Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 118 reacties

Een Chinees keuringsinstituut heeft een smartphone goedgekeurd met een werkgeheugen ter grootte van 4GB. De ZTE Grand S II zou daarmee de eerste smartphone zijn met zoveel werkgeheugen aan boord. Onder meer de Samsung Galaxy Note 3 en Sony Xperia Z2 hebben 3GB.

De telefoon, die verscheen op de site van keuringsinstituut Tenaa, heeft als typenummer S-291 en is vermoedelijk een variant van de eerder gepresenteerde Grand S II. De smartphone lijkt niet bedoeld voor de Europese markt. Hij ondersteunt een 4g-technologie die in Europa maar weinig in gebruik is, td-lte.

De telefoon heeft volgens de uitgebreide lijst van specificaties een werkgeheugen ter grootte van 4GB, gekoppeld aan een Qualcomm Snapdragon 800-soc met vier Krait-processorkernen op 2,3GHZ en een Adreno 330-gpu. De opslag van de telefoon is 32GB. De telefoon heeft een 5,5"-lcd met full-hd-resolutie. De eerder aangekondigde Grand S II heeft een werkgeheugen van 2GB, maar het is gebruikelijk voor Chinese merken om meerdere varianten uit te brengen, waarbij naast het opslaggeheugen ook het werkgeheugen of bijvoorbeeld de camera verschilt.

Een hoeveelheid werkgeheugen van 4GB is het maximum in combinatie met de huidige generatie ARM-processors. Alle huidige processors zijn 32bits, waardoor ze maximaal 4GB kunnen adresseren. Wel komen er 64bit-processors aan; Qualcomm kondigde al eerder de Snapdragon 410 voor midrange-smartphones aan. Die processorkernen hebben een Cortex A53-core van ARM.

ZTE Grand S II S291

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (118)

" Alle huidige processors zijn 32bits, waardoor ze maximaal 4GB kunnen adresseren."

Niet geheel waar natuurlijk, via LPAE kan er meer gebruikt worden.
Key features of the Cortex-A15 core are:
40-bit Large Physical Address Extensions (LPAE) addressing up to 1 TB of RAM.[8][9] As per the x86 Physical Address Extension, still only 32-bit address space is available per process.
http://en.wikipedia.org/wiki/ARM_Cortex-A15
http://elinux.org/images/6/6a/Elce11_marinas.pdf
Alle huidige processors zijn 32bits, waardoor ze maximaal 4GB kunnen adresseren. Wel komen er 64bit-processors aan; Qualcomm kondigde al eerder de Snapdragon 410 voor midrange-smartphones aan.
Dat klopt natuurlijk niet helemaal. Er bestaan al een tijdje 64 bits ARM smartphone processors.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 28 maart 2014 17:53]

Ja, maar de Apple A7 is geen huidige processor kennelijk, dat is eentje uit de toekomst. Overigens is het ook niet juist om te zeggen dat een 32 bits processor maximaal 4GB kan adresseren er zijn voorbeelden uit o.a. de intel wereld bekend waarbij zowel meer als minder dan de natuurlijke grens (2^n) aan fysiek geheugen geadresseerd kan worden.
met 40 bits geheugenbussen kan je al lang meer adresseren. En dat zit al in bijna elke telefoon SOC. Ik denk dat ze hier trouwens SOCs voor Andriod bedoelen, Apple zit op 1 Gb RAM.
Henk is een beetje dom en zit te springen om een Smartphone.
Ziet er niet verkeerd uit, en wat de kwaliteit betreft zal het met ZTE ook wel goed zitten. Toch jammer dat dit soort toestellen nooit richting Europa komen, erg jammer.

Uiteraard is 4GB wel erg aan de ruime kant, zal het besturingssysteem nooit gaan gebruiken...

[Reactie gewijzigd door Cassie789 op 28 maart 2014 16:53]

Andriod heeft ook z'n chache op het RAM. Zelfs met 0 apps open zit de 2 Gb van m'n S4 nog bijna vol. Dus dit gaat zeker zin hebben. Al hou ik het liever bij mijn Lumia met 1 Gb, die is sneller als die s4.
Een van de grootste mistverstanden m.b.t. werkgeheugen is dat meer geheugen vrij beter is. Echter is bijna het tegenovergesteld waar. Zolang er genoeg ruimte vrij is om een nieuw programma in te laden, is het zinvol om de rest van het geheugen zo veel mogelijk te gebruiken om programma's in te cachen. Het is (over het algemeen) totaal nutteloos om 75% van je geheugen onbenut te laten als het ook kan worden gebruikt om alvast dingen in voor te laden.
Precies, maar de helft van de tweakers lijkt dit niet (meer) te begrijpen. Geheugen is er juist om zaken zo lang mogelijk snel opvraagbaar te houden. Het geheugen management in Android is prima geregeld.
Dat is ook percies waarom ik dit zeker zinnig vindt. Als je al je apps kunt cachen ga je dat per direct terug zien in je gebruikservaring.
Meer werkgeheugen is altijd beter omdat er dan meer resources gebruikt kunnen worden en door het gebruik van veel cores, al die resources verbruikt kunnen worden(consumer en producer principe). Dit principe houd in dat er een of meerdere producer threads zijn en een of meerdere consumer threads. De producers laden resources en de consumers verwerken deze resources. Een consumer zal altijd proberen om werk over te nemen van andere consumer.

Wie meer hier over wil weten moet wat dingen gaan lezen over OOP en threading
nou het is me opgevallen als mijn Note 3 veel geheugen in gebruik heeft de accu ook minder lang mee gaat,, dus ik draai een geheugen tool en heb zoveel mogelik crap uit gezet en auto update van die bloatware uit gezet,
dan doe ik wel 4 dagen met een lading terwijl ik met het zelfde gebruik met m'n S2 1,5 a 2 dagen kon doen....
Nee dit ligt niet aan het gebruik van geheugen! Zoals je zelf al zegt heb je "zoveel mogelik crap uit gezet en auto update van die bloatware uit gezet" hier door gaat je battery langer mee omdat je de power hungry app's verwijderd/uitgezet hebt.

Dus mijn tip gooi die geheugen tool eraf en zorg dat android zijn caching weer op orde krijgt.
Zeker. Maar het wordt toch minder leuk als bij het opstarten van je device bepaalde apps die je zelden gebruikt (in mijn geval Facebook app en Maps) zich onmiddellijk in de cache vastwortelen en er nooit meer uitkomen. Dan loopt dit rap vol op toestellen met weinig ram, en aangezien ze er nooit uitgekegeld worden (waarom weet ik ook niet, maar ze vliegen er enkel uit als ik dit manueel doe -of automatisch met een taskkiller of zo, maar dat is ook niet leuk dat die om de zoveel tijd wat uit je batterij eet door dit te doen) is er toch een tekort aan ram en wordt nieuwe apps openen (of zelfs veelgebruikte die al uit de cache gekegeld werden terwijl Maps er nog lekker niks zit te doen, al een maand lang) toch wel echt traag. Heb ik liever dat die zelden gebruikte apps wat trager laden maar er wel onmiddellijk ergens rond de 50MB minder in beslag genomen wordt erdoor.
Nu heb ik een toestel met 2GB ram en is het zo geen probleem meer, maar op een 512MB ram toestel was dat best irritant op z'n minst.
zelf heb ik een s3 mini maar daar zie dat hij net ff te weinig ram heeft voor mij gebruik (1gb) en dat komt omdat al die onzinnige apps open blijven staan bijvoorbeeld: ik plug me smartphone in me boxen in eens start s voice omdat hij denkt dat er een microfoon in me boxen maar dat is niet zo. en s voice gebruik ik zelf nooit want ik vindt het onhandig want alles is in het engels en negen van de tien keer herkent hij het niet. maaar s voice blijf wel ff lekker in je geheugen staan en de apps waar je tussen wil multitasken blijven niet in je ram geheugen en dat is best wel vervelend. want als ik al me ram wis heb ik nog steeds 600 ram van de 800 in gebruik. ik hoop dus dat samsung eens een keer al die bloatwere eraf gooit anders moet ik toch als ik voor een nieuwe smartphone wil gaan ook eens kijken naar bijvoorbeeld de nexus van google en lg.
Of het er zelf afkegelen.
Of een minder bloated rom gebruiken (indien beschikbaar).

[Reactie gewijzigd door Nha op 29 maart 2014 09:58]

Andriod heeft ook z'n chache op het RAM. Zelfs met 0 apps open zit de 2 Gb van m'n S4 nog bijna vol. Dus dit gaat zeker zin hebben. Al hou ik het liever bij mijn Lumia met 1 Gb, die is sneller als die s4.
Android sluit pas iets af als het geheugen nodig heeft, tot die tijd blijft apps gewoon in het geheugen staan(althans voor lange tijd), windows doet dat overigens ook al tijden(vanaf vista). Het is dus heel normaal dat het geheugen redelijk vol is als je de telefoon met regelmaat gebruikt.

Dat is inderdaad een cache functie, want als je app nogmaals nodig heb zal de veel sneller laden.

En kan ook zijn dat bij andere minder is, hangt er maar net vanaf wat voor apps je gebruikt en hoe vaak.
Dat zijn toch echt de programmeer kunsten van Samsung, mijn Nexus 5 heeft daar totaal geen last van.
Programmeren is een kunst en dat wordt wel eens vergeten als er meer ruimte komt. Samsung touchwiz is helaas een voorbeeld waarbij een stuk software een zware belasting is voor de hardware. En het heeft op een aantal vlakken toegevoegde waarde, maar je merkt wel dat je op andere vlakken tekort komt.

Mooi voorbeeld vind ik de gameconsoles, de hardware blijft hetzelfde en daar zie je wel dat in de loop der jaren progressie wordt geboekt en het maximale uit de hardware wordt gehaald. Windows 7 en 8 is ook een voorbeeld waarbij MS het voor mekaar heeft gekregen om een OS lichter te maken. Google heeft ons hetzelfde belooft met de nieuwe Android.
Chaching lijkt mij juist goed. Het is ook geen probleem dat het vol zit, al openen je een app ruimt hij een stuk van je chache op. je hebt wel geljk dat TW een ramp is.
Volgens mij gooit Android het geheugen altijd tot een bepaalde percentage vol.
Heb je 512 MB, dan is het direct na een reboot rond de 200MB aan vrij werkgeheugen
1GB zit rond de 400/600MB
2GB (bij mijn Miui heb ik dan 1,5GB vrij aan werkgeheugen)
Dat is voornamelijk de abominatie die Touchwiz heet.
Niet helemaal... Mijn Z1 heeft geen Samsung TouchWiz en toch een memory load van 70/80%. Ligt aan de startup apps etc.
Wel mooi als ze mobiels ook als desktop willen gebruiken, maar dat duurt nog wel even
geweldig concept en zo haalbaar dat t gewoon gruwelijk jammer is dat dat nog niet is uitgebracht ik werk zelf t liefst met een linux distro en dit concept is echt ideaal voor mij games leiden mij veels te veel af :P en dit is een heerlijke oplossing aangezien gamen op linux nou niet echt een plezier is qua games dan . en ik weet dat dit off topic is maar dit moest er ff uit!
Blijkbaar niet zo haalbaar als je denkt; de kickstarter faalde hard...
De Kickstarter voor de Utouch-telefoon was, ondanks dat het doel niet werd gehaald, nog altijd het meest succesvolle project qua opgehaald bedrag......

Dus 'hard falen' was zeker niet aan de orde. Er is nog nooit zoveel animo voor een Kickstart project geweest.
Alleen was er nog steeds niet genoeg animo, dus al dat geld is gewoon weer teruggestort.

Als ik beloof (met enige plausibiliteit) dat ik al mijn backers voor 1000 euro een auto geef maar dat ik dan wel 100 miljoen nodig heb voor de ontwikkeling, wordt het ook de meest succesvolle kickstarter aller tijden, maar toch een hard falen.
Er is een groot verschil tussen haalbaarheid en of de early adopters er geld in willen steken. Ik ga er tenminste vanuit dat je bedoelt met het falen dat ze niet op hun minimum budget kwamen.
Je kunt ze wel mooi als game console gebruiken
dat kan je met een 2gb device ook al en dat zal zo nog wel even blijven
En met een 1GB ook. Ik heb nog nooit iemand horen klagen overgeheugen (android/ios/WP kunnen toch niet echt multitasken) dus die GB's extra mag de consument betalen, ook in de accuduur. Maar ja...4GB , hè? Fapfapfap :P
Ja je zult er dan wel een beetje groter scherm aan moeten koppelen met een MHL adapter naar HDMI, gamen op dergelijk klein schermpje lijkt mij verre van ideaal.
Met een Asus Padfone gaat het ook aardig. Je telefoon wordt in een seconde een tablet. Nou moeten ze alleen nog even een dockingstation maken en het is een compleet systeem voor verschillende doeleinden.
640k is enough for anyone.

Grootste issue is echter dat software ook goed moet werken met toestellen met 1GB...

edit:
Het is misschien niet gezegd geweest door Bill Gates. Het is echter nog steeds een opmerking die mensen maakte. Net hetzelfde in de jaren negentig wow 512mb SDRAM! waarom heb je dat nodig?

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 28 maart 2014 17:16]

Waarom is dat een "issue" (''punt'' of ''probleem'' in het Nederlands :P )? Het laat vooral zien dat het (nog lang) niet nodig is en dat het wel een mooi getal is maar het ook goedkoper kan.

Ik heb hier een Galaxy S2 voor m'n neus liggen en die heeft 800MB aan geheugen. Dat is voldoende en de telefoon heeft, voor zover ik merk, nooit problemen met het RAM.
Wel

Jij merkt het niet, maar het is wel weinig aan het worden. Probeer eens Facebook, browser en YouTube tegelijk opeen. Zodra je dan switcht naar een game die je eerder open had, merk je dat het proces automatisch gekilled is.

Dat probleem heb je niet met meer RAM.
"Wel

Jij merkt het niet, maar het is wel weinig aan het worden"

Je spreekt jezelf tegen. Ik zeg dat het geen probleem is, dan is het toch ook zo (voor mij dan)? Vervolgens zeg jij "wel", alsof je voor mij spreekt.

Daarop volgend "het is te weinig aan het worden". Met andere woorden: nog niet dus. ;)

Als ik de 1 op start en er is te weinig geheugen voor het volgende programma, wordt het niet actieve programma afgesloten. Stoor ik mij daar aan? Nee, ik weet niet hoe snel het opstarten op jouw telefoon gaat, maar hier gaat het om seconden. Geen enkel probleem.

Even los van het onderwerp: laat die Engelse termen alsjeblieft achterwegen :O
Maar dan wacht je dus wel weer seconden. Dat hoef jij niet irritant te vinden, ik zou me er bij een nieuwe smartphone toch aan ergeren. Vooral als de volgende generatie wel meer apps open kan hebben zonder dat ze weer afgesloten worden.

*wat is er overigens mis met Engelse termen? Soms vind ik het makkelijker om het Engelse woord te vinden dan de Nederlandse tegenhanger.
Als het al nodig is en het is me tot nu toe nog nooit overkomen. Bovendien moet ik nu toch al aardig wat open hebben staan wil ik 800mb aan geheugen vol krijgen op m'n telefoon. Ik vraag me soms af wat mensen allemaal met die dingen doen... naast ze kapot laten vallen.

*We zijn Nederlands, daarom. Engels gebruiken (en dat met een verschrikkelijk Nederlands accent uitspreken) laat alleen maar zien dat iemand de Nederlandse taal niet beheerst. We hebben prima Nederlandse woorden.
Nou, met basic apps (programma's) zoals de browser (is dit een Nederlands woord?) , de muziekspeler en een game(spel) is die 800mb toch snel vol. Als je dan een nieuwe app als facebook of hangouts opent, wordt het spel afgesloten, waarna je weer moet wachten voordat het weer geladen is.

Daarnaast snap ik echt niet waarom mensen zo'n big deal maken van enkele Engelse woorden tussendoor. Nederlands is in grote bedrijven toch al grotendeels aangevuld met allerlei Engelse termen, of erger jij je ook als je "research and development" of human resources" leest? Fijn dat er mensen zijn die zoals de Fransen liever voor elk woord een eigen variant verzinnen, maar in deze globale samenleving is dat nergens voor nodig. Vooral omdat Nederlanders erg goed zijn in vreemde talen over het algemeen.
Voor sommige dingen zijn inderdaad geen Nederlandse woorden omdat deze in Engelstalige landen uit zijn gevonden. "Apps" blijft een goede afkorting (applicaties).

Ik speel geen spellen op m'n telefoon, daar is dat ding naar mijn mening niet voor. Het blijft een telefoon met wat extra functies. Ik heb hooguit youtube, Chrome, Whatsapp en 9gag tegelijk draaien. Werkt prima op 800MB.

Waarom wel Engels en geen Duits, Frans of Zweeds? Ja we hebben ook woorden uit die talen in onze zaal maar om de zelfde reden als het woord "browser': uitvindingen uit die landen, zoals het toilet. Ik hoor niemand zeggen: Dat is inderdaad een aufgabe (Duits voor kwestie). Maar alleen "issue". "Kids" is onlangs uitgeroepen tot het meest irritante woord van 2013. Mensen die het gebruiken proberen alleen maar hip te doen. Mooi, nu de rest van het overbodige Engels nog.
Wel

Jij merkt het niet, maar het is wel weinig aan het worden. Probeer eens Facebook, browser en YouTube tegelijk opeen. Zodra je dan switcht naar een game die je eerder open had, merk je dat het proces automatisch gekilled is.

Dat probleem heb je niet met meer RAM.
Het is maar de vraag of je dat (voorlopig) anders zou willen.
Stel dat het klopt wat je aangeeft en dit probleem heb je niet met meer RAM dan blijven dus veel meer apps draaien wat weer resulteert in een hoger batterij verbruik.

Tot dat we veel betere accu's krijgen lijkt me het automatisch killen of in ieder geval suspenderen van apps noodzakelijk.
Nee hoor.

Een app die suspended to ram is trekt nauwelijks CPU kracht. Maar wel verrekt handig dat de app niet iedere keer opnieuw hoeft te laden.
dat is dus gewoon memory vreten dan. Apps die je niet gebruikt kunnen net zo goede helemaal naar disk worden gezet als ze geen background tasks uitvoeren. bij het heropenen kopieer je dan alles weer terug en kan je gewoon verder gaan waar je gebleven was.
Het punt is dat die context switching vanaf disk heel veel meer tijd kost dan vanuit ram, en in veel gevallen moeten er zelfs dingen opnieuw worden gedaan (webpages opnieuw ingeladen, etc).

Probeer maar eens een windows PC te draaien met 2 GB ram en 14GB virtueel geheugen.
dat is sws onbegonnen werk ;-)

ik merk echter op mijn iPhone dat dit wel behoorlijk goed werkt. Het inladen van een webpagina kan gewoon vanuit cache geheugen en alles. Echter met bepaalde sites werkt het niet goed nee.

edit: Er zit trouwens wel een verschil tussen een windows pc (die 2GB laat mij aannemen dat er geen SSD in zit) en een telefoon met een flash opslag (korte acces tijden). Code optimization voor dit soort gevallen zorgt ervoor dat het prima mogelijk is. Met een dektop OS is dit vaak echter niet het geval

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 29 maart 2014 18:28]

ik ben daar helemaal mee eens. kijk maar naar de pebble. die heeft weinig ram. en een 80mhz processor. en kan alsnog best veel.
Wanneer zullen mensen ooit gaan beseffen dat die 640K-opmerking nooit is gemaakt door Bill Gates...
Ik denk op dezelfde dag dat christenen gaan beseffen dat Darwin niet op zijn sterfbed de evolutieleer verworpen heeft... |:(
Het voordeel is dat je apps gewoon lekker gecached kunnen blijven staan waardoor je wanneer je ze nodig hebt in theorie vrijwel niet meer zal hoeven wachten. Bij mn huidige telefoon met 1 GB RAM merk ik toch dat hij nog erg vaak een paar sec op een zwart scherm blijft hangen bij het openen van sommige apps. Ook bij het webbrowsen kan het in theorie best wel voordelen met zich meebrengen.

Ik denk dat het toevoegen van meer RAM meer voor de snelheid van telefoons doet dan het verhogen van de snelheid van het opslaggeheugen. (met name als je de prijs ook meeneemt in de berekening)
Een woord: Retailheaven. Ik ga nu nog mijn eerdere order daar annuleren en vragen naar deze.
Let op wat je zegt, en voordat iedereen die oude quote van Dhr Gates gaat quoten... Over 10 jaar is 4GB waarschijnlijk toch echt wel aan de krappe kant.

Ik vraag me een beetje af wat de nieuwe toptoestellen van samsung gaan krijgen, en of die eigenlijk niet een beetje vergeten waar het nou eigenlijk om gaat. Ik heb het idee dat heel veel van die android toestellen tegenwoordig een aantal basale features vergeten die de oude Nokia's wel hadden. (Correct me if I'm wrong)
idd. want ook de note 3 heeft weliswaar 3GB maar met switch tasking en het werken met dit toestel zie je een groot verschil met blackberry os 10 wat echt multitasking heeft en dus ook veel sneller is.

Dus 3GB of 4Gb zal hierbij niet helpen en is overbodig net als de snelheid maar wel leuk voor de specs.
"nooit gebruiken"

In neem voor het gemak maar aan dat jij ergens in de jaren 90 een PC hebt gekocht en Dee nog steeds gebruikt, steeds met niet nieuwste OS uiteraard, want die 1 MB ram zal wel genoeg zijn. Toch?
Ziet er niet verkeerd uit, en wat de kwaliteit betreft zal het met ZTE ook wel goed zitten. Toch jammer dat dit soort toestellen nooit richting Europa komen, erg jammer.

Uiteraard is 4GB wel erg aan de ruime kant, zal het besturingssysteem nooit gaan gebruiken...
Depends on the bloatware, mijn Note 3 presteert 't om anderhalf gig vol te krijgen met...ja wat eigk? Ik draai 90% van de tijd een browser met een paar tabs en winamp...
Pfff dat gaat wel hard de laatste tijd zeg.

2012: "Dat had ik 5 jaar geleden in mijn PC"
2014: "Dat heb ik ook in mijn PC"

4GB is zelfs in 2014 genoeg voor de meeste (doorsnee gebruikers) PC's.. Bizarre ontwikkeling voor een telefoon. Nuttig met de huidige apps weet ik niet, meer memory is altijd beter voor caching ed.

Wel een stap voorwaards om icm een docking station de traditionele desktop te vervangen, zeker als er straks een 3Ghz octacore standaard inzit.

(Ik zou overigens blijer worden van meer accuduur, een dag of 3 a 4 zou leuk zijn)

[Reactie gewijzigd door Pakjebakmeel op 28 maart 2014 17:00]

4GB aan RAM in je desktop? Dat vind ik vrij weinig op moment zelfs me HTPC is met meer uitgerust, zit toch al gauw 8GB aan RAM vol te jagen hierzo en dan doe ik nog niks geks
Dat ligt ook een beetje aan het OS wat je draait op je HTPC. Als dat Windows is, tsja... Op mijn desktop draait Arch Linux met Gnome 3.x en ik heb 8GB RAM. Als ik m'n machine aanzet 's ochtends en eens kijk naar het RAM gebruik dan zit dat tegen de ~900 MB aan. Dan staat er niks open.

Als ik dat doe onder Windows 8.1 pro (dualboot voor Netflix e.d) dan hikt hij toch al snel tegen de ~2 GB aan, dat is +/- 2x zoveel.
Ik heb W8 op m'n laptop. Daarop draait continu Outlook (mail en agenda), Waterfox met 10+ vensters, OneNote, SQL Server, Dynamics NAV classic (2x), word en excel.
Gaat redelijk in 4GB, meestal heb ik ~85% geheugengebruik dankzij mssql, anders 70-75.

Meer geheugen zou het wel sneller maken, 40gb in een testserver maakt nav supersnel.
Misschien moet je dan maar is zorgen dat je Arch Linux gaat cachen zodat je profijt gaat krijgen van die 8GB zonder dat het alleen maar makkelijk is voor zware applicaties.

Die ~2GB die windows gebruikt is inclusief caching iets wat Arch Linux niet lijkt te doen, dus die vergelijking is niet eerlijk.
Die 900 MB is als ik niks aan het doen ben. Zodra ik ga devven/serieus dingen ga doen gaat het omhoog.

Ik heb die 8GB (nu) omdat ik veel dingen vanaf source compileer, dan is het heel handig. Toegegeven: voor dag-tot-dag desktop gebruik is 8GB overkill waarschijnlijk.
Als je 8GB met 'niks geks' vol krijgt doe je toch iets dat niet gangbaar is. Ik heb 4GB en speel daarmee ook nog eens BF4 (720p Ultra) op Windows 8.1.

Maar ik klaag niet als ik meer krijg hoor, prijzen van de toestellen blijven toch hetzelfde, die zijn strategisch bepaald. Prop die toestellen lekker vol met high end spul. Ik wacht nog altijd dat we de toestellen draaiend kunnen houden zonder accu, puur op adapter, volgens mij belemmerd usb dit momenteel. Vervolgens op de eerste fabrikant wachten die zijn toestellen niet kunnen slijten en voor kostprijs verkopen. Die kun je dan als vanalles inzetten. Downloadserver, HTPC of wat je maar wilt zuinig&stil.
Waarom zou je een mobiele telefoon zonder accu willen draaien? Dan kan je beter naar een bordje kijken waar een ARM chip op zit https://www.google.nl/search?q=arm+board lijkt me wat logischer voor de doeleinden die je hebt.
Zonder accu, omdat de accu te heet wordt bij opladen en tegelijk hard leegtrekken door het toestel actief te gebruiken. Als je een zware 3D spel speelt lopen de meeste toestellen ook leeg ondanks dat de lader is aangesloten.
Zulke bordjes klinken natuurlijk logisch, maar zijn gewoon duurder als ze dezelfde high end hardware als de moderne smartphones hebben die je als je het goed volgt voor een prikkie kan krijgen.
Er zijn genoeg arm bordje te vinden die soort gelijke hardware hebben als de 'moderne smartphone' voor een prikkie. Bijv. http://www.hardkernel.com/main/main.php een QuadCore $65 en een OctoCore $139, nou wil ik wel eens weten welke telefoon voor een prikkie deze specs heeft?
mijn laptop heeft 4 gb (PC heeft 8 gb overigens) en met die 4 gb kan ik genoeg... gamen en interneten en allemaal tegelijk. Dus meer is niet beter .... het gaat er gewoon om hoe je ermee omgaat.
Dat dacht ik ook en het is ook 64bit dus dat pakt ook iets meer dan 32bit.
Zoals je hebt gezegd 8gb had beter geweest.
Als je meer RAM hebt gaat zo'n beetje ieder systeem meer gebruiken. WIndows 7/8 loopt prima op 4 Gb, meer is voor normaal gebruik echt niet nodig.
Ik heb nog geen Windows systeem gezien dat meer dan 4GB werkgeheugen in beslag neemt.
In mijn HTPC heb ik ook absoluut geen noodzaak gezien om meer dan 4GB te plaatsen.
In mijn laptop op van mijn werk (i5) met 8GB wordt zelden meer dan 4 GB gebruikt terwijl ik toch gemiddeld 6-8 programma's tegelijk gebruik (waaronder Notes mail :-( )
Notes, hebben we ook, wat een draak van een ding imo :/

Of ik moet me er dringend eens in verdiepen, één van beide.

[Reactie gewijzigd door Pure_evil op 28 maart 2014 20:13]

Geen idee wat jouw definitie is van een HTPC, maar 8 gig ram voor een toestel dat videobeelden moet weergeven is het nec plus ultra van overkill. Mijn 6 jaar oude HTPC speelt dagenlang 1080p af zonder 1 hapering met 2 gig ram. En waarschijnlijk ook met minder, maar ik had nu eenmaal nog 2 1 gig latjes liggen ...

Het is trouwens een tendens die ik opmerk als ik voor de lol eens HTPC's google. 99% van die dingen zijn gestoord overspec'd.

Anyway, dit toestel lijkt mij vooral een poging te zijn om "de eerste te zijn met ...". En in dit geval is dat 4 gig ram. Zeker gezien de beperkte levensduur van de gemiddelde smartphone kan je eigenlijk wel met zekerheid stellen dat dit zwaar overkill is en mogelijk een slechte invloed heeft op stabiliteit, prijs en stroomverbruik.
Ongebruikt geheugen = verspild

Ieder verstandig OS zal alle data die het van hdd/ssd leest cachen in het werkgeheugen mocht het nog een keer opgevraagd worden.

Uiteindelijk zal je dus als je PC lang genoeg aanstaan al het geheugen kunnen vullen met cache. Echter is de pressure/prioriteit laag dus als een applicatie hongerig wordt kan het ook vrijwel meteen weer worden vrij gemaakt.

Meer = beter maar 4GB draait ieder OS vooralsnog prima op. Ik ben fervent multi tasker op mijn werk laptop, 10x RDP, 10x Explorer, 10x IE tabs, stapels MMC's, veel commandant prompts, SSH sessies, lopende scripts, outlook, lync conversaties en redelijk wat background apps in de tray.

Ik ondervind geen geheugen tekort zelfs met mijn gebruik. Uitzonderingen daar, photoshoppers en 3d rendering etc. Ik had het ook over doorsnee desktop gebruik :-)
Voor 95% van de gebruikers is 4GB ook zat. Beetje internetten, af en toe een YouTube filmpje. Documentje tikken, muziekje luisteren, af en toe een simpel spelletje en uiteraard lekker sociaal op Facebook. Dan heb je bijna iedereen te pakken.
Zou toch fijn zijn als de hele inhoud van het flash geheugen bij het opstarten in het RAM geladen wordt. Zo heb je supersnelle acces times naar al je data op de telefoon. Geheugen wordt steeds goedkoper, dus waarom niet. Zal me niet verbazen als de mobiele devices hun logge en lompe broeders inhalen op een gegeven moment op sommige gebieden.
Wordt leuk 36 gig ram, om je flash in te laden 32 en dan nog es 4 werkgeheugen, succes als jij een telefoon weet te maken met zoveel geheugen in :p
Volgens mij was een soortgelijke situatie het geval tot Windows Mobile 4 of 5, alles werkte vanaf RAM. Batterij leeg stond gelijk aan alle gegevens kwijt :)
Niet helemaal anders was je telefoon gelijk dood als je je accu eruit haalde.

Het OS stond op ROM, en je data en instellingen inderdaad op RAM tenzij je een SD kaartje gebruikte dan stond de data op je SD.
Lol

Lijkt me niet bepaald handig.
Ziet android wel die 4GB?? Het is immers een 32-bit systeem.
Ja en je geheugenbussen zijn 40 bit dus je kan het nog allemaal gebruiken ook.
Oke, maar goed 2GB is voorlopig nog steeds ruim voldoende.
32-bit heeft ondersteuning tot 4GB dus waarom zou het niet werken. En zoals wttj zegt is het eigenlijk 40-bit.
Nou 40-bit dan wel maar 32 bit gaat maar tot 3.3gb.

Of verwar ik het met windows en linux?
32-bit kan tot 4GB geheugen adresseren, maar het gaat hier om het totale geheugen van elk apparaat. Een videokaart met 512MB geheugen zorgt er voor dat er nog maar 3,5GB werkgeheugen geadresseerd kan worden, en zo zijn er nog andere apparaten die er wat vanaf snoepen.

Zodoende lijkt het alsof Windows/Linux die 4GB niet helemaal kan benutten maar je moet al het geheugen dus bij elkaar optellen.
Ik dacht dat 32Bit enkel tot 3GB kon aansturen.
4GB ram lijkt trouwens veel, maar het valt wel mee in de praktijk. Ik heb zelf een Nexus 5 met 2GB ram, en vaak is dat al aan de krappe kant.
32 bit is eigelijk geen 32 bit, maar 40 bit (LPAE), dat kan tot 1TB aan RAM aan, zie DanTheBanjoman in 'nieuws: Details eerste smartphone met 4GB werkgeheugen verschijnen online'
4GB in totaal, dus 4GB RAM - (minus) alle apparaten die eigen geheugen hebben.
Nee, 4GB is de limiet voor 32-bit systemen. Die 3GB grens komt omdat op x86 hardware veelal PCI devices en dergelijke in het 3-4GB bereik worden gemapped omdat die maar 4GB ondersteunen. Zonder Physical Address Extensions (PAE) is een 32-bit CPU beperkt tot 4GB en door het mappen van die devices is er dus een deel van het fysieke geheugen niet bruikbaar.

Op systemen met PAE wordt het werkelijke fysieke geheugen tussen 3- en 4GB naar boven de 4GB gemapped, waardoor het extra geheugen wel beschikbaar is.

Microsoft heeft echter besloten dat het meer geld oplevert als ze de 32-bits varianten van desktopsystemen beperken tot 3GB RAM en voor alle hardware daarboven de 64-bit versie aansmeren.
Op mijn Sony Xperia Z heb ik meestal rond de 1,5 GB in gebruik, blijkbaar is dit dus wel nodig.
Mijn volgende telefoon zal er dan ook een worden met een 64-bit processor met 4+GB geheugen :)
Het is niet per se nodig, de reden dat je geheugen zo vol zit met Android is omdat Android apps cached. Vrijwel elke app zal dus onmiddelijk starten als die gecached is en hoe meer RAM, hoe meer apps gecached zijn.
De Chinese merken beginnen nu toch merkbaar grote stappen te maken. Het eerste wat me opviel was dat Oppo een nieuw high-end model tentoonstelde met daarin een 2000p scherm en een 50 MP-camera. Dat is niet misselijk en tegen een prijs van onder de 400 euro (omgerekend). Nu deze telefoon met meer RAM geheugen dan de huidige (Europese) modellen.
Het lijkt erop dat de groei van de bekende merken stagneert qua innovatie en deels ook qua features en de Chinese merken steeds meer en meer die markt gaan betreden en grote inhaalslagen slaan. Het is een kwestie van tijd voordat merken als Oppo en ZTE aardig wat marktaandeel kunnen veroveren.

Verbeterd aan de feedbaxk van wttj :)

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 29 maart 2014 12:49]

Je zal wel QHD bedoelen?

"De Find 7 komt in twee versies. De versie met een scherm met een resolutie van 2560x1440 pixels komt in mei of juni uit, terwijl de Find 7a met full-hd-scherm deze week al in de schappen zal liggen"

http://tweakers.net/nieuw...apixelfotos-te-maken.html

QHD 2560 × 1440

http://en.wikipedia.org/wiki/2K_(resolution)

[Reactie gewijzigd door bazookie_ op 28 maart 2014 23:49]

2000!K? dat is 1000x zo hoog als huidige schermen. Dus meer als 1000x1000 zo veel pixels. Lijkt mij vrij sterk.
Wel goed voor de verkoop iets van Resolutie: 1.920.000 x 1.080.000 }>
3GB is nog de uitzondering. Zelfs onder te topmodellen. Waarom dan nu al 4GB?
Waarom niet? Smartphones kosten veel geld dan moet er iets in ruil zijn verwacht ik dan!
Je kunt ze ook goedkoper maken in plaats van deze onzin erin te stoppen. Gaat puur om de specs, je hebt er namelijk helemaal niks aan.
Als 4 Gb in de high-end modellen komt krijg je 2 Gb in de mid-end. Kan je die gewoon kopen
Ik weet nog nog dat ik serieus naar de eerste Grand S heb gekeken vanwege de best wel nette specs...tot ik bij de accucapaciteit kwam. Sloeg gewoon nergens op. Ben benieuwd of ze de slechte reviews op dit punt van harte hebben genomen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True