Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties

Uit documentatie die naar ontwikkelaars is gestuurd zou blijken dat Valve de prijs van gamebundels op Steam gaat aanpassen. Gamers hoeven niet langer te betalen voor spellen die ze al hebben. Het is nog niet duidelijk of dat voor alle bundels gaat gelden.

PCGamesN zegt documenten van Valve te hebben gezien waarin een nieuwe bundelprijsstructuur uit de doeken wordt gedaan. Ook is de dynamische bundelprijs al in de praktijk ingevoerd bij de Headup Games Complete Bundle. Dit spellenpakket kost 59,83 euro, maar als wordt ingelogd op een Steam-account dat al een of meer spellen uit de bundel heeft, wordt de prijs aangepast.

Zo blijkt de bundel 84 cent goedkoper te zijn als het Steam-account een van de spellen uit de bundel met een waarde van 99 cent in de gamebibliotheek heeft staan. Het verschil is te verklaren omdat bij aanschaf van de bundel nog eens een korting van 15 procent gegeven wordt de individuele kortingsprijs per game.

Op Steam worden regelmatig tijdelijk bundels bestaande uit diverse games aangeboden. Wie een dergelijke bundel koopt, betaalt op dit moment een vaste prijs. Gamers die al een deel van de inhoud van de bundel in hun gamebibliotheek hebben staan, betalen de volle bundelprijs, maar ontvangen niet nog een exemplaar van het spel of de spellen die ze al hebben. De dynamische bundelprijs lijkt daar verandering in te brengen, maar het is nog niet bekend of deze prijsstructuur in de toekomst voor alle bundels gaat gelden. Valve heeft officieel nog niets naar buiten gebracht over de nieuwe bundelprijzen.

Dynamische bundelprijs op SteamDynamische bundelprijs op Steam

De Headup Games Complete Bundle kost 59,83 euro op Steam. Wie een van de games al in zijn bibliotheek heeft, betaalt minder. Zo is op de afbeelding rechts te zien dat bij een account dat al in het bezit is van Deadly 30, de prijs daalt naar 58,99 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Dus als een gamebundel van 10 games word aangeboden en er blijkt dat je 2 tal spellen in je bezit hebt,worden deze van je prijs afgehaald,dit is toch niet meer dan logisch?
Bij digitaal klinkt het logische omdat het aan te passen is.

Indien jij naar de winkel gaat en wilt een xbox one kopen waar een bundel van toepassing is met 2 games en 2 controllers, dan kan je ook niet zeggen: ej haal maar 1 game en 1 controller eruit dan betaal ik wel 100 euro minder.

Ondanks dat het logische klinkt ( dat er iets van de prijs af gaat ) is het niet onlogische hoe het tot nu toe overal eraan toe gaat. Je kan een bundel kopen, daarmee koop je alles in de bundel. Nadeel bij steam blijkt te zijn dat je niet 10x een code ontvangt waarvan je de 2 dubbele games kan door verkopen. Iets wat bij mijn ''xbox one verhaal'' wel van toepassing is, je kan alsnog 1 controller en game verkopen indien je die niet wilt.

In mijn ogen zou het logischer zijn indien ze gewoon 10x een product code sturen, oftewel dat je er WEL voor betaald maar de keuze hebt om het door te verkopen. Voor de aanschaf heb je natuurlijk ook de keuze om de bundel wel of niet te kopen aangezien je al een aantal games in die bundel hebt. Maar dat je bij oa steam ( en vast nog wel meer platformen ) betaald voor iets wat je niet krijgt omdat je het al hebt ( oftewel dat je het niet dubbel krijgt ) is natuurlijk niet al te best. Mja goed niemand verplicht jou een bundel te kopen waar games in zitten die je al in bezit hebt.
In mijn ogen zou het logischer zijn indien ze gewoon 10x een product code sturen, oftewel dat je er WEL voor betaald maar de keuze hebt om het door te verkopen.
Klinkt logisch, maar is het niet. Als Valve dat zou doen gaan de wederverkopers op G2A etc. alleen nog maar enorme bundels met enorme kortingen kopen en die allemaal los verpatsen. Dan betaald dus straks niemand meer de 'gewone' prijs voor losse games maar iedereen de kortingsprijs die past bij een bundel van 100 !? games.

Daarmee vervallen niet alleen de marges maar ook het bestaansrecht van bundels, als je ze los voor bijna dezelfde prijs of goedkoper (bij een game uit een nog grotere bundel) kan kopen bij een wederverkoper.

Het is dan net de gewone Retail, als iedereen alleen nog maar kleding voor niet minder dan 70% korting zou aanschaffen, zou het nog sneller afgelopen zijn met de winkelstraten.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 2 maart 2016 15:31]

In het verleden was dit soms wel mogelijk. Er stond dan duidelijk bij "you will receive an extra copy". Tegenwoordig staat er dat je geen extra copy ontvangt.

Het zal inderdaad aan de opkomst van websites als G2A liggen dat dit nu niet meer kan. Jammer want soms zou ik best een bundel kopen voor een expansion om vervolgens de base game weg te geven.

Deze nieuwe methode zorgt ervoor dat ik niet meer af zie van het kopen van de expansion. Echter het weggeven ga ik ook niet meer doen dus Steam loopt dan toch nog geld van mij mis.

@hieronder
Nee het waren geen Valve games. Het was onder andere Endless Space waar ik nu nog een kopie van bezit.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 2 maart 2016 18:05]

Extra copies geldt volgens mij alleen voor Valve titels(HL, Portal, e.d.). Voor andere titels geldt: je dubbele aanschaf verdwijnt naar de digitale jachtvelden. Dus dit vind ik wel een erg fijne ontwikkeling. Ik heb ooit het Eidos everything pack gekocht. Dat is inmiddels een Square Enix pack geworden met interessante extra titels, maar niet voor mij omdat ik een heel groot deel al heb vanwege het oude pack. Top actie van Valve dus!
Hoewel het niet logisch is als je kijkt naar fysieke producten, is de wereld toch echt anders geworden voor heel veel spullen. Heel vaak is de wereld niet meer fysiek, steeds meer digitaal. Steeds meer reclames met "waarom betalen voor spullen die je niet gebruikt" (verzekeringen, etc).

En het hoeft ook niet meer. Er is geen rede in een digitale wereld waarom dit niet gewoon "kan". Ik snap dan ook niet waarom je bij een xbox one een vaste game krijgt, en niet gewoon de optie om een andere game te kiezen (alle games zijn volgens mij gewoon te downloaden).

Maar goed, een stap in de goede richting.

En ik denk dat het geen bug was dat er maar 89cent minder betaald moest worden toen iemand al een game had van 99c. Je neemt minder af en daardoor wordt je korting minder. Logisch.

Er was volgens mij (een hele tijd geleden, paar jaar) nog de mogelijkheid om dubbele games te giften aan een ander. Maar volgens mij was dat toen specifiek voor een valve bundel die ik kocht.
Klopt echter lijkt het systeem (voor zover ik het begrijp) wel beter te worden dan bijv de verzekering.
Daar waar je tot een tijd terug voor bijv 120 euro compleet verzekerd was, is dat nu 120euro basis en mag je voor alle extra's bij gaan betalen. (ik begrijp dat het een voorbeeld is, maar dan net een verkeerd voorbeeld haha). Bij Steam lijkt het dus uiteindelijk ook daadwerkelijk goedkoper te worden, bij (bijna) alle reclame's op tv met de melding: je hoeft niet te betalen voor dat gene wat je niet gebruikt, is natuurlijk gewoon ''fake''. De prijzen zijn eerst fors omhoog gegaan om vervolgens het verschil alsnog dubbel en dwars terug te verdienen. Of jij op die manier goedkoper uit bent? Nooit, het wordt alleen maar duurder.
Bij steam lijk je met deze zet dus wel goedkoper uit te zijn, ondanks dat de bundel al goed geprijsd is.

Bij de xbox zal het vermoedelijk een actie zijn met de desbetreffende game ontwikkelaar. Waarschijnlijk is de inkoop prijs met de desbetreffende bundel game relatief goedkoop. De uitgever van die game moet daar dus akkoord mee gaan.
Bijv de mediamarkt die zal 10 euro (bijvoorbeeld) meer betalen voor een bundel pakket, verkoop prijs is 30 euro meer vergeleken de console zonder game-bundel. De game die erbij zit kost 50-60 euro in de winkel / digitaal.
Dat is min of meer win-win voor zowel de mediamarkt als de klant ( indien je het spelletje leuk vind natuurlijk )
Dan zouden ze dus een code te waarde van 50-60 euro erbij moeten doen, iets wat natuurlijk in 1x een stuk duurder is, ondanks dat de bijgeleverde game even duur in de schappen ligt dan een andere game.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 2 maart 2016 15:57]

Daar doelde ik ook op het digitale,fysiek is het wat lastiger. ;)
Nog een mooi voorbeeld: Erg flauw misschien, maar zo werkt het ook met (bijvoorbeeld) fast food. Als je een hamburger besteld zonder augurk en zonder tomaat, dan word die ook niet ineens goedkoper.
Maar je kan de augurk en tomaat wel aan iemand weggeven die naast je zit. En dat kan met de digitale variant niet: 1+1=1 in dat geval.

Natuurlijk staat het je vrij dan geen bundel te kopen. Maar het is wel fatsoenlijk er rekening mee te houden.
Nee, dat kan niet want je laat het er af halen dus je krijgt het niet en dan kan je het niet weg geven ook.
Of ey haal maar 1 controller en 1 spel eraf want ik heb hem al...dat is eigenlijk wat nu de situatie is. De 100 euro korting zit er dan niet bij en met de aanpassing in de bundelprijzen straks wel.

Btw. Er kunnen meerdere vergelijkingen gemaakt worden maar het artikel spreekt toch voor zich?

[Reactie gewijzigd door djartistic op 2 maart 2016 16:11]

het is nog steeds een bundel van 10 games, wat ik logischer gevonden had is dat je de 2 games gewoon automatisch als een gift variant (koop voor vrienden) zou krijgen zodat je die kan giften (of verkopen) ) aan vrienden!
Dus je hoeft niet te betalen voor die game die je al had (logisch), maar je wilt wel die game die ook in die bundel zit alsnog aan een vriend geven?
Het is nu al zo dat bij een hoop bundels je sowieso geen extra (gift) copy kreeg op het moment dat je een bundel kocht waarvan je een aantal spellen al had. Ik geloof niet dat het voor elke bundel geldt.
nee, gewoon volle mep, maar de gene die je al hebt als een giftable item krijgen krijgen ipv dat je niets krijgt, je betaalt er immers wel voor.
Dat vind ik juist niet logisch. Dan maken ze de keus al voor jou: je betaalt alsnog de volle prijs. Dat is fout.
Als jij bij de intertoys een game bundel koopt kun je toch ook nie aan de kassa gaan vragen of er wat van de prijs af kan omdat je 1 van de games al hebt?, heb aoe 1 hier ook dubbel fysiek, eerst als gold edition gekocht later de complete collectie,
Nee klopt, maar dan kan je de volgende keuze maken:
- Je koopt de bundel niet omdat je al 1 van de 2 games hebt
- Je koopt de bundel wel en je verkoopt het spel die je al hebt

Bij steam was/is dit laatste dus niet mogelijk, dit zou hetzelfde zijn indien de Intertoys het volgende doet:
Oh meneer aadje93 ik zie dat u Age of Empires 1 al heeft, dan halen we die uit de bundel die krijg je lekker niet (dubbel), maar je betaald wel de bundelprijs.
(''vroeger'' uren plezier gehad trouwens aan aoe1 :D )
Best wel een tricky situatie dus, bij digitaal kunnen / mogen ze dit schijnbaar flikken, mede doordat ze schijnbaar jou libary scannen. De Intertoys kan niet jou game collectie thuis checken om vervolgens gewoon een game uit de bundel te trekken en die niet te geven. Steam doet dit schijnbaar wel ongestraft.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 2 maart 2016 16:04]

We hebben het hier natuurlijk niet over fysieke games,je verhaal klopt dan natuurlijk wel,je kan moeilijk een game bij de kassa uit de verpakking laten halen en karting krijgen.
Met digitale games is dit natuurlijk wel mogelijk. ;)
Als Intertoys zich opstelt als dé games shop, dan zouden ze ook een complete-your-bundle aanbieden als jij je die ene game al bij hen hebt gekocht. (En dan negeren we nog even het verschil tussen fysiek & digitaal, waar het bij digitaal geautomatiseerd gebeurt en dus automatisch korting kan worden toegekend, zie bv. app bundles in de App Store.)
Dat wel, maar minder fout dan het was natuurlijk (dat je de spellen dubbel hebt waar je helemaal niks aan had), beste zou een keuze zijn zoals dwarfangel hierboven ook aangeeft...

Daarnaast ligt de keuze om het te kopen wel bij jezelf en niet bij Steam ;)
Ja, maar dit gaat over digitale goederen waarvan ze al bijhouden dat je het bezit. Ik vraag me eigenlijk af of ze dubbel kosten mogen heffen op exact hetzelfde digitale goed, terwijl je dat niet dubbel van ze krijgt. Misschien wel als ze het niet zouden bijhouden / opnieuw ter download beschikbaar stellen. Maar zouden ze het vooraf moeten aankondigen dat je het eenmalig mag downloaden? Digitale wetgeving… Zo onduidelijk. :)
Daar heb je wel een goed punt, als het van de wet niet mag dan mag het niet :)
Ind,of dat je een keuze kan maken voor 2 spellen die je nog niet in het bezit hebt.
Meest logische zou zijn om jou de keuze te geven, of je de volle prijs wilt betalen voor Gifts, of een deel wilt besparen omdat je ze al in je bibliotheek hebt.
Het lijkt mij dat Steam gewoon wil dat iedereen alles via de steam shop koopt. Als je namelijk mensen gift cards gaat geven, gaan zie die onder de steam prijs verkopen. Dan maakt Valve dus minder winst.
Het is niet meer dan logisch, maar dat is nu (nog) niet het geval ;-)
Wist ik niet,gebruik steam niet zo vaak.
Maar wel een goede zaak als dit word doorgezet.
Als ik een james bond film op dvd heb en daarna koop ik de complete serie met korting als een bundel is het toch logisch dat ik voor degene die ik al heb betaal (al krijg je idd dan alsnog de dvd/het spel een 2e copy). Daarom lijkt een giftcopy mij eigenlijk logischer
Dan heb je het over fysieke DVD's,digitaal is het natuurlijk makkelijker.
Lijkt me logisch dat je niet de volledige prijs als korting krijgt. Zo'n bundel geeft namelijk al korting op het totaal, dus als je al bijna alle spellen zou hebben en je krijgt de normale prijs als korting krijg je anders geld toe als je het koopt. Ik neem aan dat je maximaal de prijs na verrekening van het bundel kortingspercentage krijgt.
Dat was mijn eerste gedacht ook, maar in het genoemde voorbeeld is 99 cent al de kortingprijs.

Dus in de bundel heb je bij wijze van spreken 10 spellen die normaal 5 euro kosten, dus totaal 50 euro; maar als bundel nu maar 30 euro, dus 3 euro per spel. Dan zou je verwachten dat als je 1 van de 10 spellen al had, dat dan die 3 euro van de prijs afgaat. Maar dat blijkt dus bijvoorbeeld maar 2,50 te zijn.
Niet elk spel in een bundel heeft dezelfde prijs. Onder water zal dus wel bekend zijn wat de kortingsprijs per spel in de bundel is.

Erg fijne toevoeging dit trouwens! Heel vaak skip ik bundels om deze reden.
Vaak zijn de games in die bundels echter wel sterker in prijs verlaagd dan de individuele games. Als ze dus de huidige prijs er zo af zouden halen dan kun je nog steeds rare situaties krijgen. Bovendien is het ook logisch dat je meer korting krijgt als je meer koopt.

Ik zou het echter wel een erg goede stap vinden, zowel voor ons als klanten als voor Steam en de uitgevers zelf. Je verkoopt namelijk niks met een actie als de klant al een aantal van de games heeft en de bundel daarom niet interessant vindt (zelfs als de prijs nog steeds goed is, het voelt gewoon als geld weggooien). Als je in die situaties tegemoet komt aan de klant dan zul je uiteindelijk denk ik ook meer verkopen met je actie.
de screenshots zijn niet compleet in dit artikel
als je de bundel zou bekijken zie je dat er 15% bundel korting is bovenop de afzonderlinge kortingen:

Prijs van individuele producten: 70,43¤
Bundle discount: 15%
Jouw prijs: 59,83¤

die 84 cent minder betalen is omdat het spel je in de bundel slechts 84 cent kost. wel zo reeel, anders koopt iedereen alle bundels die ze nog niet hebben en koop je die nog eens 10x extra voor gratis geld.
normaal gesproken is het zo dat als je iets in een grotere bundel koopt dat je ook een hogere korting krijgt.
in het voorbeeld uit het nieuwsbericht krijg je dus 15 cent minder korting op de bundel omdat je een kleinere bundel krijgt.
het kortings percentage staat dus niet vast bij de bundel, maar is berekent aan de hand van het aantal spellen.

dat zie je bijvoorbeeld ook vaak bij "wegwerp" spullen in freemium games
(levens, ingame geld, herstel items, etc.) waarbij je dan bij grotere bundels meer korting krijgt per item/credit.
Artikel heeft het ook al over de volledige kortingsprijs. Niet de volledige oorspronkelijke prijs.
Dat is een hele goede toevoeging en eigenlijk niet meer dan logisch. Ik laat bundels wel eens schieten omdat ik dan al teveel spellen uit de bundel heb. Als je dan nog een extra exemplaar zou bemachtigen, OK, maar dat is dus niet het geval. Ik zou hierdoor sneller bundels gaan kopen. Wel vind ik dat gewoon de aanbiedingprijs van de bundelprijs afgehaald moet worden, in dit geval dus 99 cent en geen 84 cent.

Edit: Het klopt trouwens wel qua prijzen (bedankt Werewolfkiss). Je krijgt op de bundel namelijk nog 15% extra korting bovenop de aanbiedingsprijzen:

Prijs van individuele producten: 70,43¤ (dus met de aanbiedingsprijzen van de individuele producten)
Bundle discount: 15%
Jouw prijs: 59,83¤

En laat 15% van 99 nou 84,15 cent zijn ;)

Edit2: Eeeeeeeen het is aangepast in het artikel!

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 2 maart 2016 15:40]

Vaak is de bundel nog extra korting bovenop de aanbiedingsprijs.
Zou dus best kunnen dat ze het goede deel nu van de bundelprijs af gehaald hebben.
Scherp opgemerkt. Ik heb het artikel aangepast want zo is het verschil inderdaad te verklaren :)
De bundelprijs per spel is natuurlijk goedkoper dan het spel los. Hier zal wel een berekening op uitgevoerd worden om de kortingsprijs per game uit te zoeken en dat er af te halen. In dit geval dus 84 cent in plaats van 99 cent.

Anders zou je bijsommige grotere bunders zoals een grote bunder van 1 uitgever en je hebt 20 van de 25 games al de andere 5 gratis krijgen of misschien wel geld terug.
Dan wordt er toch simpelweg 20 van de 25 spellen eruit gehaald en een nieuwe bundelprijs berekend.
Dus voor maar 5 spellen de goedkopere actieprijs - 15% bundelkorting (van die 5 spellen)

Dan kan je nooit negatief uitkomen.
Dat is nou precies de reden waarom er 84 cent van de prijs af gaat. En niet de volledige 99 cent dat het spel los kost
Yes, eindelijk! Vaak heb ik spellen moeten ruilen met iemand als ik een bundel kocht of kocht ik juist een bundel niet omdat ik de helft al had, denk dat dit een irritatie voor menig mens is geweest. Hopelijk komt het voor de rest ook :)
Hoe kun je spellen ruilen? Het is toch niet mogelijk om games over te dragen aan een ander account?

Ik heb inderdaad ook al regelmatig hierdoor in dubio gezeten, en daardoor bundels niet gekocht omdat ik al een gedeelte van de games had.
Ok, maar dat gaat alleen om games die je als gift gekocht hebt. Als je een bundel als gift koopt kan je daar niet de losse games van traden, en ook spellen die je gespeeld hebt kun je niet traden.

Ik zie dan ook niet hoe je hier in het verleden het probleem mee hebt opgelost?

Wat mij betreft zou het ook een mooie oplossing zijn als je de games die je al had in je Inventory als gift zou krijgen, dan kan je die weer aan iemand anders schenken.

[Reactie gewijzigd door Woy op 2 maart 2016 15:06]

Dat kan wel ook de games die dubbel gekocht zijn kun je dus trade als gift.
Merk wel op dat je lang niet altijd een giftable copy krijgt als je een bundel koopt waarvan je een deel al hebt. Dat staat er dan expliciet bij vermeld, vaak staat er iets van you will NOT receive an extra copy of Portal (of wat dan ook), op het moment dat je hem wil kopen.
Stel je hebt een bundel met game A B C en D. Jij hebt al games A en B, en een bekende geen. Dan koop je het als gift. Gift je alles naar die bekende, bekende claimt A en B en stuur C en D weer als gift terug. Werkt overigens maar met sommige bundels

[Reactie gewijzigd door PricewatchJunk op 2 maart 2016 15:05]

Als je een bundel als gift koopt moet je die zover ik weet gewoon in een keer claimen en kun je niet cherry picken ( Want het zijn geen losse items in je inventory ). Dan werkt dat dus niet.
Zou tijd worden, al vaak zat een bundel laten schieten omdat ik al een game had die bij deze zelfde bundel in zat.
Het lijkt er momenteel op dat niet de volledige prijs van de spellen die al in de bibliotheek staan, wordt afgetrokken van de totaalprijs. Zo blijkt de bundel 84 cent goedkoper te zijn als het Steam-account een van de spellen uit de bundel met een waarde van 99 cent in de gamebibliotheek heeft staan. Dit kan echter ook een bug zijn.
Is het niet zo dat dit komt doordat een bundle bij Steam altijd nog eens extra korting geeft op de games in die bundle (ook al zijn ze zelf al in de 'bonus')?
Dit is echt fantastisch _O_ Hele goede zet dit!
Goed nieuws, ik kom het ook geregeld tegen, maar besluit dan vaak niet om de bundel te kopen omdat ik vaak al in het bezit ben van de vaak populairdere en duurdere titels.
Koel. Ik heb vaak het hoofdspel dubbel moeten kopen omdat GOTY edities met alle DLC's goedkoper waren dan individueel de DLC's aan te schaffen.
Ook al wel eens bundles laten liggen om deze reden. Zouden ze dit ook toepassen op dlc-bundles?