Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft brengt tabbladen naar Verkenner en Windows 10-apps

Microsoft komt binnenkort met een testversie van een functie waarbij meerdere vensters van een of meerdere programma's onder tabbladen kunnen worden samengevoegd. Hiermee kunnen onder andere meerdere tabbladen van Verkenner worden geopend.

De tabbladen zijn een uitbreiding om het huidige systeem voor tabbladen in Microsoft Edge. Zo kan er een tabblad van Verkenner naast een tabblad van Kladblok worden geopend, gevolgd door een Edge-tabblad, stelt The Verge. Wanneer een nieuw tabblad wordt geopend, wordt er een leeg Edge-tabblad getoond met links naar recente bestanden en software.

Volgend jaar moet Office een update krijgen die ondersteuning voor de zogenaamde Sets-functie toevoegt. Andere software moet in de toekomst ook met Sets gaan werken, waaronder ook programma's als Photoshop, waarbij de titelbalk aangepast is.

De nieuwe functie komt in de komende weken beschikbaar voor Windows 10-testers, waarbij het gebruik ervan aanvankelijk wordt gelimiteerd tot alleen Universal Windows Apps. Microsoft heeft nog niet aangegeven wanneer de functie voor iedereen te gebruiken wordt.

bron:https://www.theverge.com/2017/11/28/16709190/microsoft-windows-10-tabs-file-explorer-sets-feature

Door

Nieuwsposter

97 Linkedin Google+

Reacties (97)

Wijzig sortering
Edge binnen mijn andere apps? Nee dankje.
Als ik nu gewoon App X open en bij het openen van een 'nieuw tabblad' weer App X krijg; perfect.
Of de vraag krijg: "Welke app wil je hier openen?"; perfect.
Edge? Euhm nee. Dat is de WebView wat een onderdeel is van UWP. (Universal Windows Platform) ;)
Is dat niet hetzelfde als de WebView in Android, of de oude Windows WebView? Uiteindelijk gebruiken ze dezelfde engine als Edge / IE / Chrome.

Qua interface vind ik het ook meer Edge dan een simpele WebView.
De WebView van UWP is idd gebaseerd op Edge en heeft de user agent
"Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; WebView/3.0) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/58.0.3029.110 Safari/537.36 Edge/16.16299" op Windows 10 1709. Dit heb ik zojuist zelf even gecontroleerd met een heel simpel UWP projectje met enkel een webview zichtbaar.
Wat is het verschil? (serieuze vraag)
Of de vraag krijg: "Welke app wil je hier openen?"; perfect.
Dat is exact wat er nu gebeurd...
QTTabbar nog goedkoper want gratis :)
Groupy werkt voor alle programma's, niet enkel Explorer... je kan "zelfs" programma's onderling stacken (bv. vensters van Explorer mergen in Photoshop)...
Als groupy los beschikbaar komt kan dat best interessant zijn. Maybe net zoals Fences een programma zodra je het gebruikt, nooit meer zonder wilt.
Fences, ooit gekocht idd en nooit meer zonder. Dit ziet er een beetje uit als spotlight in macos voor edge.
Thanx! Dit ga ik eens proberen!
Dankjewel. Dit is wat ik al lang wil: 1 desktop waarbij je in functie van je taken de gebruikte applicaties kan groeperen.
Hoezo dan niet gewoon meerdere desktops gebruiken? Linux, Mac en Windows bieden allemaal die optie aan (Linux al sinds de jaren 90, Mac sinds 2007 en Windows sinds 2015). Mocht je er niet bekend mee zijn, op windows is het win+tab en dan rechtsonder 'new desktop'. Gebruik het persoonlijk niet... maar zie er zeker het nut wel van in.
Wel fijn voor Windows gebruikers dat die het nu ook hebben. Ik gebruik het op Linux al sinds de jaren 90 en kan echt niet meer zonder. Als je met meerdere dingen tegelijk bezig bent wordt het veel te chaotisch om alles op 1 desktop te hebben.
Dat is ook wat ik dacht. Ik zie de meerwaarde van verschillende applicaties in tabbladen, gelimiteerd aan 1 window die je natuurlijk full-screen draait, ten opzichte van de taakbalk op een (virtuele) desktop niet.

Overigens heb ik als ik ergens aan werk wel 20 browsertabs open. Die wil ik niet allemaal op 1 tabregel samen met de documenten en mails die erbij horen. Graag aparte windows waartussen ik kan alt-tabben.

Wat dit interessant maakt is het restoren van gerelateerde applicaties/tabs. Sessiemanagement, dus eigenlijk, en dat heb ik nooit echt goed zien werken op Linux of Windows (Mac gebruik ik niet). Ik heb me er ook niet echt in verdiept, trouwens. Een virtuele desktop kunnen openen die je een hele sessie (je 'set' dus, het project waarmee je bezig was) weer herstelt zou wel erg handig zijn.
Eindelijk weer eens een feature die me ontzettend aanspreekt. Kan niet wachten tot ik het kan uitproberen
Ik snap het niet helemaal... we hebben toch al een balk met tabs, de taakbalk? Wat heeft nog een extra balk voor meerwaarde?
Kijk het filmpje (helemaal), dan snap je het beter. Bovendien kan je dus overal, op elke andere computer, deze set gerelateerde tabbladen laten openen op het moment dat je het word document opent. Als je programma's in de taakbalk sluit moet je ze allemaal weer openen en hopen dat ze een resume feature of extensie hebben, maar kost hoe dan ook meer tijd.
Zie het als een koffertje met documenten en naslag, verspreid over meerdere programma's, dat je overal mee naartoe kan nemen, nst een pure GUI aanpassing.
Verder is het momenteel niet erg makkelijk een nieuw venster van verkenner te openen, je kan niet op een +je klikken maar moet bijv rechtsklikken op de taakbalk en dan opnieuw op verkenner. Het lijkt weinig maar in een workflow kost dat wel tijd.

[Reactie gewijzigd door davidov2008 op 29 november 2017 11:29]

Windows toets + E? Gebruik ik honderden keren per dag :)
Klopt, ik vind dat echter niet een fijne 1-hand blind uitvoerbare toetscombinatie terwijl k aan t muizen ben. Uiteraard is t met tooltjes wel te remappen, maar dat geldt ook voor toevoegen van tabbladen aan Explorer.
Context. Een balk per window is een stuk praktischer dan 1 grote balk onderin waarbij er geen duidelijk visuele relatie bestaat tussen knop en window.
Een balk per window? Dat snap ik niet zo goed.

Een visuele relatie waarom is die meer aanwezig met de ene balk met tabs (uit het artikel) dan de andere balk met tabs (de normale taakbalk)? Wat zie ik over het hoofd?
Het is vooral nuttig als je niet alles maximaliseert. Ik heb een 43" 4k monitor dus ik werk niet met gemaximaliseerde windows. Maar ik wil bepaalde groepen van applicaties gewoon tabbed bij elkaar hebben staan. Bijvoorbeeld verschillende explorer windows, verschillende visual studios, etc. In mijn taakbalk is dat gewoon een waslijst aan apps die ik open heb, zonder dat er een visuele koppeling is met waar die apps op mijn scherm staan. Als ik van bijvoorbeeld Outlook naar Chrome wil switchen, dan moet ik op zoek gaan naar de Chrome app in mijn taakbalk. Maar omdat ik tabs gebruik, kan ik ook vanuit Outlook gewoon op de Chrome tab klikken. Ik weet immers waar Chrome normaal op het scherm staat dus die kan ik in 1 oogopslag vinden.
Hmm ingewikkeld scenario. Ik zal er eens over nadenken.
Grappig. Ik heb ook redelijk wat (desktop) screen real estate en zou dit juist eerder op een laptop/convertible waar dat niet zo is gebruiken.

...En dit is waarom n UI ontwikkelen voor miljoenen verschillende gebruikers altijd zoveel tranen oplevert, I guess :+
Sowieso groepeert Windows standaard programma's, daardoor wordt het switchen niet makkelijker. Er is een reden dat we ook met tabbladen in browsers werken :).
Dat groeperen zet ik inderdaad uit. Maar tabbladen in de browser, dat is eigenlijk juist hetzelfde, groeperen... dat gebruik ik wel, ook omdat ik heel veel tabbladen open heb.
Waarschijnlijk het eenvoud waarmee je nu dus in 1 programma tussen meerdere programma's kan switchen. Ik vraag mij meer af wat hiervan het voordeel is ten opzichte van dat wat je met alt+tab doet.
Ja, of wat ik bedoelde, gewoon op de taakbalk drukken op het programma waar je naar wil switchen.
Ik ben met meerdere dingen tegelijk bezig. Nu heb ik verschillende excel sheets en word documenten openstaan en daarbij misschien een browser met verschillende tabs, waarbij elke tab gerelateerd kan zijn aan n van de openstaande applicaties.Vaak ook nog wel e-mails bij open staan.

Fantastisch als ik straks verschillende taken kan groeperen. Hoef ik niet meer met alt tab alle openstaande apps en browsertabs bij langs te gaan als ik aan het eind van de middag eindelijk kan afronden waar ik ;s morgens al aan begonnen ben.
Okee, dus als het goed begrijp gaat het om het kunnen switchen tussen sessies / projecten. Ik snap alleen niet helemaal waarom je daar een speciale extra balk voor nodig hebt: waarom niet gebruik maken van de bestaande oplossingen? Zoals een aparte desktop per project? Of een groep aanmaken met vensters als je die allemaal tegelijk in beeld hebt?
Fantastisch als ik straks verschillende taken kan groeperen.
Dat kun je al. Als je per taak een browserwindow (al dan niet met tig tabs) en alle bijbehorende mails en documenten op een virtuele desktop plaatst, dan is het een kwestie van de juiste desktop pakken voor de taak waarmee je bezig bent.
Daarnaast kun je een algemene desktop voor je inbox en dergelijke open hebben.

Het gaat echter mis op het moment dat je afsluit en de volgende dag alles opnieuw kunt gaan inrichten. Meestal sleep/hibernate ik, dus dat is niet echt een issue, maar af en toe moet je toch rebooten en dan ben je de klos. Misschien is daar wel een oplossing voor (sessiemanagementtools) maar heb ik me niet echt in verdiept nog.
daarvoor kan je in w10 toch verschillende bureaubladen gebruiken ?
vroeger gebruikte ik daarvoor Reflextion X desktop functie, nu kan het gewoon in windows.
Gebruikers gemak, als ik een project voor school heb en alles in n document kan bewaren, dus ook mijn tabs als sources, dan maakt dat voor mij het een stuk gemakkelijker.
Okee, het gaat er dus om dat de sessie opgeslagen wordt. Dat begrijp ik dan enigszins, hoewel dat volgens mij ook gewoon in Windows mogelijk is, of met een bepaald programma—dus zonder dat je daadwerken een extra balk met tabs nodig hebt die weer ruimte inneemt.
Alleen onthoud de taakbalk niet specifiek door jou gemaakte groepen om die dan later (al dan niet op een ander systeem) te herstellen.
Wat heeft nog een extra balk voor meerwaarde?

Groupering van (UWP only?) applicaties en browser schermen, en deze groupering kunnen overzetten naar een andere PC (mits alles in de cloud en/of oline staat).

Voor toepassingen die niet gerelateerd zijn, heeft het inderdaad weinig meerwaarde.
Ik hoop dat dit ook uit kan. In tegenstelling tot het vernieuwde start menu kan ik niet zonder aparte exporer windows.
Feitelijk wordt een applicatie window een tabbed window. Je kan dus meerdere applicaties in n window draaien. Maar je zou natuurlijk altijd een tab los kunnen halen zodat je een tweede window krijgt. Het voordeel hiervan is echter dat je makkelijk je werk bij elkaar kan houden.
Dat gedrag begrijp ik wel, maar ik vraag me af of ik, net zoals ik dat nu doe, 3x Win+E kan spammen om 3 losse schermen te krijgen. Hopelijk komt er een setting die mij het oude gedrag als default kan laten instellen.
Wat de video duidelijk laat zien is dat je alleen een tab krijgt wanneer je op "New tab" klikt of de applicatie opent vanuit een tab en dan opgeeft wat je wil doen. Dus als je op een andere manier een applicatie start (bv de Verkenner met Win+E) opent hij in een nieuw venster. Een beetje wat Edge nu ook doet. ;)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 28 november 2017 22:01]

ja, is gewoon een optie in settings om dit uit te zetten
Ik mag het ook hopen in mijn browser tabbladen ook, maar ik werd al gek toen adobe reader met tabbladen kwam gelijk uit gezet.
Voor oma of haar kleindochter die een systeem heeft met een maagdelijke installatie van Windows zonder of een gering aantal bestanden op schijf, zal dit gaan werken.

Voor een Tweaker die een systeem heeft dat al een tijd in gebruik is genomen waar al duizenden bestanden op staan met een niet al te specifieke naam (of zelfs meerdere bestanden met dezelfde naam in andere mappen (node_modules / vendor anyone?)) hebben en waarbij dingen vaak tussendoor moeten kunnen, gaat dit voor geen meter werken.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 28 november 2017 20:50]

Ik mis in deze demo ook waar de *data* van deze tab-sets opgeslagen wordt,
Ergens centraal of all over the place?
.
Ben zelf nogal van de oude stempel:
1 mappen hierarchie voor al mijn (in 40 jaren opgebouwde) data.
En in elke (sub)map de bestanden voor dat onderwerp / project.
Dat schaalt op naar 10.000den bestanden en blijft toch overzichtelijk.
.
Edit: Net geteld: prive 92.000 bestanden, en 14.000 voor mn huidige baan van 3 jaar.

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 28 november 2017 21:51]

Dat wordt in de video genoemd, de data staat in de Cloud / OneDrive ;) En, vermoedelijk, gewoon lokaal in je Windows profiel.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 28 november 2017 23:55]

Oke, op OneDrive qua opslag, is fijn.
Maar hoe gaat die opslag georganiseerd worden
wanneer je honderden "tab-sets" aan data hebt?
Het doet mij vooral denken aan oude tijden, van voor msWindows 95 (misschien wel voor windows 3.x en zo). Daar moesten we de applicaties ook naast elkaar, achter elkaar en zo draaien, het was niet zo eenvoudig te positioneren zoals tegenwoordig.

Overigens vorige week heb ik een mbo-ict student er nog op gewezen dat je binnen msExcel ook met verschillende windows kan werken. Eigelijk vooral omdat er 2 spreadsheets naast elkaar gewenst waren (of was het boven elkaar) en dat msExcel dat heel mooi kan doen... Duidelijk sinds het gebruik van mswindows NT al een overbodige functie...
Ik vind dat bij Excel overigens heel onhandig werken. Ik wil gewoon twee vensters naar elkaar, niet twee dingen binnen in Excel.
De enige reden waarom ik het gebruik is de knop 'arrange window' die sinds W10 met <window><links> of <window><Rechts> ook werkt maar helaas nog niet met <window><up> of <window><down>...
Hmm zal ik eens proberen als ik eenmaal Windows 10 heb.
Fijne feature! Hoef ik niet meer meer Windows toets + E te rammen als ik meerdere Windows Verkenners wil.
Windows+E, pff ja, dat is inderdaad hard werken, blij dat we daar vanaf zijn ;)
Het ziet er leuk uit maar ik denk niet dat het prettig is.
Er wordt meer scherm ruimte "verspild" aan nog een taakbalk en hoe kun je nu met twee (of zelfs meer) vensters naast elkaar werken. Eigenlijk kom je dan uit bij hoe een moderne browser werkt. Daarnaast ben ik benieuwd hoe dit venster met meerdere apps zich op de bestaande taakbalk gedraagt, ik zou hier het liefste een soort losse groep voor zien op de taakbalk.
Kortom: Er is een idee maar het zal zeker nog goed uitgewerkt moeten worden.
Daarnaast ben ik benieuwd hoe dit venster met meerdere apps zich op de bestaande taakbalk gedraagt,

Dat kun je zien in de video O-)

Deze groupering heeft geen effect op de bestaande groupering op de taakbalk. Het is dus puur een optionele manier om browser vensters en (UWP) applicaties logisch te koppelen/orderenen. Sommige mensen zullen dat niet nodig hebben/willen, of reeds een andere manier gebruiken zoals 3rd party tools of (virtuele) desktops, maar ik kan me best wat situaties voorstellen waarbij ik dit ga gebruiken.
Wat mij vooral opvalt in de video is dat het al 29 november is bij Microsoft ;)
Concept art. Is geen live demo. Dat gezegt hebbende, er zijn natuurlijk wel altijd 2 of 3 dagen op hetzelfde moment bezig op Aarde, dus het zou eigenlijk best kunnen.
3 dagen? Toch maximaal 2 lijkt me?
Afhankelijk van wie wel of geen DST implementeren kunnen het er zeker een uur per dag drie zijn :)
De vroegste en laatste tijdzone liggen 26 uur uit elkaar en met DST kan dat nog uitlopen. Dus het kan op een gegeven moment 23u op 26/11 zijn in de laatste tijdzone terwijl het 1u 28/11 is in de vroegste.
Geweldig! Kan ik ook stoppen met Clover ;)
Ik gebruik QTTabBar, en daar zit meer meerwaarde in dan in deze functie.

Ben tegenwoordig ook wel van Total Commander overigens, en daar kan dit echt niet aan tippen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*