×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus kondigt Zenfone 4 Max aan met accu van 5000mAh

Door , 52 reacties

Asus heeft in Rusland de Zenfone 4 Max gepresenteerd. De smartphone krijgt een accu met een capaciteit van 5000mAh en heeft een dubbele camera op de achterkant. De telefoon komt in twee varianten met twee verschillende socs.

De Zenfone 4 Max wordt geleverd met een Snapdragon 425 met vier A53-kernen die op 1,4Ghz draaien en een Adreno 308-gpu. Daarnaast komt de telefoon ook op de markt met een Snapdragon 430, een soc met acht kernen en een Adreno 505 als gpu. Het toestel komt met een accu met een capaciteit van 5000mAh.

Beide camera's op de achterkant hebben een resolutie van dertien megapixels. De hoofdcamera heeft een lens met een diafragma van f/2.0. De Zenfone 4 Max heeft ook een groothoekcamera met een beeldhoek van 120 graden. Het is onduidelijk wat het diafragma van deze groothoek is. De selfiecamera op de voorkant is een 8-megapixelexemplaar, die opnames kan combineren tot een panorama van 140 graden.

Het toestel krijgt een 5,5"-ips-lcd. Het is onduidelijk welke resolutie het scherm heeft en of daar per variant verschil in zit. De Zenfone 4 Max komt met 2GB of 4GB ram en krijgt 16, 32, of 64 GB aan opslaggeheugen. Dit is uit te breiden met een micro-sdkaartje van maximaal 256GB. Naast de twee simkaartsloten heeft de telefoon een derde slot voor micro-sdkaartjes. De telefoon heeft een vingerafdrukscanner op de voorkant die is verwerkt in de home-knop en draait op Android 7.0.

De telefoon weegt 181 gram en meet 154x76,9x8,9mm. De Russische website Helpix meldt dat de goedkoopste variant met de Snapdragon 425 omgerekend waarschijnlijk zo'n 205 euro gaat kosten.

Asus brengt binnen enkele dagen de Zenfone Zoom S uit in Nederland. Deze telefoon heeft ook een een grote 5000mAh-accu. Het toestel krijgt een 5,5"-oledscherm en heeft een dubbele camera die 2,3x 'optische' zoom mogelijk maakt. De soc is een Snapdragon 625, een octacore met acht Cortex A53-processorkernen. Het toestel is wel een stuk duurder dan de Zenfone 4 Max; de prijs wordt 469 euro.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

04-07-2017 • 15:37

52 Linkedin Google+

Reacties (52)

Wijzig sortering
Volgens diverse media is de resolutie 1080p. Nadeel van Asus is de vele bloatware en asus skin. Gezien de geschiedenis hoef je daardoor weinig updates te verwachten. De prijs van 205 is hier niet zo zeker maar dan zou het wel een concurrent van de Nokia 6 (249 euro) zijn.
Het update beleid is vrij standaard voor Android begrippen, afgaande op de vorige Zenfones krijg je 1 major versie update en zo'n 3 jaar security updates. Bij de midrange toestellen van Motorola, Samsung, Lenovo, Huawei, LG, etc zit je daar ook op.

De Asus skin is niet erg ingrijpend en is vrij licht, het is niet zoiets als MIUI, daarvoor hoef je t ook niet te laten.
Welke Zenfones hebben 3 jaar security updates krijgen? Ben wel benieuwd, aangezien 3 jaar security updates de uitzondering zijn, en niet de regel. Zker als het gaat om telefoons die geen flagship-model zijn of waren.
De eerste Zenfone 2 (ZE551ML), krijgt nu na 2.5 jaar nog steeds security updates.
Super! Ben benieuwd hoe lang deze toestellen mee zullen gaan. Drie dagen?
De ene mAh is helaas de andere mAh niet.
Ikzelf vind de accu's die Motorola gebruikt met kop en schouders boven de rest uitsteken in androidland.

LG gebruikt bijv echt waardeloze accu's Zowel een n5 als n5x haalden nog niet de helft van de accuduur van een Moto E, Moto G, Moto X force/style/play een verschil wat niet door soc/scherm/accu specs te verklaren is. Daarnaast lijken ze techisch duurzamer te zijn (minder snel slijten).

N.a..v. hierbeneden.
Wellicht voor sommigen.

De moto X force heeft echter een 1,5x zo grote accu. Moet 1,5x zoveel pixels aansturen en heeft een soc die 1,5 tot 2x zoveel verbruikt. Ik vind het verwonderlijk dat deze het ruim dubbel zo lang uithoudt.
Op basis van de specs zou ik vergelijkbare accuduur/SoT verwachten

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 4 juli 2017 16:37]

Of de accu's zijn waardeloos inderdaad of LG optimaliseert de hele bende niet. Komt erop neer dat de telefoons van LG snel leeg zijn, ook met accus van 3000mAh plus
Wel apart dat de G2 juist zo lang mee ging... Wat is er veranderd in de tussentijd dat het ze niet meer lukt?
Het verschil is te verklaren als je de accugroottes naast elkaar zet, gecombineerd met de specificaties. De Nexus 5 en 5x hebben geen grote accu.
-nvt-

[Reactie gewijzigd door Slide74 op 4 juli 2017 17:48]

"Hoe ver kun je autorijden met een volle tank?" Ligt onder andere aan het gebruik :P
Waarschijnlijk, gelukkig valt het dan nog onder garantie.

Ik was altijd wel van Asus, maar laatste paar jaar slechte ervaringen met laptops en tablets.
Ik heb de eerste Zenfone Max. Super toestel. Met gewoon gebruik gaat ie inderdaad 3 dagen mee. Wanneer ik hem enorm intensief gebruik, met veel screentime, dan moet hij 's avonds weer aan de lader, maar de restcapaciteit is dan wel nog 10 15%. Terwijl alle andere smartphones het al enkele uren vroeger hadden opgegeven.
Als je afgaat op de vorige generaties Zenfone Max dan zit je op min of meer 2-3x de accuduur van een iPhone of Galaxy S6-7-8.

Wel met minder performance uiteraard, maar goed daar is de prijs ook naar.
Nee hoor, gewoon weer elke avond braaf aan de oplaaier.
Waarop baseer je dat?
Een telefoon met 5.5" OLED, SD625 en ~5000mAh accu kan bij licht gebruik makkelijk 3 dagen mee op een lading: kijk bijvoorbeeld naar de Lenovo P2.
Dus ik denk dat 2-3 dagen (10/15 uur SOT) een realistische verwachting is voor deze telefoon, uiteraard afhankelijk van het gebruik.
Omdat dat beter is voor de accu.
Heb je daar een bron voor? Zowel volledig opladen als ontladen leidt tot slijtage. Ideaal zou zijn als je een accu tussen de ~30 en 80% houdt zover ik weet. Probleem is echter dat je ook niet precies weet hoe de fabrikant de werkelijke spanning/State of Charge vertaalt naar de indicator op je scherm. Bij telefoons wordt er overigens meestal geen grote veiligheidsmarge ingebouwd, gezien het feit dat veel accu's maar een goede 300 laadcycli meegaan.
Dus ik zou als je de levensduur van je accu wilt maximaliseren zou ik zeker niet iedere dag volledig opladen.

[Reactie gewijzigd door Thedr op 4 juli 2017 16:11]

Een aanvulling hier op:
- Slijtage van laden van 80% naar 100% is meer, wat als het goed is gecompenseerd wordt door in dit gebied langzamer te laden.
- Verder kun je stellen dat laden van 50% naar 100% geld als een halve laad cycle. Vandaar dat het dus niet uitmaakt als je elke dag een half lege batterij bij laad. Het geheugeneffect is niet meer van toepassing bij Lithium batterijen.
Waar ik eigenlijk op doelde is dat je waarschijnlijk het beste kunt gaan laden als je accu op 20% is en stoppen op 80%. Met een beetje geluk gaat een telefoon als deze dan 2 dagen mee, bovendien gaat je accu waarschijnlijk een 500-600 cycles mee (dus >1000 dagen!), dat is bijna 3 tot 4 jaar. Alleen al daarom zou een grotere accu voordelen bieden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik graag in zou kunnen stellen tot welk percentage mijn accu oplaad, in plaats van tot 100%. Leg hem het liefst 's nachts aan de lader, dus kan hem dan niet continue in de gaten houden.
Dat stoppen op 80% is dus als het goed is niet nodig. Als je batterij management systeem goed ontwikkeld is zou dit er voor moeten zorgen dat de slijtage hier niet groter is dan bij het stuk onder 80%.

Het batterij management systeem zorgt er sowieso voor dat de batterij niet onder de 20% komt.(Dat zou destructief zijn. :) ) Dit punt wordt als 0% aangegeven door je telefoon.
Nee, ook al houdt de lader/BMS zich netjes aan het CC/CV regime, dan nog is de uiteindelijke charge level bepalend voor de levensduur. Zie ook hier, figuur 5
http://www.batteryuniversity.com/_img/content/lithium2.jpg
Het is ook niet goed om een Li-ion accu voor lange tijd op 100% te houden, er is dan (letterlijk) veel meer interne spanning in de accu wat lijdt tot slijtage.

Wat je telefoon als 0% en 100% aangeeft wordt inderdaad bepaald door de fabrikant/BMS. Samsung heeft daar onlangs nog een akkefietje mee gehad door de charge level net wat te optimistisch hoog in te stellen :+

[Reactie gewijzigd door Thedr op 4 juli 2017 16:58]

Mijn zoon heeft net de Moto E4 plus genomen vanwege de 5000 mAh accu die erin zit. Ondanks zijn nogal stevige gamegebruik gaat de telefoon moeiteloos 24uur mee. Hij had toen zelfs nog 30% over. Hoewel deze E4 Plus een 5,5" LCD scherm heeft is de schermresolutie maar 1280x720 pixels. Daardoor is het verbruik ook minder, maar mijn zoon is er heel erg gelukkig mee. En ik ook. Kan ik hem eindelijk aan het eind van de dag telefonisch nog bereiken als ik wil weten waar hij uithangt. ;-)
Zie ook: https://tweakers.net/nieu...e-heeft-5000mah-accu.html
300 cycli is toch echt wel barslecht. 1000 cycli is in principe zo een beetje de norm. Mijn iPhone6 heeft iets meer dan 1000 cycli en de batterij begint helaas kuren te hebben.
Misschien enigszins gechargeerd, maar toch is dat bij veel telefoons het geval. Apple staat er om bekend wat conservatiever om te gaan met de maximale (ont)lading van de accu, waardoor ze wat minder snel slijten.
Ik heb zelf ook de Lenovo P2 en kan hier bij normaal gebruik (lees internetten whatsappen en dergelijk) 3 dagen mee.

Ben blij te zien dat steeds meer fabrikanten kiezen voor grotere accu's.
Uiteraard speelt de hardware ook een grote rol in de accu duur. Mijn Galaxy S6 moest halverwege de dag al aan de lader bij normaal gebruik..
Elke avond vind ik niet erg, fijn zelfs, dan wordt het een standaard ritueel, en kom ik niet halverwege de dag erachter, dat ik het gisteravond vergeten ben.

Als ze maar met intensief gebruik de dag door komen , ben ik blij.

[Reactie gewijzigd door GuruMeditation op 4 juli 2017 15:50]

Super! Ben benieuwd hoe lang deze toestellen mee zullen gaan. Drie dagen?
Hangt er vanaf. De ene accu is ook de andere niet, en het ligt er ook aan wat je met de telefoon doet.
Weer een telefoon met grote batterij en midrange soc..

Wanneer komt er nou is een telefoon met een high-end soc (en features) + grote batterij?

Of kijk ik een telefoon over het hoofd?
Mid-end: Function > Status
High-end: Status > Function

Ik zou ook mijn high-end telefoon met een accu maken die net genoeg is voor een gemiddelde gebruiker om vervolgens het jaar erop(of maand erop gaat zo snel) een 'verbeterde' versie te kunnen verkopen!

Als ze een high-end telefoon maken die en flink power heeft, en lang mee gaat dan koopt een groot deel van hun klanten het jaar/maand/week erop niet het nieuwere model!

Plus, high-end neemt ook weer meer stroom dus het is en blijft een wissel werking
Naast Status > Function gaat het bij de high-end telefoons ook vaak over Form > Function. Grote accu betekent een dikker toestel en dat staat niet zo leuk op de specificaties.
Ik snap eigenlijk niet waarom ze nooit zo'n grote batterijen gebruiken voor high end modellen. Is het om de gsm zo dun mogelijk te houden of iets anders?
Dikte, gewicht, en weinig kopers van high-performance telefoons lijken erg veel om zuinigheid te geven.
High performance telefoons met een relatief kleine batterij zijn best zuinig, uiteraard... Je ziet eerder dat er in de lower end problemen zijn met batterijduur, ondanks de aangekondigde capaciteit en de slappe SoC (die niet altijd modern is, of van tweedeklas leveranciers zoals Mediatek komt).
Weer een telefoon met grote batterij en midrange soc..

Wanneer komt er nou is een telefoon met een high-end soc (en features) + grote batterij?

Of kijk ik een telefoon over het hoofd?
Onderaan het bericht van Tweakers lees je over de ZenFone Zoom S, met Snapdragon 625 en 5000mAh-accu. Het is geen Snapdragon 835, maar staat wel bekend om zijn energiezuinigheid en draait meer dan soepel alle apps :)
Veel accuduur voor je geld! De 16GB opslag / 2 GB RAM variant voor 205 euro is netjes. Ik ben benieuwd hoeveel duurder de andere varianten zijn. De Lenovo P2 heeft ook een 5100 mAh accu maar dan wel standaard 32GB opslag en 4GB RAM voor 295 euro.

Mooi om te zien dat er nu een paar fabrikanten zijn die wl het toestel iets dikker en zwaarder maken voor een grotere accuduur. Alleen dan wel alleen mid-range toestellen met maximaal een Snapdragon 625. Jammer genoeg geen (Europese) high-end toestellen met 5.000+ mAh.
Dat vind ik eigenlijk wel meevallen, de Zenfone 2 Max van twee jaar terug had ook al 16 GB en 2GB RAM voor circa 200 euro. Ok, je hebt nu een Snapdragon 430 ipv 410, en 1080p ipv 720p, maar erg hard gaat het zo ook niet echt.
Oh ja klopt, die had je ook nog inderdaad met 5000 mAh. Toch komen er wel steeds meer telefoons met grotere accu's, maar dat had wel sneller mogen gebeuren ja!
De 625 of 660 presteren uitstekend.
Wie geen zware games speelt ervaart geen probleem.
Wanneer komen deze telefoons beschikbaar? Hierop wil ik zeker wachten.
Wat is het voordeel van dit toestel boven de Lenovo P2?
Asus kwaliteit. Heb nu reeds m'n 2e smartphone van ASUS en ik ben hier zeer er te spreken over. Ook de ZenUI bovenop Android werkt wel prettig (Kale Android is nog steeds beter, maar als ik een schil moet kiezen, dan is het toch de ZenUI).
Erg interessant en misschien een goede opvolger voor mn HTC m8s , aangezien ik alleen whatsapp en youtube filmpjes kijk :)
Gelukkig is Asus weer teruggekomen van die ellendige hybride SIM/SD slots, dat was voor mij iig de hoofdreden om de Zenfone 3 generatie over te slaan.
Voor 150 heb je een Xiaomi Redmi Note 4X met 5,5", 4100mah en Snapdragon 625.

Leuk geprobeerd Asus.
Die zijn hier alleen niet te koop, alleen geimporteerde Aziatische versies. Je kan op diezelfde manier ook de Aziatische versies van Asus telefoons goedkoper importeren, zoals eigenlijk met elk toestel. Je mist dan wel de garantie en Europese 4G frequenties.

Die Xiaomi is een interessante telefoon, voornaamste verschil tov deze Zenfone 4 Max is dat hij een hybride SIM/SD slot heeft, plus een iets kleinere accu, mist de dubbele camera, Android 6 ipv 7, geen Gorilla Glass, en heeft de erg non-standaard MIUI skin.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 4 juli 2017 22:01]

Het eerste punt kun je in feite schrappen, van bijna elk Xiaomi toestel is gewoon een global version die alle EU banden ondersteund.

Hij heeft gewoon fatsoenlijke glas bescherming, maar dan zonder "gorilla glass" merkje erop. (dit geldt trouwens alleen voor de redmi lijn)

Tja dubbele camera, leuke gimmick maar voor mij persoonlijk geen selling point.

Garantie en de oudere Android versie is inderdaad een punt. En de miui skin tja je moet er van houden. Ik gebruik zelf altijd smart launcher dus los van het menu/instellingen is er weinig verschil voor mij. Moet wel zeggen dat de miui skin erg gelikt is en er imo beter uit ziet dan menig andere Android schil.

Edit: ik zie trouwens net dat als je hem via gearbest hebt gekocht je gewoon via hen een jaar garantie hebt.

[Reactie gewijzigd door Razzah op 4 juli 2017 22:28]

Telefoons worden hierdoor wel zwaarder.
Daar moet je het dan voor over hebben. Ik heb het er wel voor over omdat ik liever een iets zwaardere telefoon wil hebben waarvan de accu minder snel leeg gaat dan een licht toestel waarvan de accu sneller leeg gaat. Voor sommige is het een voordeel en voor sommige een nadeel
Wordt het niet gewoon tijd om de batterij capaciteit uit te drukken in Ah in plaats van mAh.
Want de tijd dat het beneden 1000mAh is allang voorbij.