Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties
Submitter: the_shadow

ZTE maakt onder de naam Axon Phone een Android-toestel met een werkgeheugen ter grootte van 4GB en een dubbele cameralens. Dat blijkt uit de informatie die de fabrikant voor de aankondiging al online heeft gezet.

Het is voor het eerst dat ZTE een dergelijk toestel maakt. Onder meer de Asus Zenfone 2 en Xiaomi Mi Note Pro hebben ook een werkgeheugen van 4GB, maar die geheugengrootte komt nog niet veel voor. ZTE blijft op de site over de smartphone vaag over de rest van de details, waaronder de resolutie van de dubbele cameralens, de gebruikte processor en de capaciteit van de accu.

Hoewel de Axon Phone een interface laat zien die een afgeleide lijkt van ZTE's Nubia-interface, is het niet dezelfde interface als die op recente Nubia's draait. Het homescreen lijkt op dat van stock Android, op overige plekken in Android heeft ZTE de Axon een totaal ander uiterlijk gegeven.

De aankondiging van alle details van het toestel volgt op 14 juli. Het is onbekend of de Axon Phone ook naar Europa komt. Alleen Amerikaanse media kregen tot nu toe een uitnodiging voor de aankondiging volgende maand, wat erop wijst dat het toestel in eerste instantie daar uitkomt.

Hoewel op de site van Axon de naam ZTE niet wordt genoemd, is het aan telefoons gerelateerde merk Axon in de Verenigde Staten in handen van ZTE, terwijl Axon en ZTE bovendien op hetzelfde adres in de Amerikaanse staat Texas zijn ingeschreven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Ik begrijp niet zo goed wat fabrikanten nog zien in die dubbele lens...
Inderdaad, het is bij de HTC One ook niet echt een succes. Werkt alleen in de stock foto app, en geen enkele developer die er iets mee doet.
Ik denk dat 99% van de mensen de stock photo app gebruikt.
Hij bedoelt denk ik dat andere mensen hem niet kunnen openen als je hem naar ze stuurt.
Exact. Het is gebonden aan jouw telefoon. Als je iets wilt laten zien, moet het perse op jouw telefoon. Mijn vriendin heeft het, het is een leuke gimmick, het was nieuw, maar ik (en zijzelf) zien er gewoon het nut niet van. Eerst leuk mee om klooien, daarna kijk je er niet eens meer naar om.
99% is wel wat overdreven. Dan vergeet je hoeveel mensen er foto's maken via Instagram of via WhatsApp.
Als ik een foto via WhatsApp maak wordt er gewoon gebruik gemaakt van de standaard camera app.
Bij mij niet hoor.
Als fabrikanten het goed doen kunnen er erg mooie foto's uitkomen, de Honor 6 plus blijkt ook goede fotos te maken.
ik kan anders behoorlijk mooie 3d kekjes maken met mijn htc evo 3d :+ :+ :+
ZTE gebruikt voor de uitgebreidste verzie van zijn Nubia Z9 ook 4Gb RAM.

Het verbaasd me een beetje dat Samsung, Sony of HTC nog niet naar de 4Gb RAM zijn overgestapt.
Als je het niet nodig hebt, waarom zou je het dan inbouwen. Drijft de prijs alleen maar omhoog en kost extra energie.

Ter vergelijking, iPhones en veel high end WindowsPhones gebruiken 'slechts' 1GB RAM.
Als je het niet nodig hebt, waarom zou je het dan inbouwen. Drijft de prijs alleen maar omhoog en kost extra energie.

Ter vergelijking, iPhones en veel high end WindowsPhones gebruiken 'slechts' 1GB RAM.
Omdat we het over Android hebben? Met echte multitasking, en dus is het wel nodig. De vergelijking gaat gewoon niet op.

Vind het zelf ook erg jammer, heb nu al 3 toestellen (van Samsung) achter elkaar die maar 3GB hebben, eerste keer was het nog overdreven (Note 3), 2de keer was het prima (Note 4), en nu kom ik voor mn gevoel te kort (S6) :)

Nu schijnen er nog wat problemen met Android 5 te zijn (memory leak), en Samsung gooit apps te snel uit het geheugen, misschien als dat opgelost is dat 3GB nog wel prima te doen is, maar voor nu kan ik je zeggen dat ik te kort kom...

Daarnaast ben ik niet met je eens dat het de consument meer kost, de fabrikant wel, en dat is precies de reden waarom je bij Apple maar 1GB krijg in je telefoon (of is het tegenwoordig toch 2GB en dus helemaal geen 1GB wat toch wel wat weinig is geworden).

In een high end telefoon mag je nou eenmaal wat over de top specs verwachten, ik kan ook een mid end telefoon kopen als ik maar 1 of 2GB zou willen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 juni 2015 09:12]

Vergelijk het met auto's, je kunt cilinders bijplaatsen inhoud vergroten voor meer vermogen, je kunt ook de instellingen tweaken voor een hoger rendement. Meer ram plaatsen in een device om de prestatie te verhogen is niet echt een slimme oplossing.

Overigens is het natuurlijk volledig aan het OS toe te schrijven dat er veel RAM nodig is.

En als het de fabrikant meer kost dan wordt het doorbelast aan de consument. Wil die het niet betalen dan verdwijnt de feature.

[Reactie gewijzigd door Noisia op 25 juni 2015 09:37]

Vergelijk het met auto's, je kunt cilinders bijplaatsen voor meer vermogen, je kunt ook de instellingen tweaken voor een hoger rendement. Meer ram plaatsen in een device om de prestatie te verhogen is niet echt een slimme oplossing.
Beide gebeurd, ook bij auto's :) Waarom zijn er anders auto's met maar 3 cilinders en andere met 12 cilinders?

edit: aangepast naar inhoud, daar gaat natuurlijk hetzelfde voor op, van 0.8 liter tot 6 liter auto's zijn allemaal te vinden. Je voorbeeld laat juist zien dat die diversiteit in een markt thuis hoort en zeker mogelijk is :)
Overigens is het natuurlijk volledig aan het OS toe te schrijven dat er veel RAM nodig is.
Klopt en daarom gaat een vergelijking met de andere OSen niet op :) Het is gewoon nodig of jet het nou leuk vind of niet, en ZTE stopt het er gewoon in, mooi toch...
En als het de fabrikant meer kost dan wordt het doorbelast aan de consument. Wil die het niet betalen dan verdwijnt de feature.
Dat is dus niet zo. Een android telefoon kan betere specs hebben dan een iPhone en alsnog goedkoper zijn...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 juni 2015 09:57]

Meer RAM is juist DE manier om goedkoop de prestaties te verhogen. RAM is sneller dan SD geheugen.
Niet voor niets zit tegenwoordig in elke Windows PC 4 of liefst 8 GB geheugen.
There's no substitute for cubic inches :D
Ja, hier wel, alleen in de US of A zeggen ze dat niet zo :D Moet toegeven, ik heb liever een 2.0 diesel met 90pk dan een 1.6 diesel met 110pk, maar dat is een hele andere discussie ;)
There's no replacement for displacement indeed. :D
Oeh, dat is ook een mooie, die moet ik onthouden :)
Volledig off topic, maar...

Wel hoor, en het heet supercharger.

Niet de nadelen van een turbo (lag) en wel veel meer koppel vanuit lage toerentallen. Dat ga je met atmosferische motor met meer cilinderinhoud niet goedmaken.

Nog beter is beide (Google maar eens op Challenger Hellcat). :Y)
Die vergelijking slaat dus op niets want welke 1.3 perst er nou topprestaties uit? (En kom nu niet aanzetten met een of ander opgetuned ding waarvan er slechts enkele gemaakt zijn en die ook nog eens onbetrouwbaar zijn)
Een telefoon met 3GB RAM is een topmodel, een auto met een 1.3liter motor is dat niet.

Veel mensen vallen over mijn eerste opmerking, maar feit blijft dat Android specifiek veel RAM nodig heeft. Dat is in mijn optiek geen goede eigenschap en bijna iedere tweaker schreeuwt zijn longen uit zijn lijf als een desktopOS of applicatie te veel van zijn werkgeheugen vreet. Waarom doet iedereen net alsof het goed is dat dit bij Android ook het geval is?
Waarom doet iedereen net alsof het goed is dat dit bij Android ook het geval is?
Niemand doet dit, we roepen dat meer ram goed is :)

Jij maakt daarvan dat we het goed vinden dat het nodig is maar dat is een compleet ander verhaal....
Jij maakt de vergelijking net de verkeerde kant op.
Android cached heel veel vooruit. Het is niet zo dat net als bij windows dat het zoveel mogelijk vrijhoud. Android gaat meer uit van een 'Als het er is gebruik het' filosofie. Dit heeft als voordeel dat veel al gecached en dus sneller is. Zodra je echter zwaardere applicaties gaat draaien moet android eerst even wat RAM vrijgeven. Het geheugenbeheer van Android is dus totaal anders. ;)
Mijn oude, maar nog zeker trouwe, Nexus 4 verbruikt bij normaal gebruik ongeveer 600MB vrij van de 2GB.. De meeste apps die ik heb verbruiken gewoonweg niet veel werkgeheugen. Wanneer ik overigens kijk naar meer gedetailleerde 'stats', is nog 50MB vrij (als in, geheel niet toegewezen), 500MB gecached, 50MB buffer en de rest vrij. Uiteindelijk zou de cache van apps dus groter kunnen zijn, maar eerlijk gezegd merk ik er maar weing van (natuurlijk vooral doordat ik meestal dezelde apps gebruik, net als de meeste andere mensen).

Waarschijnlijk is de echte reden waarom 4GB android smartphones nog niet 'normaal' zijn, een marketing-reden. Tot nu toe heeft nog geen enkele fabrikant het werkgeheugen als selling point aangehaald. Op het moment dat de eerste daarmee start, zul je waarschijnlijk zien dat smartphones binnen de korste keren met 6 of 8GB werkgeheugen uitgeleverd gaan worden. Dat zou ook een goed tijdstip zijn om phone->desktop conversie te starten; de eerste phones met maar 3GB zullen het zwaar hebben, maar wanneer een fabrikant dan ieder jaar een GB toevoegt aan het 'high end toestel', kunnen ze ieder jaar van een flinke prestatiewinst spreken vanwege een eigenlijk zeer goedkope toevoeging.
Hier (Sony xperia z ultra) 2GB, en zelfs na dagen en tientalle programma's, ook zeer zware, geen enkel probleem.
Kan me wel voorstellen dat bij hogere resoluties en/of 64 bit 3-4 GB beter is.
Voor Android is meer RAM eigenlijk juist goed met de bloatware op bijvoorbeeld toestellen van Samsung. Apple heeft maar één soort telefoon en microsoft is heel strict met aanpassingen waardoor daar inderdaad veel minder RAM voor nodig is omdat het op zich al goed werkt. (correct me if I'm wrong)
Samsung !== Android.
Samsungs toestellen hebben inderdaad last van veel bloatware, maar bijvoorbeeld Motorola, OnePlus, de Nexus lijn en zo nog een paar hebben helemaal niet zoveel last van bloatware. Mijn Nexus 5 heeft bijvoorbeeld ook nog nooit een tekort gehad met 2 GB RAM.

Wat ongetwijfeld meespeelt is ook de andere specs, niet in de minste plaats de resolutie. iPhones vind je bijvoorbeeld nog steeds niet met HD schermen, laat staan de 4K schermen waar diverse Android toestellen mee zijn uitgerust. Ook zijn Android toestellen over het algemeen beter uitgerust voor multitasking dan iOS. Wat dat betreft is het natuurlijk appels met peren vergelijken.
Je kunt iOS niet vergelijken met Android. Android is veel uitgebreider. Je kunt er veel meer in aanpassen. Het is beter in multitasking.
Wie zegt dat ik het niet gebruik, bij android krijg ik het vol hoor. Daarnaast is de hoeveelheid energie die het toestel dan meer gebruikt niet eens zo veel, ik wil best wat enkele minuutjes accuduur inleveren voor meer RAM. Dat jij dat niet wil prima, ik zie het wel zitten.

Daarnaast is RAM niet duur, ik zou er best ¤10,- a ¤20,- euro meer voor willen betalen.

Daarnaast erg leuk dat iphones maar 1gb RAM gebruikt, maar dat blijkt ook niet echt ideaal te zijn (herladende safari tabladen, etc), Windows phone geen idee maar Android is ook gewoon een zwaar besturingssysteem.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 25 juni 2015 09:11]

De iPhone gebruikt inderdaad maar 1GB. Een Lumia 930 zit tegenwoordig al op 2GB.

Ik ben het met je eens dat tabbladen snel herladen worden in alle mobieleOS. Op mijn desktop kan ik bijna ongelimiteerd tabbladen open laten staan zonder dat pagina's moeten herladen. Ook op werkplekken met 512mb werkgeheugen.
Ik heb soms tabs in chrome die al 430Mb gebruiken. Die gaan wel degelijk herladen (of in ieder geval opnieuw renderen) op een machine met 512MB.

Overigens is het ook erg simpel om te zeggen dat meer geheugen meer stroom verbruikt, het hangt er maar net vanaf wat er mee gedaan wordt. Vooral internet pagina's gebruiken veel geheugen om pagina's te renderen. Als dat resultaat niet bewaard kan worden omdat het ram vol is dan zal je cpu/gpu het opnieuw moeten berekenen als het weer in beeld komt.

Hetzelfde geld ook voor plaatjes op een website, je kan de gecomprimeerde bron bewaren in cache (jpg,png,gif etc), maar dat betekend als het plaatje opnieuw getekend moet worden dat je het weer moet decomprimeren. Bewaar je de voor het scherm geschikt gemaakte bitmap dan kost dat veel meer geheugen maar bespaar je cpu bij het opnieuw tekenen.

Nu zal 3GB zoals ik in m'n note 3 heb over het algemeen wel genoeg zijn voor een Full HD scherm, maar nieuwere telefoons komen al met 2560x1440 en straks komen er ook nog UHD schermen.Een UHD scherm kost al snel 25MB om te bewaren en pagina's zoals op tweakers zijn zo 20 schermen hoog. Voor de rest heb ik bij de task manager nog een screenshot staan voor elke app die ik open heb gehad.

Meer geheugen zal over het algemeen leiden naar een betere ervaring met minder haperingen, hoeveel geheugen goed genoeg is is van heel veel factoren afhankelijk en vaak ook een wisselwerking. Als er meer geheugen in toestellen gestopt wordt dan wordt er vanzelf ook weer meer gebruik van gemaakt door software en helaas werkt het soms ook slechte software in de hand omdat b.v. geheugenlekken niet meer opgemerkt worden.
Ter vergelijking, iPhones en veel high end WindowsPhones gebruiken 'slechts' 1GB RAM.
Ja de iPhones zijn beter geoptimaliseerd op geheugengebruik, terwijl de Androids beter geoptimaliseerd zijn op aanschafprijs.

[Reactie gewijzigd door Dr. Prozac op 25 juni 2015 19:47]

mag ik even, Windows Phone (bv. Microsoft lumia) gebruikt ook al 2 GB ram in de meeste high end toestellen. daar komt bij dat een Iphone 6 start bij iets van 500 en de duurste lumia die je maar kan krijgen onder de 550 euro zit. dit geld ook voor alle andere windows Phone toestellen het goedkoopste Windows Phone toestel met 2 GB ram is overgens maar ¤ 329,- hiervoor krijg je geen high end toestel maar meer is niet nodig, denk jij dat je 512 MB vol krijgt met normaal gebruik en een fatsoenlijk os
Ziet er best aardig uit, maar waarom de dual lens? of is dit voor "3D" ?
3D kan niet met camera's die zo dicht op elkaar staan. Is denk ik dezelfde poging als bij HTC, om in achteraf de foto qua diepte in te kunnen stellen etc.
Wat ook zou kunnen is scherpere foto's produceren dmv superresolutie. Daarbij gebruik je meerdere afbeeldingen om de ruis weg te werken. Alleen weet ik niet genoeg van de techniek om te weten of dit ook met twee afbeeldingen kan: in de meeste demo's werken ze met een stuk of 7 afbeeldingen..
Het design doet me sterk denken aan de HTC One S en X.
en die zijn allang verleden tijd
Heb je 4gb nodig? Meer is meestal altijd beter maar kost dit ook niet meer energie?
Hangt er vanaf hoe het ingedeeld is, en of het actief gebruikt wordt.
Ben benieuwd naar de rest van de specs, en de prijs natuurlijk. Even in de gaten houden ;)
Hopelijk gaat ZTE zich inhouden kwa prijs, onderbedrijf (of hoe je dat noemt) Nubia maakte vorig jaar de Nubia Z7 Max, 32Gb intern + SD, Snapdragon 801, 5.5" 1080P scherm, 3100mAh batterij en nog veel meer voor nog net geen ¤300,- . De Nubia Z9 Max is jammergenoeg wel een stuk duurder dan zijn voorganger ¤400,- , dus ik ben bang dat de prijs toch aardig hoog komt.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 25 juni 2015 09:18]

Ik kan het me moeilijk voorstellen, een telefoon met evenveel RAM als de laptop waarmee ik momenteel werk :+

Verder wel mooie telefoon op het eerste zicht. Dat principe van de dubbele lens vind ik interessant, al was het naar mijn idee niet echt een succes op de HTC's.
Sterker nog veel laptops hebben met moeite de 192x1080 of hoger en de telefoons die daar overheen gaan of ook hebben komen al steeds meer. Kom nog veel teveel laptops in advertenties tegen die een resolutie van 1368 x 768 hebben.

Nog even wachten en dan is er een universele poort (USB C ?). Kom je thuis heb je alleen een groot beeldscherm en een toetsenbord en muis (op beeldscherm. Je plugt je telefoon op 1 USB kabel en die wordt opgeladen en je kan vervolgens gewoon je werk erop doen.
Dat kan al met de Samsung Galaxy S3. Daar kun je een USB hub op aansluiten. Hdmi voor de monitor. Muis en toetsenbord worden direct herkend. Het is een ultra low power PC.
Lijkt een mooi toestel, al moet er nog maar afgewacht worden om te zien of er niet te veel viezigheid in die gaten op de voorkant komt.
Heeft iemand een Idee hoe groot deze telefoon gaat worden ?
verder lijkt het mij interessant om 4gb ram te hebben, aangezien ik vaak erg lang met 1 telefoon probeer te doen ( op z'n minst 3 jaar). Alleen kan ik mijn voorstellen dat een telefoon met meer ram,wanneer je dit gebruikt, ook sneller je accu leeg haalt wanneer de telefoon in standby staat, omdat ram stroom nodig heeft om te blijven werken.
Sinds android 4.4 kan je nog meer verhuizen naar het tweede stuk ram, waardoor 2-3GB meestal wel volstaan. Ondanks dat de apps zich steeds op die 2GB installeren, voor een groot deel. Als je echt honderde apps wilt installeren is 3-4 beter. Daardoor wordt je systeem echter trager en gaat de accu sneller leeg. Dus dat tweede stuk is belangrijker geworden, best 16-32GB.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True