Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties
Submitter: witeken

Intel komt in 2016 misschien met Core i-processors in de Kaby Lake-serie. Dit zou de derde generatie processors kunnen zijn die Intel op 14nm produceert. Onduidelijk is of de mogelijke release invloed heeft op de introductie van de 10nm-chips van de Cannonlake-generatie.

Enkele details over Kaby Lake verschenen op de Chinese site Benchlife, die dinsdag al informatie over komende Atom-chips publiceerde. Eerder verscheen de naam Kaby Lake al bij een recente graphics-driver, zag een forumlid van Anandtech. Als de informatie klopt gaat het Kaby Lake-aanbod sterk op dat van Skylake lijken.

De dualcoreprocessors in de U- en Y-lijnen voor laptops krijgen de Skylake-pch on die, net als de Skylake-voorgangers. De Y-chips krijgen tdp's van 4,5W en de U-modellen 15W en 18W. De gpu's betreffen de GT2 en GT3 met 64MB cache. Dan zijn er de quadcore in de H-lijn met tdp's van 35W en 45W en GT2-graphics. Nieuw is een quadcore met GT4-graphics met twee keer 128MB cache, maar details hierover zijn schaars.

De desktopprocessors van Kaby Lake blijven de LGA1151-socket van Skylake ondersteunen en de tdp's van deze S-modellen zijn 35, 65 en 91W waarbij die laatste een K-model met unlocked multiplier wordt. De S-processors voor desktops met GT4-graphics betreffen geen Kaby Lake-chips maar blijven Skylake-versies.

Het Kaby Lake-platform voor desktops gaat ondersteuning bieden voor usb 3.1 en ddr4, maar laptops op basis van het platform moeten het met usb 3.0- en ddr3-ondersteuning blijven doen, waardoor het er op lijkt dat die processors met de Series 100-chipset van Skylake gecombineerd blijven worden.

Als de informatie klopt, is het de vraag of het een voorbode is van uitstel van de chips die Intel op 10nm gaat produceren: de Cannonlake-generatie.

Intel Kaby LakeIntel Kaby LakeIntel Kaby Lake

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Onlangs zag ik wat aardige filmpjes die goed bij dit onderwerp aansluiten:

Hoe werkt de moderne transistor?
https://www.youtube.com/watch?v=IcrBqCFLHIY

Stapje complexer en hoe zit het nou met het aantal nanometer?
https://www.youtube.com/watch?v=rtI5wRyHpTg

Dat beantwoord redelijk de vraag van "waarom maken ze het niet gewoon even 10nm?"

Wellicht ook een aardige om door de Tweakers redactie een artikel over te schrijven.

[Reactie gewijzigd door Zyphrax op 25 juni 2015 19:32]

tick tock tick tock tick tock tick tock tock...tick?
Als een humoristisch bericht op tweakers +1 gemod wordt, moet het wel heel leuk zijn. Maar ik snap hem even niet.

Kan iemand het uitleggen?
Intel komt normaliter met een nieuwe lijn (vaak ook nieuw procede), de TICK. De directe opvolger daarvan is vaak een geoptimaliseerde lijn van hetzelfde procede, de TOCK. Dus elke TICK zou je een volledig vernieuwde lijn processors verwachten. Nu komen er dus ipv TICK's meerdere TOCK's achter elkaar.

Dit fenomeen verwoord alfred wel grappig, vandaar :)

Google maar eens op 'Intel Tick Tock'.

[Reactie gewijzigd door spokje op 24 juni 2015 20:40]

Volgens mij is het net andersom. Iedere TICK brengt een nieuw fabricageproces en kleine optimalisaties en iedere TOCK een geheel nieuwe micro architectuur op hetzelfde fabricageproces als de generatie daarvoor.
Intel brengt soms ook een refresh uit van een bestaande TOCK, zoals de Haswell Refresh.

Misschien is Kaby Lake gewoon de Skylake Refresh?
Het is omgekeerd |:(
Die shrink = tick
Nieuwe architectuur = tock
Ondertussen is het wel -1 maar het duid op de tick-tock strategie van Intel, zover ik het begrijp is elke generatie een tick of een tock en wisselen ze elkaar af, en dit nieuwsbericht gaat daar soort van tegen in.
Normaal is het de ene keer een die shrink (een tick) en de generatie daarna een optimalisatie van de die (een tock) en zo wisselt het elkaar af. Maar in het artikel lijkt het alsof het enkel tick tick is en geen tick tock meer zoals het de afgelopen jaren altijd is geweest. Wat dus zou willen zeggen dat intel haar strategie zou aanpassen, wat me zou verwonderen vermits het al jaren zo is en je moeilijk kan zeggen dat het niet werkt.

edit: post is terug +1, gaat lekker hier :D

[Reactie gewijzigd door samcool55 op 24 juni 2015 20:41]

Intel doet altijd nieuwe architectuur (tock) en daarna dezelfde architectuur op een kleiner procedť (tick). Haswell was op 22nm (tock), dan broadwell op 14nm (tick), dan skylake op 14nm (tock), en nu dus weer iets op 14nm (tock).
Met tick tock wordt aangegeven hoe intel zijn productlijnen met elkaar opvolgd. De "tick" is de introductie van kleinere chips en de "tock" is het verbeteren van de architectuur op datzelfde formaat. In het verleden hebben ze dit tick tock tick tock voort kunnen zetten.

Nu echter lijken ze een derde serie uit te brengen op 14 nm. Dat betekend dat het ritme van twee series op een formaat doorbroken wordt daarom: tick tock tock. De laatste ...tick zal zijn hoop op wel een nieuw chipformaat zijn na wat er op dit moment gebeurt met bijvoorbeeld de zoveelste rebranding waar AMD mee bezig is.
Hahaha, ware woorden
2 mogelijke oorzaken:
1. Verminderde concurrentie
Zeg nou eerlijk, AMD is niet echt goed bezig met CPU producten. Misschien dan Zen het wat beter doet.
2. Ze lopen tegen de limieten van silicium aan
Quantum mechanica begint een probleem te worden bij het verkleinen van de chips.

Wat de reden ook is ik vind het maar jammer. Maar ja wat doe je er aan?
Wat de reden ook is ik vind het maar jammer. Maar ja wat doe je er aan?
1. Door het juist het niet te gaan kopen! en aan intel het laten merken en weten dat je niet geintresseerdt bent in zulke praktijken.

2. langer met je processor omgaan. Je kan makkelijk 4 jaar met een processor doen met een overclock.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 24 juni 2015 23:56]

1. Waarom niet, als jij er als gebruiker op vooruit gaat moet je niet om wat voor reden dan ook het product maar niet kopen. Daarbij wat denk je van kant en klare producten zoals bij computer winkels / mediamarkt etc? Mensen gaan echt niet Nederland door in de hoop een laptop te vinden die nog een oude cpu heeft om reden dat je intel niet wilt steunen uit emotionele redenen..
2. Langer met je cpu omgaan? Dat is toch aan de gebruiker of die een nieuwe nodig heeft om welke reden dan ook ( defect, beperkingen en etc)

Jij kopieert een stukje van Bonobo en komt met een reactie dat je intel niet moet steunen, om reden dat je AMD wilt helpen? Anders zou ik niet weten wat de logica van jou antwoord is op de reactie van Bonobo. De reactie van Bonobo is inprincipe algemeen ( productie proces van in dit geval een CPU ) aangezien het gebruik van quantum mechanica /sicilium beperkingen op begint te leveren, daar kan Intel niet bizar veel aan doen he? Dat intel machtig is, oke, maar hun bepalen niet de algemene industrie over de gehele wereld mbt quantum mechanica.
Dus om met verwijten naar Intel te gooien begrijp ik totaal niet.

Indien ik er naast zit wil ik graag weten wat jij bedoelt met: zulke praktijken.
Welke praktijken? Vooruitstrevend zijn? come on :D
1. nee, dat zal een beetje raar zijn inderdaad.. maar als ik een nieuwe laptop ga halen ga ik natuurlijk niet voor de nieuwste met de nieuwste processor van intel. Aangezien intel toch aan het melken is en kleine prestatie sprongetjes aan het maken is, ga ik toch het verschil niet merken. Waarom voor de nieuwste gaan ?.. (geld verspilling heeft niks met emotionele dingen te maken...)

2. vele mensen upgraden de processor veelste snel en het zijn der te veel. Want ze denken dat ze toch iets sneller weten te zijn terwijl je geen verschil gaat merken. Natuurlijk, het is hun keuze.

nee, je ziet het totaal verkeerd. AMD heb ik niks mee te maken sorry, De architectuur is gewoon weg te sloom voor mijn doeleinden. Maar AMD mag toch nu wel even met iets nieuws gaan komen zodat intel een sprong kan maken en het toch interessanter kan laten worden. Want dit is gewoon uitmelken en niet met een innovatie komen.

blijkbaar vind u dat helemaal geweldig.. maar dit is niet vooruitstrevend maar gewoon incashen en de consument trap hier gewoon in. natuurlijk, ligt de schuld ook wel bij AMD.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 25 juni 2015 15:13]

Ik vind niks helemaal geweldig, ik draai nog een i7 2600, oftewel ik pas in jou verhaal goed thuis hoor. Maar wellicht duizende andere tweakers niet, probeer het ook vanuit andere te zien die wel een betere nodig hebben en het liefst de nieuwste / snelste / zuinigste. Er zijn veel doelgroepen.

MAAR, met jou reactie praat je vanuit jou eigen visie en vertel je andere wat ze moeten doen.
Dat jij en ik een lange periode met een cpu vooruit kunnen wilt niet zeggen dat andere tweakers geen profijt hebben bij een nieuwere gen cpu van intel.
Zonder overclock gaat ie zelfs nog langer mee!
Dat hangt er natuurlijk maar net vanaf of de CPU zonder overclock nog aan jouw behoefte voldoet. Het gaat er niet alleen maar om of de CPU fysiek dood gaat he, verreweg de meeste CPU's worden vervangen omdat de gebruiker meer snelheid wil... of althans dat was zo voordat nieuwe CPU's nauwelijks meer extra snelheid gingen bieden, zoals het de laatste jaren lijkt te zijn (mijn 2500K is na 4 jaar zonder overclock nog meer dan genoeg, en als dat niet meer zo is dan zit er nog een flink overclock potentieel in).
Ik bedoelde eigenlijk half-grappend dat een CPU harder kan slijten door teveel warmte als gevolg van een overclock. De stock snelheid is immers waar-ie voor bedoeld is.
Onzin, als je gewoon de juiste temperaturen aanhoudt en een normale volttage spanning toepast, kan de processor evenlang mee gaan als op stock settings.
Daar zit wel een aanname in, nml dat je je CPU niet te heet maakt.
Ik heb op dit moment nog een Q6600 ivm 4GB ram en een 120GB ssd.

Werkt prima. Ben dan ook geen gamer.
Q6850 + ssd256 + gtx8800 :)

(slecht moederbord, loopt vast bij OC, asrock 4core1333 viiv)

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 25 juni 2015 11:57]

De Q6600 met oc Naar 3,4Ghz gaat nog prima mee en kan nog vrijwel ieder spel op medium/high aan met de juist videokaart ernaast

heb zelf een Q6600 en 8GB DDR2 + HD5850 dat ding kan nu nog alles aan zou er eventueel nog een SSD + GTX960 in kunnen plaatsen en kan hij weer wat jaartjes mee

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 25 juni 2015 12:10]

Ik denk optie 2, het is al langer bekend dat het einde in zicht is van het steeds meer kleiner worden van de transistors. Dit komt omdat ze met het finfet procedť niet kleiner kunnen.

Interessante artikelen op tweakers:
nieuws: Samsung is begonnen met Finfet-chipproductie op 14nm
nieuws: ASML verkoopt 15 euv-systemen aan 'grote Amerikaanse klant'
reviews: De Wet van Moore is jarig: al vijftig jaar leidraad naar kleinere chips
nieuws: Imec toont transistortechnieken voor 7nm

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 24 juni 2015 22:40]

Ook nog een interessante aanvulling: nieuws: Imec toont transistortechnieken voor 7nm
Hierin wordt een recente wetenschappelijke ontdekking waarschijnlijk direct al aangetrokken door bedrijven. Hoe veel tijd zit er wel niet tussen bijvoorbeeld nieuws over doorbraken in zonnepaneelefficiŽntie en de daadwerkelijke toepassing er van? De verkleining van processors loopt echt op zijn eind met de huidige manier van transistorproductie en elke manier om de trend door te laten gaan wordt met beide handen aangegrepen.
Oop, die was ik vergeten te copy pasten. Grafeen staat dan wel om de deur:
nieuws: Wetenschappers gebruiken grafeen als bron voor zichtbaar licht
nieuws: Bedrijf brengt nog dit jaar lamp op basis van grafeen uit
nieuws: 3d-structuren gevormd uit platte grafeenfilm

maar de ontwikkeling is al enige tijd bezig en grafeen zelf is pas in 2004 geÔsoleerd. Ik ben benieuwd of het allemaal op tijd komt om de wet van moore in stand te houden. (het is dus ook niet echt een wet)

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 24 juni 2015 22:47]

Het is zeer sterk de vraag of er ooit een CPU uit grafeen gemaakt gaat worden. De fundamentele problemen zijn gigantisch, voornamelijk het gebrek aan bandgap. Een als ze die weten te introduceren, heb je dan nog wel de voordelen van grafeen?

Overigens zijn kwantum mechanische problemen al lange tijd aan de orde. Al schept het ook mogelijkheden, zoals flash geheugen.
Grafeen zal wel snellere en kleinere+ zeer efficiŽntie chips opleveren
Waarom? Kleiner is sowieso geen reden die ik zie. Sneller is erop gebaseerd dat grafeen enorm goed geleidt tov (gedoteerd) silicium. Dat doet koper ook. En beide hebben een soortgelijk probleem: Ze kunnen niet uitgezet worden.

En als je een transistor niet uit kan zetten dan heb je een gigantische lek stroom. Dat is al een probleem bij moderne CMOS processen, en doe dan dat probleem keer een miljoen/miljard ofzo. Oftewel gigantisch inefficiente chips die enorme vermogens gebruiken.
Misschien vinden we er nog wat op, maar dat is allesbehalve zeker.
hier komen nog wel oplossingen voor geloof ik, de eerste Silicon chip is ook op een soortgelijke manier gekomen.

Kleinere procede levert ook veel voordelen, ook bijvoorbeeld dat chips kleiner kunnen worden bijvoorbeeld in een smartwacht. metname handig als ze in de toekomst chips in mensen willen implanteren
Allebei fout, aandeelhouders willen meer winst doordat Intel de kosten drukt en daarom bezuinigt Intel op R&D en is de CapEx verlaagd. Meer winst door meer desktop processoren te verkopen is namelijk uitgesloten voor het eerst in 20 jaar, die markt krimpt. Puur bedrijfseconomische beslissing lijkt het me. Op lange termijn wordt Intel ingehaald door de concurrentie, Samsung en TSMC hebben bijvoorbeeld een hogere CapEx, maar dat is activistische aandeelhouders worst.
2. Ze lopen tegen de limieten van silicium aan
Dat dacht men bij 14 micrometer al, maar alles is al 1000x kleiner ;)
3. Vraag naar PC CPU daalt, men wilt meer mobiel zijn, dus vraag naar smartphone en tablet CPU stijgt.
Hierdoor lagere investering in ontwikkeling van PC CPU.
Geen nut om van Ivy naar Skylake te gaan, IPC boosts en de upgrade naar DDR4 + nieuw mobo is het niet waard.
Was in eerste instantie van plan om te wachten op skylake (zat nog op socket 775 C2Q). Toen ik erachter kwam dat de prestatiewinst zeer waarschijnlijk minimaal is tov de 2 generaties ervoor, ben ik voor een tweedehands Ivy bridge setup gegaan (I5 3570k + z77 + 16 GB DDR3). Scheelt een hoop qua kosten en het eventuele tekort aan rekenkracht wordt gecompenseerd door een OC.
Nadeel is wel dat de ietwat verouderde instructieset van Ivy bridge op termijn tekort gaat komen. Zal de komende 3 jaar iig wel loslopen.
Ik heb hetzelfde gedaan. Van een C2Q Q9550 naar een i7 3770. Een 4770 zit ook qua performance niet veel hoger dan een 3770, en voor de geÔntegreerde graphics hoef je het nou ook niet te doen. Had nog een GTX 580 liggen :)

Wellicht zullen de CPU's wat sneller verouderen ja, nu men met DDR4 geheugen en Intel's nieuwe GT4e grafische chip komt. Maarja, de tijd zal het zeggen!
Hoe weet je dat? Zijn er dan al reviews van de desktop versies van Skylake?
Betekent dit dat ik beter nog even kan wachten met de aanschaf van een Skylake serie processor?

Kaby Lake heeft wellicht wat upgrades. Ik ben niet echt hoopvol wat de 10nm-chips aangaat, omdat ik aanneem dat het in eerste instantie om energie-besparende chips gaat.
Dan kun je blijven wachten, er is altijd een volgende generatie waar iets beters aan is. En tussen twee opvolgende generaties zitten meestal niet erg grote stappen wat performance betreft.
Koop gewoon wanneer je het nodig hebt.
Is skylake dan al verkrijgbaar?
Ja, socket 1150 cpu's die eindigen op xxx5C
Nope, dat is Broadwell. Skylake wordt in augustus rond IDF gelanceerd als Core ix 6000-serie, icm socket 1151 en de 100-serie chipsets.

[Reactie gewijzigd door TomasH op 24 juni 2015 22:22]

Is daar al meer over bekend? Over Intels release party in augustus?
Zit er nog een i7 6 of 8-core ergens in de pipeline? Of moeten we het voorlopig met de 5960x doen?
Als het zo door gaat, gaat AMD de boot missen. Het gaat al niet zo goed met AMD en het zo echt zonde zijn als AMD uiteindelijk verdwijnt op de markt, het zorgt er voor dat Intel scherp blijft. Maar even terug komen op deze nieuwe ontwikkelingen, ik kan het alleen maar toejuichen! Het zo betekenen dat we steeds zuinigere CPU's krijgen met de zelfde prestatie!
ben ik de enige die bij de PCH een reÔncarnatie van de goeie ouwe southbridge zie ?
Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat het onderzoek naar kleinere procedes war vertraging op heeft gelopen en dat ze een jaar extr op 14 nm moeten bakken. En het zou zomaar kunnen dat we over 3 jaar pas op 10 nm zitten. Het is allemaal niet erg, uiteindelijk gaat de technologie wel verder.
Heb ik goed begrepen dat ik met en skylake processor 4k videos kan afspelen? Dus zonder tussenkomst van een videokaart?

http://wccftech.com/intel...12-4k-resolution-support/
aaaah yeaaah, 20 PCI-E 3.0 lanes! eindelijk pci 3.0 x4 SSD in combinatie met een SLI setup :)
Volgens mij gaan er altijd 4 naar de chipset (Z97). De huidige processors hebben ook 20 lanes, maar er gaan er 4 naar de chipset waardoor je er dus "maar" 16 over houdt ;) . Als je van lanes houdt, moet je naar X99...
Volgens mij niet, want er gaan direct vanaf de PCH 20 lanes vanaf, anders zou die 20 lanes toch naast de DMI 3.0 interface staan? Hieruit gezien zou ik denken dat er dus ongeveer 24 Lanes naar de PCH gaan, 4 naar alle controllers en 20 Lanes naar de rest.
Je rekensommetje klopt niet. Momenteel heeft een Haswell/Broadwell processor 16 PCIe 3.0 lanes, niet 20, de PCH of chipset heeft daarnaast nog eens 8 PCIe 2.0 lanes. Akkoord in totaal is dat een bandbreedte van een 20-tal PCIe 3.0 lanes, maar het zijn dus niet effectief 20 lanes. https://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1150

Met Skylake gaat de meest high-end PCH 20 PCIe 3.0 lanes krijgen in de plaats van de 8 PCIe 2.0 nu, als de geruchten kloppen (de Z170, opvolger van Z97), en zal maximaal 3 M.2 PCIe 3.0 x4 SSD's ondersteunen. Dit is bovenop de 16 die de processor heeft voor de GPU.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 24 juni 2015 22:58]