Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties

Intel zou van plan zijn om de nieuwe processorgeneratie met codenaam Kaby Lake begin 2017, tijdens de CES-elektronicabeurs, te introduceren. Rond dezelfde tijd zou AMD de processors op basis van zijn nieuwe Zen-architectuur willen onthullen.

Dat schrijft althans Digitimes op basis van zijn bronnen bij Taiwanese techbedrijven. Met geruchten over Intel en AMD heeft Digitimes het vaak bij het rechte eind. De site spreekt van uitstel omdat analisten de introductie eind 2016 hadden verwacht, maar officieel hebben AMD en Intel geen introductiedatum genoemd.

Bovendien staat een officiële introductie bij de CES in Las Vegas, begin januari 2017, de eerdere beschikbaarheid van systemen met de nieuwe processors niet in de weg. Dat was bijvoorbeeld evenmin het geval bij Intels introducties van Sandy Bridge en Broadwell.

AMD maakte eind vorig jaar zelf al bekend dat de eerste Zen-processors op zijn vroegst eind 2016 zouden verschijnen. Op roadmaps van Intel stonden de eerste Core Y- en U-processors voor laptops van de Kaby Lake-generatie voor een release halverwege het derde kwartaal van 2016, maar systemen met die chips zouden nog steeds eind 2016 beschikbaar kunnen komen.

Zen moet voor AMD een grote sprong voorwaarts betekenen wat zijn processors betreft, vooral dankzij een betere ipc, of instructions per cycle. Kaby Lake wordt naar verwachting een bescheiden update voor Intel-processors. De generatie is de derde stap van Intels 'process-architecture-optimization'-strategie. De chips worden net als Broadwell en Skylake op 14nm geproduceerd, maar bevatten ten opzichte van die generaties enkele optimalisaties.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

Hm. Dat staat haaks op de geruchten dat AMD's Summit Ridge CPU's juist naar oktober 2016 werden getrokken...

In zekere zin snap ik dat het voor AMD op papier een goed idee lijkt om de nieuwe CPU's grofweg tegelijk met Vega, de nieuwe top-GPU te presenteren. Maar aan de andere kant hebben ze nu een hype-train opgestart met de RX 480, die vrij tragisch weer tot stilstand sukkelt als er vervolgens tussen 27 juni en januari 2017 niks gebeurt.

Bovendien heeft wachten op Kaby Lake voor de gemiddelde consument betrekkelijk weinig toegevoegde waarde, afgaande op de leaks. Ik was dus bijvoorbeeld zelf bereid een Summit Ridge launch in oktober nog net even af te wachten, omdat dan de nieuwe videokaarten toch pas echt goed beschikbaar en stabiel van prijs zullen zijn (1070/1080/Polaris) (en ikzelf terug van vakantie), maar wilde niet op Kaby Lake wachten. Om een aankoop nou helemaal tot Q1 2017 uit te stellen is wel weer een hele grote stap, en dan wordt het dus gewoon Skylake, gezien AMD's huidige aanbod... Een maandje langer wachten is 1 ding, een half jaar langer wachten is alleen leuk als je eigenlijk nog geen nieuw systeem nodig hebt.

Ik denk dat AMD hier vergeet dat ze niet helemaal in dezelfde luxe-positie als Intel zitten, en gewoon actief aan hun naam en marktaandeel moeten blijven werken. Men blijft niet massaal geduldig wachten op het nieuwste AMD-product omdat dat sowieso de meest voor de hand liggende keuze is. Ze moeten mensen blijven overtuigen.
Dat valt wel mee. Er zijn op dit moment nog maar weinig toepassingen waar je een nieuwe processor voor wilt hebben. De bestaande doen het nog uitstekend. Ik draai nog op een AMD 8350. Weliswaar overgeklokt naar 5GHz. Maar die kan nog prima mee. VR moet de nieuwe aanjager worden voor een nieuwe technologische revolutie, maar op dit moment staat VR nog in de kinderschoenen. De huidige headsets zijn (te) duur en hebben matige specificaties. Zodra VR eindelijk begint aan te slaan bij het grote publiek, is er weer reden voor de gemiddelde consument om eens aan betere pc specs te gaan denken.
Maar juist omdat het al zo'n tijd relatief stilstaat beginnen nu mensen met i5 2500's en i7 750's pas te upgraden enzo, als ik de V&A zo zie, omdat die systemen inmiddels gewoon echt oud worden. Er is een hele golf aan socket 1156/1150 onderdelen te koop. Zelf wil ik van een 4,5 jaar oude laptop weer naar een desktop upgraden, omdat ik nu pas wat prestatiegebrek begin te merken. Kijk, de mensen die van 4e/5e generatie Intel's of AMD 8350's etc. komen, zitten natuurlijk voorlopig prima. Maar er zijn zat mensen die inmiddels al 5-6+ jaar op een systeem zitten, die zo langzaamaan wel weer eens aan wat nieuws toe zijn. Dan ligt het niet voor de hand om iets aan te schaffen dat al uit 2012 stamt - dan ga je voor wat soort van recent is. Ik weet niet of de nieuwe koelers op de 8350/8370's dan genoeg meetellen als "refresh" om als nieuwe/recente CPU te gelden...

Natuurlijk krijg je met volwassen VR-markt weer nieuwe impulsen, maar als je nu aan iets nieuws toe bent is dat toch net even te ver weg...
Aan de onderkant van de markt is er waarschijnlijk meer vooruitgang geboekt dan jij denkt.

Ik heb zelf recentelijk een Skylake G4400 aangeschaft, een 3.3 GHz dual core. Die budget cpu is significant sneller dan een 3.6 GHz overgeclockte E8400. Het ding is bovendien 41% sneller op single threaded dan een i7 920. Dus voor veel games, met name de wat oudere, is hij gigantisch veel sneller. Op quadcore moet hij natuurlijk wel wat inleveren (24%). Aangezien veel games nog altijd zwaarder op één thread leunen heb je vaker een betere spelervaring op de Skylake dualcore.

Voor ik mijn in die cpu verdiepte, was de bedoeling om hem te gebruiken in mijn NAS. Maar toen ik naar de benchmarks keek realiseerde ik mij dat de onderkant van de markt echt heel erg snel is geworden! Als je vroeger een instap cpu kocht dan kon je in veel games gewoon niet uit de voeten. Deze cpu van 60 euro gaat eigenlijk het gros van de games wel draaien.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 8 juni 2016 17:12]

Dat is dan wel weer leuk om te weten. Ik had met een schuin oog gekeken naar de G4400 voor in een mITX-systeempje bij de TV, met deels oudere games in het achterhoofd. Vroeg me toen toch af of dat beetje zou draaien, maar wel dus. Toen besloten gewoon even door te sparen voor een krachtige (full ATX) desktop, aangezien ik dan via Steam Link toch al op TV kan gamen. Maar als ik ergens in de omgeving dus wat onderdelen tegen een zacht prijsje kan overnemen (case, SSD, voeding) ben ik met een G4400 en mobo dus al heel eind, voor <200 euro. Niet slecht, misschien toch leuk om erbij te hebben.
Ik gebruik hem als gasten (3e) game pc, games als Borderlands 2 draaien gewoon dik 90 fps. In gebruik met Internet/YouTube/etc is er geen verschil merkbaar met mijn 2500K en 4670K. Games als GTA V moet je er natuurlijk niet op gaan spelen, dat heb ik überhaupt niet geprobeerd.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 8 juni 2016 17:12]

Ik denk dat de noodzaak van upgraden vooral ligt bij gamers die de allerbeste specificaties willen. Ik ben zelf geen gamer en gebruik nog steeds met veel plezier een systeem met een 2e generatie Sandy Bridge Core i7 K2700 processor met daarnaast een ATi Radeon HD5770 videokaart, net zo'n oud beestje, maar voor hetgeen wat ik er mee doe (audio-video bewerking en casual gebruik) snel zat.

Vergeet niet dat de grootste performance boost verkregen wordt door je oude mechanische harde schijf er uit te gooien en hier een SSD voor in de plaats te zetten. Als er iets is dat een PC of laptop "vleugels" geeft is het wel een SSD. En omdat daarvan de prijs de laatste paar jaar zo snel gedaald is, is dat voor veel mensen een goedkope manier om de PC of laptop een stuk sneller te maken. Veel sneller dan wanneer je een nieuwe moederbord (want nieuwe socket), een nieuwste generatie Core i CPU en wellicht ook nieuw geheugen, (want DDR4) zou nemen. Alleen voor de echt oude systemen zoals Pentium 4, Celeron, Core2Duo, etc. is het zinvol te upgraden.

Maar als je nu een tweede of hogere generatie Core i CPU hebt, maar nog geen SSD, dan zou ik die toch maar eens eerst gaan aanschaffen..

[edit typo's]

[Reactie gewijzigd door Interstellar op 8 juni 2016 22:15]

Ik heb mijn 8350 anders al 3 jaar geleden verkocht omdat het niet meer genoeg performance was. Denk dat je je er een beetje op verkijkt. Ja het komt nog mee, nee het is geen prestatie monster (ondanks de hoge clocks met bijbehorende hitte).
Naja, dat geloof ik op zich best - ik heb het zelf niet kunnen proberen. Mijn vergelijkingsmateriaal bestaat een mobiele 3rd gen i7 (en een nog oudere mobiele Core2Duo op 2,2 Ghz), maar dat is dus eigenlijk precies mijn punt in m'n eerste post, hierboven: het wordt echt wel tijd voor een wat moderne optie in het AMD-assortiment.

Het zal ongetwijfeld uitmaken wat je ervan verwacht en mee doet, enzo, maar voor het hogere segment heeft AMD al een paar jaar moeite om te overtuigen. De 8350 was in 2012 eigenlijk voor veel dingen nog aardig competitief, afgaande op de reviews van toen, maar legt het in de recentere tests al een tijdje af tegen de gemiddelde i5 en sinds Skylake zelfs tegen de i3's. Tsja.
ik game anders al jaren op een AMD X6, en pas de laatste tijd begin ik bij sommige games te merken dat het misschien toch iets te traag is. maar het meeste speel ik nog steeds op hoge instellingen
Ja het komt nog mee, nee het is geen prestatie monster
Het is maar wat je precies doet met je pc, en hoe hoog je eisen liggen, maar mee komen is voor mij nog goed
met een goede videokaar is de 8350 nog steeds genoeg ( vooral op 5 ghz ) trekt deze de meeste game,s nog makkelijk op 60 fps < genoeg ( meeste hebben geen 100-144 hz monitor.
Er zijn wel games die meer hangen op de cpu ( en dus performance loss hebben ) maar dit is een kleine 5-8% van de games ( en meestal zijn deze games nog makkelijk te spelen rond de 30-60 fps )

[Reactie gewijzigd door dragnar12 op 8 juni 2016 18:49]

Overgeklokt naar 5 Ghz ? Wil ik niet weten hoeveel stroom jij verstookt :X
3500 kWh per jaar. Alles in mijn huis is elektrisch. Airco vaatwasser, oven, magnetron server die mijn home automation regelt, vloer verwarming, tv die 10 uur per dag aan staat. Een gezin met twee kleine kinderen. Ik betaal maar 67 euro per maand. Mijn CPU verbruikt geen drol. Hij komt ook zelden op 5Ghz. De meerprijs van een Intel haal ik er echt niet uit over de levensduur van mijn CPU.

Iedereen staart zich altijd blind op het max verbruik van de CPU. Wat de reviews en tests nooit meenemen is hoeveel meer kwh je nou verbruikt bij gemiddeld gebruik over een jaar. Want dan blijft er geen noemenswaardig verschil meer over.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 9 juni 2016 09:54]

In jouw geval miscchien. Als de pc echter 24/7 draait kan het aardig oplopen, weet ik uit eigen ervaring. Scheelde mij iig 2Kwh pér dag en dat was met een i7 920 op 4Ghz.

Staar mij dus helemaal niet blind, ik praat uit eigen ervaring en die liegt er niet om.
Je kan wel degelijk de meerprijs eruit halen, bij een duur van 4 a 5 jaar. Het is maar net hoe intensief je de pc gebruikt.
Waarom zou je überhaupt je pc 24/7 laten draaien? En al helemaal 1 die 2Kwh verbruikt per dag. Dat is wel heel inefficiënt. Mijn server verbruikt nog niet eens de helft.
Sommige luitjes doen dat. Bedenk zelf maar waarom. Het gaat dan ook niet om efficientie, maar vooral om productiviteit. Véél productiviteit.
Zuinigheid, komt op de tweede plaats.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 9 juni 2016 21:47]

Je stroomrekening zal het daar niet mee eens zijn.
Dat valt reuze mee. ik betaal 67 euro per maand waarvan een groot deel transport kosten. Die paar euro die mijn AMD verstookt vindt ik geen probleem.
AMD heeft niet de luxe om snel uit te rollen, dat heeft zijn tijd nodig. Willen wel maar kunnen niet . Ze kunnen niet toveren. Dat is gewoon feit van klein kwa corporatie klein kwa kapitaalkracht en klein kwa beschikbare fabs. Maar ook klein kwa marketing. Dat het jouw niet uitkomt is pech voor jou en AMD het is niet anders.
ik dacht tog echt dat samsung een gedeelte van de chips van amd gaat bakken.
Global foundry gaat voor nieuwe Fab
Aan de andere kant, het kan goed zijn dat als ze in oktober 2016 presenteren het 'slechts' tot een paper launch van Zen beperkt blijft. Ik heb een flauw vermoeden dat ze de negatieve backlash van een paper launch niet willen riskeren en gewoon willen lanceren mét volume.
De hype is wat sites en users van hebben gemaakt. Dat het hoog geanticipeerd is is een ander verhaal. Iedereen zit te wachten op een nieuwe high-end CPU van AMD, zodat ze weer mee kunnen doen. Voor nu is high-end alleen bij intel weggelegd in zowel zakelijk als particulier markt. Zonde, want vooral de zakelijke markt is waar veel geld te verdienen valt.
Goed verwoord. Doordat AMD steeds uitstelt, althans, dat lijkt zo maar kan het fout hebben,
zullen meer mensen geen zin meer hebben om weer te blijven wachten en
gaan ze richting Intel en eventueel nVidia. Maar doordat de Pascal 1070/1080
erg duur zijn, maakt dat ook niet beter op.
Dat is best vreemd naar mijn mening. In de tijd dat AMD aan nieuwe high-end processors heeft gewerkt, heeft Intel er al 2 uitgebracht; Skylake en Kabylake. Dan mag AMD wel met wat goeds komen.
Je moet niet vergeten dat AMD niet alleen aan haar Zen processor gewerkt heeft, vergeet niet dat ze niet alleen maar CPU's produceren, ze hebben nieuwe APU's en GPU announced. Ze hebben het lekker druk op 1 budget dat minder is dan 10% van intel's budget http://cdn.wccftech.com/w.../03/1amd_nvidia_intel.png

De reden waarom sinds 2001 achterlopen op Intel is dat ze tegen gewerkt zijn door Intel. Intel heeft onder de tafel gehandeld heeft met meerdere producenten en retailers. Ze heeft wel een boete moeten betalen, maar het is niks vergeleken met hoeveel verlies AMD hierdoor geleden heeft.

Hier is een bron: https://are.berkeley.edu/~sberto/AMDIntel.pdf

Voor ons als consumenten is concurrentie goed, dus ik hoop dat AMD weer binnenkort tegen Intel kan gaan met haar Zen CPU. In de bron staat er ook hoeveel het ons als consumenten zou hebben bespaard als Intel niet gedaan heeft wat Intel gedaan heeft.

ga gerust dieper zoeken als je geïntresseerd bent. Verder heb je wel gelijk, AMD loopt al een te lange tijd achter op Intel, maar het is niet zo zwart wit als dat je denkt.

[Reactie gewijzigd door Stijvan op 8 juni 2016 13:22]

Ah, kijk, dat wist ik dan weer niet. Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Dat verhaal tussen AMD en Intel.

Ik bedoelde het ook niet negatief tegenover AMD, ik hoop juist dat AMD weer met wat revolutionairs komt, om het zo maar te zeggen. Dan moet Intel ook weer eens een keertje harder gaan lopen.
Het ontwikkel proces van Intel is natuurlijk ook anders dan die van AMD. Waar Intel eerst in twee stappen werkte (tick-tock), heeft Intel nu drie stappen (zeg maar tick-tack-tock). Het duurt bij Intel dus ook langer eer er een echte nieuwe generatie CPU's (de ticks) verschijnt. Kabylake is dan (zover ik begrepen heb) de tock van de drie stappen. :)
Nee. Intel werkt niet meer met het tick-tock systeem. Ze werken met: "process-architecture-optimization".

Maar dan nog, AMD loopt simpelweg gewoon achter Intel aan, telkens.
En waarom denk je dat dat zo is? Intel heeft een bijna onbeperkt R&D budget en AMD niet. Het moet juist toegejuicht worden dat ze het überhaupt nog proberen, ipv ze te verwijten dat ze achter de feiten aan lopen. Feit is dat Intel vieze spelletjes heeft gespeeld in het verleden waardoor AMD een flinke deuk heeft opgelopen. Dit is alleen maar verder naar beneden gezakt door de falende Bulldozer architectuur. Insult to injury verhaal.
AMD is niet de enige concurrent. Intel moet wel door blijven gaan, anders gaan hun grote klanten (Samsung, Apple) hun eigen chips ook in laptops en convertibles gebruiken, en verliezen ze aan de top van de servermarkt terrein aan Oracle en IBM. Dat zijn nou net de twee segmenten die zeer winstgevend zijn voor Intel.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 juni 2016 12:27]

AMD heeft bij begin altijd wel moeizame uitrol en klok achterblijft. Als klok doel niet haal heb je een probleem.
Buldozer is niet slecht het is dat als je de dozijn fabs niet hebt dat producten mekaar verdringen.
AMD cache logic is niet zo compact als iNtels dus daar zal ook stuk minder in zitten. Dat houd ook in dat je niet al te wild kan gaan met extra Cores en volledige cores. AMD heeft dus compromie genomen. Nu met up to date dieshrink kunnen er full cores geimplementeerd worden met SMT omdat er de ruimte voor is maar ja kwa cache zal er wel minder zijn. Niet kwa diespace maar kwa eenheden. Dat is verschil in R&D budged.
Ik zeg toch ook 'werkte' en dat ze nu werken in drie stappen? :? Dat Intel niet meer in twee stappen, maar in drie stappen werkt, is mij wel bekend hoor. :)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 8 juni 2016 12:13]

Tja de performance jumps bij intel zijn nu ook niet geweldig. Enige echte waar ze sprongen hebben laten zien is de iGPU maar dat is voor desktops waar deze cpu's inkomen een stuk minder interessant.

Ik heb nog nooit zo lang in de geschiedenis van de pc's zo lang met 1 systeem kunnen doen (5jaar). Mijn oude sandy bridge 2500k overgeclocked op 5ghz komt nog prima mee en in combi met een videokaart upgrade om de zoveel jaar zijn de performance jumps te klein om te gaan upgraden voor gaming.

Laat Zen maar komen om intel even wakker te schudden.
En toch zijn er veel mensen die al om paar procenten prestaties gaan upgraden
waardoor Intel het in de gaten heeft dat ze sowieso toch gaan upgraden
en dan lekker de prijzen om hoog schroeven.
Volgens mij gaat het juist iets minder goed met intel nu dan voorheen. De prijzen komen nu door gemis van concurrentie.
Echt waar? Hoe komt het dat het nu iets minder goed gaat met Intel?
Had het namelijk niet verwacht na al die jaren.
Verminderde verkopen ondanks de launch van windows 10.ze laten dus een hoop werknemers ook gaan nu.

http://www.bloomberg.com/...s-as-pc-blight-takes-toll
Ik heb nog nooit zo lang in de geschiedenis van de pc's zo lang met 1 systeem kunnen doen
Hetzelfde hier. AMD systeem van 6 jaar oud, enkel bijna 2 jaar geleden een nieuwe videokaart gegeven en de nieuwste games draaien vlotjes.

2017 lijkt wel een mooi jaar om te upgraden. Ik heb al een tijd interesse in VR, en zeker met de volgende generatie CPU's en GPU's lijkt VR gaming heel budgetvriendelijk te worden binnenkort.
i920 en P2X4-965
Voor 1080 720p gamen goed te doen
Voor VR en 4 K of native 1440p gamen is upgrade wel gewenst.
Maar mij lijkt VR 4K toch meer een GPU Videoram bandbreedte
Belasting.

Oudjes beide Quad eentje met HT.
12GB 8GB begint ook beperkend te worden.

Kan het wel uitzingen tot in 2017
Zelf doe ik wel vaker 5 jaar of langer met een PC (of CPU), maar dan was het performance gat met een nieuwe CPU veel groter dan nu (van P4 naar Core2, van Core2Duo naar i5 Ivybridge).

Ik heb nu ook niet de snelste i5, maar ding kan nog prima mee komen, terwijl ik bij de vorige CPU's toch na een paar jaar merkte dat ze wat moeite kregen met bepaalde software (niet extreem traag, maar mocht wel wat sneller).

Zal mij benieuwen wat Zen gaat doen, en of er dan weer wat leven komt in de CPU wereld (ja gebeurt wel wat, maar kan niet zeggen grote sprongen in performance).
Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn 8350 FX nog altijd erg goed mee vind gaan. Dus als AMD gebruiker zeer tevreden over de tijd voordat ze weer iets helemaal nieuws uitbrengen.
Van mij hoeft dat niet elk jaar.
En in zekere zin doen ze dat ook door me niet het gevoel te geven elk jaar een nieuwe te moeten nemen. :*)

AMD staat daarnaast ook bekend innovatief te zijn.
Zij waren een van de eerste die multithreading brachten, daar heb ik eigenlijk de laatste 2 jaar pas echt de voordelen van, aangezien er van te voren gewoon niet veel gebruik van werd gemaakt.
AMD was ook degene die met x86-64 kwam. Intel heeft dat in ruil voor andere technologiën in licentie genomen van AMD.
Toch is dat niet zo gek. Intel hun Nehalem architecture was een groot succes. Omdat de basis erg goed was kon Intel hiermee langzaam verder werken. En zoals andere al zeiden Intel maakt per generatie niet hele grote stappen (al zijn vele kleine stapjes samen ook groot).

De basis van de Bulldozer architecture daar in tegen een stuk minder succesvol. Zeker op het gebied van IPC en performance per core/thread in het algemeen konden ze niet goed concurreren. Voor Zen moeten ze dus een hele nieuwe basis creëren wat logische wijs meer tijd kost dan een "update".
Is niet vreemd. INtel roamd de markt af. Weet ook zelf dat de vraag naar computpower voor de consumenten massa niet mee groeid. En maakt bewust kleine vooruitgangen. Gezien hun CPU bakkers zijn weten ze drommels goed wat 14 nm voor AMD betekend en dat gewoon inhoud dat AMD makkelijk grote stap gaat maken. iNtel met hun grote aantallen aan fabs kan stuk sneller reageren weten ook dat er betere concurentie op komst is dus moeten hun productlijn opschroeven. iNtel houd AMD toch ook wel goed in de gaten. Zo als gewoonlijk.

Zo ver ik weet heeft iNtel core architectuur kwa pipeline minder stages dan AMD cores. Dus op gelijke procede en volwassen yield en bin kunnen AMD hoger geclockt worden. Gezien product op turbo 5GHZ op achterhaalde procede niet eens zo gek.

Al zal yield en bin en clockability by AMD wat langzamer op gang komen. Dat is bij AMD ook traditie. Klokken kunnen eerst wat tegen vallen.
Ik hoop niet dat Zen moet gaan concurreren met Skylake. Dan zullen ze een beetje laat zijn als Intels nieuwe lijn tegelijk wordt gepresenteerd.
Intel heeft al een tijdje weinig geweldigs laten zien. En AMD hoeft ook niet de snelste CPU te maken. AMD is altijd erg sterk geweest in euro per performance te maken. En zullen dat nu ook met ZEN doen. En hoeveel mensen kopen nu daadwerkelijk een i7 6700? als ze een goed geprijsde CPU voor een i5 6400/6600 kunnen neerzetten kunnen ze er flink wat geld aan verdienen. Gaming markt is het enige op desktop gebied wat een groei laat zien. En dan is een i7 niet voor nodig.
AMD wordt noodgedwongen in de euro per performance markt geduwd omdat ze gewoon niet concurrentieels hebben. Je doet net alsof ze er voor gekozen hebben. En zelfs in die markt hebben ze bitter weinig marktaandeel dus het is is van uitermate groot belang voor AMD dat Zen iets wordt.
Ook daarvoor hoeft AMD niet de snelste CPU te hebben.
Zelfs een bulldozer type core op 14nm zou AMD's positie flink verbeteren, maar we krijgen iets veel beters.
AMD kan aan de top niet concurreren met Intel, maar wel aan de onderkant en midden.

28nm van AMD was niet snel genoeg en zuinig genoeg, maar met Zen 14nm kunnen ze wel concurreren met Intel.

Weet geen bron, maar las ergens dat Intel 89% van de markt heeft en AMD 11% als het gaat om verkoop van nieuwe x64 CPUs. AMD hoeft goed genoeg te zijn om weer richting de 15% te kunnen gaan.

AMD is met Zen weer bang for the buck
Dat weet niemand, dit zeiden ze ook over de am3 fx series en dat was 1 grote teleurstelling, dus eerst maar even de bencmarks afwachten als het zover is.
Als ze gaan concurreren met Skylake zie ik geen probleem, performance gains zijn de afgelopen tijd sowieso niet denderend geweest bij Intel.
Voorsprong die je met een nieuwe generatie behaalt t.o.v. ZEN zal in de enkele procenten zijn, voor gaming waarschijnlijk helemaal niks ;)
Het is mooi dat iNtel met 10 core komt en Zen aftroeft met meer cores. Maar als dat alleen de 1000¤/$ extreem edition is. Meteen oninterresant voor mij want dat is ver boven budged. ¤500,- dat overweeg ikwel als dat 8 cores zijn en AMD ook tja daar zit dan de high- end concurentie. En dan is het wie de meeste bang for the buck leverd.
Top, ik hoop dat Zen ook ruim gaat zitten in de pci lanes voor quad gpu setups, 4 pcix16 3.0 lanes met alle 4x 16lanes zou vet zijn! :)
Waarom zou je dat willen? Weinig games ondersteunen 2-way SLI/CF. Laat staan 4-way ;).
Aan de andere kant zien we ondertussen wel beperkingen in PCIe lanes door gebruik van PCIe SSDs.

Pak een PCIe SSD voor 4 lanes, een grafische kaart op 16 lanes en alle 20 native lanes van de huidige processor generatie zitten vol. Past dus, bijvoorbeeld, niet eens een 2e SSD bij.....

Nee, ik hoop echt dat er wat meer native lanes (dus niet via de southbridge!) beschikbaar komen zodat de rem op SSD snelheid er af gehaald wordt.
De gehele battlefield lijn ongeveer volgens mij ;)
Best een hoop spellen die ik speel ondersteunen het goed, en op 7680x1440 @144hz moet je toch iets :P
Daarnaast met Dx12 wat er aankomt zou er meer ondersteuning voor moeten komen.
Ja, je noemt nu 1 game op. En je weet toch van tevoren ook wel dat de huidige videokaarten (zelfs een 1080) niet normaal een bijna 8K resolutie kan trekken..? 8)7

Niet lullig bedoeld trouwens.
Naja genoeg bronnen te vinden van games die wel lekker werken met CF lijkt me :)
En je weet toch van tevoren ook wel dat de huidige videokaarten (zelfs een 1080) niet normaal een bijna 8K resolutie kan trekken..? 8)7
Waarom dacht je anders dan dat ik er 4 nodig heb ? :+
Het is totaal niet efficiënt, duur, zuipt stroom, en je kamer wordt er een sauna van. Ach, op z'n minst bespaar je kosten om naar de sauna te gaan ;).
Het is totaal niet efficiënt, duur, zuipt stroom, en je kamer wordt er een sauna van. Ach, op z'n minst bespaar je kosten om naar de sauna te gaan ;).
Zie mijn reactie op CH40S ;)

-----------------------------------

Zelf getest met mijn 2 R9 295x2

Met 1 r9 295x2
http://imgur.com/azTnZF9
Met 2x r9 295x2
http://imgur.com/fvtEiU4

Settings zijn helemaal maxed out op 7860x1440 resolutie.
Is gewoon een scaling van +- 95% ;)

---------------------------------

Het maakt alleen niet uit of ik naar de sauna omdat de stroom kosten ook betaald moeten worden :+
Battlefield is vooral CPU hungry, altijd al geweest en de Frostbite engine is dat ook nog steeds. Veel extra performance biedt CLI / CF al niet, laat staan als alle GPU's op volle bandbreedte zouden kunnen werken, zelfs een GPU op 8x is bijna net zo snel als een GPU op 16x, je merkt nauwelijks verschil, misschien net 1 a 2 FPS, nou, whooptiedoo.
Als je op full-hd speeld kan ik je verhaal begrijpen, zelf zit ik op 7680x1440 @144hz dus dat is net iets anders, dan kan je nooit genoeg Gpu kracht hebben en beginen andere dingen te bottlenecken.
Veel extra performance biedt CLI / CF al niet.
Jawel.

Zelf getest met mijn 2 R9 295x2

Met 1 r9 295x2
http://imgur.com/azTnZF9
Met 2x r9 295x2
http://imgur.com/fvtEiU4

Settings zijn helemaal maxed out op 7860x1440 resolutie.
Is gewoon een scaling van +- 95% ;)

[Reactie gewijzigd door dylan111111 op 8 juni 2016 12:34]

Je opmerking slaat als een tang op een varken. SLI/CF afzetten tegen de bandbreedte slaat nergens op. Dat zijn twee verschillende zaken. Komt bij, dat ook bij SLI?CF, iedere kaart zijn eigen bandbreedte heeft. x8 of x16. Maar datzelfde trek je zo door naar enkele kaarten; die kunnen ook op x8 of x16 draaien.

En dat PCIe X8 amper onderdoet voor x16, weten we al jaren en geld voor vrijwel alle spellen. Sli/CF is echt een ander verhaal.
Dat wordt denk ik ook enorm warm, dus zul je een enorme waterkoelinstallatie moeten aanschaffen.
Ik heb namelijk sli gehad, bij de 460 gtx niets aan de hand, bij de 760 gtx warmde hij het moederbord en indirect ook de CPU te erg op.

AMD staat bekend dat ze snel warm worden bij overclocken, dus heb je echt wel iets van waterkoeling nodig en dat vind ik erg duur.

[Reactie gewijzigd door Balder1984 op 8 juni 2016 11:23]

Iedere chip wordt veel warmer als je gaat overlocken. Dat heeft echt weinig met AMD/nVidia/Intel te maken. Onthoud dat een toename in frequentie linear verbruikstoename tot gevolg heeft en het verhogen van voltage een exponentiële groei in verbruik tot gevolg heeft. Uiteraard is de ene chipgeneratie en/of ontwerp er wel gevoeliger voor dan de andere, maar goed.

Ontopic: ik denk dat als je aan het wachten bent op de nieuwe CPU's van Intel en AMD, dat je dat vooral niet voor Intel hoeft te doen. Dit is zoals in het artikel staat, een refresh/optimalisatie van de huidige Skylakes. Begin dit jaar moest ik noodgedwongen mijn CPU en moederbord vervangen omdat dit kapot is gegaan, terwijl ik met mijn 3 jaar oude FX8320 geduldig aan het wachten was op Zen. Ik heb toen besloten naar een Intel i7 6700K te gaan, omdat ik bij AMD waarschijnlijk nog wel tot in 2017 moest wachten. Dit lijkt nu dus ook zo te zijn. Ik ben in ieder geval blij met de overstap, maar ga liever terug naar AMD als de Zen serie minimaal gelijk presteert als mijn huidige CPU.

Wat uiteraard nog een beetje in het belachelijke reikt is het feit dat Intel waarschijnlijk weer met een nieuwe chipset komt en er dus volledige nieuwe linie moederborden moet uitkomen voor een CPU die intern zowat identiek zal zijn qua ontwerp en qua performance. Op dat gebied moet Intel toch eens leren van AMD, AM3+ leeft al zo veel jaar, en echt idioot verouderd is het nog steeds niet. De nieuwe borden die zijn uitgekomen hebben namelijk alle features die de X170 borden van Intel ook hebben.
De nieuwe sockets hebben vaak ook aardig wat nieuwe features. Mijn overgeclockte i5 2500K uit 2011 zal in vrijwel elke game jou stock 6700K outperformen. Echter ik heb maar 16 PCI-E 2.0 lanes, (dus een NVME SSD is uit den booze), mijn USB 3.0 gaat via een PLEX chip, ik heb geen onboard video outputs, geen QuickSync, geen SRT en geen m2 slot. Dus zo gek zijn die nieuwe sockets nog niet.

Bovendien is het überhaupt de vraag of AMD geen performance laat liggen door sockets zo lang te hergebruiken.

Als je makkelijk naar AMD wil overstappen dan had je wellicht beter voor een i3 of i5 kunnen gaan. Ik zou er niet op rekenen dat AMD in één keer de volledige achterstand inhaalt.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 8 juni 2016 14:42]

Wat ik mij dan vooral afvraag:
Worden die extra opties mogelijk gemaakt door de andere socket? volgens mij is het puur de instructieset die de CPU ondersteund... En die extra features zouden ook prima op een nieuw moederbord kunnen worden geplaatst als de socket gelijk bleef?

Ik heb vrij weinig kennis van de sockets, enkel dat het aantal pins wel eens wijzigt. Maar dat verschil is soms heel weinig....

[Reactie gewijzigd door waah op 8 juni 2016 16:16]

Het is niet alleen de socket die anders is bij Intel. Er worden hele componenten verhuist. Bijvoorbeeld memory controllers die eerst op het bord zaten, clockpulse generatoren die de ene keer wel en de andere keer niet op het bord zitten, voltage regulatoren die bij die bij Skylake (FIVR) nu volledig in de cpu zitten.

De pinnetjes hebben er eigenlijk nog het minste mee te maken :P .
Mwa, goeie koeling komt neer op veel lucht erdoor blazen. Een 760 is nou niet echt een high-end kaart, en verstookt 170-ish Watt. Een redelijk open kast en een efficiente fan zou voldoende moeten zijn...

(er zijn voldoende 980 Ti SLI of AMD 390 Xfire setups bekend, de meeste gewoon op lucht...)
Ik heb een Nepton 140XL koeler op mijn processor zitten en een HAF-X systeem dus geloof me maar dat twee samen warm worden in sli tijdens het gamen.
Met quad gpu opstellingen is waterkoeling de enigste oplossing om het lekker draaiend te houden na mijn mening. Met 2x r9 295x2 heb ik een hoop plezier beleeft, wel uiteindelijk weg gedaan 3 maanden geleden omdat de stroomverbruik ERG hoog was en de nieuwe kaarten er aan zitten te komen.

Sli/CF opstellingen zou je eigelijk alleen moeten doen met de highend kaarten, anders kan je beter je enkele kaart upgraden, Een 760 is een kaart waarbij je het nou eigelijk niet moet doen ;)
Daarom uiteindelijk dus een single 980 gtx erin en ben heel erg tevreden en heb ook het probleem niet meer dat ik op de SLI profielen moet wachten voordat ze uitkomen. (als ze uitkomen)
Van af de Gtx760 naar een Gtx980 is ook wel een leuke upgrade in alle opzichten :)
Een GTX1060 bij een Vega en igpu van de CPU op AM4 platform.
Dat kan ook :p

Zelf zit ik te wachten op het moment dat je meer dan 4 kaarten kan laten mee renderen aan het zelfde beeld ;)
Ik denk dat Intel zoveel tijd heeft gehad door AMD om een nieuwe betere architectuur te ontwikkelen dat zodra Zen komt en deze zou Intel eruit gooien dat Intel gewoon een truukje achter de hand heeft en met gemak AMD weer eruit gooit.
en ook al is amd sneller dan zal intel zijn cpu's gewoon weer gratis of beneden kostprijs leveren.
Dat zijn praktijken waarvoor ze al meermaals zijn veroordeeld dus ik denk dat ze dat nu wel uit hun hoofd laten.
Wel jammer. Hoopte eigenlijk eind 2016 een mooie nieuwe serie aan AMD en Intel CPU's te verwelkomen. Vooral op Zen wordt al lang gewacht. Nu worden de verwachtigen ook hoger, hopelijk haalt AMD die dan ook.
Meh, net geupgrade naar een 4670k, zijn weinig games waarvoor ik een nieuw moederboard / cpu / ram zou aan willen schaffen. Tenzij er echt mooie titels aankomen die niet meer op 60 fps draaien.