Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

De Chinese fabrikant ZTE brengt woensdag een Android-smartphone uit met quadcore-processor van Qualcomm en 4g-ondersteuning voor omgerekend 93 euro. Het is voor het eerst dat een 4g-telefoon bij release voor zo weinig geld te krijgen is.

De ZTE Redbull draait vermoedelijk op een Qualcomm Snapdragon 400 met vier Cortex A7-processorkernen, dezelfde processor als bijvoorbeeld de Moto G. De telefoon heeft in de goedkope Youth-variant werkgeheugen met een grootte van 1GB en een opslagcapaciteit van 4GB. De Energy-versie kost iets meer en heeft 2GB aan werkgeheugen en 8GB opslag, meldt CNMO.com

De telefoon heeft een 5"-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels. Het toestel beschikt over een 2400mAh-accu. De camera aan de achterkant heeft een maximale resolutie van 13 megapixels, terwijl aan de voorkant een 5-megapixelcamera zit.

Het is onduidelijk wat precies de relatie is tussen ZTE en het merk achter het energiedrankje waarnaar de telefoon lijkt te zijn vernoemd. Vorig jaar bracht de maker van de energiedranken als virtuele provider in Polen al eens een toestel uit van ZTE onder eigen naam; vermoedelijk vloeit ook deze naamgeving voort uit een samenwerking.

De Redbull is de volgende stap in de strijd van Chinese fabrikanten om smartphones met midrange-specs voor een lage prijs aan te bieden. Xiaomi presenteerde vorige maand zijn Hongmi Note, met groter scherm maar zonder ondersteuning voor 4g.

ZTE RedbullZTE RedbullZTE RedbullZTE Redbull

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Let erop dat er wel twee verschillende CPU's in deze telefoon zitten bij de Youth en Energy:
Youth heeft de MSM8926 welke op 1,2Ghz draait, de Energy heeft de MSM8928 welke op 1,6Ghz draait. Beide wel van de Snapdragon 400 familie.

Het is nog wel onbekend op welke 4G / LTE banden deze telefoon werkzaam is, daar heb ik zelf ook nog niets over kunnen vinden.

Hopelijk is dit wel de opmars voor goedkope, vlotte Chinese telefoons met 4G ondersteuning voor Europa.
Ik ben benieuwd naar een goede review van een dergelijke telefoon. Veel MediaTek SOCs in telefoons levert problemen op met GPS etc, Op de foto's ziet de telefoon er vrij degelijk uit. Niet iedereen heeft een zeer snelle CPU nodig in de telefoon en voor 100 euro kun je dan bijna geen miskoop doen.

(behalve als het net zo is als de intertoystablets van 8 tientjes.)
De GPS problemen liggen niet altijd aan de mediatek soc's. In mijn MediaTek toestel was het vervangen van de antenne voldoende om een goede GPS te hebben.

Maar dit is zeer zeker een mooie telefoon als hij ook echt voor 100 euro in de winkels komt te liggen. Hoop wel dat ZTE gaat voor een Android 4.4 rom en niet voor 4.2.1 zoals bij de meeste chinese modellen. ZTE is in elk geval een degelijk bedrijf dus het zal niet zo worden als de intertoys tablets.
+ import en btw natuurlijk, dus maak er zo'n 130 euro van + tussenpersoon die verantwoordelijk is voor garantie e.d. en je komt in de richting van 150 of 160 eerder. Maar goed, kan nog steeds een heel mooi toestel zijn ja, vooral als je prijs nog wat omlaag gaat of als je zegt "pech aan (goeie) garantie" en vanuit china importeerd voor de 130.
Tot 150 euro betaal je geen importkosten. Je betaald dus alleen omzetbelasting (btw).

ZIe: http://www.belastingdiens..._zo_ja_hoe_bereken_ik_dat
op telefoontoestellen betaal je sowieso geen invoerrechten
zie http://gebruikstarief.douane.nl/8517120090
Ik denk alleen niet dat de telefoons door een tussenpersoon per stuk ingekocht worden, waardoor er wel invoerrechten betaald moeten worden. Voer je ze wel per stuk in, dan betaal je per keer inklaringskosten aan het postbedrijf omdat er btw geheven wordt op goederen die duurder zijn dan 25. Ook dat kost weer een euro of 30.
Voor de duidelijkheid dit is dus geen Mediatek, maar een Qualcomm processor.
Dus is een regelrechte concurrent voor de Moto G. Maar dan wel met 4G en een flinke hoeveelheid Megapixels. Hoe de lens presteert is uiteraard maar de vraag. Maar goed, dit is by far de beste deal op dit moment qua specs.
Helemaal mee eens dit is een budgettopper die je vleugels geeft!

je krijgt tegenover de Moto-G:
-Dezelfde processor.
-2x zoveel geheugen.
-'maar' 4GB opslag
-4G ipv 3G
-Veel betere prijs
-45 euro minder voor de ZTE

Tegenover de Z10,
-Mindere processor
-Minder pixels op het scherm
-gelijk geheugen 2gb
-(4x zo) weining opslag, geen SD.
-ook 4G
-25 euro minder* voor de ZTE

De telefoon is tot 30% goedkoper dan de telefoons die nu op de markt zijn.
Dus ik hoop dat hij snel komt. En ook echt voor ongeveer 95 euro te koop zal zijn.
Zelfs met btw zit je op slechts 115 euro.

*incl verrekening cashback 50,-

[Reactie gewijzigd door kastjes op 9 april 2014 15:43]

De telefoon heeft blijkbaar wel een AD-kaartlezer (anders zou er wel extreem weinig geheugen zijn!):
Memory options include the 1GB RAM 4GB memory 799 Yuan ‘Youth’ and the 2GB RAM 8GB memory 999 Yuan ‘Energy’ models, and yet they both have SD card support and at least option has dual sim.
http://www.gizchina.com/2...redbull-launched-in-china

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 10 april 2014 03:50]

Toch heb je bij de Z10 Geen andriod en dat maakt voor eel mensne toch ook wel wat uit!

Bij de Moto-G ben ik het met je eens ook al is dat ook een prima telefoon:)
Er zit anders een Qualcomm SOC in hoor
Ik zie diverse MediaTek telefoons langs komen op GoT waarvan de GPS wel perfect werkt, bij mijn eigen iNew V3 is het ook tiptop in orde.

Vooral bij de MT6582 en de MT6592 zijn er gewoon goede resultaten te vinden en nauwelijks slechte.
Wat voor OS draait hier op?
Waarschijnlijk 4.2.1?
En is het een clean android versie of toch eigen skin?
Afgaande op de foto's is het een skin
Maar zo te zien staat er ook een theme app op (icoontje rechtsonder) en kun je dus ook naar de native android theme schakelen.
Niet per se. Kan ook gewoon een theme switcher zijn binnen hun skin (zoals bij bijvoorbeeld miui).
Hopelijk is het puur een Thema en geen eigen ontwerp van systeem.
Want launchers installeren om die dingen te ontwijken vind ik al te veel werk...
Android OS, v4.4.2 (KitKat) zal zijn bestuuring zijn.. (http://www.gsmarena.com/zte_grand_memo_ii_lte-6154.php)
Dat is een andere telefoon...?
Als het hier op lijkt dan kan ik ja zeggen.
Anders moet ik ook zeggen dat het een ander toestel is.

Hopelijk is het wel 4.4.2, want 4.2.1 is inmiddels te oud.
dit memo 2 is opdit moment hun nieuwste toestel dus ze kunnen nooit terug in wat ze op de markt hebben gebracht anders zou dat hun klanten kosten het toestel is 4.4.2 ook volgens de ZTE site
volgens http://www.androidheadlin...at-a-low-price-point.html heeft de energy versie:
- snapdragon 800
- 5 MP front, 13 MP back camera
- 2GB RAM
- microSD
- 4g
- 8GB intern

en dit voor een $22 verschil. Overigens spreekt deze site ook over een andere prijs, namelijk $113 voor de hierboven besproken Youthvariant (en dus $135 voor de energy variant). Hoe dan ook: zeer interessant. Dit toestel van minder dan 150 concurreert dus met de galaxy s4, die op moment van spreken nog steeds 360 kost.

EDIT:
Gizchina spreekt ook van een snapdragon 400, echter kan dit nog steeds een zijn die op 1.6GHz geclockt his (ipv de 1.2GHz van de moto g).
EDIT2: volgens @Quad is het de 1.2GHz versie voor de Youth en 1.6GHz voor de Energy variant.

[Reactie gewijzigd door pinna_be op 9 april 2014 14:38]

Dat is een foutje, de SoC's in deze versies zijn beide van Qualcomm Snapdragon 400 op 1.2Ghz (Youth) en op 1.6Ghz (Energy).
In het artikel waar je naar linked staat:
The device is powered by a Qualcomm quad-core Snapdragon 800 processor (either the MSM8926 or the MSM8928 chipset)
Beetje googlen leert dat de MSM8926 en MSM8928 allebei een Snapdragon 400-quadcore zijn.
Doet me met weemoed terugdenken aan de Blade die ik een paar jaar geleden kocht. Geweldig ding voor z'n prijs, en nog een handzaam 3.5" scherm terwijl de andere fabrikanten al naar de 5" op weg waren. Aangezien mijn S2 inmiddels aan vervangen toe lijkt te zijn en ik geen behoefte heb aan een supersnelle telefoon komt deze wel op de lijst, zeker voor 130 euro :9~
De ZTE Blade was zeker een goede telefoon, niet stuk te krijgen en voor e100 een hele goede deal.

Net een Huawei G700 binnen gekregen, ziet er naast deze ZTE Redbull Energy nog steeds goed uit, helaas heeft het geen 4G en een mindere camera, gok ik.
Wel, ik heb zelf nog een Blade gehad, en ook een S2 toen deze nog high-end was. Ik kan je zeggen dat dit toestel sowieso een upgrade is want je hebt al de zekerheid dat volgende componenten beter zullen zijn:
*Processor en GPU;
*RAM (zowel sneller als meer);
*4G en sneller 3G dan de S2;
*Zal minder warm worden (bekend probleem van de S2);
*Het scherm kan gewoonweg NIET SLECHTER zijn dan die van de S2... Ik kan me dit echt niet voorstellen. De S2 had zelfs voor in zijn tijd niet echt een bepaald scherp scherm...
*Behuizing ziet er op het eerste zicht steviger uit dan de behuizing van de S2, welke bij de mijne echt kraakte...
*Camera zal minstens evengoed zijn, ik kan me echt niet voorstellen dat een 13mp sensor zo slecht is... Zal wel iets van Sony zijn van een paar jaar terug of van AUOptronics..
*Gezien het een S400 toestel is, zal er wel iemand ROMs bakken voor deze toestellen.

Ik hoop dat deze het zelfs nog beter doet dan de Moto G op vlak van batterij. Zo ja, dan ga ik deze hoogstwaarschijnlijk halen ter vervangen van, ja je leest het goed, mijn HTC ONE. Ik ben die high-end troep beu waar ik nog geen 7 uur mee kan doen op een lading (zelfs met custom ROM en kernel, ik ben echt een super zware gebruiker...).

Of nu ik eens goed over nadenk zal ik SENSE 6 toch wel missen. Het is voor mij echt de beste skin punt. Misschien dan toch maar voor de M8 gaan binnen enkele maanden, welke naar het schijnt wel een goede accuduur heeft.
Ja, de S2 is inmiddels dermate oud dat bijna iedere telefoon wel een upgrade is :+
Slecht scherm van de S2? Ik vind het een goed scherm, heb je het scherm van de ZTE Blade wel eens gezin, of van de iPhone 3gs?
Dikke specs voor deze prijs! Alleen die 4GB opslag is jammer.. Houd je dan uberhaupt nog wat over na de Android-installatie en de standaard crapware? Mag hopen dat er een geheugenkaartje in kan.
andriod is ~2Gb. ls de bloatware meevalt heb je no ~2 Gb over voor je apps. Dat moet voor veel gebruikers voldoende zijn
Maak wat foto's en filmpjes en die 2GB is zo vol... Installeer een game iets uitgebreider dan Candy Crush en hop, weer 300MB weg. Misschien wil je ook wat mp3tjes erop zetten... Zonder gekke dingen te doen is 4GB al zo vol.
Bij 4GB ROM is het vooral de bedoeling om een SD kaart te gebruiken, hierdoor staat data van apps ook op je SD kaart en wordt je ROM meer gebruikt voor installatie van apps (of je zet die ook op SD kaart als je je telefoon kan rooten).

In principe kan je het prima aan met 4GB ROM dus.
apps kun je alleen in de (vaak beperkte 1 of 2GB) ram zetten of op een sd, maar dat kost je extra batterij.
Android is niet 2GB. Android met een redelijk stock look en de Google apps is ca. 300MB, een zware ROM zoals Sense of Touchwiz komt misschien net aan de 1GB.
De kale binaries van enkel het OS misschien, maar zodra je de recovery image, de Google Apps etc erbij telt zit je ruim op 2 GB. Ik heb twee 4 GB telefoons hier (Alcatel/TCL en Lenovo), en recht uit de doos is er idd maar 2 GB vrij.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 april 2014 16:22]

Google apps zijn ca. 200MB, recovery image ca. 5 MB, een ROM die niet Touchwiz/Sense/Xperia is hooguit 300MB. Ik vermoed eerder dat je een enorme /cache partitie hebt.
Nope, cache is leeg. Van de 4 GB is er 2.5 GB, zichtbaar verdeeld over de 2 partities (system en sdcard0), en de system partitie heeft 0.8 GB aan Android bestanden zitten. Oftewel, voordat er ook maar 1 foto of app op staat is er al 2.3 GB opgebruikt.

Dat is niet erg ofzo, maar 4 GB is gewoon erg weinig voor een Android telefoon, daar moet praktisch gezien altijd een SD kaartje bij.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 april 2014 20:04]

Ik kan niet wachten tot de Chinese telefoons hier ook echt populair worden.

Huawei en Alcatel zijn goed bezig, en ook Xiaomi en Oppo maken mooie dingetjes.

Ik zou hem zo kopen, als ik wist dat GPS goed werkte en dat de software stabiel was.
Alcatel is Frans, niet Chinees ;)
De Chinese tak is TCL, zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/TCL_Corporation
En overigens voor 55% eigenaar van de mobiele tak:
In April 2004, TCL and Alcatel announced the creation of a mobile phone manufacturing joint venture: Alcatel Mobile Phones.[7] TCL injected 55 million euros in the venture in return for a 55 per cent shareholding.[7]

[Reactie gewijzigd door Quad op 9 april 2014 14:31]

De Alcatel merknaam wordt gebruikt voor TCL telefoons, de telefoons die we hier zien met de Alcatel sticker erop zijn Chinaphones (met Mediatek chips, etc).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 april 2014 15:50]

hij komt volgende week uit maar waar? alleen china of ook europa want dit is wel een erg mooi toestelletje voor die prijs
Ik zit me vaak af te vragen waarom het zo moeizaam gaat dat de grotere Chinese merken hier in Nederland hun producten aan de man brengen.

Het zou mooi zijn als dit soort toestellen gewoon te bewonderen zijn bij een Media M.
Het lijkt mij dat telefoons in Nederland uitbrengen niet zo veel prioriteit heeft voor Chinese bedrijven. Een afzetmarkt van 16,8 miljoen of 1,2 miljard mensen, terwijl je er wel een lokale versie van je besturingssystem voor moet schrijven, aan veel strengere eisen moet voldoen qua garantie e.d, de boel moet verschepen etc etc.

[Reactie gewijzigd door ybastiaans op 9 april 2014 14:58]

Omdat NL andere technieken gebruikt dan de thuismarkt (3G & 4G standaarden zijn anders dan in China).

Omdat de Nederlandse (of Europese) markt vergeleken met de thuismarkt (China / India / South East Asia) peanuts is.
Ze moeten enorm veel geld aan marketing uitgeven om de naamsbekendheid op te bouwen in Europa, dat geld steken ze liever in de thuismarkt.

Daarbij is de rol van de provider in NL ook nog belangrijk wat een hoop marketinggeld zou kosten.
Ik vraag me af of deze ook net zo 'goed' is als de moto G, verder ziet het er wel uit als een aantrekkelijke telefoon voor mensen met een klein budget. Maarja, dat heb je vaker met chinese telefoons tegenwoordig
Deze Android telefoon is beter dan de moto G, immers goedkoper en je hebt ook gewoon Android e.d.
Android valt en staat toch wel kwa hoe goed een toestel werkt met hoe goed de Kernel in elkaar is gezet en hoeveel applicaties tegelijk draaien.

Een Samsung van TW ontdoen of Sense verwijderen van een HTC doet vaak gek genoeg de performance en accuduur wonderen, mits je niet te ver gaat met het slopen.

Motorola heeft voorheen bijna puur Android gebruikt (met wat eigen apps, maar daar ook niet te gek veel), ZTE gaat een stuk verder in de customisatie. Het is ook nog maar helemaal de vraag welke versie Android ze meeleveren en hoeveel eigen datamining apps ze hebben draaien, hoe netjes de kernel is en of je makkelijk van eventuele bloatware af kunt komen.

Persoonlijk ben ik namelijk van mening dat de Moto G voor de helft zo succesvol is door de Software, de bijna Nexus ervaring. Het eerste toestel in jaren waar ik niet de eerste dag al naar custom ben overgeschakeld. (Zelfs de eerste Nexus heb ik direct onder handen genomen, in totaal iets van 25 toestellen sinds Android 1.5)
Ik snap niet dat als de grote spelers elkaar bevechten met honderden verschillende patenten dat 'kleinere' spelers dan toch nog een toestel kunnen lanceren dat heel erg lijkt op bestaande modellen + naar alle waarschijnlijkheid veel dezelfde interne onderdelen gebruiken. Als ze voor al deze patenten royalties moeten betalen, dan kan het toestel toch nooit zo goedkoop zijn?

Ik heb om die reden wel erg mijn twijfels over al deze chinese releases en wil die grote europese/US doorbraak eerst nog wel eens zien... Denk dat Samsung & Apple hier nog wel een stokje voor gaan steken.
Klein, klein. Da's relatief. Natuurlijk is Samsung groot. Apple ook. Maar ZTE heeft ook bijna 90.000 werknemers (dat zijn er meer dan bij Apple). Het bedrijf is qua telefoonproducenten zelfs groter dan LG en Huawei.