Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 246 reacties

Valve heeft SteamOS aangekondigd, een Linux-besturingssysteem dat volgens het Amerikaanse bedrijf geoptimaliseerd is voor gaming in de huiskamer. De software moet binnenkort gratis beschikbaar komen.

SteamOS wordt door Valve omschreven als een opensource en gratis te gebruiken besturingssysteem op basis van Linux in combinatie met zijn eigen Steam-platform. Het OS moet het voor hardwarefabrikanten eenvoudiger maken om pc-hardware aan te kunnen passen voor gebruik in de woonkamer. Zij kunnen zonder kosten SteamOS gaan bundelen met hun systemen. Daarnaast moeten uitgever en spelontwikkelaars via Steam direct contact kunnen leggen met gamers, terwijl spelers op hun beurt de mogelijkheid krijgen om elk onderdeel van de software en hardware naar wens aan te passen. SteamOS zal binnenkort als gratis download beschikbaar komen, zo belooft het bedrijf.

Volgens Valve draaien momenteel al meer dan honderd titels op Linux en daarmee ook SteamOS. Verder voorspelt het bedrijf dat tal van ontwikkelaars van triple a-titels de komende weken een SteamOS-versie voor 2014 aankondigen, waarbij een deel via streaming technologie en cloud computing naar de gamer gestuurd kan gaan worden.

Valve stelt verder dat het met een streaming feature voor het lokale netwerk in SteamOS zal integreren. Hierdoor kunnen games die nog op Windows of OS X draaien naar het systeem dat op SteamOS draait gespeeld worden. Deze feature zal ook in de normale Steam-client beschikbaar komen. Ook moeten er binnen Steam mediabestanden gestreamd kunnen worden via diverse aanbieders, maar details zijn nog onbekend. Tenslotte zal de Steamclient ook mogelijkheden gaan bieden om games met anderen te delen en om op bepaalde titels een kinderslot te zetten.

Valve heeft nog geen informatie gegeven over de komst van de Steam Box, maar het bedrijf bevestigde in januari van dit jaar nogmaals dat het de console nog in 2013 zou onthullen. Het bedrijf had vorig jaar al de Big Picture-modus binnen de Steam-client geïntroduceerd, een interface die met grote fonts en duidelijke iconen goed leesbaar is op hd-televisies. Bovendien kan de Big Picture-modus via een gamepad aangestuurd worden. Verder is Valve druk bezig geweest om zijn Steam-software compatibel te krijgen met Linux. Zo kan Steam gedraaid worden in Ubuntu. Valve-topman Gabe Newell sprak onlangs nog uit dat in zijn ogen Linux en opensource de toekomst van gaming zijn en de komst van SteamOS is daarbij een belangrijke stap.

SteamOS

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (246)

errr... Ik lees nergens dat steamOS opensource is. er staat 'openness for manufacturers', of waarschijnlijk devs op afspraak. Maar er staat NERGENS open source!
Ik verwacht een Android-achtige constructie waarbij Valve zorgt voor een basis-OS dat fabrikanten kunnen gebruiken op hun eigen hardware. Net als bij Android verwacht ik dat alle Linux-stukjes gewoon GPL zijn (ze kunnen niet anders) en dat het Steam-gedeelte closed-source is.
Google heeft voor Android zoveel mogelijk de GPL geprobeerd te ontwijken, ik gok dat alleen de Linux kernel onder deze licentie valt.
Het draait op de Linux kernel. De volgende onderdelen die Valve gebruikt zijn open-source:
-De Linux Kernel
-LLVM(compiler)
-Libc
-Pulseaudio
-OpenAL
-OpenGL
-X11
-Mesa(voor Intel gpu ondersteuning)

Verder gebruiken ze d8 ik ook open-source fonts, maar dit weet ik niet zeker. Ze zullen vast wel meer open-source libraries gebruiken, maar daar kan ik zo snel niet op komen. Het is in ieder geval meer open dan Windows, wat een groot voordeel is voor Valve aangezien ze nu aanpassingen op de source code van libraries die ze gebruiken upstream kunnen krijgen of een eigen fork kunnen bijhouden.
Het is inderdaad zéker een stap in de goede richting. Daar niet van :)
Ik begin een beetje bang te worden voor de enorme grip die Valve heeft op de PC gaming markt. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een goede zaak dat er aandacht komt voor gaming onder Linux en ik denk dat de moeite die Valve in Linux stopt zeker zal leiden tot meer games en bredere ondersteuning voor gamen op een ander platform dan Windows, echter...

Ik heb ook het idee dat ik het ene kwaad aan het inruilen ben voor het andere kwaad. Nu moet ik gamen onder Windows, wat ik niet erg vind maar het is ook geen gezonde markt. Wat ik nu straks aan zie komen is dat ik wel kan gamen op twee(drie) besturingssystemen maar wel alleen met behulp van het Steam platform.

We zullen zien waar het heen gaat...
Ik betwijfel dat. Op dit moment zijn games op Windows toch ook buiten Steam op vele verschillende manieren te verkrijgen? Andere downloadwinkels, online kopen van schijfjes en in fysieke winkels je schijfje kopen behoren in elk geval nog steeds tot de mogelijkheden. De laatste twee opties zullen wellicht langzaamaan verdwijnen, maar de andere downloadwinkels zie ik niet zo snel verdwijnen, zeker niet diegenen die specifiek aan een uitgever zijn gelieerd (Origin bijvoorbeeld).
Op het Steamplatform heb je dan de voordelen van convergence over je verschillende apparaten en OS'en, maar ik zie ontwikkelaars die nu hun game porten/ontwikkelen naar/voor het Linux-platform ook wel hun game aanbieden via bijvoorbeeld Desura.
Daarom koop ik geen exclusieve titels. Als meer mensen dat zouden doen zouden uitgevers wel twee keer denken om exclusief voor XBox, PS, Windows of Steam te gaan. Eigenlijk is een exclusieve titel een middelvinger naar de klant in ruil voor meer geld. Alsof ze niet genoeg verdienen?!
Ik heb alle spellen die ik ooit gespeeld heb gekocht, maar ik speel en koop alleen spellen waar een crack voor beschikbaar is of die DRM-vrij gedistribueerd worden. Ik zie de bui al helemaal hangen dat ik straks m'n games niet meer kan spelen omdat bijvoorbeeld een platform aan de wilgen gehangen wordt of via een rechtszaak gedwongen wordt content te verwijderen.

Dus exclusives doe ik wel, maar alleen als ik later nog bij de content kan als de exclusieve aanbieder wegvalt.
Ik denk dat verder maar weinig mensen zich realiseren, dat dit platform nog meer closed zal gaan worden voor games dan windows nu is(windows is niet een closed platform).

Het hele verhaal van op linux gebaseerd zijn klinkt allemaal wel leuk, maar in essentie wordt het gewoon een zo goed mogelijk gesloten OS dat slechts 1 functie heeft: Het voor de gebruiker zo aantrekkelijk mogelijk maken om alleen hun gaming geld aan valve uit te geven.

Kortom: wat nou open markt, en meerdere uitgevers!; als dit hele verhaal succesvol wordt dan gaat de gebruiker er alleen maar op achteruit wat keuze betreft. Natuurlijk een slechte zaak voor concurrentie.

Geef mij maar gewoon een "open" platform zoals windows(iig niet een gesloten platform).


Natuurlijk wel een beetje doemdenken, en wat console gaming betreft is het in ieder geval ook een leuk en verfrissend alternatief, maar ik heb het idee dat maar weinig mensen zich beseffen waar dit hele verhaal eigenlijk écht op neer komt.
Heb je de aankondiging wel gelezen? Waarschijnlijk kan je er gewoon je eigen zooi op installeren.
In de aankondiging lees ik dit terug:
-"Users can alter or replace any part of the software or hardware they want."
-"SteamOS will be available soon as a free download for users and as a freely licensable operating system for manufacturers. "
-"We’re working with many of the media services you know and love. Soon we will begin bringing them online, allowing you to access your favorite music and video with Steam and SteamOS."

Als je niet standaard er een desktop op kan draaien met je eigen apps, dan kan je dat of zo aanpassen of een aangepaste iso downloaden binnen een dag.
Anders kan je ook gewoon Ubuntu of Windows op een Steambox draaien.
Of je blijft gewoon op je Windows PC gamen en dan hoef je nergens op te wachten of op te hopen, natuurlijk :)
En niets zelf hoeven aan te passen noch staan zoeken naar juist die ene ISO.
Persoonlijk vind ik Steam een top bedrijf (je moet hun personeels handboek eens lezen) en zo goed als al mijn PC games koop ik via hen.

Maar in mijn ogen slagen ze hier de bal mis. Dit is gewoon een extra OS zodat Steam op de dag dat Microsoft gebruik van een Windows Store verplicht ze deze markt verlaten met excuus dat Microsoft te veel geld vragen om app's in de store te plaatsen.
Daarbij, leuk om een pc console in de living te introduceren (wat houdt me vandaag eigenlijk tegen om dit al te doen?) maar als er geen hardware guidelines zijn gaat heel dat platform op zijn bek en kan het zijn reputatie goed schaden.

De nieuwe generatie consoles gaan er voor zorgen dat updates in de achtergrond gebeuren. Dat je al kan beginnen met spelen terwijl de installatie verder gaat op de achtergrond,... Een game die ik binnen 5 jaar koop voor PS4/XboxOne zal gewoon werken op de consoles, iets wat met pc games niet altijd gegarandeerd is.
Ik zie dus geen voordeel aan heel dat Steam OS.

Voorlopig blijft het dus bij mijn consoles en desktop pc.
"wat houdt me vandaag eigenlijk tegen om dit al te doen?"

Je moet hem zelf bouwen en zelf je OS aanpassen om een beetje te werken met een controller. Je krijgt ook geen garantie qua performance, dit gaat Valve wel doen met de Steambox. SteamOS heeft buiten performance geen direct voordeel voor je als je het zou gebruiken op je desktop.
Als je kijkt naar de hoeveelheid Android consoles die laatste tijd opduiken gaan de fabriekanten dit geweldig vinden. Straks kan elk bedrijf een console bouwen met SteamOS met de hardware die zij willen. Hoe zijn Windows en Android ook alweer zo groot geworden als gaming platforms?
Dat je kan pielen met SteamOS, daar maak ik me niet druk om. Ik maak me wel druk om de relatieve grootte van Steam ten opzichte van de andere spelers op de markt.
Hoe is dit anders dan de macht die Microsoft of Sony hebben?
Anders dan de macht van MS of Sony?

Om te beginnen: Steam is het equivalent van Facebook voor gamers. Met het verschil dat in sommige gevallen Steam (Valve) nog meer weet over jou dan zelfs Facebook. Naarmate je het vaker gebruikt.


En dan heb ik niet alleen over of je profiel private staat of niet. Een voorbeeld bij...steamtrade

Als je binnen steam kaarten of items met vreemden/vrienden wil traden al die transacties worden bewaard door Valve en zijn ook in te zien door hen. Dan is er nog je Steam profiel dat je kan aanmaken. Onder normale settings staat deze voor een gedeelte op public zodat ook de buitenwereld kan zien wie je bent. Weliswaar kan je je profiel op private zetten (binnen Valve ben je nog steeds bekend) maar dat wordt niet zo gewaardeerd in de Steam gamers community. Wie iets probeert te traden met een private profile zal moeite hebben want traders zijn argwanend als je als vreemde met private profiles of backpacks aankomt. Feitelijk is het een rode vlag. Dus je wordt binnen de Steam community wel door groepsdruk gedwongen om je profiel op public te zetten.

Maar natuurlijk is er gelukkig de optie van ... de Steam community Market.

Hier kan je ook met je Steam spullen terecht. En je krijgt er nog geld voor ook! In je Steamwallet dan. Al pakt Valve wel zijn 15%. Ach, privacy is wat waard toch? Al weet Valve zelf precies wat voor transacties je uitvoert. In principe kan je zelfs door op het juiste te kopen en verkopen zelfs winst maken. Al zit daar wel een limiet aan van 200 transacties per jaar aan vast. Of je moet ter controle een form invullen voor fiscale redenen.

Nu heeft Facebook geloof ik niet zoiets als een "Face community Market" maar als ze opeens met zo'n form op de proppen zou komen zou er best wat gerommel op internet te horen zijn. Bij Steam/Valve hoor je daar weinig terwijl ze kruip door sluip door door de jaren heen steeds meer informatie over jou en de community naar binnen willen trekken of "nudgen".

Dit is overigens geen veroordeling van Valve. Tot nu toe hebben ze de juiste zetten gedaan. Maar wees er bewust van dat Valve al een hele hoop weet over jou (en iedere Steam user die dit leest).

Ter afsluiting nog een waarschuwing. Valve geeft in zijn voorwaarden aan dat ze nooit deze info aan derden beschikbaar stellen maar dat betekent niet dat Valve informatie zelf geen informatie van andere partijen kan betrekken.

Nog een vraag voor alle steam users. Wie heeft bij een eerdere actie van Steam wel eens zijn profiel bijgewerkt? Heb je toen echte info gebruikt? Toevallig ook je link naar je Facebook pagina?
Als je binnen steam kaarten of items met vreemden/vrienden wil traden al die transacties worden bewaard door Valve en zijn ook in te zien door hen. Dan is er nog je Steam profiel dat je kan aanmaken. Onder normale settings staat deze voor een gedeelte op public zodat ook de buitenwereld kan zien wie je bent. Weliswaar kan je je profiel op private zetten (binnen Valve ben je nog steeds bekend) maar dat wordt niet zo gewaardeerd in de Steam gamers community. Wie iets probeert te traden met een private profile zal moeite hebben want traders zijn argwanend als je als vreemde met private profiles of backpacks aankomt. Feitelijk is het een rode vlag. Dus je wordt binnen de Steam community wel door groepsdruk gedwongen om je profiel op public te zetten.
Joh, je zou voor minder argwanend zijn met de hopen scammers. Als je nu gewoon gift voor gift ruilt is er niets aan het handje, maar als je game keys gaat ruilen moet er toch een degelijke grond aan vertrouwen zijn....Je zit een beetje in de lucht te roepen, dit zijn gewoon menselijke interacties.
Als ik iets kom kopen bij jou aan de deur omdat je het te koop hebt gezet, en alle ramen zijn geblindeerd en het is duidelijk aan je voortuin te zien dat hij niet onderhouden is, denk je niet dat ik dan snel een rechtsomkeer zal maken?
Maar natuurlijk is er gelukkig de optie van ... de Steam community Market.

Hier kan je ook met je Steam spullen terecht. En je krijgt er nog geld voor ook! In je Steamwallet dan. Al pakt Valve wel zijn 15%. Ach, privacy is wat waard toch? Al weet Valve zelf precies wat voor transacties je uitvoert. In principe kan je zelfs door op het juiste te kopen en verkopen zelfs winst maken.
Er zijn je geen mogelijkheden ontnomen. Je kan alles evengoed ruilen van persoon tot persoon, en hier zijn hele websites en communities rond opgezet (tf2outpost.com bijvoorbeeld). Er zijn mogelijkheden alleen maar bijgekomen. Als jij daar niet van gebruik wil maken, doe je dat toch lekker niet?
Al zit daar wel een limiet aan van 200 transacties per jaar aan vast. Of je moet ter controle een form invullen voor fiscale redenen.
->" I'm not a US citizen" knopje onderaan. Geen probleem. Best een vals argument.
Nog een vraag voor alle steam users. Wie heeft bij een eerdere actie van Steam wel eens zijn profiel bijgewerkt? Heb je toen echte info gebruikt? Toevallig ook je link naar je Facebook pagina?
Ik persoonlijk wel. Sociale netwerksites link ik gerust, mijn echte naam mag je gewoon weten. Heb je een grote database met alle mensen erin? Ik meld mij persoonlijk aan. Ik heb zelfs mijn eigen face als avatar op Steam, en ik heb hier in mijn tweakersprofiel een foto van mijzelf.
Mensen mogen mij kennen; sterker nog, ik WIL dat mensen mij kennen. Dat ik bekend sta, en met de minste moeite kunnen zien dat ik een normaal iemand ben. Dat scheelt ongeloofelijk hard in argwaan, en helpt heel hard mee in sollicitatiegesprekken, of onderhandelingen. Mijn comment section bij mijn steamprofiel staat ook vol met tevreden mensen. Je mag zelfs mijn stem weten, en ik heb totaal geen reden heb om dat geheim te houden (D66 overigens).
Zaken die ik namelijk niet wil dat die ergens op komen, post ik gewoon niet. En ik heb al bullshit gehad dat mensen zaken over mij posten die ongewenst is, maar dat had even goed mij overkomen kunnen worden indien ik geslotener zou zijn. (Overigens zijn daar altijd manieren voor om dat tegen te gaan; takedown notices zijn er overal, en overigens valt het weinig op in de positieve brei).
Maar goed, dat ben ik persoonlijk, en ik respecteer ook de keuze van iemand die wel geslotener wil zijn.


Wist je trouwens dat tweakers je reacties ook bijhoudt, en dat die zelfs publiek beschikbaar zijn voor iedereen om te lezen ;), dat kan ook makkelijk geparsed worden en profielen uit opgemaakt worden over welke voorkeuren je hebt en eventueel wat je gedaan of meegemaakt hebt in je leven.

CapTVK! Nu zie ik pas dat jij het bent! :D, zal wel even via Steam op je reageren.
Edit: Je hebt me van je friends list gegooid. :(
Maar het is al helemaal gek dat jij hier zo op reageert. Je hebt zelf een redelijke reputatie op je profiel van traders opgebouwd. Je hebt hier een reputatie, ik ken je als een positieve kerel, en met mij zullen er meerdere zijn en dat komt je toch alleen ten goede?

[Reactie gewijzigd door Svardskampe op 24 september 2013 01:29]

Dus.... ze weten precies welke games je wel niet speelt? Pas .aar op hoor. Straks staan ze voor je deur om je computer in te nemen.

Facebook is een stuk erger. Zonder profiel heb je eigenlijk al een profiel omdat je vaak genoemd word in andermans berichten en fotos.
Misschien dat GPU fabrikanten ook zelf aan de slag gaan met dit OS om eigen consoles samen te stellen met de produkten die ze zelf bouwen? Een soort Android achtig model maar dan voor consoles?
Nou, misschien Nvidia maar AMD gaat nergens heen. Die hebben al hun handen vol aan Sony en MS.
Waar geld is is een wil.... ;) :D
We zullen zien waar het heen gaat...
Hopelijk naar betere Linux ondersteuning van uw grafische bakker om de hoek? Tot dusver is de grafische ondersteuning van linux niet bijzonder, en dan ben ik denk ik nogal vriendelijk.
Ik game helemaal niet (meer) maar zie meer dan genoeg klachten over de drivers die tot dusver verkrijgbaar zijn. En dan hoeven ze wat mij betreft niet eens open source te zijn, maar gewoon goed.
welke grip?
Valve is "maar" de eigenaar van een online game winkel
als die er morgen mee stop ga ik dat nauwelijks merken hoor, dan koop ik de games voortaan wel in Origin, Uplay, GOG of gewoon in de winkel om de hoek...
Daar ben ik het niet mee eens. Valve heeft een aantal leuke exclusives en het verlies van je game library zal jou zeker dwars zitten. Daarnaast heeft Valve door de pionier te zijn op Linux nu geen echte concurrentie en dat gaat vrijwel zeker leiden tot een positie waar ze marktleider zijn. De netwerkeffect theorie voorspelt dan dat de contentaanbieders zich ook nog bijna exclusief op steam gaan richten, omdat de doelgroep daar ook zit.

Logisch, maar of het wenselijk is...
Nou het is precies andersom: MS en Apple en Sony gaan/zijn allemaal naar afgeschermde exclusieve stores, waar de 'onafhankelijken' (en dus ook steam) voor moeten betalen om er in te komen. Dat is exact waarom newell met zijn eigen OS is gekomen: het gevaar dat voor steam de deur dicht zou gaan....
Lijkt me wel geinig (al vraag ik me af hoe serieus je dit moet nemen). Dit is dus aankondiging 1 van de 3 van Valve vandaag? Ben benieuwd wat er nog meer gaat komen.
De volgende is 48u na deze. Dus dat is woensdag om 19u. Dan is er nog eentje, en iedereen gaat er vanuit dat die nog eens 48u later zal zijn. Vrijdag om 19u.

Voorspelling van nummer 2 & 3 zijn onduidelijk, al is de Steambox een grote kanshebber om ertussen te zitten. Bij nummer 3 verwachten sommige mensen dat het over Half-Life 3 gaat.

Binnen enkele dagen weten we het!
In mijn nabije omgeving zien al enkele mensen in hun koffiedik een tijdelijke exclusiviteit op Linux van Half-Life 3. Wishful thinking van Linux fans (met mogelijk een snufje rechtvaardigheidsgevoel a la "weten de Windows-mensen ook eens hoe wij ons voelen als een platform-dependent spel wordt gereleased"), al acht ik Valve er gek genoeg voor om het ook nog te doen, om zo meteen SteamOS/Steambox/Steam for Linux een extra duw in de rug te geven. Mij zou je niet horen klagen als het echt zou gebeuren.
Een game gemaakt met Open architectuur componenten zoals OGL en OAL is binnen een dag te spelen op Windows. Dus hoe men HL 3 dan exclusief zou willen houden op Linux ontgaat mij enigzins. Behoudens draconische DRM natuurlijk maar dat zal de Linux fan graag voor lief nemen.
Als ze zoiets al zouden doen, dan zal het zich hoogstens beperken tot "eerder te spelen op Linux". Bijvoorbeeld een weekje later op Windows releasen.
Vandaar ook het woord "tijdelijk" in mijn reactie ;)
Er is op Reddit al flink gediscussieerd dat als de cirkel de eerste aankondiging SteamOS is, de tweede aankondiging (een cirkel in een doos) logischerwijs de SteamBox moet zijn: letterlijk een box met het OS erin.
De derde aankondiging zal worden uitgesteld tot nader bericht. Valve kan namelijk niet tot 3 tellen.

Half-Life 2
Half-Life 2: Episode Two
Portal 2
Left 4 Dead 2
Team Fortress 2
DOTA 2

Of misschien wordt het toch Half-Life 2: Episode 2: Part 2?
yeaaah okay dit had ik niet zien aankomen. maar best wel leuk dat het gratis is misschien proberen. ben benieuwd zal dit invloed hebben op wiiu ps4 en xbox one :/

Edit: ik beging wel een beetje nu bang te worden. je kunt zelf zo'n "steam box" maken. ik zie echt nog voor me dat de game mark half instort door te veel van deze soort van consoles en dat er te veel meuk uit komt :/

[Reactie gewijzigd door ricyosma op 23 september 2013 20:34]

Maar is dat eigenlijk niet de status quo?

Ik ben zelf nooit van de consoles geweest, maar mijn broer heeft een collega en die heeft dan een console omdat hij het 'gedoe' met de PC niet wil.

Niet eerst 10 updates, antivirus dit, configuratie dit en dat en dan werk het spel, misschien..
Beeld van hem is natuurlijk totaal uit de tijd.. Sterker nog, de moderne next-gen consoles (PS4/Xbox1) lijken steeds meer op een PC met updates, always on en 'gedoe'.

En er komt ook veel meuk uit.. Games voor de PC die zwakke ports zijn, beperkte besturing, vreemde onhandige menu structuren en soms grafisch tegenvallend materiaal<- Consolitis

[Reactie gewijzigd door Elite25 op 23 september 2013 21:16]

Niet eerst 10 updates, antivirus dit, configuratie dit en dat en dan werk het spel, misschien..
Beeld van hem is natuurlijk totaal uit de tijd.. Sterker nog, de moderne next-gen consoles (PS4/Xbox1) lijken steeds meer op een PC met updates, always on en 'gedoe'.
En vervolgens komt meneer erachter dat hij toch een PC nodig heeft om z'n huiswerk of administratie mee te doen waardoor meneer toch weer 10 updates, antivirus dit, firewall dat aan het doen is.

Buiten een handje vol exclusives snap ik niet dat mensen een ¤500 console naast hun ¤400 PC/laptop aanschaffen en niet gewoon een ¤1000 (¤1200 als je Xbox Live/PSN en duurdere games meetelt) PC kopen waar je alles op kunt.

[Reactie gewijzigd door Persei84 op 23 september 2013 21:26]

En dat vervangen van die ¤1200 PC moet van wie? Van jezelf omdat je alle spellen zo nodig op ultra high wilt draaien?

De reden dat veel mensen hun videokaarten vaak updaten is omdat de PC markt meegroeit met de markt van de monitoren. Toen de PS3 uitkwam zat heel PC gamend Nederland nog op 1280x1024 (dit is al 1.4x meer pixels dan 720p). Binnen luttele jaren werden 1080p schermen betaalbaar en ging iedereen over op 24" 1080p schermen (2,25x meer dan 720p). Deze trend gaat gewoon verder met steeds meer mensen die overstappen op 2560x1440 (4x meer dan 720p) en hoger. De zogenaamde "next-gen" consoles stappen eigenlijk in op een resolutie die de PC markt al aan het verteren is.

Maar goed, mijn punt is het volgende: Ik heb hier thuis zo'n doos liggen met allemaal oude componenten van vroegere PC's, voor het geval er een nieuw component ergens uitvalt bij mij of bij een bekende. Ik heb laatst uit pure verveling een oude PC samengesteld, gewoon om te kijken hoe dat tegenwoordig nog speelt. Ik kwam uit op een Intel Core 2 Duo E6700, een GeForce 8800GT en 2GB RAM op een of ander oud MSI (P965?) bordje. Allemaal componenten uit 2006 en dus 7(!) jaar oud. Gekoppeld via een DVI naar HDMI adapter aan m'n TV, output op 720p, audio met een 3,5mm aan de receiver en gamen maar. Ook nieuwere spellen liepen op de standaard instellingen gewoon goed, uitzondering (Arma 3, Witcher 2) daargelaten. Vooral games met goed doorontwikkelde engines (Source, Unreal) liepen als een zonnetje. Zodra je de resolutie ook maar opkrikte naar 1080p merkte je al dat het systeem moeite begon te krijgen. Zolang je 'm op 720p liet staan had je geen benul dat het een 7 jaar oud systeem was, buiten het enorme lawaai van de 8800GT dan...

Conclusie van het verhaal: Mensen moeten eens stoppen met het claimen dat je een PC elke 2 jaar moet updaten. Die mensen weten totaal niet waar ze het over hebben. Als je per se ten koste van alles alles op het hoogste van het hoogste kwaliteitsniveau wilt spelen dan doe je dat lekker, maar ga niet lopen verkondigen dat een PC na 2 jaar niks meer kan spelen, want dat is gewoonweg niet waar.

[Reactie gewijzigd door Persei84 op 23 september 2013 23:22]

@Persei84
wel je kan je 2 jaar oude >1400¤ pc nadien ook nog verkopen voor +-700¤ en een nieuwe 1400¤ pc aanschaffen.

Zo heb ik het in het verleden gedaan.

en de 700¤ die de koper voor mijn oude heeft betaald is nu (4jaar later) nog steeds tevreden met dit systeem.

Om het verder te vergelijken heb ik op dat moment voor zijn broer een redelijke pc samengesteld voor 900¤ alles nieuw maar performance gewijs was de 2 jaar oude pc nog net een tikkeltje beter dan de nieuwe.


enige beperking hierop is natuurlijk dat de hw natuurlijk al wel 2 jaar gewerkt heeft en mogelijk het sneller zal opgeven.


ondertussen ben ik ook wel gestopt met om de 2 jaar een nieuwe te kopen en heb ik nu na 4 jaar mijn videokaart geupgrade maar de rede hiervoor was niet de performance maar de nood aan een 3e scherm welke mijn oude videokaart nog niet aankon. (GTX280 of 285 weet het niet exact -> GTX760)


@artikel steam OS
leuk ik kijk ernaar uit maar ik hoop toch dat ze spoedig meer games kunnen porten naar linux/ developers warm maken om ze om te zetten.

al is het via wine dat het draait allemaal ok maar ik wil niet 95% van mijn game library kwijtspelen door van OS te veranderen...

(steam via wine draaien werkt maar ... niet makkelijk om het allemaal aan de praat te krijgen)
ik denk dat je daar wel een punt hebt, aan de andere kant wine is wine en behoorlijk open, dus als wine niet goed wil werken met x-game om welke redenen dan ook, kun je wine vragen om een patch maar je kunt ook de game-bouwer vragen om een patch... als ze dat laatste eens zouden doen zouden heel veel games veel gemakkelijker naar steam os te krijgen zijn dan nu het geval zeker als steamos van zichzelf behoorlijk behoudend blijft in de wine versies die ze uitrollen ...

waar mogelijk hebben native ports natuurlijk de voorkeur maar als het dan echt niet goed wil lukken zorg dan dat steam en de steam gui ook gewoon neetjes intergeren met wine en dat je dus waar mogelijk zorgt dat buggs op de meest efficiente manier worden geplet
Heb zelf een game-pc op een andere locatie staan.

Athlon 3800+ (single core dus) met 3870, 1GB ram en XP erop.

Ik kan meeste source/unreal spellen wel spelen, wel op low.
War Thunder/League of Legends/Sc2 draaien ook allemaal prima, en er zijn weinig indie games die je niet kunt spelen.

Die processor komt uit 2005 (ruim 8 jaar oud dus) en de GPU uit 2007 (bijna 6 jaar oud dus). Bovendien kan ik nog steeds Word/Browsen/Netflixjes en HD films kijken.

Prima ding dus voor plekken waar je af en toe een spelletje wil kunnen opstarten, maar je weinig komt.
knap ik heb hier een 2.3ghz athlonII x2 radion 4650 en 5gb pc6400 ram. dat ding speeld minecraft al niet eens vloeiend.

beperkende factor de cpu dat zelfde geld in redelijke mate ook voor een x aantal andere games. dus hoe jij met een x3800 afkunt geen idee. maar toch knap.

ik geef wel toe, met een beetje degelijke pc 700 a 800 euro moet je prima afkunnen. 3 tot 5 jaar geleden zou dat vermoedelijk een amd x3 of x4 zijn geweest dat je over de jaren af en toe eens wat onderdelen bijplaatst en/of vervangt lijkt me geen probleem, een ssd erbij, of een nieuwe vga kaart

in bovenstaande pc heeft ook een tijdje een x3 720 gezeten en toen draaide het ding aanzienlijk beter, alleen had ik die cpu elders nodig en moet het er nog steeds van komen om haar (deze pc is voor de vrouw) pc eens terug van een beter brein te voorzien evenals die al sinds tijden geplande ssd upgrade.
Minecraft werk dan ook alleen maar vlot dankzij je systeem en niet dankzij de performante java programmatie. of het aan Mojang , java of een combinatie van beide is laat ik even in het midden.
Vooral games met goed doorontwikkelde engines (Source, Unreal) liepen als een zonnetje.
Je videokaart is beduidend minder goed dan die van mij. Er zijn weinig CPU-heavy games, dus daar kom je een heel eind mee. Het gebrek aan een 2e core wordt wel steeds duidelijker, maar voorlopig kan ik nog genoeg indie games spelen (super meat boy, binding of isaac) en F2P games (War thunder en LoL dus)
Je kan de source idtech en unreal engine afschrijven die doen niks meer met de laaste API voor jaren. Die zijn net als consoles blijven steken op dx9 en de opengl tegenhanger. Die engine zijn niet effectief maar in die tijd lijven steken.
Daarom draai dat goed omdat het lichte games zijn. De engines zijn enkele pas laat geupdate naar moderne API. Maar IDtech5 dus niet is geen DX11 maar dan de opengl tegen hanger. Heft wel megatexture als unieke feature.

the witcher 2 is zoon moderne dx11 titel die moderne api aanhoud en ook moderne mainstream.
Het genre RpG maar ook sandbox games zoals stalker gaan meer voor moderne API.
Een arena shooter ligt de nadruk op snelle aktie en dan ga je niet voor al te zware eisen maar voor engine en game die hoge FPS op mainstream kan draaien en is de laaste API features niet zo van belang.

Dan heb je ook nog altijd de PC exclusives. Niet alleen consoles heeft ze.
Het zijn dan meer de onafhankelijke studios die nog hun game visie kunnen behouden wat beter bij PC past. Zonder dat een huge publisher ze naar consoles drijft en consolitus door het design eist.

De meeste licenceerbare engine is het beleid ook meer gericht op consoles.

Het is nu er nextgen in aantocht is dat gross van de engines nu pas nextgen API gaan ondersteunen.

Dev meten een beleid aan. De grote titels afhankelijk van grote sales volumes richten zich meer op grote lower mainstream voor maxemizing sales potentie.
Andere dev willen zich op game niveau onderscheiden en richten zich op upper mainstream met de nieuwste features.

Een goed voorbeeld daarvan is the witcher. Kleine studio gefocused eerst op een platform verre van triple A funding. Dus deze busness model past bij elkaar.
Arma3 een game gericht op kleinere doel groep. Dus niet op massmarket audience. Dus vergeet tier1 ambities zoals cod of tier2 bf3 het kan uiteraard niet met triple a funding want dan ga je voor. De massa. Maar je wilt een niche markt bedienen. Van de ontoegankelijkere milsim. Dus ook kleinere studio meer onafhankelijke. Kan zich richten op meer hardcore simulatie gamer.

PC exlusive zijn anders. Ze passen gewoon beter op dat platform. Zoals grote games met veel content beter bij Ps3 BR passen nintendo Wiimote genres en Wiiu controler als exclusive zwaar leunen op iets platform uniek.

Dan Ms maar ook sony studio moeten over nemen of omkopen om een exclusive te regelen zonder dat er een unieke feature van platform is.
Nu heeft xbox kinect dus die games vallen onder die eerste exclusives.
Exclusive waar ik wel begrip voor heb.

Maar Halo is goed geschikt voor crossplatform. gT serie ook.
Zeker waar, elke 2 jaar 150-250eur aan een videokaart spenderen zou voldoende moeten zijn (en dan is 2 jaar misschien nog snel).
Dat is eigenlijk wat ikzelf ook heb gedaan.
Begonnen op een P45-chipsetje met een Q9550 en een 6600GT.
Sinds ik die videokaart meenam, die na 1 jaar vervangen door een 8800GTX, daar heb ik denk ik wel 4-5 jaar mee gedaan. Nu een GTX460, dus dan zit je bijna aan "het max" van PCIexpress 2.0
Alles draait, veel op "high".

Top dat er een opensource OS komt, alsof je pc een console is. Ik hoop dat hier dan inderdaad ook op ingespeeld wordt en dat niet enkel de "populaire" titels compatible gaan zijn hiermee (dan kom je dus weer terug bij Exclusives > jammer)
Daarom denk ik ook wel dat het nog even duurt voordat er (in mijn ogen) voldoende titels zijn voor SteamOS.
Ik doe met een pc 10 jaar en vervang hem -inderdaad- alleen voor games. Verder zijn fps toch niet zonder muis te spelen?

Mooi initiatief van Valve. Ben benieuwd of het wat wordt, dan moet het aanbod ook wat uitbreiden.
is heel persoonlijk, ikzelf prefereer een controler voor fps games, ja een muis is veel sneller en acurater maar ik vind persoonlijk een controller veel relaxter
10 jaar is wel heel lang, zelfs voor mensen die niet veel van computer vereisen.

Dat was misschien mogelijk met een oud Apple PowerPC, want de evolutie is daar niet zo snel gegaan.

Maar ik kan me niet voorstellen, dat ik nu nog zou werken met een pentium 4, laat staan Pentium 3, Ook Athlon 64 is te weinig, Athlon 64 x2 is op het randje, net als Core 2 duo, maar die zijn nog geen 10 jaar oud.

Nee, PC hardware is na 10 jaar, zeer waarschijnlijk reeds vervangen.

Zie ook hoe snel de evolutie gaat met ARM-chips, gister was een Cortex-A9 nog highend, nu is het mid, of zelfs low-end
Jij slijt een 1200 euro PC in 2 jaar?

en een 400 euro PC gaat 1 jaar langer mee? Hoe werkt dat? Omdat de onderdelen goedkoper zijn, gaat die langer mee?
Nee omdat de eisen minder hoog zijn gaat die langer mee (vermoed ik).
Nee, omdat je een topnotch pc topnotch moet houden. Edaarentegen kan een ding om office en skype op te draaien kan makkelijk langer het zelfde blijven.
Ja, maar dan wordt het toch een beetje appels met peren vergelijken?

Je kan elke 2 jaar een nieuwe sport auto van een paar ton kopen of je koopt een fiat panda en doet daar 10 jaar mee. Overigens kan je nergens in Nederland met die sport auto op volle snelheid rijden.
Je vergeet dat de pc wereld momenteel bijna exclusief afhangt van de console wereld. Als je 3 jaar terug een investering hebt gedaan in een goede/performante game pc, dan zal je nu ook wel alles goed kunnen draaien. Er zullen hier en daar wel pc-exclusives zijn waar je het al wat moeilijker mee kan hebben.

De console hardware is dusdanig oud dat een port al zeer slecht moet zijn dat 't niet zou draaien op oudere pc hardware. Met de nieuwe generatie voor boeg, ga je mogelijk wel wat componenten moeten bijsturen, dan denk ik voornamelijk aan de grafische kaart.

Trouwens, een 400¤ laptop (en dat lijkt me echt het goedkoopste van al) ga je heus geen 3 jaar mee doen.
Persoonlijk zou ik alleen de videokaart vervangen en niet de gehele pc... Wanneer je een game laptop hebt wordt dat wat moeilijker.
Ik heb altijd gegamed op de PC, maar je wordt oud (...) en je wil geen gedoe meer.
Kijk, ik heb een PS3 en ik haat die controls: lang leve de muis.

Maar: ik heb geen gezeik als ik een spelletje wil spelen. Ik zet de PS3 gewoon aan en speel wat binnen de minuut.

Op de PC duurt dat veel langer, je moet de grafische kaart om de 2 jaar updaten(mijn macbook pro van 3500 euro heeft moeite met games van 5 jaar oud), de controls werken niet op je pc-gamepad. Je koopt een gamepad om lekker te vliegen in GTA San Andreas en je moet uren zoeken hoe dat ding nu eigenlijk gewoon kan werken. Dan is je config opeens kapot en je vind nooit meer de juiste instellingen.

Echt! ik ben professioneel met IT bezig, als ik 's avonds een spelletje wil spelen dan wil ik gewoon mijn spel aanzetten en spelen: zoals ik mijn TV aan zet.

Waarom wordt Windows gebruikt?
- om te MSNen
- om brieven in Word te typen
- om spelletjes die WIndows only zijn te spelen

MSN is dood en vervangen door facebook
Brieven kan je overal in typen.
En dit zorgt er voor dat spelletjes nog meer voet aan de grond krijgen in Linux.

Prima ontwikkeling dus en slim bekeken om er geen geld voor te vragen. Zij verdienen aan de verkoop van games en dit zal enkel meer games doen verkopen. Het opent de deuren voor kleinere hardwarebouwers om hun eigen PS / XBox systeem te maken!

[Reactie gewijzigd door ? ? op 23 september 2013 22:21]

Ik herken m'n eigen situatie hier helaas niet in. Ik heb hier een 360 en een PS3 staan, die beide eigenlijk sinds de exclusives uit zijn gespeeld weer netjes stof staan te happen. Ik had laatst weer eens zin in een potje MGS4. Ik doe PS3 aan, stop MGS4 BluRay in de drive, wil het spel starten: OS update benodigd. Ik denk, zo gedaan, ik wacht wel effe. Kwartier later was hij eindelijk klaar. Ik wil spel opnieuw starten, game update benodigd. Weer kwartier wachten. We zijn dus inmiddels een half uur verder totdat ik eindelijk het spel kan opstarten, alleen stond hij niet geïnstalleerd, en dus mocht ik weer een kwartier wachten.

Je snapt, na 45 minuten wachten had ik weinig zin meer in een 'potje' MGS4, tenzij het wel zou voldoen aan m'n enorme verwachtingen die ik in die 45 minuten mezelf had zitten aanpraten.

En toen kon ik spelen...

10 minuten volgehouden, PS3 uitgezet en enigszins gefrustreerd maar weer achter de PC gaan zitten. Ik snap best dat sommige mensen blijven vasthouden aan stereotypen maar het feit is en blijft dat de moderne consoles bijna net zoveel updates en installaties hebben waar je eerst doorheen moet ploegen als een PC. Natuurlijk is het allemaal nog nét even iets makkelijker, maar daar betaal je uiteindelijk ook voor.
Aparte controllers heb jij dan, die van mij is het moeilijkste de eerste stap namelijk de stekker in de usb poort steken, de tweede stap is dan de game starten en spelen.
Maar die PS3 gaat dan helemaal een probleem voor je worden, zodra je die 2 jaar hebt zal je de videokaart eruit moeten solderen en een nieuwe erin moeten solderen, want iedere 2 jaar updaten want je moet toch echt de hoogste kwaliteit hebben.

Ik snap niet echt waarom je een pc iedere 2 jaar een nieuwe videokaart wilt geven voor de hoogste kwaliteit en frames per second in games en dan ineens op 720p een PS3 gaat spelen...

Het tijdperk dat PC's ingewikkelder waren dan consoles is al jaren voorbij.
En als enige argument dat consoles beter zijn is een argument dat ze grafisch niet meekomen met de pc's?
(De console blijft grafisch net zo als bij de release en is tijdens release al een low-end pc videokaart tot net een mid-range terwijl de pc in het argument constant tot of the line moet blijven...)
Gaming laptops zijn altijd een grap geweest en gamen op een Macbook pro is ook niet de meest slimme keuze.

Het is wel waar dat consoles minder hoofdpijn is. Maar je zal moeten slikken dat slechte performance de standaard is voor vele console games. Framerates dips naar de 20 en met sommige games nog zelfs lager is niet ongekend.

Op de PC duurt een game opstarten helemaal niet langer. Je hoeft niet elke keer als je een spel wil starten je drivers up te graden, je controls opnieuw in te stellen. Je wordt niet gedwongen om te upgraden. Er komen nauwelijk veeleisende games uit. De meeste games draaien prima op oude hardware. Het is maar wat jij zelf wil.
Ja het krome is je neemt genoegen met low gfx gaming op console. Maar op PC moet je met de bigboyz mee. De massa PC gamer doet dat niet. Hun upgrade cycle is lang en spelen wel op lower settings.

Ik zou console niet vergelijken met high-end gamers.
Kan wel GT5 multi mon kan met Paar extra PS3.

High of ultra settings is ook geen vergelijking.

Die keuze heb je niet op console wat ze bieden en that it. En dan upscaling.

Kan met PC ook. Dan heb je genoeg aan low budged.

Als je nu een console like PC samen steld pak je AMD APU en klaar is kees.
Als de huidige nextgen wilt evenaren dan pak je de top AMD nextgen APU van 2014 en met 12GB sysmem en je bent ook bij. Of snelste AMD cpu van nu en midrange gkaart.

Maar wij PC gamers hebben over jaar of twee de optie om te migreren naar UHD gaming dan heb je titan power nodig dat dan met nextnextgen upper midrange is. En dan kan kiesen tussen nV en AMD perfarmance klasse kan kiezen.

Maar wil je cheap gamen dan blijf je met gtx580 op FHD door spelen.
(mijn macbook pro van 3500 euro heeft moeite met games van 5 jaar oud)
Naast de gewoonlijke Apple markup loopt de Macbook Pro ook al jaren achter. Dat maakt het kwalitatief geen slecht product, maar kwa performance verwacht ik dat je toen al voor ¤500 de onderdelen voor een gelijkwaardige desktop kon kopen - laat staan nu.

[Reactie gewijzigd door Mitsuko op 24 september 2013 08:28]

Ik heb nu grotendeels al mijn spellen via steam en nog nooit problemen gehad met installeren of updates. Vroeger had je idd gedoe met drivers en dergelijke maar dat is al lang verleden tijd.
Mensen kopen een console naast hun laptop/PC omdat je er zo zeker van bent dat je de komende 5 a 7 jaar je spelletjes kan blijven spelen zonder dat je meer geld hoeft uit te geven. Bij een PC moet je maar hopen dat hij over 3 jaar de nieuwere spelletjes kan draaien zonder te moeten upgraden.
Mensen kopen een console naast hun laptop/PC omdat je er zo zeker van bent dat je de komende 5 a 7 jaar je spelletjes kan blijven spelen zonder dat je meer geld hoeft uit te geven.
Dat dacht ik ook toen ik een XBox360 kocht in 2006. Maar heb tijdens de garantieperiode één RRoD gehad en dan nog eentje daarbuiten. Toen heb ik alsnog voor ¤250 een nieuwe gekocht omdat die eerste generatie Xbox'en ongelooflijk veel lawaai maakten en omdat die herstelling ¤70 ging kosten en ik dan een jaar later waarschijnlijk toch weer hetzelfde probleem ging hebben. Rekening Xbox 360 is dan ¤750 en geen ¤500 meer... Stel dat je niet zoals mij een nieuwe console kocht maar de oude herstelt, ben je ondertussen ook wel ¤570 of meer kwijt.

Ik heb in dezelfde periode mijn game-pc toch up to date gehouden (en een nieuw scherm gekocht) voor in totaal ongeveer ¤850 op die 7 jaar tijd (ik game niet met alle toeters en bellen, 1080p zonder AA en met instellingen meestal op high, bij consoles doe je ondertussen al veel grotere concessies). Qua hardware is de pc dus wel wat duurder, in mijn geval niet veel maar het verschil kan groter.

Alleen wordt het een heel ander verhaal als je de games bekijkt. Reken ik dan dat XBox-spellen vaak de helft duurder zijn dan pc-games, en dan ben ik nog conservatief want ik koop meestal niet bij release maar in aanbiedingen en sales (en pc games dalen fatsoenlijk in prijs terwijl men voor console games na een jaar nog steeds meer dan ¤40 vraagt). Had ik evenveel Xbox360 games gekocht als ik pc-games heb, dan was ik daar al 1000en euro's aan kwijt, terwijl ik voor pc de laatste jaren gemiddeld een stuk onder de ¤20 heb betaald voor pc-games... Kortom, voor een budgetgamer die veel games koopt is een console echt niet goedkoper. Ik heb de mijne alleen maar voor een klein aantal exclusives en zal die fout de volgende generatie niet meer maken.
Ik upgrade ook meer omdat het kan maar moet niet.
Crysis een op R600 gespeel zag er geweldig uit.
Farcry2 op 8600GT op fhd maar low setting nou zag er goed uit.

GT5 gt5p
Bf3 op PS3 wat een crap.

Tja ben ook pc gewent

8800gt is een gtx285 geworden. Nou daar kan je alles mee spelen ook wat er nu uit is. Maar ik game in luxe en is gtx580 geworden en R600 daarvoor al een 5870 niet omdat het zo nodig is eigenlijk helemaal niet.

Maar speel games liever in volle glorie.

Bij console is het fixed het is daar heb je die vrijheid niet.

Het is je blijft dan steken op een xt1800 of 7800 en die corridor game zien er goed uit. Maar sandbox games zijn het probleem.

Lean & mean os help wel maar compenseerd geen tera flops en GPU afhankelijke games speel OS een veel kleinere rol.
Inderdaad zeg, als je er zo naar kijkt: Ik heb ooit een tweedehands Xbox gekocht met rotcontroller. Stuf of 5 keer RROD gehad, 5 keer laten repareren. Daarna een Xbox slim gekocht, nog wat controllers, vergeet de Xbox Gold service niet en de spellen die allemaal gemiddeld 15 euro duurder zijn

150 Xbox (zonder garantie.. doh!)
100 Accessoires
200 4 jaar Xbox gold
200 reparaties Xbox a 40 euro per keer
250 nieuwe Xbox slim
150 Microsoft royalties voor 10 games

Totaal ongeveer 1000 Euro dus. Dure hobby
Hier krijg je alleen één ding voor terug: Schalende performance met je hardware.
Vind jij 30 fps lekker kijken? Wil je geen shaders, DoF, minder animaties, juist wel tesselation? Meer bloom?

Je kunt het allemaal zelf uitkiezen. Meer geld uitgeven is mooiere graphics, smooth performance, etc. etc. Ik noem maar een titel als Counterstrike, dat zou je nooit competetief kunnen spelen zonder 120hz monitor. Ja, dat brengt hogere kosten met zich mee, maar het maakt ook een hoger niveau competitie mogelijk.

En je hoeft Crysis 3 niet op z'n hoogst te spelen om er genot uit te halen. En ook de zware titel The Witcher 2 hoeft niet voluit om mooi te zijn.

Het is een persoonlijke keuze, maar voor mij is keyboard + muis en schaalbaarheid van het PC platform de meerprijs zeker waard.

Andere ding speelt ook nog mee; de PC is wél kosten-effectief: Een (relatief) zware PC heb ik toch al nodig. Die ¤800 ben ik toch al kwijt. Maar nu kan ik er voor ¤300 (minder dan een console) een videokaart aan toevoegen die ruim beter presteerd dan een console voor een lagere introductieprijs.

Veel mensen kiezen ervoor enkel een Tablet te gebruiken, ok, prima als ze Tablet + console kiezen. Ik kan daar niet mee uit de voeten dus heb ik enkel de PC. (en geen Tablet, wat zou ik er toch mee moeten doen...)
Euhm? Een 5 jaar oude pc kan nog prima een hedendaagse game aan.
Nogal oneerlijk standpunt: Nieuwe games komen uit en de computer moet dat op de hoogste settings doen, de PS3/4 en Xbox 360/One blijft op dezelfde settings.
Als je de settings gelijk houdt hoef je niet iedere maand een compleet nieuwe pc te kopen...

Anders betekent dat dat de Xbox One en PS4 nu ook maar 2 of 3 jaar meegaan en dat iedereen dan een PS4.2 en Xbox One.2 moet kopen?
(Aangezien de nieuwe consoles x86 zijn en een aangepaste pc zijn (AMD Jaguar).
Voor mij is de belangrijkste reden om een console te gebruiken dat ik gewoon een enigzins toonbaar kastje in de woonkamer wil hebben zonder weer een pc zelf te moeten bouwen met een specifiek kastje etc.
Volgens mij is een pc spel gemiddeld 20 euro goedkoper dan een console spel. De upgrade van een grafische kaart heb je er dus al na 10 spellen uit . Je kunt dus iedere 2 jaar upgraden (of minder). Plus dat je dan naar mooie graphics kijkt ipv 7 jaar lang op hetzelfde niveau blijft hangen. Daarnaast heb je ook nog eens betere besturing en meer mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 24 september 2013 09:10]

Ja, precies.. het prijs gat tussen werk PC en games PC is niet zo groot en je mist alleen wat exclusives. Ik heb het hele console gedoe vanuit dat perspectief nooit begrepen.

Back-On-Topic: Ben wel nieuwsgierig naar de distributie die Valve gebouwd heeft.
En natuurlijk zijn PC games vanwege licenties (meestal) stukken goedkoper dan op consoles, dat moet(hoor) je ook meerekenen met het totaalbedrag
Linux heeft geen Antivirus updates nodig
Keep on dreaming... Vooral niet doen en dan over een tijdje erachter komen dat je het beter wel had kunnen doen.
Weet jij hoeveel malware er (ongeveer) bestaat voor Linux? En de malware die er is richt beperkte schade aan vergeleken met andere platformen
je verwoord het perfect! Die zijn er BIJNA niet maar in de begin jaren van wnidows was er ook bijna niets en naar mate de populairiteit van een OS groter wordt gaan de criminelen zich daar op richten.

ik werk al meer dan 20 jaar de IT met Unix/Linux varianten en idd ik ben er pas 1x iets tegengekomen (1x te veel dus) maar lees alle vakbladen over security eens na en dan zal je zien dat voor de komende jaren het Mac OS en Linux varianten de grote doelwitten zullen zijn.

Dus niets doen is struisvogel politiek lijkt mij.

Zodra Valve/SteamOS echt popululair gaat worden en de huis tuin en keuken opa's ermee gaan werken is het een perfecte plek voor Malware en andere duistere zaken.
Zodra Valve/SteamOS echt popululair gaat worden en de huis tuin en keuken opa's ermee gaan werken is het een perfecte plek voor Malware en andere duistere zaken.
Ja, je weet namelijk zeker dat men betalingen doet via Steam, en dat er dus bv creditcard- of PayPal-info op de machine te vinden zal zijn.
Zodra Valve/SteamOS echt popululair gaat worden en de huis tuin en keuken opa's ermee gaan werken is het een perfecte plek voor Malware en andere duistere zaken.
Hangt eraf of het altijd automatisch en direct geupdatet wordt. Als SteamOS automatisch gepatcht wordt, is het voor een hacker veel gemakkelijker de (Linux?) router die door de ISP is verstrekt te kraken, die worden bijna nooit gepatcht.

Verstandig zou het zjin als de PC standaard de eigen router niet vertrouwt.

Afgezien daarvan, als u in 20 jaar tijd 1 'virus' voor Linux tegenkwam (en dat was er eentje die zichzelf niet kon verspreiden) - wat is het dan als men anti-virus op Linux installeert? "Efficient nuttig besteed geld" of "zakkenklopperij" van de anti-virusboeren?
[...]

.......

Afgezien daarvan, als u in 20 jaar tijd 1 'virus' voor Linux tegenkwam (en dat was er eentje die zichzelf niet kon verspreiden) - wat is het dan als men anti-virus op Linux installeert? "Efficient nuttig besteed geld" of "zakkenklopperij" van de anti-virusboeren?
Hij zegt u tegen mij ;-) Bedankt nu voel ik me oud hahaha

Op dit moment is het meer angst voor virussen dan dat ze er werkelijk zijn. Alleen moet men niet naief zijn en roepen dat Linux/unix/MacOS veilig is. Het is door mensen gemaakt dus kunnen er gaten in zitten.
Je wilt toch niet zeggen dat linux geen populair platform is?! Windows heeft vroeger bijna niks gedaan tegen virussen terwijl de meeste Linux distro's een redelijke beveiliging ertegen hebben

Edit: Deze reactie hoort op een andere plek, sorry ;-)

[Reactie gewijzigd door maartenvdezz op 24 september 2013 15:05]

Weet jij hoeveel rootkits er wel niet zijn voor Linux? Dat het weinig reguliere virussen (malware, spammers e.d.) aantrekt wegens het zeer beperkte aandeel op de desktop maakt het wegens het overgrote aandeel aan slecht gepatchte webserver aan gigabitverbindingen niet minder interessant om stapels rootkits voor Linux te blijven ontwikkelen. Run voor de lol eens 'chkrootkit' of 'rkhunter --checkall' op je Linuxbak voor een lijst waarop het momenteel nodig wordt geacht om te checken.
Kennisgeving valve:

1. SteamOS
2. SteamBox
3. Source 2.0
Dat was ooit zo, maar wat altijd voorspeld was, als meerdere mensen Linux of Apple gebruiken dan komen ook virussen.
Gelijk. Maar toch kan je ervoor zorgen dat virussen minder makkelijk opereren in een OS.
Dat is het enigszins al. Doordat bijv. iedere distributie spullen zelf compiled en dat met andere instellingen doen ziet de stack van applicatie X er op SuSE vaak anders uit dan op Red Hat.

Exact dezelfde exploit zal het daardoor vaak niet op allebei doen vanwege de andere stack layout.

Maar 100% veilig is het niet.

Dat gezegd hebbende, heb steeds minder vertrouwen in AV. Er komt steeds meer door heen... Ben bang dat het uiteindelijk allemaal naar signed code zal moeten (als in, als het niet met certificaat X ondertekend is mag het niet draaien). In het tempo waar in het momenteel gaat zal het binnen enkele jaren minder werk zijn om dat bij te houden dan achter de AV ellende aan te blijven lopen.
grapjas, dat er niet zo veel virussen/malware is voor linux heeft te maken met het feit dat linux nog steeds niet zo veel gebruikt wordt, maar bekijk de veiligheidslekkenlijsten maar eens, dan zie je dat linux minstens zo lek is als de huidige windows variant....
Persoonlijk aansprekend spelaanbod. Daarom.
Het gat is wel groot, aangezien je met een ps4 of xb1 met die ene investering jaren lang kan gamen. Een pc moet je altijd upgraden, of zijn er nog mensen die hun ¤1200 pc uit 2005 nog gebruiken voor te gamen? En waar de games er na verloop van tijd er beter uit gaan zien? Dacht uit niet! Pc vs console gaming is voor velen ook vaak een financiële beslissing.
Een pc moet je niet altijd upgraden. De enige persoon die je daartoe dwingt ben je al ongeveer 10 jaar zelf.

Daarbij betaal je voor console games stelselmatig ¤20 per game meer en dat is zonder rekening te houden met Steam sales.

[Reactie gewijzigd door Persei84 op 29 september 2013 16:36]

owjah? Veel succes met een pc uit 2005 als GTA 5 beschikbaar is. Dat je niet hoeft te upgraden is echt gelul.

En wat betreft de game kosten. De tweedehands markt is op de consoles extreem veel groter. Je kunt met gemak een leuke games collectie opbouwen die echt niet veel hoeft te kosten. Via marktplaats of ebay heb je voor 10 a 15 euro al games die nog in januari full price waren. Steam sales zijn ook oude games voor korting dus dat argument gaat gewoon niet op.

Sure nieuwe games zijn vaak iets duurder op de console maar met een beetje slim shoppen hoef je echt niet extreem veel duurder uit te zijn.
Maar wel duurder dus. Fijn dat we het daar over eens zijn.

Wat betreft GTA5, zodra hij voor de pc uit is zal ik je laten weten hoe het draait op een pc uit 2005. Ik heb (zoals ik ook in een andere reactie liet weten) veel oude meuk waar ik uit pure verveling vaak pc's van sleutel. Tot mijn verbazing draaien veel nieuwe spellen prima, zolang je maar niet boven de 720p komt. Nou komen de consoles dat ook niet met GTA5, dus wat betreft loopt het lekker gelijk.
Dat is eigenlijk best simpel, gemak en gezelligheid. Probeer maar samen met vrienden tegelijkertijd een game te spelen in dezelfde ruimte op hetzelfde scherm.

Ja je hebt zoiets als een lan party, maar dat is niet hetzelfde als samen Wii party spelen of coop een shooter op splitscreen. Dat is gewoon zo'n andere ervaring als je naast elkaar zit dan elk op een eigen schermpje via een microfoon naar elkaar te bleren.

Persoonlijk vind ik een console daarom veel socialer, je kan makkelijk in je eentje een game spelen en net zo gemakkelijk met meer spelers.

Wat betreft gemak, je doet hem aan en binnen een minuut kan je een game spelen, iets wat vrijwel niet te doen is op een PC omgeving van 400 euro.
Welke steen etc.?

Ik heb hier voor mannenavonden en verjaardagen een PC aan m'n TV hangen met 4 360 wireless controllers eraan. Gewoon een verzameling oude meuk in een SFF case. Games als FIFA draaien er prima op, alsmede alle Wii, N64, SNES, NES, PS2, PS1, en Sega consoles games. Dus als er niet 2v2 wordt gevoetbald dan spelen we/ze Super Smash Brothers of een van de vele andere oudere console games. Je weet wel, die backwards compatibilty die de next-gen consoles ook niet hebben.
Misschien omdat tussen de koop van beide producten een enorme tijdsverschil zit omdat mensen niet altijd 'gewoon 1000 euro' in een keer spenderen voor een luxe product.

Er zit heel wat maanden, soms jaren tussen de aankoop van zulke producten bij veel mensen, zo niet de meeste mensen.

OT: Ik volg dit het heel 'streaming gaming' gebeuren een tijdje al (sinds een product met een vage naam - ouie - ofzo) en ben reuzen beniewd hoe het gaat uitpakken. Gehoord dat ps3/xbox360 games al een tijd te streamen zijn via ouie gebeuren. Als dat met de next gen consoles ook kan en pc games dan heb je eigenlijk de ultieme gaming device (mits toetsenboard en keyboard ook available is).
Niet eerst 10 updates, antivirus dit, configuratie dit en dat en dan werk het spel, misschien..
Beeld van hem is natuurlijk totaal uit de tijd.. Sterker nog, de moderne next-gen consoles (PS4/Xbox1) lijken steeds meer op een PC met updates, always on en 'gedoe'.
Dat was ook mijn reden om toendertijd een PS3 aan te schaffen.
Zo daar kwam ik mooi van een koude kermis thuis met al die updates en bijzaken zeg.

Doe nu wat Persei84 hieronder zegt. 1x per 3-5 jaar 1200-1500 in een goeie gamebak investeren.
eindelijk by by windows 7 hello linux forever again :)
Nouja, zo hard zal het voorlopig niet gaan lopen, maar ik ben er wel voor om Win 8 / 8.1 en straks andere Metro-UI onzin te dumpen voor een volledig capabel of snel bootend Linux Systeem.

Voor productiviteit kan ik nog wel even bij Win 7 blijven. Even snel herbooten naar een Linux OS om te gamen is dan prima, mits basis functionaliteit erin zit.

Win 7 by day, Steam OS by night. Prima.

Niet dat ik voor werk nooit Linux nodig heb, maar ik kan helaas nog niet alles vervangen. Adobe weer als non-abbo pakket voor Linux? Graag! Maar zolang hiervoor geen alternatief is stap ik niet volledig over. Om over veel specialistischere software nog maar te zwijgen.
Win 7/8 in een VMware sessie doet het prima voor de office en dergelijke.

Mijn grote vraag bij dit SteamOS is hoe open wordt het. Is het een client die het verder best vind wat er draait, of zijn er allerlei ristricties aangebracht? Kan ik die SteamOS doos ook voor media/tv/muziek gebruiken of is het afgekaderd steam only?
zal wel meevallen
op een gegeven moment zijn er teveel platformen (wat nu aan het ontstaan is / reeds gebeurd is) en gaan een aantal publishers bewust platformen beginnen negeren: binnen een paar jaar zijn die ofwel de dieperik in of het game aanbod is zo marginaal dat er niemand naar kijkt

nu heeft Valve best wat geld, maar ik zou niet weten waarom ik Windows zou ruilen voor SteamOS
rebooten naar een ander OS om "geoptimaliseerd" te kunnen gamen is echt wel 20ste eeuw...
Ik heb er ook nietz zoon behoefte voor. Als je graag op high gamed heb je game rig met de cpu power en ram naast een degelijke gkaart. Die generieke breed toepasbare maar wat overhead hebben windows OS gewoon wegchewed op de achterground. Met alle andere meak als virusscanner.

Dat OS is meer voor beperkte cheap hardware net dat verschil in OS overhead terugnkrijgt en op lichte hardware toch wat kan gamen. Of zeer lagvrije lan koppeling met zware game rig kan managen. En erwerken.

Ik verwacht ook dat crusiale core componenten van deze stram features mogelijk in de kernel gecompileerd worden.
Ik zat al een tijdje te denken om een media PC aan mijn tv te gaan hangen, daarvoor is dat SteamOS wel goede gegadigde als besturingssysteem, als ik weet dat Steam er goed op werkt, weet ik dat ik bij mijn game library kan. En multimedia software installeren moet me ook nog wel lukken, ook al ben ik een linux n00b.
De meuk wordt makkelijk gescheiden van de goede producten, dat heb je nu ook al. De Wii U verkoopt niet goed omdat mensen het in vergelijking met de PS4 en Xbox One meuk vinden.
Deze OS heeft niets met consoles te maken , het is en blijft steam ,tot nu toe heeft steam nog steeds niet te maken met consoles , dus ik denk dat het ook geen invloed gaat hebben, nu als de steambox al zou uit zijn met deze OS dan geînstaleerd dan zou ik mischien nog kunnen overwegen om u gelijk te geven, aldus mijn conclusie :)
Ik denk niet dat de gamemarkt instort. Zo'n steambox is ook maar gewoon een pc. Of er nou linux of Windows op draait maakt mij vrij weinig uit. Dan maar twee OS op mijn pc ;)

Natuurlijk zullen er heel wat fabrikanten proberen zo'n steambox te bouwen en er zullen ook wel wat mensen zo'n ding kopen... Maargoed, de consolegamers willen een console omdat ze dan lekker op de bank voor de tv kunnen zitten. Pc gamers willen achter de pc zodat ze mooie plaatjes hebben en een preciezere besturing.

Kortom, ik denk niet dat er veel verandert, de werelden zijn te verschillend.
[...] Stel je hebt een 119cm led tv, en je zit er met 30-50cm vanaf dan ziet het niet uit.. Maar neem je een normale kijkafstand dan valt het reuze mee het verschil qua kwaliteit...[...] , maar kennelijk word hier extreem overdreven dat de pc ohzo betere graphics heeft, in vergelijking loopt de pc juist zeer ver achter op grafische gebied. [...]
Dat ligt natuurlijk heel erg aan het spel. Bij veel spellen zie je ook weinig verschil puur omdat het goedkope console ports zijn. Bij andere spellen zie je het stukken beter. De betere kwaliteit zit hem ook niet in heel veel meer pixels (al is dat bijv. bij first person shooters wel degelijk hoger op de PC), maar in de kleine details. Dingen die je in snelle scenes vrijwel niet opvallen, zoals betere reflecties, schaduwen die ineens wel kloppen, lichtkleuren die fatsoenlijk mengen, huid dat wordt gerenderd met betere shaders (bijv. met subsurface scattering), transparency dat beter word afgehandeld. Tenzij je een side by side comparison doet zal je denk ik ook niet echt verschil zien bij veel games afgezien van bijv. de resolutie of de framerate, maar gevoelsmatig merk je het wel degelijk hoor.
Het beste wat je overigens kan doen is een xbox360/ps3 only game vergelijken met een pc only game. Dan kan je goed zien wat de hardware echt aan kan, want de high-end PC wordt momenteel echt wel tegengehouden door de consoles. Iets wat met de volgende generatie waarschijnlijk pas weer na een jaar of 3 zal gebeuren.
Dan stel ik voor dat je er toch even wat beter naar kijkt. Persoonlijk vind ik battlefield er veel beter uit zien op de PC. Dingen zoals Shading, ambient lightning, postprocessing, textures en animaties zijn echt tig keer beter. Als je alleen naar je wapen kijkt dan is er inderdaad weinig verschil, maar als je naar de speelwereld kijkt dan zie je pas hoeveel verschil er is.

Zet alle settings maar eens op z'n allerlaagst en stel de resolutie in op 720p. Vervolgens bestudeer je een groepje objecten. Daarna zet je alle instellingen weer op z'n allerhoogst en kijk je naar precies hetzelfde groepje objecten. Dan zul je zien dat er wel degelijk heel veel verschil is.

Midden in een gamesessie merk je er inderdaad niet heel veel van, omdat de meest in het oog springende effecten redelijk gelijk aan elkaar zijn, maar als je naar details kijkt dan zie je veel meer.

Hieronder nog eventjes een illustratie ter ondersteuning:
http://www.gamepur.com/fi...ta_pc_vs_ps3_screen_1.jpg

edit: wijziging link. duidelijker plaatje

[Reactie gewijzigd door Rickkamminga op 24 september 2013 16:49]

Zolang het geen fork word van linux die te ver van de basis zal afwijken kan ik dit initiatief alleen maar toejuichen. Men mag de steamclient op Win, Mac, Linux niet verwaarlozen ten voordele van SteamOS en later mogelijk de steambox. Het uitbrengen van een eigen OS kan natuurlijk alleen maar een boost betekenen voor Linux gaming en hopelijk kan ook de Mac daar van mee profiteren zodat in de toekomst niemand achter blijft.
Ik mag aannemen dat dit geen fork is van Linux (als kernel), maar gewoon een distro van GNU/Linux.
Het logo doet me erg denken aan Elementairy OS. Maar ik kan me vergissten.

edit
@Sakete: Ik bedoel de tekst en niet het icoontje van Steam :P

[Reactie gewijzigd door Eloy op 23 september 2013 19:37]

Zou het niet een Ubuntu afgeleide worden, gezien ze daar ook de client op hebben nu?
Eerder een Debian afgeleide, net als Ubuntu, om dat ze de 'vriendelijke' stukjes uit ubuntu niet perse nodig hebben als ze die zelf al gaan implementeren.

Daarnaast is het natuurlijk niet heel prettig als je userbase met een OS zit waarvan er binnen een release allemaal verschillende semi-stable kernels gebruikt worden. Dan liever een Debian-achtige systeem release, met een rolling-release Steam frontend.
Of nog beter: een Linux from Scratch release, met dpkg en apt-get+alle dependencies, lekker clean!
Ja, maar dan mis je dus wel beter-dan-enterprise-releases van Debian he...
OMG! Ubuntu! Weet uit bronnen te hebben vernomen dat SteamOS is gebasseerd op Ubuntu 12.04 LTS. Ze kunnen trouwens, wat bijvoorbeeld ook Mint doet, gewoon alle toevoegingen die Steam niet nodig heeft gewoon uit de distro slopen. ;)
Ubuntu 12.04 LTS; prima, maar in de toekomst?

Ubuntu smijt Xorg eruit, en Wayland wilden ze eerst wel maar nu toch weer niet, ze gaan nu Mir standaard erin zetten vanaf oktober - en vanaf 14.04LTS alleen nog maar Mir.

En wat is de grap: Proprietary drivers van NVida en AMD kunnen weer niet met Mir overweg, dus moeten die PC's terugvallen op XServer.

Verre van ideaal, dan moeten gamers dus of XServer gebruiken of de 'open' drivers gebruiken - zoals Nouveau - maar die zijn weer minder geschikt voor spelletjes.

Als ik Steam was wilde ik - tenzij ik nauw met ze samenwerkte - niet afhankelijk zijn van Canonical's Mir en Unity. Onafhankelijkheid van Microsoft is net de hele reden van SteamOS, Microsof inwisselen voor Canonical heeft totaal geen zin.

Als meneer Gable zegt "open source is de toekomst", bedoelt hij vast niet projecten die gesloten worden 'gestuurd' / ontwikkeld en waarvan dan later misschien de broncode "gedumpt" wordt als OS.

Om een lang verhaal kort te maken: Ik ga ervanuit dat SteamOS binnen twee jaar niet meer op de "nieuwste" Ubuntu gebaseerd is.
Het is de verwachting dat wanneer Ubuntu 14.04 uit is AMD en Nvidia Mir ondersteunen in hun gesloten drivers. Voor de volgende Ubuntu release is er nog een X server fallback.

Maar dat maakt op zich niks uit voor SteamOS.. als Valve wil, slopen ze Mir eruit en zetten ze X.org er weer in (yey voor open source!)
enkele core ontwikkelaars van ubuntu en de kernel zijn paar weken bij valve over de vloer geweest. geloof me; wordt een ubuntu.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 23 september 2013 21:09]

Heb je daar een bron van? Dat zou echt handig zijn! Heb er zelf niets van gehoord, maar dat wil niets zeggen natuurlijk!
Hij zegt dat hij het denkt, zeker weten doet 'ie het niet. Ik ga eerder voor een Ubuntu en dus Debian afgeleid systeem omdat dat makkelijker is voor Valve met de ondersteuning voor SteamOS en Ubuntu.
Het spijt me, maar ik lees toch nergens in himlims_ z'n reactie dat hij het denkt. Hij zegt het als een feit.
Elementairy OS is een afgeleide van Ubuntu. :P
En dus van Debian.
En Debian is de moeder van de beste distro's in Linux land. (Persoonlijke mening, gebruik debian graag op ARM processoren)
Dat logo wordt al sinds jaar en dag gebruikt door Steam/Valve.
Op dit moment zal het vermoedelijk een afgeleide van ubuntu zijn aangezien dat het target platform voor steam was, ik schreef dan ook dat ik hoop dat het nooit een fork zal worden die zich afsplitst van Linux (bijvoorbeeld om eigen code te kunnen toevoegen ivm prestaties of DRM).
Men mag de steamclient op Win, Mac, Linux niet verwaarlozen ten voordele van SteamOS en later mogelijk de steambox
dat ze eerst maar eens de games afmaken/uitbrengen die ze al jaren beloven ipv met dit soort tierlantijntjes bezig te houden, want al de ontwikkelkosten die hier in steken zijn niet aan hun core-business, nml games maken, besteed.
Games maken is al heel lang niet meer Valve's core business, helaas.

Ze verdienen ondertussen veel meer met Steam dan ze ooit kunnen verdienen met het maken van games...
hoezo? half life, team fortress, counter strike global offensive, portal, dat zombie spel en ga zo maar door...

Ik denk dat ondanks het feit dat steam hun grootste inkomsten is, ook games maken nog steeds tot hun core business behoort.
Volgens mij is de enige recente uit de VALVe stal DOTA2. CS:GO wordt door een andere studio gemaakt.

Maar VALVe werkt nog altijd hard aan hun games getuigen de vaak wekelijkse updates die er nog steeds voor uitkomen, tot aan het HL1 platform aan toe.

Liever long-time support op de games, dan de ene na de andere random titel uit te brengen.

En gezien wat geleakte info links en rechts over "Source2" (of dat dan een nieuwe engine is of een uitbouw van Source laat ik even in het midden) mag men verwachten dat we in de toekomst gewoon weer een paar mooie titels mogen verwachten.
Ok komt ie: Waar blijft HL3? :P
Je noemt nu al games waarvan het echte bouwen allang gedaan is, en waarbij nu service wordt geleverd. Dat is dan ook die core business, het leveren van services, zoals bij TF2.
Valve maakt al vrij lang geen games meer, ze zijn er nu meer als verkoper. Er worden wel games naar Linhx voor dit systeem geport door Valve.
[...]

dat ze eerst maar eens de games afmaken/uitbrengen die ze al jaren beloven ipv met dit soort tierlantijntjes bezig te houden, want al de ontwikkelkosten die hier in steken zijn niet aan hun core-business, nml games maken, besteed.
Je snapt dat Valve voor SteamOS gewoon een ander team inzet dan voor Halflife 3? Of snap jij echt niet hoe bedrijven werken?
Inderdaad, ik denk dat dit een zeer mooie manier is om te proberen meer gameontwikkelaars native in Linux dingen te gaan laten maken of tenminste de GPU-chipbakkers te bewegen nog betere drivers te schrijven. Goede ervaringen kunnen dan vrij gemakkelijk overgenomen worden in andere distributies, waardoor stukje bij beetje het landschap wel eens op een mooie manier kan veranderen. Goede ontwikkeling!
Ik hoop dat ze Linux gepakt hebben, en alles aangepakt, verwijderd en aangepast hebben om het optimaal te laten presteren voor games. Niemand zit te wachten op de 'zoveelste' Linux distro ... die zijn er al genoeg. Liever 1 die tot op het bot geoptimaliseerd is voor games en daardoor eventueel andere zaken minder goed of helemaal niet kan. Iedere kloktik die bespaard kan worden is voor games mooi meegenomen ... dat is o.a. 1 van de redennen waarom consoles met zoveel mindere hardware mooiere games kan uitspugen.
leuk om te zien dat steam nu een linuxbased OS gaat uitbrengen,
ik had t 3 dagen geleden al voorspeld trouwes 8)7 http://i.imgur.com/AU0bFKj.png
Dat van PS4 vind ik beetje ver gegrepen. Denk niet dat Valve samen gaat werken met een andere console ontwikkelaar als ze zelf een console gaan uitbrengen.
Ik vind 'm ook wat vergezocht (was er in elk geval nooit zelf opgekomen). Het is ook wat onlogisch op het eerste gezicht, want als de PS4 Steam games gaat spelen, wat levert het dan op voor Valve en de Steambox?

Daarentegen, als je er wat langer over nadenkt is het nog niet eens zo heel gek. Het hoeft namelijk helemaal niet zo gunstig te zijn voor de Steambox om toch gunstig te zijn voor Steam in het algemeen (en dus voor Valve). Uiteindelijk zijn de consoles niet de melkkoeien (in tegendeel zelfs); het zijn de games die het geld op moeten brengen. Als Valve meer spelen kan verkopen via Steam door ze speelbaar te maken op PS4, dan waarom niet? En als er dan wat mooie multiplayer of andere cross-gaming mogelijkheden zijn tussen PS4 en Steambox is het alleen maar gunstig voor beiden; Sony breidt zo het game-aanbod voor PS4 uit, Valve verkoopt meer spellen, en zowel PS4 als Steambox worden zo een aantrekkelijkere console om te kopen voor mensen die de andere console al hebben.

Kijk ook maar naar de streaming functie die Valve vandaag aangekondigd heeft, en wat mij betreft een killer feature is voor Steam nu. Dit is iets wat Microsoft al jaren geleden had kunnen aanbieden (stream je Windows-spellen naar Xbox), maar wat ze nooit gedaan hebben, waarschijnlijk omdat dat zou concurreren met hun eigen spelaanbod voor de Xbox waar ze veel meer aan verdienen. Voor Valve is dat echter geen bezwaar, voor hen maakt het niet uit op welk platform een spel gespeeld wordt, zolang het maar wordt aangeschaft via Steam.

...

Helaas moet ik met een nuchtere blik nog steeds toegeven dat de voorspelling van een Steambox+PS4 link erg onwaarschijnlijk is, aangezien het inderdaad een pact tussen potentiële concurrenten zou betreffen. Maar helemaal onlogisch is het ook niet, en beiden hebben er ook belang bij om een gezamenlijk voordeel te pakken tegenover de Xbox, dus ik zou het niet eens uitsluiten...
Je herinnert je toch Portal 2 op PS3, daar had je dan ook een soort van Steam op de PS3
Ik denk dat de 3e "O+O" een game sharing feature gaat worden.
die feature is al geannounced, zowel voor de steam OS aankondiging als in de aankondiging zelf
Schitterend initiatief om Steam naar de woonkamer te brengen :D Enige dat me dwars zit zijn de kwaliteitseisen: zoals ik het nu lees kan iedere fabrikant het downloaden en leveren op zijn hardware. Dan ben ik al snel bang dat er bijvoorbeeld Chinese versies de markt op stromen die een lage bouwkwaliteit of gedateerde specificaties, waardoor het OS een slechte naam krijgt en het niet aan populariteit kan winnen.

Maar laten we hopen dat ik er naast zit :)
Inderdaad, als er Vista praktijken gaan komen waarbij fabrikanten niet nadenken over wat het OS en programma's die erop draaien nodig hebben dan gaat het fout. Ik ben vooral bang dat ze gaan adverteren met "met ondersteuning voor [lijst met games die op Linux draaien]" en dan hardware gaan leveren die dat nooit kan draaien.
Gezien je zelf de hardware bepaald blijven game eisen bestaan en zul je zelf als gamer consument nagaan of je aan de game die je wilt spelen voldoet.
Iemand die aardig al wat triple A titels speeld heeft meestal al wat degelijks voor gamen.
Degen die voor dubbeltje op een rij moet zitten zal wat problemen ondervinden met zijn budged bak. Maar dat heb je nu ook met budged game PC.
Als de 3e niets met hl3 te maken heeft dan is bij mij alle hoop verloren. Dit is hun kans om iedereen over te halen naar steamOs. Ik zou gewoon een dualboot maken voor mijn games. Half-life3 als primeur op dat Os, en iedereen gaat over...

Want naast een Os en een steambox...wat wil je nog meer? een dikke vette game natuurlijk!

fingers crossed.

---

Zat nog zo te denken, de eerste aankondiging was het Os, het rondje. Tweede is een rondje en een vierkantje / box. Dus SteamOs op een SteamBox, laatste zijn twee rondjes... Dat kan ook betekenen dat ze er een draagbaar iets bij doen zoals bijvoorbeeld een bril alla occulus rift. Ik hoop alleen stiekem op HL3.

[Reactie gewijzigd door maradesign op 23 september 2013 20:49]

Als de 3e niets met HL3 te maken heeft dan hebben ze het bij Valve niet goed begrepen. Sinds de aankondiging van de aankondigingen werd er vrijwel direct gespeculeerd over HL3, want dat wil iedereen, meer dan dat ze een SteamOS en SteamBox willen. HL3 niet aankondigen betekent grofweg dat je blind bent voor de jarenlange wens van een groot deel van je fanbase.

But then again, we hebben het hier over Valve :+ Die doen toch waar ze zelf zin in hebben en zien wel hoe, wat en wanneer ze een en ander aankondigen/uitbrengen.
Zo werkt het voor mij, en ik denk dat ik, niet de enige ben

Steamos: ok leuk idee, jammer dat het ubuntu based is
Steambox: ja geinig
Halflife 3 of hl2 episode 3 als exclusive op bovengenoemde : ik trek direct mijn creditcard en koop een steambox.
M'n creditcard, hell ik verkoop m'n nier ervoor, beide als het moet!

Sowieso,
SteamOS -> Komt er
SteamBox -> Zeker ook
Half-Life 3 -> Maakt niet uit hoe maar die komt er en daarna ben ik een paar dagen vrij.

Sowieso ben ik altijd al fan geweest van Valve, niet alleen vanwege hun games, maar ook vanwege hun policy en Gabe.
Aangezien ze zelf kunnen doen wat ze willen doen ze dat ook, en dat levert kwaliteitsproducten op.
Ik heb het ook bij steam nog nooit gemerkt bij een AAA launch dat de steam-servers op hun bek gingen.

Hoewel dit bij HL3 wel gaat gebeuren ben ik bang :P
Waar lees je dat het ubuntu based is? Linux != ubuntu.

Also, ze zeggen met Linux een flinke perfomance boost te behalen.

Also, wat spreekt je niet aan van de steambox?
Zou het een Ubuntu fork zijn?

Afgelopen week nog een kleine Linux HTPC in elkaar gezet met een Atom en Geforce 610M. Voor "simpele" spellen zoals FTL is dat goed te doen. Maar de wat zwaardere PC spellen trekt'ie toch echt niet. Maar als ik die zou kunnen streamen van m'n Windows machine zou het heel mooi kunnen zijn. Input lag zou over een 1Gbit/s niet zo enorm moeten zijn.

Van mijn 380 Steam games zijn er 85 met een native Linux versie (veel dankzij Humble Bundle).

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 23 september 2013 19:30]

Ergens veronderstel ik ook dat het een Ubuntu fork zal zijn. Omdat Steam voor Linux ook vooral op Ubuntu gericht was. Als ze Steam dan doorontwikkelen om goed met SteamOS samen te werken, hebben ze Ubuntu (toch nog altijd de grootste distro die er is) ook onmiddellijk mee.
Ondertussen trouwens al 184.
Valve is gigantisch op weg om te doen wat voor mijn weten nog niemand heeft aangedurfd, de linuxmarkt volledig open te breken.

En ik kan dit alleen maar toejuichen _O_
Google heeft ook Android uitgebracht terwijl er al duizenden Iphone apps en miljoen Iphones waren, je moet toch ergens beginnen. Bijna 200 games in ongeveer een half jaar is trouwens niet slecht, dat zou Nintendo wel willen met de Wii U.
Ik vind het toch een best aardig begin. Wat verwacht je dan, dat van het ene moment op het andere elke game die de laatste tien of twintig jaar is uitgekomen, van Indiana Jones and the Fate of Atlantis tot binnenkort Assassin's Creed 4, voor Linux verschijnt?
Want jij verwacht dat er massa's games komen op Linux als er geen gunstig ecosysteem wordt gecreëerd? Laat eeret dat gunstige ecosysteem maar komen, dan volgen de games wel. Je ziet nu al meer Linux games van hoge kwaliteit dan ik 1 of 2 jaar geleden van had kunnen dromen. En dat gaat nu het kip-ei verhaal "er zijn geen games voor Linux dus geen gamers; er zijn geen gamers op Linux dus komen er geen games" is doorbroken alleen maar beter worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True