Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties
Submitter: Lambo LP670 SV

De eerste mogelijke details van de Zen-apu's van AMD, die in 2016 moeten verschijnen, zijn online verschenen. De lijn zal aanvankelijk bestaan uit op 14nm geproduceerde chips voor de high-end, die van een FM3-socket gebruikmaken.

Volgens Sweclockers, een site die redelijk betrouwbaar is op het gebied van geruchten, komen in het derde kwartaal van 2016 twee nieuwe apu-series van AMD uit. De eerste heeft de codenaam Summit Ridge en is op de high-end gericht. Het gaat om 14nm-apu's met maximaal acht cores die opgetrokken zijn rond de Zen-architectuur, die de voormalige AMD-ceo Rory Read een half jaar geleden aankondigde. De chips worden met L3-cache uitgerust, maar de grootte van de cache is onbekend.

Op hetzelfde moment als Summit Ridge moet Bristol Ridge verschijnen. Deze chips worden nog op 28nm geproduceerd en gaan over maximaal vier cores beschikken die nog op de Excavator-architectuur gebaseerd zijn, net als de Carrizo-generatie van apu's, die in de eerste helft van 2015 moet verschijnen. Desondanks krijgen Summit en Bristol Ridge een aantal eigenschappen met elkaar gemeen, als de informatie van Sweclockers klopt: ze ondersteunen beide ddr4 en pci-e 3.0 en krijgen beide een tdp van 95W. Bovendien gaan beide de komende FM3-socket ondersteunen. Deze socket moet FM2+ van Kaveri en Carrizo opvolgen.

Verder delen de twee series de southbridge, die de codenaam Promontory zou hebben en in samenwerking met ASMedia ontwikkeld zou worden. Details over de southbridge zijn er echter nog niet.

 AMD Summit RidgeAMD Bristol Ridge
Segment Performance Mainstream
Procedé 14 nm 28 nm
Architectuur Zen Excavator
Cores Maximaal 8 Maximaal 4
L3-cache Ja (onbekend aantal MB) -
Graphics - Next gen. GCN
Streamprocessors - Maximaal 512
Geheugen ddr4 ddr4
Pci-e 3.0 Ja (onbekend aantal kanalen) Ja (onbekend aantal kanalen)
Tdp 95W 95W
Socket FM3 FM3
Southbridge Promontory Promontory
Introductie derde kwartaal 2016 derde kwartaal 2016
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Kunnen dit soort chips passief worden gekoeld? Zou mooi zijn voor High-end Windows tablets!
Vergeet dat maar met een TDP van 95W.
Dat is het maximale TDP. Staat ook duidelijk in de bron vermeld met 'up to'.
Er zal dus wel wat gevarieerd mee worden maar deze architectuur is niet bedoeld voor in tablets te steken. Daar dient Carrizo-L meer voor.

Verder is het nog helemaal niet duidelijk of die Zen wel APU's worden. Zoals ik het lees wordt dit weer een pure CPU lijn, zoals de oude Phenom en de FX lijn. De Bristol Bridge (Soort van Carrizo APU) zal dan wel weer een APU zijn. (https://translate.googleu...RsZlNqopRULZkVxRyH_tB8NXw)

Het is dus goed mogelijk dat de titel van het artikel fout is.
Zen-generatie is niet hetzelfde als de Zen-lijn.
Bristol wordt ook als dezelfde generatie beschouwd.
Kan je ook zien aan de tabel bristol met GPU zen zonder.
Ik denk niet dat het een Apu word in de zin van de de chip half half is opgedeeld. Maar ik denke dat er wel een kleine igpu inkomt, om zo HSA / Unified memory te blijven ondersteunen. Maar ik denk inderdaad dat de focus vooral op de cpu gedeelte gelegd word.
Maar Summit en bristol Ridge komen weer pas derde kwartaal 2016, dan is Intel al lang overgestapt op een kleiner produktieprocédé(<14 nm) en gaat Summit Ridge weer zo goed als zeker veel minder presteren dan de Intel cpu's en loopt AMD weer achter de feiten aan. Zeer spijtig. Ik hoop dat de nieuwe ceo wat verandering ih beleid kan brengen.
Nee, dit zijn desktop chips. Met een TDP van 95W ga je die ook niet in een laptop zien. Zullen vast ook varianten voor laptops komen, voor tablets etc heeft AMD een andere architectuur.
Een laptop kan wel 95w aan warmte kwijt hoor, alleen is het meestal de gpu die zo veel verbruikt en niet de processor :P.

Goed om te zien dat AMD nog steedst nieuwe cpu's uitbrengt _/-\o_
Zelf heb ik sinds de single core athlons geen amd meer gehad.
Gaat makkelijk, ik heb laptop met een TDP voor mijn videokaart van 100W. Of het ideaal is, is een ander verhaal maar het is wel zeker mogelijk. Sterker nog, de meeste high end laptops hebben een verbruik van 90-130W, als deze apu 95W TDP heeft zou die daar perfect geschikt voor zijn.
Gezien ze 95W verstoken, zou ik het niet proberen. Tenzij je graag 5kg aan koper aan je pc wilt hebben hangen.
Duidelijk^7 :)

Ik ben beniewd hoe de prestaties zijn.
Op APU gebied kan AMD nog wel meekomen.
Meekomen ? je kan gerust zeggen de leider :)
Mee komen? Amd maakt als enige apu's waar mee je nog fatsoenlijk kan gamen.
Waar is die opmerking op gebaseerd?

Ik koel een Quad Core Phenom X965 BE met een TDP 125 Watt prima met een aluminium cheapo Artic CPU koelertje van 10 euro gewicht 448 gram
Vraag was: passief gekoeld.
Geef me eens een link van die 10¤ cooler die 125W passief kan afvoeren. :)
Die zijn helaas inmiddels end of life: pricewatch: Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC

Ik heb er gelukkig nog 3 nieuw op de plank liggen die ook ondanks de toepassing voor de opgegeven socket tot 940 aan te passen is voor socket AM2/AM3 en de AM3+ sockets.

De koeler maakt niet niet een derde geluid ten opzichte van de AMD stock koeler met heatpipes en koelt een stuk beter.

Edit:

Mijn X4 965 BE draait nu met wat surfen en een You Tube filmpje kijken volgens AIDA per core op 46 graden, dus waarom bovenstaande post positief wordt gemodereerd is niet op feiten gebaseerd .

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 29 januari 2015 18:51]

Volgens mij zie ik dus toch echt een koeler erop :p. Los daarvan gaat dit ook niet in een tablet passen.

ontopic: overigens zie ik AMD helaas wel steeds verder achterop raken i.v.m. Intel. Ik hoop dat ze wat moois kunnen neer zetten op 14 nm

[Reactie gewijzigd door Praetextatus op 29 januari 2015 17:43]

@Praetextatus :

Ik begrijp uw reactie naar mij niet

Ik heb het over een koeler omdat ik gezien mijn vakgebied simpel besef dat dit geen tablet APU kan zijn maar een Desktop APU is.

Temeer daar ik gezien mijn vakgebied goed op de hoogte wil blijven en dit nieuws al twee dagen geleden heb gelezen:

http://www.kitguru.net/co...ridge-microprocessors/TDP.

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 29 januari 2015 19:00]

Vakgebied of niet, het is wel duidelijk dat je de vragen slecht leest of ervan uit gaat dat degene die de vraag stelt zelf al snapt dat een dergelijke APU niet passief te koelen is (waarom zou ie dan de vraag stellen en waarom geef je dan antwoord?).
Hij zegt toch passief. Hoe vaak ga je een koeler linken met en fan erop en roepen dat hij passief gekoeld is...
95 watt passief koelen heb ik het nooit over gehad, iemand met een beetje vakkennis begrijpt zonder meer dat dit een desktop processor is die als tray of boxed versies uit gaan komen dus met koeler.

Dat GunterO er vanuit gaat deze passief gekoeld zou gaan worden is dan ook volkomen offtopic
OP: "Kunnen dit soort chips passief worden gekoeld?"

Dat is de vraag en daar wordt antwoord op gegeven. Jouw comments zijn off topic, je moet het niet gaan omdraaien.
Maargoed, de moderaties spreken voor zich.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 29 januari 2015 22:17]

We zullen zien.

Ik heb er vertrouwen in dat de mensen hier die dit wel heel goed lezen zullen zorgen dat de moderatie juist gaat worden.

Daar ik reageerde op dit: "Gezien ze 95W verstoken, zou ik het niet proberen. Tenzij je graag 5kg aan koper aan je pc wilt hebben hangen."

Toevoeging:

Er staat nergens of dit passief dan wel actief bedoeld is, daarbij 5 KG koper kun je niet aan je moederbord hangen de complete socket komt dan van het moederbord af.

Het ging mij in deze dus om de overdrijving van 5 KG koper

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 30 januari 2015 00:05]

Kunnen dit soort chips passief worden gekoeld? Zou mooi zijn voor High-end Windows tablets!
Deze zijn niet echt bedoeld voor tablets denk ik zo, gezien de 95W Tdp. :)
Ik had over het de TDP heengelezen. Maar dan nog, een laptopvoeding kan best aan een tablet. Enige probleem is dan nog de accu :(

Ook het passief koelen van de voeding / accu is dan idd een probleem. Toch jammer.

Toch kan er op termijn vast wel een tablet komen die niet passief wordt gekoeld. Al kijk je nu naar de HP Chromebook 14, daar zit een koeler in, en die is niet groot.
95w passief koelen in een tablet ?? lijkt me iets te veel van t goeie.

Ben wel benieuwd naar de nieuwe architectuur. T zal nog wel even wachten zijn al tot de eerste samples getoond worden. Kijk er iig naar uit, hoop dat de sprong een positieve blijkt te zijn. Iets meer weerstand tegen Intel zou wel eens gezond zijn voor de ontwikkelingen en de markt.

[Reactie gewijzigd door LyP0 op 29 januari 2015 14:54]

Aangezien de Tdp 95 watt is, lijkt me dat onwaarschijnlijk. Het zou wel kunnen dat een aangepaste versie dat zou kunnen.
De hier aangekondige eerste generatie met een TDP van 95 Watt in ieder geval niet lijkt me. Dit zal resulteren in veel warmteproductie, ongeacht de efficientie van de chip.
Lol nee dan moet je TDP ~<5watt zijn en met mischien een turboboost van ~8W
AMD heeft gewoon erg veel pech gehad. Het begon met Intel die enkele jaren geleden foutive marketing gevoerd heeft, ( Waar ze onlangs pas voor berecht zijn).

Maar toen kwam AMD met een totaal nieuw design, bulldozer. Wat weinig mensen hebben ingezien is dat AMD hier eigenlijk ver op de markt vooruit liep. Waar iedereen nog bleef steken bij het idee dat 2 tot 4 core meer als genoeg was durfte AMD verder te kijken. Zij verruilde een hoog ipc voor CPU met veel core's met het idee dat je beter kon multitasken zonder dat je dat erg in performance zou merken, omdat ieder programma zijn eigen core's toegewezen kreeg. Alleen bleven de software / Game ontwikkelaars achter. Zij hadden geen zin of zagen geen noodzaak om hun programma's voor multiculturele thread te programmeren/ optimalisatie. Zo ook direct X 11 niet. Het probleem bij directx 11 is dat slecht 1 thread de GPU kan aanspreken, wel eens waar kan elke thread deze taak vervullen, wat bij directx 9 nog niet kon, maar toch slecht 1 te gelijk.

Dit gaat nu pas bij directx 12 opgelost worden !! Maar ja nu is het al wat laat.

En zo heeft AMD gewoon pech. Ik weet zeker als meer develepers tijd gestoken hadden in het goed gebruiken van multicore support voor hun applicaties, dat de fx serie rond 2010 een stuk beter uit de bus gekomen waren als hoe ze dat nu gekomen zijn.
Nee als we eerlijk zijn heeft Intel met de uitstekende Core 2 architectuur zoon gat geslagen wat AMD nooit meer te boven is gekomen. De bulldozer was idd de eerste echte true quadcore maar qua performance was het gewoon een teleurstelling hoe je het ook bekijkt.
Holhuizen heeft gelijk. Zelfs de huidige i5 Haswells lopen nu nog achter in software waar men aandacht heeft besteed aan de werking van de FX processors.
Even voor de goede orde; de Phenom x4 met 4 k10 cores (agena) was de eerste desktop x86 quadcore, bulldozer was de opvolger hiervan.
Verschil in performance met de intel core 2 architectuur was niet eens zo groot, core 2 maakte vooral indruk door de betere instructieset + efficiëntie. Vanaf de nehalem architectuur (core i series) gaf Intel AMD het nakijken qua performance.
Ongeloofelijk in Q3 2016 nog 28nm chips. Is dit de langste node ooit ?
Ik denk dat ze in de toekomst alleen nog maar langer worden, het is vanaf nu toch bijzonder lastig om het allemaal rendabel te maken en iedereen staat al jaren in de rij voor 20/16/14nm, dus er zal best een capaciteitsprobleem spelen de komende tijd.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 januari 2015 18:35]

Ik vraag mij af of ze eigenlijk kleiner kunnen gaan dan 1 nm procede. 1nm is toch de grootte van een atoom, kleiner kun je toch niet gaan?

Edit: Wikipedia:
Diameter atoom tussen 0.120 nm(He) en 0.550 nm(Francium). Kleiner dan 1 nm kun je dus idd niet meer gaan.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 29 januari 2015 21:00]

Het is nu al op 16nm nodig om naar andere materialen te kijken zoals FinFet. We gaan dus echt naar hele nieuwe vormen van productie toe en dat is allemaal nodig om het werkbaar te houden met die verkleining (lekstroom e.d.). Volgens mij is 1nm niet eens realistisch haalbaar, maar je kunt het nooit precies zeggen wat de toekomst brengt. Dat er meer technologische ontwikkeling nodig is om het uberhaupt mogelijk te maken is in ieder geval wel duidelijk. Elke stap kleiner brengt weer nieuwe problemen met zich mee die ook steeds hogere kosten met zich meebrengen. Het grootste probleem is dus eigenlijk 'het rendabel maken' van een kleinere node. ASML liet ook al slides zien van de toekomstige nodes dus de plannen zijn er wel.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 januari 2015 20:55]

Dus eigenlijk kan je stellen dat AMD toch nog een kans maakt tegen Intel omdat het productieprocede bijna niet meer kleiner kan. Alles gaat dan afhangen van een nieuwe goede processorarchitectuur en met die nieuwe Chief Keller kan dat misschien nog goed komen.
Nou ja... Intel zit al jaren op 22nm. En die gaan ook stappen maken, en doen dat onafhankelijk van TSMC en GF. AMD Is echter gebonden aan die laatste twee en deelt de capaciteit ook nog eens met elke andere investeerder.
derde kwartaal 2016
Dat is bijna twee jaar....
Volgens mij is het echt hun laatste poging om in de high-end CPU markt mee te kunnen.

[Reactie gewijzigd door Bonobo op 29 januari 2015 15:30]

het wordt een geheel nieuwe architectuur, en ze hebben hiervoor de ontwerper die verantwoordelijk was voor de k7 en k8 (Jim Keller) weer aan boord gehaald die het intel allebei erg moeilijk hebben gemaakt (in de tussentijd heeft deze ontwerper bij Apple de A8 (geloof ik) ontworpen).

en 'laatste poging' zou ik niet willen zeggen. hun vaste lasten zijn enorm veel lager en ze kunnen dus wat mindere tijden beter doorstaan. alleen de schuldlast uit het verleden is nog wat problematische.
Maar tegen derde kwartaal 2016 zit Intel al lang weer op een kleiner produktieprocédé dan amd(<14 nm) wat ze de mogelijkheid geeft om ofwel zuiniger ofwel performanter te zijn dan AMD, de cpu architectuur daarbij zelfs nog buiten beschouwing gelaten. De nieuwe chief processorarchitectuur van AMD zal zeer zijn kunnen moeten tonen om Intel bij te benen.
intel heeft idd 10nm in de planning staan voor 2016. maar dat duurt dan meestal wel ff voor het door de hele productie lijn is doorgedrongen.

daarbij word de verkleining steeds moeilijker, zeker als je de eerste bent (intel) en is de te behalen winst (verbruik snelheid, en zelfs kosten) steeds moeilijker te realiseren. en een truc als FINFIT 1 proces node eerder uitbrengen als alle anderen hebben ze nu niet meer in het vat zitten.
Denk je? De situatie van AMD ziet er niet gezond uit hoor. De winstmarge over het geheel is er bijna niet meer en de omzet loopt ook terug. Dat gecombineerd met de schuldenlast is meer een situatie van 'de kop boven water houden', en ik denk ook niet dat er uberhaupt nog R&D overblijft als ze nóg een falende CPU op de markt zetten. Ze hebben uit pure noodzaak maar alle R&D op een hoop gegooid en het dan 'APU' genoemd maar feit is natuurlijk dat dat lage budget nog steeds verdeeld moet worden over graphics en cpu.

AMD haalt ook sinds de acquisitie géén echt structurele winst uit de GPU divisie. APU's lopen maar mondjesmaat, semi-custom is een goede tak maar dat is nu juist de tak waarmee AMD zich niet kan profileren zoals bijvoorbeeld Intel dat wel kan. In server worden ze zowel door Intel als ARM weggeduwd...

Dus ik denk dat die laatste poging best wel eens echt de laatste kan gaan zijn. Ze hebben echt een nieuwe Athlon nodig.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 januari 2015 18:45]

Interessant dat ze 14nm roepen. Deze node van samsung is eind 2015 klaar.
Betekent dat AMD 0.75 jaar op zich laat wachten met een design uit een 14nm plant te laten rollen?

Timingswize klopt hier iets niet. Samen met 28nm in eind 2016?

Klinkt alsof AMD een huge supplier issue of design issue heeft voor 20nm 16FF 16FF+ en global foundries heeft mogen ontvangen of heeft gecreeerd...

hopelijk overleeft amd dit...
Apple en Samsung zullen een groot deel van de productiecapaciteit gereserveerd hebben, met de beperkt productievolumes van AMD sta je niet bepaald vooraan in de rij..
Ik vraag mij af of ze eigenlijk kleiner kunnen gaan dan 1 nm procede. 1nm is toch de grootte van een atoom, kleiner kun je toch niet gaan?

Edit: Wikipedia:
Diameter atoom tussen 0.120 nm(He) en 0.550 nm(Francium). Kleiner dan 1 nm kun je dus idd niet meer gaan.
Waarschijnlijk is het al eerder afgelopen en begint het rond 5 mm al instabiel te worden.

Gelukkig is zegt het aantal nm transistors grote ook niet zo veel meer. Het gaat toch voornamelijk hoe zet je ze in, wat voor architectuur gebruik je.
Interessant dat AMD de bulldozer architectuur blijft gebruiken in hun APU's naast hun Zen architectuur.
Geeft een beetje het indruk dat de shared floating point idee mogelijk toch een goede low-power oplossing is uiteindelijk.

En DDR4 gaat ook een enorme boost geven aan de APU famillie door de extra bandbreedte die beschikbaar wordt.


Also, dat het eenzelfde platform/socket -pinout gebruikt, mogelijk zien we bepaalde design features uit de bulldozer famillie toch terug denk ik.

Als de informatie hier klopt, en het inderdaad dezelfde chipset en platform gaat worden, Zien we mogelijk de enorm brede pipeline uit de bulldozer weer terug. Als AMD dan de branch prediction ook lekker vlot en foutloos krijgt, hebben ze in een klap potentieel heel hoge IPC EN een hoge clock.

Ik verwacht een hele een hoop van AMD Nu oud legende Jim Keller weer terug is en een brilliant Ingenieur als Lisa Su CEO is.
Bristol Ridge is nog steeds 28nm
De APU's met Zen zullen waarschijnlijk een generatie later komen.
TDP zegt nog steeds niet zoveel.

Intel en AMD gebruiken andere rekenmethodiek. In de praktijk is het verschil erg klein.

http://www.anandtech.com/show/2807/2
Thermal design power . Mijn gtx780 lightning heeft officieel 250 watt als grens vastgesteld en als max ingesteld. In de praktijk hangt de veilige waarde af van PCB, componenten en koeling. Mijn gtx lightning met waterkoeling kan meer aan.
Benieuwd naar wat de Zen architecture AMD kan brengen, ze hebben eigenlijk echt een Core 2 moment nodig zoals intel die had in 2006.