Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties
Submitter: jaapzb

Valve gaat de Steam Controller ook geschikt maken voor spellen die niet op Steam staan. Daarnaast moet het delen van controller-profielen makkelijker worden en geeft Valve met een video inzicht in het fabricageproces van de controller.

Valve heeft de komende aanpassingen en verbeteringen aan de controller uiteengezet op een pagina op de Steam-website. De functie om profielen te delen, configuration travelling genaamd, werkt door de controller te registreren bij het Steam-account van de eigenaar. Als deze gebruiker daarna zijn controller meeneemt op bezoek bij een ander, zal Steam daar de controller herkennen en de profielen van de eigenaar beschikbaar maken. Daarnaast komt er ondersteuning om controllerprofielen te publiceren en downloaden voor games die niet op Steam staan. Hoe Steam precies deze games herkent en onderscheidt, maakt het bedrijf niet bekend. Deze twee functionaliteiten worden in de eerstvolgende versie van de bètaclient van Steam geïntroduceerd.

Daarnaast zet Valve uiteen wat voor grote en kleine aanpassingen de Steam controller sinds zijn release in november heeft gekregen. Dat begint met het gebruik van de gyro; die maakt het mogelijk om accurater en sneller te mikken dan oplossingen als analoge sticks of trackpads toestaan. Dat werkt door de controller te kantelen. Daarnaast spreekt Valve van mouse-like joystick mode, een modus die joystick-input levert voor games die dat ondersteunen voor camerabeheersing, maar dan met accuratesse gelijkend aan een muis.

Voor rts- en rpg-spelers zijn er mouse regions, die onder bepaalde omstandigheden het werkveld van de muisaanwijzer beperken tot een specifiek gebied. Dit vergemakkelijkt snel klikken binnen een veld zoals bijvoorbeeld de minimap. Voor deze en andere games met veel hotkeys is er nu ook het touch menu, waar spelers knoppen kunnen vinden die niet aan de controller toegewezen zijn, maar af en toe toch ingedrukt moeten worden. Tot slot heeft het bedrijf htpc-ondersteuning toegevoegd en is er nu een controller hud die in realtime aangeeft wat voor invoer de knoppen leveren, wat handig is voor het leren kennen van nieuwe profielen.

Tweakers heeft zelf een review gemaakt van de Steam controller, maar daarin zijn de bovengenoemde functionaliteiten zoals de gyro niet meegenomen omdat die er toen nog niet in zaten. Samen met het nieuws over de komende veranderingen heeft Valve een kort kijkje in het fabricageproces van de Steam Controller, vergezeld door muziek van de game Portal gepubliceerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Tweakers heeft zelf een review gemaakt van de Steam controller, maar daarin zijn de bovengenoemde functionaliteiten zoals de gyro niet meegenomen omdat die er toen nog niet in zaten.
Ik vraag me af of dit wel klopt.
Zie: The Steam Controller Update
Gyro

One of the community's biggest discoveries was how well FPS aiming worked when you combined trackpad and gyro input. Relying on the trackpad for large scale turns, and the gyro for fine tuning, community members found they were much more competitive than they were expecting.

Gyro support for leaning makes it easy to naturally lean around corners simply by tilting your controller.
q

Moet thuis kijken of het er wel of niet in zit, ik heb ook een pre-order controller.
De gyro zit er wel gewoon in, maar waarschijnlijk was de functie nog niet ge´mplementeerd en kon je niks met de gyro output doen. Net zoals ze ook later pas de mouse regions hebben toegevoegd.
De functie was al wel geimplementeerd, alleen niet heel duidelijk aangegeven in de interface. Het enige verschil is dat er nu een plaatje van een gyro by het vakje voor het instellen van de gyro staat.
Hier ook een pre-order controller. Dit zit er volgens mij al een tijdje in, mogelijk niet in de preview (voor de pers). Maar bij mij werkt het in ieder geval prima, moet wel ingesteld worden in de configs.
Ik heb een pre-order controller, van de eerste pre-order batches die verscheept werden, en Gyro zit er gewoon in. Het verhaal dat je trackpad voor grote movement changes gebruikt, en gyro voor fine aiming heb ik zelf ook ervaren, werkt erg fijn.
Nee dat klopt niet. Tweakers was vrij laat met de review van de Steam Controller. Toen ik op 16 oktober mijn Steam Controller ontving was de gyro er ook al en kon deze ook al in game gebruikt worden.
Absoluut, in mijn review die ik beduidend voor die van Tweakers op de site heb gezet het ik al duidelijk aan hoor fantastisch die combi van trackpad en gyro is. Vanaf 16 oktober is hij al te gebruiken en in te stellen zoals je wilt.
De gyroscoop zat er al vanaf begin al gewoon in, alleen was deze softwarematig niet vanaf dag 1 te gebruiken, maar was deze optie ietsje later toegevoegd. Als je naar de gamepad configuratie gaat bij een van je games dan zie je in het midden direct onder de afbeelding van je gamepad een gyroscoop symbool waar je op kan klikken. Portal 2 was de eerste game waar ze dit standaard op deden activeren.

Deze is heel handig voor het fijnere richten in FPS games door deze een lage gevoeligheid te geven, maar een van de minpunten was wel dat je last hebt van drifting af en toe wat mij wel een beetje tegenviel, hier denkt de controller dat je continue in een richting beweegt terwijl het niet het geval is. Ik moet de controller weer binnenkort eens testen of ze dat driften al gefixed hebben. Een tijdelijke fix is als je dit hebt de controller gewoon even op de tafel neer te leggen en niks te doen, de controller zou dan de gyro weer opnieuw instellen.
Er is geen verschil tussen de pre-order controller en de uiteindelijke controller, behalve de firmware/software op steam.
Ik heb er zelf nu een gekocht samen met een steam link en schrok van de audio feedback die je krijgt van de trackpad. Nu terug gezien moest ik er wel om lachen. Na een firmware update die je direct krijgt voelde dit een stuk beter aan.

Het is een andere controller en je moet er aan wennen. Gelukkig ben ik geen PS/Xbox user dus het is voor mij een eerste echte controller na in het verleden wat ervaring te hebben met PS controllers.

Samen met een steam link en een portie van de 200 games die ik heb op me steam library is dit een geweldige controller die goed werkt en ik hoop zeker dat er support komt voor meer games (zoals fallout 4 waar ik het eigenlijk voor gekocht heb maar teleurgesteld werd.)

P.S. Ik heb beiden via steam gekocht voor z'n 60 euro maar daar komt nog eens ongeveer 7 euro aan verzendkosten bij per stuk. Ik ben van plan een 2de controller erbij te halen voor split screen games, weet iemand waar ik er een goedkoper kan aankomen?

[Reactie gewijzigd door Perfectioncss op 11 december 2015 12:13]

Ik gebruik de PS4 controller voor Fallout 4 en bij mij werkt het erg goed. Het jammere alleen is dat je niet kunt switchen tussen controller en muis/toetsenbord. Je moet dan eerst het spel afsluiten en de controller uitzetten en vervolgens weer op starten. Bij games als Just Cause 3 kun je wel gewoon in-game switchen.
Welke software gebruik je om de DS4 controller onder windows te gebruiken?
ik heb al een paar tooltjes gebruikt die ik met google vond maar geen van allen deed wat ik ervan verwachte.
Ds4windows werkt bij mij en verschillende vrienden prima. Zelfs zonder werkte de controller bij mij gewoon via usb, met Ds4windows is het door de 360 pad emulatie nog makkelijker
Ik gebruik ook DS4windows, in combinatie met een Bluetooth v.2 usb dongle werkt het vrij goed, het valt me wel op dat de batterij iets sneller leeg gaat dan bij gewoon gebruik op een PS4. Met DS4windows is het wel een beetje rommelen in het begin om het in een keer te laten werken.
Dat komt omdat je een Bluetooth v.2 usb dongle gebruik, probeer is een Bluetooth v.4 usb dongle.

Bluetooth 4.0 is VEEL zuiniger dan Bluetooth 2.0 of 3.0.


Ik zie al dat de Playstation 4 Controller Bluetooth 2.1 gebruikt, stom eigenlijk van Sony aangezien Bluetooth 4.0 er voor zorgt dat hij veel langer mee gaat op de zelfde batterijen (Accu), dan als hij Bluetooth 2.1 zou gebruiken.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 december 2015 00:23]

Ik heb de controller van de week ontvangen maar ondersteuning valt nog tegen vind ik. Volgens filmpjes kon je het als muis gebruiken in big picture mode wat bij mij niet werkt. Ondersteuning in games is ook heel slecht. Van de 100+ games die ik heb, zijn er maar een paar die "werken" met de controller, maar dan wel half. Fallout 4 valt niet in te stellen dat hij met een controller werkt en ik heb een paar van die rally spelletjes die of helemaal niet werken, of alleen in game en dan half terwijl bijvoorbeeld het menu of andere opties het helemaal niet doen. Van de 100+ spellen doet er niet een het helemaal correct.
Heb je de steam beta client al ge´nstalleerd? Ik ben vandaag voor het eerst eens met mijn van de week ontvangen steam controller aan de gang gegaan en had initieel ongeveer dezelfde ervaring als wat jij beschrijft. Community configuraties die niet of maar gedeeltelijke werkte, menu's van de controller configuratie die bijna niet te bedienen waren etc. Pas nadat ik de firmware update en de beta client had ge´nstalleerd werkte alles naar verwachting, 3 spellen geprobeerd met community configs en die werkten alle drie perfect. Ben er tot nu toe erg positief over.
Ik zit al een tijdje op de steam beta maar dat lukt helaas niet. Ik weet niet wat community configuraties zijn. Dat ben ik nog niet tegengekomen.
Als je een spel hebt gestart en je drukt op de steam knop op de controller, dan krijg je een steam menu waarin je 'configure controller' kunt kiezen. In de controller config druk je op x en dan kun je presets downloaden, zowel officiŰle als die er zijn als door andere mensen gedeeld (de 'community configuraties').

Ik kreeg vanzelf een popup in steam dat ik beter de beta client kon installeren omdat die de beste ervaring zou geven met de steam controller, heb me verder zelf nooit aangemeld daarvoor. Pas nadat ik naar de beta client had geupgrade werkte alles een beetje, daarvoor deden werkte de controller menu's dus niet goed en was geen enkel spel fatsoenlijk te spelen
Ahhhhh zo werkt het! Dank je wel voor deze tip! Dit maakt het een stuk makkelijker om te gebruiken!
Offtopic:

Fallout 4 is speelbaar met de controller. Hiervoor heb ik zelf een profieltje samen gesteld.
Zo is de muis op de linker pad en wanneer je richt (met de linker trigger) kun je zelfs preciezer gaan sturen met de gyro).

Mocht je hem willen stel ik em beschikbaar op steam ;)
Met de official Fallout 4 controller scheme is hij ook prima te spelen. Sterker nog, ik heb het spel nog niet anders gespeeld.
Fallout 4 was ook de eerste game die ik gespeeld heb met de controller en het viel me inderdaad ook tegen, achteraf denk ik dat dit door de lage sensitivity van de trackpads kwam. Het is vooral gewoon wennen in het begin. Ik speel nu Just Cause 3 met de Steam controller en nu ik eraan gewend ben is het prima spelen. Verder heb ik even gekeken hoe het met een strategiespel werkt (Europa Universalis 4) en zelfs daar is de controller goed bruikbaar. Ik ben erg verrast door de controller!
weinig mensen die er nog aan te pas komen.... winstmaximalisatie ....
maar jah, hjet is dan wel weer produced in de usa ipv een chinees bedrijf eht te laten produceren dus komt de economie ginder nog wel ten goede ...

Ik ben zelf wel redelijk positief over valve... hebben de industrie al een paar keer serieus doen veranderen (mod-support in games maken, de valve store in steam,, ...)
EA zou zoiets nooit doen, da''s veel te veel investeren en veel te veel risico.. ea casht liever met zekerheden en vaste namen... en koopt af en toe een gamestudio op die goed werk leverde om daarna slappe sequels uit te brengen...

geef mij maar valve; coole games, hebben zombies terug populair gemaakt met l4d games indertijd, portal enz ... het enige gebrek aan valve is dat ze niet tot 3 kunnen tellen...
weinig mensen die er nog aan te pas komen.... winstmaximalisatie ....
maar jah, hjet is dan wel weer produced in de usa ipv een chinees bedrijf eht te laten produceren dus komt de economie ginder nog wel ten goede ...
Tegenwoordig zie je die keuze veel vaker: in het westen produceren met robots, of in landen als China door mensen. Omdat het wat mensenrechten betreft in dergelijke landen niet altijd op orde is en bedrijven die het eindproduct leveren daar op aangesproken worden is het naar mijn mening een slimme keuze om het in het westen te doen met robots. Al vermoed ik dat daar in de toekomst nog een hoop problemen en gezeur van gaat komen. Steeds meer bedrijven hebben amper of geen mensen meer nodig. Robot's zijn alleen leuk voor je populatie als zij het werk overnemen en de inkomsten doorstromen naar de populatie zelf. Dat zal waarschijnlijk niet gebeuren waardoor de populatie een probleem heeft. Ik ben benieuwd hoe men dit in de toekomst denkt op te lossen. Je bent als bedrijf immers vrij om je product door een robot te laten maken, naast het feit dat sommige taken gewoon te complex zijn voor mensen.

Erg gave video, zeer indrukwekkend!
voor elke lijn is er nog een operator nodig.

veel is wel geautomatiseerd en bijna hetzelfde als de productie van andere alledaagse producten.
zoals je ziet worden er trays ingevoerd (handmatig) en komt het er in trays uit. Dan zal er nog een handmatige visuele inspectie plaats vinden waarschijnlijk.

er wordt heel wat geproduceerd maar een tray verkeerd heen zetten of een grijper die het product niet goed pakt kan al tot een storing leiden (wat gevolgen voor de rest van het traject heeft)

normaal zou een lijn zoals dit (afhankelijk van de grote van de lijn en storingen) een 1000/2500 controllers per shift produceren (als het er niet meer zijn)

maar inderdaad er lopen wel behoorlijk minder mensen dan wanneer dit allemaal met de hand gedaan zou worden.
weinig mensen die er nog aan te pas komen.... winstmaximalisatie ....
Dat niet alleen. Een robot kan veel preciezer solderen dan een mens dat kan. Daarnaast is het proces dankzij de robots veel minder foutgevoelig, waardoor er minder weggegooit hoeft te worden en de klanten dus nagenoeg altijd een werkend exemplaar hebben. ;)
Zelf wacht ik op dat Linux native ondersteuning krijgt voor de controller, zonder Steam op de computer te moeten hebben. Ik zou graag de controller in emulators gebruiken, maar ze registreren totaal niet dat de controller is verbonden. Natuurlijk kan het dan wel via de Steam interface, maar dit zou natuurlijk los ook moeten kunnen.

[Reactie gewijzigd door PureTryOut op 11 december 2015 13:28]

Kan dat op windows wel dan?
Niet dat ik weet, maar ik gebruik Windows niet. Op Windows zal wel hetzelfde moeten gebeuren als met de PS3 controller, een third-party community made driver die handmatig geinstalleerd moet worden.

In Linux kan support in de kernel worden ingebouwd, wat betekent dat de controller meteen werkt als je hem inplugt, zonder verdere configuratie.
Mee eens, zou erg fijn zijn. Ik denk dat ze het op dit moment zo hebben gedaan omdat ze dan van hun eigen updateplatform gebruik kunnen maken. Als de features wat meer uitgewerkt zijn zie ik dit nog wel beter geimplementeerd worden denk ik.
Of je de controller op Windows zonder Steam kan gebruiken weet ik niet, maar je kunt de controller in elk geval als een soort muis gebruiken om normale Windows programma's te bedienen. Ik heb er in elk geval een in dosbox draaiende oude point-and-click adventure (King's Quest 6) die niet vanuit Steam draaide maar vanuit GOG-Galaxy kunnen uitspelen op mijn televisie :). Ik had wel Steam aanstaan op de achtergrond, maar ik geloof dat de controller het al wel doet als ik bij een boot het inlogscherm van Windows te zien krijg. Volgens mij is Steam dan nog niet actief, dus ik gok dat er wel iets van een driver door Windows zelf wordt geladen.

Als muis werkt het dus prima, maar in hoeverre het werkt met emulatoren onder Windows, waar je dus echt knoppen wilt kunnen mappen, heb ik nog niet getest.
Het emuleren van een muis dmv de trackpad werkt onder linux ook, valt me nog mee hoe goed dat werkt ook.
Er is duidelijk zwaar door valve ge´nvesteerd om die controller op de markt te brengen. Zo een machine park zet je niet zomaar neer.
Hun Steam Controller is dan ook een heel belangrijk onderdeel van hun SteamOS plan
het zou leuk zijn als veel games linux compatible worden.... ook aaa titles enzo... dit zou eindelijk eens de push kunnen zijn die linux nodig heeft om bij een groot publiek aan te slaan... (vooral debian derivaten zoals ubuntu dan, gezien steamos daar ook op gebaseerd is; kwestie van compatibileit/ease of install)

veel mensen blijven bij windows (vooral de 'jongere generaties) omdat ze een te klein game-aanbod ondersteunen... wil je gamen moet je windows hebben... als dat wegvalt is er voor veel gamers een besparing van 100Ą op hun gamerig te maken omdat ze geen windows moeten bijkopen... dit kunnen ze dan investeren in een videokaart van een klasse hoger... en voor die hard gamers is dat een gemakkelijke keuze... verder werkt steam gewoon onder linux zoals het onder windows werkt en er zijn genoeg andere apps in de libraries die ze kunnen downloaden om windows tools te vervangen. eens ze dan merken dat linux veel vriendelijker is voor het onderhoud van je systeem (alle gedl'de apps worden automatisch geupdate ipv dat je voor elk programma updates apart moet downloaden) denk ik niet dat ze nog snel terug naar windows willen na een paar maanden gebruik...

zelf gebruik ik op al m'n laptops xubuntu omdat het snel is, beter presteert dan windows, m'n batterij gaat langer me (idle is echt idle, niet nog 6% cpu verbruik door achtergrondtaken) en ik geen zorgen hoef te maken over al m'n software. Op m'n windows machine moet ik bvb elke zoveel tijd nieuwe eID software gaan downloaden omdat er dingen zijn toegevoegd en de oude dan niet meer geldig is; kan je niet meer inloggen met je paspoort bij de overheid... onder linux gaat dit fullautomatisch met de ingebouwde updater (en het is een 3rd party app, staat niet in de default catalog, maar ze zijn bij onze overheid wel zo slim geweest om een library aan te maken zodat je die kan toevoegen met een simpel .deb bestandje)

SteamOS moet echt gaan werken en goed gesupport worden door AAA's, anders sterft het platform een stille dood vrees ik, en is er voor linux ook niet zo'n mooie toekomst weggelegd.
Er blijven gestaag nieuwe (ook AAA) titels toegevoegd worden aan het SteamOS aanbod, een paar dagen terug zijn Total War: Attilla, en GRID Autosport bijvoorbeeld gereleased. Het duurt alleen even, je hebt niet zomaar spul draaiend onder linux als de games allemaal vastgepint zitten op DirectX. De grootste porters Feral, Aspyr en Virtual Programming lossen dit op door een spel in een wrapper te gooien die elke DirectX call omzet naar een gelijke OpenGL call. Bij bijvoorbeeld GRID Autosport is dat erg goed gelukt!
Tja, welke Linux? je hebt zoveel distro's en ze zijn bij lange na niet allemaal compatible met elkaar..
En kijk eens dus wat een moeite jij moet doen om andere software er op te krijgen, ja JIJ bent helemaal bekent hoe je met Linux moet werken.. Ik heb het (als developer) ook een tijdje geprobeerd, maar liep telkens tegen zoveel problemen aan dat je weer voor de zoveelste keer de 'command prompt' moest gebruiken.. En na een simpele 'upgrade' (ubuntu) werkte een hoop niet meer..
Het gaat wel steeds beter, maar het is nog steeds een OS dat vooral voor mensen die er dagelijks mee werken en ook zin hebben om zich er helemaal in te verdiepen..
welke linux? ik zei toch al debian derivaten zoals ubuntu...

en software installeren moeilijk?? goh, dat hangt er vanaf hoe exotisch je wil gaan en hoe goed de dev de software ondersteunt...

zoals ik al zei zijn de apps van eID met 1 download file te installeren; je download de deb file, update dan je softwarelibs en dan kan je ze gewoon downloaden uit de library (bibliotheek).. en updaten is volledig automatisch, ook voor die apps die niet van ubuntu zelf zijn maar via libraries werken..
wil je google chrome ipv chromium? ga naar google.com/chrome en download daar de DEB van de versie die je wil; paar seconden later open je je library en je kan google chrome gewoon downloaden... en zo zijn ernog genog apps die gewoon een .deb bestand ter berschikking stellen en waar je in princiepe geen terminal aan te pas ziet komen... (ik update zelf via de console;omdat ik dat leuker vind en je meer mogelijkheden biedt, maar in principe is dat niet nodig)
ik werk altijd met LTS versies, heb nog nooit een breaking update gehad die m'n systeem naar de vaantjes hielp, ook niet als het een nieuwe versie van xubuntu zelf was (bv van 12.04 lts naar 14.04 lts)... ik raad mensen altijd aan om de lts versies te gebruiken omdat daar alles in getest is geweest door de gebruikers van de normale versie. Je versie gaat wel langer mee, maar windows upgrade je ook niet elk (half-)jaar naar een nieuwe versie.

Als men bij het ontwikkelen van games meteen met OpenGL werkt is het meeste werk al gedaan ; de broncode moet men gewoon opnieuw compilen met een linux compiler ipv een windows compiler, met misschien een deel aanpassingen die os-gebonden zijn. bovendien heb je met opengl niet het probleem dat je voor de nieuwste versie ook het allerlaatste nieuwe versie van je OS moet installeren (directx 12->win10 only) en moet opengl absoluut niet onderdoen voor direct3D qua functies; sterker nog; wie nu met windows 7 of 8 zit kan beter met de nieuwe opengl gamen en gebruik maken van vulkan (als ze een videokaart hebben die dat ondersteunt) ipv dat ze met hun hogere niveau blijven zitten van directx-taal ... (nvdr; hoe lager het niveau, hoe dichter je op de hardware zit, vulkan werkt zoals mantle direct to-the-metal ipv nog een softwarelaag ertussen te leggen (bv opengl gfx/direct3D))

ubuntu is btw juist een os at gemaakt is om het zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken en mensen zo weinig mogelijk naar de terminal wil voeren. archlinux daarentegen dat vereist dat je wel wat kennis hebt... zelf gebruik ik xubuntu omdat ik graag een 'startmenu' heb en het ook wat lichter is dan de gewone ubuntu; ik zit soms in de terminal, maar da's omdat ik dingen wil doen die een gewone gebruiker niet zou doen... net zoals ik onder windows ook vaak een cmd prompt gebruik...
Dat antwoord is heel eenvoudig te geven: Alle Linuxen waar de Steam Runtime op werkt. Dat zijn vrijwel alle distributies voor algemeen gebruik: Red Hat, Fedora, SuSe, Slackware, Debian, Ubuntu, Mint, SteamOS, Gentoo, Arch Linux.

Spellen zijn op hun beurt weer geschreven op de Steam Runtime en draaien daarmee feilloos op al deze distributies.

Enkel exotische Linuxen als Android en OpenEmbedded vallen buiten de boot.
Gamen op linux bljift volgens mij een verre toekomst droom, vergeet niet dat er naast steam nog tal van andere developers zijn die linux helemaal niet ondersteunen. Blizzard, EA zijn tal van voorbeelden die bij Windows blijven. Het zou mooi zijn mocht er een linux platform voor gamen zijn maar zelfs dat alleen zal een overgroot deel van de gamers niet overtuigen.
De meerprijs voor windows is vaak ook geen discussie voor 90%, het zit al ingebundeld in de prijs van hun pc die ze kopen en met windows 10 zijn heel veel gamers "gratis" overgestapt. Het feit dat heel wat mensen ook op hun werk windows gebruiken, hun andere familie leden ook enkel met dit kunnen werken zorgt ervoor dat ze bij windows blijven.

Enkele jaren geleden droomde ik ook ooit om de overstap naar linux te maken maar het blijft een lange weg. Vaak problemen met drivers, hardware die niet meer werkte. De pc gamer markt is ook gewoon geworden dat games werken zoals op consoles. Je koopt je PC, installeert een game en hop je bent vertrokken. De drempel tussen console en PC is ook veel lager geworden.

Ik geloof dat de PC markt terug in opgroei is en dat zie je ook, gaming wordt niet meer als iets voor kids en tieners aanzien maar als volwaardige hobby en dat willen mensen doen op hun vertrouwde platform en hoe je het draait of keert dit blijft windows. Linux gaming zal blijven bestaan maar ik blijf het ijdele hoop vinden, de oorlog is al lang voorbij en de winnaar is bekend. Zelfs appel blijft op dit gebied met lege handen achter (als je toch naar de "serieuzere" games kijkt.

http://store.steampowered.com/hwsurvey Op de huidige survey van steam zie je dat nog geen 1% van de steam gebruikers linux gebruikt. Dan is het vaak voor grote ontwikkelaars een makkelijke keuze, die 1% gaat hun winst niet maken dus hoeven ze er ook niets voor te doen.

[Reactie gewijzigd door Grompie op 11 december 2015 14:02]

de steambox is linux; en daar geven toch al redelijk wat devs voor aan om te willen ontwikkelen voor dat toestel.

ik heb al zoveel pc's met linux geinstalleerd en kan met een gerust hart zeggen; problemen met drivers is bij mijn weten minder courant dan bij pak 'm beet windows...

installeer eens een kale windows 7 of 8; je wifi werkt vaak niet eens.. bij linux is dit quasi altijd al meteen aan de praat, geluid werkt ook altijd, videokaarten worden heden ten dage zer goed ondersteund ; behalve als je de laatste nieuwe kaart hebt misschien een paar weken wachten, maar verder altijd zonder problemen 3D.

gamers die bouwen vooral hun eigen pc's/laten een custom pc bouwen; en daar is geen windows in bijbegrepen.. die besparen dus meteen 100Ą. De upgrade naar windows 10 is gratis, dat klopt, maar vista valt al uit de boot, verder is het na juli volgend jaar gedaan met gratis updaten (en ik heb al veel pc's gezien die nog steeds op 7 of 8 draaien en waarvan gebruikers niet weten wat updaten naar 10 is, of het bewust tegenhouen omdat ze overal praatjes hebben gehoord dat windows 10 nog slechter zou zijn dan windows 8.)
... of omdat ze geen zin hebben in de datalekken naar MS.
Lachen dat ze zelfs Aperture op hun machines hebben staan.

Ik denk dat deze fabriek op GLaDos loopt
dan hoop ik voor de medewerkers dat ze daar geen neurotoxin hebben staan...
Het is altijd wel interessant, hoe zulke controllers gemaakt worden. Kun je ook gelijk zien dat het de prijs waard is.
Grappig zeg het Aperture Science logo wat op de robot arm staat in het begin van het filmpje.
Ja, ik zag het ook.
Zouden ze dat nu gewoon als geintje hebben gedaan? Zo van, leuk allemaal robotarmen, laten we er een Aperture logo opzetten?
Of zou dit uit de koker van een marketing afdeling komen?
Are you still there? Target lost.
Ik ben erg tevreden over de nieuwe functionaliteit van de controller. Vooral de mouse-like joystick is een fantastische toevoeging. Het voelt net alsof je gewoon met trackpad speelt terwijl het spel gewone thumbstick input krijgt. Echt slim bedacht. Zo was eerder het probleem bij bijvoorbeeld The Witcher 3 dat de game stotterde omdat deze bleef switchen van KB+MS naar Controller input. Dat is met deze update dus opgelost.

[Reactie gewijzigd door PrimeTinus op 11 december 2015 12:41]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True