Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 149 reacties
Submitter: 2green

Codemasters heeft aangekondigd dat het games wil gaan uitbrengen voor het Linux-platform. Het zou alleen nog de vraag zijn wanneer dat moet gaan gebeuren en welke games Codemaster voor het opensource-besturingssysteem gaat uitbrengen.

In antwoord op een vraag van een Steam-gamer heeft Ben Warwickshire, community manager bij Codemasters, laten weten dat de spelontwikkelaar het Linux-platform serieus bekijkt. Het zou dan ook niet de vraag zijn of Codemasters Linux zal gaan omarmen, maar wanneer, zo meldt OMGUbuntu.

Waarschijnlijk zullen grote titels niet direct bij de launch al speelbaar zijn op het opensource-besturingssysteem, maar pas in een later stadium op Linux beschikbaar komen, bijvoorbeeld op SteamOS. Ook is nog niet geheel duidelijk welke titels als eerste in aanmerking zouden komen voor een port naar Linux. De spelontwikkelaar is vooral bekend om zijn racegames op pc, consoles en een aantal handhelds.

Grid 2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (149)

Bron waar dit bevestigd is door CodeMasters

Niet vergeten hier even je stem uit te brengen O-)

[Reactie gewijzigd door 2green op 7 mei 2014 17:46]

Een aantal van de reacties was wel al te verwachten inderdaad, een goeie ouwe flamewar tussen fanboys.

Ik game nu toch al bijna 2 jaar op Linux. Ik begon met een fatsoenlijke doch niet splinternieuwe desktop met een Nvidia GPU omdat dit nu eenmaal lekker ondersteund werd. Daar draaide onder andere WoW op (via Wine natuurlijk) maar ook enkele native games, met stip de native Steam Client en de games die ik daarop heb welke native compatible zijn zoals Left for Dead 2.

Ik beschik zelf niet over cijfers die aangeven of het sneller/langzamer was onder Linux of Windows, maar feit blijft wél dat het retegoed presteerde. Ik kon zonder een centje pijn met 100+ FPS door levels heenrammen met 5.1 geluid, ik merkte dus als gebruiker geen nadelen van het feit dat mijn Steam nu op een gratis en open-source OS draaide.

Deze PC is nu weg en ik gebruik nu Kubuntu 14.04 op mijn Zenbook Prime van Asus, welke een onboard videokaart heeft. Daar draai ik dus beperkt games op, maar:

1) De hardwareondersteuning is 100% perfect (álles werkt zoals het moet, ook multi-touch)
2) De accuprestaties zijn vergelijkbaar
3) De instant-on werkt ook zoals vanouds (onder Windows)
4) Ook hier native-steam client met een steeds groter wordende lijst met native games

De belangrijkste reden dat Windows 8.1 er hier af gegaan is, is dat de bediening van Windows 8 op een laptop die niet over een touchscreen mij tegen begon te staan. Daar komt dan bij dat ik sommige zaken gewoon sneller en fijner vind werken onder Linux. In mijn geval is de hardware ondersteuning dus perfect en behoeft geen knutselwerk zoals dat vroeger nog vaak gebeurde met Linux.

Als ik nu in de steam store kijk kom ik steeds meer multi-platform games tegen en ook early-access danwel kickstarter projecten (denk b.v. aan Wasteland 2 !) die op Linux draaien. Steam's topman heeft zelf ook aangegeven hier meer toekomst in te zien. Gaming op Linux heeft een flinke inhaalslag te maken omdat Windows de markt jarenlang gedomineerd heeft maar zoals hierboven ook aangehaald word: Een groot gedeelte van jouw wereldje drááit al op Linux, tot je smartphone en/of console aan toe. De techniek is er en het werkt gewoon prima, het is een kwestie van tijd voordat de desktop linuxdistributies en de gamefabrikanten elkaar helemaal gevonden hebben.

Unreal was zijn tijd al ver vooruit met een game die technisch platform onafhankelijk was, je kon Unreal Tournament Classic al prima native op Linux draaien, maar de installatie was nog niet helemaal gebruikersvriendelijk. Ik denk dat het uiteindelijke resultaat wel gaat zijn dat games efficienter gaan draaien op Linux, omdat het platform daar nu eenmaal de mogelijkheid toe biedt: optimalisaties. Bij Windows moet alles via dat rigide, door Microsoft ontworpen platform 'heen' werken.

[Reactie gewijzigd door HTT-Thalan op 7 mei 2014 21:39]

Inderdaad, ik draai hier ook al een behoorlijke tijd op mint en mandriva en dat bevalt me prima. Alles werkt eigenlijk gewoon prima. Ik heb wel wat gedoe gehad met m'n Synology Nas maar dat is uiteindelijk ook goed gekomen. In ieder geval, spellen spelen gaat prima op linux tegenwoordig!
Heel veel vande opmerkingen die ik hier zie zijn nog steeds van het kaliber dat heel veel van het kaliber "hardware ". Juist dat eerste valt o.a te te ondervangen door vooraf onderzoek te doen bij websites die een HCL voor Linux hebben zoals deze

En ja, niet alle nieuwste hardware werkt gelijk bij 'default'. Echter is het aan jou als gebruiker om vooraf onderzoek te doen. En mocht je toch de neiging hebben om het nieuwste van het nieuwste te kopen, dat je rekening moet houden met dat er eventueel iets niet of half werkt, that's said.

Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat juist door gaming, Linux steeds meer op de kaart komt te staan en daardoor krijgt Linux een betere positie binnenin de markt. Dit is zeg maar een opvolging van dezelfde trend waar bijvoorbeeld Steam mee is begonnen.

Dit is zeg maar de "big break" waar de gemeenschap op zat te wachten. Als een platform zoals Steam bijvoorbeeld out of the box zou kunnen werken op een dikke Chromiumbook (wat ook Linux based is) of iets dergelijks, dan bereik je heel veel gebruikers.

Dit heeft uiteindelijk een aantal gevolgen:
- Fabrikanten zullen Linux steeds meer als een bron zien om geld te kunnen verdienen, waardoor zoals hardware compatibiliteit wordt vergroot.
- De Linux gemeenschap zal groeien en daardoor zullen bepaalde software pakketten sneller volwassener worden dan voorheen. Voorbeeld: Window Managers/Desktop environments.
- Ontwikkelaars zullen sneller geneigd zijn om te denken vanuit gebruiksvriendelijkheid, waardoor het nieuwe gebruikers aantrekt.
Als Linux-gebruiker sta ik er best positief tegenover. Over het algemeen negeer ik games die niet native op Linux draaien, en voor enkelen wil ik soms nog een uitzondering maken en de game in een VM draaien. Zo nu en dan voor een echte AAA boot ik naar Windows (Assassin's Creed bijvoorbeeld, maar het aantal series waarvoor ik naar Windows boot kan je makkelijk op 1 hand tellen). Vroeger zei ik wel eens "Windows is er voor games", maar ondertussen heb ik die mening ook allang niet meer. Geen idee waar ik Windows nog wel nuttig voor vind.
Internet explorer? :o
Oja, als web developer heb je inderdaad Windows nodig, je moet immers apart testen (en met een beetje pech ook programmeren) voor IE-gebruikers. Het nut van Windows: je programmeersels testen voor Windows-gebruikers :+
Haha, ach als je gewoon html5 gebruikt gaat er niets fout.
Dat ligt denk ik aan je definitie van 'gewoon'. Als je behouden te werk gaat komt je een heel eind. Als je gebruik wil maken van het volledige gamma aan HTML5 mogelijkheden, dan zit er nog wel verschil tussen bijvoorbeeld IE11, Chrome en Safari. Check: http://caniuse.com/#compare=ie+11,chrome+37,safari+7 . Om alleen HTML5 te zien kun je dat linksboven aanvinken, kon ik helaas niet opnemen in de link. :)
Zou dat niet ook betekenen dat je voor Safari een machine met OS X moet hebben?
Safari heeft ports voor Windows. Ik was even vergeten dat die ook bestond. Maar als ik die erbij betrek kan ik geen mooie one-liners meer maken, zoals de laatste zin uit de vorige reactie. Als je zegt "Het nut van Windows: je programmeersels testen voor Windows-gebruikers en ook OSX-gebruikers", dan is ook een beetje de ironie weg uit de zin.
Echter wordt die niet meer geupdatet. Wat moet je als webdesigner in de toekomst doen dan? Maar hopen dat de pagina goed gedisplayed zal worden?
In de toekomst, of eigenlijk heden ten dage, gebruik je daarvoor http://modern.ie/ virtuele machines. Gemakkelijk aan te slingeren in bijvoorbeeld Virtualbox. Op Ubuntu gaat dat iig soepel ;)
Voor Safari gebruik ik momenteel BrowserStack (online tool die heel veel client emuleert, ook Android, iOS e.d.). Safari testen voor de Mac via de Windows versie heeft niet zoveel zin, het gedrag van de browser is helaas niet altijd hetzelfde.
De Linux doelgroep is nog kleiner dan de OSX doelgroep dus daar zouden nog eerder games voor uitkomen.
Nog wel ja. Wacht maar tot SteamOS op stoom begint te komen (pun intended). Ik spreek je over 5 jaar nog wel een keer 8-)
Geen idee waar ik Windows nog wel nuttig voor vind.

aantal series waarvoor ik naar Windows boot kan je makkelijk op 1 hand tellen


Je spreekt jezelf tegen.
Je wind namelijk nog steeds windows nodig voor games anders zou je niet naar windows booten. En als je windows emu moet draaien gebruik je dus nog steeds windows onder lunux en heb je het nog altijd nodig.
Als je het op die manier bekijkt dan vind ik inderdaad Windows 2 nutten hebben (misschien drie als Watch Dogs uitkomt): Assassin's Creed en Emperor: Rise of the Middle Kingdom spelen. Verder is het alsnog volkomen nutteloos. Het gross van de games die ik speel draaien ook gewoon op Linux. Kerbal Space Program wil prima, en DotA2 wil ook goed lukken. En zo zijn er nog wel diverse games.
Het is een cirkel waar we niet uit gaan komen omdat er niet 1 standard programeertaal is die ieder os kan lezen zoals ze met html5 proberen te doen op mobiele devices maar ook nog altijd niet van de grond komt.
Java? C? C++? Dacht toch dat deze talen, met name de twee C varianten, behoorlijk standaard waren.
Java? C? C++? Dacht toch dat deze talen, met name de twee C varianten, behoorlijk standaard waren.
Het gaat niet om de taal, maar om het framework waartegen je programmeert (de verzameling APIs/libraries/etc).
C/C++ is te gebruiken op vrijwel ieder platform, maar de code die je schrijft kan van platform tot platform enorm verschillen (in dit geval dus vaak Direct3D vs OpenGL).
Grafisch Ontwerp? Een kwestie van tijd totdat de Adobe cloud oplossingen het gaan overnemen. Ze zijn er al, maar de bestaande CS5/6 installaties werken nog steeds... nog...
Ik ben het grotendeels met je eens en snap de downmod niet? Je ziet Linux gaming niet zitten. Dit was ook een grote ergernis van Linux, maar misschien is er met steambox wel een redelijk marktaandeel te halen. Al zou ik zelf nog steeds gewoon Windows icm steam blijven gebruiken.
Kijk concurrentie is goed, Microsoft zal zich meer moeten gaan richten op pc gamen en daar zullen jij en ik wel profijt van kunnen hebben 😉
Nee, ik heb hier vaker Linux kritieken gelezen die niet gedownmod werden. Jij krijgt minnetjes omdat je of flamebait post (zoals je fipo) of geen onderbouwing geeft.

Als je vindt dat Linux geen waardig alternatief voor Windows is, geef aan waarom. En houd daarbij rekening dat Linux voor een ander wel een goed product zou kunnen zijn.

Daarbij is dit allemaal vrij offtopic: het onderwerp van dit artikel is dat Codemasters zijn games naar linux gaat porten. Dat is natuurlijk niet alleen voor de huidige Linux-desktopgebruikers maar vooral ter voorbereiding op Steam Machines.
Lichtelijk mee eens, echter staan alle reacties van deze gebruiker mét inhoud ook op -1.

Een -1 geef je omdat de reactie ongewenst is, niets toevoegt of geflame is. Niet omdat je het er niet mee eens bent.
Keer op keer blijkt dat Linux steeds volwassener wordt, ook dit is weer een teken dat Linux booming is. fantastisch!
Ik snap niet helemaal hoe dit Linux volwassener maakt?
Het is gewoon een uitgever dat spellen gaat uitgeven op Linux, stel dat een console exclusive naar Windows zou komen zou Windows daar toch ook niet volwassener van worden?

En ik denk ook dat de steam machines hier wel een degelijke invloed op hebben :)
Dit geeft wel degelijk aan dat Linux steeds volwassener aan het worden is. Het aantal Linux-gebruiker blijft alleen maar hard toenemen en het zijn allang niet alleen techies meer. De support is prima en erg technisch onderlegd hoef je vaak niet te zijn mocht je tegen een probleem aanlopen, maar nog belangrijker, de hardware ondersteuning wordt steeds en steeds beter. Goede hardwareondersteuning en alles uit hardware kunnen halen is natuurlijk cruciaal voor games en een uitgever gaat echt geen games op een platform uitbrengen als dat niet goed zit. Al met al kenmerken van een volwassen OS.
Ik was jaren verslaafd aan Linux en heb bijna alle distro's al op mijn pc gehad. Geloof me: er zijn echt hele goede bij maar er is er nog niet één volwassen. Fijn dat er straks games voor zijn. Maar je moet maar afwachten of ze allemaal zo goed willen draaien. Want het grootste probleem voor Linux zijn nog steeds de drivers voor je grafische kaart.
Bwa, dat valt ondertussen best mee. De nvidia drivers zijn gewoon goed en Fedora draait er alle steam games die ik heb mee (17 ondertussen waaronder metro last light, half life 2, football manager 2014).

Ik ben dus best tevreden van linux en de mogelijkheid om er op te gamen.
Dit geeft wel degelijk aan dat Linux steeds volwassener aan het worden is. Het aantal Linux-gebruiker blijft alleen maar hard toenemen
Dat kun je niet uit dit nieuws halen hoor.
alles uit hardware kunnen halen is natuurlijk cruciaal voor games
Ben ik het niet mee eens.
Nintendo heeft oa met de Wii laten zien dat je niet zozeer de beste hardware/performance hoeft te hebben om succes te hebben.
Voor de echte tweaker is het natuurlijk leuk om te gaan benchmarken, experimenteren met detail-settings, mods etc, maar voor een gamer is het belangrijker dat een game gewoon werkt en leuk is.
Dat kun je niet uit dit nieuws halen hoor.
Dat zeg ik ook niet. Dat is een algemeen bekend gegeven ondersteund door feiten.
Ben ik het niet mee eens.
Nintendo heeft oa met de Wii laten zien dat je niet zozeer de beste hardware/performance hoeft te hebben om succes te hebben.
[..]
Je begrijpt niet wat ik hier bedoel. Om in te gaan op jouw voorbeeld, Nintendo maakt met de Wii wel optimaal gebruik van de hardware die ín de Wii zit. Als de hardware maar voor de helft zou werken, bijv. max. res 640x480, geen cpu optimalisaties, geluid wat het niet of half doet, zou de Wii niet levensvatbaar zijn.
Ik stel ook nergens dat 'het beste mogelijk uit je hardware halen' gelijk staat aan de beste hardware/performance hebben tov andere producten.

[Reactie gewijzigd door temp00 op 7 mei 2014 20:57]

Dat zeg ik ook niet. Dat is een algemeen bekend gegeven ondersteund door feiten.
Dat beweer jij, maar bij mij is dat niet bekend, en je geeft geen bron voor die 'feiten'.
Je begrijpt niet wat ik hier bedoel.
Jawel, maar jij begrijpt niet wat ik bedoel.
Natuurlijk wil je bij de Nintendo-hardware wel het maximale eruit halen. Punt blijft echter dat het dan nog steeds ver achter blijft bij de PlayStation en XBox. Toch is Nintendo wel degelijk 'levensvatbaar'.

In het geval van linux zit je ook qua performance en features niet op het niveau van Windows. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je er geen goede games op kunt spelen.

De reden is alleen anders: bij Nintendo is de hardware zelf gewoon minder, en bij linux is de hardware hetzelfde, maar is de software minder.
Dat beweer jij, maar bij mij is dat niet bekend, en je geeft geen bron voor die 'feiten'.
Wat een onzin alsof je voor alles wat je hier tikt een bron moet gaan aanhalen.
Nintendo heeft oa met de Wii laten zien dat je niet zozeer de beste hardware/performance hoeft te hebben om succes te hebben.
Niet bekend bij mij en ik kan het ook niet uit het artikel halen. Ik zou zeggen begin dan zelfs maar eens met bronnen bij je uitspraken te zetten. En je begrijpt overigens nog steeds mijn reactie niet (ook al stel je van wel).
Wat een onzin alsof je voor alles wat je hier tikt een bron moet gaan aanhalen.
Niet voor alles, maar dergelijke claims zie ik toch graag onderbouwd.
Voorlopig heeft linux na ruim 20 jaar bestaan een marktaandeel van zo'n 1,5%. Dat lijkt me algemeen bekend. Van significante groei heb ik geen nieuws gezien.
Niet bekend bij mij en ik kan het ook niet uit het artikel halen. Ik zou zeggen begin dan zelfs maar eens met bronnen bij je uitspraken te zetten.
Nogal flauw.
En je begrijpt overigens nog steeds mijn reactie niet (ook al stel je van wel).
Waarom zou ik die niet begrijpen?
Jij zegt: "alles uit hardware kunnen halen is natuurlijk cruciaal voor games"
Ik zeg: da's niet nodig, zolang de games het maar doen, en leuk zijn om te spelen.
Goh die tekst las ik 10 jaar geleden al, 5 jaar geleden, 2 jaar geleden, vorig jaar nog.

Ik hoor het wel wanneer de échte games op Linux gaan draaien.

Elke Publisher wil natuurlijk even in het nieuws komen dat ze mee gaan met SteamOS of Linux,maar puntje bij paaltje blijkt het allemaal toch anders te worden, komt het veel later uit of blijven de prestaties ver achter.
Goh die tekst las ik 10 jaar geleden al, 5 jaar geleden, 2 jaar geleden, vorig jaar nog.
Als Linux fan ben ik het helaas met je eens. Maar als je naar de tijdlijn kijkt van Linux, dan zie je toch echt beweging naar boven. 10 jaar geleden had je veelal geluk als je scherm resolutie na het installeren van Linux correct ingesteld was, het geluid het deed en indien nodig je WLAN. Niet dat het destijds niet werkte, maar out of the box was vaak een probleem. 5 jaar geleden had je al Ubuntu waar alles bijna altijd out of the box werkte. Ubuntu heeft er ook voor gezorgd dat de boot-tijd van Linux enorm verkort werd. Destijds waren ze significant sneller dan Windows kwa booten. Ubuntu zorgde destijds voor een groei van Linux tot 1% gebruikers. 3-4 jaar lang was het 1% en leek het niet te willen groeien. De laatste 2-3 jaar is het echter gegroeid tot 1.5%. Dat lijkt niet veel maar met een geschatte 1 miljard gebruikers zijn dat toch 15 miljoen gebruikers oftewel net zoveel gebruikers als dat Nederland telt. Linux Mint lijkt het stokje een beetje over te nemen van Ubuntu (onder de motorkap is het natuurlijk alles gewoon Debian).

Daarbij moet ik nog aantekenen dat het aantal Mac gebruikers harder stijgt dan het aantal Linux gebruikers. Voor Linux is dit niet direct slecht. Als Linux 0.5% stijgt en Mac 1%, dan betekend dit dat Windows 1.5% daalt. De tijden dat Windows meer dan 95% van de desktop markt in handen had, zijn iig duidelijk voorbij.
Geen slecht nieuws. Linux als gameplatform / OS lijkt mij wel mogelijkheden te hebben. Het is een ontwikkeling die ik best wel positief vind. Hoe meer ontwikkelaars games uitbrengen voor Linux, hoe sneller het platform kan stijgen en hoe meer ontwikkeling dat aantrekt.

Valve heeft deze beweging toch in een stroomversnelling gestoken denk ik dan. Nu enkel hopen dat we niet enkel maar met SteamOS / Box zullen zitten, maar meer distributies ondersteuning krijgen.
Valve heeft het best mooi opgezet. Wat op SteamOS werkt, werkt ook op Debian/Ubuntu. Voor de andere distributies verwacht ik daardoor ook weinig migratie problemen. Meende zelfs dat ze adviseren om het op Ubuntu te ontwikkelen (niet helemaal zeker van die laatste).
Nice! Hopelijk werkt het ook allemaal soepel op de verschillende linux distros.
valve, codemasters. dat begint ergens op te lijken.
Ik vind dit heel goed nieuws! Windows besturingssysteem wordt te duur voor de gewone consument, als linux een sterke concurrent wordt, zal microsoft zijn prijzen moeten laten dalen. Super! In elk geval, ik stap zowiezo over naar linux als de beste games beschikbaar zijn, microsoft zal echt hun best moeten doen om mij dan weer te kunnen overtuigen.
Dit heb ik dus nooit begrepen. Prima we zijn allemaal opgegroeid om weinig tot niets voor software te betalen.. XP Corp cd'tje, vies crackje er over..

Maar 90 tot 100 euro voor een Windows 8.1 OEM licentie, een stuk software wat je dagelijks voor enkele jaren gaat gebruiken is natuurlijk geen fluit.. op je aangekochte PC of laptop betaal je er nog minder voor..
XP Corp cd'tje, vies crackje er over..
Wat ouderwets, cracks. Voor xp, vista of win7 ? Dan heb je toch het verkeerde kopietje gescoord.
Maar 90 tot 100 euro voor een Windows 8.1 OEM licentie, .. op je aangekochte PC of laptop betaal je er nog minder voor..
Die mensen betalen het toch ? Dat zeg je, het zit bij de prijs in.
Ik snap niets van je reactie eerlijk gezegd, wat bedoel je precies?
Ik heb een gekochte licentie van windows 8.1 OEM, mijn moederbord is stuk gegaan en kan de licentie niet meer gebruiken tot dat ik microsoft opbel wat ik eigenlijk ook maar gaar vind. Maar goed, ik heb toch windows 7 er opnieuw opgezet omdat ik deze gebruiksvriendelijker vind met het startmenu. Het zal hoogstens nog een jaar duren wanneer het start menu terug komt in windows 8.1. Natuurlijk is de style van windos 7 ook 2x mooier met de aero. Dan vraag ik me af of tegen dan nog wel kan om te bellen naar microsoft om mijn OEM licentie te deblokkeren. (Ik ben bang dat dit zo snel mogelijk had moeten gebeuren)

Maar goed, ik hoop dat je nu wel begrijpt waarom ik die reactie gaf.

[Reactie gewijzigd door FixUs op 8 mei 2014 13:39]

Fijn. Heb hier een dualboot fedora-windows 7 draaien. Steam oplinux werkt fantastisch en nvidia drivers worden stilaan volwassen. Ik kan alleen maar toejuichen dat grote uitgevers naar linux kijken om games te ontwikkelen, kan ik volledig overschakelen op SteamOS als ie uit beta is.

Anyway, hopelijk volgen meer uitgevers, zodat gamers op termijn niet meer afhankelijk zijn van Microsoft.
Nog nooit van ze gehoord, maar toch goede inzet. Zou willen dat meer bedrijven Linux gingen ondersteunen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True