Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties
Submitter: TheNephilim

Valve zal tijdens de Game Developers Conference, die in maart in San Francisco wordt gehouden, de Steam Controller officieel uit de doeken doen, zo stelt de directeur van Origin PC. Aan het ontwerp van de controller wordt door Valve al sinds 2013 gewerkt.

Tegenover Gamespot liet Kevin Wasielewski, ceo bij Origin PC, los dat de ontwerpfase is afgerond en dat Valve het definitieve ontwerp van de Steam Controller in maart onthuld zal worden op de GDC. De conferentie wordt tussen 2 en 6 maart gehouden. Volgens Wasielewski zou inmiddels ook de productie van de gamecontroller op gang zijn gekomen.

Valve presenteerde in september 2013 een eerste concept van de Steam Controller. De controller had een opvallend ontwerp. Zo had het design twee trackpads op de plekken waar normaal thumbsticks zitten. Tevens was een touchscreen geïntegreerd en de Steam Controller had geen d-pad. In de afgelopen 1,5 jaar heeft Valve flink geschaafd aan het ontwerp. Zo werd het touchscreen vervangen door traditionele toetsen. Ook dook een afbeelding op waarin de controller een analoge stick kreeg. Welke wijzigingen Valve nog meer heeft doorgevoerd in het uiteindelijke ontwerp, is nog niet duidelijk.

Wasielewski liet tijdens zijn interview met Gamespot ook nog los dat in zijn ogen de term 'Steam Machine' zal sneuvelen. Volgens de ceo moet er gesproken worden over 'huiskamer pc's'. Hij verwacht wel een grote vraag naar dergelijke systemen.

Valve Steam Controller

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

can't wait,
de controller heeft wel al een paar weizigingen gehad na de versie in de screenshot
zoals deze:
http://www.gamingonlinux....s/1420444707id4798gol.png
http://www.gamingonlinux....636881138210id4074gol.jpg

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 8 januari 2015 20:06]

klopt het dat op die foto van jou (2e) er 3 knoppen achterop de controller zitten? a lá ring, middel en wijs-vinger?
Klopt ja :)

Ben er heel benieuwd naar, als ie in de winkel ligt ga ik eens langs om er een vast te houden, heel benieuwd hou hij in de hand ligt.

De trackpads lijken me óf heel fijn, of niet handig. Op telefoons vind ik het vreselijk maar vooral omdat je vingers er vanaf glijden, dat lijkt me hier niet zo'n probleem.
lijkt een soort rubberachtig materiaal dus zal minder snel glijden.
Ik bedoelde meer het feit dat je op een telefoon of tablet scherm geen randjes hebt. Je moet dus naar je duimen kijken om er zeker van te zijn dat je niet per ongeluk van de knop af glijd.
oooh zo ja dat zal ook wel meewerken denk ik ja
Schijnt volgens techradar best fijn te spelen, maar na wat revisions (kosten verlagen) nog steeds geen waardige vervanger van de muis.
Dat zal het ook nooit zijn maar ik ben wel benieuwd of dit een stap is in de goede richting.
volgens die mockup staan er inderdaad knoppen op de achterkant van de controller
ik denk dat er maar 1e aan de achterkant staat, die van de wijs en middelvinger staan op de bovenkant zoals bij de PS en Xbox
ja snap ik dat bedoelde ik haha nou dan ben ik wel benieuwd :o dan krijg je denk minder grip en sneller kramp handen denk ik?!
Ik wacht liever wel nog even, eerlijk gezegd. Valve moet echt met een nagenoeg perfecte oplossing gaan komen die toegankelijk is, lekker speelt, en een flinke library kent.

Liever dat ze aan al die voorwaarden ruimschoots voldoen dan het tot nu toe gefaseerd releasen van half-voltooide functionaliteit. Uiteindelijk dan. Anders kan dit hele verhaal wel eens een stille dood gaan sterven terwijl het zo'n tof idee is.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 januari 2015 21:37]

ding is lang in ontwikkeling geweest, als ik me collega mag geloven was dr vorige proto het net niet. plaatsing van knoppen icm met afmetingen vond hij onplezierig en die tracker werkte wel aardig maar moest bijgeschaafd worden. echter is dat zeer persoonlijk, toch is drvicr continue in ontwikkeling geweest en door groepen gamers op bteed scala getest.
ben groot fan van linux en steam, dat steamos geloof ik niet erg in. maar die contoller heb ik wel vertrouwen in dat goed komt. en realistisch gezien, heb je de Xbox en playstation controllers, ook daarover hebben we al jaaren discussies :+
spam; http://rootgamer.com/?s=Steam+controller

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 8 januari 2015 23:21]

Die laatste ziet er verdomd goed uit ;) !
Op trackpads ga je duwen, met je vingers achter het console wordt dat knijpen, waar je tegen thumbsticks aanduwt. Ik denk dat sticks lichter speelt als je langere tijd achter elkaar speelt. De trackpads kunnen rsi opleveren in je onderarm omdat je je duim moet strekken om in de pad te moeten knijpen.
Je ventileert je mening alsof die op feiten gebaseerd is.
Volgens mij zijn het speculaties die volledig uit de lucht gegrepen zijn.

Ik zie geen reden om in trackpads te "knijpen". Al helemaal niet als je er aan gewend bent. De daaruit volgende RSI is volgens mij ook allerminst aangetoond..

Ik zie juist een enorm potentieel in dit type controller. Voor mij als pc-gamer zijn die thumbsticks iig altijd een enorm obstakel geweest. Toen ik de steam controller voor het eerst zag verbaasde ik me erover dat er niemand eerder aan gedacht had. Temeer omdat de trackpads een veel directere controle geven. Bij de conventionele thumbsticks geef je immers een snelheid als input om een plaatsverandering te realiseren.

[Reactie gewijzigd door TotallyNealz op 8 januari 2015 20:33]

Het feit dat ze de trackpad en de buttons andersom hebben gedaan.
Maken ze het nu juist lastiger voor iedereen, en vooral voor mensen met kleinere handen.
Die moeten nu zeker gestrekte duimen hebben willen ze naar boven ''scrollen'' / ''duwen''.
En dat speelt gewoon niet fijn.

Je ziet bij de PS4/ X-1 joystick dat het gewoon veel beter is andersom waardoor je geen kramp krijgt. En iedereen kan kramp krijgen speel je een paar uur achter elkaar, maar dat heb je met alles niet alleen met gamen.

Misschien dat ''PC-games'' geen dash games hebben, maar in zo'n hoek moeten dashen/tappen schiet ook niet op, veel te onnatuurlijk.
Aanraken is op de meeste trackpads goed genoeg en als ik met bv Rayman continue naar rechts ren heb ik na een uurtje ook al een zware duim door continue dat knkuppeltje opzij te houden. Dat lijkt me meer kracht kosten dan mijn duim op de rechterkant van de trackpad neer te leggen,
Mijn ervaring bij een thumbstick is juist dat als ik die lange tijd in een bepaalde richting moet duwen dat ik er vanaf glij en steeds mijn vinger moet verplaatsen en dat het niet echt prettig aanvoelt. Ik kan me voorstellen dat die problemen totaal van de wereld zijn met die trackpads.
Jouw veronderstelling dat je in het ding gaat knijpen vind ik nogal een vreemde en dat lijkt me zeer zeker geen absolute waarheid. Misschien dat jij dat inderdaad zou doen, maar dat is dan iets persoonlijks.
Als ik op mijn telefoon game probeer ik ook niet om mijn duim door het scherm te duwen, sterker nog, juist niet want hoe harder je duwt hoe minder goed je over het scherm glijdt. Het hele probleem van touch gaming op de telefoon is dat je geen tactile feedback hebt van waar je zit, maar dat zou met het relief in dit ding mogelijk opgelost kunnen zijn.
Ik ben het wel eens met Kalief.... ik vrees dat je de controller veel beter moet vast houden waardoor je dus in de controller gaat moeten knijpen om de trackpads te bedienen (of eigenlijk dat dat een soort automatisme is)... maar dat weten we alleen zeker als hij ook echt is uitgebracht......
Dat de term "Steam Machine" er uit gaat is wel duidelijk, iedereen die ik ken noemt zo'n ding een "Steam Box". Maar ik vind het dat hij een vreemd signaal geeft. Het doel van dat apparaat was om zich als console te gedragen en niet als een gewone PC. Als ze de naam laten vallen voor zo iets generieks als "huiskamer PC" dan vraag ik me af of Steam OS nog door gaat of dat ze dat ook laten vallen.

Gelukkig staat alles online, dus ik heb even in de changelog gekeken. Daar kan ik zien dat ze nog steeds regelmatig updates uitbrengen voor SteamOS, al voelt het aantal updates een beetje mager aan en het zijn vooral security fixes. Ik ben er dus niet helemaal gerust op. Van de andere kant wil je natuurlijk dat een console stabiel is en weinig updates nodig heeft.
Zo werd het touchscreen vervangen door traditionele toetsen.
Mooi zo,kost het ook minder batterij vermogen. :P
En kun je chips blijven eten tijdens het spelen :-)
Mocht die niet te duur zijn zal ik eens zien of die fijner is dan de Xbox 360 controller die ik nu gebruik.
Maar krijg je ook een ontvanger er bij of moet je die er apart bij kopen?
De Xbox 360 controller werkt inderdaad erg goed! Ben erg benieuwd of een andere controller in de buurt kan komen... Ik verwacht dat controller en ontvanger wel in hetzelfde doosje zitten, waarbij je dan waarschijnlijk ook kunt kiezen voor losse controllers. Voor het geval je met meerdere mensen wilt gamen.
Het interview van Gamespot is hier te vinden: http://www.gamespot.com/a...lized-more-/1100-6424515/

Het is niet veel, maar er staat wel een recenter plaatje van de Steam controller bij.
Ik ben wel erg benieuwd hoe het speelt met de touchpads, persoonlijk lijkt het mij minder lekker dan joysticks, maar als je hard aan het gamen bent en je krijgt een beetje zweethandjes wil je nog wel eens met je vingers van de stickjes afglijden, dat lijkt hier in ieder geval mee opgelost!
Verder ziet de vorm eruit alsof hij wel heel lekker in de hand zal liggen, dus zodra hij uit komt zal ik er zeker een aanschaffen.
Ik was van plan om een Xbox controller te kopen voor de HTPC, maar ik denk dat ik toch maar even wacht op de controller van Steam. Als die een beetje gunstig geprijst is, dan verwacht ik dat die beter compatibel is met de Steam games en ook het kopen van controllers vs. receivers en andere accessoires beter geregeld is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True