Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Windows 10 Insider-build toont gpu-gebruik in taakbeheer

Door , 107 reacties, submitter: NiLSPACE

Microsoft heeft Insider Preview build 16226 van Windows 10 vrijgegeven aan gebruikers in de 'fast ring'. In de nieuwe build wordt onder andere het gebruik van de videokaart getoond in het taakbeheervenster. Volgens Microsoft was dat een veelgevraagde functie.

Het tabblad prestaties van taakbeheer toont in de nieuwe build het gebruik van de gpu per onderdeel. Zo kan getoond worden of de videokaart wordt ingezet voor het renderen van 3d-beelden of voor het coderen of decoderen van video. In het tabblad details wordt het gebruik per proces getoond. Microsoft meldt dat er nog gewerkt wordt aan de functionaliteit en dat gebruikers problemen en bugs kunnen verwachten.

Build 16226 van Windows 10 bevat daarnaast een nieuwe Xbox Networking-sectie bij het Gaming-onderdeel van Settings. Hier moeten gebruikers problemen met de Xbox Live-dienst kunnen identificeren en oplossen. Ook voegt de nieuwe build ondersteuning toe voor Unicode 10.0.0, waarin diverse nieuwe emoji's zijn toegevoegd.

Verder zijn verschillende aanpassingen in de Edge-browser doorgevoerd. Voortaan kunnen gebruikers cookies en instellingen van Chrome naar Edge migreren. Bij het lezen van epub's in de Edge-browser kunnen gebruikers rechtsklikken op tekst en kiezen voor Copy and Ask Cortana. De assistent zoekt vervolgens relevante informatie op over de geselecteerde tekst.

Microsoft heeft een volledig overzicht van alle vernieuwingen en verbeteringen in een blog gepubliceerd.

Windows 10 Insider Preview build 16226

Reacties (107)

Wijzig sortering
Nu mag taakbeheer nog met temperaturen komen en een OSD komen, dat zou fijn zijn. :)
Eens, ik gebruik vaak juist software om de Temps + GPU te bekijken dat zou voor mij derden applicaties onnodig maken.
Als MS nu ook nog een fancontroller inbouwt, ben ik straks van bijna alle 3rd party meuk af :)
maakt het uit als er een monopoly is als het gratis software is? Bijna alle CPU/GPU/Fan temp, controllers zijn gratis en als dit een feature van win10 wordt dan hebben ze een monopoly ergens waar er geen geld wordt verdien behalve donaties. Dus ze zullen dit niet doen voor het geld maar voor de consument.
beetje naief niet? denkend dat een bedrijf iets niet voor het geld doet?
tuurlijk maakt het uit. kijk maar naar de stagnatie van Intel de afgelopen jaren dat ze een quasi monopolie op CPU's hadden. kijk maar wat er komende is nu dat AMD zich herpakt. monopolie is slecht voor innovatie.
Wat wil je nog meer innoveren als je al die features hebt? En hoezo is het na´ef dat ze iets niet voor het geld doen? Er gaat geen geld in om dus hoe kunnen ze het dan voor geld doen?
Btw als de innovatie weer stagneert komen de andere applicaties gewoon weer, en als ze die apllicaties willen wegconcurreren moeten ze eerst dezelfde feauture set aanbieden. En Microsoft heeft een van de grootste monopoly posities ter wereld misschien wel de grootste als je de landen niet meeteld, en ik moet zeggen dat Windows niet stagneert.

[Reactie gewijzigd door Randomguy369 op 23 juni 2017 15:06]

Dan moeten die derde partijen maar eens zelf fatsoenlijke software gaan ontwikkelen.

Ik gebruik speedfan, dat is wel erg stevige en deugdelijke software, maar het is gewoon antiek, stenen tijdperk software dit. Alternatieven gebruiken meer resources of kunnen gewoon minder. Geen enkele 3rde partij lijkt dit allemaal goed op te pakken.

Dus is het aan MS om het zelf te doen. Op deze manier geven wij consumenten en de 3rde partijen zelf, MS de monopolie in handen.

MS is juist veel features gaan ontwikkelen omdat ze het gewoon helemaal zat zijn dat 3rde partijen rotzooi bouwen, waardoor consumenten MS de schuld geven. Dan maar onder eigen controle, als ze dan de schuld krijgen, kunnen ze er tenminste wat aan doen.
Hebben moederbord fabrikanten dan niet ook een monopolie door middel van hun UEFI? Of AMD/nVidia met hun drivers?
lol
lijkt me dat het concept je vreemd is.
Vandaar de vraag. Ik ben niet heel erg bekend met het concept, en vraag om toelichting ;)
Microsoft heeft ook een bijna-monopolie op calc.exe, task managers en regedit.exe. Wie wil kan natuurlijk nog steeds een extra tool installeren, maar voor 90% is het genoeg.

Ik zou in elk geval het een vooruitgang vinden. Dit hoort gewoon in de task manager te zitten, net als CPU en memory load. En het is eens een verbetering die niet uit speeltjes bestaat.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 23 juni 2017 08:21]

Noem je net applicaties op die ze opgekocht hebben. Met functies die er in een monopolie nooit geweest zou zijn.
Ook dat is gewoon een bedrijsstrategie, die overigens niet alleen bij MS bekend is. Waarom zou je het wiel opnieuw uit gaan vinden en veel in R&D kosten steken als het opkopen van een bedrijf of applicatie hetzelfde effect heeft voor hetzelfde, of zels minder geld?
Inderdaad, erg handing en dit zouden nog waardevolle toevoegingen zijn.
Liever niet. Anders wordt het een featurecreep. De performance monitor moet performance monitoren. Temperaturen kan je beter in een andere app checken

[Reactie gewijzigd door Catch22 op 22 juni 2017 09:13]

Temperatuur is een belangrijk detail voor het performance monitoren. Nu valt een hogere temp op andere manieren ook wel op (pc heef het druk, fans gaan harder blazen.) maar niet op elk systeem.

Erg irritant dat je 3rd party meuk moet downloaden om te zien waarom die CPU zo sloom gaat, oh hij throttled als een malle dankzij hoge temps.
Leuk voor 'technicians', immers meten = weten.
Een gezond standpunt m.i.
Zie ook Fitbit app (www.fitbit.com) voor de body en de apps om van alles van je auto (fabrikant en ANWB) op afstand in de gaten te houden en in te stellen.
Big Fun, maar ook om gek van te worden.
Ik vind het wel leuk.
Precies, MS heeft al een simpele en geavanceerde task manager, de simpele kunnen ze gewoon zo houden. De uitgebreide versie mag zo veel mogelijk info bevatten, desnoods via vinkjes aan te zetten (zoals al sinds jaar en dag het geval is). Ik wil de volledige health status van mijn systeem kunnen zien via tools die met het OS meegeleverd worden, het liefst op 1 centrale plek.

Nu kom je dankzij de sysinternal tooltjes eigenlijk een heel eind. Maar is geen OS onderdeel, en eigenlijk een soort 3rde partij (is allemaal ontwikkeld voor MS het overgekocht had).
Eens met featurecreep. Maar temperaturen, maar ook energieverbruik horen wel degelijk bij de prestaties. Maar zijn voor de gewone consument minder spannend.
Wat is precies de 'gewone consument' in relatie tot deze tool? De 'gewone consument' zal wellicht de hele performance monitor compleet irrelevant en wellicht zelfs eng vinden :P
de gewonene consument heeft heel die taskmanager nog nooit gezien :+
De gewone consument wordt gelukkig wanneer de monteur/het neefje het probleem snel en makkelijk op kan lossen. Daarbij hoort goede standaardtools.
Voor de gewone consument is taakbeheer hogere computerkunde. :+
De gewone consument bouwt zijn pc niet zelf. Ik gebruik altijd Aida64 om mijn temperaturen te monitoren. Na een zelfbouw wil ik zien of ik de cpu-koeler goed geplaatst heb/cpu niet te warm wordt, videokaart, chipset niet te warm wordt, etc.. Fanspeed van videokaart, cpu, chassis wil ik ook zien.
Ik denk niet eens dat de exact temperatuur van belang is, maar of je PC niet te heet is (en throttled). Dat kun je met een kleurtje doen in de CPU grafiek :-)
Niet zo zeer vind ik. Laat het bijvoorbeeld in een apart tabblad staan, dan valt het niet zo op en is het er toch standaard aanwezig. Hoef je geen andere programma's te installeren op een computer om deze eenvoudige monitoring te doen op bijvoorbeeld de computer van een klant of eigen gebruik.
Zoals Aida64. :)
Ik zou het persoonlijk ook leuk vinden om het in mijn taakbalk te zien. De percentages en dan misschien nog het proces dat het meeste van het onderdeel vraagt er bij.

Er zullen vast wel tooltjes voor zijn maar dat heb ik dan weer liever niet.
Is het niet zo dat, des te meer performance tools er op de achtergrond draaien, er meer systeembelasting optreedt? Ik zou liever een functie zien waarmee alle monitoring en logging compleet uitgeschakeld kan worden. Al dan niet tijdelijk tijdens zware taken als video of audio editing. Sterker nog, ik zou het liefste zien dat je meer Windows onderdelen kan deinstalleren zodat je een Windows OS overhoudt die zo kaal mogelijk is. Dat kan met NTLite, maar dat heeft weer nadelen m.b.t. updates e.d.
Ik denk dat het tegenwoordig heel erg zal mee vallen qua extra resources. Vroeger had je al niet zoveel beschikbaar, maar tegenwoordig met multicore processors en zeer krachtige gpu's zal dit minimaal zijn.
Bij processen die je CPU 100% kunnen belasten (zoals de genoemde video- of audioediting en -compressie) is elk extra proces belastend voor de tijd die nodig is om de bewerkingen uit te voeren. Tijdens een sessie met bulk-compressie, waarbij mijn PC soms wel tientallen videobestanden in serie comprimeert, staat hij soms 36 uur lang te blazen op vol vermogen.

In de tussentijd gebeuren op de achtergrond allerlei processen die op dat moment voor mij totaal onbelangrijk zijn zoals de slideshow-bureaubladfoto's, de health-monitor van mijn SSD (de video's staan uiteraard op een HDD, gezien alle lees- en schrijfacties), Windows Update-polling, thuisgroep-functies... De PC wordt een tijd lang ingezet als rekenmonster, niet als gebruiksobject. Een kale opzet van Windows zou in zo'n lange sessie enorm veel rekencapaciteit vrijmaken.
Ik weet wel zeker van niet. Die processen op de achtergrond gaan hardware falen tegen door softwarematig de boel in de gaten te houden. Die healthmonitor van je ssd zorgt ervoor dat de pc netjes wordt afgesloten als de ssd faalt. Gebeurt dit tijdens je encoding projectje dan is de kans groot dat je hdd corrupt raakt door sudden powerloss en kan je weer helemaal opnieuw beginnen.

Daarnaast is het slechts een paar % CPU verbruik. Dat ga je amper merken op 36 uur renderen.
Dan duurt het renderen 35 uur en 50 min. Ga je dat merken?
En toch vragen wmi queries regelmatig belachelijk veel van de cpu... oke dat is meer een probleem met de implementatie, maar wel officieel van ms.
Mja, dit is informatie die de Windows kernel sowieso nodig heeft om als OS te kunnen functioneren. Dat er wat resources worden besteed om het te tonen klopt natuurlijk WMI is toch wel een tikkeltje anders.
Veel informatie die de gebruiker wil zien is, is niet relevant voor het OS of in ieder geval niet in de vorm die op het scherm gebruikt wordt. Als voorbeeld disk i/o in MB/s. reuze leuk als patsfactor. Op OS niveau wordt er echter niet mee gerekend. Daar wordt gekeken naar welk process heeft welke io prioriteit en die IO wordt als eerste gedaan. Hoeveel kb/s of mb/s dat is: irrelevant: het moet toch gebeuren en dan wel zo snel mogelijk.
Als er in Windows een knopje zou zitten: "limit process IO to X megabyte per second" dan zou het OS het moeten meten.
De hoeveelheid performance die je hiervoor opoffert, staat niet in verhouding. Het gaat hier om sub 1% aan cpu, en kilobytes aan geheugen.

Zelfs met een leuke GUI (NZXT CAM) heeft het nog geen significante impact op je framerates.
De overhead van de performance checkers is vandaag de dag nihil.

Ten tijde van XP of Vista gebruikte dat soort tools rustug enkele tientallen procenten cpu. Vandaag de dag, valt niet eens op tussen de rustige services die af en toe een procentje wegsnoepen. Task manager op default refresh snelheid merk je ook nog maar weinig van.

Het monitoren van de task manager gebeurd alleen maar wanneer de task manager geopent is. Het is sowieso optioneel.
Het ligt eraan wat je allemaal monitort. Taakbeheer heeft slechts enkele counters maar gooi je SystemCenter Operation Manager (de bedrijfs monitoring software van MS) met een paar management packs er tegenaan dan is je server plots een stuk langzamer. Vergelijk het met antivirus, als die alles checked wordt het ook ineens een stuk trager.
HWmonitor gebruikt 2Mb geheugen...
Klopt, zo gebruikte ik op mijn telefoon vroeger een tool die alles bij hield altijd, dus ik kon netjes zien wat er veel CPU/RAM/batterij verbruikte, meestal kwam de tool zelf aan de top te staan :)

Handig om even te gebruiken om te diagnosticeren maar niet fulltime, want dan schiet het zijn doel voorbij imho.
Windows toets + f en insturen maar! (ik zie hem er zo snel niet tussen staan) Goede suggestie
Cool! Wist niet dat je zo snel bij de Feedback app uit kon komen, handig als Windows Insider!
Dat is helemaal niet relevant voor het functioneren. Of het is goed, of het is te heet.
Een waarschuwing dat de prestaties zijn begrensd wegens een hoge temperatuur kan wellicht wel.
En GPU usage is wel relevant voor het functioneren?
Gewoon op je linker monitor zetten of de rechter natiuurlijk.
Precies wat ik dacht toen ik dit las!
Als ze er nu ook voor zorgen dat Windows 10 geen overbodige vram achterhoud zou dat helemaal top zijn. Van een 8Gb kaart hou je nog maar 6GB vram over. Dit is erg veel als je doet aan GPU rendering.

[Reactie gewijzigd door Poesmij op 22 juni 2017 09:31]

Ik denk dat dit aan de gebruiker ligt en niet aan Windows. Dit probleem heb ik nog nooit last van gehad en het probleem komt mij ook niet bekend voor eerlijk gezegd. ;)
Verse windows waar alleen mijn standaard applicaties op geinstalleerd zijn.
Toch als ik wil renderen met octane voor cinema 4D word er vram achtergehouden.
Als dit aan de gebruiker ligt ben ik erg benieuwd hoe, wat, waarom.
Ik hoor het heel veel voorbij komen van mensen die GPU rendering gebruiken.
Nu je het zo omschrijft klinkt het een stuk vreemder ja, op een schone installatie met enkel C4D. Is er geen tool waarmee je je VRAM usage kan uitlezen? Erg vervelend probleem. :/
Nee, er lijkt wel iets te kloppen van wat hij zegt:
"In Windows Display Driver Model (WDDM) v2, processes will be assigned budgets for how much memory they can keep resident. This budget can change over time, but generally will only be imposed when the system is under memory pressure. Prior to Microsoft Direct3D 12, the budget is handled by the user mode driver in the form of Trim notifications and MakeResident failures with STATUS_NO_MEMORY. TrimToBudget notification, Evict, and failed MakeResident calls all return the latest budget in the form of an integer NumBytesToTrim value that indicates how much needs to be trimmed in order to fit in the new budget."

Bron: https://docs.microsoft.co...process-residency-budgets

Echter staat eronder dan weer:
"For Direct3D 12 applications, the budget is handled completely by the application. The size of the budget is meant as a cue to let the application know what to size itself to."

Dus misschien is het aan de applicaties om dit budget manueel aan te passen?
Je houdt als het goed is 6,6 over op een 8GB kaart.

Titan X (2016) / 5 ports / ~ around 2.4 GB blocked of 12 GB
GTX 1080 / 5 ports / 1.4 GB blocked of 8 GB
GTX 1080 Ti / 4 ports / 2 GB blocked of 11 GB

Ik snap overigens dat Windows wat moet reserveren, maar wanneer dit niet gebruikt wordt is het onlogisch om het niet te kunnen gebruiken inderdaad. Performance wise merk je er niets van, alleen qua poly-count. Ik zelf loop er gelukkig amper tegen aan. Maar zeker iets wat opgelost mag worden.

Ik ben trouwens wel benieuwd of het ook op alle kaarten is, of dat het puur op de kaart is waarop je displays zijn aangesloten. Heb zelf 4x 1070 voor c4d/octane, maar geen idee hoe ik dat makkelijk test.
Het is op alle kaarten, ook waar geen displays op aangesloten zijn.
Dit maakt het ook raar, want hij houd het achter terwijl dat niet nodig is.
Dat is dan ook de reden dat bijna iedereen met GPU rendering op windows 7 blijven.

Zelf ben ik er ook nog niet tegen aan gelopen, maar dit gaat in de toekomst nog wel gebeuren omdat ik weet dat projecten steeds groter beginnen te worden.
Grappig genoeg zie je op de Octane FB / Otoy forums, toch wel veel Win 10 builds voorbij komen. Gebruik het zelf ook hier op de workstations, en tot nu toe heeft het geen problemen gegeven. Maar goed, opgelost worden, moet het absoluut.

Het is natuurlijk ook achterlijk dat het scaled aan de hand van hoeveel vram je kaart heeft. Waarom geen limiet? Zo verlies je op de duurdere kaarten meer vram, terwijl je aanzienlijk meer betaald voor de hardware.
Overbodig is iets dat je niet nodig hebt.
Dus als het overbodige VRAM is, dan heb je het toch niet nodig. Maar dat bedoel je dus niet.

Je bedoeld vast dat Windows om onduidelijke reden VRAM achterhoud.
Windows pakt wat vram, omdat de desktop window manager heel de GPU onder zijn controle heeft met uitzondering van fullscreen.
In plaats van dat applicaties hun eigen gang gaan zoals vroeger, wat veel meer overhead en problemen geeft. DWM kan veel beter balancen voor de applicaties die performance nodig hebben. Terwijl vroegah, als 1 app je GPU gebruikte, hadden andere applicaties gewoon pech.
Het is inderdaad een beetje jammer dat DWM een budget heeft van 20% van je VRAM en dat lekker voor zichzelf houd. Je zou zeggen dat dat lekker ge-capped zou kunnen worden op 1GB oid (wat al vrij veel is).
Ooh, dat is wel erg handig. Kan je tenminste ook zien of bepaalde non-3D programma's daadwerkelijk GPU acceleratie gebruiken via bijv openCL of CUDA. En geen 3rd party software nodig..

Komt er ook een extended view in Resource Monitor bij?
Zit al enkele jaren in Process Explorer (ook van ms). Ondanks de vele toevoegingen de laatste tijd in de standaard task manager mis ik nog een hoop basis features die in PE zitten, dus voorlopig blijft laatst genoemde mijn voorkeur behouden als alternatieve task manager.
Noem dan eens wat zaken die je echt enorm mist?
de eerste zaken waar ik aan denk:
- File locks (Find handle or dll)
- In depth view voor .Net runtime
- Process I/O per disk (task manager laat zien welke disk druk is, welk process veel I/O doet, maar welk proces op welke disk druk is kan dan weer niet).

Task manager is leuk voor een quick inspectie maar is al heel snel te beperkt voor een goede analyse.
Task Manager is dan ook niet echt voor debugging van applicaties bedoelt (wat jij er wel mee lijkt te doen)
Waar is het dan wel voor??? Ik ken niemand die taskmanager opent als hobby. De enige nuttige functie naast (beperkt) monitoren is de "end process" knop (erg handig!). De zaken die erbij gekomen zijn lijken gericht op troubleshooting en daar schiet het te kort voor.
(en debuggen doe ik in VStudio).
Microsoft zal met Windows al snel een compromis willen maken tussen de gemiddelde gebruiker die alleen wil weten welk programma er zo veel geheugen/CPU gebruikt, oftewel een beknopt overzicht en de beheerder/programmeur die alle details wil zien.
Find Window's Process-tool is toch enorm makkelijk om snel een process te vinden, samen met de tree view zorgt dat toch voor een dieper inzicht wanneer een programma vast hangt.
Process explorer is dan ook een top diagnostische tool! Langs de andere kant is die wel veel te complex voor normale gebruikers. Dat terwijl Microsoft met taskmanager kiest voor een eenvoudige tool die met een paar grafiekjes en een kleurtje laat zien waarom de computer 'traag' is.
Ik gebruik overigens best vaak ook de built-in resource monitor, omdat de combi taskmanager/resource monitor/perfmon en wat powershell ook de info levert die ik nodig heb en het lang niet overal zomaar mag/kan om 'een tooltje' te gebruiken zonder een hoop blibla vooraf.
Hopelijk kan het ook uit de voeten voor laptops met integrated graphics + dedicated GPU. Het is altijd een klus om te weten of een spel nu wel of niet met de dedicated GPU start.
Ik zie meerdere GPUs in het screenshot, dus lijkt me wel.
De (in mijn optiek) meest belangrijke wijziging in deze build wordt niet genoemd in dit artikel:
Windows 10 and SMB1: As part of a multi-year security plan, we are removing the SMB1 networking protocol from Windows by default. This build has this change, however the change only affects clean installations of Windows, not upgrades. We are making this change to reduce the attack surface of the OS.
Goede zet van MS denk ik zo. Er wordt al een tijd gesproken over het feit hoe onveilig SMBv1 is (al voor Wannacry uitbraak) dus ik denk dat het een goede zet is om het nu ook te verwijderen in Windows.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 22 juni 2017 13:31]

Dat zat al in 16215 maar Microsoft vermeld het nu pas, er zijn een paar dingen die al eerder zijn doorgevoerd die om een of andere reden wel in deze blogpost zijn opgenomen.
Een GTX 950 met 8GB geheugen?
-Check, de grafiekjes met dedicated en gereserveerd geheugen-

[Reactie gewijzigd door mjansen2016 op 22 juni 2017 09:43]

W.S. een laptop GPU met 2GB dedicated en 6GB afgesnoept van het RAM.
huh dat kan een 950 toch niet doen?
Zover mij bekend is kan geen enkele kaart dat zelf maar doet windows dat.
Er staat duidelijk Shared GPU memory usage
Gewoon 2 GB, maar 6 GB is shared systeemgeheugen.
Nee beter kijken naar de grafiekjes. 2gb dedicated (op kaart) 6gb shared (van cpu geheugen)
Dit is een hele goede toevoeging van Microsoft! Dan hoef ik geen extra programma's te installeren om de GPU geheugen te bekijken.
Haha wat een toeval. Daar heb ik een uur geleden nog op gegoogled, waarom dit niet in Windows zit. Is toch een leuke functie maar voor de uitgebreide data pak ik toch een externe tool. Maar tof dat Windows het erin gaat bouwen. :)
Mooi, toch een stukkie makkelijker om erachter te komen of je stiekem ge´nfecteerd bent met een miner oid.
Het tabblad prestaties van taakbeheer toont in de nieuwe build het gebruik van de gpu per onderdeel. Zo kan getoond worden of de videokaart wordt ingezet voor het renderen van 3d-beelden of voor het coderen of decoderen van video.
Ook handig voor diegenen die hun GPU gebruiken voor het minen van cryptovaluta.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*