Lightroom.
Krijg je geen problemen met de garantie, als hij voor reparatie moet oid?
En ik wil niet roomser zijn dan de paus, maar je bent ook gewoon aan het frauderen.
Niet 'gepakt worden' wil niet zeggen dat het dan ineens wel mag.
Zelfs wanneer je gepakt wordt zal het totaalbedrag nog altijd lager zijn dan de retailprijs in Europa.
Dat is mijn punt niet. Waar het om gaat is dat je als je zelf importeert ook geacht wordt zelf te zorgen voor het afdragen van importheffingen en belastingen.

(Dit objectief zou netjes ingevoerd inderdaad op iets meer dan ¤9000 komen, en er zou dus nog steeds sprake zijn van een enorm prijsverschil.
Een deel daarvan is te verantwoorden; de kosten voor vanalles (personeel, huisvesting, marketing) liggen in ZA nu eenmaal wat lager, waardoor de regionale vestiging dus ook met minder marge op producten kan overleven, of zelfs winst maken.)

In het geval van dit specifieke voorbeeld zal dit artikel vooral gericht worden op de zakelijke markt. De hier te betalen BTW is slechts een voorbelasting, bij zakelijk aanschaf verreken je deze dus weer bij de BTW aangifte.
Vervolgens schrijf je de kosten van het objectief weer zakelijk af, in de meeste gevallen over meerdere jaren. Gevolg daarvan is dus dat je minder belasting betaald, oftewel: dat voelt alsof de belastingdienst meebetaald.

Als je in NL niet onder een bijzondere regeling valt betaal je normaal een flink percentage belasting over je inkomsten, en dus is een dergelijk objectief in interessante aftrekpost. Nu ken ik de situatie in ZA niet, maar ik schat zo in dat het plaatje daar wat anders is.

M.a.w.: Bij zakelijke aanschaf is het illegaal importeren helemaal niet interessant. (Tenzij je het illegaal geïmporteerde product alsnog fiscaal afschrijft, maar dan ben je wel heel wazig bezig)
Als je de illegale import toch voor zakelijk gebruik doet, dan kun je dat alleen financieel verantwoord doen door hem met zwart geld te betalen, en dan ben je dus toch weer fout bezig.

Ergo: alleen voor een particulier die toch een dergelijk duur objectief koopt kan het interessant zijn, zelfs inclusief aangifte doen.
https://www.calumetphoto....anpid=2203805613358978048

Al gedaald tot 4065 euro :)

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 25 augustus 2016 18:05]

Heb inderdaad even gekeken en de adviesprijs in de US is inderdaad niet veranderd ten opzichte van de 5DmkIV. Je vergeet wel dat daar nog btw in de US boven opkomt. Uit mijn hoofd heeft florida 6% dus dat zou dan een totaal plaatje opleveren van iets meer als $ 3708,-. Dit betekent in euros ongeveer ¤ 3285,-
(overigens een snelle blik op een vlucht naar orlando ergens in sept...ca. 550 euro)

Een mooi overzicht met de verschillen tov. de 5DmkIII staat op dpreview .
Plaatje: https://tweakers.net/ext/f/PPtJIZg7zZV76nrW4Znwrses/full.png

[Reactie gewijzigd door GroeneThee op 25 augustus 2016 11:07]

Klopt:
5D Mark 2: 2500 euro
5D Mark 3: 3500 euro
5D Mark 4: 4200 euro
mark 2 in de 2 duizend range
3 in de 3 duizend range
tja de markt 5 zal over een paar jaar in de 5duziend range zitten.
De economie in Japan moet ook geholpen worden! :)
Help de Japanners de winter van 2016-17 door!

[Reactie gewijzigd door seacat op 25 augustus 2016 10:12]

Of koop een sony, gezien sony gewoon heeeel veel sensors aan voor mobieltjes maken...
Ik zag de 5DIV als mijn opvolger voor mijn huidige 5DII maar ga nog maar ff een beetje doorsparen. Eerst maar weer wat extra opdrachtjes doen want dit is een forser prijs dan ik had verwacht....
Een kennis van mij wou dus zijn II ook upgraden maar aangezien Canon zo duur is geworden (het goedkopere ff model was een achteruitgang) is hij overgestapt op Nikon. Zijn L glas leverde aardig wat op en hij heeft er professionele (niet Nikon, wel beter dan L volgens hem) objectieven bijgekocht.

Op deze manier verliest Canon vaste klanten.
Alle camera's zijn goed duurder geworden. Iets met vraag en aanbod en fabrieken in Japan die niet op volle kracht kunnen draaien, naar een aardbeving

Daarnaast, Canon leeft voornamelijk van marketing, kijk maar naar de olympische spelen. Veel fotografen krijgen hun duren L lenzen+ FF camera's om foto's te maken. En die betaald de canon koper.. Maar hun body's lopen achter in kwaliteit op Pentax en Nikon en zijn veel duurder.
Nee die lijn was het niet, dan had ik het wel onthouden.

Een Nikon bood meer vooruitgang tov de mark II dan een Canon voor minder geld. Het scheelde schijnbaar zoveel dat overstappen op een ander systeem aantrekkelijker was. Dat zegt wel heel veel denk ik.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 25 augustus 2016 09:12]

Je hebt wel een punt. Canon is veel te conservatief wat innovatie betreft. Bijv wifi en GPS. De Wifi implementatie is gewoon kansloos. GPS zit er nu pas op. Geen tiltscreen. 4k implementatie is ook niks (crop factor en lage fps) Nog steeds cf en sd. Om maar even wat te noemen. Je betaalt serieus geld en dan dat soort knullig heden die Sony en nikon echt veel beter doen. Hier heb en we dan al die tijd op gewacht? De baanbrekende 5D?
GPS hadden ze ook al op eerdere bodies. Sony werkt met een prut-trage SD kaartcontroller (nog geen 40MB/s schrijfsnelheid) en heeft ook nog eens slechts 1 slot... Nikon komt met de D5 en D500 die allerlei problemen hebben met XQD en SD kaartjes van Lexar. Dus om nu te zeggen dat Canon knullig is...

De 5D4 is echt niet wat ik ervan gehoopt heb en ik zit al lang met een 5D2 met heel goed glas te wachten op een waardige opvolger. De 5DsR is hetgeen voor mij het dichtst in de buurt komt, maar het eigenlijk ook niet is. En waar is die hybride zoeker? :'(
6D had GPS uit m'n hoofd, maar de 5d niet. Wat ik bedoel met knullig is dat vrij voor de hand liggende zaken niet goed uitgewerkt zijn. Alles Canon hier, begrijp mij niet verkeerd. Het is alleen frustrerend dat ze er jaren over doen en dan niet alle features van nu er goed in hebben zitten. Helemaal voor die prijs.

De zoeker idd.. Mee eens. Nog steeds gebruik maken van AA filter.. Doet ook niemand meer. Het is allemaal zo lekker veilig en conservatief.
Dual pixel raw is leuk, maar de filesizes... 4k files zelfde, zo groot dat het onbruikbaar is door ontbreken van goede compressie. De digic chip kan het allemaal niet aan. Geen cfast waardoor je buffer in 3 sec vol is. Allemaal net jammer imo.


En als iemand dan zegt ik ben naar nikon geswitcht dan begrijp ik dat heel goed. Vernieuwender voor minder geld.

[Reactie gewijzigd door Fewture op 27 augustus 2016 08:49]

Zeiss beter? Als je een f1.4 hebt dan wil je dat ding ook vol open gooien! Dan mis je scherpte en contrast, lenzen zijn gewoon wollig. Wel Mooie bokeh overigens en voor filmen wel mooi. Het ontbreken van AF is toch wel jammer. f1.4 zorgt bij een minimale beweging voor onscherpte. Overigens het gebrek aan AF is een licentie dingetje, geen onwil.

Beste primes? Sigma art serie. Kijk eens op the digital picture en vergelijk eens. 24mm, 35mm en 50mm, echt waanzin. Ook vol open scherp tot in de hoeken. Zowel op nikon als canon, op fullframe

[Reactie gewijzigd door Fox2xof2 op 26 augustus 2016 05:49]

Ik heb zelf 2 Zeiss lenzen (had er 3) en ik heb ook een Sigma 50 Art vanaf dat ie in Nederland was. Ik weet echt wel waar ik over praat.
zeiss heeft geen autofocus ;-)
Heb ik echt niet altijd nodig. Ik werk vaak met mijn Zeiss 21 en 100.
Vergelijk dan maar eens de 100L met de Zeiss MP 100mm f/2. Ik ken mensen die de 100L hebben verkocht nadat ze met de Zeiss 100 hebben gewerkt. En ik weet echt wel waarover ik praat.
Of de nieuwe 100mm Milvus, die heeft nog een iets betere hoekscherpte dan de Makro Planar. De Milvus maakt gehakt van de Canon 100mm F/2.8L. Zeg ik als Canongebruiker. :)
Sorry dat ik je nu tegenspreek, maar...
De Milvus 100/2 heeft hetzelfde optische ontwerp als de oude MP 100/2, enkel de coating is anders. Als er verschillen uit een review komen, dan zijn het exemplarische verschillen (of het is een test van DxO).
Ja, ik ben een mierenneuker ;)
Oke, dan heeft dpreview het fout (en ik dus ook). Zij schreven bij de introductie dat de Milvus 11 elementen in 9 groepen heeft, wat een nieuw ontwerp zou betekenen. Je kan tegenwoordig ook niemand meer vertrouwen. :)
Beiden hebben een 9/8 ontwerp. Enkel de Planar 50/1.4 en Planar 85/1.4 zijn optisch aangepakt. Dit waren ook qua scherpte de zwakste lenzen uit die line-up.
Ik vraag me af wat dit met de prijs van de 5Ds en 5DsR gaat doen.
Niet veel denk ik, is toch meer een studio camera, de mark 4 een all rounder.
Dit denk ik ook. Dat zijn megapixel-bommen die voor een ander doel zijn bestemt. Deze 5D MKIV is gemaakt voor journalisten zoals Canon zelf zegt.
Hij wordt inderdaad duurder, maar ook snel beter. Nu de 6D de rol van FF-instapper heeft overgenomen kan de 5D wat hoger gepositioneerd worden.
Dat hadden ze al met de 5D3 gedaan zowel in prestaties als in prijs. Maar ¤4200, tegen $3499 is wel een absurd groot verschil.
Hopelijk zal de 6D MKII een serieuzere body worden. Een soort combi van de huidige 6D en de 5D MKIII. En dan voor een redelijke prijs. Zelf fotografeer ik omdat het mijn hobby is en in mijn opleiding verwerkt kan worden. Maar ik zie het nou niet zitten om de volledige waarde van mijn desktop nog eens te investeren in een DSLR, dat gaat duur worden.
(www.brambenik.nl - enkele foto's op de portfoliopagina.)
Mooi om te zien dat er in DSLR land eens wat andere dingen ontwikkeld worden op het gebied van beeldverwerking dan alleen het verhogen van snelheid en iso waarden. Ik ben benieuwd wat in de praktijk de resultaten zijn.
Nou helemaal nieuw is het niet de 7D II had ook al dual pixel sensors. En de 70D + 80D ook en de 1Dx mark II. Wat nieuw is, is Dual Pixel Raw-functie maar het lijkt me dat met een firmware update deze functie ook toegevoegd kan worden aan de eerdere modellen tenzij dit ook afhankelijk is van de beeld processor maar dan zit het meer in de Digic 6+. De 7D2 en 70D hebben een Digic 6.

Het is een mooie camera met prima functies in een degelijke robuuste body.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 25 augustus 2016 09:00]

Maar niet 1 waar je achteraf het scherpte gebied kan finetunen toch?
Nee maar dat is een kwestie van software mits de processor dat aan kan :). Alleen zie ik zelden significante verbeteringen uitkomen alleen bug fixes bij Canon. De enige keer dat ze functionaliteit hebben toegevoegd is bij de 7D daar hebben ze ook nog een hardware upgrade op geleverd en die was er dan ook voor de 5D2. Maar het kan wel Magic Lantern doet dat o.a.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 25 augustus 2016 11:35]

Hier heb je al samples tot ISO 32000.

Toch wel nice.

http://www.photographyblo...on_eos_5d_mark_iv_photos/
Ik zeg ook niet dat een hogere iso niet mooi is, maar ook wel eens goed om te zien dat er ook naar andere verbeteringen wordt gekeken. Nu was het elke generatie een hogere iso en hogere resolutie.
Het zijn praktijkresultaten die je vroeg :D
Van de nieuwe technieken, juist niet van de hogere iso waarden. Dus hoeveel kun je corrigeren achteraf. Bijvoorbeeld met het verscherpen van de foto's. Ik zie geen voor en na foto's in de voorbeelden helaas.
Daar staat de 5D-serie onderanderen om bekend. Canon weet de ISO/RUIS verhouding super goed op orde te houden. Dit komt mede door de megapixelrace waar ze niet aan meedoen. Want hoe meer megapixels, hoe meer ruis je krijgt. Dit is ook de reden waarom de 5DS en de 5DSR wel een stoot pixels hebben, omdat ze voor studiowerk zijn bedoeld. Daar flits je toch en zal de ISO niet zo nauw komen.

Persoonlijk wil ik een 5D MK III gaan aanschaffen omdat we veel low-light fotografie doen. In steden, concerten en theaters. Momenteel doen we dit met een 70D en een 70-200mm f/2.8. Een tijdje hebben we een 5D MKI gehad voor 400 euro. En dat was niet normaal. Een wat oudere 5D die mij de helft kostte van een nieuwe 70D presteerde foto-technisch veel beter. Maar de 70D presteert camera-technisch weer beter. (Autofocus als grootste punt)
Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat Lightroom ook ondersteuning gaat bieden voor Dual Pixel Raw. Geen idee of het DNG formaat hiermee overweg kan. Die Canon software is prima om een foto mee te bewerken, maar beheer is een drama.

Gezien de prijsstelling is deze camera meer bedoelt voor de professional, maar ik verwacht eigenlijk niet dat die elke foto door de post-processing gaan halen om net dat beetje extra scherpte te krijgen. Dat duurt te lang voor een pro. Die wil gewoon rechtstreeks uit de camera een strakke foto of met een aantal standaard presets. Anders kan het gewoon niet uit. Juist de enthousiaste amateur of semi-pro spendeert veel tijd om het laatste beetje uit een foto te persen. Daarvoor wordt deze camera wel erg duur...
Wat is een "pro" ? Er zijn zoveel typen fotografen en het gros bewerkt zijn foto's, sportfotografen misschien het minst, maar daar is deze camera niet direct voor. Bij National Geographic komen ze echt niet zo uit de camera rollen hoor ;)

Die dual pixel kan misschien iets helpen, maar denk ook dat een groot deel van de gebruikers dit nooit zullen gaan gebruiken, het is dan ook optioneel.
Ikzelf heb hem in pre-order staan, en vermoed dat ik quasi altijd in Dual Pixel RAW ga schieten. Als ik bewegende kids schiet, wil je niet weten hoeveel % van mijn foto's nét niet op het juiste punt scherp staan (laat ons zeggen 10% out of focus, 70% nét niet en misschien 20% juist). Het is altijd een beetje te ver of te dichtbij. Ik hoop echt dat deze feature mij die paar centimeter kan geven zodat ik wél altijd op het exacte punt scherp kan stellen dat ik wil, zij het dan in post-process.

Voor stilstaande onderwerpen is het dan wel een stukje minder nuttig natuurlijk.
De autofocus zal sowieso beter zijn dan de 5D MK3, als het in de buurt van de 1DX MK2 komt dan is 99% in focus, hoe het ook beweegt.

Dual pixel geeft je hooguit een paar millimeter, zie hier een demonstratie:
https://www.youtube.com/watch?v=HcQ9MSRRvn4
Ik heb het dan ook daarover. Ik vind het belangrijk dat de ogen in focus zijn, maar vaak scheelt het net een beetje, de vraag is natuurlijk wel hoeveel het scheelt, dat zal de praktijk moeten uitwijzen. Ik kom persoonlijk van een 6D, dus voor mij zal het sowieso een wereld van verschil zijn.
Indrukwekkende specs, je ziet alleen wel een steeds grotere verschuiving omhoog. Het lijkt wel of ieder nieuw model van de 5D reeks een 700 euro omhoog gaat, 5D mark 3 was natuurlijk al fors duurder dan zijn voorganger, met een introductieprijs van 3500 euro.

Op een gegeven moment is het alleen nog maar bereikbaar voor de pro's die er hun geld ook mee verdienen. De consument heeft het geld er niet meer voor over.

Persoonlijk vind ik dat wel jammer, maar ook wel logisch vanuit Canon, het doelpubliek is ook de semi-pro. Het nadeel voor mij als consument is wel dat als je full frame wil, je eigenlijk aan de 6D vast zit, terwijl het met de 5D Mark 3 nog wel loonde om daarnaar te kijken, is het verschil nu helaas te groot aan het worden.

[Reactie gewijzigd door dfrenner op 25 augustus 2016 08:30]

De camera moet wel voor de semi-pro bedoelt zijn. Als je niet je geld er mee verdient, kan je je afvragen wie een camera van ¤4000 koopt en nog lenzen van een paar duizend euro. Verder ziet het er wel gaaf uit.
Kreeg net een mailtje van Kamera-Express: Pre-onder nu de Canon 5D Mark IV.
Staat al even op de site...Met een aanbetaling van ¤250, dat mag wettelijk niet! Aanbetalen mag, maar geen pre.

Maar mooie is. Mensen met een EOS 5D MK2 proberen hem voor de nieuwprijs te verkopen of hoger omdat MK3 en MK4 nu zo lekker duur zijn. Lijkt de MK2 een koopje 8)7

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 25 augustus 2016 15:02]

Dat doet dan CameraNU weer beter (geen aanbetaling, ook net in de mail gekregen). Sowieso vraag ik me wel af waarom je dat überhaupt zou doen. Wellicht als je er afhankelijk van bent? Maar hoe afhankelijk ben je dan als je al fulltime fotografeert met een 5DIII of iets dergelijks?
De enige garantie die je hebt is dat je de volle mep betaald en 1 van de eerste gebruikers zult zijn die mogelijk ook de onvoorziene minpunten zal ervaren. Als je kijkt vanuit de pro vind ik dat dus altijd wat vreemd, onvoorziene omstandigheden zou je lijkt me juist willen vermijden? Kijken die lui alleen naar specs en niet naar reviews?

Mja boeit verder ook niet, vind het enkel opmerkelijk.
Mee eens, ik zou een camera niet kopen zonder hem gevoeld/bekeken te hebben of reviews gelezen te hebben.
Jammer dat Canon in deze camera geen Cfast kaart slot voor de opslag heeft gezet (zoals in de Canon 1DX MKII). Dit zou de opslag van Raw foto's een stuk sneller maken, zeker met de mooie optie zoals Dual pixel Raw.
Ook het overzetten van bestanden van je kaart naar de pc/ mac gaat nu lekker langzaam met de SD en CF kaarten. 30,4 megapixel foto's en 4K video bestanden zijn een stukje meer data en dus langer wachten voor dat je alle bestanden kan bewerken op je pc/ mac. Dan toch maar via USB 3.0.

[Reactie gewijzigd door seacat op 25 augustus 2016 08:28]

En dus nog 400 euro bijtellen voor een cfast kaartje? Misschien kan je beter een andere cardreader overwegen die wel snel is?
Bij de 1D X MKII kreeg je een CFast kaart en reader mee geleverd.

Een andere cardreader zal nooit de snelheid van een Cfast kaart halen.

[Reactie gewijzigd door seacat op 25 augustus 2016 10:02]

Nee ook niet bij de prijzen van de kaarten. Ik heb me eerlijk gezegd nooit kunnen storen aan de snelheid van mijn kaartjes/cardreader en ik schiet toch aardig wat aan data.

Dat de 1DX II cfast gebruikt is omdat het ding 14fps en 4k@60fps moet kunnen schieten. Dat je nu al hacks ziet om met ssd te kunnen schieten dmv adapters zegt al genoeg over de prijzen van cfast.
Klopt dat de snelheid mee speelt, maar de CF kaarten hebben de langste tijd gehad. De Cfast is een kaart die wel in volgende generatie camera's zal zitten. Dus zal je straks met een hele serie CF kaarten blijven zitten.

Maar goed het is ook een reden om bij de Canon EOS 5D MK6 hard te kunnen pronken dat ze een CFast hebben ingebouwd... marketing afdelingen zijn daar gek op!
Als er meer data gegenereerd word zal er vast naar een ander medium gegrepen worden, nu is het nog te prijzig en niet "de" standaard en ook niet nodig, misschien over een jaar of 2 wel tenzij er iets anders komt.
Afwachten wat de toekomst gaat doen.
Hoe meer camera's de Cfast gebruiken hoe sneller de prijs gaat zaken. Kijk maar naar de SD kaarten.
Het zou mooi zijn als je even een willekeurig (mini) M.2 kaartje kunt inpluggen. Over een paar jaar zou een klein fysiek formaat zoals een SD kaart nu is allicht best kunnen. Kan je er even 2 van 256GB instoppen en daarna schrijven op een snelheid van 1GB/s of meer. Tegen die tijd vast en zeker prima betaalbaar. Mij lijkt dat dit technisch best moet kunnen.

Voordeel van die M2 kaarten is dan ook nog dat je ze evt. in je pc kunt hergebruiken of andersom, van je pc in je camera. Zelfde met uitlezen, in principe heb je alleen een hot plug M2 poort nodig.
"Bij het filmen in 4k wordt niet de volledige sensor gebruikt"

Bah waarom nou weer.. |:( ik neem aan dat 1080p wel gewoon full frame is?
Waarom wel? 4K is maar ongeveer 8 MP. Nadeel is nu wel dat je een crop factor krijgt. Bij uitlezen fullframe zul je pixels moet combineren wat vaak een iets minder scherp beeld geeft. Nog mooier zou zijn als je zou kunnen kiezen zoals de Sony 7Rii
Omdat zoals je zelf al aangeeft er nadelen aanzitten. Zo ook is je 35mm niet meer een 35mm, gewoon erg onhandig. Plus als je een fullframe camera koopt hoop je ook die fullframe (look) te kunnen gebruiken in de video modus.
Groothoek kan je ook vergeten met deze grote cropfactor.
Of je moet nog een third-party uwa hebben liggen. Maar het is inderdaad waardeloos.
Toffe specs allemaal :9
Wel benieuwd hoe dat dual pixel uitwerkt, kan best leuk zijn lijkt mij als je met een telelens net er naast zit qua focus op bijvoorbeeld een oog, dat helpt doorgaans meteen je foto om zeep, wellicht dat je hem hiermee kan "redden".

Maar wanneer gaan ze eens gewoon de resolutie vermelden in plaats van het aantal pixels dat het display heeft? Gewoon een truukje om maar zo groot mogelijke getallen te kunnen presenteren.
In
http://www.freepatentsonline.com/20160248967.pdf
staat het haarfijn beschreven ;-)
Mij zal het pas duidelijk worden na enig studie.
Dat Dual Pixel RAW vind ik een jammer functie. Ja, leuk dat het kan en dat de technieken er zijn. Maar straks worden body's zo goed dat er geen kunst meer is aan het fotografie-vak. Dan zou het enige waarin je nog kan uitblinken de compositie zijn.
"16-35mm f/2.8L III-objectief volgt in november en kost 2670 euro" Dat is een pittige prijs. Dan mag hij ook wel goed zijn want zijn voorgangers de orginele en de II waren niet zo best die heb ik bewust links laten liggen. De nieuwere F4 lens is wel enorm goed dus laten we hopen dat deze met de nieuwe ruim over troeft word.

De 24-105 II is ook een welkome vernieuwing het origineel was altijd een erg prettige lens maar de nieuwe broertjes zijn allemaal veel beter. Ik moet er maar weer overdenken de 24-70 F4 te verruilen voor een 24-105 F4 is mis het extra bereik regelmatig. Hoewel ik de F4 versie als backup voor de F2.8 heb gekocht gebruik ik die toch vaker omdat hij lichter en compacter is en IS + Macro heeft en nauwelijks minder scherpe foto's maakt.
Ik kijk ook erg uit naar de nieuwe 24-105. De huidige versie is wel heel erg verouderd. Slechtste IS die ik ooit heb geprobeerd en de scherpte van die lens is ook totaal L-onwaardig. Dan doen third party-lenzen het een stuk beter en voor minder geld.
Het is erg jammer dat de 4K modus een crop heeft van 1.64x en daarmee APS-C is. Want in tegenstelling tot Nikon, kan je geen APS-C lenzen op de full frame camera zetten.

Gelukkig hebben alle third party aps-c lenzen een EF mount en geen EF-S mount.
Zodra je 4K gaat filmen hoef je / kan je geen EF-s objectieven te gebruiken op de 5D MK4!

Dus geen zorg, je kan je EF objectieven gewoon blijven gebruiken.

De crop is nodig omdat 4K "slechts" 8 megapixel nodig heeft en de sensor van de 5D MK4 30,4 megapixel is!

De Nikon D5 en D500 croppen ook als je 4K film gaat maken.

Maar wees blij met de EOS objectief mount, deze is groter dan die van Nikon. Daar door kan Nikon geen snelle objectieven maken (zoals de 50mm en 85mm F/1.2).

[Reactie gewijzigd door seacat op 25 augustus 2016 10:43]

Opzich hadden ze dan ook 16mp kunnen gebruiken? en dan een beetje oversample'en. Had misschien wat crop gescheeld.
Zou een oplossing zijn. Maar het kan zijn dat ze dit niet doen om de volgende twee reden:

1. het vraagt veel cpu power van de camera en dus stroom en warmte

2. kwalieit gaat achteruit door het oversampleén

of een reden die ik vergeten ben.

Maar dit zal in de toekomst wel anders worden. Ik hoor een reclame speuk van Canon: "Nu met fullframe 4K". :)
Je kunt die EF lenzen wel gebruiken, maar dan is de beeldhoek veel krapper dan normaal. Dus je 24-70 wordt opeens een 40-115mm qua beeldhoek. Crap dus.
De crop is helemaal niet nodig, ze hadden ook in (bijna) volle resolutie kunnen filmen (wel in de juiste 16:9 verhouding) en dan vervolgens dit downsamplen naar 4k (zoals de A6300 doet). Dan heb je een veel hogere beeldkwaliteit en beter iso prestaties. Wel meer last van rolling shutter, maar daar zou je dan de crop-4k voor kunnen gebruiken.
Ik bedoel dat je moeilijker groothoek krijgt, Want een 24mm op full frame wordt met 4k video dan als een 40mm. En supergroothoek (Als 14mm op full frame) is niet eens mogelijk, want er bestaan geen full frame lenzen (voor canon) wijder dan 11mm.
Het zou fijner en goedkoper zijn als je een aps-c 10mm lens zou kunnen gebruiken. De canon EF-S 10-18mm @ 280 euro is een zeer goedkope optie. De canon EF 11-24 f4 is niet heel erg (3000 euro)
Maar wees blij met de EOS objectief mount, deze is groter dan die van Nikon. Daar door kan Nikon geen snelle objectieven maken (zoals de 50mm en 85mm F/1.2).
Want het verschil tussen f1.2 en f1.4 is natuurlijk ook megagroot :z

[Reactie gewijzigd door mrc4nl op 25 augustus 2016 14:41]

Maar wees blij met de EOS objectief mount, deze is groter dan die van Nikon. Daar door kan Nikon geen snelle objectieven maken (zoals de 50mm en 85mm F/1.2).
Weliswaar een ouder objectief, maar het kan wel:
Nikon 50mm f1.2
http://www.cameranu.nl/nl...-f-1-2-objectief#tab-info
Wat misschien nog veel jammerder is is de afwezigheid van 60 frames per seconde 4K. Dat is toch niet echt dicht gezaaid onder camera's, zelfs bij de video camera's.
Canon wil hun video lijn beschermen, daar valt meer op te verdienen. De 1D C (=gericht op cinema/video )heeft zelfs geen 60FPS @4k. Daarom houden ze de specificaties van de 5D "Laag". De 5D4 gaat echt geen 60FPS @ 4k krijgen.

Wil je 60FPS met 4k kun je beter bij andere merken kijken of een externe recorder aanschaffen. Goedkoop zal het in ieder geval niet zijn, gaat je serieus geld kostten.

[Reactie gewijzigd door mrc4nl op 25 augustus 2016 14:42]

Het blijft jammer, je komt al snel uit bij een "pro" camcorder of de goedkopere blackmagics als je onder de 10000 wil blijven voor de camera. Daarna gaat het snel tot 100 duizenden.
Dat is inderdaad jammer. Maar 120 fps 2.5K vind ik zelf belangrijker dan 60 fps 4K. Hopelijk kan hij dat wel. Hij blijft voor mij dan nog een paar duizend euro te duur, maar dan komt de ontwikkeling/concurrentie wat meer op gang. Ik wacht ondertussen al een paar jaar op een leuke videocamera met EF-vatting, maar ik heb nog niks leuks gevonden. Misschien wordt de volgende 6D wat!

[Reactie gewijzigd door Ample Energy op 25 augustus 2016 14:28]

Zo gebruik ik heel happy een Sigma 10-20 op mn 1D mkIV. Vanaf 12mm geen vignetting. :)
De Canon 5DMKIV ziet er veelbelovend uit, ook erg benieuwd naar de mogelijkheden van het Image Micro Adjustment en Bokeh Shift systeem. Ook het AF systeem zal een stuk verbeterd zijn en nu zelfs gelijk aan de 1DXII. Alleen de prijs vind ik wel wat aan de hoge kant. Zou verwachten dat deze meer in de buurt van de huidige MKIII zou worden geplaatst. De 24-105 II valt dan weer wel mee in prijs, als je ziet wat een bereik deze afdekt en als je geen F2.8 nodig hebt lijkt mij dit een prima kandidaad.

Hoop zelf dat de MKIII nu massaal de verkoop in gaat en (voor mij) betaalbaar wordt. Kan ik de overstap maken naar FF :D

Kijk erg uit naar de reviews van deze nieuwe gear

[Reactie gewijzigd door bluecupra op 25 augustus 2016 08:22]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True