Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft voegt telefonie-api's weer toe aan testversie Windows 10

Microsoft heeft opnieuw api's voor telefonie toegevoegd aan een testversie van Windows 10, nadat het deze vorig jaar in de Fall Creators Update had verwijderd. De toevoeging vindt plaats in de nieuwste versie van de Redstone 5-build.

Twitter-gebruiker WalkingCat merkte de wijziging op. Hij heeft een overzicht online gezet met de verschillen tussen Insider-build 17643 en de build met versienummer 17650, die op 19 april uitkwam. Daarin is te zien dat Microsoft verschillende api's met betrekking tot het voeren van telefoongesprekken heeft teruggeplaatst, zoals PhoneCallManager en PhoneDialOptions. Die misten sinds de Fall Creators Update. Redstone 5 is de versie van Windows die na de komende update komt.

Het is onduidelijk waarom Microsoft ervoor heeft gekozen de api's nu terug te plaatsen. Ceo Satya Nadella zei vorig jaar wel dat Microsoft een smartphone wil maken 'die een nieuwe categorie creert', waarmee hij doelde op Surface-apparaten. Er gaan ook al langer geruchten over de mogelijke komst van een Surface-telefoon, al heeft Microsoft tot nu toe niets in die richting gepresenteerd.

In 2016 presenteerde Microsoft een versie van Windows 10 die x86-toepassingen op een ARM-processor kan draaien. Deze processoren zijn onder meer te vinden in smartphones. Het bedrijf ziet in eerste instantie toepassingen voor laptops, zo zijn er inmiddels Windows-laptops verschenen op basis van Snapdragon-socs van Qualcomm. Het is niet uitgesloten dat Microsoft deze zogenaamde 'always-on'-apparaten ook voorziet van telefoniecapaciteiten.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

23-04-2018 • 12:08

130 Linkedin Google+

Reacties (130)

Wijzig sortering
Het zou ook een verplaatsing kunnen zijn, waarbij de api's losgekoppeld worden van Skype (for Business) en zo onder de Modern Lifecycle Policy van MS komen te vallen. Of zie het in het daglicht van de ontwikkelingen rondom O365 Teams en Phone System (vroeger Cloud PABX). Dan is het natuurlijk mooi dat ieder W10 endpoint out of the box al over dezelfde, recente API's beschikt zonder een download.
Hiermee zou in theorie Windows 10 ARM ook voor telefoons gebruikt kunnen gaan worden. Of Windows 10 op x86 telefoons? ;)
Nou ja, dat is eigenlijk wel waar ik op zit te hopen. Ik zie mijn vrouw met haar Samsung en daar wordt ik niet blij van, iOS heb ik gebruikt, maar wil daar toch graag bij wegblijven voortaan. Zowel Android als iOS spreken mij gewoon niet aan.
Ik zou dus erg blij zijn met een opvolger voor mijn Lumia. So f****ng what dat er minder apps voor zijn. Zolang Android, Apple n Microsoft zich allemaal gaan inzetten voor PWA's en ontwikkellaars hier ook meer mee gaan doen, zal het app-gap zich vanzelf gaan verkleinen.

Grootste probleem vind ik (zoals iemand hierboven al eerder heeft gezegd) dat de meeste banken hun Windows Phone app ondertussen hebben stopgezet. Mijn bank heeft dan ondertussen al wel een mobiel-vriendelijke login pagina, de rest is nog om te janken. Het zou dus goed zijn als de banken hun websites ook gewoon schermonafhankelijk maken.

[Reactie gewijzigd door walteij op 23 april 2018 13:17]

Ik sluit me bij je aan! Hoewel ik al een Z5 Compact heb gebruikt en nu een LG G5, heeft niks de ease of use van mijn Lumia 950 verslagen (en 920). Ik hoop al zo lang, waarom kan Microsoft zich niet eens verdiepen in marketing en een visie laten zien? Mijn Lumia 950 doe ik in ieder geval niet weg, want ieder festival is een feest met zulke microfoons! :9
Ik was een van de eerste en laatste ontwikkelaars voor de Windows Mobile (WinCE 5.2, 6.0, Niet Windows Phone die volgens mij WinCE 7.0 waren). Je weet wel, met zo'n stylus en resistieve slechte touch screens. Die software werd in C/C++ ontwikkeld. Daarmee kon ik batterij sparen en prestaties verbeteren, en zo nodig de OS customizen. Dat laatste was ook wel nodig omdat het een slappe aftreksel van een desktop OS was, met start menu en vergelijkbare desktop concepten.

Maar Windows Phone keerde ik al direct de rug toe omdat ik absoluut geen zin had in .NET ontwikkelen. Iets dat in de vorige versies ook kon maar optioneel. Native kon ik er niks mee en de standaard interface van Windows Phone sprak mij niet aan. Ik ben altijd een grote fan geweest van Microsoft's Visual Studio en nu Visual Studio Code. Maar de rest van microsoft vind ik bagger. Het is altijd te traag en altijd gefocused op functionaliteit en niet op kwaliteit en performance. Zie bijvoorbeeld hoe ze Skype met de dag slechter maken sinds ze het hebben overgenomen. Het is haast niet meer bruikbaar.

Ze focusen vooral op ketenverkoop, door alles te integreren met hun eigen troep. Dat was namelijk altijd hun primaire success. Nee. Ik mis Microsoft steeds minder in alles. Het probleem is dat ze in vergelijking tot Google en Apple nu minder onbetrouwbaar zijn geworden dan ze voorheen waren, al deden ze met windows 10 toch weer een poging in de verkeerde richting om meer op Google en Apple te gaan lijken. Geen van hen respecteert onze nationale privacy-wetgeving.

Dus ik heb nog heel sterk de behoefte aan een nieuwe speler, met een nieuwe telefoon op basis van een echte opensource OS, die zo kaal mogelijk is. Zou bijvoorbeeld Mobile Services for Debian OS (MS-DOS) kunnen heten, oftewel MS-DOS :) Maar eentje waar je je privacy echt kan beschermen, locatie-gegevens blokkeren of spoofen, toegang tot je adressenboek spoofen zodat apps blijven werken en niet nu "Als je niet volledige toegang tot je camera en microfoon geeft kun je deze game niet spelen"-probleem met Android en iOS.

Ja ik ken Lineage OS (voormalige Cyanogenmod die ik op een oudere toestel heb) maar die ondersteunt oudere telefoons niet.
Ik ben lange tijd een groot fan geweest van Windows Phone. De geruchten van een Surface telefoon zijn er al sinds ik de Lumia 950 had. Op gegeven moment werd mij de onduidelijkheid die Microsoft strooit op het gebied van telefonie teveel. Ook bij developers die massaal support droppen. Ik heb de handdoek in de ring gegooid en ik ga voorlopig ook niet meer terug. Microsoft denkt dat iedereen eeuwig blijft wachten met een ondertussen antieke Lumia 950 totdat er ooit misschien een opvolger komt.
En toch voelt mijn Lumia 950XL nog altijd niet antiek aan.
Ik heb mijn 950xl een maand geleden ingeruild voor een S9+ en dan realiseer je je hoe antiek het ding eigenlijk was ;)
En daar ben je blij mee?

Ik heb vorige week mijn 950XL ingeruild voor een S8+ (zag de meerwaarde met een S9+ niet echt) en ik snap echt niet dat mensen zo blij zijn met Android.

Ja de telefoon is sneller, ja er zijn meer apps beschikbaar maar ik mis mijn Windows Phone nog elke dag.
En daar ben je blij mee?
Ja. Vooropgesteld dat ik de Metro interface ook wel mis, weegt dat absoluut niet op tegen alle quirks en bugs waarmee W10M te kampen heeft, met name de browser.
  • Tekst selecteren was de helft van de tijd niet mogelijk (al was dat *soms* te fixen door eerst een 'select all' te doen).
  • Je kon een aantal maanden geen PDFs lezen door een brakke update.
  • De cursor verplaatsen door op de juiste plek op het scherm te drukken werkte doorgaans niet (moest je eerst een letter typen, daarna werkte backspace ook weer).
  • Vaak registreerde de eerste toetsaanslag niet na het verplaatsen van de cursor.
  • Het was na een update ineens onmogelijk geworden om na een dubbele punt de zin af te maken met een kleine letter (de enige mogelijkheid was om gewoon eerst een dummy letter te typen en die achteraf weg te halen, of door de dubbele punt op een later moment pas te inserten).
  • Als je toetsenbordtaal op Nederlands staat, is er geen mogelijkheid om tekens als en te typen |:(.
  • Bing maps is in vergelijking met Google maps echt gigantisch ondermaats.
Pak hierbij het gemis van apps, het stopzetten van ondersteuning van apps die er nog wel zijn, of het simpelweg gigantisch achterlopen van beschikbare apps, en je realiseert dat het vast blijven klampen aan W10M niets minder is dan zelfkastijding 8)7.

Maar er zijn best dingen die ik minder vind, hoor.
  • Zoals gezegd, de Metro interface, met name de live tiles, vond ik echt super. Maar goed, het is ook wel een beetje gewenning. Widgets kunnen uiteindelijk wel meer dan wat er met live tiles mogelijk is, maar het wordt al snel een rommeltje omdat er geen eenduidige UI design is.
  • Ik mis een dedicated cameraknop die je ook half kunt indrukken om te focussen
  • Samsung koppelt regionale opties aan de taal. Engels als taal kiezen betekent dus ook Engelse datumnotatie |:(
  • Samsung's Bixby-knop (die ik meteen heb uitgezet) is niet te remappen naar iets anders.
Maar goed, dat zijn slechts kleine irritaties die in het niet vallen bij alle dingen die ik voorheen niet kon, maar nu wel. Zoals een Tikkie sturen. Of een QR-code scannen met de ING app. Of live locatie delen in Whatsapp. Of inchecken in het OV met mijn telefoon. Of contactloos betalen met mijn telefoon. Of als er dan eens een crappy kortingsactie is van een AH, McDonald's, Subway of whatever, dat je dan iig de keuze hebt om de app te installen ipv dat ie niet bestaat voor jouw platform 8)7. En bovendien zet MS ook gewoon vol in op Android. Ik sync dan ook doodleuk met OneDrive, gebruik nog steeds Outlook als mail app (de gmail-app is echt bagger imho), en alle andere Office apps werken ook gewoon prima.

Maar genoeg over mij, wat vind jij dan zo vervelend aan Android tov Windows 10 Mobile?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 april 2018 14:33]

Je hebt de punten eigenlijk al genoemd. De metro interface, de dedicated camareknop (al is het 2x snel indrukken van power ook best te doen), de iritante Bixby knop inderdaad en last but not least alles wat met Google te maken heeft :X :( . Er waren ook apps die onder Windows Phone veel duidelijker waren als de "verder" ontwikkelde versie onder Android (om maar eens een te noemen, de buienrader app vond ik onder Windows Phone veel overzichtelijker).

Je hebt gelijk dat het fijn is dat alle apps beschikbaar zijn maar vreemd genoeg heb ik het idee dat ik veel meer apps nodig heb om dezelfde basis functionaliteit te krijgen als onder Windows Phone. Kan me in elk geval niet herinneren dat ik zoveel apps op mijn Windows Phone had staan maar nu onder Android heb ik er wel heel veel :O
Eya, je kunt de bixby knop remappen met bxactions en dan een andere app of camera koppelen. De app is te downloaden vanuit de Play store.

Overigens vraagt die applicatie om behoorlijk wat rechten maar dat is omdat het ding gebruik maakt van de accessibility services van Android. Kun je zelf wel beoordelen denk ik.
Op zich geheel mee eens, maar 3 random opmerkingen:

•Je kon een aantal maanden geen PDFs lezen door een brakke update.

Weken O-) Ik geloof dat men n update cycle oversloeg, dus technisch gezien maanden aangezien dat er dan dus 2 zijn. Nietetmin wel slecht inderdaad.

•De cursor verplaatsen door op de juiste plek op het scherm te drukken werkte doorgaans niet (moest je eerst een letter typen, daarna werkte backspace ook weer).

Daar wl mee eens. De Windows Phone 8.x methode was veel beter, maar helaas vervangen door dat non-intuitieve tap-en-niet-werk systeem.

•Als je toetsenbordtaal op Nederlands staat, is er geen mogelijkheid om tekens als en te typen |:(

"Press and hold" u/a - zo werkt het al jaren O-)

Mijn grootste probleem met mijn HP Elite x3 is de matige camera. Men een Lumia had ik dat probleem natuurlijk niet, maar dan had ik weer kleine storage, niet waterdicht en matige speaker als klacht gehad.

Maar elk platform heeft zijn voors en tegens. Op iOS heeft men bepaalde zinvolle features niet die mijn 20 jaar oude Nokia al had (SMS bezorgberichten), en Android heeft ook zijn problemen. Maar het grote probleem is dat Windows 10 Mobile sinds zomer 2016 geen vernieuwende updates heeft gehad, enkel security. En dat begin je toch gewoon te merken anno 2018. Waar de rest vooruit gaat blijft het daar stilstaan.
"Press and hold" u/a - zo werkt het al jaren O-)
Ja, en dan staat er dus niet tussen als de taal op NL staat.

Engels Nederlands

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 april 2018 21:02]

Inderdaad, je hebt gelijk: niet. Waarschijnlijk omdat het officieel niet bestaat, maar nietemin raar.

Overigens wl.
Waarschijnlijk omdat het officieel niet bestaat
Waar slaat dat nou weer op 8)7

En ja wel, nou valt mijn hele punt in het water zeg :z

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 april 2018 21:31]

Waar slaat dat nou weer op 8)7

Omdat het officieel niet bestaat in het Nederlands.

_/-\o_

En ja wel, nou valt mijn hele punt in het water zeg :z

Nee, slechts de helft :9

Overigens dus mee eens dat het gek is, want in het engels zijn ze er wel, en bestaan de meeste van die tekens geheel niet in officiele hoedanigheid.
Omdat het officieel niet bestaat in het Nederlands
Bronvermelding aub :). We gebruiken de accent aigu in het Nederlands om de ndruk op een lettergreep te leggen, zoals je ook kunt lezen in de link die ik net gaf ;)
Bronvermelding aub :). We gebruiken de accent aigu in het Nederlands om de ndruk op een lettergreep te leggen, zoals je ook kunt lezen in de link die ik net gaf

Niet met de letter a.

De accent aigu wordt enkel met een aantel letters in doorgaans leen- en geimporteerde woorden gebruikt.

Dat het niettemin erin moet staan, beaam ik nogmaals omdat mensen het soms vrij gebruiken.
Niet met de letter a.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/
http://www.dutchgrammar.c...ellingAndPronunciation.26

Maar goed, beetje nutteloze discussie. We zijn het eens dat het dom is dat het er niet in staat, en uitgerekend in het Engels wel ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 april 2018 23:06]

Ben benieuwd, ik ga mijn 950xl binnen een maand vervangen. Puur omdat ik geen ING app meer kan gebruiken. Zit te kijken naar de Nokia 7 plus.
Alleen voor een bankapp?
Ik ga geen paar 100 euries extra neer tellen omdat een bank een app niet meer ondersteund.
Dat is het verschil tussen iemand die de app 1x in de week gebruikt ten opzichte van iemand die de app 100x per dag moet gebruiken.

Ik ga dat dus wel doen :)
Plus de druppel en de overlopende emmer.

Mijn eigen HP Elite x3 doet het nog goed, en ik mis niet zo veel apps, maar de emmer begint toch langzaam cht vol te lopen. Ik wacht dus met smart op de dual-SIM/standby iPhone die wellicht na de zomer gaat uitkomen.
Ik heb 2 weken geleden mijn Lumia 1520 aan de kant gelegd en ben overgegaan op de Nokia 7 plus. Is een erg goede keuze geweest. App-aanbod is een verademing. Sommige dingen zijn omslachtig, maar dat was op w10m in veel hogere mate het geval. Wat ik wel mis is de meteo UI en de dedicated camera button, afijn aan alles valt te wennen!
Heb je toevallig iets aan minpunten aan die telefoon ontdekt die echt storend zouden zijn?
Zit echt te twijfelen nu tussen die Nokia 7 plus , en de Huawei P20.
Dat is met elke oudere telefoon die je inruilt voor een nieuwe
Je bagatelliseert de stap van Windows Phone naar Android enorm.
Omslag/Opstap punt voor mij was het mailtje van mijn bank dat ze ondersteuning voor de Windows Mobile app zouden laten vallen. Daar is niets tegenin te brengen, en ik wil minstens op mijn bankrekening kunnen kijken via mijn telefoon.
Ingbank nog altijd te bereiken via de browser. Ingbank komt spoedig met mobiele browser layout, is toegezegd.
Dus zo n acuut probleem is het ook niet toch?
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik chargeerde ook, maar het is toch fijn als je weet dat er een opvolger is, wanneer je telefoon kapot gaat.
Wel als je kijkt naar de 'app-gap'.
Apps zijn z 2016 :+
Dat app-gap moet dus op te vangen zijn via Progressive Web Apps. Apple en Google zijn hier al even mee bezig, Microsoft is ook bezig om de PWA's om te zetten in 'Apps' (lees: Ze in de Microsoft store te plaatsen).
Ik was Windows Phone gebruiker van het eerste uur.
Ik heb op Windows 10 Mobile Release na alle versies en meerdere Windows telefoons gehad.
De app-gap is gewoon huge.
Ben twee jaar geleden naar Android geswitched, omdat Micrsoft alle Lumia 920 gebruikers liet stikken bij de upgrade naar Windows Mobile 10, maar ze wel een jaar lang heeft laten beta (pre-release) testen.
En de rest van het Windows phones drama is bekend.
Wat een verademing was dat, de hoeveelheid apps die opeens beschikbaar was.
Apps zijn z 2016 :+
Dat app-gap moet dus op te vangen zijn via Progressive Web Apps.
Dat is je reinste onzin. Niet alle soorten apps zijn geschikt voor een Web App, progressive of niet. Leuk voor de gemiddelde social media en urenregistratie apps etc.

"Moet dus op te vangen zijn". Dat is toekomstige tijd. Daarmee zijn nu niet alle bestaande apps beschikbaar als progressive web app op Windows 10 Mobile en dat gaat ook nooit gebeuren.
Die app gap los je nooit meer op.
Dito hier. Was heel blij met mijn windows phone. "Je hebt toch parkmobile en ABN" ... en nog wat andere apps. Stap je dan over gaat er toch een wereld voor je open wat er in de tussentijd op android allemaal gedaan is. Nee, hoe leuk de GUI ook was op WPM, nu is het te laat om weer terug te gaan naar alweer een nieuw kinderschoenen mobiel platform.
Windows mobile 10 is dood. Windows 10 niet. Windows 10 mobile maken zodat je dat op de telefoon kan, dat kan prima. Er komen meer apps in windows 10 store dan apps uit de windows 10 mobile gaan.

Het probleem lost zich vanzelf op. Alleen duurt het ff voordat je een desktop OS geschikt maakt voor de telefoon.
"'eerste uur" ..grommel
Windows Mobile 6.5

HTC Wizard was mijn instap

O-)
Mijn eerste smartphone was de HTC TYTN 2, die draaide op Microsoft Windows Mobile 6.0 Professional, waarbij ik die via een custom rom had geupgrade naar 6.2
Daarna de iPhone gehad, maar die kon me niet bekoren.
Sindsdien alleen nog maar Windows Phones gehad, HTC 7, Lumia 900, Lumia 920, Lumia 930 en nu de Lumia 950.

En ik ben heel eerlijk, als Microsoft een nieuwe telefoon zou uitbrengen, zou ik deze tch overwegen. Maar dat komt vooral omdat ik de 2 grote mobiele OS-en gewoon niet prettig vind werken.
Hier ook een verstokte gebruiker van een Lumia 950XL.
Ook ik vind de twee andere OS'en niet prettig werken. Voor mij biedt Windows op de telefoon alles wat ik verlang. Duidelijk, overzichtelijk en gemakkelijk.

Ik heb al nagedacht over wat er na mijn 950XL in huis zou komen, maar ik huiver bij de gedachte dat ik terug MOET overstappen op een iPhone of naar Android zou moeten gaan.
Zolang ik die overstap kan uitstellen (de Lumia doet het nog prima) des te liever ik het heb. En het zou prachtig zijn moest er een Surface-foon op de markt komen tegen dat mijn huidige telefoon de geest geeft zodat ik meteen naar die telefoon kan overstappen.
Wizard
Tytn 2
Touch Pro 1
HD2
L930
L950

Van de Tytn het meest genoten! Het kantelen van het scherm was heerlijk. Al de knoppen er op.., hmm :)
"'eerste uur" ..grommel
Windows Mobile 6.5
Ik schreef:
Ik was Windows Phone gebruiker van het eerste uur.
Phone niet phone. :P

Windows Mobile 6.x: been there, done that.

Compaq iPaq was mijn eerste 'Windows mobile' (je kon er alleen niet mee bellen).

[Reactie gewijzigd door twilex op 24 april 2018 11:10]

Da's leuk, maar ze ondersteunen dus geen PWA's op Windows Mobile. Dus als iedereen hier morgen op over zou gaan heb je er alsnog niets aan.
Nee, inderdaad, PWA's doen het nu niet op Windows 10 Mobile. PWA's worden in plaats daarvan door Microsoft (nagenoeg automatisch) omgezet in Store Apps. Microsoft is op dat moment de eigenaar van de apps, maar zal de eigendomsrechten direct aan de rechtmatige eigenaar overdragen, zodra deze er om vraagt.
Ik hoop stilletjes nog wel op een restart van een Windows Phone. Maar dan kunnen zich wel beter op een veilige telefoon richten, denk ik. Dan kan je een hele hoop apps in de ban doen als onveilig en ben je ook van de app-gap af. Gewoon van de nood een deugd maken. Android is een monster van een systeem dat gemaakt is om de privacy van de gebruikers te roven. Laten we ook niet overdrijven, de meeste mensen gebruiken gemiddeld maar 25 apps op hun toestel, een paar key apps en wat spelletjes. Maar je moet wel concrete voordelen kunnen bieden om je onderscheiden. De zwakte van Android is veiligheid, privacy, en een rommelig overaanbod met veel troep, daar wil je van onderscheiden. MS heeft teveel gehamerd op een andere interface en dat is voor gewone gebruikers eerder een nadeel.
"MS heeft teveel gehamerd op een andere interface en dat is voor gewone gebruikers eerder een nadeel"
Daar kan ik me niet in vinden.

Menig 40+ kon zich zeer goed vinden om juist om deze reden voor een Windows telefoon te gaan. Vooral toen er nog iets van consistentie was met Windows (8 en 8.1).
MS heeft teveel gehamerd op een andere interface en dat is voor gewone gebruikers eerder een nadeel.
Nope.
Microsoft heeft veel gedaan op mobile UI vlak en heeft 'flat UI' gentroduceerd.
Dat is later zowel door Apple als door Google gekopieerd en daar hebben nu lle gebruikers baat bij.

Ten opzichte van Android kon en mocht een developer te weinig op het OS en gingen de ontwikkelingen traag. Killing was dat Microsoft twee keer een nieuwe non-backwards-compatible versie heeft uitgebracht die niet op oudere telefoons kon draaien. Eerst van Windows Phone 7.x naar 8.x. Geen enkel 7.x toestel kon 8.x draaien door een volledig nieuwe architectuur. Van Windows Phone 8.x naar Windows 10 Mobile hebben ze dat gedeeltelijk herhaald en kreeg het merendeel van de 8.x toestellen geen upgrade naar Windows 10 Mobile. Twee keer hebben ze hun trouwe gebruikers laten zitten terwijl de app-gap steeds groter werd (het lukte Microsoft niet om voldoende iOS en Android developers te interesseren om voor Windows phones te ontwikkelen).

En eh, gebruikers van een Microsoft phones zijn niet gewoon?
Of bedoel je, gebruikers van Microsoft phones zijn buitengewoon? ;)

[Reactie gewijzigd door twilex op 24 april 2018 11:33]

Als je een design interface kiest dan trek je daarmee niet de massa, ook al wordt het hoog gewaardeerd in designerskringen en heeft het een trouwe schare aanhangers.

Neem Apple op de microcomputer zijn die ook nooit doorgebroken met hun mooie interface, maar Apple is wel zo slim geweest om zich op een bepaald segment van de markt te richten en zo toch een leefbaar ecosysteem op te bouwen. Een frontale aanval op Windows was ze zonder meer fataal geworden.

MS heeft wel gebrobeerd om een frontale aanval op Android aan te gaan, maar verloor kansloos omdat ze een te grote achterstand hadden. Overigens niet als enige. Wat MS volgens mij had moeten doen is geen Windows Phone moeten maken maken maar apart mobiel systeem dat gericht was op de zakelijke markt. Eigenlijk hadden ze veel beter Blackberry over kunnen nemen en dat systeem verder ontwikkelen.

Voor de massamarkt is er maar ruimte voor n systeem, dat heeft Windows zelf bewezen. Het was dus of Android van de markt vegen of zelf ten onder gaan. Door de voorsprong van Google en het tempo dat Googe innoveerde en het feit dat het een gratis systeem was, was MS eigenlijk bij voorbaat kansloos.

Ook Apple kan alleen maar overleven in het hoge segment, maar weet daar wel de bulk van de winst binnen te slepen. MS had zich helemaal op het zakelijke segment moeten richten en veiligheid. Daar valt nog wat te verdienen. En niet met Windows maar met een apart systeem, dat op veiligheid is geent. Als ze daar een stronghold hadden opgebouwd hadden ze van daaruit misschien kunnen uitbreiden. Blackberry is ook ooit in de zakelijke markt begonnen, maar sloeg op een bepaald moment aan bij jongeren.

MS heeft zichzelf overschat. Hele grote sterke bedrijven zijn niet erg wendbaar en hebben het moeilijk in snel ontwikkelende veranderlijke consumenten markten waarin hypes een grote rol spelen. Steeds van systeem veranderen heeft ze inderdaad geen goed gedaan, maar dat kwam omdat ze in hoofd hadden dat ze een universeel Windows systeem wilden maken. Dat was hun grootste fout. Gebruikers zitten daar helemaal niet op te wachten, die willen alleen een goede uitwisseling van gegevens. Wat er onder zit zal ze worst wezen.

Met de Xbox hebben ze het wel goed gedaan. Daar hebben ze gewoon een apart systeem gemaakt, en ook de naam Windows staat maar heel klein op doos. Waarom? Omdat de naam Microsoft bij jongeren niet geasscocieerd wordt met heel cool. Dat kan ook niet als je op elke computer staat en gebruikt wordt door je ouders, opa en oma.

Waar het bij MS mede aan ontbroken heeft is goede consumenten marketing. Te veel nadruk op push marketing. We laten een groot aantal fabrikanten phones maken, leggen die in alle winkels, doen acties met de providers, zetten er een frisse interface op en dan loopt het vanzelf. Dus niet.

Mobieltjes waren ook voordat het smartphones werden al lang het domein van jongeren en zakelijke gebruikers. MS heeft die jongeren nooit kunnen aanspreken. Later was Balmer jarenlang bezig Apples producten af te kraken en niet serieus te nemen. Waar Apple slim op inspeelde door MS een belegen imago te bezorgen (Hi, I am a Mac). Daarom was MS in de smartphone markt die in het begin vooral om jongeren draaide kansloos.

Ze hadden net als bij de Xbox voor de consumentenmarkt een losstaand systeem moeten maken met een fris imago, maar ik denk dat ze beter op de zakelijke markt hadden moeten richten om daar eerst een stronghold op te bouwen. De frontale aanval op Google en Android was gedoemd te mislukken. Ook het idee van MS dat met 15% zouden kunnen overleven was verkeerd. In de massamarkt voor systemen geldt vaak de Winner takes it all. De rest kan alleen in segmenten overleven en anders wordt het een kwakkelbestaan.

MS had het beter andersom kunnen doen, in plaats van Windows geschikt maken voor de mobiel, een heel nieuw super veilig systeem maken voor mobiel en dat later naar de PC brengen. Het ideale moment om grote vernieuwing door te voeren. Want laten we eerlijk zijn zo geweldig is Android helemaal niet.

Het heeft MS zeker niet aan inzet en commitment ontbroken wat veel mensen zeggen, maar als je de verkeerde strategische keuzen maakt dan verlies je. MS stokpaardje is altijd integratie. Dat is in de zakelijke markt heel belangrijk, maar in de consumentenmarkt veel minder. Ze hebben op het verkeerde paard gewed en nu staan ze met lege handen.

Zo zie ik het.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 24 april 2018 13:52]

Draai de mijne nog steeds, mis misschien een paar apps, maar daar heb ik een 90 euro android telefoon voor :) Sinds de nieuwe accu gaat hij makkelijk weer een dag mee (bijna 2 dagen), heb ik Ziggo weer werkend (dat was kort de deal-breker). Totdat ik merkte dat ondrive helemaal niet zo fijn werkt op Android (geen integratie), zing ik nog wel een jaartje extra uit.
Ondertussen hebben de banken de app support gedropt. Dit is voor mij de belangrijkste app. Door deze onzekerheid, maakt microsoft het hele eco systeem kapot. Je kunt moeilijk ontkennen dat app developers het laatste jaar weg rennen, waar ze in de jaren van te voren nog, welliswaar langzaam, naar het platform toe komen.
De vernieuwde ING website werkt anders prima op mijn Lumia 950.
Start dan wel iets langzamer, omdat er weer een wachtwoord ingevoerd moet worden i.p.v. een 5 cijferige code, maar die 5 sec, die dat duurt, overleef ik wel.
Met alle respect, maar de ING oplossing met zijn vernieuwde inlogscherm (meer is het niet), is een belachelijk product. Ze hadden toch echt naar Rabobank moeten kijken hoe het (veel beter en serieuzer) kan. Je logt in op een vernieuwd ING inlogscherm en het eerstvolgende wat je krijgt voorgeschoteld is de "normale" website en heb je vervolgens een vergrootglas nodig om het e.e.a. te kunnen onderscheiden?
ING doet wel meer raar.
Moet je eens de nog steeds werkende en in de store te downloaden Hongaarse ING- app bekijken
Die heeft o.a. een q-code scanner, wat de Nederlandse versie nooit gehad heeft.
Waarom wordt die Hongaarse app nog wel ondersteund en de Nederlandse niet meer door de van oorsprong toch heel erg Nederlandse bank?
Klopt inderdaad, dat heb ik jaren geleden ook al eens bekeken. De opgegeven reden voor het intrekken van de app was ook geen geldige. Als ze nu eerlijk hadden gezegd dat het aantal gebruikers te laag was, dan had het nog iets logisch geklonken. Maar om nu "onveilig" als reden op te voeren terwijl er ik weet niet hoeveel Android toestellen worden ondersteund die al jaren geen veiligheid_updates hebben ontvangen, dat slaat natuurlijk als een tang op een....

Ze hadden de app gewoon kunnen laten zoals deze was, voor de meesten WP81 en W10M bezitters meer dan afdoende.
Vind je de ING website prima werken? Alleen het inlogscherm is mobiel, de rest is het de gewone website. En inloggen met een wachtwoord ipv code is ook een nadeel. Daarbij nog de TAN codes die je dan bij de hand moet hebben. Ik had liever gehad dat ze de app nog even live zouden houden, totdat de mobiele website naar fatsoen werkt.
En inloggen met een wachtwoord ipv code is ook een nadeel.
Zoals ik al schreef, die 5 seconde overleef ik wel.
Daarbij nog de TAN codes die je dan bij de hand moet hebben.
Tan codes hoef je niet bij de hand te hebben, want die krijg je gewoon per sms.
Even de notificatie bovenaan het scherm aanklikken, de TAN-code onthouden, retour knop aanklikken en de code invoeren.
Ja ,dat kost allemaal wat meer tijd dan in de app, maar ik kan er mee leven.

De meeste bankzaken doe en deed ik toch niet op mijn mobiel, maar gewoon op de PC.
Die heeft een groter scherm en een beter overzicht dan je met de app had.
Het enige wat ik mis op de website is een knop om snel/makkelijk extra af te lossen bij de creditcard.
Website van de bank werkt ook gewoon voldoende, ik doe toch amper iDeal betaling (CC en PayPal), ik zal nergens ontkennen dat devs het systeem al hebben laten vallen, maar dat zijn grote gevallen de apps waar ik toch of weinig mee doen, of gewoon de website voor kan gebruiken.

Dus vooralsnog zijn de nadelen op Android (of iOS) zwaarder dan met mijn 950.
OneDrive geen integratie op Android?
Ik kwam van een Lumia950XL, heb nu een Nokia 8 (Android 8.1) en daar werkt OneDrive prima op. Fotos worden automatisch gesynched, documenten idem.

De Lumia950XL is naar vriendin gegaan, en inderdaad met een nieuwe accu zijn ook de problemen verdwenen (korte accu duur en spontane resets). Ben zelf overgestapt omdat een aantal voor mij belangrijke apps niet meer ondersteund werden of zelfs verdwenen waren. Maar de foto kwaliteit en audio-opname kwaliteit van de 950XL mis ik wel....
Onedrive werkt, dat zeker, maar binnen je foto app dus niet, daar staan gewoon je losse foto's gemaakt op dat toestel, maar geen optie tot bekijken van ook je OneDrive foto's. En dat (alles onder je 'fotos') werkte op de 950 (of elke WM toestel) een behoorlijk stuk beter.

Ik heb ook 2 andere foto apps geprobeerd, maar die gaan of alles dubbel showen (lokaal en cloud), of dit blijven aparte mappen.
Huh??? Ik weet niet of ik je helemaal begrijp, maar dat werkt bij mij allemaal probleemloos.
Geen dubbelen, en gemaakte fotos staan ook in mijn OneDrive. Geen verschil met hoe het op de 950XL werkte.
Maar de foto kwaliteit en audio-opname kwaliteit van de 950XL mis ik wel....
Ja, en voor zelfde geld heb je gewoon niet zo een goed toestel. Of je zit met dat klote android waar al je contacten dubbel of drie dubbel in je lijst staan. Je verplicht verbonden bent met Google. Geen standaardisatie in interface hebt en iedere App zijn eigen interpretatie heeft. Je moet hopen dat je gepatched wordt.

Android is gewoon een draak van een telefoon OS, Totaal ondoordacht, werkt kut, totaal instabiel, maar tja, ze hebben Apps.
In de ogen van Microsoft is het gebruikte platform niet meer van belang. Zoals alles op de achtergrond maar op Azure draait. Dus of je nu op Chrome OS, Windows of Mac werkt, zoals je Microsoft services gebruikt vinden ze het prima. Windows is niet meer de melkkoe van MS en zal het ook niet meer worden. De omzet uit Azure blijft maar stijgen, Windows wordt steeds minder belangrijk. Microsoft wordt een cloud company, dat zijn de feiten.

Wellicht hebben ze gelijk, de tijd zal het uitwijzen. Is het jammer dat Microsoft niet in de handen van de consument terecht komt, ja ik vind van wel. Maar dit is nu eenmaal wel de weg die ze aan het inslaan zijn (en al een hele tijd ook overigens)
Waarom doen ze dan nog deze moeite om de api's toe te voegen? Ze moeten eens leren om duidelijk te zijn. Komt er nog een telefoon? Wanneer komt deze? Het probleem is dat gebruikers en developers weglopen. Die komen niet zo snel meer terug.
Duidelijk zijn hierover worden ze nog wel, dit is niks officieel gepubliceerd, maar iemand die in een testversie verwijzingen vindt. Op het moment dat dit weer officieel ondersteund wordt, komen ze echt wel met documentatie en toelichting. Microsoft is namelijk altijd wel goed in dat deel geweest ook.
Dat doen ze niet. Er is nergens een duidelijk statement van Microsoft of Windows op de telefoon nu dood is of niet. Ook maken ze niet bekend of er ooit nog een telefoon komt. Neem bijvoorbeeld Samsung, je weet zeker dat er volgend jaar weer een nieuw vlaggenschip uitkomt. Als dat niet zo is eet ik een bezem op. Die duidelijkheid ontbreekt gewoon bij Microsoft. Doe je dit soort uitspraken over Microsoft, dan kom je heel wat bezems op te eten...
Dat duidelijke statement is er wel. De topman heeft op Twitter aangegeven dat het mislukt is, en dat er geen nieuwe hardware in ontwikkeling is, en ook geen nieuwe software features. Hij gebruikt zelf niet eens een Windows Phone meer.
Een statement hoort op Microsoft.com te staan. Twitter is geen officiele bron.
Nou ja, er staat een einde support datum voor W10M. Als Microsoft het nog eens gaat proberen gaat er hoe dan ook de gewone Windows 10 op draaien, de Mobile versie als aparte branch is wel einde verhaal. Ben zelf ook Windows Mobile gebruiker en ik hou het nog wel even vol, android met google services wil ik niet, apps gebruik ik amper (eigenlijk alleen MyTube en Ziggo GO) en ik ga ook niet de apple-premium betalen voor privacy. Zolang de browser dus goed werkt blijf ik nog lekker even plakken, hopelijk is er tegen die tijd een chte pocket-pc te krijgen.
Absoluut mee eens, maar beter dan dat is er niet gecommuniceerd.
Zeg dat maar eens tegen Trump :P
Een statement over de toevoeging van deze API's is nergens, dus zijn ze prima duidelijk genoeg naar ontwikkelaars toe. Op het moment dat dt een ding wordt, komen ze echt wel met docs en/of persberichten. Tot dan hoeven ze niet te gaan toelichten dat ze iets toevoegen in een testversie.
Volgens mij zijn ze duidelijk.
Microsoft zegt namelijk dat er geen telefoons gemaakt worden, niet in nabije toekomst.
Ze hebben ook gezegd dat Windows Mobile niet meer mee gaat in de updates van Windows 10.
Ze hebben ook al melding gemaakt dat insiders programs voor mobile stopt.

Hoe duidelijk wilt je het hebben dat Windows mobile dood is.

Dat er telefoon api's terug keren. Dat kan met surface phone te maken hebben. Maar Microsoft zegt zelf daar al over dat ze zo'n product niet als smartphone zien. Maar meer als computer waar je mee kan bellen. Dus gaat surface phone geen surface phone heten.

Overigens kan het ook te maken hebben met de huidige tablets en laptops en desktops. Met Esim erin, dan kan je daarmee ook bellen en smsen
"Is het jammer dat Microsoft niet in de handen van de consument terecht komt, ja ik vind van wel"

Hoe bedoel je dat? M.i. komt Microsoft wel degelijk in de handen van de consument terecht, wellicht niet in de vorm van een telefoon, maar toch zeker in de vorm van de vele cloud services en Office producten die ze bieden?
p gegeven moment werd mij de onduidelijkheid die Microsoft strooit op het gebied van telefonie teveel.
Strikt genomen is Microsoft niet heel onduidelijk hoor. De geruchten van een Microsoft Surface telefoon komen vooral van buiten Microsoft.
Dat is niet helemaal de situatie heden ten dage. Microsoft heeft allang aangegeven dat er geen nieuwe hardware en software (buiten security updates) komen, dus er is in feite niets om naar terug te gaan, het einde is er al.

Die Surface Phone of opvolger bestaat niet. Zover ik heb gelezen heeft Microsoft aangegeven dat er mogelijk een apparaat komt wat helemaal niet een phone is, meer een volledig nieuwe form factor.
Die Surface Phone of opvolger bestaat niet. Zover ik heb gelezen heeft Microsoft aangegeven dat er mogelijk een apparaat komt wat helemaal niet een phone is, meer een volledig nieuwe form factor.
En dat is ook weer zoiets. Je zou er dan wel weer mee kunnen bellen, wat het dan weer toch gewoon een telefoon maakt.
VanDale: Telefoon: toestel dat elektrische energie omzet in geluidstrillingen: koptelefoon, oortelefoon
Ook al is het een nieuwe form factor, dan nog blijft het een telefoon. Microsoft goocheld met de termen.
Inderdaad vaag. Ik kan ook met een iPad bellen, min of meer. Hoe dan ook is het vrij duidelijk dat het apparaat niet windows phone based is, anders liet men dat niet vallen als een baksteen.
Een iPad kun je geen telefoonnummer mee bellen. Dat Surface device, zou geen telefoon zijn, maar je kunt er wel mee naar telefoonnummers bellen.
Telefoon: Latijns voor ver (tele) en horen(foon).

Vroeger was dat expliciet voor de telefoon.
Nu heeft de telefoon al niet meer de telefoon omdat je er mee dingen mee kan dan alleen bellen. Vandaar dat het een smartphone word genoemd om het verschil te houden tussen apparaten waarmee je kan bellen.

Nu kan de computer dat allang. Maakt dat zoiets een telefoon. Nee. Wat je kan er veel meer mee dan alleen bellen.

Tv kijken kan ook op de computer, maar dan heet het nog steeds een computer. Je kan ook computeren op een smart tv. Het Is zo gaan heten omdat smart tv een grotere diagonaal heeft dan een monitor van een desktop. Sommige hebben niet eens een tv meer in huis omdat de computer dat eigenlijk heeft overgenomen. Net als de vaste telefoon is overgenomen door smartphone.
Na de 920, 630, 640 en de 650 heb ik door de onduidelijkheid de overstap gemaakt naar de s7.

Door een kind en de apps denk ik niet dat ik snel weer terug kan switchen.

Als de consument zich al zo voelt dan ben je de developers als jaren eerder kwijt en ga je die 100x moeilijker terughalen

Hoe moeilijk is het, own de enterprise markt en je bent binnen no time een speler in de markt.
Ik zou graag zien dat het weer mogelijk is om mijn Lumia 950XL aan te sluiten is aan mijn Windows 10 pc.
Nu kan dat ook wel maar mijn pc doet er niets meer mee dan alleen opladen. Ik wil via verkenner bestanden uitwisselen en die optie krijg ik niet meer na de laatste update van Windows 10!
Alle maar dan ook echt alle ondersteuning word uit gefaseerd naar 0,0, jammer.



Edit: het lukt nu ineens weer wel, geen idee wat er is gebeurd in de tussentijd!
Bedankt voor de tips!

[Reactie gewijzigd door qbig1970 op 23 april 2018 18:31]

Ik kan nog steeds alle bestanden van mijn telefoon zien, maar daar heb jij niets aan. Waar of wat er bij jou fout gaat, dat weet ik niet. Misschien eens je telefoon rebooten/hard reboot?
De bestanden op mijn Lumia 640 met Windows 10 Mobile kan ik nog gewoon benaderen via de verkenner op mijn up-to-date Windows 10 pc.
In de store 'Telefoonassistent' downloaden.

Werkt bij mij met versie 1709 build 16299.371 op de PC en 1709 build 10.0.15254.369 op de Lumia
Heb je niet een kapotte kabel te pakken? Voor het laden worden andere aders gebruikt dan voor dataoverdracht. Zelf namelijk geen enkel probleem met een 950XL.
Ik wacht nog steeds op een telefoon welke je in een dock kan plaatsen en dan als volwaardige desktop kan fungeren met monitoren er aan.
HP heeft er eens mee geflirt en Samsung alleen een ARM versie geloof ik.
Samsung is daar nu mee bezig, op Android. Ik zie het ook wel de toekomst worden, zeker in het thuisgebruik.
Volgens mij is die er al via een kickstarter geweest, hoewel MS al continuum had, was dit gelimiteerd tot een selectie van specifieke apps die er op konden draaien.
Volgens mij was het de Mirabook, of 1 van die varianten, Nextdock was volgens mij enkel WinMobile.
Wat je hier omschrijft is dus Microsoft Continuum/Samsung met hun Dex.
Ik heb een dock voor mijn Lumia 950 en kan deze dus aansluiten op KVM. Waarmee alle continuum-compatible applicaties dus gestart kunnen worden op een groot scherm, bediening gaat keurig met toetsenbord en muis.
Met de ARM-emulatie van x64 zou je hiermee dus een volwaardige (maar niet extreme krachtige) desktop PC kunnen hebben.

Wat HP deed was iets compleet anders, zij boden namelijk een Citrix/RDP desktop aan, die je via de Continuum versie van de RDP client op een groot scherm kon tonen.
Ik omschrijf idd. Continuum maar dat is erg beperkt, ik bedoel wel echt een volledige desktop ervaring en niet het halfbakken van Continuum.
Ik ben het met je eens dat Continuum (op dit moment) een halfbakken oplossing is. Maar met PWA's (ja, ik noem ze gewoon hier nog een keer) en een goede ARM-x64 emulatie denk ik dat Continuum een paar grote stappen kan maken.
Het probleem is dan helaas nog steeds de userbase. Windows 10 op mobiele apparaten is een niche speler die alleen maar kleiner en kleiner wordt. Het doorontwikkelen van Continuum gaat niet meer gebeuren. Zowel Continuum als Windows 10 op mobiele apparaten gaat een stille dood tegemoet en alleen als zowel PWA's als de ARM-x64 emulatie succesvol worden, zou het percentage van Windows op mobiele apparaten weer wat kunnen groeien, maar een grote speler zullen ze echt nooit meer worden.
Tja, wat grote speler betreft: Als ze met iets cht vernieuwends komen maken ze toch een goede kans, de vervangingstermijn voor een telefoon is een stuk korter dan bij laptops, dus je maakt meer kans om een behoorlijk marktaandeel te kunnen pakken. Als je eenmaal de 10-15% voorbij bent heb je denk ik toch een permanente plaats op de mobile markt te pakken. Het kan niet zo zijn dat er wereldwijd maar plaats is voor 2 mobiele OS'en, daar is de markt veel te groot voor.
Wat ook nog mee kan gaan spelen is dat de scepsis tegenover de datahonger van Facebook zich ook op Google gaat richten. Dat is voor mij de reden om geen android te nemen. Als Microsoft daar wat beter mee om gaat dan nu zijn ook daar een hoop gebruikers te winnen; waarom je data bij een advertentieboer afgeven als je ook een alternatief hebt wat dat niet doet? Moeten ze wel in het goedkopere segment ook beschikbaar zijn, dat is waarmee het onderscheid met iOS gemaakt moet worden en om een echt alternatief te kunnen worden voor android, zeker in de opkomende markten
Jammere van de windows op arm is dat deze eigenlijk gewoon te traag. is. De top arm cpu met emulatie haalt het qua snelheid niet bij een goedkope x86.
Apparaten met de arm en windows 10 zijn daarom eigenlijk gewoon te duur voor wat ze kunnen bieden.

Windows zou toch meer native arm moeten ondersteunen, maar ja dan werken de meeste programma's weer niet.
Ze hebben blijkbaar niets geleerd van hoe Apple de overgang van hun powerpc (risc) naar intel's x86 (cisc) heeft gedaan; ik ben verder geen Apple of MacOS fan, maar dat was toch echt wel heel goed geregeld.
Hoe vergelijkbaar is dat? 99% van Windows draait op x86's, het is alleen de instap naar de ARM kant omdat er meer ARM-based lightbooks en telefoons zijn, het is geen overgang maar gewoon een nieuwe lijn binnen Windows (niet geheel nieuw, daar was eerst RT natuurlijk).
99% van Windows draait op x86's
Je bedoelt 99% van de applicaties. De versie van Windows die op een ARM apparaat geleverd wordt is gewoon ARM native code.
Denk dat ie gewoon windows(installaties) bedoeld. En daarmee ook de apps die daar weer op moeten draaien.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 april 2018 13:01]

Waarom 'daarmee ook de apps die daar weer op moeten draaien.'?
Er is een verschil tussen het OS, bij Windows geleverd door het bedrijf Microsoft, die een user mode API implementeert (hier Win32/Win64/...) waar applicaties op draaien die die API gebruiken, die gecompileerd zijn voor een bepaalde ISA (x86, x86-64 or ARM.
Omdat de apps 9/10 keer geschreven zijn voor x86...

Precies daarom probeert MS die x86 apps door middel van emulatie op arm te laten draaien. Omdat windows zonder die apps weinig te bieden heeft voor de meeste mensen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 april 2018 14:38]

Blijft mijn statement 'Je bedoelt 99% van de applicaties'.
Ik praat over Windows in het geheel, of dit nu ARM, N, Pro, Home, Student, whatever is, vanuit de vergelijking van MacOS gaat dat dus niet op (daar waren maar 2 smaakjes MacOS).
Ik praat over Windows in het geheel
Je bedoelt dus het OS zelf. Dat is nu net iets (zoals ik al schreef) wat ARM native zal zijn.
Heeft niets te maken met Pro/Enterprise/etc. Microsoft kan eenvoudig een 'Win 10 Enterprise (ARM edition)' maken.
Wat is nu precies je punt? Je mist al de eerste discussie, die helemaal niet gaat over wel of niet native ARM, maar over hoe Apple dit deed. Nogmaals, Windows draait 'native' in 99% van de gevallen op een x86 systeem, dat is geen vergelijking met overstap van Apple van risc naar cisc.
Het punt is: 'Een ARM' is niet per definitie traag.
Quote:
Jammere van de windows op arm is dat deze eigenlijk gewoon te traag.
'Windows op ARM' hoeft niet traag te zijn, deze zal gewoon native zijn.
Windows zelf is natuurlijk eenvoudig te compileren voor die ARM ISA, zoals NT ook (ooit) op Alpha, MIPS en PowerPC werd geleverd.
Het gaat over de applicaties. En dat is niet 'Windows', maar een applicatie die geschreven is voor een API zoals Win32 die onder andere door Windows wordt geleverd, maar ook bijvoorbeeld door Wine.
Nogmaals, Windows draait 'native' in 99% van de gevallen op een x86 systeem, dat is geen vergelijking met overstap van Apple van risc naar cisc.
Je verwart nog steeds 'native van het OS' met 'native van de applicaties'.
Apple heeft twee maal een overstap gemaakt voor de Mac, eerst van Motorola 68K naar PowerPC, toen van PowerPC naar x86/x86-64.
Beide keren deden ze dit door een combinatie van native OS en emulatie van applicaties bovenop native libraries.
Je merkte heel goed bij het begin op de PowerPC dat bij iedere OS versie steeds meer systeem libraries native werden, waarmee het steeds sneller werd.
Ze hebben blijkbaar prima wat geleerd, ze ondersteunen namelijk naast hun native compiled APIs, maar dan gerecompiled voor ARM (net zoals Apple dat grofweg deed met de OSX-transitie; apps opnieuw compilen voor de nieuwe versie van OSX + X86 ipv PowerPC), ook nog eens al tientallen jaren .NET-applicaties die naar bytecode worden gecompiled, en zo dus helemaal niet hoeven worden veranderd om op een andere architectuur te draaien.
Ik weet niet of je emulatie van Power op X86 OSX wel eens hebt gedaan, maar dat is verre van rap te noemen, alleen het is bijna niet nodig, en dat is ook waar Microsoft hiermee op mikt.
Sowieso vroeg om daar conclusies over te trekken, aangezien er nog (bijna) niks daadwerkelijk op de markt is met Windows 10 + ARM + x86 emulatie...
Maar we zien al wel PowerPC naar x86 emulatie. Kijk eens naar het Backward Compatability program. X360 PowerPC code op een X86 architectuur. En dat draait als een zonnetje en vaak zelfs beter dan op OG hardware. Daarmee bewijst Microsoft toch echt wel van hun kunnen.
Ik beweer niks daar op tegen toch?
Maar Apple ging naar een instructieset die beduidend krachtiger was. Bij ARM maak je net de omgekeerde beweging. Je mag je emulatie nog zo goed hebben, je zal nooit i7 resultaten halen op een ARM.
Het is raar om van een krachtigere instructie set te spreken. De x86 instructieset is meer expressief dan ARM. Maar dat wordt tegenwoordig meer als een nadeel dan een voordeel gezien omdat het processoren ontwikkelen moeilijker maakt.

Van origine zijn Intel en AMD x86 cpus 'Complex Instruction Set Cpus'. Maar de huidige ontwerpen lijken, net als die van ARM, meer op 'Reduced Instruction Set Cpus'. Dit doen Intel en AMD door de x86 machine instructies, vlak voordat ze verwerkt worden, te vertalen naar native instructie.

De echte performance penalty zit in de emulatie. Maar ik denk dat, over een bepaalde tijd, deze bottleneck opgelost gaat worden. Vroeger betaalde je ook de hoofdprijs voor virtualisatie (meerdere dezelfde processoren emuleren op 1 processor). Maar dat is tegenwoordig nagenoeg gratis. Met wat hardware ondersteuning kun je een hoop doen:).

En volgens mij ondervinden Intel Xeons (toch nog een stap hoger dan een i7) op dit moment stevige concurrentie van ARM processoren: nieuws: Qualcomm start levering 10nm-processor met 48 ARM-cores voor servers vooral op de server/cloud markt zijn er op dit moment grote providers die de switch aan het maken zijn.
Eerlijk gezegd is de discussie cisc/risk een oude koe die totaal niet van toepassing is.
Intel en AMD cpu's zijn net zo risk als de ARM cpu's.

Het probleem is de emulatie laag die is gebouwd, in de Intel/AMD cpu's is die emulatie laag hardwarematig en daardoor veel efficienter. In ARM cpu's moet die emulatie laag worden gebouwd met software die niet in de hardware zit en dus per definitie significant langzamer is.

Het switchen naar ARM cpu's t.o.v. de Xeon zoals in het artikel wordt aangegeven wordt meestal ingegeven door het significant minder stroomverbruik van de ARM CPU's.
Op vrijwel alle andere fronten moet de ARM CPU het afleggen.
En eigenlijk mogen we niet spreken van ARM CPU, want het vergelijk hier gaat niet over een vergelijk op basis van een individuele CPU maar om een vergelijk voor de complete SOC versus de single general purpose CPU.
De general purpose cpu legt het feitelijk uitsluitend en alleen af op het punt daar waar die SOC specifiek voor is ontworpen.
De uiteindelijke vraag die dan bij mij iig naar boven komt is dit een vervanging van een markt of is dit het aanboren van een nieuwe markt waarbij er niet gebruik wordt gemaakt van general purpose cpu's maar van dedicated purpose built soc's.
Ik denk dat het laatste meer van toepassing is dan het eerste. Natuurlijk zal er iets van verschuiving plaatsvinden, maar het blijft nog altijd zo dat de general purpose cpu in de meeste geteste toepassingen ruim superieur is, zelfs als die gegimpt wordt in vergelijk met een purpose built soc die volledig enabled is.
bijkomend Apple Ging van R naar C en niet van C naar A & C
UWP apps draaien native onder windows ARM met goed performance op de top ARM CPUs.

Een windows 10 ARM apparaat moet je niet kopen om win32 software op te draaien.

Zie het als een Windows apparaat voor apps en web apps, waar je als het echt moet met wat mitsen en maren ook een win32 applicatie op kan draaien.
UWP apps draaien native onder windows ARM met goed performance op de top ARM CPUs.
Ook bij UWP apps moet je nog steeds binaries aanleveren per platform. Als je niet voor ARM compileert heb je dus ook geen ARM support.
En waarom zou je dat niet doen, het is leterlijk niet meer dan een druk op de knop.
Waarom mensen het niet zouden doen is irrelevant, het punt is dat het gebeurt en dat het niet standaard is dat dingen beschikbaar zijn.

Maar het kan natuurlijk wel iets meer werk zijn dan gewoon een druk op de knop. Denk aan handgeschreven assembly (al zul je dat tegenwoordig nog nauwelijks tegenkomen), of andere vage ISA-afhankelijkheden.
Voor games ok, maar voor productivity apps is het echt niet nodig om assembly etc... te gebruiken.

Overigens is het voor MS simpel om op een gegeven moment voor apps die geen CPU afhankelijke zaken bevatten gewoon te eisen voor store acceptatie dat je een ARM binary aanlevert.
Overigens is het voor MS simpel om op een gegeven moment voor apps die geen CPU afhankelijke zaken bevatten gewoon te eisen voor store acceptatie dat je een ARM binary aanlevert.
Apps zonder ARM versie gewoon laag in de zoekresultaten van de store plaatsen kan ook al helpen.
Omdat je dan ook wil testen op die platforms alvorens te release, en dat kost tijd (en dus geld).
Omdat je dan ook wil testen op die platforms alvorens te release, en dat kost tijd (en dus geld).
Dan zal je dus ook voor alle i3,i5,i7,i9,Xeon,R3,R5,R7,ThreadRipper,pentium,Athom moeten testen.

Wanneer je Microsoft Tooling gebruikt voor Store App's valt dat testen best wel mee. Groter issue is het scherm met verschillende DPI's, resoluties en verhoudingen.
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar, windows op ARM werkt prima en werkt zonder emulatie. Wat echter wel met emulatie werkt zijn applicaties die voor x86 zijn gemaakt en die kunnen inderdaad een stuk trager zijn als ik me het nieuws van de afgelopen periode goed herinner.
Windows zou toch meer native arm moeten ondersteunen, maar ja dan werken de meeste programma's weer niet.
Dat doet windows dan ook, applicaties die ARM ondersteunen zullen native ARM draaien. X86 applicaties worden via de emulator gedraaid.
Jammere van de windows op arm is dat deze eigenlijk gewoon te traag.
Je moet Windows echt niet op je arm installeren, anders ben je zo traag!!! :+
(kon het niet negeren, omdat je ARM met kleine letters schreef :P)
De windows op ARM ondersteund gewoon 'native arm', voor de echte universal apps, de emulatie wordt gebruikt voor de win32 based applicaties (wat op dit moment nog het overgrote deel is), en als je dus vooral die laatste gebruikt, ja, dan ben je beter af met een goedkope x86 dan met een arm..
De top arm cpu met emulatie haalt het qua snelheid niet bij een goedkope x86.
Apparaten met de arm en windows 10 zijn daarom eigenlijk gewoon te duur voor wat ze kunnen bieden.


De positionering is dan ook niet als een goedkope laptop, maar als een laptop met dubbele standby time van een gewone laptop. De emulatie is er om gewoon "alles" te kunnen draaien, maar voor basis taken draai je uiteraad native ARM64.

Of er een doelgroep is voor mensen die een extreem lange levensduur willen, is een tweede. Onder consumenten waarschijnlijk niet, maar dat is dan ook niet de doelgroep van de fabrikanten als HP had ik begrepen.

In Het bedrijfsleven echter heeft men wel wat beter te doen dan Geekbench draaien en concluderen dat software emulatie op een mobiele chipset anno 2018 nog steeds traag is _/-\o_
Dubbele standby tijd klinkt leuk maar beetje x86 cpu met dezelfde snelheid verbruikt ook max 6 watt en gaat net zo lang standby mee.
Het gaat niet om de CPU, maar de mogenlijkheid om standby te zijn terwijl de verbinding actief blijft.

Momenteel bestaat die technologie niet voor Intel/AMD in deze zuinigheid categorie. Vandaar ook dat de beste Intel laptops niet in de buurt komen bij de active standby tijden van Qualcomm. Vandaar deze serie laptops.
Dat doen ze al, het heet windows 10 mobile...
Laat die opgeleukte Microsoft Courier maar komen. :)
Haha, als Microsoft morgen met het meest innovatieve apparaat ter wereld uitkomt is dat nog geen enkele garantie dat ze dit ook in de markt kunnen zetten. Dat bedrijf is echt in staat om alle mooie dingen die ze maken / -kopen zelf om zeep te helpen. Na het gekloot met windows phone blijf ik voorlopig ver bij MS vandaan. De kans dat ze na 12 maanden de stekker er uittrekken is levensgroot.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True