Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Ontwikkelaars kunnen nu hun Steam-games zelf in de uitverkoop zetten. Naast de optie om mee te doen met de uitverkopen die Valve zelf organiseert, kunnen ontwikkelaars nu zelf bepalen wanneer, voor hoe lang en met hoeveel korting hun games in de uitverkoop gaan.

SteamOntwikkelaars kunnen vanaf 2 maanden van tevoren aangeven of ze mee willen doen aan een door Valve ingeplande uitverkoop of dat ze hun eigen uitverkoop opzetten. Een eigen opgezette uitverkoop kan maximaal twee weken lang duren.

Het nieuws komt via Reddit-gebruiker Sharkiller naar buiten. Hij maakte een screenshot van het afgeschermde Steamworks Development Forum en plaatste dat op het forum van Reddit. Doug Lombardi, Valves marketingdirecteur, vertelt in een reactie aan Polygon dat ontwikkelaars zo "beter hun uitverkopen kunnen coördineren met hun eigen evenementen, aankondigingen en grote updates voor hun producten."

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Naast de optie om mee te doen met de uitverkopen die Valve zelf organiseert, kunnen ontwikkelaars nu zelf bepalen wanneer, voor hoe lang en met hoeveel korting hun games in de uitverkoop gaan.

(...)

Een eigen opgezette uitverkoop kan maximaal twee weken lang duren.
Een uitverkoop impliceert dat er een beperkte voorraad is waar men vanaf moet. Dit is natuurlijk niet het geval met software zonder fysiek medium. ;)

Overigens niets anders dan lof en ik denk dat de steun aan derde partijen n van de aspecten is dat ervoor zorgt dat Steam de populairste blijft van alle online softwarewinkels. Dit is natuurlijk naast de acceptatie van gamers en de goodwill die Valve de afgelopen jaren heeft weten te kweken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 februari 2014 10:49]

Er is, kort gezegd, geen enkel volwaardig alternatief voor Steam.

Origin en Uplay bieden vrijwel alleen sigaren uit eigen doos. Niet iedereen heeft zin om overal een account (en een wallet!) te hebben. Steam is overkoepelend en het zal vrijwel onmogelijk zijn om Steam echt te gaan beconcurreren op dezelfde manier, zelfs voor een grote publisher als EA.

Die goodwill en andere aspecten van Steam zijn leuk, maar niet de hoofdreden dat Steam blijft groeien. Ze zijn gewoon bijna monopolist.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 27 februari 2014 13:48]

dat ligt eraan waar je een alternatief voor zoekt. puur een beheersysteem voor een gameverzameling? Of een DRM tool? Of een digitale gamewinkel?

Voor de eerste zijn er tal van mogelijkheden, ook open source of in combinatie met game-winkels.

Voor de tweede heb je ook andere platformen zoals origin, maar je bent afhankelijk van de ontwikkelaar, die kiest de DRM methode in de meeste gevallen.

Voor de derde heb je ook een ruime keuze tussen DRM-shops zoals origin, steam, of DRM vrije shops zoals gog .

Een combinatie van een DRM-enabled shop waarin je ook je gameverzameling kunt beheren en waar een chat-tool in verwerkt is, is inderdaad wat beperkt.
De eerste stap zou zijn als Origin of Uplay hun winkels open zouden stellen voor alle spellen van alle ontwikkelaars (of doen ze dat al?) en wellicht een iets lagere commissie rekenen. Dan zullen ongetwijfeld massa's ontwikkelaars hun spellen ook op dat platform zetten (hoe meer platformen tegelijk, hoe meer aandacht, en hope meer verkopen). Dan wordt het vanzelf een succes.
Voor ouderwetse publishers als EA en Ubi lijkt me dat een hele grote stap, vooral in het denken, want de eerste hindernis die zij daarin gaan zien is 'onze eigen producten staan dan minder in de schijnwerpers'. En wat dacht je van deze: concurrent brengt een kwalitatief veel betere game uit, denk je werkelijk dat EA of Ubi er voordeel bij heeft die concurrent een breder platform te gunnen? Met de wanprestaties van EA de laatste tijd zal dat ook schering en inslag zijn namelijk. EA zal daarom altijd een vorm van controle of beperking willen toepassen, iets wat Steam / Valve helemaal niet hoeft te doen.

Je ziet nu al dat er Indie devs zijn die gewoon veel strakkere versies van beproefde formules op de markt brengen, en dan niet voor de hoofdprijs maar voor 10-15 euro per game. Daar wl EA helemaal niet mee concurreren, want daar zijn ze veel te groot voor, ze gaan dat nooit bijbenen als gigant met de overhead die ze hebben.

Steam timmert ondertussen hard aan de weg om zichzelf overal geintegreerd te krijgen, niet alleen binnen games maar ook op fora en community sites zoals Guildlaunch. De achterstand met de (potentiele) concurrentie groeit, en de old boys blijven rustig titels uitpoepen voor 60 euro 't stuk terwijl ze hun eigen DRM winkeltje blijven promoten. Ik wens ze veel succes, maar dat gaan ze echt niet volhouden.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 februari 2014 11:18]

Je hebt waarschijnlijk gelijk, maar ik vraag me af of dat rationeel gedrag van EA is. Als ze hun prijzen zouden verlagen, zouden ze veel meer verkopen en veel meer winst maken. En als ze andere spellen zouden toelaten, zouden ze een deel dat de opbrengst daarvan kunnen cashen.
Dat vraag ik me af, want de overhead van EA is veel groter dan van menig ander developer/publisher. EA draagt allerlei kosten omdat ze alles zelf doet, die kleinere studio's uitbesteden (en door EA en andere grote publishers laten dragen, denk aan het ontwikkelen van een engine). Valve biedt puur en alleen het platform en pakt een percentage; dat is een hele andere filosofie, eentje die je ook herkent bij het beschikbaar stellen van Source Engine. Valve zet in op het 'bezetten van de markt' maar doet dat niet met eigen releases, maar door de tools voor die releases laagdrempelig te houden. EA moet zijn eigen catalogus in de uitverkoop zetten om die situatie te creeren, Valve laat het anderen voor zich doen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 maart 2014 13:14]

Wat hun zelf ontwikkelde spellen betreft is EA inderdaad niet te vergelijken met Steam, maar wel met andere ontwikkelaars. Die kosten die jij noemt zijn ongetwijfeld groot: ik heb wel eens een verhaal gelezen van iemand die bij EA had gewerkt en die vertelde hoe ongelofelijk inefficint er gewerkt wordt met torenhoge overhead. Maar die kosten nemen niet of nauwelijks toe als je meer exemplaren van hetzelfde spel online verkoopt. Daarentegen is elke verkoop puur extra inkomsten. En de totale inkomsten zijn gelijk aan prijs maar hoeveelheid. Als de prijselasticiteit groot is — en dat geloof ik — betekent dit dat ze door de prijs te verlagen heel veel meer exemplaren verkopen, waardoor de totale inkomsten stijgen. Dat is wat ik denk dat ze moeten doen, althans na de eerste paar weken (de mensen die het dan al kopen willen het meestal zo graag dat hun prijselasticiteit klein is).

Wat betreft de vergelijking met Steam/Valve bedoelde ik alleen het toelaten van andere ontwikkelaars in hun winkel/platform: daar krijgen ze dan een deel van, en met weinig moeite hebben ze flinke extra inkomsten.
Het komt weleens voor dat keys opraken.
Niet op Steam, daar word voor de meeste games geen key gegenereert, maar de game gewoon aan je account toegevoegt.

Sommige games hebben echter wel een key nodig voor een externe service.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 27 februari 2014 11:50]

Fallout 3 game of the year edition was volgens mij een zuivere steam game (i.e. games for windows live buitengetrapt), maar die is enkele maanden geleden zonder keys gevallen.
Toch heb ik het meegemaakt. Ik wilde Prey aanschaffen, maar de keys op Steam waren "op".

Ik heb daarna ergens een fysieke uitgave gekocht. De key daarvan kon ik alsnog aan Steam toevoegen, zodat hij alsnog in mijn bibliotheek staat...
Vervolgens kan je de game wel downloaden, maar daarna niet spelen. |:(
Inmiddels een key gekregen (gaat volledig automatisch) maar als je denkt leuk een nieuw spel te gaan spelen kom je van een koude kermis thuis. :(
Een key lijkt me niet eens relevant. Ik zie nog enkele games die om een key vragen (na development aan Steam toegevoegd) maar ik neem aan dat de rest gewoon met de Steam server praat en controleert of jij de game hebt aangekocht.
Een hele hoop games hebben gewoon een key, vaak zie je dat bij de grote releases die niet gebouwd met Steam in het achterhoofd. In je Steam Library met je rechtermuisknop op een game klikken, en als daar "View CD Key" tussen staat gebruikt die game wel degelijk een key, zo niet dan niet. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat Steam een x hoeveelheid unieke licenties krijgt toegewezen, die bepalen welk copy van de game jij bent (en of die wel legaal is).
Dat klopt, tijdens de sales komt het wel eens voor dat Steam geen keys meer heeft voor een game en daardoor niet verkocht kan worden.
wut? zitten jullie nou te trollen of wat?

Serieus het is software, het kan oneindig vaak gekopieerd worden.
Als die software dusdanig brak gemaakt is dat er een gelimiteerd aantal 'keys' voor gemaakt kunnen worden/zijn dan 'patchen' ze de game toch gewoon?

Ik kan me niet voorstellen dat een uitgever/ontwikkelaar zal zeggen:
"oh shit, nee ik wil niet dat ons spel meer dan x keer verkocht wordt want dat is in strijd met ons business model."

Serieus, wtf. :+

P.s. Okee ik snap met 'limited' of 'collectors' edities dat je daar wel een limiet op wilt hebben vanwege het feit dat de exclusiviteit onderdeel is van de aankoop (en ook, neem ik aan, mee verrekend wordt in de prijs,) maar verder dan dat, nee.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 28 februari 2014 05:45]

Ik heb het wel eens persoonlijk meegemaakt bij de aankoop van een bundel van 5 racegames van codemasters. De game FUEL zat daar ook bij tussen, maar deze game was zo'n commerciele flop dat er blijkbaar niet gerekend was op een grote toename van verkoop van deze game. Toen ik deze game wou installeren kreeg ik een melding dat er geen key was, en dat deze binnen enkele dagen verstrekt zou worden. (ik meen te herinneren dat er meer keys bij gegenerate moest worden, maar dit is allemaal al weer een tijdje geleden)
Serieus lol.

Zit er dan soms iemand achter een kladblok bestand random strings in te tikken of zo (in de hoop geen duplicates te creren)? :+

Die knurften hebben toch gewoon een random keygen met een seed+algoritme combi die ze er gewoon op los laten?
( steam verkoopt spel -> stuurt key request naar uitgever serverapp -> genereert key, zet in database, koppelt aan koper (in database) en returnt key naar steam)

Naja, ik zal wel weer te makkelijk gedacht hebben.. wellicht dat ze de keystring niet lang genoeg hebben gemaakt of het algoritme dusdanig uniek dat er niet genoeg valid keys kunnen bestaan binnen de keylength?... hoe dan ook zeer zeer veel FAAL. :+
Het is gewoon net als geld, het is niet zo dat als de staat geen geld meer heeft dat ze even de persen bij de munt aanzetten en zo weer genoeg geld hebben, hetzelfde geld voor het uitgeven van games.

De meeste uitgevers werken met keys, online stores zoals Steam, Fast2play, GMG, etc hebben gewoon een beperkte voorraad van die keys die ze kunnen uitgeven, daar zul je bij de meeste niets van merken maar bij Steam dat populair is en vaak sales heeft waar massaal games worden gekocht merk je dat soms. Ik heb dat eind December ook bij een andere online winkel meegemaakt met een game, weet alleen niet meer welke.
Frappant, leek mij logischer dat Steam (ed) via een comissie basis werkten (en dus gewoon een percentage meepikken per spel) in plaats van dat zij per bulk inkopen (en dus mogelijk verlies lijden wanneer ze niet alles/voldoende verkocht krijgen).

Wat een archasch businessmodel zeg, zou denken dat ze zoiets wel anders (logischer) geregeld zouden hebben.
Maarja ik zit niet in die wereld dus het zal ongetwijfeld wel de 'beste' manier zijn voor beide partijen.
Inderdaad. Ik meen mij te herinneren dat dit probleem bij S.T.A.L.K.E.R. is voorgekomen.
True, maar simpelweg 'verkoop' bekt niet zo lekker. :9

[Reactie gewijzigd door MrEddy op 27 februari 2014 10:50]

"In de aanbieding" wel.
Dat komt dus omdat het woord "Sale" hier op tweakers weer verkeerd is vertaald.

Het moet natuurlijk in dit geval gewoon staan voor aanbieding of afgeprijsd en niet voor uitverkoop.
Ik vind afgeprijsd de beste term: aanbieding zegt eigenlijk niets anders dan dat het aangeboden wordt, een beetje een marketing-term. Een alternatief is "met korting [op de prijs]". Aan de andere kant is het woord sale in het Engels ook een stom woord, het betekent in feite niets anders dan verkoop, waarschijnlijk ook een marketing-term...

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 27 februari 2014 22:40]

Dit nieuws impliceert dat eerst Steam domweg games in de uitverkoop zet, zonder goedkeuring van de ontwikkelaars en/of uitgevers van die games. Best raar eigenlijk :X
Nee, Steam organiseerde alleen sales, en gaf vervolgens uitgevers de optie daaraan mee te doen, maar dat hoefde dus niet per se. Nu geeft Steam alleen de extra vrijheid aan een uitgever om zelf te bepalen wanneer er een sale is.
Ontwikkelaars konden zelf aangeven of ze mee wilden doen met sales of niet. Echt triest is het ook niet, de cijfers liegen er niet op: sales werken in het voordeel van ontwikkelaar (inkomsten) en klant (prijs).
Nee, vroeger kunnen de makers aangeven dat ze mee willen doen aan de steam-kortingsweken.. Nu kunnen ze daarbij ook nog zelf een kortingsperiode starten.

Er was altijd al een opt-out om voor deelname aan die acties.
Kijk Steam snapt het tenminste, en het mooie vind ik nog steeds dat het 1 platform is voor allerlei uitgevers. In plaats van 1 platform per uitgever, want wat heeft Origin ons nu gebracht?

Ik kan dit alleen maar toejuichen. De innovativiteit van Steam op dit gebied levert ons allemaal voordeel op.

Ik kan alleen maar hopen dat het een combinatie is, en niet dat een utigever niet meedoet met andere steam sales, en alleen maar zijn eigen sales creert.
Origin heeft mij gebracht dat ik vele EA games niet meer koop, omdat ik sinds ook oudere titels zoals Duke Nukem 3D en de Legacy of Kain series uitgekomen zijn, ik alles op Steam wil hebben.

EA heeft besloten vele games Origin only te maken en daar trap ik dus helaas voor hun niet in. Wel schaf ik hun games aan die nog wel op Steam uit komen, al zijn dat steeds minder titels.
Dit geldt ook voor mij, want heb mijn meeste titels ook op Steam. En platform vind ik voldoende en Steam biedt veel meer dan Origin. Valve timmert goed aan de weg, zeker nu ook met hardware. Dat ze die vrijheid ook aan de ontwikkelaars geven, is een goede ontwikkeling. Nu komen tussen de geplande sales iets meer spontane kortingen.

De reden waarom ik geen EA spellen meer koop is al vele malen besproken in andere topics.
Hoe ruk EA ook is over het algemeen, het lijkt me niet handig als Steam een monopolie krijgt als digitale gamesdistributeur.
Origin heeft ook wel een handige feature waarbij je een (EA) spel kan retourneren als het niet bevalt. Onlangs nog gedaan bij de laatste NFS (zeer rare problemen mee wat het onspeelbaar maakte voor mij) en binnen 24 uur was de creditcard gecrediteerd. Best netjes.

Neemt niet weg dat het overduidelijk is dat ze bij EA meer om marketing geven dan om kwaliteit/inhoud. Helaas zitten DICE en BioWare bij EA dus ben ik toch het bokje...
ik heb 300+ games op steam...

ik heb 10 games in Origin, maar ik weiger origin te installeren zolang die spyware er nog inzit...

in Valve zit geen scanner die dingen buiten het game om gaat scannen, zo hoort het ook.... maar toen ik indertijd bf3 op rls datum wilde aankopen en meteen de eerste berichten las over verlicht origin en de bijhoernde unwanted disk-scanning was voor mij de rekening gemaakt... ondertussen heb ik het nog altijd niet gespeeld en koop ik ook geen EA games meer die origin-only zijn
We gaan wat offtopic....
Nee, Steam leest je hele browsergeschiedenis uit (al wordt er schijnbaar niks mee gedaan ;)), da's lekker.
Zou je 's kunnen aantonen wat er nu nog voor 'spyware' wel in Origin en niet in Steam aanwezig is?

Het lijkt mij meer het soort FUD wat ook verspreid wordt over Google die eigenaar zou worden van de documenten die je in Drive zet enzo.

Origin is vergeleken met Steam inderdaad technisch en functioneel absoluut ruk. Maar om er nou bang van te zijn...
Een monopoly lijkt mij in dit geval niet zo verkeerd omdat op deze manier Steam als platform tegenover de consoles kan staan en daarmee dus op dat vlak dus concurrentie heeft en scherp moet blijven.
Als het niet op Steam uitkomt koop ik het niet meer, ik heb geen zin om meerdere platformen te installeren en te draaien in de achtergrond. Sommige games op Steam hebben wel nog draconische DRM systemen die je MOET gebruiken zoals Uplay of GFWL, die laatste is gelukkig gevallen maar de volgende keer let ik wel op wat voor eisen in die kleine letter staan geschreven. Bijv. Anno 2070, gekocht en ik wilde het spelen helaas Uplay moest eerst het spel activeren en updaten (WTF waar heb ik Steam dan voor?) en natuurlijk werkte het niet. Ik moest via via een update downloaden en na uren zoeken en zelf handelen kon ik eindelijk spelen. Ook heb ik nu ongewild een account bij Ubisoft. Gelukkig zie je nu community reviews op de store page staat die je een extra waarschuwing geven over deze praktijken.

Voor de rest staat dit los van dat Steam gewoon geweldig is, vooral hun workshops en inhouse streaming zijn zeer handig.
Idem ditto. Heb Origin staan omdat EA games eens in de uitverkoop stonden bij Humble Bundle..

Maar dat is zowat het enigste dat ik ermee gedaan had.
duke3d kun je beter drm vrij kopen toch? Dan kun je m altijd nog aan steam toevoegen voor game-beheer en ingame chats maar kun je m ook zonder steam spelen. Nog goedkoper ook, bij steam rekenen ze vaak $ =

Duke 3d is 5.99 $ op gog (DRM vrij)
Duke 3d is 5.99 op steam
LEGO BATMAN is 29.99 op origin

(jaja ik weet t, waarom vergelijk ik lego batman? zoek op https://www.origin.com maar eens naar duke en klik op het vergrootglaasje, dan krijg je de lego batman pagina... :p )
Ik ben ook zeer blij met Steam, maar blijft wel, het is de enige digitale winkel van zulke omvang. Je hebt uiteraard Green Man Gaming, GoG en, zoals gezegd, Origin, maar die zijn beperkter qua functionaliteit en inventaris.

Idealiter zou ik een systeem willen hebben waarin alle digitale winkels hetzelfde inventaris aanbieden (1 centrale opslag voor alle content), waar vervolgens een "winkel" z'n eigen korting of wat dan ook over giet.

En nee, dit zal nooit gebeuren |:(
Grappig dat je GoG benoemd, deze kocht ik in het verleden namelijk wel vaak spellen. Omdat je toen der tijd veel oude titels kon aanschaffen.
Nu veel remakes e.d. van oude spellen ook op Steam aan te schaffen zijn, kom ik eigenlijk nooit meer op GoG. Al neem ik heel afentoe een nieuwsgierig kijkje als de naam ineens in me op komt.
DRM vrij was voor mij inderdaad de grote reden waarom ik ook op GoG mijn games kocht. Zeker een goed argument :)
Steam was vooral de eerste. Als Origin dat was, zou Steam nu ook heel hard een eigen platform willen. Het is niet voor niets dat Valve steeds meer met Linux doet, ze zijn bang voor een native Appstore van Windows 8 of hoger.
bang voor win8 store - hahahahahahahhahahaha :+

dat ding heeft zo veel beperkingen en mankementen dat menig uitgever er niet eens mee geassocieerd wil worden.
Voorlopig.

Wacht maar af tot alle software via de Windows Store moet gaan in Win10 of zo.
windows graaft eigen graf :+ steeds meer consumenten waarvan hun device wordt voorzien van linux. Immers gebruikt 80% pc voor niets anders dan internet. En of je nu firefox op windows of op linux gebruikt maar voor werking en beleving niets uit. Afgezien van het feit dat ze op iedere banner en reclame kunnen klikken zonder dat gehele systeem verneukt wordt in de soep draait

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 27 februari 2014 11:48]

En die resterende 20% kan naar de maan lopen?
Win-X :+
Of X-Windows ;)
srry beetje offtopic
Bang zijn ze niet, maar wel teleurgesteld in de beperkingen die W8 met zich meebracht. Dat is de spark geweest die hen heeft doen besluiten SteamOS te lanceren
Vind Origin prima. Ondersteunen net als Steam titels op verschillende OS'sen. Als ik iets koop voor OSX en er is ook een windows versie van kan ik die op kantoor ook spelen zonder die apart voor Windows te hoeven kopen. En andersom natuurlijk.
Hopelijk breidt Valve het Steam-platform uit naar niet-games alvorens Microsoft hun eigen appstore door de strot van de gebruikers ramt.
Aanbod is misschien niet heel groot.. maar ze hebben al een software gedeelte (niet games dus) :-)
Ik denk dat Microsoft met een appstore wel de minst grote bedreiging is voor Steam/Valve.

We hebben gezien hoe goed het 'door de strot drukken' van Microsoft bij de consument overkomt: die laat Win8 gewoon lekker liggen en gaat zelfs downgraden naar Win7. Windows Phone is ook niet direct een stimulans om k Win8 te nemen bijvoorbeeld. Microsoft biedt zijn nieuwe ecosysteem veel te vaag, ongestructureerd en gefaseerd aan. Het is bijna wanbeleid. Zie ook de Surface met zijn talloze iteraties die allemaal wel een manco hebben (prijs/mogelijkheden/beperkingen).

Microsoft heeft het afgelopen jaar voor werkelijk ELK product een re-release nodig gehad om het beter in de markt te zetten! Hoef je niet bang voor te zijn.
Wel benieuwd hoe dit dan gaat werken. Je hebt nu al wel de weekend sales van Ubisoft en Bethesda bijvoorbeeld, maar hoe gaat dit dan als beide partijen dan tegelijk een 2 weken sale hebben?
Wordt het dan niet erg onoverzichtelijk voor de klanten welke sales er zijn?

Tijd zal het leren; meer aanbiedingen is iig altijd goed :D
Hoezo zou dat onoverzichtelijk worden? Als gebruiker krijg je gewoon meer aanbiedingen te zien.
Alhoewel ik steam een geweldig platform vind, zijn de prijzen buiten de sales om wel aan de hoge kant. Waar je op heel veel andere sites juist vooral pc-games goedkoper kunt aanschaffen is dat bij steam bijna altijd de standaard adviesprijs. Ik kan me dan ook niet meer herinneren wanneer ik een game buiten de sale gekocht heb. Natuurlijk is dit dan al een hele goede stap in de juiste richting maar over het algemeen mogen ze voor mij dan ook de prijs iets meer middelen.
Maar omdat er zo vaak sales zijn, is je klacht ook eigenlijk per direct weer een non-issue.

Ik heb ook maar zelden een game voor de volle mep gekocht; als voorbeeld opper ik Skyrim. Die MOEST ik hebben, maar door toch even een maandje de kat uit de boom te kijken had ik hem voor een veel schappelijkere prijs. Genoeg andere spul om je mee te vermaken tot de tijd rijp is, en door de game op je wishlist te zetten krijg je ook nog eens een notificering zodra de game in de aanbieding gaat.

Steam is gewoon lief.
Maar dat is met alles zo: wil je een product dat niet in de aanbieding is, dan betaal je ALTIJD de hoofdprijs. Ben je bereid te wachten op het juiste moment dan scheelt het geld.

Verder bindt Steam je op geen enkele manier dus ik zie het probleem niet zo? Je kunt rustig elders shoppen toch? Ik denk ook dat juist het feit dat de prijzen buiten de Sale 'normaal' zijn of gewoon exact de adviesprijs, bijdraagt aan de effectiviteit van de Sale zelf. En alle mensen die het tegen de adviesprijs kopen, dat is pure winst. Twee vliegen in n klap.
Ik zeg ook nergens dat ik gebonden ben aan Steam, ik geef alleen aan dat de sales gigantisch veel verkopen opleveren en dat het waarschijnlijk in totaliteit (over het hele jaar gezien) meer verkopen zou kunnen opleveren als door het jaar heen de prijzen ook meer concurrerend zouden zijn. Of Valve dit wil is natuurlijk een andere vraag, de marge zal dan uiteraard ook onder druk komen te staan.

Ik betaal voor goede games best wel tussen de 20 - 35 euro, afhankelijk van de game. Maar 59,99 vind ik te veel van het goede. Op steam zijn de games (tijdens de sale) die ik koop meestal zelfs onder de 10 euro op een enkele uitzondering na.

In mijn redenatie kan steam dus beter door het jaar heen(gemiddeld) 6 x 25 euro verdienen in plaats van (6x10) tijdens de sale.

[Reactie gewijzigd door Chrosser op 27 februari 2014 15:56]

Games in de steam sale kan je alsnog voor minder op internet verkrijgen.
G2A.com heeft fantastische prijzen. Nieuwe games kan je daar voor 28 eur halen, waar steam nog steeds 50 voor vraagt. Veel streamers hebben daar ook nog eens een 5% persoonlijke kortingscode voor die je kan gebruiken waar hun weer een bedankje voor krijgen.. Mensen zeggen dat steam goedkoop is, maar steam is enorm duur als je beetje rondkijkt.
Hoe gaan ze dit controleren? Waar plaatsen ze de aanbiedingen zodat men er vanaf weet? Of komt steam nog voller te staan aan de rechterkant?
Ubisoft had toch al een eigen sale gehad vorige week? Ik had toen far cry 3 gehaald voor nog geen 5 euro.
Ik word een beetje moe van al die softwarewinkels, appstores, etc. die voor de ontwikkelaars allemaal dingen gaan bepalen. Wees blij dat die ontwikkelaars voor jouw platform ontwikkelen, en laat ze verder zelf bepalen wat ze wanneer verkopen. Het is al vervelend genoeg dat de platform-bazen de markt zitten af te romen.
Het bericht gaat er nu precies over dat steam ontwikkelaars ook die ruimte geeft...
Ja en dan moeten de ontwikkelaars ze zeker op hun blote knieen bedanken...

Het begint een beetje op een feodaal stelsel te lijken. Het platform wordt gecontroleerd door de vazal en de ontwikkelaars zijn de lijfeigenen.
Klopt wel meer dan je bedoelt had denk ik: horrigen hadden ook een doorsnee vrijwillige deal met hun landeigenaar: land & bescherming voor werk.
Kom maar op met de kortingen op railworks DLC in plaats van in de zomer of met kerst :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True