Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties
Submitter: himlims_

Er zijn afbeeldingen verschenen van een Steam Controller met een analoge stick. Mocht Valve werkelijk aan de controller werken zoals die op de afbeelding staat, dan wordt de Steam Controller meer en meer een traditionele controller.

De oorspronkelijke Steam Controller viel op door zijn afwijkende ontwerp met trackpads en afwezigheid van thumbsticks en d-pads. Valve kwam daar echter op terug en begin dit jaar maakte het bedrijf bekend voor een traditionelere lay-out met d-pad en face buttons te hebben gekozen, om zo de compatibiliteit met oude games te verbeteren. Ondanks de toevoeging van een d-pad met knoppen en vier knoppen met de labels a, b, x en y, had de getoonde versie geen analoge sticks.

De beta van de pc-versie van de Steam-client blijkt echter een afbeelding te bevatten van een Steam Controller waarop wel een thumbstick zit, ontdekte een lid van het FacePunch-forum. Ondanks dat het om een recente afbeelding gaat, is niet duidelijk of het om een controller gaat waar Valve werkelijk aan werkt, of om een afbeelding van een prototype dat het bedrijf alweer heeft laten vallen. De afbeelding toont alleen aan de linkerkant een analoge stick, rechts zitten nog gewoon de a-,b-,x- en y-knoppen en ook heeft Valve het idee voor de ronde trackpads blijkbaar niet verlaten. Valve brengt de Steam Controller in 2015 uit, waar eerder een release in 2014 gepland stond.

Steam Controller met thumbstick

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Gelukkig houden ze (voorlopig) nog vast aan de trackpads! Ik was namelijk aardig onder de indruk van het filmpje waarin o.a. Civ V en Papers, Please werden getoond. Vond het idee om zulk soort mouse-driven spellen te kunnen spelen vanaf de bank, namelijk wel erg aantrekkelijk.
Die mening deel ik! Het zou de nauwkeurigheid van shooters ook moeten kunnen verbeteren. Combineer deze controller met de Rift en je hebt redelijk praktische controls. Ik hoop ook dat ze wat meer met de achterkant doen dan standaard controllers. Er zit daar een heel ongebruikt vlak. Het is toch zonde dat acht vingers alleen voor twee triggers gebruikt worden.
Ik zie niet echt een markt voor de steam controller, als ik eerlijk ben, je hebt een controller maar er werken al miljoenen controllers op de PC, dus leuk van Valve, maar niet echt super geweldig.

Edit: +2 really?

[Reactie gewijzigd door Fuubar op 14 augustus 2014 11:47]

Ik heb nu onderhand 70 controllers gezien van steam!
En het mooie is dat ze langzaam aan weer terug gaan richting een standaard Xbox achtige controller die iedereen gewend is :) Misschien was dat toch het beste ontwerp...
Maar goed als je nooit eens wat probeeert zal je het ook nooit weten toch.
Denk je dat de mannen van sony en microsoft niet nieuwe controllers uitproberen dan? Ik denk dat ze in het testlab daar ook wel 50 verschillende xbox one en ps4 controllers hebben liggen maar dat het uiteindelijke systeem gewoonweg het beste werkt.
Ik weet niet precies hoeveel versies van de Xbox One controller er zijn geweest, maar met een R&D van $100.000.000 denk ik dat het er wel meer dan 50 geweest zijn ja. ;)
Als ik naar Google afbeeldingen kijk van de Xbox controller over de jaren heen dan zie ik best wel verschillen, maar zou die meer als varianten op een thema willen betitelen. Third party ontwikkelaars (waarschijnlijk ook gedwongen door patenten) variëren meer in hun ontwerp (Logitech, Datel, under control. De start en back knoppen lijken wat rond te reizen, maar dan heb je het bij die merken ook wel gehad.

Al met al bar weinig variatie voor ontwerpers. Het gaat meer over sub optimalisaties als grootte van de controller en texturen van de bedieningsvlakken dan ingrijpende aanpassingen. Is het ontwerp het beste? het is maar net waarop je als gebruiker bent geprogrammeerd. Beschouw dit niet als kritiek op bestaande controllers van Xbox en PS. Een dergelijke aanname kan alleen blind maken voor ontwikkelingen. Misschien is de angst bij de ontwikkelaars, of hun bazen, voor de bestaande gebruikersschare tegen het hoofd te stoten te groot om open minded een hele nieuwe controller te ontwikkelen.
... maar dat het uiteindelijke systeem gewoonweg het beste werkt.
... gegeven het budget van de gemiddelde consument.
De controller zoals we die nu kennen (van Xbox, Nintendo en PS) is natuurlijk ook gebaseerd op decennia aan eerdere controllers en redelijk geperfectioneerd. Om dan binnen te komen en te denken dat je dat in een paar jaar drastisch kan verbeteren door het helemaal anders te doen is enigzins dwaas/arrogant te noemen. Gelukkig lijkt Valve dat ook in te zien. Op zich goed nieuws.

Aan de andere kant: hoe meer die controller een traditionele controller wordt, hoe minder interessant het met veel bombarie aangekondigde SteamBox project wordt. Er zijn inmiddels zoveel alternatieven (op de markt!) om exact dat te bereiken wat de SteamBox/SteamOS voor ogen had dat het weinig zin lijkt te hebben om nog op die release in (mogelijk?) 2015 te wachten... Veel mensen gaven tot voor kort aan voornamelijk interesse in de controller te hebben, maar dat pluspunt lijkt hier ook steeds verder mee te verdampen.

Eerste grote misser van Valve?
Laat ze maar lekker dwaas/arrogant doen want in mijn ogen kunnen hedendaagse controller echt nog wel beter, met name de thumbsticks waar ik vaak vanaf glij tijdens het spelen... een probleem dat deze controller volgens mij zou tackelen. Ik kan Valve dan ook alleen maar toejuichen dat ze het proberen :)
Laat ze maar lekker dwaas/arrogant doen want in mijn ogen kunnen hedendaagse controller echt nog wel beter, met name de thumbsticks waar ik vaak vanaf glij tijdens het spelen... een probleem dat deze controller volgens mij zou tackelen. Ik kan Valve dan ook alleen maar toejuichen dat ze het proberen :)
Moet je dan een compleet nieuwe soort controller ontwikkelen, of kan je dan het beste het bestaande standaard-controllerontwerp bijschaven zodat je niet meer van de thumbsticks glijdt?

En niemand zegt dat het niet goed is dat ze proberen een betere controller te maken natuurlijk. :)
Ja, voor wat valve voor ogen heeft moeten ze een compleet nieuwe controller ontwikkelen.
Ze willen namelijk niet de console controller verbeteren maar ze proberen een controller te ontwikkelen die een toetsenbord en muis kan simuleren waardoor je dus je pc games vanaf je bank kan spelen.

En ja je kan je xbox controller gebruiken op je pc, maar is dat omdat het spel met de controler kan omgaan of omdat de controller met het spel kan omgaan.
Dit laatste is dus hetgeen waar valve naar toe lijkt te willen.
Henry Ford had ooit een mooie opmerking “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” Misschien niet 100% van toepassing hier maar ik bedoel te zeggen dat je wellicht met finetunen niet tot iets revolutionairs zult komen en met een compleet andere draai wellicht wel. ;)
Klopt helemaal. Het probleem dat ik echter met Valve's aanpak had is dat ze decennia aan eerdere bevindingen compleet leken te negeren omdat ze zelf wel een beter ontwerp uit konden vinden. Soms levert dat iets briljants, vaak blijkt evolutie nuttiger dan revolutie. Soms heb je gewoon echt alleen snellere paarden nodig. :)
Ik denk dat de grootste uitdaging in het maken van een goede controller ligt in het feit dat iedereen een controller anders vasthoudt door verschil in grootte van de handen. Als praktijkvoorbeelden:

Microsoft had voor de eerste Xbox een ontzettend grote controller, maar heeft later (mede ook om te proberen de verkopen wat te boosten) een kleinere controller uitgebracht, omdat veel mensen er moeite mee hadden om 'm vast te houden.

Een recenter voorbeeld is de PS3 controller. Die vond ik heerlijk in de hand liggen en ik kon er uren mee spelen. De PS4 controller echter is het grootste rotding wat ik ooit in m'n handen heb gehad... En laat het nu nét zo zijn dat de algehele mening over de PS4 controller echt super enthousiast is, terwijl veel mensen klagen over de PS3 controller.

Goed inderdaad dat Valve eens iets ander probeert te doen. Misschien komen we zo een stapje dichterbij een controller waar iedereen goed mee overweg kan :).
Dat heb je he, als ze een controller ontwikkelen en wat verschillende dingetjes proberen...
Ja, het feit dat ze telkens veranderen van concept (wel touch-thumbsticks, daarna gewone thumbsticks, nu allebei) betekend dat ze nog steeds niet in productie zijn. Jammer, ik wilde er heel graag een kopen voor PC games op de TV te spelen met Steam Big Picture maar het duurde te lang en heb nu gewoon een Xbox 360 controller besteld...
Het lijkt erop alsof zij met alle geweld een revolutionaire controller willen introduceren. Echter met alle feedback die je wel her en der hebt gemerkt vanuit de fabrikant-zijde en gamer-zijde, merk je gewoon dat er weinig te innoveren valt. Een leuke insteek daar gelaten, maar ook aan evolutie zit een einde.

De controllers ten heden dagen zijn tot in de puntjes uitgewerkt en functionaliteit toevoegen zal tricky blijven. Het is cliché, maar je probeert iets te verbeteren wat zich al tientallen jaren heeft bewezen.
Exact!

Toen destijds Sony met de bestaande layout kwam, toen bewees die controller zich dermate dat de PSX zich zodanig neerzette als het GAMESYSTEEM! Dat was ook het hele grote verschil met de XBOX! De voorkeur ging naar de PSX met name vanwege de controller die destijds zeer nauwkeurig en innoverend was! Je ziet wat er uit is gekomen! Een hele batch/revolutie van die LAYOUT!

De controller heeft zich bewezen en er valt niets aan te innoveren alleen mechanisch/technisch gezien! Kwa layout zijn we er!

Zolang het geen holodeck / virtual reality is zal er weinig tot niets te innoveren zijn op het gebied van layout! Neem nou de ABXY knoppen van de steam controller! Sorry hoor, maar dat is alles behalve logisch! Ik zie het niet zo snel gebeuren dat je vanaf je rechter thumbstick zo snel naar de x kunt gaan! En dat bedoel ik dus, de controller heeft zich bewezen, alleen al vanuit dat perspectief!
Je moet niet vergeten dat Gravis de basis voor layout heeft gelegd. Deze heb ik nog liggen, 2. Die had ik al voor ik de PSX had. D'r is echter een discussie her en der welke het eerst waren. Ik zou het je echter niet direct kunnen vertellen.
Goed punt!

Ik heb hem ook nog gehad, weliswaar underestimated! Maar mijn punt was in generale globale zin heeft Sony die lat gelegd en niet Nintendo of Microsoft!

En dat weet jij ook, aangezien jij ook uit dat tijdperk komt!

Luv the thumbstick of that one!

[Reactie gewijzigd door Cybertek op 24 juli 2014 13:11]

Hadden ze in die tijd ook al punten of gebruikte iedereen alleen uitroeptekens?
Grapjas, de Gravis gamepad die je bedoelt is deze:

http://upload.wikimedia.o...s/3/30/Gravis_Gamepad.jpg

Wat gewoon een ordinaire SNES-cloon was zonder shoulder buttons

De Gravis gamepad die jij bedoelt was weer een ordinaire PSX kloon
De controllers ten heden dagen zijn tot in de puntjes uitgewerkt en functionaliteit toevoegen zal tricky blijven. Het is cliché, maar je probeert iets te verbeteren wat zich al tientallen jaren heeft bewezen.
Voor veel genres hebben controllers zich nog niet bewezen. Door anders te denken hoopt Valve dit (deels) op te lossen. Of het ze gaat lukken is een tweede, maar de poging is moedig.
Zoals het artikel aanhaalt begint de controller zijn meerwaarde te verliezen en meer op een normale controller te trekken.. Waar is de innovatie naartoe Steam?
Is het ook innovatie als het niet werkt? De trackpads bleken een stuk slechter te werken dan joysticks bij spellen die gamepads supporten.
Ik denk dat die trackpads op papier leuk waren maar in de praktijk heb ik er niet zo heel veel positieve geluiden van gehoord.

Sowieso heeft iedere iteratie steeds minder toegevoegde waarde. Touchscreen is ook al een tijd weg.
Het nieuwe ontwerp lijkt een soort hybride. Thumbstick om de bestaande games te ondersteunen en trackpads voor een nieuwe generatie die er gebruik van gaat maken. Zonder die thumbstick zou het waarschijnlijk een kip-ei verhaal blijven en zou de controller floppen. Nu heeft het een goede kans.
Zag deze eerder al op een andere site langs komen.
Ik vind het maar een zeer raar design.

Ziet er in ieder geval niet praktisch of comfortabel uit :|.

Doet me een beetje denken aan een minder fijn in de hand liggende versie van de oude XBOX controller, maar dan met touch-pads :|?
Op x drukken bijvoorbeeld lijkt me echt onhandig met die design
De Thumbstick gebruiken ook. Het lijkt alsof je er echt grote handen en/of lange vingers voor nodig hebt. Kan me natuurlijk vergissen, en blijkt dadelijk dat dit design de holy grail of controllers is. Maar lijkt me sterk, het ziet er gewoon zo raar en niet-fijn uit.
Lijkt mij ook sterk. Zoieso lijken de track pads mij ook niet zo fijn. Ik heb Halo Spartan Assault op mijn Surface, een twin stick shooter, maar het touch controls maak ik toch vaak fouter en ben ik lang niet zo accuraat. Dat lijkt mij vergelijkbaar met de touch pads van de steam controller.
Alleen hebben de trackpads van de steam controller wel haptische feedback en kun je in een van de vroegere demo's zien dat de controller een stuk nauwkeuriger is dan een analog-stick
https://www.youtube.com/watch?v=eeAjkbNq4xI

En dat was met Portal 2 gedemonstreerd, wat aangeeft dat het een prima vervanging van je muis kan zijn. Ik denk overigens ook dat door de ergonomie, ribbels en randen de trackpads gebruiksvriendelijker zijn dan virtuele "trackpads" op een tablet. Daar zit je er al vaak naast of gaat het niet zo soepel doordat het glas plakt.

Ik denk ook niet dat ze terug gaan naar een meer traditioneler ontwerp omdat dat per se het "beste ontwerp" is, maar omdat het voor ontwikkelaars ook een hogere drempel zal zijn als ze de game controls ook moeten optimaliseren voor een controller zonder D-Pad of analog sticks. Denk dat dit een tactische overweging is geweest om met meer succes de (toch wel conservatieve) consolemarkt te kunnen betreden. De trackpads werken namelijk beter als overbrugging tussen PC/Console ( steam bigpicture ) dan de Analog sticks.

[Reactie gewijzigd door quintox op 24 juli 2014 11:29]

Ah ok, ik wist niet dat ze feedback gaven.
Tegen de tijd dat er een steam controller uit komt zal ik hem zeker eerst willen uitproberen. Zal het hoe dan ook wennen worden.
Ik ben benieuwd of dat ding fijner zal zij dan de X360 controller die ik nu gebruik voor de PC. Die trackpads zijn natuurlijk erg handig om echte pc games mee te spelen waar je met een thumbstick niet ver mee komt. Ben erg benieuwd.
denk je echt dat die trackpads op kunnen tegen de nauwkeurigheid van een muis? Het zal vast beter zijn de standaard thumbsticks, maar een muis vervangen zal het nooit. daarnaast moet ik er niet aan denken ook mijn gelievde moba's te spelen op een controller. en aangezien dit de grootste gamegenre van dit moment is, zul je veel van deze gamers niet overhalen een box te kopen.
bron? Moba's is écht niet het grootste genre |:(
Nou, de positionering van die knopjes rechts (waar bij de meeste controllers ook een stick zit) is echt niet handig...

Nee, ook bij valve komen ze er langzaamaan achter dat er niet zo heel veel meer te halen is uit ergonomische/praktische design in vergelijking met de huidige controllers.. Maarja, vindt je het gek, Sony, MS en Nintendo zijn al jaren bezig met controllers en hebben ook al jaren echte praktijk feedback gehad en toch blijkt het maar weer dat elke nieuwere versie niet veel afwijkt van de vorige, omdat die al gewoon goed zijn.. En ga er maar van uit dat ook Sony en MS zeer afwijkende modellen intern geprobeerd hebben..
Ik heb gewoon de xbox controller en ben er al jaren blij mee
en bijna alle spellen ondersteun hij plug and play
ik vraag me af of dat bij deze controllers ook zo is ?
of moet je bij elke spel alles instellen wat bij veel controllers zo is.
ik vind dat zeer hinderlijk moet binnen kort een 2de bestellen kijken wat het gaat worden
zelf gaat mijn voorkeur uit naar xbox pc controller
De controller vindt ik niet heel erg boeiend hoe die eruit komt te zien. Wat ik belangrijker vindt is dat het idee van de steambox wordt nageleefd maar wat naar mijn mening niet gebeurd. Kan het natuurlijk ook helemaal mis hebben.

Voor consoles word al sinds jaar en dag alles perfect geoptimaliseerd omdat elk systeem precies dezelfde config bevat. Hierdoor kan je met relatief lage specs super beelden op het scherm toveren. Goed voorbeeld, the last of us op de PS3, man man man.

Mijn idee van de steambox is dat ze dit ook wensen te gaan doen voor PC games waardoor de game PC op een gegeven moment ondergeschikt raakt aan de box. (PC's in het algemeen zullen altijd blijven bestaan) Dit omdat je een pre-config game machine koopt waarvoor alle PC games voor bijna meer dan 100% voor zijn geoptimaliseerd. Ideaal als je het mij vraagt en vele malen interessanter dan een normale console omdat ik meer PC georienteerd ben qua gaming en je de specs voor een meer prijs veel hoger kan leggen waardoor je echt uniek bent tov een PS of Xbox.

Maar als ik dan ondertussen dozijnen van aanbieders met pre-order mogelijkheden voorbij zie komen waarin je de box praktisch zelf kan samenstellen. Misschien mis ik het dan totaal, maar het mist dan toch elk doel??

Wie kan het voor mij ophelderen?

[Reactie gewijzigd door Zantiath op 24 juli 2014 11:47]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True