Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 182 reacties
Submitter: 84969

Valve heeft de controller voor zijn SteamBox laten zien. De controller wijkt sterk af van die voor Xbox en PlayStation en heeft onder meer twee trackpads op de plekken waar normaal thumbsticks zitten en bevat ook geen d-pad.

De trackpads zijn klikbaar gemaakt en bevatten bovendien een nieuw soort haptische feedback, waardoor de gebruiker feedback moet krijgen over de bewegingen op de touchpads. Daardoor moet het een kruising zijn tussen een traditionele muis en een conventionele controller.

Tussen de touchpads zit een touchscreen, die virtuele knoppen kan weergeven en eveneens klikbaar is. Om een knop in te drukken moet de gebruiker het scherm indrukken, net als BlackBerry dat ooit deed met zijn smartphone Storm. Als een gebruiker boven het touchscreen zit, wordt de interface daarvan op het scherm van de tv of monitor gezet, zodat gebruikers naar het scherm kunnen blijven kijken.

De controller moet werken met Steam-games en volgt kort na de aankondiging van onder meer Steam OS. De onthulling van de controller is waarschijnlijk de opmaat naar de onthulling van zijn eigen console SteamBox. Valve heeft nog geen informatie gegeven over de komst van de Steam Box, maar het bedrijf bevestigde in januari van dit jaar nogmaals dat het de console nog in 2013 zou onthullen.

Het bedrijf had vorig jaar al de Big Picture-modus binnen de Steam-client geïntroduceerd, een interface die met grote fonts en duidelijke iconen goed leesbaar is op hd-televisies. Bovendien kan de Big Picture-modus via een gamepad aangestuurd worden. Verder is Valve druk bezig geweest om zijn Steam-software compatibel te krijgen met Linux. Zo kan Steam gedraaid worden in Ubuntu. Valve-topman Gabe Newell sprak onlangs nog uit dat in zijn ogen Linux en opensource de toekomst van gaming zijn en de komst van SteamOS is daarbij een belangrijke stap.

Controller SteamBox

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (182)

1 2 3 ... 6
EINDELIJK - eindelijk is er een bedrijf die durft innoveren en standaard een totaal nieuwe controller levert.
Let's face it: een controller zoals we van Sony en MS gewend zijn is gewoon een ondermaats type controller voor veel games. Feitelijk elke game die ook maar enige precisie vereist zal niet goed werken met een hedendaagse controller. Als duidelijkste voorbeeld kan ik de talrijke shooter games geven: hoeveel games hebben wel niet default aim-assist aanstaan? Geen enkele game zou enige vorm van hulp moeten aanbieden om een leuke speelervaring te bieden... Bij racegames word je toch ook niet automatisch terug op de baan gezet als je er dreigt van af te wijken?

Er is een fundamenteel probleem met de huidige controllers van Sony en MS... en Valve durft out of the box te denken: een dikke pluim voor hen. :)

Zelf ben ik een PC gamer en dit komt deels - tot zelfs voornamelijk - doordat de huidige controllers mij niet toe laten om fun te hebben met consolegames. Ik sukkel teveel met snel te mikken naar een bepaald plekje en ik ben hier zeker niet alleen in: ga op Youtube wat naar console gameplay kijken en vrijwel iedereen sukkelt met een controller.

Naast shooter games zijn er nog veel games die precisie eisen. Bv. de franchises Fallout en The Elder Scrolls, Dead Island, etc... Eigenlijk elke game waar je loot hebt dat je moet oprapen zie ik console gamers stuntelen met het openen van kastjes, schuifjes, en het snel leegroven van bv. een tafel.
Ik ben daarom verbaasd dat er vanuit de console community nooit kritiek komt op de controller. Zien zij zelf niet dat een controller niet goed werkt voor massaal veel games, of is dit een geval van "Zolang je niets beters gewend bent (muis), zal je je huidige situatie niet zien als ondermaats"? :)


Edit: Toch een puntje van kritiek: waarom gebruiken ze X, Y, A, B als benaming voor knopen? Ik vind dit er wat bizar uitzien, het feit dat m'n letters gebruikt... Icoontjes lijken mij altijd logischer. Natuurlijk mogen ze niet het systeem van Sony overnemen (cirkel, vierkant, kruis, driehoek) maar ik zou bv. een cirkel nemen (de rand ervan), die in 4 delen, en dan zo die bekomen stukjes gebruiken als icoontje. (ik hoop dat mensen snappen wat ik bedoel :P )

Edit 2: Nu spreek ik wel uit de veronderstelling dat Valve's controller voor meer precisie zorgt, maar dat denk ik wel. Terwijl je bij thumb sticks enkel volgens de X- en Y-richting kunt mikken, kan je nu onmiddellijk de meest bizarre bewegingen maken dankzij het touchpad.

Daarnaast vraag ik me ook af hoe dit werkt als je zweethanden hebt, waar ik soms wel last van heb bij mijn mouse & keyboard...

[Reactie gewijzigd door Asgaro op 27 september 2013 21:59]

De xbox heeft altijd al X, Y, A, B gehad. Ik zie niet in waarom dat een probleem moet zijn voor Valve.
Inderdaad, en op zich niet zo'n probleem hoor. Maar ik snap niet echt de gedachtegang waarom net die tekens. Bij Sony dachten ze aan alle basisvormen in de geometrie en ze namen de 4 hoofdfiguurtjes.
Maar wat is de gedachtegang bij Microsoft: waarom niet A, B, C, D of W, X, Y, Z om maar een voorbeeld te geven? En waarom zelfs met letters beginnen?

Ik weet dat het eerder muggenziften is dit en dat vele/de meeste mensen hier nooit zullen over vallen hoor. :)
Microsoft volgt gewoon het spoor wat Nintendo en Sega hebben uitgezet; Op de NES en MasterSystem had je alleen A en B, Op de SuperNES kwamen daar X, Y, L en R bij, (Sega koos voor X, Y, Z en Mode)

De vraag is dus eerder waarom Nintendo niet heeft gekozen voor A, B, C, D destijds. Mijn vermoeden is dat Nintendo als Japans bedrijf niet zoveel binding heeft met het alfabet als wij westerlingen, en tevens dat "C, X, Y" op z'n Engels uitgesproken (want zo leren Japanners het alphabet) makkelijker te onderscheiden is (phonetisch) dan "B, C, D"...

En ja, ik denk hier veel te diep over na waarschijnlijk. Sue me :P
En voor de xbox had de SNES X, Y, A en B. Het gaat niet om de namen, maar om wat ze doen. Daarnaast kan ik mij voorstellen dat het gebruikt wordt zodat devvers niet allemaal shit moeten veranderen om de goeie knop te laten zien als er al xbox controller support was.
Ik denk dat je advocaten van Sony op je stoep krijgt als je Rondje, vierkantje, driehoekje kruisje gaat gebruiken.
ABXY zijn letters zonder rechten.
Sorry hoor maar de touchpads zullen net als de oude vertrouwde sticks enkel x&y bewegingen maken. Ik weet niet wat je precies probeert over te brengen, maar ik kan met mijn duim op een stick net zo'n ingewikkelde bewegingen maken als op een touchpad.
Zelf ben ik een PC gamer en dit komt deels - tot zelfs voornamelijk - doordat de huidige controllers mij niet toe laten om fun te hebben met consolegames. Ik sukkel teveel met snel te mikken naar een bepaald plekje en ik ben hier zeker niet alleen in: ga op Youtube wat naar console gameplay kijken en vrijwel iedereen sukkelt met een controller.
Probleem met de console markt, dat de fabrikanten, ontwikkelaars met het idee leven dat de gamers op de bank voor de TV zitten, in tegenstelling tot PC gamers, aan een tafel oid.

Hier zit de crux. De ontwikkelaars / console bouwers zouden een muis en een aangepaste toetsenbord aan een console kunnen toevoegen, gebeurd alleen niet. Kennelijk moet een console het nog steeds hebben van een arcade aanpak, snel erachter kruipen en heel veel plezier beleven. Maar dit is niet het manier waarop ik mijn plezier wil beleven, oh er zitten heus mooie games tussen.

GTA SA heb ik op een PC gespeeld. Muis + Toetsenbord. Geen autoaim, maar zelf lekker richten en knallen... Kan niet op een console... Heel jammer.
Wat een bijzonder/vreemd ding. Ik vraag me af hij lekker in de hand ligt.

Ook bijzonder om te zien dat er helemaal geen D-pad en thumbstick op zit. Ben benieuwd hoe de support vanuit de games hiervoor zal zijn.
Als ik Steam mag geloven werkt de controller met (bijna) alle games op Steam, dus ook alle oude games. Dat zou een behoorlijk aantal games betekenen :)

QOUTE: "Whole genres of games that were previously only playable with a keyboard and mouse are now accessible from the sofa. RTS games. Casual, cursor-driven games. Strategy games. 4x space exploration games. A huge variety of indie games. Simulation titles. And of course, Euro Truck Simulator 2."

BRON: http://store.steampowered.com/livingroom/SteamController/
Ik vind de controller ook heel bijzonder. En bovendien vind ik het bijzonder dat de innovaties op het gebied van controllers van Valve komt, en niet van Microsoft of Sony. De volgende generatie consoles heeft weer een hele klassieke lay-out, en dan komt Valve hier mee. Ik ben heel benieuwd!
Tja, zo gek vind ik het niet dat sony en ms niet met zoiets komen... De typische console game gaat hier heel slecht mee te spelen zijn denk ik.

3rd person games lijkt me niks hiermee (tenzij misschien als de game er voor ontworpen is)
racegames lijkt me ook niet echt fijn, je wil namelijk een analoge besturing waarvan duidelijk is waar het midden is voor het stuur. Een thumbstick gaat dus best aardig, maar een touchpad lijkt me niks (probeer maar eens met touch op een tablet/telefoon te spelen).
Shooters lijkt me best heel aardig te gaan, al verwacht ik dat ik toch nog altijd liever een muis en keyboard zal hebben daarvoor.
RTS en andere mousdriven games eigenlijk hetzelfde verhaal, het zou misschien best aardig kunnen werken, maar de muis blijft denk ik onovertroffen.

Al met al lijkt me dit een aardige toevoeging op een xbox controller om met je PC op de TV te gamen, maar het lijkt me zeker geen volwaardige vervanging.

Edit: Nu ik er nog eens naar kijk zouden die ronde verhogingkjes erop wel kunnen helpen bij racegames, maar ik denk dat een traditionele controller nog steeds beter zal zijn. Het hangt er denk ik vanaf wat voor toeren ze uit kunnen gaan halen met die haptic feedback.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 27 september 2013 20:31]

Uit het artikel kon ik opmaken dat de touchpads als thumbsticks gaan werken, en met haptic feedback een illusie word gewerkt dat je iets fysieks beweegt. Kijk ook maar naar het design van de touchpads, er zit een cirkel in het midden. Waarschijnlijk geeft hij een signaal af zodra je je duim buiten die cirkel beweegt, en krijg je zo hetzelfde effect als een thumbstick.

Als dat werkelijk zo is gaan die punten die jij noemt niet op.
Dat vind ik echt super interessant! Kan het me moeilijk inbeelden though.
zitten dus ook knoppen op de achterkant dus je weet nog niet hoe hij gaat werken. duidelijk te zien op de render
Ja, dat heb ik gezien, en hoe weet je dan niet hoe die gaat werken? Die knoppen zul je in kunnen drukken gok ik zo (wow ik ben briljant! ;-))
Die knoppen ga je ook heel hard nodig hebben aangezien het rechter touchpad de vier knoppen die je daar anders onder je duim zou hebben verjaagt.
Uiteraard is het afwachten hoe het exact uit de verf komt, maar vooralsnog heb ik er niet heel erg veel vertrouwen in.
ik vraag me af of er nog iets van gyroscoop in zou zitten voor racegames zou dat namelijk een boel goed kunnen maken... dna heb je namelijk zwaartekracht als middel punt ;) verder ergens lijkt me dit wel iets voraal als je dat schermpje ziet ... volgens mij licht zo'n ding ebst aardig in de hand en zijn er genoeg kloppen etc voor een leuke besturing van bepaalde soorten games.
Ik zou zelf ook graag wat sensors zoals een accelerometer en een gyroscoop willen zien in de controller, de sensors zijn niet duur en een paar gestures kunnen soms best handig zijn zo leert mijn ervaring met de razer hydra. In een FPS bijvoorbeeld kan Herladen of een mes gebruiken best met een gesture, ook springen en crouch kunnen best goed met gestures werken.
bij de release info van valve stond dat de controller 16 knoppen bevat waarvan de helfd te gebruiken is zonder je duimen van de trackpad's af te halen.

dus 4 knoppen per trackpad de 4 zichtbare knoppen 4 shoulder buttons en het touchscreen kan buiten die 16 ook nog eens gebruikt worden voor 4 knoppen.

ik zou denken dat je daar evt inventory en map keys op kan zetten zou wel handig zijn.
Verandering =/= verbetering
Dat verandering niet altijd een verbetering is, dat ben ik helemaal met je eens. Ik weet weinig van gaming onder Linux, maar ik kan me voorstellen dat er nog genoeg controllers met een traditionele lay-out te vinden zijn. Dan zorgt deze nieuwe controller voor meer keus. En meer keus == verbetering.
Als je niet verandert, kom je ook nooit te weten of iets beter is.

Iemand moet eens een keer de ballen hebben om iets anders te doen, iets gewaagds, iets wat oude zaken die zelfstandig nooit echt lekker werkten mengt tot iets wat compleet nieuw lijkt en superduper is.

Het voorbeeld van een bedrijf dat dat kon: Apple. Moet je zien hoe groot die zijn geworden door een hope slecht uitgewerkte concepten op één hoop te gooien en er iets van te maken. iPhone iemand?

Wie weet heeft Valve hier ook de kip met de gouden eieren gevonden. Er is maar één manier om daar achter te komen.
Er wordt ongetwijfeld oneindig veel ge-experimenteert met allerlei manieren van input, en dat is zeker goed!

Je moet mijn comment ook beoordelen in de context waar ik op reageerde :) Er werd gezegd dat het verrassend is dat de innovatie van Valve MOET komen daar waar MS en Sony achterblijven met de nieuwe generatie. Ik ben van mening dat(in ieder geval op dit moment) de huidige standaard vorm van input op consoles ideaal is. Op geen enkele manier impliceer ik dat het nooit zal moeten veranderen, dat moet namelijk wel :)
Das dus dikke BS, verandering betekend helemaal niet dat het ook een verbetering is, hoe vaak is het bv niet dat wanneer er op eten staat, nu nog lekkerder, dat het dan juist niet meer te vreten is (nou, IMHO is dat 9 van de 10 keer dus)..

En ook zie ik hier nog steeds niet hoe dit nu een muis en een keyboard kan vervangen, aangezien je nog steeds met een hele andere manier van input zit als een keyboard/muis.. Zelf vindt ik de trackpad van veel laptops een ramp om mee te werken.. Nee geef mij maar liever echte controls, maaaaaar ik wil nog niet alles uitsluiten, aangezien we in het verleden al vaker genoeg verschillende controls hebben gezien..

Begrijp namelijk nog steeds niet waarom er voor consoles geen controllers zijn waarbij de rechter joystick is vervangen door een trackerball (zoals wel al ooit bij een prototype van een dualshock-clone te zien was, maar helaas niet verder gekomen is als een prototype)..
Met =/= bedoelt hij staat NIET gelijk aan...
Met andere woorden, jullie zijn het met elkaar eens ;-)
Verandering en innovatie avondtuurtjes kunnen naast falen ook voor verbetering zorgen. Zonder innititief. Het proberen te verbeteren wordt er anders ook niks verbeterd.

Gezien men al decenia met niet ideaal voor FPS gamepad zitten. Is het eerder. Nu pas proberen?

Eigenlijk hadde de joystick en sturen game assecoires firma al voor een PC keyb muis vervangende optimale gamepad kunnen ontwikkelen optimized voor O A fps genre.
Nou beter laat dan nooit en hoop dat het ook werkt.
Jaja, dus je wilt geen verandering, maar wel een controller met een trackball?
En mag ik vragen waar jij dan op gamet? Een NES? Want je hebt dan onmogelijk aan 4 knoppen kunnen wennen, of thumbsticks.

Sorry, maar verandering = verbetering. Misschien niet binnen 1 product, maar wel op macro niveau. Zonder verandering is er geen innovatie en iteratie. Dat jij persoonlijk sommige innovaties niet fijn, leuk, mooi of wat dan ook vindt doet daar niks aan af. Stilstand = achteruitgang.

Dus als je een conservatieve oude zeur wil zijn prima, maar zet dan even je current gen console op marktplaats, want ook die was eens het gevolg van verandering en innovatie.
Persoonlijk erg teleurgesteld. SteamOs vond ik een leuke toevoeging. Alles centraler voor je games, een goede mix tussen pc / console gaming. Daarna ging het hard bergafwaarts met mijn interesse... Een magere aankondiging van een soort van samengestelde upgradebare console / pc en dan los als derde onthulling iets wat standaard bij een console zit...een controller.

Wellicht is mijn teleurstelling iets wat overdreven door mijn hoop dat ze ooit nog een halflife 3 aan gaan kondigen. Maar los daarvan ( als ik heeel erg mijn best doe ) ben ik niet onder de indruk. Wellicht was ik onder de indruk geweest als de steamBox ipv beta al in het geheim getest was en helemaal af.

Vind het persoonlijk allemaal maar meh...
De controller is toch wel vitaal in dit geval. Valve heeft een grote catalogus aan games, maar die zijn vrijwel allemaal voor de tb-muis combinatie ontworpen. Dat zou juist een groot probleem zijn als ze zo'n console uit willen brengen. Dit probleem willen ze hiermee dus tackelen.
Ziet er niet comfortabel uit imo.
Ziet er inderdaad niet al te comfortabel uit en mijn gevoel zegt ook echt dat het niet fijn zal werken.

ECHTER, het is Valve. Als er een bedrijf waarde hecht aan een goede game-beleving dan is het Valve wel. Kan me niet voorstellen dat ze dit anders aan zouden durven. Benieuwd hoe dit zich ontwikkeld!
Dat is dan ook de reden dat Sony of Microsoft zich hier niet aan wagen. Console-gamers zitten niet te wachten op dat soort veranderingen.

Ik ben wel heel benieuwd hoe het werkt, dus ik ga het zeker uitproberen.
Ja je kan het eigenlijk zo zien. Het is niet bedoeld voor console gamers. Je hebt daar vooral consolized games die goed te doen zijn met conventiolele gamepad.

Maar voor PC gamers. Dus er is dan geen gewenning voor console gamers sprake van.
Tenzij die nu wel opeens flokken naar PC. En dan bigpictureplay. Maar dat is meer iets voor steambox.
Maar het is voor PC gamers die met hun ondertussen grote game libary naar bigpicture play op de bank gaan.
Het is eerder een praktische gat wat gevuld moet worden met deze goal.

De oude massa aan games zijn niet gamepad optimised en ook niet consolized en de conventionele gamepad waar je in een oude game toch echt zelf moet mikken kan zeer frustrerend zijn. Door gebrek aan precisie.
Men moet dus die muis ervaring van pc gamers megreren naar een nieuw soort gamepad iets dat dit ook leverd zonder dat oude games daarvoor moeten worden aangepast.

Gezien genres met complexe menu zeer gamepad onvriendelijk zijn is traditionele gamepad niet de oplossing.

Dus dit is het resultaat na paar jaar R&D waar deze goals behaald worden.
de ybxa knoppen lijken me op een erg onlogische plek te zitten dan moet je duim dus van de dpad af om te drukken beetje raar
Nu moet bij heel veel controllers je rechterduim van de pook af, nu wordt het verdeeld door beiden, kan juist goed uitpakken. Hangt ook van de gameindeling af lijkt me:)
Er is juist een goed reden waarom de knoppen normaal aan de rechterkant zitten. Je duim afhalen van de pook die gebruikt wordt om je personage te bewegen is niet erg praktisch. Voor games met een rustige tempo zal dit geen probleem zijn, maar ik been zeer geïnteresseerd naar de prestaties in shooters en actie games. Ook die trackpads zie ik persoonlijk niet zitten. Ik heb IMO gewoon fysieke knoppen nodig, maar dat is een persoonlijke voorkeur.

[Reactie gewijzigd door Aktivity op 28 september 2013 12:26]

Je zit op een systeem te spelen waar mensen ook een muis en toetsenbord kunnen gebruiken. En jij wil dan shooters gaan spelen met een controller?

|:(
Het is juist een systeem die in de huiskamer moet gaan dienen in een vergelijkbare functie als een console. En een controller ontworpen met dat idee in gedachte. Dus ja, ik wil niet op bank met een toetsenbord en muis gaan zitten. Is dat zo raar?
Ik houd je niet tegen, maar zie jij eens boven de 0.3 K/D te halen als jij met een controller op moet tegen muis/toetsenbordspelers. Het lijkt me toch leuker een spelletje te spelen dan in de respawn timer te zitten.

Op een PS3/Xbox360 is dat geen probleem, want daar gebruikt iedereen een controller.

[Reactie gewijzigd door Svardskampe op 28 september 2013 14:15]

Dat is voor mij persoonlijk geen probleem, ik speel alleen singleplayer.
Maar dan heb je nog steeds andere actie games die beter spelen met een controller dan een toetsenbord+muis. De Assassin's Creed games bijv. vind ik niet zo lekker spelen met toetsenbord. En ik kan me vechtspellen met een trackpad al helemaal niet voorstellen.

Als ik op de bank met een toetsenbord+muis moet gaan zitten, dan heeft dit systeem geen meerwaarde meer voor mij. Kan ik beter achter mijn pc gaan zitten.

[Reactie gewijzigd door Aktivity op 28 september 2013 16:06]

Het is een controler voor steam gamers die van tobo muis pc monitor naar bigscreen pc gamen gaan.
En ook de oude games en dus ook online games gelijk waardig moet zijn.

Gross van dit volk zijn vaak geen console gamers.

En conventuonele gamepad is een handicap voor de pure pc games en pure PC only geschikte genres en type aan games.

Dat moet deze Specifiek voor tobo muis games ontwikkelde PC gamepad oplossen
Die knoppen zijn voor communicatie, menu, praten en 'partner view'.
Goh, Valve is mooi bezig de laatste tijd.

SteamOS, Steambox, etc!
Ze zouden deze week drie onthullingen doen, dus zie hier, drie onthullingen.

OT: Ben nog niet helemaal verkocht op de vervanging van de analoge sticks of het schermknopgeval maar ik ga het zeker eerst proberen voordat ik ga klagen.
Shut up and take my money!
Ha

Ik hoop dat ik dat nog ga mogen zeggen. Helaas ben ik bang dat de steambox te laat komt.

Zodra mensen één van de nieuwe consoles hebben, is er weinig impuls om er nog één te kopen. En het grote publiek gaat echt niet op een console zitten wachten waarvan men niet weet wat men exact kan verwachten.

Ik bewonder Valve wel, het bedrijf doet dusver precies waar ik al een lange tijd op wacht. De timing is alleen verschrikkelijk.
Ik zie het anders, dit aangezien steam op pc en console kan werken. Valve is slim en gaat voor de lange adem zoals google met android heeft gedaan. Een sterk en stabiel marktaandeel is zo behaald, de houdbaarheid van een ps of xbox is maar een korte periode, steam is oneindig. Sony en Microsoft gaan dit dus nooit winnen...
Ik heb het over de steambox, het apparaat.

Steam als platform bestaat al jaren en zal ongetwijfeld blijven bestaan. En Valve hoeft met steam geen sterk en stabiel marktaandeel meer te behalen, dat heeft zij al.

Het bedrijf wil wel haar marktaandeel vergroten, en op zo'n manier dat de visie: by gamers for gamers genuanceerd wordt. En daarom bewonder ik het bedrijf.
Steam website was duidelijk genoeg ;).
Aangezien het logo van de derde onthulling O+O was, had ik eigenlijk verwacht dat Valve een sociaal netwerk zou gaan lanceren. Ik vind deze controller in ieder geval wel heel verrassend.
Controller is toch niet echt verrassend als er een 'console' aankomt? Je zult het toch ergens mee moeten besturen ;).

Met betrekking tot de SteamBox en SteamOS... eerst zien dan geloven. Ik heb er eerlijk gezegd niet veel vertrouwen in. De markt heeft de laatste jaren wel laten zien vastgeroest te zijn op de grote consoles die nu al op de markt zijn en uiteraard de PC. Valve is innovatief bezig, maar ben bang dat dit, net als de nVidia Shield, een stapje te ver gaat.

Steam Big Picture is ook nooit van de grond gekomen zoals ze gehoopt hadden, en dat was naar mijn idee eigenlijk de meetlat om te kijken of er genoeg support is voor een OS.

Maargoed, we shall see :)

[Reactie gewijzigd door Sypheron op 27 september 2013 22:36]

Het grote verschil is dat steam al veel klanten heeft die games op hun platform spelen, en ook nog een flinke berg content. En een positief imago. Ik zie daar wel goede kansen voor weggelegd.
Ik zie niet in waarom ik deze box zou kopen als ik evengoed een PC ineen kan steken en aansluit op de tv waar ik steam ook op kan draaien...Heb ik ineens nog een berg meer functionaliteit...Daarom gaat alles volgens mij afhangen van de prijs
Waarom kopen mensen dan uberhaupt consoles? Zelfde principe toch?
Klopt volledig...ik ben niet helemaal op de hoogte van de prijs van de nieuwe generatie consoles maar ik vermoed dat je voor dat geld geen pc kan ineen steken met evenwaardige prestaties?

Om dan als nieuwe speler een plaats te veroveren op de markt moet je het beter en/of goedkoper doen wat me toch een hele uitdaging lijkt, MAAR ik sta volledig open om verrast te worden!
PS4 gaat 400 kosten, Xbox One 500.
Evenwaardige prestaties zal wel niet lukken, nee. Al zal je wel in de buurt komen. Maar bedenk ook dat je met een PC veel meer kan.
Er zit een 30cm dikke dragende muur van gewapend beton tussen mijn PC in mijn 'kantoor' en de TV in de woonkamer. Die zit nogal in de weg. Dus ja, dan is een SteamBox ineens interressant...
Kan ik me voorstellen maar dat is niet echt het vraagstuk waar ik het over had. Waarom koop je dan geen bestaande console of 2e pc met de noodzakelijke hardware erin die je aan je tv hangt?
* uw antwoord wss: de prijs; daarom mijn kritische houding en mijn mening dat alles zal gaan afhangen van de prijs
Big picture is nog altijd in een soort van beta fase, BP is ook bedoeld voor op je tv en niet voor op een pc scherm.
Ik heb een open mind. Ik ga het iig wel proberen.
Speel SP op PC.
Maar online op PS3.

En games zonder mik assistentie voel je wel handicapt met zoon game controler. Het geeft zoon frustrerend naar gevoel.
Nu 4 jaren intensief cod online spelen en BF3 is er wat gevoel en gewenning om op deze inefficentte manier met wat hulp FPS te spelen.

Maar PC is ook niet alles.
De kern van pc gamen is het gemak van precizie mikken. En dan klooien met een tobo met 101+ buttons . Wat vak voor de meeste games overkill i.

Mijn probleem.
Voor intensief FPS gamen is.
Muis >> gamepad sticks.
Tobo < gamepad buttons.

Dus met deze nieuwe controler heb je de buttens heel goed benaderbaar en in logische lay out dat beat een toetsenboard met gemak.

Maar hebben die inadequate analog mini stick vervangen door iets wat mogelijk de muis ervaring in een gamepad brengt.
Ik hoop dat deze innovatie werkt.
Misschien een beetje gewenning nodig.

Zo ook met trackball vs muis.

Dus ik vind het goed dat valve tenminste probeerd om de superior muis ervaring te mergen in een gamepad.
lanceren? steam is op zich al een sociaal netwerk :-)
Je bedoeld de steam-community? 8)7
Ik vind het wel goed van ze dat ze durven iets nieuws te proberen. Als je dat niet doet zul je nooit revolutionaire dingen op de markt zetten. Wie weet werkt het super en wil je straks niet anders meer. Maar misschien is het ook minder prettig who knows.

Ik wil het wel proberen :)
3? Drie! Waar is HALF-LIFE 3?

OT; Die controller gaat hem in ieder geval niet worden voor mij. Hopelijk ondersteunt die ook de 360 controller (en uiteraard muis en ramplank ;))
360 controller werkt ook prima, dat is wat ik nu gebruik met de steam big-picture modus. Dat is dan wel weer het fijne van een open platform.
Ja tuurlijk ik speel ook op console de shooters maar het is gewoon zo dat iedereen die handicap met gamepad heeft dus is het niet zoon probleem en vooral niet als de devs de gameplay en gamepad dmv aim assist en hitbox routines de player wat helpen.
Of spray play.

Gezien tobo met muis gamepad speler owend, zou deze als ze de muis precicie en snel on target krijgen de traditionele gamepad ook kunnen ownen.

Ben dus benieuwed.
waarom altijd snel een conclusie trekken. probeer het eerst zou ik zeggen.
Ze zouden deze week drie onthullingen doen, dus zie hier, drie onthullingen.
En geen van de drie is (helaas) Half-life 3 :'(
Kan valve tot 3 tellen?
* half-life 2
* teamfortress 2
* dota 2
* portal 2
* left4dead 2

Daarom verwacht ik ook geen Half-Life 3, maar eerden een "Half-Life 2: part.2" .... (mark my words!)
"Half-Life 2: part.2" ...
Je bedoeld half life 2 episode 1 en 2? ;) die zijn er al
Dan word het "Half-Life 2 season 2 episode 1". :p

[Reactie gewijzigd door LogiForce op 29 september 2013 18:23]

Etc? De derde en laatste aankondiging is de controller. En nee, geen Steambox, Steam Machines, ze komen met een referentie model en er zijn nog geen fotos opgedoken.
Dit is zeker buiten het bekende schip.
Maar inderdaad voordag ik ga klagen wil ik het zeker proberen vooral omdat steam al eerder heeft laten zien dat hun producten weken en ik wil dit dus ook wel proberen, ik heb er alle vertrouwen in.
Valve heeft nog geen informatie gegeven over de komst van de Steam Box, maar het bedrijf bevestigde in januari van dit jaar nogmaals dat het de console nog in 2013 zou onthullen.
haha valve time?

wel een bijzonder ding deze controller! weer eens iets anders. ik ben erg benieuwd naar de feedback mogelijkheden, aangezien je met een controller toch (nog meer dan met muis en toetsenbord) je ogen op het beeld gericht wilt houden, maar zo te zien heeft valve hier wel rekening mee gehouden.

ik ben benieuwd of het aanslaat, ze zijn wel de eerste met zo'n soort controller. helaas zullen sony en ms het wel snel inpikken als het wat word.

kijk naar de wii: motion control besturing, en ja hoor! daar komt sony met zn Move, en ja hoor daar komt ms met zn kinect (okay kinect is dan wel vernieuwend, waar move gewoon goed gejat is)
hopelijk krijgen we een nieuwe originele speler op de consolemarkt erbij! naar mijn idee is nintendo al jaren de enige (sony en ms zijn meer van het "beter goed gejat dan slecht verzonnen")
http://www.youtube.com/watch?v=mheOtyWNjV0

Verder denk ik niet dat Sony & MS inspelen op deze controller hoor. In de eerste plaats lijken mij de huidge controllers voor PS4 & Xbox One prima en lijken ze daar alle vertrouwen in te hebben. Daarnaast willen ze natuurlijk vermijden dat er qua controllers fragmentatie ontstaat, dus ik denk dat de huidige PS4/Xbox One controllers, de standaard zal zijn voor de komende jaren.

Bovendien heb ik mijn twijfels of deze nieuwe controller van Valve zal aanslaan. Meeste core gamers zijn nogal traditioneel/conservatief ingesteld, en dan heb ik het enkel op gebied van games uiteraard :) . Motion controls werden magertjes ontvangen door core gamers, veranderingen in gamers' hun geliefde series worden vaak met argusogen aangekeken (Zelda Wind Waker, Dragon Age II, om waar wat te noemen). En deze SteamBox controller richt zich niet op de casual markt, dus ja ik weet niet of dit zal aanslaan. Trackpads in plaats van analoge sticks werd volgens mij maar lauw ontvangen met de Xperia Play (en is dus ook al eerder gedaan), maar ja deze zijn natuurlijk veel groter en zijn dus waarschijnlijk ook nauwkeuriger en comfortabeler.

Verder, leuk design, een beetje een futuristische look. :)

[Reactie gewijzigd door Cyrso op 27 september 2013 21:34]

Geen d-pad, jammer.
De d-pad die de XBO nu ook gebruikt is (eindelijk) rechten vrij... komop valve, physiek gevoel van 4 aparte richtingen is best fijn.
"The Steam Controller is built around a new generation of super-precise haptic feedback, employing dual linear resonant actuators. These small, strong, weighted electro-magnets are attached to each of the dual trackpads. They are capable of delivering a wide range of force and vibration, allowing precise control over frequency, amplitude, and direction of movement."
bron (kopje haptics)


Nu maar hopen dat het goed werkt...
Een vlakje dat vibreert voelt niet als een knop.
Dat vlakje functioneert ook als een knop en is in te drukken.
De uitdaging bij haptic feedback is om iets wel aan te laten voelen als een fysiek object. Mogelijk heeft Valve het aardig goed voor mekaar gekregen.

En uiteindelijk hoeft het ook niet per se aan te voelen als een knop. Als het maar een prettige feedback geeft.
Het zal misschien best werken, maar dpad van 360 is ook gewoon een soort cirkel en is daarom vrijwel nutteloos behalve voor extra xy knopjes.

ik ben iig wel benieuwd.
Nou ben benieuwd hoe dit gedrocht in de hand ligt.
Technisch gezien kan hij vast elke game die bestaat spelen, maar of het ook praktisch is. RTS games enzo...
Als ik verder lees op ander sites en ook dev prototype hands on ervaringen. Ja vangt ook mogelijk de RTS genre op
Een beetje freaky design uit de half-life setting...
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True