Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Op internet zijn nieuwe slides verschenen van Intels Skylake-platform. Onder andere staan de cpu- en gpu-prestatieverbeteringen voor de Y-, H-, U- en S-series genoemd. De Y-serie, waar de huidige Core M onder valt, lijkt er het meeste op vooruit te gaan.

De slides zijn verschenen bij Fanless Tech, die regelmatig correcte Intel-informatie naar buiten brengt. De cpu van de Y-serie zou bij Skylake 17 procent beter presteren, gemeten met SPECint_rate_base2600. De gpu zou 41 procent beter presteren volgens Intel, afgaande op 3DMark 11. Ten slotte zou er een toename van de accuduur van 1,4 uur waar te nemen zijn bij Skylake versus Broadwell, gemeten bij het afspelen van een 1080p-video op een systeem met accu van 35Wh. De Y-serie is de lijn ultrazuinige processors die Intel onder de noemer Core M voor tablets en 2-in-1-systemen maakt.

De prestatiewinst van de cpu van de zuinige U-serie voor ultrabooks zou maximaal 10 procent bedragen, terwijl de gpu er 34 procent en de accuduur er bij het genoemde scenario 1,4 uur op vooruit zou gaan. Voor de H-serie van regular voltage-processors zou de winst voor de cpu en gpu respectievelijk 11 en 16 procent bedragen, terwijl dit bij de desktopchips 11 en 28 procent wordt.

Eerdere slides spraken van een toename van 50 procent bij 3d-games dankzij de GT4e-gpu van Skylake en Intel herhaalt dat in de nu vrijgegeven slides. Ook de overige verbeteringen van Skylake worden op een rij gezet. Het platform krijgt ondersteuning voor emmc 5.0, sdxc 3.0, csis en usb on-the-go, althans, systemen met de Y- en U-processors. Verder komt er ondersteuning voor pci-e 3.0, bluetooth 4.1, lte cat. 6, Wireless Display 6.0 en draadloos laden van pc's via de A4WP-standaard.

Ook zijn er verbeteringen op het gebied van encoderen van hevc-videocontent en maakt Intel melding van de mogelijk een 'Skycam' te integreren in laptops en tablets. Deze biedt een maximale resolutie van 16 megapixel en kan 4k-videop op 30fps schieten. Verder wordt de RealSense-technologie uitgebreid met een 'world facing'-blikveld, zodat niet alleen de gebruiker maar ook de omgeving herkend kan worden. Dit laatste kan volgens Intel onder andere voor het scannen van objecten en het spelen van augmentedrealitygames gebruikt worden.

Skylake slides IntelSkylake slides IntelSkylake slides Intel

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

17% IPC increase or what? Beetje vaag
En waarom heeft de mobiele Y versie een grotere cpu boost? Verschil in achitectuur?

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 24 juli 2015 15:16]

Nee, ze zeggen eigenlijk bar weinig over single thread performance verbeteringen. Op de slide staat dat ze 10-17% sneller (dan Broadwell) zijn op SPECint_rate_base2006, en dat is de throughput versie van de SPECcpu2006 benchmark suite, en dan het deel wat niet zwaar op floating point berekeningen leunt. Dat het de throughput versie is betekend dat alle cores/threads gebruikt (kunnen) worden voor deze score. Ze geven geen eenduidig beeld of single thread performance verbeterd is. De 10-17% snelheids verbetering kan uit veel verschillende hoeken komen; de hele chip op een iets hogere clock kunnen draaien binnen de zelfde power envelope vanwege power optimalizaties, meer geheugen bandbreedte, iets grotere caches, verbeterde afhandeling van hyperthreading, en heel misschien ook wel een klein beetje meer IPC voor single thread.

Wat betreft de grotere sprong in Y; mijn beste gok is dat dat te maken heeft met de power envelope en dat ze die een grotere frequency boost konden geven. Ik denk dat de innovaties in Skylake vooral in de GPU en andere componenten op de SoC gezocht moeten worden, en niet zo zeer aan de kant van de cores. Haswell was daarbij namelijk al een flinke verandering ten op zichte van Ivy/Sandy bridge, omdat ze de core een stuk breder hadden gemaakt met meer executie units.
Ah. Ik dacht dat voor eerlijke resultaten alles op dezelfde clock liep. Zo moeilijk moet dat toch niet zijn :p
Waar is de M en HQ/MQ serie gebleven?
Voor de H-serie van regular voltage-processors zou de winst voor de cpu en gpu respectievelijk 11 en 16 procent bedragen, terwijl dit bij de desktopchips 11 en 28 procent wordt.

Zoals ik het lees zijn de HQ / MQ en M aanduidingen vervangen door alleen een H.
De desktop cpu's krijgen namelijk een C of R aanduiding.
Wordt er niet duidelijker op vind ik
Je hebt inderdaad gelijk. De vijfde generatie (Broadwell) toont enkel nog U en H varianten. De HQ variant is door de toevoeging van de Q een quad core. De H variant zal de M variant vervangen. Zoals je in de tabel hieronder ziet wordt je waarschijnlijk door fabrikanten gedwongen om te kiezen voor een i5 U variant. Nu is het ook al zo dat je goed moet zoeken naar laptops met een normale krachtige M processor. Bij nieuwere generaties processors zullen we denk ik enkel nog U varianten tegenkomen. http://s8.postimg.org/4ui02ccit/New5th_Gen_Quads.jpg
En aanduiding "C" wordt wat "K" nu is.
Aanduiding "R" betreft embedded / vastgesoldeerde cpu's zoals we dat bij de HQ van mobile ook hebben gezien.

Edit: HQ it is, en niet MQ idd Marcel87 - Tnx!

[Reactie gewijzigd door Ting87 op 24 juli 2015 15:37]

MQ was bij mij weten nooit gesoldeerd. Dit is/was een PGA processor, met pinnetjes dus.

Voor de rest twijfel ik of het onduidelijker is geworden. In het verleden toch best chaotisch met al die prefixen erachter. Misschien dat de tech straks ook wat vereenvoudigd is, dan is het niet meer nodig om zoveel verschillende cpu's uit te brengen met andere prefix en nummers. Nog maar even afwachten of de lijst met processors verder wordt uitgebreid.
Je hebt gelijk, HQ was gesoldeerd. Heb de andere reactive ook maar veranderd! :)
Bij mij was de HQ nooit gesoldeerd, gewoon los met een socket. ;)
Q: Can I upgrade my i7-47**HQ microprocessor?
A: No. BGA processors, like this one, are soldered on a board, for that reason upgrading or replacing them is extremely difficult.

I7-4710HQ --> FCBGA1364
I7-4710MQ --> FCPGA946
https://en.wikipedia.org/wiki/Ball_grid_array

[Reactie gewijzigd door Ting87 op 24 juli 2015 17:01]

Het is op zich niet vreemd dat de meer verbruikende modellen verdwijnen. Wat heb je immers aan een laptop die direct leeg is. Windows gaat gewoon niet heel optimaal met de accu om. Laat je Chrome of Internet Explorer open staan dan zie je constant een cpu load.

Verder valt het zo ver ik weet wel mee met de performance verschillen. De i5 4300U is standaard 1.9 GHz maar heeft een turbo tot 2.9 GHz (2.5 GHz in mijn Surface Pro 2), terwijl de i5 4300M van 2.6 tot 3.3Ghz loopt. Op passmark is het verschil 3753 vs 4431=18%.

Als je echt power nodig hebt dan pak je een dekstop i5 4690K met 7751 punten. Het werkelijke verschil kan nog weleens groter zijn omdat de i5 U serie over hyperthreading beschikt terwijl de i5 4690K dat niet heeft. Desnoods plaats je het geheel in een mini-ITX formaat in een kastje van 20cm wat je achter je monitor plaatst. Een combinatie van twee devices (een gaming pc van 800 euro en een office laptop van een vergelijkbaar budget) is wat mij betreft zinniger dan een gaming laptop van 2.5+kg. Enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk (vliegreizen buitenland oid, met de auto heb je een ITX pc zo mee).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 24 juli 2015 13:50]

En toch is een mee te nemen, maar niet echt lekker om te tillen voor dagelijkse treinritten of op school of je werk ofzo, laptop die heel erg krachtig is met een goede losse GPU om mee te nemen naar vrienden en daar als een malle te gamen samen een heel erg fijne laptop hoor.

Maar is natuurlijk wel een heel erg niche product, dat snap ik ook wel.
Ik zou eens kijken naar een kast als de Bitfenix Prodigy. Die til je zo mee, heb je alleen nog een monitor nodig :+
Deze is nog veel beter
http://silverstonetek.com/product.php?pid=607&area=en
http://silverstonetek.com...model=RVZ02&area=en&top=C

je zult verstelt staan wat hier allemaal in kan.

[Reactie gewijzigd door mysterieworld op 25 juli 2015 00:23]

Maar dat betekent dus ook tegelijkertijd dat er geen PGA-processors meer van komen. M/XM/MQ waren vooralsnog altijd losse CPU's die je kon verwisselen/upgraden. H/HQ/Y en U zijn bij mij weten altijd al BGA-processors geweest, ofwel gesoldeerd op het moederbord.

Op zich wel jammer dat ze er dan blijkbaar de brui eraan geven. Niet dat je elk half jaar upgrade, maar het was wel handig. Naast bijv. je moederbord kapot, dan kon je in elk geval je CPU behouden. Wellicht dat het komt omdat laptops steeds dunner worden en zodoende direct solderen handiger/platter is.
Helemaal niet verwarrend... 8)7
Desktop "up to 11% faster" :'(
Ik zie vooral een hoop nieuwe features, inclusief stevige versnellingen van grafische applicaties & video. Ikzelf zie ik best interessante ontwikkelingen. Da's wat je verwacht van een "tock". Extra snelheid verwacht je bij een "tick".

Sowieso: extra snelheid van de desktop? Lekker interessant (riep ik vanachter mijn i7u die vooral aan het slapen is :) ).
Sowieso: extra snelheid van de desktop? Lekker interessant (riep ik vanachter mijn i7u die vooral aan het slapen is :) ).
Hangt er helemaal vanaf wat je met je desktop doet. Met wat office en zo nu en dan eens een filmpje geef ik je groot gelijk. maar als je flinke dingen gaat renderen of grote optimalisaties/simulaties draait, dan kun je niet genoeg rekenkracht hebben.
Slaat inderdaad nergens op al die argumenten over processoren die nu toch al krachtig genoeg zijn. Dit ligt inderdaad totaal aan het type software, en veel software kan bij lange na niet alle 4, 6 of 8 cores totaal benutten.

Sommige applicaties/games kunnen maar totaal 1 of 2 cores benutten, en worden dus alsnog gelimiteerd, vooral als je juist nog meer snelheid nodig hebt...

En dan kan je zeggen, tjah; Koop nieuwe software, dan moeten die developers maar hun project, programma of game of whatever aanpassen. Tjah in zo'n wereld leven we helaas niet. Er komt geld bij kijken, manpower, en wilskracht.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 25 juli 2015 01:27]

Ze ditchen nu net het tick-tock gebeuren.
Ze zeggen dat o.a. omdat ze problemen hebben met snel doorvoeren van nieuwe procedé's, maar ik denk dat het deels te maken heeft met het feit dat ze simpelweg meer en meer moeite hebben de CPU zelf echt sneller te maken.

Laten we eerlijk zijn, voor het gros onder ons kan die iGPU gestolen worden. Het blijft een aanhangsel van een markt die Intel probeert te veroveren.

Van mij mogen ze, nu ze tick-tock toch hebben gedumpt, twee lijnen processoren maken. Een met iGPU en een zonder. Misschien komt er dan weer meer ruimte voor CPU waardige optimalizaties e.d.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 25 juli 2015 01:23]

Was broadwell ook niet al een 40% verbetering voor de GPU op desktop? En nu weer 28%? Indrukwekkend! Of haal ik dingen door elkaar?
Tjah, wat je indrukwekkend noemt.

Stel de iGPU is 1% van de snelheid van de snelste dedicated GPU's, dan doet 50% snelheidswinst relatief weinig.
Dat is het dus niet. de huidige Iris pro is al behoorlijk competatief met de low-midrange mobile gpu's en dat met een veeeel gunstiger stroomverbruik. iris pro 6200 is al vergelijkbaar aan 940m als ik me niet vergis en de volgende gen gaat gaar daar dus weer 50% overheen. Dus voor laptops zeker interessant.

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 26 juli 2015 10:15]

Als je dan toch performance belangrijker vind, want daar gaat dit artikel toch over, meer GPU performance, who cares about power consumption?

Als je zo nodig een laptop wilt die grafisch snel genoeg moet zijn voor bepaalde doeleinden, zijn er genoeg opties die zowel een iGPU als dedicated GPU aan boord hebben. Er zijn zelfs systemen die real-time kunnen omschakelen, en de discrete GPU totaal uit kunnen zetten. Dus minimaal stroomverbruik, en krachtige GPU wanneer nodig...

Dit lijkt me gewoon 'leuk' voor goedkope of kant en klare computers, waar je voor een paar tientjes een even goede discrete graphics card in kan pleuren voor dezelfde, of betere performance.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 7 augustus 2015 00:42]

Ik heb de nieuwe i5 5675c en die heeft een Iris pro 6200.
Best een vlotte gpu hoor, kan er aanzienlijk meer mee als d normale Intel HD gpus
zitten die RealSense camera's nou al in veel laptops/tablets verwerkt?
Op dit moment een handje vol (13 stuks of zo?). Met Windows 10 wordt het wel een must vanwege Windows Hello.

https://www.youtube.com/watch?v=Q0oSdmOxrGg

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 24 juli 2015 14:13]

ah cool, dat wist ik nog niet. lijkt mij wel mooi als steeds meer apparaten het zouden hebben
Hoor steeds minder over hdmi 2.0 gaan ze die boot nou missen met skylake? ;( wil me toekomstige laptop namelijk ook aan me uhd tv kunnen hangen
dat kan als met 1.4, maar niet op 60 hz.
Klopt maar gebruik dus sinds kort een 40inch UHD tv als monitor voor me dekstop en dan is 60hz wel cruciaal. Ook 24fps video speelt waardeloos af op 30hz heb ik gemerkt.
Is er iemand die mij kan uitleggen hoe de naamgeving van de Intel processors werkt (of verwijzen naar een pagina die het goed uitlegt)? Ik snap dat Broadwell en Skylake namen zijn voor de generaties en i3,i5,i7 een categorisering aangeven, maar alle processors hebben ook weer een naam. Geeft het eerste getal (bijv 5 in 5500U) de generatie aan? Hebben de letters een bepaalde betekenis? Betekend een hoger getal over het algemeen een betere processor?
Dat getal is inderdaad (vaak) de generatie. En die letters en cijfers kun je het beste vergelijken op iets als http://ark.intel.com/. meestal is hoger duurder en meestal ook wel "beter".
11% sneller dan broadwell?
Ik neem ff aan dat ze alles vergelijken met broadwell of is dat fout?
Ja, in de slides staat Broadwell t.o.v. Skylake vermeldt.
Stom van me, thanks
Ik kan niet wachten op de volgende Core i7 NUC met Iris Pro GPU van de Skylake generatie. Iemand al hierover meer van gehoord? Voornamelijk over of de Skylake NUCs Iris Pro krijgen of de normale Iris zonder Pro.
Normaal zit Irin in i5 en Iris Pro in i7.
Nu nog de prijszetting.
Een Core i5-4690K kost zo'n 250¤. De Core i5-5675C 290¤.

Komt de i5-6600K er bovenop qua prijs, of er tussen en schuift de rest wat naar beneden?
Meestal worden vooraande generaties goedkoper gemaakt en komt de nieuwe op het oude prijspunt.
Zo werkt het met GPU's, maar niet met Intel CPU's. Kijk bv eens naar de prijs van de Core i5 3570K pricewatch: Intel Core i5 3570K Boxed. Geďntroduceerd in 2012, opgevolgd in 2013 en toen heel kortstondig goedkoper geworden maar sindsdien eigenlijk alleen maar even duur of duurder dan bij introductie. Wanneer Skylake verschijnt, stopt Intel gewoon met de verkoop van Haswell processoren, dus al wat daarna komt, komt uit stock.
En daaraan kun je nu merken dat AMD niks interessants op CPU gebied heeft, dat is nml wel eens anders geweest.
Je kunt het nog zien aan het bestaan van de Pentium G3258. De Athlon X4 760K en 860K vormden wat concurrentie onder de ¤100 en Intel introduceert dan maar een overklokbare Pentium om goedkoper ook meer performance te bieden. Maar dat is ver weg van de Core i5 en Core i7, dus daar moet je geen prijsdalingen verwachten. Een goedkope Intel quadcore was anders wel leuk geweest, de Core i3 zoals die nu is, vind ik een onzinnige tussenstap. Maak daar ook quadcores van, zonder HT en zonder turbo, of hou ze zoals ze nu zijn maar zet er ook een overklokbare variant bij. De G3258 heeft nu als nadeel dat sommige games niet willen opstarten op een dualcore, zonder echte reden.