Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus introduceert ZenFone Max Pro met 5000mAh-accu en Snapdragon 636-soc

Asus heeft in India de ZenFone Max Pro M1 geïntroduceerd, die tot stand zou zijn gekomen op basis van een enquête onder Indiase gebruikers. Het toestel heeft een 5000mAh-accu aan boord een draait op een Snapdragon 636-soc.

Volgens Asus komt het toestel uit met Android 8.1. Asus-ceo Jerry Shen zegt dat India 'een van de eerste landen is die de telefoon zullen krijgen', waardoor de mogelijkheid bestaat dat het toestel ook buiten dat land uitkomt. Het bedrijf zegt daar niets concreets over. De prijs is 11.000 roepie voor het model met 3GB geheugen en 32GB opslag, terwijl een model met 4GB geheugen en 64GB opslag 14.000 roepie kost. De prijzen komen respectievelijk neer op omgerekend ongeveer 135 euro en 172 euro. Asus maakt zelf nog melding van een optie voor 6GB geheugen.

De 6"-telefoon heeft een ips-scherm met een resolutie van 2160x1080 pixels en een 18:9-schermverhouding. Asus noemt verschillende cameraconfiguraties, in het beste geval wordt het toestel geleverd met een dubbele camera aan de achterkant waarbij de primaire camera een zestienmegapixelsensor heeft en een f/2.0-lens. De frontcamera heeft dezelfde resolutie, maar dan met een diafragma van f/2.2. Voor de goedkopere modellen is er een dertienmegapixelcamera aan de achterkant met een achtmegapixelmodel aan de voorkant. Verder is er ruimte voor twee simkaarten in combinatie met een micro-sd-slot.

Asus claimt dat de 5000mAh-accu in minder dan drie uur volledig op te laden is. Het is niet de eerste telefoon van de fabrikant met een dergelijke grote accu. Onder meer de Zenfone Zoom S en Zenfone 4 Max van vorig jaar hebben dezelfde accu aan boord.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

23-04-2018 • 13:26

59 Linkedin Google+

Reacties (59)

Wijzig sortering
Nu ben ik heel benieuwd of deze wel Micro Usb C heeft, dat was voor mij echt een afknapper dat de andere modellen dit niet hadden. En dan nog NFC en Vingerafdrukscanner en dan zou ik deze wel overwegen...

Edit: Oh, deze komt dan niet beschikbaar in andere landen? Gemiste kans weer :/
Misschien wel dus.

Edit2: Helaas, geen NFC en Usb-C, zie link van @Xfade

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 23 april 2018 23:17]

Als ik verder kijk dan dit artikel, blijkt er geen USB-C aansluiting op te zitten, maar Micro USB.
https://press.asus.com/content/201804231554056933.docx

edit: Excuses, verkeerde link geplakt.

[Reactie gewijzigd door Ghalin op 23 april 2018 13:57]

Dat lijkt me niet dezelfde. ZenFone 4 Max Pro vs ZenFone Max Pro M1. Snapdragon 636 vs Snapdragon 430...?
Niet dezelfde, dat is met name 1 van de modellen waar ik naar refereerde. Overigens heeft dat model ook geen NFC, maar ja wat verwacht je voor die prijs...
Heb je het artikel wel goed gelezen :
Volgens Asus komt het toestel uit met Android 8.1. Asus-ceo Jerry Shen zegt dat India 'een van de eerste landen is die de telefoon zullen krijgen', waardoor de mogelijkheid bestaat dat het toestel ook buiten dat land uitkomt.
Oeps, net over heen gelezen, thanks.
https://www.gsmarena.com/...pro_(m1)_zb601kl-9173.php

NFC lijkt me er niet op te zitten. Verder zal de prijs wel hoger gaan liggen dacht ik zo.
Micro USB C is ook het eerste waar ik tegenwoordig altijd naar kijk. Ik had al gezien dat deze dat NIET heeft (Welkom in 2018). Zie de specs en foto's op GsmArena. Onderste foto inzoomen, dan kun je het goed zien:

https://www.gsmarena.com/...zb601kl-pictures-9173.php
Dit mogen ze hier ook wel uitbrengen. Dat soort specs en vooral de grote accu kunnen voor veel mensen heel handig zijn. Al vrees ik dat hij hier bijna het dubbele zal kosten.
je kan voor 150 euro een K10000 pro kopen. goedkoper en een accu die 2x zo groot is als deze...
Ja, echt vergelijkbare smartphones... 8)7 De hardware is niet hetzelfde. Verder zeer kort door de bocht om er een prijs op te plakken en gewoon je garantie, importheffing, ondersteuning... te vergeten. Ja, of je betaalt je blauw als je ze hier bij een webshop koopt, maar je weet dan natuurlijk ook wel waarom :)

Ik zou toch eerst eens zelf wat onderzoek doen alvorens iets te roepen dat niet relevant is :)
ik heb er zelf eentje liggen hier. met duanenaaierij erbij was ik 155 euro kwijt.

o ja, de accuduur is ongeveer 10~14 dagen. 7 dagen als je veel zit te klooien erop.

[Reactie gewijzigd door flippy op 23 april 2018 14:58]

Welke Android versie draait er inmiddels op?
Nutteloos toestel met een slurpende mediatek chip.

Grote accus heb je niks aan als de hardware niet zuinig is. Dan heb je meer aan een toestel met klijnere accu en zuinige hardware.
laat mij eens een telefoon zien met 5+ inch scherm en 1~2 weken leeft zonder op te laden. zo erg is mediatek nou ook weer niet.
Mediatek werkt prima maar ze zijn gewoon veel minder zuinig. Dat staat los van de prestaties.
En 2 weken standby is geen probleem dat was het in 2012 al niet maar.
2 weken met 2 uur gebruik per dag kan je echter vergeten.
Het is echter gewoon een feit dat chips sinds de overstap van 28nm naar 14 en 12 heel veel minder verbruiken.


Uit mijn tests komt qua stroomverbruik als eerste gpu dan cpu en dan scherm tenzij je je ogen verziekt met extreme brightness dan komt je scherm hoger te staan. In idle is het echter altijd 2/3/4g ook als je op wifi zit. Uitzetten dus.

Het nieuwe app beheer helpt trouwens ook best een hoop. Deze samsung tablet haalt gewoon 19 to 22 uur met browsen en games. Als ik alleen maar zou browsen en chatten kan dat wel oplopen tot 25 plus uur. Video afspelen zit ook op de 20 uur.
De redmi 5 zit daar trouwens niet veel vanaf.
Accuduur hangt van zoveel af. Als je alles aan laat staan dan halveer je zo je accuduur al.
Ik ben een normale gebruiker en ik doe gemakkelijk een week met 1 lading. 2 als ik rustig aan doe. Dus leuke verhalen maar dat strookt niet met de realiteit.

Inmiddels lopen 5 anderen op mijn werk ook met deze telefoon en hun ervaring is grofweg hetzelfde.
Vind je het erg dat ik uitga van de realiteit en leuke anektdotes over nanometers en anektdotes even negeer?

[Reactie gewijzigd door flippy op 24 april 2018 06:32]

Tja ik haal al 5 dagen met een oude lg g2/3 met maar 3000 mah

Realiseer je dat diezelfde accu met een zuinige soc gewoon 2x zo lang mee kan gaan.
Mediatek is gewoon niet zuinig punt uit.

Dat er een mega accu in je zak zit en dat dat ding rete zwaar is maakt het niet een goed apparaat. De lange accuduur is leuk maar dit gaat ten koste aan het gebruiksgemal en mijn broek zou afzakken van het gewicht.

Goegle maar wat de accuduur van telefoons met een nieuw zuinige chip is. Het zal je verbazen wat er uit een accu te halen is.
je kan voor 150 euro een K10000 pro kopen. goedkoper en een accu die 2x zo groot is als deze...
Ja, met hele andere hardware verder intern. Plus imho een lelijk ontwerp waarvan ook nog gezegd wordt dat de randen erg scherp zijn.
randen zijn niet opvallend scherp. ik heb er in elk geval geen last van. ding moet je niet op je poten laten vallen maar dat komt meer door het gewicht, niet de scherpte van de randen.
eerder k10 pakken die ziet er wel gaaf uit

[Reactie gewijzigd door JayJay op 24 april 2018 11:05]

1: dit is de oude non-pro met een andere chip.

2: de gebruiker kan kennelijk alleen maar afzeiken en heeft dus maar een paar dagen ermee liggen pielen.
3: ik heb hier 5 K10000 pro's op het werk van mijzelf en 4 andere collegae en die scheppen een heel ander beeld. in elk geval meer referentiepunten dan die pipo van die website.
als hij een fatsoenlijke test had gedaan was hem ook opgevallen dat de gps gewoon ruk is van die versie. de nieuwe pro uitvoering heeft een veel betere ontvanger met glonass ondersteuning.

heerlijk die mensen die alleen maar zeiken en niet eens willen accpeteren dat hun beeld mogelijk verkeerd is.
Grotere accu's hebben niet perse een langere accuduur. Dat ligt er maar geheel aan hoe hij geoptimaliseerd is.
Daar heb je helemaal gelijk in. Je kan het letterlijk vertalen naar een auto.

Omdat een auto een grotere tank heeft, betekend niet automatisch dat je meer km op één tank kan rijden :)
Bij een auto komt natuurlijk ook kijken dat je meer gaat verbruiken naarmate je een vollere tank hebt (hoger gewicht). Dit is bij een smartphone niet zo.
De accu is veelbelovend, wat ik altijd jammer vind aan dit soort modellen is dat het scherm gelijk een halve tablet beslaat. Zelf vind ik 5 inch veel prettiger. Toch zal 't een weloverwogen keuze zijn geweest, aangezien deze telefoon nota bene samengesteld is middels een enquête en er dus toch behoefte aan blijkt te zijn.
5/5,1" is was mij betreft ook meer dan groot genoeg!
Met deze telefoons richt Asus zich op India. Ik kan me voorstellen dat mensen daar niet allemaal naast hun telefoon ook nog een tablet/laptop/pc hebben. Zo'n telefoon komt daarin mooi tegemoet.
en een headphone jack _/-\o_
Exact. De DAC-conversie moet toch ergens plaatsvinden.
De snoeren van de hoofdtelefoons zijn kort, dus de kwaliteit is minstens net zo goed als dat de omzetting door je gemiddelde bluetooth oortje zijn eigen DAC doet (na dus tweemaal omzetten, naar bluetooth lossy, en dan nog eens naar analoog t.o.v. alleen naar analoog vanaf digitaal).

Dus afgezien van de compressie die al verlies levert, zal de DAC-conversie vaak nog veel slechter zijn dan van de DAC-chip in een telefoon die wel fatsoenlijke kwaliteit analoog output heeft. (good luck om dat in een in-ear te stoppen)

[Reactie gewijzigd door twicejr op 23 april 2018 13:44]

Dit is eigenlijk best een hele mooie telefoon. Moeten ze hier ook uitbrengen.
Idd, Mijn telefoon die ik nu heb is ook Acer. Bevalt me erg hoeplijk deze ook
Hihi, Zo te zien werkt mijn brill niet goed, xD
nu nog even verkleinen naar 5 of max 5.5 inch en dan is hij af
Het is maar hoe je het bekijkt. Door het 18:9 formaat zit het scherm in een behuizing ter grootte van een telefoon van 16:9 van 5.5 inch.
ziet er goed uit! ook nog eens een grote accu, alleen jammer dat de chip wat langzaam is. maar voor die prijs is dat erg goedkoop. (prijzen in eu zal wel veel duurder zijn)
Het probleem bij Asus is dat je nooit weet hoe lang of ze nog updates uitbrengen voor het apparaat. Hun ZenUI werkt ook niet erg lekker en is vaak volgeladen met crapware. Dat maakt dat het nooit echt populaire apparaten geweest zijn.
Een mooi Netflix -en media telefoontje?
Iemand weet of deze smartphone ook HD playback van Netflix zou ondersteunen?

Op de HD Netflix Android compatibility pagina staat naast gekende midrange -en high end devices het volgende:

Naast de bovengenoemde modellen, kun je Netflix streamen in HD op apparaten die werken op de volgende chipsets. Bekijk de informatie van de fabrikant van je apparaat om de hardwarespecificaties te bevestigen:

Qualcomm Snapdragon 835
Qualcomm Snapdragon 660
Qualcomm Snapdragon 630


Deze phone met een Snapdragon 636 lijkt me 'per default' ondersteuning te hebben, mits het een upgrade is van de 630?

[Reactie gewijzigd door Waarez op 23 april 2018 15:03]

Zoals je zelf zegt is de snapdragon een update/upgrade van de 630: https://tweakers.net/nieu...ng-voor-189-schermen.html
Ik kan geen expliciete vermelding vinden dat er iets veranderd is in de ondersteuning van Netflix hd in deze upgrade, dit lijkt mij dan ook niet logisch.
Kopen maar jongens! Ik ben wel benieuwd naar hoeveel van de klachten over gebrek aan 3.5mm en grote batterijen ook echt resulteren in een andere aankoop 😉