Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties
Submitter: Splinter Cell

Codemasters heeft zonder vooraankondiging de pc-racegame Dirt Rally uitgebracht op Steam Early Access. De racegame bevat 17 auto's, 36 tracks en diverse events. Codemasters belooft dat het op termijn steeds nieuwe content aan de rallygame zal toevoegen.

Volgens Codemasters moet Dirt Rally, dat vooralsnog alleen op de pc beschikbaar is, teruggrijpen naar het klassieke rijden van een rally. De racegame is daarom ontdaan van extra features, zoals de GymKhana-rallystijl in eerdere delen. De game kan worden gedownload via Steam Early Access, een sectie van Steam met vroege versies van games.

Dirt Rally kost 26,99 euro. Het spel bevat 17 rallyauto's en er kan gekozen worden uit 36 tracks in de locaties Powys, Monte Carlo en Argolis, in respectievelijk Wales, Monaco en Griekenland. Volgens Codemasters zal Dirt Rally in de toekomst steeds nieuwe content krijgen. Deze zal gratis beschikbaar komen. Of er ook een consoleversie van de racegame zal komen, is nog onbekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

vreemd,in firefox krijg ik de melding "beveiligde verbinding mislukt" ?
In explorer werkt de link wel perfect,zal dus aan firefox (instellingen ?) liggen.
De graphics lijken in de trailer heel er tegen te vallen in vergelijking met voorgaande racegames van Codemasters.
Vanaf 2.05 zie een kleine drone hangen boven de track
De eerste 20 seconde misschien (met name dat erg kaal ogende (Britse?) landschap), daarna vind ik het er prima uit zien. Als je daarbij bedenkt dat het een Early Access titel is zal daar mettertijd ook nog wel het nodige aan verbeteren.

Toch best interessant dat een grote publisher de Early Access weg kiest, het geeft mij een gevoel dat ze meer input van de community willen dan dat dat voorheen het geval was.
Codemasters heeft al eens een poging gedaan voor input van de community met Operation Flashpoint. Uiteindelijk werd er met al die input niets gedaan ondanks alle beloftes en werd de game een flop en een schande voor de naam. Bij mij hebben ze sindsdien afgedaan.
Daar kan ook uit geleerd worden hť ;)
Heb er een hard hoofd in dat Codemasters er iets van geleerd heeft.

Het is voor mij ook de reden geweest dat ik niet van plan ben ooit nog een game van hun te kopen. Terwijl ik fan was van de Colin Mc Rae reeks vroeger.

Flashpoint:
Allemaal beloftes, vrijwel niets ervan waargemaakt. Geen reactie op forum.
[behalve topics sluiten dan].
Hun "patch" frituurde bij mensen de graka in het hoofdmenu en daarna brachten ze Red River uit.

Als je dingen echt op de allerslechtste manier wilt uitvoeren, dan kom je dicht bij hun bedrijfsvoering van toendertijd.

De echte flashpoint [die van Bohemia] vind ik nog altijd het gaafste spel dat ik ooit heb gespeeld. Tegenwoordig heet het Arma, maar daar heb ik de tijd niet meer voor.
In de tussentijd is Codemasters dermate geslonken dat ze zich geen grote games releases meer kunnen veroorloven. Ze moeten wel luisteren want het is nu hun enige manier om het hoofd boven water te houden.
Of ze willen zeer vroeg al geld binnenhalen.
Als dit echt zo is snap ik ook niet waarom ze dat hebben gedaan. Als ik aan de Dirt serie dacht, had ik altijd een Race/Rally game voor ogen met uitzonderlijke graphics. Het zou jammer zijn als ze dat nu zouden onderbreken.
Misshien wel, vind het zelf wel mee vallen daarnaast je er minder dan 30 euro voor dus dat is ook niet de hoofd prijs plus in ieder geval gratis content met future updates.


Als ze nou voor de dezelfde prijs een Dedicated Touge race game maken.
Die graphics zal mij een worst wezen, het gaat mij om het rijgevoel. Ik vind daarom CMR2 (ja, die oude) leuker om te spelen dan de daarop volgende delen (de graphics mag dan wel minder wezen, het rijden is vele malen plezieriger)
De graphics zijn best realistisch. Bloom, oversaturation en sunshafts etc zijn leuk, maar je moet het niet gaan verwisselen met de realiteit. Kijk maar eens naar footage van een echte rally, dan naar Dirt 1/2/3 en Rally, ik weet wel welke het beste er uit ziet :)
Huh wat? Wow hier wacht ik al tijden op! Eens rondkijken voor wat previews!

Erg goed nieuws!

Hier een preview

En voor iedereen die zeurt over graphics 1 het is early access, 2 Er wordt gelukkig gekeken naar authenticiteit! Graphics komen op de 2e plaats!

Dag kan niet meer stuk :-)

Edit 2:... WTF, de graphics in het filmpje zien er geweldig uit!?

[Reactie gewijzigd door Shodan op 28 april 2015 10:48]

Precies, graphics zijn mijns inziens echt van ondergeschikt belang als ze inderdaad voor een Sim gaan.
Dingen waar ik veel meer waarde aan hecht zijn de physics, het schademodel, het aanpassen van de setup van je auto en natuurlijk de ondersteuning voor alle mogelijke simracing accessoires zoals stuurtjes, shifters, handremmen, buttkickers, dashboards, etc etc
En als het dan ook nog mogelijk is voor de community om later zelf tracks en/of auto's toe te voegen dan heb je helemaal een diamantje van een rallygame.
Ik heb er al zin in!
Sorry maar Codemasters, Dirt en sim passen echt niet in dezelfde zin.

Uberhaubt al eens een echte racesim zoals iracing gespeeld? Is teveel een niche publiek vrees ik en codemasters is nog altijd een bedrijf dat games 'voor de massa' maakt met het oog op zoveel mogelijk verkoop, niet op een zo realistisch mogelijke game maken.

Het zal helaas arcade blijven.
Gekeken naar de historie van codemasters verwacht ik ook niet dat het in de buurt komt van een game als iRacing, maar ze spreken wel heel nadrukkelijk die intentie uit, en vragen de community om ze van feedback te voorzien.
Hetzelfde deed SMD met Project Cars, en daar was het ook zo dat de geschiedenis (NFS Shift) niet veel beloofde. En nu wil ik niet zeggen dat Project Cars qua realisme hetzelfde is als iRacing, maar het is in ieder geval al een gigantische stap voorwaarts ten opzichte van de NFS Shift reeks.
Wellicht dat Codemasters onder druk van de achterban ook boven zichzelf kan uitstijgen en iets kan produceren wat in de buurt van een echte SIM komt.

Daarbij moeten we natuurlijk ook rekening houden met het feit dat de termen "Arcade" en Simulatie" haast voor iedereen een andere definitie hebben, en dat er tussen de twee begrippen nog een groot grijs gebied zit.

Ik heb in ieder geval goede hoop dat ze er iets moois van maken, en ik ga ze daar graag persoonlijk aan helpen herinneren op hun forum.
Anders bekijk je even wat previews en lees je wat ze van plan zijn. Ze hebben de keuze juist gemaakt om het roer om te gooien en de simulatie kant op te gaan.

Hoewel natuurlijk eerst zien dan geloven geldt lijkt het er op dat dit mogelijk wel eens eindelijk een opvolger op RBR wordt.

De game is door velen sowieso al als erg moeilijk bestempeld en er wordt al gewaarschuwd dat het voor codemaster fans ka tegenvallen als ze een arcade game verwachten!

Ik zou zeggen heb hoop kerel!
Ziet er prima uit, en het is nog rally sim ook, de previews prijzen het realisme, geen domme arcade racer dus. Ik ga mijn racestuurtje weer eens afstoffen.
Precies mijn reactie toen ik dit bericht zag!

Graphics boeien me nou niets eens zo heel veel bij dit genre,
ben erg verheugd te lezen dat ze terug willen gaan naar het Collin Mcrea rally tijdperk
de dirt versies met al dat gymkhana, hillclimbs, en pickup trucks hebben mij afgestoten.

Er is naar mijn weten al jaren geen goede rallygame uitgebracht.
Het enige waar ik nog voor huiver (want het is codemasters) gooien ze hiermee ook de arcade besturing weer uit de deur? Wat ook Toca->Race driver voor mij heeft verknald.

Ben in 1 klap verheugd :)
Misschien toch goed aan gedaan m'n G27 niet op de markt te zetten!

Don't screw it up codemasters!

[Reactie gewijzigd door Fhristi op 29 april 2015 14:14]

Blijft toch altijd een naar bijsmaakje hebben, gevestigde uitgevers met early access constructies...
Ben ik niet met je eens.
Een voorbeeld is Assetto Corsa, early access destijds maar helemaal top!
Het gaat niet om de kwaliteit, maar om de bedrijfsvoering. Gevestigde uitgevers hebben genoeg budget en continuiteit om zelf gewoon in een spel te investeren. Dat is ook waar ze winsten van andere spellen voor moeten gebruiken, dat verwachten wij van elk bedrijf.

Maar bij Early Access halen ze het budget bij de klant vandaan. Daarmee leggen ze ook het risico bij de klant, want die is zijn geld kwijt als de ontwikkelaar halverwege de stekker er uit trekt omdat het niet lukt of omdat het project niet populair genoeg is. Dat is oneerlijk, want de klant wordt investeerder gemaakt, maar profiteert niet mee wanneer het spel een succes is. De winsten gaan dan 100% naar het bedrijf.
Codemasters is niet meer het bedrijf wat het ooit was - heeft waarschijnlijk dus ook niet het geld om de game te ontwikkelen ;)
Dat is ťťn manier om tegen early access aan te kijken maar een andere is mensen tegen een gereduceerd tarief de kans geven om al te spelen wat nu beschikbaar is en daarbij input te kunnen geven op wat er volgens jou wel en niet goed is in de game. Als je de youtube link bekijkt die Nees hierboven post van eurogamer dan hebben ze het daar ook over.
Early access is denk ik in wezen ook geen crowdsourcing platform zoals kickstarter of zo, ik denk dat het precies is wat de naam aangeeft, early access. Het is ook niet alsof er nog niks is, je krijgt er op dit moment werkelijk al een speelbare game voor terug. Als jij het het geld op dit moment nog niet waard vindt, nou, dan koop jij het toch niet...?
Ik vind dat je jezelf met jou manier van kijken een beetje voor de gek houd.
Early access is feitelijk geld betalen voor iets wat misschien helemaal niet klaar gaat zijn. Ik vind dit aanvaardbaar voor onafhankelijke startups met een goed concept. Dan kan je het zien als meedoen en investeren waar een uitgever dat niet wil doen. Codemasters echter is gewoon een gevestigde gameboer die de zoveelste rallygame gaat uitpoepen en dat op deze manier zelfs lekker risicoloos kan doen.
Gezien hun rallygames behoorlijk de soep in zijn gelopen sinds Dirt kan ik me voorstellen dat dat voor hun aantrekkelijk is maar ik vind het onethisch om op deze manier het risico bij de fans in de schoot te donderen.
Als input is wat ze willen, moeten ze gewoon bepaalde spelersgroepen beta toegang geven tot tussentijdse builds en een stem die gehoord word. Want dan was dat hele input verhaal meer geweest dan dat willekeurige inhoudsloze statement dat het nu is.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 1 mei 2015 23:54]

Codemaster is geslonken en heeft eigenlijk maar een heel klein team dat hieraan werkt. Early access is denk ik voor hun de enige manier om Rally games te blijven ontwikkelen.

Het oude Codemasters is niet meer.
Ik ben even gaan googlen, en kan terugvinden dat ongeveer 50 van de 500 mensen zijn wegbezuinigd? Vooral IT functies en bij het F1 en Dirt team blijkbaar, maar het lijkt nog niet zo extreem als 'het oude Codemaster is niet meer' , volgens mij.

Link naar artikel over reorganisatie
En zo kan het dus ook... Niets laten weten, gewoon aan je titel werken en dan BAM (zo een grote vuurbal jonge :+ )! Release. Moest dat nu eens gebeuren met een AA titel, zou iedereen met z'n mond open vallen en zal er geen gezaag komen: wanneer komt het uit? Wat weeral uitgesteld? En nog maar eens? SCREW THAT DEV! (uiteindelijk kopen ze het toch maar :) )

Maarja, dan loop je misschien een hoop pre-sales kwijt aan de hype die het marketing team kan opbouwen voor een crappy AA spel. *kuch* Watchdogs *kuch*

[Reactie gewijzigd door Nees op 28 april 2015 10:38]

Je bedoelt: BAM! Op Early Access op steam, dus uitgaven in alpha state, geen garanties dat het ooit in een werkende vorm wordt afgemaakt en dat van een redelijk grote publisher.
Toch nog steeds beter dan E3 filmpjes die iets tonen dat het uiteindelijk niet is als je het zelf speelt...

Waar is de tijd van de DEMOS?
Demo's is kennelijk te kostbaar geworden. We hebben tegenwoordig eerder F2P en free-to-play weekenden (via bv. Steam). Maar laten we eerlijk wezen demo's zijn niet altijd even goed. Zo heb ik de demo van Darkstar One achterelkaar uitgespeeld, direct de game gekocht en kwam er toen pas achter dat ik mijn save game uit de demo niet over kon zetten naar de betaalde versie. Game nooit verder gespeeld omdat ik geen zin had om weer helemaal overnieuw te beginnen, heel erg jammer, want dat was een van de weinige games waar ik direct die reactie had (Mass Effect 1 was de ander, achterelkaar uitgespeeld). Andere demo's waren geen goede vertegenwoordiging voor het hele spel.

Wat tegenwoordig bij bepaalde spellen erg goed werkt zijn 'open beta's', dat was bij Dawn of War 1 en Quake Wars erg goed gedaan, dat heeft mij doen besluiten om de game bij release te bestellen.
Sterker nog, games MET een demo vooraf verkopen zelfs minder. Dus waarom zou je in een demo investeren?

https://youtu.be/us6OPbYtKBM?t=11m29s

[Reactie gewijzigd door MenN op 28 april 2015 14:33]

Sterker nog, games MET een demo vooraf verkopen zelfs minder. Dus waarom zou je in een demo investeren?
Dat is korte termijn mentaliteit. Wellicht dat je het volgende handjevol games koopt van leverancier X, als je je na elke keer §50-§60 uitgeven genaaid voelt (in a bad way), stop je er van zelf wel mee met kopen. Dan kom gaat de consument terug vallen op reviews, word-of-mouth en Let's plays. In alle gevallen is de producent overgeleverd aan de grillen/kwaliteit van 3e partijen. Dat betekent minder initiŽle sales en meer mensen die wachten totdat het in de sales bin ligt (want als je een paar weken heb moeten wachten op een paar goede en complete reviews dan kan je die paar maanden extra ook nog wel wachten).

Daar komt bij dat met de kwaliteit van de initiŽle releases van veel (voorheen) tripple AAA publishers, je flink op je achterhoofd moet zijn gevallen om het meteen aan te schaffen. Een nieuwe Civilization zal nu door velen pas worden gekocht als er een paar uitbreidingen uit zijn en dat betekent dat de prijs van de hoofd game al aardig is gedaald, dus minder inkomsten voor de publisher. Voor een hoop andere buggy crap wordt het misschien naar x aantal bug fix rondes aangeschaft, misschien wel nooit. Assassins Creed wordt bij mij pas aangeschaft als ze in de §2,50-§3,75 range komen tijdens een Steam Sale.

ps. Thanks for the link, erg amusant!
Ben erg benieuwd of dit spel het echt waar gaat maken.
3 weken geleden is het normale Dirt3 spel omgezet in een ultimate pakket, met alle (betaalde) dlc's.
Dus verwachte al dat er wat nieuws aan zat te komen.

Waar hoop ik op:
  • Realisme!
  • Goed speelbaar met mijn G27 stuur.
  • Lange stages.
  • Goede online community waar je fijn mee kan racen!

[Reactie gewijzigd door Dacuuu op 28 april 2015 10:37]

Alles ziet er goed uit, alleen dit vind ik wel een lichte tegenvaller: Er wordt gezegd dat het stuur gelocked is up 180-200 graden, ik weet dat het een early access is, maar hoop dat ze dit wel tot minimaal 4-500 graden brengen! Liefst tot 900 graden!
Doe je dat ook in de auto? Je stuur zo ver draaien?
Want mijn auto is een rally auto die onder extreme condities gaat rijden en die scherpe bochten gaat nemen?

Ze zeggen dat het een simulator is, dan is het ook fijn om net zoals bij Assetto Corsa of Project cars de wheel ratio vrij af te stellen. Sommige vinden het fijner met 300, andere weer met 900.
Dit doet me weer denken aan CMR2.0, schitterend!
Zeer benieuwd naar reviews, tijd om stuurtje weer uit de kast te halen?!

@Edit: video'tje van gameplay: https://www.youtube.com/watch?v=J0CoIPMI6lY

[Reactie gewijzigd door jonasross op 28 april 2015 10:46]

Ben vooral benieuwd in hoeverre je het bos of het publiek in kunt jagen. Niet dat dat de bedoeling is en dan is je auto vooral stuk of je bent gediskwalificeerd. Maar ik heb niet de behoefte aan een onzichtbare muur. Zeker in splitsingen moet je de verkeerde weg in kunnen draaien of iets dergelijks.
Ik snap dat dat het gevolg met zich meebrengt dat het meer map-design nodig heeft dan alleen direct naast de baan, maar in vorige delen kon je in theorie een haarspeldbocht-afdaling "rechtdoor" bergaf afleggen.
Het voelt wat vrijer en minder geforceerd als deze beperking er niet in zit.
Ziet er goed uit, straks maar eens even downloaden!
Als dit is wat ik denk dat het is; een spiritueele reboort van cmr 2.0 ben ik erg geinteresseerd.
Mm, meestal als een spel "plotseling" verschijnt is er een goede reden voor, maar aangezien we het over Early Access hebben, hoeft dit niets negatiefs te zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True