Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft lijkt aan donker thema voor Verkenner te werken

Microsoft lijkt te werken aan de mogelijkheid om in Windows 10 het uiterlijk van Verkenner donker te maken. De functie maakt nu nog enkel de balk aan de linker zijkant donker en moet met een hack geactiveerd worden.

Het donkere thema werd gevonden door Rafael Rivera, die zijn bevindingen op Twitter deelde. De functie kan geactiveerd worden door de mach2-hacktool van Rivera te gebruiken en het commando 'mach 2 enable 10397285' in te voeren.

Momenteel maakt de functie nog enkel de zijbalk met snelkoppelingen donker en blijven het hoofdvenster en de menubalken wit. Het is niet duidelijk of Microsoft daadwerkelijk van plan is om de functie verder te ontwikkelen en voor alle gebruikers beschikbaar te maken.

De optie voor een donker thema zou niet de enige functie voor Verkenner zijn waar Microsoft aan werkt en veel vraag naar was. Het bedrijf werkt momenteel ook aan de mogelijkheid om tabbladen aan Verkenner en andere programma's toe te voegen. Die functie moet later dit jaar met een update beschikbaar komen.

Door Emile Witteman

Nieuwsposter

21-04-2018 • 11:04

97 Linkedin Google+

Reacties (97)

Wijzig sortering
Geweldig dat dit soort functionaliteit wat al jaren mist, er nu toch alsnog nog bijkomt. Nu nog hopen dat ze Search en Cortana scheiden, zodat ik niet hoeft te kiezen tussen 100% hard disk usage of niet kunnen zoeken.
Geweldig dat dit soort functionaliteit wat al jaren mist, er nu toch alsnog nog bijkomt.
Hoge contrast 'themes' voor Windows waren altijd al beschikbaar in oude Windows versies, en anders kon je je eigen varianten maken. Het mist misschien al jaren in de bestaande producten, maar dat komt omdat de bestaande producten met minder functionaliteit zijn opgeleverd dan de vorige generatie.

[edit]
Hoog contrast en theming lijken ook gewoon beschikbaar te zijn in Windows 10. Hier is een voorbeeld te zien waar ook Windows Explorer in zit.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 april 2018 11:27]

Hoog contrast is geen dark thema. Hoog contrast kan voor mensen met beperkt zicht handig zijn.

De screenshots die je linked zien er namelijk niet meest inspirerend uit. Er zijn namelijk ook "mooie kleurtinten" te vinden die zwart, donkergrijs of donkerblauw gaan..

In contrast (pun intended), voor Linux zijn er al jaren lang leuke dark themes (of een mix) beschikbaar:
Arc Darker Arc Shadow
Of gewoon het hele populaire Numix.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 21 april 2018 13:05]

Of gewoon het donkere thema van Visual Studio, of het donkere thema van Visual Studio Code. Misschien moet het UX team enkele personen lenen van het VS team :)
Oeh ja. VS code werkt echt lekker als je wat lter op de dag bezig bent. Altijd even schrikken als je dan weer een verkenner venster opent ;).
Idd die van VS Code vind ik ook super. Rustgevend als je aan het werk bent.

Ik gebruik het op de Mac en dan is het ook altijd wel even schrikken ja :) (Meestal heb ik het fullscreen met een terminal ernaast, ook dark, maar Apple's finder (=verkenner) is niet skinbaar).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 21 april 2018 22:26]

Precies dit. Visual Studio heeft dit prima voor elkaar. Ik gebruik veel meer Eclipse en daarvoor is tegenwoordig ook een goed werkend dark theme beschikbaar van Devstyle. Daarmee kan je 's avonds nog even door zonder vierkante oogjes op te lopen.
Heb je een linkje voor welke je precies bedoelt? (voor het geval er variaties zijn)

Persoonlijk wel fan van het Darcula thema, default geleverd met PhpStorm: link.

Wat @supersnathan94 zei: altijd schrikken als je weer een Explorer scherm opent ;-) Veels te fel
Dit is er voor windows ook! Nja, in ieder geval als je bereid bent wat dlls te patchen voor theming ondersteuning (en de juiste skin pakt voor jouw OS versie, te vinden dmv "winver" via start menu).
Voor de varianten van arc kan je hier terecht. Niivu heeft ook een paar andere skins. Voor een meer dark gray is Penumbra een goede.

Nog steeds jammer dat dit niet native in windows zit.
Ik denk dat de meesten dit weten maar de kleuren combinaties niet mooi vinden. Ik vind het persoonlijk afschuwelijk en om deze reden omarm ik dan ook deze donkere restyling.
Ik denk dat de meesten dit weten maar de kleuren combinaties niet mooi vinden.
Dan pas je die toch aan? O-)

Theming per applicatie is zo jaren 2000-2010. :P

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 april 2018 11:35]

Uiteraard maar mijn grafisch inzicht is als een (kinder)paint tekening vs een van Goch. Dus omarm ik nogmaals een goed uitgewerkt donker thema. Misschien dat er dan naast het autosizen van icoontjes ook een automatische keuze gemaakt wordt tussen lichte en donkere thema's.
@Lollzer

beetje off topic, maar het is Van Gogh.

verder heb je wel gelijk. Hoop trouwens ook dat ze nog een pak van die donkere themes naar de windows server tools brengen en project honolulu.
Ben nu aan het testen met Windows blinds, maar om eerlijk te zijn, zijn de donkere high contrast themes de laatste jaren (sinds Windows 8 ) niet echt om over naar huis te schrijven. Dan denk je een mooie gevonden te hebben en is het maar afwachten totdat je weer een keer donkergrijze text op een zwarte achtergrond tegen komt...

[Reactie gewijzigd door xSNAKEX op 21 april 2018 12:16]

Klopt. Ik gebruik ook een thema met hoog contrast maar niet alle programma's werken er goed mee en dan kun je de tekst niet lezen(onzichtbaar) en moet je het steeds terugzetten naar het standaard Windows thema. Daarom zou ik het goed vinden als MS het donkere thema verder uitwerkt.
Zep_man: Het grote verschil tussen jouw "manier" en een echte darkmode is dat alles maar dan ook echt alles zwart wit is, zelfs fotos/plaatjes/youtube is zwartwit. Dat is wel erg kleurloos/saai.

Ik denk trouwens dat je hoge contrast theme verwart met een darktheme, waarin de kaders, menuutjes zwart zijn maar de rest zijn eigen kleur behoud zodat je nog prima kan youtuben/skypen/fotos bekijken.

[Reactie gewijzigd door SOTD op 21 april 2018 12:07]

In de praktijk valt dat tegen. Dan vooral voor de zwarte themas. Overigens waren de hoog-contrast themes in Aero (windows 7) afwezig. Maar wat ik vooral merkte is dat er altijd een applicatie was dat veel kleuren uit de themes deels overnam. Maar voor bepaalde items de eigen kleuren hanteerde. Waardoor je zwart (uit de theme) op zwart (vanuit de applicatie, of vice versa) kreeg. Zelf gebruik ik hoog contrast wit. Waarna ik met de magnifier de kleuren omdraai.
"High contrast" is een "accesibility feature", dus niet bedoeld om mooi te zijn, wel om (heel) duidelijk te zijn. Dat is belangrijk voor mensen met oogafwijkingen waardoor het bijvoorbeeld moeilijk is kleuren te onderscheiden of het zicht donkerder of contrastlozer blijkt.
Voor mensen met normaal zicht is dit geen aangename weergave. Kleuren zijn buitengewoon fel/gesatureerd en het verhoogde contrast kan juist heel vermoeiend voor de ogen zijn.
Dark mode moet een esthetische keuze zijn en zinvol voor computergebruik in donkere omgevingen. Het lagere contrast tov het omgevingslicht is dan juist minder vermoeiend voor de ogen.

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 21 april 2018 23:21]

Het ging tijd worden dat die optie erin kwam. Als je nu het donker thema kiest wordt alles zwart behalve de verkenner. Dan moet je ook niet noodgedwongen een thema met hoog contrast nemen wat ik nu doe en minder mooi oogt.

Tabbladen id verkenner moesten er ook al lang in gezeten hebben. Als je nu iets wil kopieren loop je maar te klooien met twee vensters of meer naast elkaar. Met tabbladen open je maar een venster en gewoon kopiren ts de tabbladen en je bent klaar. Veel handiger.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 22 april 2018 03:21]

100% disk usage? Verklaar je nader?
Een hoop Windows 10 installaties hebben last van 100% disk gebruik. Dit treedt vaak na de installatie op en is vrij normaal aangezien de indexer dan zijn werk doet. Dit triggert een hoop mensen die direct gaan troubleshooten en dan bij Cortana en een paar andere services uitkomen.

Er is echter nog een issue dat een van mijn systemen ook heeft, disk usage schiet omhoog naar 100% (en killt alle performance) maar als je in taakbeheer kijkt is er geen enkel proces bezig met lezen of schrijven.
Ik heb dit regelmatig geconstateerd en al deze computers hadden een harde schijf en geen SSD.

Geen idee waarom, maar dat is wat mij is opgevallen. Een SSD loste het probleem altijd op.
Dit is inderdaad ook op een machine met disks, vervangen met SSDs kost me rond de 3000 euro dus dat is geen optie.
Daar zijn genoeg threads over te vinden.. met Cortana uit heb ik er alsnog af en toe last van. Heb nu een process blocker die allerlei onnodige programma's uitzet zoals skype, update, onedrive, smartscreen, defender. Maargoed, ik ben ook verwend sinds ik Arch ben gaan gebruiken.. zelfs ZFS neemt amper resources in gebruik, en heb daar op 1 of 2 keer na nooit lags of stuttering audio gehad.
Het lijkt nu opgelost in RS5, ik heb geen last meer van de 100% resource na een upgrade. maar nu is de defender steeds meer active met scannen.
Ik gebruik search everything, veel sneller n beter dan de Windows search.

En kom maar op met het donkere thema, die witte lichtbak, daar ben ik wel klaar mee ;).
Je moet natuurlijk de indexing service aan hebben staan anders kan Windows Search je bestanden niet vinden.
ik mag toch hopen dat ze wel een volledige donkere mode maken en dit plaatje slechts een opzetje is..
anders is het zo halfbakken dat het nutteloos is..

verduidelijking want men snapt mijn reactie niet ofzo:

microsoft verstopt vaker zaken die niet af lijken en toch alsnog zo op de markt worden gebracht (halfbakken en buggy)

[Reactie gewijzigd door mschol op 21 april 2018 12:06]

Gezien het nog met een hack aangezet moet worden, denk ik dat het ook nog niet voltooid en toonbaar is.
Het zit niet voor niets weggestopt h. Vind het zelf niet altijd heel gelukkig uitpakken voor de icoontjes. MS kan die van henzelf wel restylen, maar niet alle miljoenen die er op Windows rondzwerven ergens op de wereld.
Helemaal mee eens. Dit is echt afzichtelijk. Skype (Microsoft) heeft wel een nette donkere versie. Als ze die ontwerp inzichten bij windows zouden toepassen kunnen ze wel eens iets bruikbaars leveren.
En dit is maar een halve donkere modus, 80% is nog steeds wit : :/
dit lijkt me printscreen en met mspaint gedaan te zijn haha.
Nice, ik ga altijd voor de donkere thema’s! Benieuwd of de tabbladen persisten net als bij Chrome, dat zou ideaal zijn.
Ik ook, als er een donkere theme beschikbaar is knal ik het altijd aan. In NU.NL app op IOS, Youtube op IOS enz enz.

Op W10 gebruik ik chrome met dark reader addon. Kan je met ctrl+del zo switchen tussen donker en standaard uiterlijk en hij onthoud precies welke website wel donker en welke niet moeten worden. Mijn vader die erg slecht ziet maakt hiervan dankbaar gebruik. Voor hem is zwart achtergrond met witte letters veel beter te lezen dan andersom. Voor windows zelf (verkenner/excel enz) heb ik een snelkoppeling gemaakt in zijn taakbalk waarin hij met 1 klik de inverse screen kan oproepen vanuit toegangelijkheid en met kruisje het weer ongedaan maakt. Ik blijf zoeken naar betere makkelijkere wegen voor hem.

Hoop echt dat microsoft stiekum bezig is met een darkmode voor windows.

[Reactie gewijzigd door SOTD op 21 april 2018 11:50]

OT: NOS heeft nu ook een dark thema op iOS! (Sinds vorige week)
Windows 10 heeft altijd al een dark modus, in de instellingen, maar alleen voor windows zelf en uwp apps (win32 programma’s kunnen het wel controleren maar niemand doet dat)
Weet niet wat je met dark modus bedoelt, men haalt hier steeds 2 dingen door elkaar, een echte dark modus met kleurige filmpjes en fotos en afbeeldingen en een zwart filter van windows die zwartwit filmpjes en fotos en afbeeldingen en dus geen enkele kleur weergeeft.

Dat 2e is geen echte dark modus imho. Heb je het over het 1e, dan hoor ik graag waar deze te vinden is? Heb toegankelijkheid al doorgespit, is to-taal niet wat ik zoek.
Dark modus die als sinds windows phone bestaat, instellingen:personaliseren:thema(of color oid)
Zwarte taakbalk en donkergrijze menu heb ik al. Verkenner is geheel wit. Kan je preciezer zijn met waar ik verkenner zwart zou moeten krijgen? Volgens mij kan dat niet en dan is het nogmaals geen echte dark modus. Heb geen ervaring met windows phone.
Het wordt zo'n geklieder als je een screenprint doet.
Volgens mij was dat ooit de reden dat alles op een witte achtergrond moest.
Precies zoals zwarte letters op wit papier.

Het was een hele overgang om van amber of groene tekens op een zwarte achtergrond naar zwart op wit over te stappen. Volgens mij was dat destijds een Apple revolutie.

Black themes zouden dus een stap terug in de tijd zijn. Leuke nostalgie voor de ouwe knarren onder ons :'(
Het wordt zo'n geklieder als je een screenprint doet.
Dat is op te lossen, lijkt mij. Als ik voordat ik print vanalles kan instellen, landschap/portret etc, dan moet 'negatief' ook kunnen. Kwestie van ergens inbouwen.
Waarom zou je een screen print doen? Tenzij je op een DOS PC of serial terminal met printer zit heeft dat weinig zin.
Vraag het degene op wie ik reageerde ?!

-
Ik doe screenprints plenty maar uiteraard met de door mij gewenste instellingen en veelal zwartwt en in draft.
Heerlijk! Zwart met oranje letters...
Net als een monochroom (amber) monitor! ;)
Vroeger in bijv. Windows 95 kon je alle kleuren in de verkenner zelf aanpassen, dat is er sinds Windows 7 of 8 helemaal uitgesloopt.
Precies waarom ik pas in allerlaatste instatie van XP ben weggegaan naar Windows 7.
De Verkenner is het hoofdprogramma om te navigeren op je systeem en vervult dus een sleutelrol in het vlot kunnen beheren van je file system, en dat was/is vanaf XP een grote misre geworden. Onvoorstelbaar wat een stupiditeit Microsoft daarmee uitgehaald heeft. Ook hebben updates er nooit verbetering in gebracht. Ik ben zeker twee weken bezig geweest om Win7 een enigszins normale UI te geven met behuld van ik weet niet hoeveel hacks en tooltjes. Wat een ramp. En moeten overstappen op Directory Opus als alternatief voor de Verkenner.
Helaas heeft de massa geen benul van wat een file is (veel te weinig noobs doen een cursus) en heeft MS dit begrip zoveel mogelijk proberen weg te houden van de gebruiker. Al vanaf Windows 95 staat bijvoorbeeld het tonen van de extensie uit voor alle niet-geregistreerde bestandstypen. Een oorzaak van heel wat virusbesmettingen (exe vermomd als jpg). En liefst worden alleen vette icons getoond i.p.v. een detailed view.
Leuk dat MS nog wat sleutelt met het kleurenpalet, maar ik vertrouw ze voor wat de Verkenner betreft voor geen cent meer.
Volgens mij is dat gesloopt omdat het amper gebruikt werd en omdat gebruikers soms bijzonder onergonomische keuzes maakten.
Bovendien is er best wat malware geweest die die features misbruikten om de userinterface te vernaggelen (onwerkbaar te maken).
De keuze voor "themes" lost beide problemen op en maakt het voor het gros van de gebruikers een stuk eenvoudiger om de interface aan te passen. De talloze instellingen/mogelijkheden maakten dat geen makkelijke klus, al was het maar omdat het niet altijd even duidelijk was wt je aan het aanpassen was en developers ook hardnekkig hard coded kleuren gebruikten.

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 21 april 2018 14:42]

Waarom zijn donkere thema's altijd zo'n gedoe? Ik heb weinig verstand van programmeren, maar met mijn boerenverstand, ik zou zeggen, ergens staat dat iets nu een bepaalde kleur moet zijn. Verander die waarde naar zwart. Klaar? Verander de tekst van zwart naar wit, dat soort dingetjes, en dan moet het toch gewoon werken.
Omdat Microsoft het al jaren verzaakt hier wat fatsoenlijks mee te doen.

Met dat zogenaamde boerenverstand van jou is dan ook niets mis:
Hier zoals het er bijvoorbeeld bij Linux Mint aan toe gaat/uitziet met css stylesheets voor thema's als deze

[Reactie gewijzigd door Canule op 21 april 2018 21:12]

Wanneer doet tweakers dit ook?
Je schijnt al jaren custom stylesheets te kunnen activeren door met karmapunten te betalen.
Ik vind wit op zwart maar erg vervelend voor de ogen, het maakt voor mij lezen allemaal een stuk moeizamer, zeker na een wat langere tijd.
Ik vind dat eigenlijk ook. Als collega's komen vragen om even te helpen is het lastiger lezen als ze een donker thema hebben opstaan. Misschien is het ook kwestie van gewoonte maar ik begin er bij mij niet aan.
Er zijn natuurlijk een heleboel mensen die zijn opgegroeid met wit op zwart (DOS tijdperk), dat heeft er denk ik ook wel mee te maken. Ik vind wit op zwart ook rustig, maar wel mits het contrast beperkt blijft. Vroeger kon je dat met een knopje regelen natuurlijk, tegenwoordig hebben monitoren zoveel contrast (zeker IPS) dat als je 100% wit op 100% zwart zet, je wel een heel erg groot contrast hebt. En het monitorcontrast aanpassen is ook niet fijn want dan moet je dat weer aanpassen als je wat anders gaat doen, en het zit vaak enkele menu's diep verstopt.

Dus heb ik liever lichtgrijze tekst op donkergrijze letters. Zoiets als Solarized Dark ongeveer.

In het DOS tijdperk konden monitoren trouwens ook wel zwart op wit, maar toen wilde je dat liever niet omdat je dan tegen een duidelijk knipperend (50/60Hz) vlak aan zat te kijken. Dat was niet erg rustig voor de ogen, vandaar dat wit op zwart toen prettiger was.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 21 april 2018 22:35]

Dat kan, maar dat maakt nog niet dat alles maar in een licht/wit thema moet.

Ik word compleet gestoord van zwarte lettertjes op een lichte achtergrond. Na een uur schermstaren beginnen de lettertjes over en uit het scherm te zweven. En nee, ik heb geen dislexie.

Ik juich een donker thema dus toe. Nu nog een linkshandige Windows en mij hoor je niet meer klagen.
Het screenshotje doet een beetje aan WinXP denken.

Daar had je ook een donker vlak (lichtblauw/olijfgroen/zilver/"Zune"-bronszwart) aan de linkerzijkant wat je ogen onttrok van de "witte" gloed :)
Lijkt mij wel wat, zo'n donkere modus. Nu nog de tabs erbij en het wordt zowaar nog bruikbaar ook. Ik heb al extra functionaliteit door QTTabbar.
Leuke toevoeging, ben benieuwd hoe die taps in zijn werking gaat :D
Hopelijk wordt het er een beetje overzichtelijker hierdoor :)