Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Nikon heeft op de CES de D5 onthuld. Dit topmodel dslr is voorzien van een fx-formaat 20,8-megapixelsensor. De fullframesensor heeft een een iso-bereik van 100 tot 102.400 wat uitbreidbaar is tot iso 3.280.000. De camera schiet maximaal 12fps met autofocus en 14 zonder.

Het autofocussysteem is voorzien van maar liefst 153 focuspunten waarvan er 99 kruisgevoelig zijn. Met een af-gevoeligheid tot -4 lw is het mogelijk om ook bij zeer weinig licht van autofocus gebruikt te blijven maken. De belichtingsmeter is voorzien van een rgb-sensor met 180.000 pixels voor een accurate onderwerpsherkenning.

De nieuwe Expeed 5-beeldverwerkingsprocessor heeft een buffer voor tweehonderd opnamen in raw(nef) of jpg-formaat waardoor je op volle snelheid meer dan zestien seconden kan blijven fotograferen. Filmen kan met een maximale resolutie van 3840x2160 pixels op 24, 25 of 30fps waarbij er een een-op-een-uitsnede uit het midden van de sensor wordt gebruikt voor de hoogste beeldkwaliteit. Full-hd-video kan met maximaal 50 of 60fps worden opgenomen in meerdere indelingen.

Voor de opslag van foto's en video's zijn er twee nieuwe XQD-kaartsleuven beschikbaar. Grote hoeveelheden gegevens kunnen snel worden overgedragen via de usb 3.0-poort, de ethernetaansluiting of wifi. De verkoopstart van de Nikon D5 begint in maart 2016. De verkoopadviesprijs bedraagt 7109 euro.

Nikon D5Nikon D5Nikon D5Nikon D5Nikon D5Nikon D5Nikon D5Nikon D5
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Nikon kondigt niet alleen de D5 aan, maar ook de D500, een high-end APS-C (DX) camera! Hier wat linkjes:Hierbij herhaalt Nikon 2007, waarin ze de de D3 en D300 hebben aangekondigd, wat ook respectievelijk hun fullframe en APS-C flagships waren.

Beide camera's bevatten zeker voor Nikon een flink aantal vernieuwingen. Zo zijn het na de D5500 de eerste camera's met een 3,2" touchscreen, wat tevens kantelbaar is en met 2.36M dots (1024*768 pixels, 400 PPI) een behoorlijk hoge resolutie heeft.

Beide hebben een enorme buffer van 200 RAW's, en schieten een flink aantal frames per seconden (Met autofocus de D5 12 en de D500 10). Beide bevatten een EXPEED 5 processor om al deze informatie te verwerken.

Ook is het autofocus systeem aangepakt, deze heeft nu 153 AF punten waarvan 99 kruisgevoelig. Deze zijn verspreid over zo goed als de hele 20 MP sensors bij beide camera's. Verder is er een nieuwe 180K-pixel RGB metering systeem voor AF-tracking en het bepalen van de white balance.

Beide filmen 4k Ultra HD (3840*2160) in 30/25/24 fps en Full-HD (1920*1080) tot 60fps.

Edit: @Tortelli
De D500 is de opvolger van de D300S en is daarmee boven de D7000 serie geplaatst, als meest high-end Nikon APS-C camera.

[Reactie gewijzigd door Balance op 6 januari 2016 00:16]

Op de Nikon website staat dat 4k filmen bij de D5 en D500 gelimiteerd is tot 3 minuten (1080P bij 50fps tot maximaal 10 minuten). Niet echt te rijmen met wat ze zelf professionele video functies noemen.

Natuurlijk, cinema takes zijn meestal maar enkele seconden lang, maar voor het "run en gun" werk, interviews en docu's, heb je niets aan een 3 minuten limiet.

Ook begrijp ik die extreem hoge ISO's in the miljoenen (3,2 miljoen voor de D5, 1,6 miljoen voor de D500) niet. Een A7S(II) is minder dan een stop verwijderd (zowel v.w.b. kwantumefficiëntie als hoeveelheid uitleesruis die de schaduwen beïnvloeden op hoge ISO's) van het theoretische maximum voor Bayer kleurensensors en die laat al extreem veel ruis zien bij ISO 400.000. Doe dat nog eens keer 8 en je krijgt een idee.... De D500 gaat zelfs 4 stops (factor 16) verder dan de beste bestaande Nikon APS-C sensor. Dat lijkt me ook voor surveillance doeleinden niets toevoegen (behalve ruis). Meer een "number game", hetgeen je op pro level niveau juist niet verwacht.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 6 januari 2016 01:22]

Met de Nikon D3x waar een 24 mp SONY sensor in zat heeft nikon bewezen dat ze op een andere manier de sensor gebruiken(/tweaken?) waarbij die bij de Nikon D3x minder last had van ruis dan de SONY A900. Je maakt IMO een fout door ze op papier te vergelijken en voordat je resultaten hebt gezien al af te schieten.
Nee, ik ga uit van de natuurkundige grenzen, grenzen die de A7S(II) reeds dicht benadert (in de context van Bayer sensoren met IR en kleurfilter). Licht bevat van zichzelf namelijk al (foton)ruis.

Daarnaast is je vergelijking behalve niet relevant (want sterk gedateerd en nog relatief ver verwijderd van bovenstaande fysische grenzen) ook ééntje van appels en peren. De 24MP sensor in de D3X was een nieuwere (aangepaste) versie van de sensor die in de A900 zat en maakte gebruik van een andere A/D conversie en een langzamere 14 bit uitleesmodus voor lagere uitleesruis. Er valt niet zoveel meer te "tweaken".

[Reactie gewijzigd door Jortio op 6 januari 2016 02:32]

jij maakt een vergelijking van de D500 en de SONY A7S(II) en ik zeg dat je dat beter kan laten en haal daarbij een oudere MAAR meer ter zake doende relatie/vergelijking aan, dus ik vind dat jij de appels en peren vergelijking maakt. :)

Overigens is die 3 minuten filmtijd te wijten aan of de hoeveelheid warmte die niet af te voeren is, of de hoeveelheid data die er gemgenereerd wordtm, of beide.
Nee, ik zet de A7S(II) neer als benchmark (en dat is het) en geef aan dat die minder dan een stop is verwijderd van het theoretische maximum. Fysische grenzen die ook een D5 of D500 (met 2,3 keer kleinere sensor, dus bij gelijke F stop, ISO en sluitertijd zelfs 2,3 keer minder licht) niet kan veranderen. Met andere woorden, 3 tot 4 stops extra ISO bereik duiden primair op marketing.

Je betoog is dan ook een stropopredenering.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 6 januari 2016 02:29]

Hier verbaas ik mij ook altijd over. De World Trade Orginazation heeft bepaald dat camera's die langer dan 30 minuten kunnen filmen als video camera's bestempeld worden en daarmee ook een extra belasting op het product van 5.6%. Foto camera makers houden zich al jaren dus vaak aan een onnodig beperking op filmen van vaak 29 minuten en 59 seconden. Technisch gezien zou het niet een probleem moeten zijn om een stuk langer te filmen met de meeste foto camera's. Vooral bij een premium product als deze zou ik toch hopen dat ze die belasting gewoon slikken. Voor sommige camera's weten modders de opgelegde beperking op filmen te omzeilen maar helaas niet voor elke foto camera zijn hacks beschikbaar.
Maar wat is het praktisch nu van zo'n lange tijd kunnen filmen?
Op de D500 microsite staat: "4K UHD video recording for up to 29 min. 59 s, to meet the demands of professionals", niet 3 minuten.

Ik ben zelf ook erg benieuwd naar de hoge ISO prestaties van de D500. Die 1.6M ISO is een Hi5 setting, native gaat "maar" tot 51200. Hi5 is waarschijnlijk de "kijk eens wat wij kunnen" setting. Mijn D800 doet Hi2, maar die raak ik ook liever niet aan ;)
Volgens EOSHD heeft de microsite gelijk en hebben ze het inderdaad verkeerd op NikonUSA gezet. Ouch...
Hoe moet ik de D500 zien?, dit is niet de opvolger van de "highend" consumenten APC camera's toch?. (D90 zoals mijn vader nog heeft, nu is dat de D7200 geloof ik) ?.
Toen ik net aan het zoeken was zag ik inderdaad dat mijn camera (D7000) niet op zichzelf als Prof. beschouwd wordt. Wél als backup camera. Zie ook de PDF.

De D500 komt daar gezien de lijst met normale professionele camera's gegarandeerd bij, net als de D5. De D90 is overigens helemaal niet meer op de lijst te vinden.

Ik ben zelf bijzonder enthousiast over de D500. Onder andere omdat het namelijk echt een mega-verrassing is. Zo'n verrassing dat zelfs Nikon-Rumours er niets over geplaatst had.

Het is wel grappig dat ze de 1.5x crop-body - de D500 - profileren als sportcamera met 10fps, 200 foto's buffer én als low-light camera. Dat laatste is namelijk iets wat ik zelf niet als USP had bedacht bij een crop-body...
Ik snap de D500 eigenlijk niet. Natuurlijk is het voor bepaalde mensen een leuke verrassing maar als je nu zou moeten beslissen of 2000 dollar voor die body neer te leggen of een full-frame dan wist ik het wel. Ook voor groothoek zit je vast aan DX lenzen. Dus ook investeren in DX lenzen is minder optimaal NU dan in full frame lenzen. En dan heb ik het niet over de instappers maar de lichtoptimale lenzen zijn tussen DX en FF praktisch gelijk geprijsd.
Je snapt het niet? Het is het model waar Nikon gebruikers al jaren achter wachten sinds de D300s. Onderschat niet de groep mensen die met een DX camera en set lenzen zitten en graag willen upgraden. Voor hen is dit upgrade-hemel.

Voor natuurfotografen zijn cropcamera's ook al een tijd populair. Al kwam daar met de D810 en zijn cropmogelijkheden wat verandering in.
Typisch gevalletje van "too little too late" denk ik. Sure qua features etc wel en zeker wanneer je al veel lenzen hebt maar de prijs is dan wel een flinke domper. Ik heb tot nu toe altijd DX body's gehad (d70-d200-d300-d7100) met daarbij ook de lenzen. Na de 16-85 heb ik qua lenzen gekozen voor lenzen die ook geschikt waren voor full-frame zodat ik in de toekomst deze weer zou kunnen hergebruiken. Als ik nu voor de keuze zou staan of deze D500 waar ik zeg even 1600 - 1700 euro voor neer zou moeten leggen ging ie dat echt niet worden. Maw waarom een "pro" prijs betalen wanneer je op een platform blijft wat zo goed als afgeschreven is door de "pro's"?
Te laat? Ik dacht het niet. Nogmaals, een D300s opvolger is de meest gevraagde camera update de laatste 4-5 jaar als je beetje feeling en kennis hebt van wat de gebruikers willen. Elk jaar waren er wel nieuwe geruchten die vollop gevolgd en gedeeld werden. Hevige frustratie toen de D400 niét bleek te komen. En nu biedt Nikon een D5 in een DX body.

Jij vindt het misschien een stom model, maar een meerderheid begs to differ.
Full frame is niet zaligmakend. DX heeft ook bepaalde voordelen, vooral in het telegebied.

Full frame is trouwens toch een rare kreet. Als 36x24 full frame is, hoe noem je 6x6 dan?
Als een regelrechte concurrent voor Canon's 7D2 onder andere :)

Dat is eveneens een APS-C camera, gemikt op bijvoorbeeld sportfotografen, die het vooral moet hebben van hoge FPS, snelle AF, en relatief beter presteert op de wat hogere ISO waardes (1600-3200) dan de lagere. Al denk ik dat deze D500 finaal gehakt maakt van de 7D2 op dat gebied.

Wat dat betreft is de timing van Nikon weer betrouwbaar, met een nieuw vlaggeschip (en dit keer zelfs 2) zo vlak voor een Olympische spelen :)

[Reactie gewijzigd door Chiron op 6 januari 2016 16:25]

Zie ook de laatste alinea van dit bericht:
nieuws: Nikon toont actiecamera voor vastleggen 360-gradenbeelden op 4k
Nikon heeft in de VS ook de D500 aangekondigd, maar Nikon Benelux noemt dit model niet, waardoor niet duidelijk is of de dslr hier uitkomt. De 20,9-megapixelcamera beschikt over een aps-c-sensor maar de beeldprocessor is dezelfde als die van de eveneens aangekondigde D5 met fx-sensor. Het autofocussysteem ondersteunt eveneens 153 af-punten waarvan 99 kruisgevoelig. De camera heeft een een iso-bereik van 100 tot 51.200 wat uitbreidbaar is tot iso 50 tot 1.640.000. De D500 biedt een maximale burstspeed van 10fps en kan 4k-video op 30fps schieten. De D500 is de eerste die van Nikons nieuwe SnapBridge-techniek gebruikmaakt om beelden via bluetooth le naar bijvoorbeeld smartphones over te zetten. Ook ondersteunt het model nfc en wifi. In de VS komt de dslr in maart beschikbaar voor 2000 dollar, omgerekend momenteel rond 1860 euro.
Als ik een snel sommetje maak kom ik op bijna 5-6GB buffer uit die in 16 seconden helemaal volgeschreven kan worden. Gebruiken ze dan bijvoorbeeld DDR geheugen oid?"

* Spoonlift is een complete leek op het gebied van cameras.
Jammer dat er geen artikel is van tweakers over die D500. De D500 als op volger van de D300 heeft verschrikkelijk lang op zich laten wachten. Er waren van Nikon modellen onder die de D300 links, rechts, boven en onder al waren gepasseerd.

Maar Nikon zet met deze twee wel even een benchmark neer.
Ben heel benieuwd wat de Canon 1DxII dan gaat brengen. Ze gaan nog steeds voor het niet echt doorgebroken XQD kaartje als opvolger van de CF kaarten Canon gaat met de 1DxII vermoedelijk naar CFast kaarten als CF kaart opvolger. Zelf zou ik graag een CF + CFast zien ipv een dubbele CFAST maar ja met een prijskaart van 6mile + kunnen nieuwe geheugen kaartjes er ook nog wel bij ;)
Die D500 was een veel grotere verrassing dan de D5 (die was al uitgebreid gelekt). Daarnaast hebben ze een 360 graden 4 k action cam uitgebracht (met twee lenzen en sensoren zoals de Ricoh Theta, maar dan gericht op action 4k filmen).
Tot iso 102.000, zou dat nog praktisch nut hebben of is dat gewoon 'omdat het kan'? Op mijn Sony A6000 kun je tot ISO 6400 nog prima schieten maar daarna neemt de kwaliteit snel af/de ruis toe. Nu is dit wel een camera van een ander kaliber maar vraag het me toch af.

[Reactie gewijzigd door Bartske op 5 januari 2016 23:09]

Op mijn Sony A7s is 25600 iso nog prima te doen, zeker voor video. 51000 begint de ruis wel te storen :D

[Reactie gewijzigd door FireBladeX op 5 januari 2016 23:18]

Ik heb de Nikon D4S uitgebreid getest bij low light, en met uitgebreid bedoel ik ook ècht, met elk mogelijke instelling die ik mij kon bedenken.

De A7s van sony mag dan wel de (normale)film kampioen genoemd worden, maar de D4s met zijn maximale 1080p en een (dynamische) ISO varierent van 25600 tot 102400 vond ik toch echt winnen wanneer het aankwam op low-light.
Ja de ruis was beter waarneembaar bij de Nikon, maar als het aankwam op detail behoud, dan koos ik 19/20 keer toch echt voor de Nikon. In sommige gevallen is het prettig dat de ruis reductie van de nikon wat meer 'behouden' is. Zeker als het gaat om film, bij stills vond ik de Sony beter, maar film(video is de betere term in dit geval), won de nikon echt wel. Zelfs wanneer de filmduur beperkt is.

Enige waar ik mij aan stoorde bij de D4s, is de tijd dat je met deze instellingen kon filmen, dit was niet onbeperkt. Anderzijds was het wel begrijpbaar, maar toch bloody-funking-annoying!
Ja, dat heeft het, als een foto van wat mindere kwaliteit beter is dan geen foto. Hier kan je zien hoe bv de D7200 het doet op zulke iso's. Duidelijk minder, maar op beperkte formaten of krantenpapier best te doen.
De Nikon D3x had eenzelfde SONY sensor als de A900 en had toch minder ruis dan de A900, dus vergelijk pas als je side by side resultaten ziet op DPReview.
Die sluiterknop op de onderhoek voor portrait is wel slim bedacht.
Kan je dan nog door de zoeker kijken eigenlijk, draait de info mee?

Edit: heb ik weer wat geleerd. :)

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 5 januari 2016 23:39]

Bij een losse grip werkt dat ook zo, net als bij Canon.

Ik mis eigenlijk de sluiterknop voor je linkerwijsvinger zoals bij de hasselblads. Kun je focussen (precisiewerk) met rechts en lomp afdrukken met links,terwijl je de body/objectief ondersteunt.
Wat bedoel je hiermee precies? Op mijn h4's zit toch echt maar 1 sluiterknop en die is echt voor mijn rechterwijsvinger gemaakt. Scherpstellen doe ik met mijn duim (truefocus)
Manual focus. Kijk maar eens hoe dat er bij een 500C aan toegaat. Is wennen maar daarna superfijn :).
Vrij gebruikelijke feature. Was op de D4 (heb niet verder terug gekeken) ook al het geval. Canon heeft het ook op de 1D serie en zo als Boudewijn ook al zegt is het ook wel op lagere modellen te krijgen via de batterygrip.
Zowel de D5 als de D500 kunnen op UHD (4K) niet met 60fps filmen. Toch jammer Nikon!
Canon laat de EOS 5d Mark4 en EOS 1D X Mark 2 maar komen. Maar die gaan waarschijnlijk nog veel meer kosten!
Altijd wat te klagen :D
Gezien het feit dat ze ook maar 3 minuten kunnen filmen zal het en/of een warmte probleem zijn en/of een data probleem schat ik in. Volgende iteratie.
Als je ¤ 7.000 euro uitgeef aan een camera mag je kritiek hebben.
Dat van die 3 minuten klopt dus niet 29:59 moet dat zijn. D4 en D4s hebben geen warmteprobleem en ook geen probleem met de dataoverdracht, dat is voor de D5 ook niet te verwachten.
Een Nikon rep zei dat met een externe opslagmedia je makkelijk over die 3 minuten heen kon gaan.
Je hebt geen externe recorder/opslagmedium nodig voor die 29 minuten en 59 seconden. Pas wanneer je dus langer dan een half uur wilt opnemen, dan heb je een externe recorder nodig.
Nee. 3 minuten opname maximaal bij 4K. (andere resoluties zijn idd 23:59) Bij externe opslag blijkbaar langer. Ga nou niet zelf verzinnen dat het bijna 30 minuten is bij 4K. Tenzij jij de camera ontworpen hebt of van Nikon bent.
Met touchscreen! Bij mijn weten de 1e Full Frame Nikon die er eentje heeft, de 810 en d750 hadden er geen.

Andere interessante opties, die je niet op andere Nikon DLRS terugvind
• 4K video
• ISO uitbreidbaar tot 380000
Button illumination, handig voor in het donker.

Prachtige camera uiteraard, mag ook wel A 7000 euro ;)
De d4 (s) heeft ook button illumination.
Fixed!

[Reactie gewijzigd door mrc4nl op 5 januari 2016 23:42]

De d4 (s) heeft ook button illumination.
Wat een geweldige move om de d500 pro te positioneren met soortgelijke features als de d5. Er zit zelfs een drie assige VR in de body ( uniek voor Nikon) deze werkt alleen bij 1080p filmen. Voor beide modellen een buffer van 200 RAW foto's en 10 fps. Nikon laat weer meerwaarde ontstaan bij het 'oude' glas stof je 17-55 maar weer af en gebruik de lichtgewicht 200-500 om te vogelen. De d5 doet wat tie moet doen, 4k geen al te grote bestaanden en zeer lichtsterk. De echte verrassing is de d500. ( en de 360 action cam.. )

[Reactie gewijzigd door Mde op 5 januari 2016 23:34]

Nog wat ik mis:
Ik lees op verschillende websites dat er twee versies van de D5 uitkomen:

een met twee keer XQD en een met twee keer CF.

Is daar al officeel iets van terug te vinden?
De euro helpt de prijzen niet. De D5 is een dijk van een camera, zo op papier. Alleen 7k gaat mij gewoon te ver. Dit verdien ik niet snel genoeg terug.
Wauw, zou ik wel willen hebben. Heb nu de D7100 is ook een mooi dingetje hoor!
Mijn verwachting is dat de D5 en de nieuwe D500 het goed zullen gaan doen op de markt, ondanks ze een pittig prijsje hebben. Mooie specs hebben ze in iedergeval. Als ik er het geld voor had zou ik zeker de D5 kopen.
wat maakt nou dat een camera als deze 7k moet kosten?
Goede sensor, extreem snel, zeer robuust, uitgebreide mogelijkheden.
Vooral de super degelijkheid en bouwkwaliteit doen het m. Ze hebben ook langer over de ontwikkeling gedaan dan de meeste consumenten dslr's (die bijna elk jaar nieuw uitkomen)

Dus daar gaat veel geld inzitten, al denk ik wel dat het het meeste betaald voor de ontwikkeling en niet de productie of materiaal, Nikon d810 kost "slechts" 3800 euro. en daar zit niet 2x zoveel materiaal aan.
Vooral die ontwikkelkosten maken de camera stevig duur. Als je een team van 50 man hierop zet voor een jaar of 2-3 zit je al snel aan ~30 miljoen kosten, enkel in manuren. Van deze camera zullen ze er geen miljoenen verkopen, dus die kosten moeten wel ergens gedragen worden.

Overigens zou het me niets verbazen als deze camera niet zeer winstgevend is, en vooral een product dat een bedrijf als Nikon in haar lineup MOET hebben.
De D3 was 5100 bij introductie.
D3s 5399
D4 5929
D4s 6149
D5 7109

Er zit dus een stijgende lijn in maar geen idee waarom. ...
Inflatie misschien?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True