Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 111 reacties

Valve heeft het touchscreen dat in de Steam Controller was ingebouwd vervangen door traditionele knoppen. De controller heeft nu een d-pad en face buttons, om zo de compatibiliteit met oude games te verbeteren. Valve stopt bovendien met het Greenlight-programma.

Steam-logoToen Valve in september de eerste versie van de Steam Controller liet zien, was die voorzien van een touchscreen, dat in de ogen van Valve kon dienen als vervanging van de traditionele knoppen op de bovenkant van een controller. Het touchscreen deed denken aan dat van de PlayStation 4-controller.

Valve blijkt het ontwerp van de controller inmiddels aangepast te hebben. Tijdens de Steam Dev Days, die op 15 en 16 januari in Seattle plaatsvinden, toonde de ontwikkelaar een nieuwe versie waarbij het touchscreen vervangen is door een d-pad en knoppen die aangeduid worden met A, B, X en Y. Valve zou voor de traditionele opstelling gekozen hebben om de controller compatibel te maken met oude games.

Valve heeft bovendien een api beschikbaar voor ontwikkelaars, die moet helpen om de Steam Controller te integreren. De api zou 16 spelers ondersteunen. Valve kondigde verder aan dat ook andere fabrikanten een Steam-controller op de markt kunnen brengen.

Tijdens de Dev Days heeft Valve bovendien het einde aangekondigd van Greenlight, het programma waarmee het de community inschakelt om te bepalen welke games via Steam gepubliceerd gaan worden. De reden voor het schrappen van Greenlight is niet geheel duidelijk. "Ons doel is om Greenlight te laten verdwijnen. Niet omdat het niet nuttig is, maar omdat we ons ontwikkelen", zei Valve-directeur Gabe Newell tijdens zijn toespraak op de Dev Days.

Tijdens de Dev Days kondigde Valve bovendien aan dat het aantal mensen met een Steam-account in de laatste drie maanden van 2013 is gestegen van 65 miljoen naar 75 miljoen. Hoeveel geld die via Steam besteden, liet Valve niet los, maar wel dat Europa en Noord-Amerika elkaar daarbij in evenwicht houden. Noord-Amerika is goed voor 41% van de inkomsten, Europa voor 40%. De grootste toename van uitgaven op Steam komt uit Rusland en Brazilië.

Valve Steam Controller

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (29)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (111)

Ik vind dit heel jammer. De screens waren waarom ik de controller had willen kopen. Door de vormgeving leek het mij erg prettig spelen. Jammer vooral, omdat ze het voor de backwards compatibility doen. Dan doen die games het toch lekker niet...?
Maar juist de grote catalogus aan oudere titels maakt Steam waardevol voor de klant, en het lijkt mij ook veel haalbaarder om een oudere game te porten naar Linux (want: licenties, oudere/vertrouwde code, etc.) dan een nieuwe triple A release, je ziet hoeveel moeite het al kost om aan fatsoenlijke PC ports te komen.

Op dit moment is SteamOS gebrekkig omdat het aanbod gebrekkig is. De snelste manier om hier vanaf te komen is al die kleine indie games en vooral de oudere bekende games binnen te harken. Daarbij, omdat de 'klant' nog lang niet overtuigd is van de toegevoegde waarde van SteamOS en hoe goed aftersales en support bijvoorbeeld zal gaan zijn, is het ook een stuk minder aantrekkelijk voor die klant om zich aan het platform te binden dmv het kopen van een triple-A game die 50 of 60 euro kost. Je speelt liever op safe en koopt wat oudere games voor vijf of zes euro. Tenminste, ik wel.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 januari 2014 16:07]

Jammer dat Valve met Greenlight stopt, hopelijk komt er een vergelijkbaar programma voor in de plaats of in ieder geval een makkelijke manier om als indiedev je producten op steam te kunnen plaatsen.
Ik ben er niet rouwig om. Greenlight deed niets meer dan developers toegang geven tot het dubieuze 'Early Access' titeltje, zelfs voor games die pas 5% ontwikkeld waren, en wat de community merkt is dat het veelal toch een stuk langer in ontwikkeling blijft als gewenst. Én dat al die geweldige ideeen van al die indie-devs niet altijd even haalbaar zijn, maar wel als zodanig worden voorgesteld.

Voorbeelden te over, hieronder twee eigen ervaringen:
- StarDrive (versie 1.14b, toch ontbreekt basis functionaliteit en is er maar 1 game mode)
- Kinetic Void (Early Access vanaf patch 0.01. Dat mag je letterlijk nemen: men is nu op ongeveer 8% beland, en we zijn wel weer driekwart jaar verder. De game is nog steeds niet meer dan een veredelde ship builder in een leeg universum)

Maar ondertussen leg je wel 20 euro neer. En het is nog maar afwachten of die games ooit in 100% playable status geraken.

Hulde dus aan Valve voor het afschieten van Greenlight. De community de regie geven is niet altijd handig, want de community laat zich veel te makkelijk verleiden en heeft doorgaans een vertekend beeld van wat mogelijk is en haalbaar. Ik zag de afgelopen maanden alleen maar nieuwe Early Access games, en maar heel sporadisch een nieuwe game die ook echt 'af' was. Ik vind dat een vorm van armoede. Valve kennelijk ook.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 januari 2014 15:55]

Is het early acces programma niet hetzelfde? Hoewel ik er nog weinig voordelen aan zie, het is volle mep betalen en hopen dat de game wat gaat worden.

De keer dat ik door Greenlight heen bladerde, maakte nou niet echt een onuitwisbare indruk.
Greenlight deed gewoon niet wat het moest doen, de verkeerde games werden uitgegeven door misbruik, etc. Imho een goede zet dat Valve met Greenlight stopt.

Steam moet gewoon duidelijke n relatief makkelijk te behalen eisen stellen aan games in de Steamstore zodat iedereen gewoon zijn games kan verkopen via Steam. Aan technische en inhoudelijke kwaliteitscontrole doet Steam toch niet, dus waarom een Greenlight programma? Bedrijven kunnen prima games funden via crowdsourcing, daarmee kan de leverancier al prima de animo bepalen voor de game...
Groot gelijk. Als ik met een touchscreen wil gamen kan dat net zo goed op een tablet of smartphone. Een controller gebruik ik juist voor de knoppen.
Ik zou liever willen zien dat meerdere soorten controllers worden ondersteund. Ik zie mij eerder spelen op een xbox of playstation controller dan op dit ding... En het maakt de overstap voor xbox en playstation gamers naar een steam apparaat laagdrempeliger
Die ondersteuning is er toch al, vooral voor Xbox controllers. Mensen die nu SteamOS gebruiken, doen dat met zo'n controller. Je gaat helemaal niet vast zitten aan de Steam controller, Valve heeft die ontwikkeld om muis+kb achtige input mogelijk te maken van in de zetel, maar het blijft een pc dus ondersteuning voor andere controllers is veel meer open dan bij consoles.

Ik zou zelf ook wel liever hebben dat de Steam controller één touchpad en één analoge joystick heeft, een soort hybride ontwerp. Wat ik momenteel lees in de pers van wie recent de controller probeerde, is dat je karakter doen bewegen (met de linker touchpad dus) niet intuïtief is, maar dat richten met de rechtertouchpad net wel. Mijn probleem met Xbox en PS controllers momenteel is ook het richten, met bewegen is niets mis, ik zou graag een best-of-both-worlds zien.
Dat de linkertouchpad nog niet zo goed werkt in de games die op ces speelbaar waren komt doordat de rechter touchpad wordt gebruikt als een muis en de linker touchpad als wasd. Als games zelf de Steam controller gaan ondersteunen zal het niet meer nodig zijn om digitale knoppen op de linker touchpad te zetten en zal het een stuk beter aanvoelen, maar momenteel heeft vrijwel geen enkel spel dit.
Dus mensen met een steam controller zitten dan in dezelfde servers als mensen met toetsenbord+muis? Dat gaat dan toch niet goed aflopen:

nieuws: Microsoft schrapt integratie pc- en Xbox-gaming
Microsoft nodigde een aantal top-consolespelers uit en liet die spelen tegen een aantal middelmatige pc-spelers. De consolegamers werden tijdens de diverse tests keer op keer afgeslacht door de pc-spelers, die veel voordeel haalden uit het gebruik van muis en toetsenbord. Volgens Sood heeft Microsoft het project vervolgens stopgezet, omdat het niet goed zou zijn voor het imago van de Xbox 360.
Niet alles is pro-gaming en multiplayer, doe dat dan met muis+kb. Ik zei toch al dat het een pc is en dat je dus kunt aansluiten wat je wilt. Vanuit je zetel gamen is niet competitief bedoeld. De games die Valve al getoond heeft met de Steam controller zijn daar een voorbeeld van: Portal, Papers Please, Civilization. Er is wel een video van Counterstrike, maar als je dat gaat spelen moet je ook beseffen dat je beperkingen hebt. Misschien komen er voor Valve-games controller servers, er is nog niet geweten hoe dat in zijn werk gaat gaan.

Ik speel zelf nooit multiplayer dus dit kan me eigenlijk niets schelen. Gamen dient voor mij in een andere werkelijkheid gezogen te worden, en je zou denken dat multiplayer de beste AI is, maar in realiteit breekt dat constant de illusie. Op een roleplaying MMO server zou ik nog wel kunnen zitten, maar mijn ervaring daar is ook dat mensen teveel bezig zijn met combat mechanismes dan met het beleven van een wereld.
Waarom zou iemand die niet geïnteresseerd is in multiplayer of strategie games in godsnaam wachten op een Steamcontroller, kan je even goed nu een Xbox/PS controller kopen.

Valve wou met de Steamcontroller het voor de eerste keer ooit mogelijk maken om typische PC games, zoals Total War en Dota, speelbaar te maken met een controller vanop je luie zetel. Die games komen nu net naar SteamOS omdat het enkele van de meest gespeelde Steamwork games zijn.
1 analoge stick, 1 set knoppen en een een touchpad lijkt me ideaal.
Voor racegames etc is analoge stick met knoppen ideaal maar een touchpad heeft zeker ook in veel spellen toegevoegde waarde, zeker als het er 1 is met een schermpje zoals wii U
Ik heb wel graag een scherm in mn controller.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 16 januari 2014 10:28]

Ik kijk liever naar mn beeld ipv naar mn controller.

Dus waarom een scherm in je controller?
WiiU:
- Minder UI op je TV (WindWaker heeft het zeer goed begrepen)
- Geen TV nodig
- Touchscreen maakt sommige acties sneller mogelijk (bijvoorbeeld items heen en weer slepen inplaats van tig button presses).

Steam:
Valve wil een one size fits all oplossing voor gamen op de bank.
Uit screenshots viel op te maken dat ze softbuttons voor steam op het scherm hadden (chat/settings). Ik neem aan dat het tijdens chat ook als een soort onscreen keyboard zou kunnen werken.

Aan de andere kant hadden ze bij portal bijvoorbeeld quicksave/quickload enzo gemapped op de touchscreen.

Er zijn zat games (de X serie bijvoorbeeld) die heel veel verschillende toetsen gebruiken waardoor je met een controller gewoon te weinig knoppen hebt. Een touchscreen met die knoppen is dan een mogelijke oplossing.

De controller is gewoon niet echt praktisch en valt in het gat waar meerdere van dit soort ideeen in vallen. Als je alles wilt kunnen, dan kun je straks alles maar half.

De oude layout leek mij zeer ongeschikt voor spellen die een traditionele controller ondersteunen. Nu lijkt het al meer op een echte controller.
Ik denk dat je de spijker op de kop slaat. Als X de volle potentie van de touch screen gaat weten te benutten, dan zullen veel RPG/Strategy/Adventure developers de stap naar de Wii U alsnog maken.

FPS is trouwens niet onprettig met de gamepad. De gamepad heeft bij fps alleen geen toegevoegde waarde.

Het zal zoals de Nintendo DS gaan. 90% is super skeptisch in het begin (hoe kun je nou op 2 schermen kijken??? en een daarvan is een touchscreen??? WTF???). 10% van de developers durft het aan. De rest volgt.
Ik denk niet dat het echt gaat om een scherm om op te blijven kijken.
Volgens mij is het doel meer om de layout van de controller in dat geval dynamisch te houden.

Nu zit je met 8 vaste knoppen. Als je dit vervangt door een touchscreen-display, kun je hier natuurlijk veel meer kwijt. Quick-slot-knoppen die op je toetsenbord op 1 t/m 0 zitten bij sommige games, kun je dan mooi naast elkaar hebben met icoontjes ofzo.

Niet je minecraft wilt spelen met een controller (ik niet iig, maar er zijn genoeg mensen die de console versie gekocht hebben), maar daar heb je je inventory altijd in beeld. Op de console moet je (geloof ik) op een knop drukken voor "next inventory item". Als je dat gewoon weer met 1 klik op je display kunt doen werkt dat een stuk sneller denk ik. Om maar even een voorbeeld te noemen.
De Wii U controller heeft naast dat scherm ook nog andere invoer knoppen, bij de Steam controller was de enige invoer langs de voorkant de touchpads en dat scherm, waardoor je het scherm dus constant moet gebruiken. Bovendien zijn Wii U spellen meestal ook gemaakt met die controller in gedachten, maar is het de bedoeling van de Steam controller om ook configuraties te maken voor alle games, ook typische pc-games. Dat maakt dat de schermen een ander doel hebben, bij de Wii U is het een uitbreiding op de mogelijke inputs, maar bij de Steam controller was het een soort knoppen emulatie, maar is het niet de bedoeling dat je er naar kijkt en dan weet je met een touchscreen nooit precies welke knop je nu duwde. Ik vind het dus maar goed dat ze de meer traditionele kant op gaan.

Edit @Polbeer91: goed punt, dat was mij dus eigenlijk nog nooit opgevallen, ik heb er altijd over gekeken.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 16 januari 2014 10:58]

Bij de oude versie zaten er tussen het scherm en de touchpads ook 4 knoppen.
Prima, maar ook knoppen graag :) Zelf ben ik geen fan van de Wii-U controller, het gaat mij te ver richting een handheld console.
Had ook graag een schermPJE gezien.
(inventory management etc)
Aangezien ik bij de Dreamcast al aangenaam verrast was door het schermpje in de controller dacht ik ook bij deze Steam controller iets handigs terug te vinden. Ik zou het een gemis vinden dat het scherm er niet meer is... is het een novelty/gimmick, misschien wel, maar hoeveel controllers van verscheidene consoles zijn dat niet. Neemt niet weg dat het in sommige gevallen wel degelijke wat toevoegt.

[Reactie gewijzigd door asteriK op 16 januari 2014 19:36]

Dat is natuurlijk een onzin argument. Had je behoefte aan een mobiele telefoon voordat deze kwam? Nope...
Had je behoefte aan een mobiele telefoon voordat deze kwam?
Natuurlijk hadden mensen behoefte aan een mobiele telefoon voordat deze op de markt kwam, heel veel mensen wilde wel eens iemand bellen als ze ergens stonden waar geen telefoon beschikbaar was. We hadden toen nog op een hoop plaatsen telefoon hokjes staan, maar nog steeds was er vraag naar een mobiele telefoon.

Een extra scherm op een controller voor een gameconsole is natuurlijk niet iets waar iedereen op zat te wachten. Want je ogen zijn gewoon altijd gefocused op je TV en niet je controller. Bewegende beelden die je nog eens ziet vanuit je ooghoeken kunnen imho alleen maar afleidend werken in in veel gevallen je uit de 'immersion experience' halen.

Waarom zitten er fysieke knoppen en joysticks op een controller omdat je die blind kan voelen, een van de redenen waarom games op smartphone en tablets nog geen vervanger zijn voor handheld consoles. Je voelt niet waar je control optie precies zit, dus zit je vaak mis te 'klikken' of ga je 'out of bounds' met je joystick waardoor je de controlle verliest over je game. De reden waarom er nu extensies worden gemaakt voor bv. iPhones (iOS7) zodat ze daadwerkelijk de handheld console experience kunnen evenaren op moderne hardware. Dat is imho ook de reden waarom Valve de touchepad heeft vervangen door knoppen.
Als ik mensen hoor zeggen dat we vroeger zaten te watchen op een mobiele telefoon, moet ik altijd aan dit filmpje denken: http://www.youtube.com/watch?v=80nbuDp0368
Wii U controller is perfect geschikt voor hardcore gamers ;) Ik zou maar al te graag ook een MMO zien, je hebt genoeg ruimte namelijk.

En een FPS spelen met de map op je controler zou ook super zijn ;) Genoeg mogelijkheden voor de hardcore gamer ;) Dus ja, wel een onzin argument.
En een FPS spelen met de map op je controler zou ook super zijn
Nee, want je zult toch je focus moeten verplaatsen van het scherm naar de controller om de map te kunnen zien, en in die tijd kan er een tegenstander opduiken. Een minimap op het (hoofd-)scherm is veel efficiënter.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 16 januari 2014 12:35]

Eens. Op je controller kijken heb ik nooit begrepen. Leuk gadget, maar qua gameplay compleet nutteloos en contra-productief.

Het wordt wat anders als het echt een apart spelelement is dat goed is geintegreerd en geen potentieel nadeel oplevert tijdens het spelen (zoals, inderdaad, je moeten focussen op een ander scherm zorgt dat je het hoofdscherm niet kan zien).

Ik had ook grote twijfels bij die touchpad functionaliteit. Ook op de PS4 zie ik de toegevoegde waarde niet zo. En ik denk dan ook dat het weer net zo'n luchtkasteeltje wordt als de Sixaxis... leuk die motion control maar tenzij je de hele game erop aanpast, voelt het als een zinloos gadget dat aan echte gameplay niets toevoegt.

Maw. goede keuze van Valve om de steamcontroller vroeg in het SteamOS proces al aan te passen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 januari 2014 15:34]

Het wordt wat anders als het echt een apart spelelement is dat goed is geintegreerd en geen potentieel nadeel oplevert tijdens het spelen (zoals, inderdaad, je moeten focussen op een ander scherm zorgt dat je het hoofdscherm niet kan zien).
Waarom is van je scherm weg kijken perse een nadeel?

Ja kan het ook zien als hulpstuk voor immersie, als je in het echt op een kaart kijkt, zie je ook niet meer wat er om je heen gebeurd
Zoals ik zei: het is geen nadeel als het goed is geintegreerd - dus niet per sé.
Dan krijg je wel lamme armen als je lang speelt. Dat ding weegt 500 gram tegen bijvoorbeeld 210 gram voor de PS4 controller.
psv is 260 gram.

een controller met touchscreen hoeft niet zo veel zwaarder te zijn.
een kruising tussen een vita en een PS3/4 controller zou best fijn kunnen werken.
Het klopt inderdaad dat de meeste "hardcore" gamers niet bepaald potige kerels zijn. Maar een paar uurtjes 500 gram optillen moet toch wel kunnen zeg. Ik heb zelf ook een aantal weekenden Batman, Zelda, Deus Ex, CoD en Mario weggespeeld en heb nog nooit lamme armen gehad.
Wat een brak argument is dat zeg. Zie het al voor me, controller leveren met een krachttrainings DVD erbij om je arm spieren te versterken. Kan je garanderen dat dat geen succes gaat worden :)
Suggesties tot physieke oefeningen worden op tweakers niet gewaardeerd :+


In de praktijk steun je de controller door je onderarmen te steunen. Dat gewicht zou redelijk moeten wennen.

En heel serieus, krachttraining, dat helpt. Waarschijnlijk is het gewoon helemaal niet nodig. Bij valve zijn ze ook de gespierdste niet ;)
Wat een onzin dat een scherm in de controller te maken zou hebben met hardcore of casual games. En de WiiU heeft gewoon games zoals Pikmin, Mario, Zelda en Zombie U. En Steam heeft ook gewoon alle soorten games waaronder casual games.
Ik ben het er mee eens. Dat scherm is compleet belachelijk en enkel een truuk om mensen over te halen hun Wii te vervangen voor een Wii U terwijl er voor de rest amper verbeteringen zijn. Ik zeg niet dat de Wii U een miskoop is. Er zijn best leuke spellen voor te vinden (wel bijna allemaal van Nintendo zelf zoals gebruikelijk) maar eerlijk is eerlijk. Al die games hadden met een minimale/geen downgrade ook gewoon op de Wii gedraaid. Er is nagenoeg niets veranderd aan de console behalve het scherm in de controller wat voor de gebruiker enkel een gimmick is en voor Nintendo voornamelijk een manier om mensen te dwingen óók nog maar een Wii U aan te schaffen (en dus lekker veel geld binnen te harken). Nou sorry maar ik doe er niet aan mee, en dat is jammer want op de Wii had ik enkele Wii U spellen best willen spelen.

Overigens heeft deze discussie verder weinig meer te maken met het nieuwsartikel maar goed, ik doe er zelf ook aan mee.

[Reactie gewijzigd door i7x op 16 januari 2014 17:55]

Dat is helemaal geen onzin argument. Het is goed dat er onderscheid zit in controllers. Dat Wii-U graag schermpjes in wil bouwen, puik! Maar niet in steam controllers, welke bedoeld en gericht is op ietwat meer hardcore gamers. Waar Wii-U verreweg van is.
De Wii U maakt games mogelijk waarbij je allerlei bureaucratie in de game op je controller kan parkeren zonder dat je je hiervoor tijdelijk uit het spel moet drukken. Denk aan dingen als een map of inventory. Dat klinkt hardcore genoeg.

Games als de Zelda: Wind Waker remake maken daar nuttig gebruik van, bij de GameCube versie moest je het spel compleet pauzeren om items te wisselen of om op de dungeon map te kijken wat nu niet meer nodig is bv.

Met een touchscreen heb je alleen maar meer mogelijkheden dan met een statische set knopjes. Ik ben het er wel mee eens dat er niet alléén een touchscreen op moet zitten, het is een toevoeging en geen vervanging.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 16 januari 2014 20:25]

ow...dat bepaal jij even?? Dat Valve geen beeldschermpjes in controllers moet bouwen???
Het is inderdaad een onzin argument. Of iemand er nu wel of geen behoefte aan heeft staat los van wanneer dit geïntroduceerd is. Het bestaat nu en als er iemand behoefte aan heeft, dan kan dat gewoon!
Als je onder hardcore de pauw-pauw en vroem-vroem spelletjes rekent, dan is de wii u op dit moment meer hardcore dan welke console dan ook. Er is veel te veel 16 of 18+ content en niet genoeg echte leuke games. Nintendo is een beetje doorgeschoten om hun kiddie imago weg te poetsen dunkt me.
WiiU is meer gericht op core gamers dan de Xbone of PS4. Ik wil in ieder geval liever de nieuwe mario bros spelen dan call of duty 9 op een controller
WiiU is meer gericht op core gamers dan de Xbone of PS4. Ik wil in ieder geval liever de nieuwe mario bros spelen dan call of duty 9 op een controller
Mario spellen zijn over het algemeen wel gericht op de casual gamer. Dus om dat als argument aan te halen dat de wiiU voor core gamers is slaat natuurlijk nergens op.

EDIT: Mario fanboys hier een beetje teleurgesteld, daarom mij -1 geven? Ik ben niet aan het trollen, het is ook geen flamebait, het is gewoon een feit dat Mario games bij het ontwikkelen ervan gericht worden op casual gamers. Iedereen in een gezin kan een controller oppakken en Mario spelen en dat is de kracht van Mario. (dat zie ik bij COD of BF bijvoorbeeld niet zo snel gebeuren) Dit betekend niet dat je als hardcode gamer er niet veel meer uit Mario zou kunnen halen dan een casual gamer. Een speedrunner voor Mario noem ik ook een hardcore gamer. Maar dit is totaal niet relevant in deze discussie.

Mijn punt is dat de WBM aanhaalt dat de WiiU meer voor core gamers is en als voorbeeld haalt hij dan een spel aan dat gericht is op de casual gamers. Dat slaat gewoon nergens op.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 16 januari 2014 14:24]

Een casual gamer is een gamer die niet-competitief speelt. Het platform dat hij gebruikt heeft daar helemaal niets mee te maken. Je bent niet opeens een hardcore gamer omdat je op je Xbox of Playstation met je headsetje op aan het multiplayer-nooben bent in Modern Warfare, ofzo.

Speel je voor de lol? Doe je niet mee aan toernooien? Dan ben je gewoon een casual gamer. Oftewel: zo'n beetje iedere console speler is casual.
Je slaagt hier wel mooi hardcore en pro gamer door elkaar.
Casual gamer: gamen wanneer het eens uitkomt
Hardcore gamer: uren spenderen aan games, er tijd voor maken
Pro gamer: games spelen in competitie
Ach, het is ook een kwestie van perceptie.

Als jij nooit een game hebt aangeraakt en vervolgens helemaal verslingerd raakt aan iets als Borderlands 2, er een paar honderd uur tegenaan gooit in korte tijd, dan ben je zeker voor je eigen gevoel echt wel 'hardcore' aan het gamen. Ook al noob je er een eind op los en zouden de veteranen jou een 'casual' noemen. De beschrijving 'er tijd voor maken' vind ik ook wel een goede omschrijving van hardcore gaming: het is een bezigheid die meer is geworden dan zomaar eventjes een half uurtje tussendoor. Wel of niet 'hardcore' is voor een groot deel ook je eigen gevoel erbij. Sommigen vinden zich pas hardcore als ze 24/7 ermee bezig zijn, anderen vinden dat al bij een uurtje of twee per dag.

Laten we wel wezen, per saldo is er geen verschil tussen de hardcore of casual gamer, hoe graag je ook dat stukje 'status' zou willen verwerven. Beide zijn spelersgroepen die gewoon een spelletje spelen. Ze verdienen er niks mee, en de ene groep heeft niet meer of minder lol dan de andere. De hardcore speler is ook niet per definitie beter.

Overigens best wel offtopic, dit allemaal :P

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 januari 2014 15:28]

Nee hoor. Ik probeer alleen maar te illustreren dat het verschil tussen "casual" en "hardcore" arbitrair is omdat beiden zich bezighouden met het niet-competitief spelen van games.

Het is een beetje het verschil tussen een krent en een rozijn.
Mario is meer core dan Call of Duty imo...
Je moet wel ¤40 extra uitgeven aan een WiiU 'pro' controller.

De hardcore beat 'em ups (King of Fighters), hack 'n slash (Bayonetta), action RPG's (Dark Souls) en platformers (Rayman Origins) kwamen toch allemaal uit op de PlayStation en Xbox?

Trouwens Call of Duty komt toch ook uit op de WiiU?

Core gamers kopen gewoon alle platformen en spelen gewoon lekker goede games.

[Reactie gewijzigd door symphoon op 16 januari 2014 12:10]

Al eens van de nintendo DS gehoord? Deze was voor de Wii-U al.
Wat heb je aan tig spellen als het meerendeel gewoon ruk is. Het aantal juweeltjes is op alle consoles nagenoeg gelijk. Al moeten Nintendo producten het vaak wel van 1st party developers hebben.
Er zijn er al meer dan 200 voor SteamOS.
Inkomsten gegroeid uit Rusland en Brazilie net toevallig de landen waarbij de spellen velen malen goedkoper zijn.

Waarschijnlijk door de vele resellers van uit die landen.
Niet te makkelijk praten he. De gemiddelde inkomsten per hoofd van de bevolking liggen daar een stuk lager. Dus is het logisch om je prijzen aan te passen aan de markt.

Verder is de aanpassing tevens wellicht het gevolg van de grote steambox hands on test.
Ik zeg ook niet dat ik het erg vind dat de prijzen daar lager zijn. Maar ik vind het wel opmerkelijk dat de inkomsten juist uit die 2 landen zijn gegroeid.
Dus is het logisch om je prijzen aan te passen aan de markt.
Dit gebeurd normaal gesproken juist niet (Xbox/PS/Wii) maar door Valve juist wel. Dus daardoor wordt het verschil wel heel groot. Goede tactiek.

EDIT: Ik had het over Rusland. Ik weet niet hoe het zit in Brazilië.

[Reactie gewijzigd door i7x op 16 januari 2014 17:59]

Dat dacht ik ook gelijk. Veel sites verkopen Russische keys. Vaak moet je via VPN/proxy o.i.d. gaan werken om het aan de gang te krijgen. Daar begin ik niet aan, maar er zijn hele volksstammen die het wel doen.

Het aantal gestegen accounts komt misschien ook door het Family Share gebeuren. De lijst met games wordt zo groot op één account, dat dat erg onpraktisch gaat worden in één huishouden. Lijsten met 100 games zijn geen uitzondering, toch kan je er maar één tegelijk spelen op je account. Family Share knalt de 'gast' eruit op het moment dat je zelf een willekeurig ander spel gaat spelen.
Nee. Z-Amerika en Rusland zijn opkomende economieen. Heel veel 'nieuw geld' in die landen. Grote aanwas van nieuwe gamers. Je ziet het ook in de Russian Invasion die je op F2P games tegenkomt. Internet is gemeengoed geworden daarzo. Eigenlijk dezelfde ontwikkeling als bij ons een jaar of 15-20 geleden.

Overigens is dat ook één van de redenen dat ik de PC nog lang niet zie verdwijnen. Deze nieuwe markten richten zich namelijk eerst en vooral op het meest 'open' platform, omdat de running costs van de gesloten consoles veel, en veel hoger liggen. Je kunt niet gratis een spelletje downloaden voor een console en er is geen grote keus uit free-to-play titels.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 januari 2014 15:48]

Ik denk dat het meer met Dota 2 te maken heeft, ook vind ik het logisch dat de groei het grootste is in 2 van de grootste landen te wereld.
Dota 2 is een gratis game.
Wat bedoel je met grootste oppervlakte? Dat heeft er natuurlijk niets mee te maken.
Qua inwonersaantal moeten ze beiden nogal wat landen voor laten.

Rusland en Brazilië hebben nogal wat economische vooruitgang geboekt de laatste paar jaar. En zijn zeker qua inwoners aantallen heel groot.
In Brazilië word de pc markt het extra makkelijk gemaakt vanwege het belastingsysteem. Een ps4 kost daar 1800euro ofzo omdat het geen Braziliaans product is.
Tja, het zijn ook de landen waar mensen veel minder te besteden hebben, dus of dat nou zoveel te betekenen heeft...
Greenlight vond ik juist zo'n leuk initiatief, het brengt de speler dichter bij de ontwikkelaar tijdens de ontwikkeling. Die link was er eigenlijk nooit.

Benieuwd hoe ze dit gaan oplossen met lopende projecten en wanneer ze dit gaan opdoeken.
Het probleem met Greenlight was niet dat het niet leuk was of niet werkte, het werkte juist veel te goed, waardoor er honderden, zo niet duizenden projecten op Greenlight stonden in no-time.

Greenlight is te omvangrijk geworden voor wat het zou moeten zijn. Ik denk niet dat ze het concept van Greenlight gaan afschaffen, ze gaan het uit uitbreiden en dat Steam meer open dan ooit gaat worden voor onafhankelijke ontwikkelaars.
dan hadden ze ook de 'ingangs eisen' voor greenlight kunnen aanscherpen zodat t zou worden wat t altijd al had moeten zijn :)
Nee, dat willen ze niet, want Greenlight is er juist om iedereen een kans te geven.

Daarom denk ik dat ze het juist om gaan gooien en meer open maken.
Of meer gesloten, zoals ze aangeven, maar dan onder een andere naam omdat het anders inderdaad verwarrend is wat greenlight nu precies had moeten zijn.
Nou je hebt toch die knop met vroeg toegang of was dat dan al greenlight?
Zover bij mij bekend was Early Access onderdeel van Green Light. Een game/ontwikkelaar steunen en daarmee de ontwikkeling te bekostigen. Maar misschien is dat niet gelijk aan elkaar volgens Valve. Meestal geen idee wat men daar intern denkt.

*offtopic*
Me wants HL3 :)
*/offtopic*
Touch knoppen werken ook niet als je echt wil gamen met een controller, hier voor heb je gewoon knoppen nodig en is touch niet meer dan een leuke extra toevoeging(Net als bij de vita).
Touch is leuk voor op een Tablet of Smartphone voor een Angry birds of ander simpel rustig spelletje, maar drukke spellen shooters enzo spelen veel fijner met knoppen.
Maar er zijn toch al een hoop controllers met de standaard set aan knoppen? Ze hebben nu toch eigenlijk het enige vernieuwende en interessante aspect aan de controller eraf gehaald wat mij betreft.

Niet iedereen speelt alleen maar drukke shooters. Juist in andere genres en in het hoofdmenu zou een touchscreen best praktisch kunnen zijn (mits goed ingezet). De feedback / het blindelings vinden van de knoppen kan vast wel iets op gevonden worden (plaatsing, ribbeltjes langs de zijkanten, een klik geluidje ofzo bij het indrukken).

[Reactie gewijzigd door gpgekko op 16 januari 2014 11:39]

Ik speel ook geen drukke shooters als call of duty/battlefield dat vind ik niks aan namelijk, ik speel meer arcade racegames vind realiscte niet leuk/gta/ Uncharted/God of War/ Lego harry potter/lego lord of the rings/ tomb raider/ Jak & Dexter/

Zo even snel wat opgenoemd maar zou deze spellen toch echt niet met touch willen spelen, ik wil wel gevoel hebben dat ik wat indruk dan.
Ik heb lego harry potter en star wars ook op me ipad dat werkt idd prima daarbij zal het nog kunnen, dit zijn spellen waar niet zo snel constant snelle reactie is vereist.
Hoe lang voordat de trackpads ook vervangen worden door traditionele joysticks? Ik heb op een paar plaatsen gelezen dat het niet ze heel soepel werkt, tenminste niet als keyboard/mouse replacement.

Ik zie trouwens meer veranderingen. De buttons naast het touchscreen zijn weg, ook de rij onder aan de controller (waren dit uberhaupt buttons?). Een D-Pad zie ik overigens niet, gewoon 2x facebuttons.

Een goede D-pad zou een betere vervanging zijn voor WASD dat die trackpads, omdat je vrijwel dezelfde invoer hebt.

En stoppen met greenlight betekend ook het einde voor veel indie games? Financieel niet goed genoeg voor valve?
Vraag me af wat er in de plaats komt van greenlight programma want heel wat indie developers krijgen momenteel op deze manier de kans om hun game op steam te zien.
Zeer triest voor het stoppen van Greenlight. Waarom?

Het was geweldig, allemaal geweldige Indie games die ook makkelijk de top-sellers haalden op Steam, nu zitten we dus vast met hetgeen wat grote publishers die de laatste tijd meer voor geld dan kwaliteit gaan. Jammer.
Maar blijven indie games wel beschikbaar op Steam en kunnen we alleen niet meer voten of stopt Valve helemaal met het aanbieden van indie games? Dat laatste zou wel heel jammer zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True