Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

AMD komt in mei met apu's van de Godavari-generatie, claimt Digitimes op basis van bronnen bij Taiwanese leveranciers. Het gaat waarschijnlijk om een heruitgave van de huidige Kaveri-apu's met hogere kloksnelheden. AMD wil niet reageren op het gerucht.

Godavari is naar verluidt een heruitgave van de huidige Kaveri-apu's. Net als Kaveri worden de processors met ingebouwde gpu gebakken op 28nm en passen in socket fm2+. De verwerkingseenheid beschikt over dezelfde Steamroller-processorcores en Graphics Core Next gpu-architectuur. Eventuele snelheidsverhogingen moeten dus vooral voortkomen uit een hogere kloksnelheid.

Al eerder verschenen berichten over de processors op internet. Zo staat op de site van Asrock een bios-update die een van de huidige fm2+-moederborden geschikt moet maken voor de nieuwe processors. VR-Zone kreeg zelfs een tabel in handen die de specificaties van de nieuwe processors zou bevatten. Het topmodel, de overklokbare A10-8850K, zou standaard op 3,7GHz draaien, met een boost naar 4,1GHz. Daarmee zou de boostsnelheid ten opzichte van het huidige topmodel, de A10-7850K, met 100MHz zijn verhoogd, terwijl de normale kloksnelheid ongewijzigd zou blijven. De ingebouwde gpu zou zijn opgevoerd van 720MHz naar 856MHz.

Voor de generatie apu's na Godavari, Summit Ridge genoemd, zou AMD volgens Digitimes willen overstappen op het 14nm-procede. Die chips zouden in 2016 moeten worden geproduceerd in de fabrieken van Samsung en Globalfoundries. Ook de Bristol Ridge-modellen voor de mainstream-markt en de Raven Ridge-serie die in 2017 zou worden geïntroduceerd, moeten volgens de bronnen van Digitimes uit die fabrieken komen.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Vrij zinloos, maar dat weten de meeste consumenten niet. Valt me wel een beetje tegen, nu maar hopen dat de chips uit 2016 wťl interessant worden.
Dat worden ze zeker.

Het Diagram van de nieuwe architectuur is gelekt waaruit blijkt dat de ze afgestapt zijn van hun bulldozer design, en meer in de richting van een 'normaal/intel' design gekozen hebben. De FP unit moet nu niet meer gedeeld worden waardoor de single threaded prestaties terug de hoogte in zullen gaan (http://cdn2.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/04/zen.jpg)

Interessant artikel over de 2016 AMD chips: http://wccftech.com/amd-zen-cpu-core-block/
Interessant worden ze zeker, maar of ze competitief zullen zijn valt nog af te wachten.
competitief op welk niveau? Puur op prestatie zal AMD niet snel bijbenen met intel/
Maakt niet uit. Kost/performance ratio, power efficiency, ruwe snelheid. Een van de 3 zou mooit zijn, maar denk dat het vooral het eerste zal worden.
Oftewel we gaan dankzij Intel weer een stap terug.... Lekker focussen op Single threaded performance.

Floating Points is nauwelijks boeiend voor huis-tuin en keuken PC's.
Als mijn FX4100 GTA5 met alles op high-ultra draait zonder al te veel problemen.... Probeer GTA5 te draaien met de eerste gen tweede instap i-serie CPU.

Multithreaded waren de FXjes gewoon erg baas. Hopelijk hebben ze het excavator voordeel mee de ZEN in kunnen nemen. Single-threaded performance had lekker mogen sterven. Er weinig software wat geen voordeel weet te behalen door meerdere threads te gebruiken. Zelfs calc.exe is multi-threaded.

[Reactie gewijzigd door batjes op 28 april 2015 14:04]

Je spreek jezelf een beetje tegen. Voor huis-tuin-en-keuken-pc's maakt het aantal cores ook niet echt uit namelijk. Voorlopig zeker niet boven de 4 cores.

Multi-threading is niet de heilige graal. Het OS maakt slim gebruik van meerdere cores door services en applicaties te spreiden over de cores maar dat heeft verder niks met multi-threaded applicaties te maken.

De meeste toepassingen zijn, effectief gezien, gewoon single-threaded. De gemiddelde bewerking kan namelijk niet zomaar verdeeld worden over meerdere threads. Uiteraard kan je veel bedenken om dat wel te doen maar het wordt dan zo complex dat er heel makkelijk rare dingen gaan gebeuren.

Hoeveel cores je ook hebt, je zal altijd een veelvoud aan threads hebben draaien. Kijk maar eens in je taakbeheer bij prestaties. Alleen het systeem zelf heeft al meer dan duizend threads draaien. Iedere wisseling van threads gaat gepaard met een context switch. Dit kost heel veel tijd en hoe sneller dit gaat hoe beter het is.

Denk hier ook aan het spreiden van simpele bewerkingen over meerdere threads. Heeft het zin om 100 (geen idee wat het precies is) kloktikken extra op te offeren aan context switching terwijl dezelfde bewerking lineair 50 kloktikken kost?

Bovendien brengt de communicatie tussen threads ook nog wat overhead met zich mee (om nog maar te zwijgen over locks om te voorkomen dat meerdere threads gegevens overhoop kunnen gooien).

En zo zijn er nog wat zaken die heel hard roet in het eten kunnen gooien. Cachevervuiling bijvoorbeeld. Meer threads ertegenaan gooien betekent niet per definitie betere prestaties.

Waar dat wel kan moet er vaak gewacht worden op de uitkomst die een andere thread moet geven. Het is dus een balans tussen wat multi-threaded kan en de snelheid waarmee ťťn zo'n thread zijn werk kan doen.

Voor toepassingen waar het aantal cores wel uitmaakt maakt het dus ook zeker uit dat de FP unit niet meer gedeeld hoeft te worden. Niet hoeven wachten betekent sneller resultaat.
Die contex switches heb je sowie zo. OS schedular krijgt elke OS thread een slice. Verdeeld over de cores.
Multithreaded programmeren houd in dat je een zooi meer actieve threads behorende tot dezelfde proces in de mix kan gooien.
De slice zal uiteraard stuk groter zijn in verhouding tot contex switch cpu cycle.

Multithreaded is gewoon zeer belangrijk en dat wordt alleen maar belangrijker en software industrie moet om de performance uit CPU te halen sowieso programmeren met manycores in gedachten.
Men gaat ook meer to naar funtioneel programmeren en data georiŽnteerd programmeren.
Omdat het mijden van shared data en hebben van onafhankelijke data multi threaded stuk makkelijker maakt.

In de Zen 16 core is single threaded het 1/16 potentie van cpu gebruiken. Voor high performance app laat je die 15/16 niet liggen. Ook al is de reallife performance maar de helft.
Betere prestaties per thread is misschien beter verwoord.
Ik ben benieuwd, zoals gezegt hoop ik dat ze niet het voordeel wat de FX had kwijtraken. Leuk als ze straks on par zijn met Intel op single en multi-threaded performance, maar ze liepen voor met multi-threaden.

Niet dat het voor APU's als deze nog veel uitmaakt, voor consumenten is er een enorme overvloed aan CPU kracht op het moment.
Ik denk dat dit een verstandig besluit is gezien veel multithreaded load steeds meer naar de igp kan en bij de cpu de prestaties over een beperkt aantal cores in dagelijks gebruik zeer belangrijk blijft.
Lijkt me alles behalve nuttig om met zo veel bombarie een 100mhz hogere boost clock cpu te lanceren. Maak er dan 7860 of 7870k van ipv 8xxx serie.

Als je nu een echt nieuwe stepping hebt die meer dan 100 mhz kan en eventueel nog zuiniger Is kan ik me er iets bij voorstellen. Bv 300 mhz hogere base 400 boost met hetzelfde verbruik.

Edit: Ik moet bombarie even toelichten. Misschien niet de juiste woord keuze maar ik bedoel er mee dat ze er dan mogelijk een nieuwe generatie mee aan willen duiden terwijl het om een 100 MHz boostclock verhoging gaat kortom deze chip meestal even snel als het oude model.
Dan vind ik het totale onzin om er A10-8850 van te maken. Ik hoop echt dat dit dan ook een gerucht is wat niet waar is.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 28 april 2015 10:59]

het kan zijn dat deze ook op een kleiner procedee gebakken wordt zoals vaak bij heruitgave. dit houdt in dat het stroomverbruik af zal nemen en er dus minder gekoeld hoeft te worden. dat noem ik niet nuteloos.
Godavari is naar verluidt een heruitgave van de huidige Kaveri-apu's.
Vermoedelijk een productie chips die net een betere binning hebben dan normaal, maar niet gebakken op een kleiner procede. 100Mhz is ook niet bijster bijzonder. Dat klok je er zelf nog wel uit met een lichte OC :P Daarvoor moet je wachten tot 2016 met introductie van ZEN architectuur. Ook die komen met max 16 cores en zijn eenvoudig te snijden naar gewoon 4 cores.

Als je kijkt naar specs van ZEN dan moet dat een behoorlijke flinke CPU worden. Laten we hopen dat dat daadwerkelijk ook zal zijn, dat betekend dat er nog steeds concurrentie t.o.v intel is en ook de consument hier uiteindelijk van profiteert.

[Reactie gewijzigd door Jism op 28 april 2015 10:44]

Ik heb het over een andere stepping. dat is niet hetzelfde als een ander Procedee.
In het verleden had je wel vaker nieuwe steppings op hetzelfde procedee die veel hoger konden clocken. Tegewoordig wordt er vaak een ander naam kaartje aan gehangen als ze zo iets doen.

Stroomverbruik kan ook omlaag gaan door nieuwe steppings. Dat ze net wat transistors aanpakken die voor veel lekstroom zorgen. Hier zijn in het verleden ook voorbeelden van geweest bij zowel CPU's als GPU's.
zelfde cpu, inclusief grootte, lees de text nog eens..
alleen zijn deze overclocked.
Bombarie? Het is maar een gerucht van een site. Tevens brengt intel ook nog wel eens nieuwe versies uit die dan maar 100 MHz hoger geklokt zijn, dus het zal er wel bij horen denk ik dan maar om proberen de verkopen te stuwen met een nieuw model.
Dat is ook niet wat hij bedoeld, niks mis mee als je cpu uitbrengt die iets sneller is, dat doen ze altijd al als productie proces vordert en cpu van betere kwaliteit van de band rollen. Maar is zeer overdreven en ook ongebruikelijk om daarvoor hele nieuwe serie in leven voor te roepen.

Dat deed AMD al min of meer met Richland, en dat heeft AMD geen goeds gedaan, werden amper notebooks mee gemaakt en zins dien is het hopeloos en is het vertrouwen bij aantal leveranciers en gebruikers weg.
Maar intel noemt het dan geen 9770K omdat er 100 Mhz bij komt. Al lijkt het daar bij Broadwell wel een beetje op. Bij bij voorgaande modellen was dat niet het geval. Dan was er toch ook echt wat aan de architectuur verandert.
Welke bombarie? AMD zwijgt. Dit is een bericht van Digitimes.

En ja, rebrands. Echt een trend uit GPU land die doordringt in CPU land.
Rebrands zijn altijd slecht. En het is triest als AMD dat gaat doen voor CPU's intel doet dit gelukkig nog niet.
Dit is toch geen rebrand, de CPU en GPU clock gaat omhoog. Dat is neits anders dan alle nieuwe haswells die intel telkens uitbrengt.
De CPU verhoging is verwaarloosbaar, de GPU snelheids verhoging is bijna 20% :9

Nu kun je dat in het Bios meestal al fors verhogen, 50% OC is haalbaar gezien de ruimte die er vaak is met goede koeling, maar toch leuk dat het nu ook standaard is.

N.B. 850mHz. is Game waardig bij deze APU's....... :P _/-\o_
Rebrand is als er niets veranderd aan de architectuur en alleen de clockspeeds omhoog gaan.

Intel doet dat niet. Ze brengen wel nieuwe modellen uit met hogere clockspeeds maar die zitten ook in dezelfde model naam generatie.

Hier zou het gaan om de stap van 7850k naar 8850k waarbij de klant het idee heeft dat het om een compleet nieuwe generatie gaat.
Het zijn maar geruchten en deel van die geruchten zijn ook een verandering in de architectuur. Dus waarom je het nu al bestempeld als rebrand Is een beetje voorbarig. Voor zover ik het zie is dat nog niet.
Verandering van de architectuur wil ik het niet noemen. Het Is hooguit een bugfix. En volgens mij Is het nog niet eens een nieuwe stepping. Maar slechts een microcode update.

We gaan het wel zien. Ik hoop in ieder geval dat ze er geen nieuwe generatie van maken zolang ze geen excavator cores in de app stoppen.
Misschien gaat her toch om wat meer netto prestatie wins dan de MHz doen vermoeden: http://gathering.tweakers...message/43921529#43921529
Ziet er al beter uit maar in mijn ogen Is het de naam 8850k niet waard.
Over CPU's ga ik mij niet uitlaten, maar voor GPU's is dit niet zo'n slechte zaak voor de consument: Ze kunnen iets krachtigere hardware kopen aan een lagere prijs (modellen die het jaar ervoor in een hogere prijsklasse zaten, met al dan niet wat optimalisaties) en hebben meteen drivers die goed doorontwikkeld zijn.
Veel bombarie ? Lees de eerste alinea even goed door :
AMD komt in mei met apu's van de Kodavari-generatie, claimt Digitimes op basis van bronnen bij Taiwanese leveranciers. Het gaat waarschijnlijk om een heruitgave van de huidige Kaveri-apu's met hogere kloksnelheden. AMD wil niet reageren op het gerucht.
Bekijk de woorden eens die ik heb gemarkeerd. Hoe rijmt dat met "veel bombarie" ? Dat AMD niet wil reageren zegt eigenlijk ook al meer dan genoeg.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 28 april 2015 10:44]

Hij bedoelde natuurlijk als de geruchten waar zijn en dat nogal overdreven is om 8000 serie voor in leven te roepen, en dat is het ook zeker als het klopt dus!
idd Godavari is een zeer beperkte refresh, zeer jammer gemiste kans weeral,
Carrizo brengt meer veranderingen.

Voor AMD zal het vooral een grote refresh zijn in 2016
En dat waren de Haswell Refresh van Intel niet? En dan niet over de chipset gesproken(want die werkt ook gewoon met de oudere Haswell's).

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 28 april 2015 12:15]

Met als verschil dat Intel het helemaal niet npdig had om competitief te zijn/worden. De bal ligt bij AMD, niet bij Intel dus AMD zal er iets van moeten maken. Daarbij spreken we (qua boost/turbo) over een 2,5% verhoging bij AMD en een 10% verhoging bij intel (4770K -> 4790K) dus zelfs vergeleken bij Haswell refresh stelt het dan teleur.

Overigens zijn er ook geruchten die wijzen op een andere architectuur voor godavari die meer zou lijken op de oude RIchlands. Maar goed, dat zijn natuurlijk slechts geruchten.
Nou iNtel huidige performance met ruime marge erboven is groten deels door 14 nm procede.

AMD loopt achter omdat ze beperkt zijn door 32 nm
Dat is een aanzienlijk verschil.

Hadden ze nu al 14nm een jaar. Dan waren de huidige
8350 ULV cpu. De 9_ _ _ zijn dan 80 watters
En high- end bulldozer 16 core.
Zen op 10 nm

Maar ja AMD loopt altijd al achter met procedes.
Beetje lastig om zo te concurreren
Procedes is meer kwestie van corporate size en aantal fabs en kapitaal kracht..
Intel heeft de prestatiekroon, maar daar houdt het ook op. Prijs/prestatie-verhouding kan AMD in het lage en middensegment prima meekomen. Afhankelijk van de usecase zijn daar soms AMDs en soms Intels beter

Neemt niet weg dat een 100mhz verhoging van de snelheid niet een nieuwe serie rechtvaardigt. 20% op de hou misschien

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 28 april 2015 15:27]

Die 10% komt ook alleen maar omdat ze(Intel) de i7 opeens met 500Mhz overclocken terwijl dat bij AMD veel minder is, dus in verhouding is het verschil nihil.
Precies wat ik dacht toen ik het las. Voor zo'n kleine increment (enkel in de boost dan nog) een heel nieuwe (qua marketing) "major" serie aanboren lijkt me zinloos.

De GPU is wel een stuk hoger geklokt, dus misschien dat hij voor games wel een stuk beter presteert.
Het zal zeker wat gaan schelen. Die is ruim 15% hoger. Maar het is de vraag hoe dat binnen het TDP past en of hij die clocks dan kan volhouden. Daarnaast zul je daar alleen voordeel bij hebben als je het juiste geheugen gebruikt anders heb je niet genoeg geheugen bandbreedte.

Als ze de CPU clocks dan ook met iets van 7% hadden laten stijgen heb je wel iets wat een nieuwe naam zou rechtvaardigen maar dan nog steeds zou ik hem eerder binnen de huidige generatie plaatsen bv: A10-7980K.

Bewaar die 8xxx serie gewoon voor de APU met Excavator cores. (als ze die nog wel uit gaan brengen. Ik hoop het wel want ze hadden daar nog wat leuke aanpassingen voor in petto (qua arcitectuur) en ik vrees dat Zen nog wel even gaat duren. Op dit manier kunnen ze toch nog iets als opvuller bieden vs Intel anders gaan die nog verder voor lopen).
Mischien is deze apu beter te overklokken dan de 7xxx serie.
Ja het is een gerucht, maar mischien zijn er nog veel meer verbeteringen die godavari heeft.
Veel mensen vergeten dat dit geen officiŽle aankondiging is van AMD
Gpu boost is wel altijd actief en voor de APU belangerijker imho
Ligt er maar net aan wat jij met je APU doet. Qua GPU zijn de veranderingen wel leuk. Maar het is niet iets voor een nieuwe generatie. Verschil in in mijn ogen dan te klein. Het zijn alleen verhoogde clocks en bug fixes in de micro code. GPU boost is iets in de drivers dus ook niet heel speciaal.
Waarom, blijkbaar werkt het. De 280 en 290 zijn ook maar rebrands.
De 280 Is wel. Een rebrand. Maar de 290 niet.

Ik ben nooit voor rebrand geweest vind het altijd een slechte zaak.
Zeker ook hier. De 260 en 290 kaarten kunnen dingen die de oudere 250, 270 en 280 chips niet kunnen (77xx, 78xx en 79xx chips)
;) was het al niet helemaal zeker inderdaad. Veel mensen trappen er in ieder geval met open ogen in. 5fps erbij :)
Ik vraag me echt af of dat die apu's met een quad mem controller en ddr4 echt een beest zouden zijn?
Nee. Er zitten toch uiteindelijk maar een beperkte performance in de GPU, hoe goed je die ook ondersteunt met snel geheugen. En de CPU is nooit een snelheidsmonster geweest. Een middenmotertje, meer niet. Er is gewoon een beperkt power budget dat moet worden verdeeld over de twee onderdelen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 april 2015 12:13]

Je kan de APU dan mss samenvatten als beperkt en de boeken sluiten, maar ik denk toch ook dat er tenminste een beetje snelheidswinst te pakken valt. APU's zijn inderdaad mooi afhankelijk van de DDR snelheid. (het grafische gedeelte toch.)

En het is een beetje vreemd om over "het beschikbare powerbudget" te beginnen, terwijl DDR4 eigenlijk zuiniger is. In jouw performance-by-powerbudget (?) theorie zou DDR4 daar alleen voor een snelheidswinst moeten boeken. (Alleen is het powerbudget hier niet de beslissende factor vind ik ook)

Ik denk eerder dat je de oude piledriver cores met de nieuwere steamroller cores een beetje verward. De APU is werkelijk veel efficienter dan de bulldozers die je in gedachten houd. de Watts worden toch wel wat beter gebruikt dan de gemiddelde 8350.

Dus ja, ik ben ook benieuwd tot hoever dit de APU's wat intressanter kan maken.

[Reactie gewijzigd door egnappahz op 28 april 2015 12:27]

In de huidige configuratie is anders wel duidelijk merkbaar dat het geheugen de bottleneck is, de 7850k presteert op gelijk niveau met een radeon 7750 DDR3, de gddr5 kaart staat echt een behoorlijk stuk hoger.

Deze APUs zijn ook de enige CPUs waarvoor het zin heeft om DDR3-1866, 2133 of 2400 te kopen in plaats van 1600 mhz
Niet zinloos. ik ben bezig met het maken van een mini-pc en ik was aan het wachten op een kaveri refresh.
Ik ook, maar zit te wachten op een (liefst AMD ivm prijs) APU met hardware matige H.265 ondersteuning en HDMI 2.0 (= 4K @ max. 60 fps).

Anders gaat m'n Richland HTPC nog maar een jaartje mee.
Waarschijnlijk zijn de productie methodes voor de chips weer verbeterd, omdat ze 28 nm productie voor chips beter onder controle hebben. En misschien zijn er nog wel wat kleine optimalisaties doorgevoerd waardoor er weer 100 mhz extra bij kan zonder dat het veel extra warmte oplevert.
Maak me maar wakker wanneer AMD weer eens echt een interessante cpu heeft.

De laatste was de Athlon 64. Ik vrees echter dat AMD nooit meer dat niveau gaat halen... ;( ;(

[Reactie gewijzigd door MazeWing op 28 april 2015 13:10]

CPU niet, APU daarentegen...
Het niveau van de Athlon 64 zijn ze al ruim voorbij, maar ik snap wat je bedoelt. Ik snap alleen niet waarom je dat denkt. AMD heeft in de geschiedenis vaak genoeg periodes waarin weinig revolutionairs uitkwam, afgewisseld met periodes waarin het opeens interessant werd voor de liefhebber (voor de gewone gebruiker met gemiddelde eisen is AMD eigenlijk redelijk non-stop wel interessant geweest).
De linkjes van "Lambo LP670 SV" hier boven gelezen te hebben doet het mij ieder geval positief stemmen, met Zen en de nieuwe nodes zou AMD zo maar weer een kanjer neer kunnen zetten. :)
Ik heb gelezen dat de performance met 5-15% is verhoogd, en de single core performance verbeterd is.
Met andere woorden, de kloksnelheid is verhoogd ;)
Of dat godavari op 4 GHz beter presteert dan kaveri op 4GHz