Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Fisher Price presenteert op de CES in Las Vegas speelgoed om peuter en kleuters vaardigheden te leren om later te kunnen programmeren. Kinderen kunnen onderdelen met verschillende symbolen aan elkaar klikken, waarna de rups de bewegingen uitvoert die bij de symbolen horen.

Bij het speelgoed hoort een smartphone-app, waarmee ouders suggesties kunnen krijgen over welke uitdagingen ze hun kroost kunnen geven bij het spelen met het speelgoed, meldt Gizmodo. De Code-A-Pillar bestaat uit een rups met diverse onderdelen, die elk eigen symbolen hebben. Het kind moet eerst de onderdelen op een bepaalde volgorde aan elkaar zetten, waarna de slang de bewegingen uitvoert die bij die volgorde horen.

Met het speelgoed zouden kinderen vaardigheden moeten leren die hen later moeten helpen bij het leren programmeren, waarbij de volgorde van de rups geldt als 'code' voor de bewegingen die hij maakt. De Code-A-Pillar moet in de zomer verschijnen in de Verenigde Staten en rond 50 dollar kosten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Kind lekker kind laten en later zelf laten beslissen wat zijn/haar studiekeuze wordt. Beetje opdringerig gedoe dit. Ik zie ook niet echt in hoe dit product een kind erg gaat helpen met programmeren in de toekomst.
Programeren is een programma opstellen, dat kan je zien als computerprogrameren, maar ook als het programma van een bruiloft opstellen of het bedenken hoe je een bouwwerk van lego moet maken. Alles in het leven moet je een stappenplan voor bedenken, als je dat niet doet dan kom je ergens anders in de knoei.
Speelgoed als dit is bedoeld om een kind zo snel mogelijk te laten realiseren dat je soms vooruit moet denken om iets voor elkaar te krijgen. Voor een snelle algemene ontwikkeling van een kind kan dit zeker van belang zijn.

Ik ben zelf geen programmeur, maar heb wel wat lichte ervaring opgedaan toen ik 16-17 was door op mijn grafische rekenmachine te knoeien uit verveling. Ik kan nu 7 jaar later nog merken dat het een positief effect heeft gehad op mijn manier van denken, ondanks dat ik niks meer doe met programeren. Had fijn geweest als ik veel eerder training in had op spelende wijze.

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 6 januari 2016 14:06]

Gaat denk ik meer over de manier van denken in plaats van een peutertje code instampen.

Tevens als je dit naast duplo/lego ed. Aanschaft kan het toch prima?
Natuurlijk kan dat prima, maar ik vraag me bij dit soort producten vaak af in hoeverre je het kind moet sturen richting een beroepskeuze voor later. Helemaal aangezien de leeftijd van de doelgroep van dit product wel erg laag is.
Ik heb mij als kind helemaal kunnen uitleven op Lego maar ik ben ook geen bouwvakker of architect geworden... Dus dat sturen zal nog wel meevallen.
Het is nooit erg om een algemene opvoeding te krijgen, en het is dan ook niet raar dat je als ouder je kind dingen leert die je zelf interessant vindt. Verder leert dit speelgoed je onder andere logica en niet echt per se programmeren.

Verder kan een kind zelf natuurlijk beslissen of hij/zij het speelgoed leuk vind. Daarnaast maak je je eigen keuzes als je ouder wordt, denk niet dat dit speelgoed je gaat weerhouden van het maken van je eigen keuzes en doen wat je wilt.

Edit:spelling

[Reactie gewijzigd door DanielsWrath op 6 januari 2016 00:15]

Ach je kan altijd nog je kind met dit speelgoed laten spelen terwijl ze een alu-hoedje ophebben. :D
Lijkt me idd een prima manier om het logisch nadenken een beetje te stimuleren.

Zelf was ik rond mijn 10e volkomen gebiologeerd geraakt van binair tellen - ik had het ontdekt in een artikel in De Telegraaf en ben er tijden mee bezig geweest (even tijdsgeest: 1976, dus geen thuiscomputers, spelcomputers enz). Mijn gevoel voor getallen werd zo prima gestimuleerd. Pas een jaar of vijf later kwam ik in aanraking met computers (een PET-2001 en een Apple 2). Zou dat niet zijn gebeurd, dan was ik misschien de wiskunde of natuurkunde ingerold.

Mijn kinderen vonden op hun 10e binair tellen ook bijzonder interessant en werden hier steeds handiger in op hun vingers - leerkrachten begrepen het niet (bleek een verdomd goede aansporing).

Laat kinderen in aanraking komen met alles dat voorbij komt, laat het proeven aan van alles. Dus komt deze fisher price voorbij, negeer het niet. Kinderen zijn nog heel nieuwsgierig, ga er op in! Maar forceer een kind niet in een richting.
Het gaat er niet om of dat ze later moet gaan programmeren. Zie het als een soort basis opvoeding. Computers zijn een belangrijk deel van onze tijdgenerstie, en dat wordt alleen maar groter.
Dat ben ik helemaal met je eens, alleen kinderen groeien tegenwoordig al met een tablet of dergelijke op. In hoeverre brengt dit dan een extra toevoeging aan de opvoeding richting technologie? Dit is meer gericht op programmeren, volgens het artikel althans.
Dus software is in jouw ogen geen onderdeel binnen de wereld van de technologie ?
|:( |:( |:( |:(
Gaat het in het geval van dit product om software dan?
Absoluut. Software is een soort recept, een stappenplan. Dat maak je hier ook mee.
Ik studeer momenteel software engineering dus dat weet ik allemaal wel. Dan nog zie ik niet de link tussen dit en software
dan moet je nog even door studeren ;)

de symbolen op de rug van de rups komen overeen met de commando's voor LOGO, een programmeertaal die sinds de jaren 60 wordt gebruikt om kinderen te leren programmeren.
Ben over 5 maanden afgestudeerd, maar dank voor je tip hoor.
Dat kinderen leren wat de techniek een beetje achter deze apparaten inhoud lijkt mij. Terugkoppelend naar: waar komt het water uit de kraan vandaan, waar komt mijn stukje vlees vandaan. (Waar komen baby's vandaan ;)) Wij zijn opgegroeid met de ontwikkeling van computers en het ontstaan van internet, hun slaan een stap over.

Ik zou dit soort speelgoed zeker aanmoedigen voor mijn kinderen.
Dat kan dan wel zijn, maar hoeveel van hen kent het verschil tussen een CPU en een SSD?
Hoezo bepaal je hiermee de studiekeuze van jouw kind? Programmeren is niet alleen nuttig als je Informatica gaat studeren, bij heel veel studies is het enorm nuttig. Bij beta studies, bij biologie (bioinformatica), bij sociologie (statistiek doen met een statistische programmeertaal zoals R) en zo kun je bij iedere studie goede toepassingen van programmeren vinden (zelfs geschiedenis).
Andere vakgebieden gaan steeds meer gebruik maken van wiskunde en informatica, dus het is absoluut niet erg om daar al vroeg in aanraking mee te komen.

En als je lego aan je kinderen geeft, bepaal je daarmee ook direct dat jouw kinderen bouwkunde gaan studeren? Wat een onzin zeg.

[Reactie gewijzigd door Mithrildor op 5 januari 2016 23:57]

Je stuurt ze niet direct richting Informatica nee. Maar zoals jij al aangeeft zijn er meer studies die baat hebben bij programmeren. Al zijn er meerdere studies, stuur je ze zo toch een beetje in die richting van die studies. Ach ja, lego zou je zo ook kunnen zien, alleen is dat al tientallen jaren standaard speelgoed
Wat een onzin. Zo kan je bij alles wel wat bedenken. Geef je kind een speelkeuken en je dringt huisvrouw/man op, geef een barbie en je dringt kapster op, geef een speelgoed auto en je dringt autocoureur worden op etc.

Allemaal onzin natuurlijk. Sowieso zal een kind speelgoed waar ze geen interesse in hebben links laten liggen dus het enigste wat je doet als ouder is je kind de kans geven om met iets te spelen wat hem/haar misschien ligt.

Maar ik neem aan dat jij je kinderen 24/7 in een witte kamer met niks erin zet om ze toch vooral maar niet een richting op te sturen (behalve die van een mentale inrichting...)
mag jou kind dan met een bal spelen of ben je bang dat je hem in de richting van een voetballer duwt? of met de tuinslang > brandweerman, naar de sterren kijken > ruimtereiziger..
je zoekt het volgens mij veel te ver. voor het zelfde geld speelt hij/zij er 10 min mee en kijkt er dan nooit meer naartoe...
Wat een onzin. Je dringt een kind helemaal niets op, je geeft het alleen een ontwikkeling in een richting die tot nu toe redelijk onbelicht is gebleven. Hetzelfde zou je net zo goed kunnen zeggen van tekenen en tellen, of vind je daar ook van dat je ze dan opdringt een artistieke of wiskundite kantt kiezen? 8)7 Het zou pas opdringen zijn als je het andere speelgoed weghaalt of er anderzijds mee dwingt te spelen.

Daarnaast gaat dit een tikkeltje verder dan "programmeren". De basis is namelijk logica en het omzetten van problemen in deelstappen. Dat zijn vaardigheden die ontzettend veel voorkomen in het dagelijks leven en tal van studies.
Elk goed speelgoed heeft tot doel om het kind te prikkelen lichamelijk dan wel geestelijk. Dus niets nieuws onder de zon voor wat het concept betreft.
Op welke manier is dit speelgoed opdringerig? Is technisch lego ook opdringerig?
In die lijn zou je de volledige opvoeding van je kind "opdringerig gedoe" kunnen noemen. Als je dit als ouder helemaal te gek speelgoed vindt, kun je het voor je kinderen halen.

Ik ga zeker even kijken wat hij in Nederland gaat kosten,
Programmeren behoort tegenwoordig tot bijna een basiskennis zoals Wiskunde en Nederlands. Er is toch speelgoed genoeg dat kinderen daarmee opweg helpt, dus dit is echt een mooie ontwikkeling. Ik ga het zeker kopen/bestellen.
Ja en nee. Dit leert kinderen logisch denken en functionaliteit te rangschikkn om een gewenst resultaat te behalen. Denk hierbij aan het zo in elkaar klikken van de rups zodat deze een rondje om de stoel doet. Peuters pakken dit automatisch heel snel op en hebben genoeg creativiteit om uitdagingen te bedenken.

Of juist niet. Als een kind niet veel heeft met het bedenken van een uitdaging om op te lossen met dit soort techniciteiten, of wat betreft Lego geen behoefte heeft aan of affiniteit heeft met ruimtelijk inzicht, dan is gewoon lekker buiten voetballen, hutten bouwen en bezig zijn met anderen even zo belangrijk. De wereld kent nu eenmaal denkers en doeners.
Dat ziet er erg leuk uit! Maar wel niet zo goedkoop :P Lijkt mij perfect voor m'n zoontje die altijd maar Lego wil bouwen maar snel z'n interesse verliest wanneer het 'af' is. Dit lijkt mij te stimuleren om allerlei varianten te bouwen. Ken je nog zo'n dingen?
Meer Lego.

Mijn schoolvriendje had vroege extra LEGO boeken met ideeen voor grotere projecten. Daarvoor moesten we dan een stuk of tien dozen met technisch lego (tractor, heftruck, kraan, sportauto, ...) combineren om zoiets te kunnen bouwen als een tandradplaatgestuurde robotarm... Heerlijke regenachtige middagen...

(Ook leuk voor pappie.)
Dat ziet er meer voor wat oudere kinderen uit.

Niet dat ik ze zelf heb...

(ben er natuurlijk stiekum nog wl eentje!)
Doet me eerder denken aan dit:
Thinkerbots
Na het zien van Conrad Wolfram's presentatie bij TED waarin hij uitlegt waarom het ouderwetse wiskunde op school inmiddels achterhaald is en waarom programmeren de volgende stap zou moeten zijn in wiskunde-onderwijs, ben ik ervan overtuigd geraakt dat het juist goed is om kinderen zo vroeg mogelijk in aanraking te brengen met programmeren.

Vinden ze het leuk, dan pakken ze het op en doen ze er iets mee (misschien zelfs ook op latere leeftijd). Vinden ze het niet leuk, dan laten ze het gewoon links liggen en doen ze uiteindelijk toch wat ze wl leuk vinden. Maar daarmee hebben ze in ieder geval de kans gekregen om zich ook op dat vlak te kunnen ontplooien. En gezien hoe rap de technologische ontwikkelingen tegenwoordig gaan is het des te meer van belang om nieuwe generaties ook te leren wat er achter de techniek werkt. Het komt tegenwoordig steeds vaker voor dat iemand zegt "Ik kan met mijn smartphone mijn verwarming aanzetten onderweg naar huis als ik uit werk kom! Maar hoe het precies werkt......ik zou het echt niet weten hoor, moet je mij niet vragen."
Maar maakt dat dan precies uit dat je niet weet hoe iets precies werkt? Bizar deel van autorijders hebben waarschijnlijk ook geen idee wat nu qua techniek anders is tussen diesel en benzine, of hoe ze nu precies radio ontvangen, enige wat ze weten hoe verwarming in een huis werkt.. via dat schermpje op de muur.

Toegegeven, wiskunde van het 'zwaarder' niveau heb je in de praktijk eigenlijk ook amper meer nodig, beetje basis rekenen en hier en daar wat breuken, dan heb je het eigenlijk wel gehad. Andere kant, programmeren vind ik nu weer niet bepaald iets wat je iedereen wil meegeven. Je zit al snel met de vraag, hoelang wil je ze dat programmeren meegeven? Denk ik beetje aan geschiedenis/aardrijkskunde, niemand die dat langer dan een schooljaar wilde hebben.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 6 januari 2016 01:36]

Maar maakt dat dan precies uit dat je niet weet hoe iets precies werkt? Bizar deel van autorijders hebben waarschijnlijk ook geen idee wat nu qua techniek anders is tussen diesel en benzine, of hoe ze nu precies radio ontvangen.
Nee, maar door de grote mentale afstand -- die de ruime meerderheid van de bevolking heeft -- met computers, doordat ze de fundamenten niet of pas veelte te laat snappen, zorgt er wel voor dat hen digitale hygine niet goed op orde is. Zo kan een auto d.m.v. van slecht onderhoud niet tot een botnet behoren, maar een computer dat wel. Het ontbreken van basis kennis van programmeren, kan ook resulteren dat een 'Microsoft werknemen' uit een call center uit India je opbelt, vervolgens stelt dat er malware of 'hacking' op je systeem aanwezig is, en je dat 'bewijst' d.m.v. je de errors te laten zien in Event Viewer, en jij als onwetende daar in trapt. Hier kan een externe partij je echt niet bij helpen, en ben je op jezelf aangewezen om te kunnen onderscheiden of het om een scam gaat of niet.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 6 januari 2016 01:50]

Met programmeren kom je daar ook niet verder mee, onder die mensen zit ook gewoon een grote groep die het simpelweg niet _wil_ weten. Net zo min dat mensen de werking van de auto niet willen weten en daar garages maar al te graag gebruik van willen maken (tot ze kennisje hebben die ze advies geven). Programmeren gaat mensen geen basiskennis geven wat een scam/bait is en wat niet, dat is puur common sense dat ik zelfs m'n gepensioneerde vader nog heb kunnen aanleren.

En zelfs de jeugd, die nu opgroeit met mobieltjes, tablets en internet, maken nog steeds diezelfde domme fouten. En of kennis daar een onderdeel in speelt, het gebrek aan common sense is in ieder geval vrij duidelijk.
Behalve dat als je mensen wat bijbrengt over programmeren (en indirect dus ook iets over hoe computers werken) het toch lastiger word om mensen te scammen omdat ze nou eenmaal over enige basis kennis beschikken.

Net zoals het lastig is om iemand die twee producten van 50 euro koopt 150 euro te laten betalen. Iedereen heeft basale wiskunde skills en heeft het (over het algemeen) dan ook door als er iets vrij duidelijk niet klopt.
Veel van wat we nu hebben is gemaakt door mensen die niet als klein kind met dit soort dingen bezig zijn geweest of met 'tablets' bezig waren.
Het is gemaakt door mensen die pas veel later een interesse voor programmeren ontwikkelden. Je ontplooit je als kleuter niet in programmeren.

Mijn vader is ook wel eens samen met mij voor een scherm gaan zitten met een programma waarbij je spelenderwijs toch iets doet en ik had vroeger ook speelgoed waar flink wat puzzelwerk voor nodig was. Maar dat is niet bepalend geweest voor mijn studie- en beroepskeuze. Echt programmeren is iets anders dan dit.

Over het omgaan met apparaten, tsja. Zouden ze dat door zo iets leren? Er bestaat toch al langer speelgoed dat een beetje basis logica aan een kind leert? Het heeft alleen niet zo vaak mooie felle lampjes :p

Aanpassing: dit is niet aan het onderwerp gerelateerd omdat..? Lekker bezig.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 6 januari 2016 13:12]

N=1 zegt weinig. Ik heb van huis uit wel altijd met technische dingen kunnen spelen. Fischer Technik, meccano, aan fietsen en met elektra prutsen (220 ja!), en ook met de computer. Eerst een C64. Heb ik daar veel van geleerd? Nou en of. En ja, het heeft denk ik ook mijn carrire wel benvloed. Hoewel ik een master filosofie heb, ben ik nu al weer jaren werkzaam als software engineer.
kleurtjes en geluidjes, ideaal voor mijn dochtertje. Nu maar hopen dat ze de programmeeropdracht niet door de woonkamer gooit :-)
Daar zou ik ook best bang voor zijn ja.
Toddler = 1 tot 3 jaar. Ik denk dat dit beter past bij 3 jaar dan bij 1...

Misschien leuk samen met dit boek .

En als alternatief..kids leren omgaan met RFID met de Nabaztag.

[Reactie gewijzigd door X-Kiwi op 5 januari 2016 23:58]

Van die Nabaztag zal je kind niet veel leren. Die service is zo goed als dood. Dat is ook meteen het grootste probleem van dit soort dingen. Voor je het weet is de stekker al uit het project getrokken.

[Reactie gewijzigd door MrX_Cuci op 6 januari 2016 00:37]

Voor omgerekend 50 valt het mij nog mee qua prijs. Zijn genoeg robot achtige speelgoed voor desbetreffende leeftijd dat duurder is. En ook zeker kapot kan als er mee gegooid wordt.
Ik hoop dat die interconnects een aandrijving het uithouden indien er ruw mee omgegaan wordt. Ik neem aan dat hier op getest wordt voordat het op de markt komt :)

[Reactie gewijzigd door zeadope op 6 januari 2016 00:32]

Leer je kinderen eerst manieren.
Met een bal gooi je, met duur speelgoed gooi je niet.
Da's simpel... ;-)
Mijn grootste angst is dat kinderen mij straks voorbij streven met bepaalde technieken. Hoe hard ik ook stamp, de snelheid gaat er met de jaren echt wel uit.
En zie hier, het wordt met de paplepel ingegoten. What's next?
Waarom ben je daar bang voor? Ik vind het een stuk enger als de nieuwe generatie niet "slimmer" zou zijn dan de vorige.
Nou mijn angst is vooral om achter te geraken. Een aantal jaar geleden, wanneer ik naar mijn ouders/grootouders keek dacht ik altijd "dit overkomt mij niet" zorg er voor dat ik de techniek blijf bijbenen. Maar nu later en jaren verder merk ik dat de jeugd veel sneller gaat dan dat ik ooit nog kan gaan.
Vaak zat speelgoed voor neefjes gekocht en vaak is speedgoed niet goedkoop. Als je je daarna omdraait, ligt het speelgoed in de hoek en zijn ze aan het spelen met de doos waar het in zat :+
Ja, en dan geef je ze een mooie doos, gaan ze spelen met het inpakpapier dat je er omheen gedaan had... :Y)
Dit is een origineel idee, en hopelijk is het ook echt goed uitgewerkt.

Je kunt kinderen niet vroeg genoeg motiveren om logisch te leren denken, en dat is precies wat deze rups belooft. Om het meteen 'programmeren' te noemen gaat voor sommigen misschien wat ver, maar logisch nadenken is de basis. En eigenlijk vind je hiermee spelenderwijs uit wat de verschillende blokken doen. Ik neem toch aan dat je ook een rups kunt maken met maar 1 of 2 onderdelen tegelijk, waardoor je beter ziet wat er gebeurt als je ze bijvoorbeeld omwisselt.

Datzelfde logisch denken kun je uiteraard op veel meer terreinen toepassen. Denk aan wiskunde, maar ook aan beredeneren waarom iets goed of slecht is. Het is kortzichtig om dit enkel 'programmeren' te noemen.

Er zijn vele manieren om kinderen te leren om logisch te denken, dit lijkt op een goed begin.
Het is een leuke aanvulling op het speelgoed. Ik ben echter van mening dat het creatieve denkprocess minstens zo belangrijk is om bij te brengen, zo niet belangrijker. Out of the box denken wordt overal gevraagd. Echter wanneer je enkel logisch leert beredeneren kun je extrapoleren, niet iets bedenken uit het niets. En laten nou net daar al die vindingen uit zijn ontstaan.
Gegarandeerd geen bug vrije code :P
Misschien niet informatief, maar toch een +1 voor de flauwe pun ;)
Wat geweldig om dit te zien. Ik ben er van overtuigd dat kleine kinderen dit helemaal geweldig vinden. Ik ben zelf docent in het STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) onderwijs en werk ook veel met kinderen te leren programmeren. Ik werk alleen zelf met de apps Scratch, Hopscotch en met de Dash & Dot robots, maar ik zie dagelijks dat kinderen dit helemaal geweldig vinden. Dit Fisher Price product zal zeker een waardevolle toevoeging zijn daar waar de (Nederlandse) kinderne nog geen Engels kunnen lezen.