Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 113 reacties

Asus heeft op een eigen evenement in India de Zenfone Max aangekondigd, een 5,2mm dikke smartphone met een 5000mAh-accu. Het is voor het eerst dat een fabrikant een dunne telefoon met zo'n grote accu aankondigt.

Hoewel er ook andere toestellen met grote accu's te verkrijgen zijn, zijn die veelal dikker dan de reguliere versies met kleinere accu. De Moto Maxx met 3900mAh-accu is bijvoorbeeld 8,3mm, terwijl de Huawei Ascend Mate 7 met een 4100mAh-accu op 7,9mm uitkomt. De Gionee Marathon M4, een Chinaphone met een grote accu, heeft een dikte van 10,2mm. Toestellen met een dikte onder 5,5mm hebben tot nu toe accu's met een capaciteit van maximaal rond de 2500mAh.

Asus maakte niet veel details bekend van de Zenfone Max, die geldt als een variant op de eerder verschenen Zenfone 2. Het toestel draait op de Snapdragon 410 van Qualcomm. Dat is anders dan de Zenfone 2, die een Intel Atom aan boord heeft. Het heeft een 13-megapixelcamera aan de achterkant met laserautofocus, terwijl de camera aan de voorkant een maximale resolutie van 5 megapixel heeft. Het scherm is 5,5" groot, maar de resolutie is nog onbekend.

Andere details, zoals de afmetingen, de schermresolutie en Android-versie, heeft Asus niet bekendgemaakt. Het toestel komt in oktober 2015 uit in India voor een nog onbekende prijs. Of het toestel ook in Europa zal verschijnen, is nog niet duidelijk.

Asus Zenfone Max

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (113)

Ik snap niet waarom die accu's altijd maar van die hele kleine blokjes zijn. Als ze nou eens een accu maken die bijna net zo lang en breed is als de telefoon, zal die 4x zoveel capaciteit kunnen hebben. Een paar mm extra dikte heb ik er zelf graag voor over.

Maar dit ziet er goed uit, deze phone.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 6 augustus 2015 13:20]

Als je een li-ion accu over de SoC laat lopen die lekker een graadje of 50-60 word, dan sloop je in feite de accu met die hitte. Het zelfde met de regelaars voor het opladen. Ook zal de processor het niet fijn vinden om ingesloten te zitten tussen het scherm (waarvia hij zn hitte niet heel goed kwijt zal kunnen) en een accu (waarvia hij zn hitte ook niet goed kwijt zal kunnen)
Je bedoelt zeker dat de accu tijdens het opladen de SoC doorbrand?

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 6 augustus 2015 21:16]

Die kans is niet zo heel groot, wel dat hij zn snelheid reduceert als hij zn hitte niet kwijt kan omdat de SoC tussen allemaal andere componenten in gepropt zit als de accu er ook nog overheen gaat lopen.

De kans is groter dat je je accu (lithium accu's zoals in telefoons worden gebruikt houden niet zo van warmte en "slijten" daardoor versneld) er gewoon een flinke tik van krijgt als hij regelmatig de hitte van zo'n chip over zich heen krijgt.
Dus als je de accu over de SoC en andere warm wordende onderdelen heen wilt plaatsen, zal je isolatie tussen de accu en de Soc moeten maken. Waardoor de SoC gewoon zn hitte niet meer kwijt kan, en je dus om de haverklap met een oververhitte telefoon zal komen te zitten.

Dus de 2 problemen waar je tegenaan gaat lopen is dat de accu geen last mag hebben van de hitte van de andere onderdelen, en de andere onderdelen wel nog gekoeld moeten kunnen worden, dus daar moet je wat op bedenken als je ze gaat afdekken met een accu. Het zijn toch wel 2 belangrijke dingen waar je rekening mee moet houden, dus daarom verwacht ik niet dat er op korte termijn (goede) telefoons gaan komen waarbij de accu over de hele lengte van het toestel loopt.
Als ik mijn telefoon gebruik tijdens het opladen met een AC adapter word de accu overmatig warm. Tijdens het opladen met USB valt het wel mee. Is dit door de accu of komt het door een combinatie van beide?
zoals mensen al aangeven, de grotere laadstroom. Zowel de accu als de onderdelen die verantwoordelijk zijn voor het laden worden warmer dan bij een kleine laadstroom (dus trager laden)
Je adapter kan veel meer leveren dan je usb op de pc. Als je die adapter gebruikt is je levensduur van de accu ool veel korter, het snelle laden sloopy de accu. Daam zie je de meeste iphones ook na 1 jaar al met rotte accus. Als je een oude usb lader hebt die maar 500ma kan leveren of zo moet je die gebruiken. Die nieuwe superdupersnelladers zijn alleen maar goed voor de fabrikant die je een nieuwe accu/telefoon kan gaan verkopen over een jaartje...
Onzin dat accu's vande meeste iPhones na 1 jaar brak zijn. Ik heb verschillende iPhones gehad en familie ook, altijd met lader opgeladen, na drie jaar wel minder maar zeker niet brak. Vriendin gebruikt nog een 3GS, die accu werd na 4 jaar pas brak.

Maar het beste is inderdaad langzaam laden.
ik heb het zelf getest (enkele jaren geleden) met de 3, de eerste generatie die standaard met die hoge vermogens kon laden. zowel 1 telefoon van een collega en die van mijn vrouw hadden na 1 jaar flink gebruik en altijd (dagelijks) laden via de snellader bijna 20% minder capaciteit. volgens de gansbare specs zijn cellen dan officieel versleten. later nog een 3S getest van 1,5 jaar oud (altijd opgeladen via pc) en die had slechts 5% verlies.
maar ja, dat krijg je als je een 1220mah cell probeert vol te jassen met 2 ampere. lekker snel vol denkt te consument en lekker naar de klote precies als er een nieuwe versie uitkomt denkt de fabriekant.
het is gewoon een feit dat apple niet lief is voor accu's (ook niet in de laptops), en dat is een moedwillige keuze geweest in het ontwerp, snel opladen is belangrijker dan levensduur in de visie van apple. gelukkig worden de cellen steeds groter dus het probleem word ook steeds kleiner, maar voorlopig zitten we er nog wel mee.

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 7 augustus 2015 03:05]

Nou dan hebben we een heel andere ervaring. Ik weet niet wat voor snellader je gebruikte, hier is alleen de bijgeleverde adapter gebruikt. Als je een andere adapter hebt gebruikt, tja dan kun je Apple niet de schuld geven.
Dit gaat om de bijgeleverde adapter, die is juist het probleem.
Vreemd. ik heb toch een heel andere ervaring met meerdere iphones.
Veel mensen merken het ook niet eens, meestal gaat de telefoon ook weg na 1~2 jaar. Als je echter een nieuwe en een oude telefoon naast elkaar legt is het wel pijnlijk zichtbaar. En het is zoizo meetbaar bij het vervangen van de accu. Ervaring is ook een slechte maatstaaf, echte metingen en simpele natuurkunde (accus slijten) staan echter een stuk steviger. Helaas willen mensen ook niet horen dat een product van 700+ euro ook moedwillig slecht ontworpen is.
Ik snap wel wat van meten en natuurkunde :)
En accu's zijn niet moedwillig slecht ontworpen. Dat is niet nodig! Bij andere zaken is dat wel eens het geval.
Hier is dat ook het geval. Hoge capaciteit Lipo laden met meer als 1/2c (1.5c in het geval van de iphone) is gewoon moedwillig de boel slopen. Het is niet de accu wat het probleem is maar het laadsysteem en dat is volledig in de handen van apple.

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 8 augustus 2015 01:17]

Je hebt het hier specifiek over Apple, maar dat doen dus alle fabrikanten.
Nee, niet alle. alle htc en samsungs die ik heb getest deden het allemaal niet, ze bleven keurig onder de limieten.
Combo ;)
Warmte van het laden + warmte cpu/gpu

[Reactie gewijzigd door michaelmou op 6 augustus 2015 21:41]

Omdat een telefoon uit meer component bestaat en als ze een grotere accu hebben dit resulteert in een dikkere telefoon (zie artikel)
5.5 mm dikke telefoon maak m 3 mm dikker dat is even dik als telefoons een paar jaar geleden en je kan er dik 8000 mah in kwijt.

wie wil dat nou niet.


verder wel jammer van de asus dat de boven en onderbalk van het toestel zo enorm groot zijn wat het hele toestel groter maakt.
ik heb de zenfone 6 en het grootste nadeel is toch wel de lengte van het toestel door deze onnodige balken.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 6 augustus 2015 13:28]

Ik wil dat niet...

Mij boeit het echt niet of ik elke dag dat ding moet opladen, heb em toch altijd in mijn zak zitten en mijn oplader is bij mijn bed. Het kost dus letterlijk geen extra tijd om even dat kabeltje erin te duwen.
Wanneer een telefoon minder dan 1 dag mee gaan is dat natuurlijk wel een big deal (tot het punt waar ik er een nieuwe telefoon voor koop).
Kan wel zo zijn voor jou,
maar dan mag je nooit reizen, naar een 2of3 daagsfestival gaan, veel gamen, GPS heel de dag gebruiken in je auto, etc

De grootste beperkende factor is nog altijd de accu van smartphones...
daar moet echt eens drastisch iets in verandert worden!
Nu geef ik toe dat ik een grote batterij belangrijk vind. Maar naar een festival neem ik een powerbank mee (waarmee ik 3 keer kan opladen), gamen doe ik vaak thuis. En in de auto zit hij aan de lader. Dus dat zijn an sich de grootste knelpunten niet.
Tsja, maar je moet er ook maar aan denken om elke keer je powerbank in je zak te steken als je de deur uit loopt, en daarbovenop nog, opgeladen te hebben. Dan is het zinniger dat gewoon je telefoon iets meer capacteit heeft.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 6 augustus 2015 19:53]

We hebben het over een festival, niet zomaar de deur uit te gaan. Dan neem je sowieso al een overzicht door van wat mee te nemen (tent, tandenborstel, ondergoed, powerbank etc).
Okee, dan ga je een dagje naar een andere stad en blijf je onverwacht logeren, bij iemand die een IJfoon heeft en geen miscro-USB. En moet je de volgende dag direct door naar een andere afspraak.
Dat zal met de auto zijn, waar ik een vaste laadkabel heb ;) Maar alle gekkigheid op een stokje.. Ik ben een voorstander van grotere accu's, liever 2 dagen stroom dan 1 natuurlijk. Vind het alleen te doen tegenwoordig als ik met zwaar gebruik een dag haal
Okee, stel je gaat met de trein...

Heel goed!
Grotere accu is ook langere levensduur van je telefoon en met de continu stijgende prijzen van deze krengen en niet vervangbare accus is dat dus een mooi meegenomen feitje.

1x in de 3 dagen opladen of 1x per dag en voor sommige mensen 2x per dag heeft nogal een impact op het aantal laad cycles dat een accu kan hebben voordat de capaciteit slechter word.
Dat is rond de 900 cycles dus nog geen 2 jaar voor de telefoon junkies die iedere dag opladen.
Ik doe toch wel graag meer dan 2 jaar met een peperdure telefoon.
Elke batterij van elke smartphone kan je vervangen met het juiste gereedschap (en het is niet eens ontzettend lastig als je de instructies 1:1 volgt), dus ook die van bijvoorbeeld een iPhone 6 of Galaxy S6. Dat de fabrikant het verwijderen van de batterij bemoeilijkt, betekent niet dat je 'm niet kan vervangen (anders zou het voor de reparatie centra ook onmogelijk moeten zijn om de batterij te vervangen in geval van aanspraak op garantie of refurbishen).

Desalniettemin; een batterij met relatief grote capaciteit in een dunne behuizing is altijd welkom. Ben eigenlijk wel benieuwd van welke onderdelen Asus ruimte heeft ontnomen, want in een 5,2mm behuizing met 5.000mAh bestaat geen én én.
Probeer het maar even met een waterdichte Sony telefoon.
Is al geprobeerd, en gelukt.

https://www.youtube.com/watch?v=gYDXuK_Hy3I

Edit: en voor de gene die gaan zeggen dat je de waterdichtheidsfunctie dan kwijt bent, zie:
https://www.youtube.com/watch?v=Ihw5N2brQ_4

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 6 augustus 2015 15:51]

Interessant! Mooi om te weten dat het toch kan, gaan (gingen?) veel verhalen rond dat het niet mogelijk zou zijn.
Of met een IPad AIR of IPhone 6 bijna niet meer te vervangen!
Absoluut onzin.

iPad Air 2
https://www.youtube.com/watch?v=-tZlpBz8WF4

iPhone 6
https://www.youtube.com/watch?v=_xwNz-HGZPM

Zoals ik al zei, niet ontzettend lastig als je de instructies volgt en 1:1 uitvoert. 5 minuten werk voor 1 keer in de 1 a 2 jaar.

Edit: en dit is toch T.net? Een echte Tweaker heeft geen moeite met DIY reparaties. :)

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 6 augustus 2015 15:44]

iFixit geeft de iPad AIR een cijfer 9 van 10 qua moeilijkheid van repareren. ik heb er zelf ervaring mee een iPad 2 is redelijk te doen bij de AIR is het scherm en de accu
heel lastig te verwijderen.

En ja ik heb ervaring met het verwijderen van accu's en schermen.

https://www.ifixit.com/Teardown/iPad+Air+2+Teardown/30592

[Reactie gewijzigd door simonts op 6 augustus 2015 17:56]

Dat geloof ik best, maar mijn originele reactie ging over dat het vervangen ervan mogelijk is, en niet de moeilijkheidsgraad. Men doet net alsof een situatie zich voor doet dat als de fabrikant geen verwijderbare achterkant van een toestel incorporeert, je maar een nieuw toestel moet kopen zodra de batterij versleten is. En dat is echt knettergekke onzin.
Quote is overigens "iPad Air 2 Repairability Score: 2 out of 10 (10 is easiest to repair)".

Die '9' van je moet een typo zijn. Wel zeggen ze dat het bijna niet te doen is, ja.
Het verbaast me ook wel dat onze "duurzaamheid is zooo belangrijk" politici en de EU die duurzaamheid zo hoog in het vaandel heeft verwisselbare accu's nog niet gewoon verplicht hebben gesteld.
Ja, je kan het vaak toch wel vervangen, maar 99% van de gebruikers gaat echt niet de hele telefoon uit elkaar halen en zitten rotzooien om een accu te vervangen.

Wat mij betreft mag het liever vandaag dan morgen verboden worden om het vervangen van accu's zo moeilijk te maken. Je ziet het overigens met meer onderdelen. We moeten weer veel meer naar een maatschappij waar apparaten gerepareerd worden ipv vervangen.
Ben het volkomen met je eens.

Het excuus van daar worden ze dunner van of dan laadt hij sneller op gaat namelijk al helemaal niet meer op aangezien ze tegenwoordig zelfs een plastic capje over de accu plaatsen om hem niet vervangbaar te maken.
Dus word hij er zelfs dikker van of had de accu dikker kunnen zijn aka meer capaciteit.

Maarja kapitalisme in volle gang he. wegwerp producten staan voorop.

Ik werk er in ieder geval niet aan mee. of ik koop een super goedkope Mijn zenfone 6 en mijn lg g2 waren nieuw maar 175 en 184 euro.
Nooit dat ik daar de volle met voor betaald had omdat ik weet dat ze binnenkort achteruit lopen qua accu.

Kortom voor betere producten betalen we meer en anders kopen we gewoon 2 goedkope telefoons wat qua winst waarschijnlijk minder is voor de fabrieken.
Maak het verbruik van een telefoon lager en je hebt minder batterijen nodig.

En de grap is dat software-matig nog het een en ander te winnen. Verschillende updates hebben er al voor gezorgd dat bij bepaald gebruik het verbruik lager is.

Het voorbeeld met HTC waarbij de telefoon ook als handwarmer kan dienen, daar koop hem niet voor.
Weet je wat ook best wel helpt? Als je met Amplify (root en Xposed benodigd) ervoor zorgt dat Google niet elke zoveel minuten je locatie bepaalt en naar America stuurt terwijl het scherm uit staat. Amplify is heel gebruiksvriendelijk. En met een andere Xposed-module kun je instellen dat je telefoon automatisch op 2G gaat wanneer het scherm uitstaat (maar dan moet je wel telkens een paar seconden wachten voordat je weet 3G hebt wanneer je het scherm aandoet).
idd software kan veel beter.

Stop met het continu 60 fps renderen wat helemaal niet nodig is maar wel sap vreet.
En ik blijf erbij dat die hoge resoluties en supersnelle cores niet nodig zijn maar wel stroom vreten.
apps gebruiken deze cpu power helemaal niet het meeste draait op de gpu en die is na het scherm nou net de grootste accu drain.
maar goed software gaat echt niet beter worden. zelfs de nieuwe features in 5.1 gaan we nog lang niks van merken omdat devs vaak gewoon laks zijn en dit niet in de apps willen bouwen en google zelf dit ook niet doet en de apps van google de grootste drainers zijn op een android telefoon (naast inyourfacebook) .
Apple heeft dat slim bekeken met de iPhone. Alleen gebruikt Apple het niet om een extreem goede batterijduur te halen, maar enkel om kosten te besparen door minder MAH in het toestel te proppen. Met minder dan 50% accucapaciteit van een Android flagship haalt de iPhone soortgelijke resultaten mbt de batterijduur.
Met mindere specs en dus minder stroomslurpende componenten is dat ook enigsinds logisch ;)
"Mindere specs". Ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Performance technisch komt Apple zelfs in de benchmarks aardig goed mee. Belangrijker nog is dat iOS in de praktijk een stuk vloeiender werkt dan Android.

Wat heb je aan een energieslurpende quadcore als je het in de praktijk absoluut niet merkt? Wat noet ik met een ultra HD scherm op 5.5" als m'n ogen het niet kunnen waarnemen? Allemaal domme onoverwogen keuzes van fabrikanten die bezig zijn met een grote piemel wedstrijd, terwijl ze vergeten dat het niet alleen gaat om de grote van een penis, maar vooral om wat je er mee doet! :+
Je snapt zelf hopelijk ook wel dat ik het puur over de specs op papier heb. Dus de relatief langzame processor etc. Dat de gebruikservaring van de Iphone net zo goed of misschien wel beter is dan die van een high end android telefoon is voor iedereen wel duidelijk.

Verder met je eens trouwens. Sommige "features" zijn wat doorgeslagen. Maar het is netals met het verhaaltje over de PC games en console games. Apple heeft een heel klein aantal apparaten waar iOS op moet draaien, Android moet op 1001 verschillende apparaten van verschillende fabrikanten draaien. Plus het feit dat elke fabrikant er nog zijn eigen skin overheen gooit...
android is minstens net zo vloeiend dat fabeltje moet nou eens de wereld uitgeholpen worden.
Ik heb mijn telefoons zelfs altijd gedownclocked en heb NOOIT haperingen of stoterige acties.


Verder ben ik het met je eens dat een quadcore onzinnig is.
Ik had bij mijn tegra 3 LG telefoon al 2 cores uitgeschakeld en die kan nog steeds alles redelijk draaien qua games.

met 2x 1,5 ghz a9 cores en een goede gpu kan je voorlopig alles en het vreet een stuk minder stroom.
ook resolutie vind ik van dat tot en met 6 inch 720p meer dan genoeg is en pas vanaf 7 inch tot 10 inch 1080p gebruikt zou moeten worden en hoger dan dat gaat 2560x1600/1440 pas nut hebben.

Minder focussen op nummertjes en gewoon een acceptabele standaard nemen en zorgen dat devices beter en langer werken en goedkoper worden. dan zet je vanzelf meer devices af .
Feit blijft dat je na 5 uur gamen met een lege accu achterblijft,
of dat nu met of zonder optimalisaties is...

Ik haat fabrikanten die een kleinere batterij in een toestel bouwen om toch 1 mm dunner te kunnen zijn..
Android is behoorlijk optimized wat betreft het zo snel mogelijk in idle- en slaapstand brengen van de processor/GPU. Er wordt dus echt niet continu 60fps gerenderd zoals je zegt.

Met je resolutieverhaal ben ik het wel helemaal eens. Doe mij maar een mooi 720p scherm.
als er nu 1 OS is dat vrij slecht omgaat met resources is het Android wel
ik ben er vrij zeker van dat daar nog veel te winnen valt (zeker in standby)
je kan een soort va fraps downloaden en dan zie je dat android standaard veel te hoge fps draait op idle beelden dus als je bijvoorbeeld aan het lezen ben.

Iets van variabele fps gebaseerd op activiteit zou dus erg veel kunnen schelen.
De LG G serie heeft iets ingebouwd zitten waardoor er minder frames gerenderd worden als het beeld stil staat en dat is echt goed te zien aangezien ik daar gewoon dik 12 uur op kan lezen ! terwijl de zenfone 6 maar 9 uur mee gaat.

Met normaal actief gebruik gaan ze echter allebei even lang mee.
Er is dus heel veel winst te halen met variablele fps.
Wat een onzinnige comment.
Je kan aan huidige telefoons ontzettend veel verbeteren zonder dat de gebruiker daar iets van merkt maar dan mis je al die mooie resoluties en andere onzin waar ze mee gooien en dat staat natuurlijk wel zo leuk op de reclames maar mensen als goudvissen voor lijken te vallen.
Jij denkt dat een snelle processor en een scherm met een hoge resolutie automatisch een hoger verbruik heeft, iets wat niet automatisch het geval is. Veel mensen schreeuwen hier maar wat zonder zelf ook maar ooit iets na te kijken.
Vaak wel. Neem een scherm uit dezelfde lijn (dus OLED 720p vergelijken met OLED 1080p) en je zal uitkomen op een hoger verbruik. Zelfde geldt in die mate voor de processor. Zolang het procedé hetzelfde blijft met een hogere rekenkracht, is de kan aanzienlijk dat het verbruik omhoog gaat.

Ik denk wat Computerjunky en Iblies naar mijn idee terecht aangeven is dat gewoon heel veel energie gaat naar zaken waar geen energie naar hoeft. Kijk ik naar het verbruik van al mijn (android) toestellen dan gaat er teveel energie naar randprocessen. Wat dat betreft heeft android functies waar Microsoft en Apple jaloers op zijn, maar management van energie, geheugengebruik en rekenkracht loopt Android helaas nog steeds achter.

Ik sluit me wel aan bij het feit dat toestellen van mij best rond de 8mm mogen zijn met een grote batterij, zolang het toestel niet te breed word vind ik het (persoonlijk) best.
Dan koop je toch een 5,5-inch telefoon met een 720p scherm en een tragere processor, die zijn gewoon te koop hoor. Het QHD scherm van Samsung is bijvoorbeeld zuiniger in gebruik dan het 1080p display van de Galaxy S5. Daarnaast kan een nieuwe processor architectuur wel degelijk zorgen voor een lager verbruik en betere prestaties, het zijn allemaal aannames. Jullie zitten op Tweakers, maar het liefst willen jullie weer terug naar de technologie van 2 jaar geleden, gelukkig gaat dat in ieder geval niet gebeuren.
Maar het zijn geen aannames.

Updates bij zowel Android en IOS zorgen bij gelijke hardware voor langere batterijduur.

Android is met versie 5 meer focus op de overhead van software gaan letten omdat het met 4 niet helemaal ging zoals het moest gaan.

https://en.wikipedia.org/...redirect=no#PROJECT-VOLTA
http://blog.gsmarena.com/...-samsung-galaxy-s5-lg-g3/

Over de linie zie je bij dezelfde hardware betere prestaties. En dat is niet slecht, het is hartstikke prima, het zou moeten betekenen dat betere hardware nog beter zou moeten presteren.

En dat is juist een best vreemde aanname, want een nieuw toestel testen met een oudere OS dan meegeleverd is niet echt logisch.
Gebruikers merkten prima het verschil tussen 720p en 1080p schermen. Het verschil is best goed zichtbaar en de resoluties gingen vooral omhoog omdat het scherm formaat omhoog ging.

Daarnaast is niet elk scherm hetzelfde gemaakt. Sony gebruikt bijvoorbeeld hele zuinige 1080p panelen en daarom gaat de Xperia Z3 heel lang mee in vergelijking met de concurrentie. Maar het nadeel is dat er een blauw achtige gloed in dit type paneel zit.
Het gaat niet alleen om de zuinigheid van de panelen het gaat ook om de extra 125% gpu kracht die nodig is voor hogere resoluties.

En dat je het kan zien met muggenziften is nu wel duidelijk maar op een normale werkafstand kan je geen pixels zien.
Met muggenziften kan ik op een 4k 6 inch scherm waarschijnlijk nog wel pixels zien maar dan niet op een normale werkbare afstand.
kortom als ik pixels kan zien kan ik niet globaal naar het scherm kijken of een stukje tekst lezen en dat is toch de bedoeling van een telefoon ipv pixels tellen.

Ik heb een 720p scherm in mijn zenfone 6 inch zitten en het ziet er met gewoon gebruik niks slechter uit als de 1080p in mijn lg G2
Ik zie de pixels en met name de randen tussen de pixels op normale afstand op 720p bij een Sony Xperia z1 compact. Op bijna 6inch zie ik deze dus fors duidelijker. Is geen muggenziften.
Dat kan ook maar net afhankelijk zijn van het type scherm dat je in je bezit heb.

De randen tussen de pixels kunnen per merk paneel verschillen maar pixels zelf en kartels zie je echt niet zonder muggenziften.
Bij mijn asus merk ik er helemaal nis an en zijn ze ook niet te zien. bij de asus 7 inch tablet die ik heb zijn ze significant groter maarja dat was ook een budget dingetje en zit dus geen high end paneel in.

Maar in de basis is het aantal pixels voor de oppervlakte ruim voldoende.
Als de pixels echter kleiner gemaakt worden en er grote randen tussen zitten word het een ander lelijk verhaal maar dat is dan meteen een ander verhaal.
wie wil dat nou niet.
Ik niet.
De accu is het zwaarste deel van de telefoon en voor elke 1000 mAh komt er weer 20 gram bij.
Een dikkere telefoon laat je toch minder makkelijk uit je handen vallen dan zo'n dunne variant. Daarbij stoppen veel mensen hun toestel in een beschermcover, waarmee je alsnog een dik apparaat op zak hebt. Persoonlijk heb ik dus liever een dikker toestel met een fatsoenlijke accu.
Er is geen enkel dik toestel dat de verkoopscijfers haalt van de dunne. Hoe zou dat komen?
Patsfactor.
Men wil iets hebben om anderen te laten zien. Zelfde geldt ook voor de Galaxy Edge. De ronde randen voegen geen functionailteit toe maar ondanks dat loopt de verkoop van dit toestel ook erg goed.
Precies; omdat veel mensen meer geld dan kennis van zaken hebben en enkel op het uiterlijk afgaan.
Of omdat er gewoon nauwelijks dikkere flagships gemaakt worden. Ik ken heel veel mensen die klagen over hun batterijduur, denk dat er wel degelijk vraag naar is.
Vraag dat maar aan de iphone hypers die kunnen je dat vast uitleggen :+

Mensen willen beter als hun buurman ebben daar zit het hem in en kunne roepen die van mij is lekker dunner is helaas een grote factor in de verkopen.

Maar als ik dan vervolgens vertel dat die van mij 3 mm dikker is en dat ik 10 uur scherm on tijd haal waar zij op krap 4,5 uur zitten en dat ik dan ook nog eens alles kan wat zij ook kunnen krabben ze toch wel achter hun oren en klinkt het ineens best wel interessant.
Niets is immers irritanter dat dat je telefoon leeg is voor alle telefoon verslaafde lui deze dagen.
Volgens mij doen producenten hun best om ze zo groot mogelijk te maken als ze maar kunnen in een acceptabele behuizing. Daarom zijn grotere telefoons ook vaak beter in accuduur. De modules zoals camera, SoC, 3.5mm jack, knopjes e.d. nemen namelijk altijd dezelfde ruimte in. Als je een grotere telefoon hebt, kan je relatief meer van die ruimte gebruiken voor een accu: kijk maar naar tablets:
http://cdn.arstechnica.ne...3/11/qQNPnMHxrrcROwFg.jpg
Grote schermen hebben dan wel weer het nadeel veel meer back light nodig te hebben en dat is een behoorlijke hap uit de accuduur.
Wat vervolgens je winst in grote accu dus verminderd terwijl je wel de kosten van een grotere accu heb.
Nee, niet per se waar. Het constante verbruik als je scherm uit staat is het zelfde als bij een kleine telefoon, maar de batterij van de grote telefoon is vaak 2x zo groot en de batterijduur dus ook een stuk langer.
Je vergeet het punt dat als hij wel aan staat dus sneller leeg gaat dus get feitje dat hij in stanby langer mee gaat is niet geheel waar doordat hij sneller leeg loopt als hij aan staat wat de standby tijd weer verkort.

de precieze cijfers verschillen per persoon. zo heeft iemand die zijn brightness altijd onnodig vol heeft staan helemaal niets aan een grote accu en een groot scherm omdat zijn scherm de accu veel sneller leeg zal trekken.

Iemand die vaak volledig gedimd werkt heeft echter weer meer aan een grotere accu en iemand die gemiddelde brightness gebruikt zal waarschijnlijk matig voordeel hebben van de grotere accu.
Ik denk dat er in een telefoon ook nog andere dingen steken ...
De gemiddelde accu is gerust 4-5mm dik, dus dat zou het gehele toestel ook bijna met diezelfde hoeveelheid dikker maken.... Wanneer fabrikanten elkaar de troef proberen uit te steken met een steeds dunnere telefoon is dit niet een wenselijke eigenschap... Op een toestel die 2 cm dik is maakt die 4-5 mm al iets uit, maar bij toestellen van 5mm dik is dit opeens een verdubbeling !
Valt wel mee met grote toestellen. Zie mijn foto toen ik batterij verving van de Nubia z7 mini

[Reactie gewijzigd door houtig op 6 augustus 2015 13:58]

Volgens mij wil je niet dat de chipset afgedekt wordt door het scherm aan de ene, en de achterkant bedekkende accu aan de andere kant. Het lijkt met dat bijvoorbeeld zo'n broodrooster als de eerste iteratie van de snapdragon 810 wel wat ademruimte nodig heeft? Of tenminste direct contact met de behuizing om de warmte af te kunnen voeren.
Printplaatjes met alle componenten worden ook steeds kleiner, dus meer ruimte voor de accu.
Heel mooi
Maar ik wacht nog altijd op een fabrikant aan het wachten dat het toestel in 2 diktes uitbrengt.
Dikke versie heeft dan meer batterij dan de dunnere versie. Extra gewicht neem ik erbij voor extra accuduur
Zou dat geen gat in de markt zijn?

Desnoods niet van de fabrikant zelf maar een andere (accu) fabrikant. Aangepaste achterklep en je bent klaar.

Had je vroeger ook met de Nokia 6110 (meende ik)
In de BlackBerry z10 kun je ook een dikkere batterij plaatsen met andere achterkant van een andere fabrikant, te weten de mugen 3800. Dan ga je dus van standaard 1800Mah naar 3800Mah.
Jammer dat de prijs zo'n 80 euro bedraagt. http://m.youtube.com/watch?v=MpZj1lR0VbM

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 6 augustus 2015 14:53]

Of gewoon geen camera er in stoppen.
Ik zou graag eens een (Google News?) filter willen kunnen maken waardoor ik smartphone nieuws geheel uit kan filteren indien het over een telefoon van >4.9 inch gaat. Dit artikel heeft wel nieuwswaarde om de bijzondere accu.. maar man... tegenwoordig zijn al die smartphones niet zo bijzonder meer.. wel bijzonder groot.
Als datzelfde filter dan ook ingezet kan worden voor al het gamenieuws...
Je kan voor sommige toestellen al alternatieve 4000-6000mah accus halen (LG g3 bijv) .... alleen je mobieltje wordt dan ECHT uber dik.
Ik laad mijn mobiel liever elke dag op dan om de 2 dagen wat dat betreft! Wat maakt het ook uit

[Reactie gewijzigd door A87 op 6 augustus 2015 14:43]

Ik heb een Lenovo P780 gehad (4000 mAh accu + een behoorlijk trage Mediatek chip), en die combinatie zorgde ervoor dat ik maar eens in de 3 dagen hoefde op te laden - en ik kan je uit ervaring vertellen, dat is bijzonder ontstressend.
Leuk zo'n grote accu maar gezien het schermformaat en de ruimte boven/onder is de telefoon ook gigantisch. Grote broekzakken in India?
Ik vind het jammer dat er in Nederland nou niet bepaald zulke telefoons zijn met een gigantische accu, China daarentegen heeft er wel een paar.

THL 5000: http://www.kimovil.com/en/where-to-buy-thl-5000
VK6050: http://www.kimovil.com/en/where-to-buy-vk-world-vk6050-2gb
Bluboo X550: http://www.kimovil.com/en/where-to-buy-bluboo-x550
iNew L4: http://www.kimovil.com/en/where-to-buy-inew-l4
Elephone P5000: http://www.kimovil.com/en/where-to-buy-elephone-p5000

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik hier ook wel een beetje de high-end hardware mis, jammer.
Ik ben benieuwt naar de prijs.Zeker als een Zenphone 2 met 4GB werkgeheugen,64GB opslag en een quadcore intel atom cpu nog geen $300 kost in het buitenland.

http://www.androidcentral...buy-asus-zenfone-2#slide2
volgens mij werd er vorige jaar nog gezegd dat het niet verstand was om telefoons dunner dan 8mm dik te maken, omdat het consumenten vertrouwen weg is. En nu noemen ze een telefoon met 7,9mm dikte, eentje met een fantsoenlijke inplaats van al die telefoons met 3000mAh of nog minder, al 'te' dik :?
Een 5.000 mAh accu is heel erg gewenst natuurlijk, en het is onap dat ze dit hebben kunnen realiseren in zo'n dunne telefoon. Maar hoe komt het dan dan andere makers. Al niet in de buurt kunnen komen van die 5.5 mm dikte, en dan ook nog eens een accu leren met maar 60% van de opslag als dat deze heeft? Het lijkt me sterk dat er zoveel verschil zit tussen de fabrikanten en hun accu's.
Tzou me nix verbazen dat het gewoon een telefoon is van 5.2mm dik en een accu van 2000mAh ofzo, en dat je er dan een cover bij krijgt die er 3000mAh boven op gooit maar wel een stuk dikker is.

http://www.devicespecifications.com/en/news/779e3a1

Volgens deze site krijgt het toestel een resolutie van 1280 x 720, wat mij logisch lijkt aangezien een Snapdragon 410 + Full HD scherm mij niet echt een optimale combinatie lijkt.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 6 augustus 2015 17:36]