Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties

Valve heeft woensdag het Steam Machines-testprogramma aangekondigd. Het bedrijf heeft een niet nader gespecificeerd prototype gebouwd die het door een selecte groep wil laten testen. Steam-gebruikers kunnen zich tot 25 oktober inschrijven voor de bètatest.

Steam-LogoOm het Steam-platform naar de huiskamer te brengen zegt Valve zich niet te willen focussen op één 'console', maar het wil begin volgend jaar via zijn partners meerdere SteamOS-machines op de markt brengen. Daarnaast heeft Valve een eigen 'high performance' prototype gebouwd. Het bedrijf wil deze configuratie eerst uitgebreid laten testen om zo nog aanpassingen door te kunnen voeren. Details over de configuratie belooft Valve binnenkort bekend te gaan maken.

Valve wil driehonderd van zijn prototypes weggeven om deze te laten testen. Daarvoor kunnen Steam-gebruikers zich inschrijven, al moet de gebruiker wel eerst een spel spelen met een gamepad in de Big Picture-modus van Steam, een profiel aanmaken en minimaal tien Steam-friend hebben. De inschrijving sluit op 25 oktober. De driehonderd bètatesters zouden nog dit jaar de testhardware in bezit krijgen, waarna zij worden aangemoedigd om hun bevindingen zo breed mogelijk online te delen.

Op basis van de feedback tijdens de bètatest zegt Valve zijn 'Steam Box' en SteamOS verder te willen verbeteren. Vanaf 2014 moeten er uiteindelijk meerdere SteamOS-consoles met verschillende prestatieniveaus en prijsstellingen op de markt komen die allen geoptimaliseerd zijn voor gaming in de huiskamer.

Valve kondigde maandag al SteamOS aan, een Linux-besturingssysteem waarbinnen de Steam-client is geïntegreerd. Veel Steam-liefhebbers hopen dat Valve vrijdag bij de laatste bekendmaking rondom de toekomstplannen van Steam dat er nieuwe titels worden aangekondigd. Met name Half Life 3 wordt vaak genoemd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

Ik kan er toch niet enthousiast van worden. Wat voor games kan je erop spelen? Tja, wat er nu is voor Steam op Linux is niet iets waar mensen consoles voor kopen. Kerbal Space Program is leuk, maar die gaat natuurlijk niet werken met een controller.

Exclusives zullen er ook wel niet in zitten, want dan stoten ze hun huidige gebruikers voor hun hoofd en momenteel accepteerd Valve ook geen Mac en Linux exclusives op Steam.

Als de hardware een beetje leuk is en het een leuke prijs heeft dan kan het misschien nog wel wat worden, maar dat hebben ze dan weer niet aangekondigt.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 september 2013 19:22]

Recht uit de Q&A:

"What games will be available during the beta?
- The nearly 3,000 games on Steam. Hundreds already running natively on the SteamOS, with more to come. The rest will work seamlessly via in-home streaming."


Daarbij kan je het gratis te downloaden SteamOS op elke PC installeren.
http://store.steampowered.com/livingroom/SteamOS/
Ik vind dit nu echt weer zo'n non ontwikkeling. Steam wil dus dat wij een console gaan kopen die feitelijk gewoon een PC is draaiende op een aangepaste Linux distro om games te draaien die je al op de zelfde hardware kunt spelen als je normale pc waar je gewoon Windows op draait EN ook nog eens gewoon op kunt werken? Sorry maar waarom zou ik twee computers gaan kopen als eentje al voldoende is?

Verder daar op in hakend waarom zou je een Linux console gaan kopen om dan op je dure game pc een game te gaan streamen naar je Linux console? Ben ik nu de enige die dit echt totaal nutteloos vind? games die je achter een pc met toetsenbord en muis speelt spelen meestal niet lekker achter een TV waar je op een vreemde en vaak oncomfortabele manier met je muis en toetsenbord moet gaan zitten. 90% van de shooters op de huidige consoles hebben aanpassingen in de game zitten om ze beter met een controller te kunnen spelen zitten deze functies ook in de gestreamde versie's? Ik gok van niet en gok dan ook dat 90% van deze gestreamde games amper speelbaar zijn.

Dus TLDR:
  • Nieuwe PC kopen die gerelabled is als een Linux Steam console waar je minder op kan dan een normale Windows pc ( voor normaal mainstream gebruik)
  • Windows games spelen op je TV via je normale dure computer zonder het gemak van een goede port naar controller.
  • Alleen leuk voor Linux enthousiasten maar niets voor de mainstream markt.
Voordat mensen gaan zeggen de nieuwe Xbox / playstation is ook gewoon een pc.
Ja maar die dingen zijn niet zo duur als een mid range / high end game console die je nodig zult hebben in het geval van de Valve Linux console. (aangezien zij niet kunnen optimaliseren voor direct acces tot alle hardware zoals bij normale consoles.)

[Reactie gewijzigd door Shunt op 25 september 2013 20:46]

SteamOS is open source dus ook dat kunnen ze heus wel optimaliseren. En dat optimaliseren wat PS4 en Xbone doen zal ook wel meevallen, die apparaten zijn allang geen consoles meer en moeten tegenwoordig alles kunnen wat een PC ook kan. Het zijn hele entertainment centers geworden.

Maar het zal idd vallen of staan bij het aantal titels dat voor SteamOS (en dus voor Linux) uit zullen komen en de prijs van de Steambox.
maar dan vergeet je dat alle PS4 en X1 consoles identiek zijn: een ontwikkelaar kan dus perfect de grenzen opzoeken van de machine (zoals bv GTA5) wat bij een steambox nooit gaat lukken
tenzij Valve beslist dat steambox alleen werkt met bv nVidia of AMD (niet en dus)
als er dan straks een nieuwe generatie uitkomt moet er geoptimaliseerd worden voor een tweede console

feels familiar? inderdaad: in de jaren '90 hebben de ontwikkerlaars in een mum van tijd Direct3D gekozen en Glide (dat enkel op 3Dfx werkte) buitengegooid
optimaliseren voor meerdere systemen kost immers VEEL geld
ik zie er dan ook veel bedenkelijk kijken: games ontwikkelen voor PS3, X360, PS4, X1, WindowsPC én SteamOS... denk het niet
(tenzij Valve de kosten op zich neemt, wat ze waarschijnlijk gaan moeten doen willen ze het project van de grond krijgen)
Er zijn ook nog genres anders dan shooters he? Maar zelfs bij shooters is het niet zo dat ze allemaal niet met een controller te spelen zijn. Ik zou er geen battlefield mee gaan spelen inderdaad, maar borderlands 2 gaat uitstekend en rage werkte naar mijn idee zelfs beter met controller dan met muis/keyboard.
Verder heb je tegenwoordig HEEL veel games die uitstekend werken met de xbox controller (eigenlijk is het enige verschil als je met de controller op de bank de game zit te spelen dat de graphics te mooi zijn voor een 360). Games als de batman serie, assassin's creed, darksiders, overlord, trine... om maar eens een greep te nemen... ik moet er niet aan denken dat soort games nog met een muis/keyboard te moeten spelen.
En die games die je wel nog met muis en keyboard wil spelen, nou dan doe je dat toch? niemand dwingt je om alleen de controller te gebruiken.
En hoe is een Steambox anders dan bijvoorbeeld een Xbox? Dat is ook hardware op aangepaste software. Vooral de komende generatie consoles begint steeds meer op een PC te lijken
Heel simpel Xbox / PS4 is een platform dat 100% vast ligt qua hardware. Hier kan extreem voor geoptimaliseerd worden. Iets wat gewoonweg niet kan op een PC platform (zoals Valve het nu aan geeft kan je het os op een hoop verschillende hardware draaien) De CPU's / APU van de consoles zijn heel erg getweakte pc hardware wil je gelijke prestaties op een platform als steam OS zul je een stuk dieper in je buidel moeten tasten om dat neer te zetten.

Verder heb je kosten. Een Xbox one gaat 500 euro kosten en maakt "net" winst puur op hardware ontwikkel kosten niet mee gerekend. De PS4 maakt verlies op de hardware met 400 euro. Wil je iets neer zetten dat hier meer concurreert qua prestaties zul je op zijn minst een high/mid end computer uit 2013 moeten neer zetten is toch al snel 800 euro. (of een deal met ATI sluiten voor een vergelijkbaar platform als de consoles.)
Volgens mij was het de bedoeling van Valve (toen ze dit project een jaar(?) terug aankondigden) dat ze fragmentatie binnen de pc hardwaremarkt tegen willen gaan. Dit is denk ik voor pc-game developers een grote kostenpost? Vooral qua QA/ontwikkelen, je game moet immers op alle hardwarecombinaties goed kunnen draaien.

Door nu een SteamBox uit te brengen (en dat ze daar verschillende versies van maken is prima, zo kan iedereen binnen zijn budget blijven) met vastgestelde hardware, kunnen developers zeggen: "Wij ontwikkelen (optimaliseren) voor de Steambox, zodat onze game de beste performance/grafische kracht uit die hardware kan trekken". & "Als je zelf je hardware samen wilt stellen, prima, maar wij kunnen niet garanderen dat alles lekker loopt!".

Als consument heb je dan de garantie dat:
A: je game vlekkeloos draait met de hoogst mogelijk grafische prestatie op jouw SteamBox (zoals gezegd afhankelijk van de box die je dan koopt).
B: je een x aantal jaren altijd dezelfde minimale prestatie krijgt (en wil je meer/beter, dan moet je tussentijds upgraden).

E.e.a. zal echter m.i. alleen kunnen als:

- Developers hiermee in zee willen gaan.
- de waarde van x in punt B hierboven groot genoeg is.

[Reactie gewijzigd door DeerDitch op 26 september 2013 16:08]

Maar alle blockbuster games draaien niet op SteamOs, dus je geeft geld uit aan hardware die niet alle games draait. Misschien dat toekomstige games Linux geschikt worden maar voorlopig zal je voor je windows games een windows-gamepc moeten hebben.

Ik vind het nogal dubbelop, 2 apparaten met brute kracht om games mooi af te spelen.
Bwah, ik weet niet. Er wordt steeds meer mogelijk in dit gebied en er zijn genoeg mensen die wel willen gamen op hun TV, maar niet een mega PC kast willen hebben staan in de woonkamer. Streamen is dan ideaal. Daarnaast zal de steambox dan niet zo veel hoeven gebruiken, omdat het in principe alleen een video afspeelt.
Ja precies maar dan koop je een Steambox van 200 euro die zelf geen spellen aankan.

Kan je toch ook een hdmi kabel aanleggen en een usb verlengsnoer waarop je een xbox360 controller reciever op aansluit, apart profiel op je windows installatie die automatisch steam big picture mode aan zet. In beide gevallen moet je je windows pc aanzetten en in beide gevallen moet je een kabel gaan leggen.
Niet iedereen heeft zijn PC op video kabel lengte staan van de TV

Ik kan me voorstellen dat het wel een 2 splitsing wordt in de steamboxes. 1 voor streaming en 1 voor gaming op itx formaat (oid)
Dat heb ik zelf opgelost met een HDMI en USB extender van 10m. Je zou nog naar 20 kunnen.
Dat eerste getal is irrelevant, en die 'honderden' zijn dus de ~200 Linux games. Bijna uitsluitend low budget indie games.

Streaming is misschien wel leuk, maar dan kan je beter een lange VGA kabel kopen ofzo (behalve natuurlijk als je PC niet in de woonkamer staat).
Half - Life 3 als exclusive. ;)
Als ze failliet willen gaan, dan moeten ze dat vooral doen.
Ze kunnen een tijdelijke exclusiviteit maken, natuurlijk. Dan zullen ze geen echte schade ervaren, mensen die HL3 willen kopen maar niet op SteamOS/Linux kopen het vanzelf wel als HL3 beschikbaar wordt op Windows of OSX. Als ze HL3 blijvend SteamOS only maken zijn ze natuurlijk wel erg dom bezig. Al zouden ze er nog niet failliet van gaan. Het is niet alsof Steam nu zoveel wordt gebruikt omdat iedereen HL3 wil spelen.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 25 september 2013 19:58]

Waarom excusief, ze hoeven mensen niet over te halen ze zitten ook op de pc markt, of ze gebruiker nu linksom of rechtsom binnenhalen zal voor steam niet gek veel uitmaken. Zolang ze maar software via steam kopen.

Denk dat ze de console ook ongeveer tegen kostenprijs zullen aanbieden, is puur om extra groep te bereiken die graag op de bank zit en niet achter een pc, en dat zijn er veel!
Onzin. Valve verdient veel meer geld met Steam-gerelateerde verkopen dan met game publishing.
Alsof 1 spel dat minder verkoopt Valve failliet zou laten gaan. Nee, Steam is behoorlijk ingeburgerd en zelfs als ze goodwill verspillen gaan ze er nog niet aan onderdoor.
Ik begreep uit een interview met gabe newell dat de hoofd reden is voor valve om naar een open os te gaan is omdat windows steeds meer gesloten word en steeds meer zijn eigen store naar voren schuift wat ongunstig is voor een dienst als steam die kunnen dan op een goed moment wel opdoeken als microsoft ze er uit wil hebben.
Daar komt bij dat ze er van balen dat een hoop mensen niet met de nieuwste drivers spelen dat kun je met je eigen os en apparaat vrij gemakkelijk oplossen.
Falliet gaan was in ieder geval niet een van de redenen om het te doen.
In plaats van exclusief op de SteamBox zouden ze het ook gratis maken als je het op een SteamBox speelt.
na dat denk ik niet. ik wil zoals denk andere het ook gewoon spelen zonder te upgraden naar steam os. en het moet volgens mijn niet zoveel uitmaken. alles wat op steam OS komt komt ook op de gewone steam client. (hopelijk)
Dat denk ik dus ook, zal gewoon PC zijn in steam behuizing en met linux kernel voor minimale aansturing van hardware met daarop steam cleint zijn.

Denk dat alles gewoon voor beide platformen uitgebracht worden, extra markt aanboren heet dat geloof ik. :)
inderdaad. het is gewoon een PC op linux
Ja maar wat je vergeet is dat ze hopelijk een enorme boost gaan geven aan de driver ontwikkeling voor grafische kaarten in linux
Dat is iets waar het nu vaak aan schort en voor mij een zeer positief neven effect.
Daar komt bij dat de nieuwe xbox en ps4 ook gewoon pc's zijn met een geoptimaliseerd os. Niet zo'n heel groot verschil dus.
verschil met xbone ps4 en wiiu is dat je het hier helemaal zelf kan bepalen wat er inkomt. dit is eigenlijk geen partij tegen de console markt en meer voor mensen ik wil specs veranderen een compacte computer dat alles goed af kan spelen en in een game omgeving. dus steam OS spelen. ja de driver support gaat echt wel beter worden voor linux daar heb je gelijk in. meet optimalisatie gaat er niet echt komen. het is gewoon een computer.
en dan?
het zal misschien aan mij liggen, maar de Half-Life reeks vind ik echt niet zo speciaal dat ik er een steambox voor zou kopen
ik zou zelf de moeite niet doen om Linux te installeren vrees ik

face it:
HL is bejaard en niets speciaals meer
HL2 is ook bejaard en ook niets speciaals meer
wat is de garantie dat HL3 een über games zou zijn?
Geen garantie, maar HL1 en HL2 hebben zo een enorm goede reputatie dat HL3 sowieso een verkoopsucces wordt, hoe goed of slecht het ook wordt.
Steam OS kan high end games streamen via je main PC naar je SteamMachine.
Ik kan er toch niet enthousiast van worden. Wat voor games kan je erop spelen? Tja, wat er nu is voor Steam op Linux is niet iets waar mensen consoles voor kopen. Kerbal Space Program is leuk, maar die gaat natuurlijk niet werken met een controller.

Exclusives zullen er ook wel niet in zitten, want dan stoten ze hun huidige gebruikers voor hun hoofd en momenteel accepteerd Valve ook geen Mac en Linux exclusives op Steam.

Als de hardware een beetje leuk is en het een leuke prijs heeft dan kan het misschien nog wel wat worden, maar dat hebben ze dan weer niet aangekondigt.
wat dacht je van CSS en de half life serie, tf2 en veel meer top titels
Je noemt 3 titels die je niet met een controller wilt spelen. Daar zet hem de crux momenteel.

@mad_max
Veel succes ermee. Je vergeet even voor het gemak even dat je tegenstanders wel een muis hebben, en op de Xbox doorgaans niet.

In single player zal het best te doen zijn, maar Online is er geen zak aan. Je maakt geen kans.

Plus veel mensen spelen op de consoles met een zwaar gemodificeerde controller om de reactie tijden te verbeteren.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 25 september 2013 20:08]

FPS worden anders heel veel gespeeld op console, CS voor xbox was best populair, zijn dus zat mensen die het wel doen.

@Wolfos en rest die zich afvragen of er genoeg spellen zijn.
Valve heeft honderden(1500+ zo te zien op hun website) games onder zijn hoeden die via steam worden aangeboden, denk dat die gewoon allemaal beschikbaar komen voor de steam box.

Kijk zelf maar onder games.
http://store.steampowered.com/

Edit/
Veel meer dan 1500, zie bijvoorbeeld link op hun frontpage voor games onder de 10 dollar, dat zijn alleen al 2988 games. :D

Denk dus dat ze duizenden games aanbieden via Valve platform.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 25 september 2013 20:03]

En dat zijn bijna allemaal windows games die dus niet gaan werken op de steam box (die steam OS, basically gewoon een linux distro, zal draaien).
Als je bij linux games gaat kijken dan vind je 305 games, op zich een respectabel aantal, alleen dat zijn bijna allemaal indie of oudere games. Als je vooral de big budget bekende games wil spelen dan hang je, die zijn er niet.
Ik heb eens even door de lijst heen geklikt en wat ik zo zie wat niet indie of in ieder geval lower budget, of van valve zelf is, is:
serious sam BFE
verschillende X3 games
Enn... dan ben ik er al! Bij nader inzien blijken er ook maar 185 te zijn. Geen idee waarom hij op de begin pagina zegt dat er 305 zijn, als je daar op klikt vind je er 185.
Goed, twee games dus, en dat kun je niet eens echt blockbusters noemen. Met andere woorden, Valve is de ENIGE van de groten die hun games in steam voor linux uit brengt.

Ik zie eventueel wel wat in een zuinige htpc waar steam os op draait die dan de games van een dikke windows game bak op een studeerkamertje kan streamen als dat goed loopt, maar een steambox zelf als game console gebruiken? Echt niet.

edit: Grappig trouwens, realiseer me net dat ik dus bijna meer games in mijn eigen steam library heb, dan dat er linux games voor steam te krijgen zijn... kinda puts things into perspective.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 25 september 2013 20:21]

Serious Sam is wel een indiegame, dus eigenlijk zo goed als geen grote games.
Waarom zou er nou absoluut geen nieuwe console bij kunnen komen... Nokia was absoluut de top met telefoons en is gewoon weggeinnoveerd. Waarom kan Valve nou niet exact hetzelfde doen met een SteamBox. Als ze HL3 als exclusive uitbrengen moet je eens zien hoe snel die dingen verkocht gaan worden... Maar zonder gekheid: een publisher als Ubisoft kan toch prima zijn games hiervoor ontwikkelen. Desnoods geef je ze als Valve zijnde een grotere winstmarge op verkochte games. Niet geschoten is altijd mis ;)
Geen enkele (grote) ontwikkelaar gaat zijn miljoenen opleverende PC en console game opgeven voor alleen nog maar de Steambox, daarvoor moeten een hoop ontwikkelaars dat eerst doen en duidelijk maken dat de Steambox al meer oplevert in gameverkoop dan de consoles en pc gebruikers bij elkaar...
Gamestudio's zijn er gek genoeg niet om het leukste te maken, de programmeurs, die willen het leukste en mooiste maken, de studio wilt het meeste eraan kunnen verdienen.
En de programmeur kan wel zeggen 'ik wil een steambox exclusive Call of duty' en dan zegt de studio 'nou we schrijven het op deze memo, en die gaat hier, hierzo, op de koelkast en zien we nooit meer terug'.

Het is een leuk idee, maar een exclusive van een grote studio zal de komende jaren nog niet komen tenzij er vele miljoenen steamboxes worden verkocht (ik zie ze wel veel verkopen maar geen vele miljoenen of ergens in de buurt van het aantal Steam pc gamers en consoles...)
Tuurlijk kan er wel een console bij, ik reageerde primair op het feit dat er genoeg games voor linux beschikbaar zouden zijn en dat gaat voor de meeste gamers niet zo zijn.
Exclusives worden lastig, maar als je een groot genoege installed base kunt creëren dan zullen de developers inderdaad ook wel voor jouw platform gaan produceren... Waar het mij vooral om gaat is dat er op dít specifieke moment weinig reden is om zo'n ding te kopen voor de meeste mensen.
Agreed :), maar dat kan anders worden (hopelijk) Meer competitie=beter
Je mist net zoals de andere reacties hierboven één cruciaal punt, indien je jezelf had verdiept in het steam OS en/of het vorige artikel had gelezen had je dit gezien:
"Valve stelt verder dat het met een streaming feature voor het lokale netwerk in SteamOS zal integreren. Hierdoor kunnen games die nog op Windows of OS X draaien naar het systeem dat op SteamOS draait gespeeld worden."

Laat dit nou precies de reden zijn waarom dit nog een kans van slagen heeft. Ik zie mezelf namelijk heel goed games streamen naar een box die op mn TV aangesloten zit. Ik doe dit namelijk al met series en films i.c.m. een Apple TV.

Het zal nog moeten blijken hoe goed het allemaal werkt, maar met technieken zoals OnLive die al redelijk goed werken over het internet moet het lokaal op 1080p helemaal lukken, aangezien iedereen hiervoor een infrastructuur al thuis heeft liggen.

Het is voor mij in ieder geval het perfecte alternatief voor een console + duurdere games + een online abbo kopen, er zijn zat games die ik op steam nu niet koop omdat ik die liever met een controller in de hand op de bank speel.
Ik mis een punt? Jij leest mijn post niet eens... Lees mijn laatste paragraaf voor de edit nou eens.

Nou kun je natuurlijk stellen dat mensen hiervoor het ding in huis halen en dan als de installed base groter wordt dan komen de grotere releases ook wel, en dat klopt, maar dan mis jij denk ik juist een cruciaal punt. Die steambox is voor zover ik het begrijp in principe gewoon een PC met linux er op. Om dus een beetje een configuratie neer te zetten waar je lekker op kan gamen zonder de details helemaal omlaag te draaien zullen de specs niet te laag moeten zijn en dus gaat het ding ook niet heel erg goedkoop worden. Ik denk dat als ze dit ding voor 500 euro in de winkel kunnen leggen dat ze het heel erg goed doen.
Voor het streamen heb je die dikke specs echter absoluut niet nodig! Dan kun je volstaan met een bakkie van de helft van dat geld, en dan heb je een machientje die uitstekend in je mediabehoeften kan voorzien en de games kan streamen van je dikke bak boven. Lekker stil, zuinig, koel... Waarom zou je twee machines die sterk genoeg zijn om een top-end game op high detail settings te kunnen spelen gebruiken om 1 game te spelen? Dat is gewoon verkwistend en dat gaat bijna niemand doen denk ik, tenzij Valve de boel HEEL hard gaat subsidiëren maar dat zie ik niet snel gebeuren.
FPS worden veel gespeeld op consoles, maar dan speel je ook tegen andere mensen met controllers. Ik vind het prima om op m'n Xbox FPShooters te spelen, en dan haal ik ook prima scores, maar als ik op mijn PC zit gebruik ik mijn controller alleen voor single player games omdat muis+keyboard gewoon een te groot voordeel oplevert tegenover controllers. Dat vind ik dan ook een van de grootste nadelen aan spelen met een controller op PC; het is leuk voor singleplayer games, maar voor multiplayer games werkt het gewoon niet (imho).

Natuurlijk hoef je geen multiplayer games te spelen, maar dan vallen games als TF2 al af in het toch al karige Linux aanbod.
Je kan ook gewoon muis/keyboard gebruiken als je dat wilt.
Am I going to be using a mouse and a keyboard in the living-room?
If you want. But Steam and SteamOS work well with gamepads, too. Stay tuned, though - we have some more to say very soon on the topic of input.

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 25 september 2013 20:17]

Ja zal vast kunnen maar ik zie me niet snel met muis en keyboard op de bank liggen. Het beste is dan je steambox gewoon op je bureau zetten, aangesloten op een LCD scherm en op je TV en dan een draadloze controller.

FPS speel je dan lekker achter je bureau met muis, de rest met je controller lui in de bank.
Die games zijn allemaal heel erg oud, dus om daar nieuwe hardware voor te kopen vind ik een beetje raar. Valve's releases zijn ook helemaal niet frequent, je moet dan echt wel een diehard fan zijn om daar een console voor te kopen.
Het gaat toch niet alleen om games van Valve maar ook van andere uitgevers? Ik word hier wel degelijk heel enthouisiast van.

Je kan als uitgever nu precies zeggen welke steambox configuratie aanbevolen is om het spel op gemiddelde settings te draaien, wil je high-end settings dan koop je een duurdere. Het is dus veel flexibeler dan bijv. een X360 waar je geen snellere van kunt kopen als bijv. GTA stottert (en dat doet hij).

Waar het mij vooral om gaat is dat dit een mega boost zal geven voor linux games, zeker als HL3 nog eens even exclusief voor de Steambox/PC uitkomt :)
Idd, steammachine is gewoon een concole, maar dan eentje die door alles en iedereen ontworpen en verkocht mag worden.

In andere woorden: je kunt altijd de nieuwste steam machine kopen voor de beste graphics, waar traditionele consoles een jaar na hun release al achter lopen.

Ik verwacht dat dit de hele traditionele console markt op z'n kop gaat zetten.
je beseft toch wel dat de steambox die je vandaag koopt en die games op high kan draaien, dat volgend jaar misschien niet meer kan?
ga je dan om de 2 jaar een nieuwe steambox kopen?

de kracht van de X360 (of PS3) is net dat je 1 console koopt en daar gegarandeerd meerdere jaren games op kan draaien in goede omstandigheden

de steambox gaat namelijk hetzelfde probleem hebben als de PC: ontwikkelaars kijken niet naar een PC (of steambox) die 3 jaar oud is
Je gelooft dit toch zelf niet? Je begrijpt toch ook wel dat high van 'nu' niet hetzelfde is als 'high' van de 'toekomst' ?

Je begrijpt toch ook wel dat 'high' van de 'toekomst' veel beter er uit ziet dan de console games?

De X360 of PS3 komt niet eens in de buurt van een mid-range PC (laat staan een high end PC). Zelfs de PS4/Xbox One begint al met een achterstand. De PS4 heeft ong. een Radeon HD7870 (kwa spec's). Dat is geen high end grafische kaart.

Dus in jouw vergelijking zullen de next-gen consoles geen eens PC games op high kunnen spelen. En dat zullen ze zeker niet kunnen over 2-3 jaar.
Volgens mij mis jij het punt een beetje.... Het grote voordeel van consoles, en de reden dat je ze nog steeds niet 100% kan vergelijken met PCs, is dat ze uniforme hardware hebben over 100% van de gebruikers. IEDEREEN die een PS4/Xbone heeft, heeft precies dezelfde videokaart/CPU, aantal RAM enz enz.

Zo heb je een game als The Last of Us, een grafisch zeer indrukwekkende game, die op 7 jaar oude hardware toch nog draait. Dat had op PC NOOIT gekunt omdat je simpel die optimalisatie niet hebt.
Daarom vonden een stel slimme koppen het menu uit, en nog slimmere koppen bedachten laten we daar knopjes in zetten om settings aan te passen...
Waarom wordt van de pc verwacht dat die meegaat met de technologische ontwikkelingen en constant alles op max. settings moet kunnen terwijl een Xbox/PS al vanaf de start een mid-range pc evenaart en nooit sneller zal worden.
Omdat games op de consoles niet zwaarder worden? Goede reden: de console is beter omdat die eens in de 7 jaar innoveert?

Ik snap niet dat mensen dat argument gebruiken, de Consoles lopen kwa graphics flink achter, maar oh wee als de pc niet meer ultra settings aan kan maar alleen maar high settings met maar 8x anti-aliasing...
Dat is toch juist een voordeel voor heel veel mensen? Zat echte PC gamers die elk jaar een nieuwe PC kopen; die markt heb je direct binnen. Verder ook zat mensen die echt wel een Steambox zouden kopen als die >1 jaar na de release van een traditionele console veel mooiere graphics heeft dan de PS4 of Xbox one.

Huiskamer gamers die het mooiste van het mooiste willen, kopen een steambox en geen traditionele console.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 26 september 2013 09:58]

Dat is erg oude software en vooral met de online varianten verlies je gigantisch als controller-gebruiker vs muis+toetsenbord gebruiker.
Ja, wat hebben we nu aan een platform wat van je oude PCtje een game-console maakt waarop je op de bank met je maten multiplayer kan spelen, (hopelijk) HD-video kan afspelen en integratie heeft met je Steam-games library en vrienden. WIE KAN DAAR NU IN GODSNAAM WAT MEE.

KSP zou je prima met een controller kunnen spelen, als iemand tien seconden over de controls nadenkt. By the way, de meeste PC-games hebben redelijk uitgebreide controller support, ze ondersteunen er meer dan je consoles. Oh ja, en in een jaar waarin ELKE console x86-64 draait exclusives uitbrengen is of heel dom of heel hard gefinancierd door microsoft.

Kortzichtig, Wolf.
Tja dus jij gaat een bedrag waarschijnlijk equivalent aan een nieuwe pc (als je ook echt native op het apparaat wilt gamen) uit geven om spelletjes op je oude pc te kunnen spelen via de bank? Klinkt mij een beetje als geld verspilling. Koop dan gewoon een console of nog beter sluit je pc aan op je tv. Genoeg goedkope oplossingen om dat netjes te regelen.
Wie heeft het over geld uitgeven? Dat Steam OS is based on linux en waarschijnlijk hartstikke graties.

Die oude pc heb ik al, kost ook niets. Een HDMI kabel naar de tv en een XboX controller: 50 euro.

Da's goedkoper dan 500 voor de nieuwe Xdoos, hoor, en je kunt er op draaien wat je wilt ipv die homebrewblokkerende bagger OS van consoles.

Ik geloof dat je mijn punt daarnet niet helemaal begrepen heb.
Om dit OS / concept tot een succes te maken gaat het niet om de hobbyist die dit thuis neer zet maar juist om de verkoop van systemen met dit os aan de grote moot van het gamer publiek. Dat dit systeem ergens op een random systeem gaat draaien bij een aantal gebruikers dat geloof ik meteen. Ik zal het waarschijnlijk ook wel eens testen op mijn media center. Alleen om dit concept in de huiskamer te krijgen bij de standaard consument (de overige 99% zeg maar) zul je toch echt een bundel moeten hebben van een systeem met een aantrekkelijke prijs (de console) met het operating system (steam os)

Om dan dus een (dure?) console te moeten kopen om dan via de dure computer spelletjes daar op te gaan spelen terwijl je die ook gewoon lekker op de computer of xbox kunt spelen tja ik zie daar geen succes in.
Ja, als je voor alle nieuwe vereiste functionaliteit meteen iets nieuws koopt in plaats van wat werk doet ben je veel geld kwijt. Dat geldt voor alles, van auto's tot vloerbedekking.

Als de Steam Box in het gebruik net zo makkelijk is als een console (en de user interfaces daarvan zijn absoluut verschrikkelijk) en een vergelijkbare prijsstelling heeft (de nieuwe XboX/PS4 zijn niet eens kosteneffectiever dan een PC, als je naar processing power kijkt) zie ik niet veel problemen voor Valve. Steam heeft al naamsbekendheid, er is een grote library controller-supported games op Steam, dit heeft meer potentie dan de andere consoles die uit gaan komen.
"Can I download the OS to try it out?
You will be able to download it (including the source code, if you're into that) but not."

Zou dat inclusief de source voor de steamclient zelf zijn?
Volgens mij hebben ze het specifiek over het OS, niet de client, die bestaat al jaren op zichzelf, en IS dus het OS niet. Ook al is het wel een keyfeature natuurlijk.
In die zin was het ook een beetje een retorische vraag :). Valve zal niet zomaar zijn DRM-client uitschakelen. *

Al vind ik vreemd dat er bij het (voorzichtige) enthousiasme over meer games voor Linux zo weinig ophef meer bestaat over het DRM aspect. Misschien is het een generatiewisseling maar de oudere garde zou hier toch meer alert op zijn en ook op gewezen hebben.

*sommige games zijn overigens wel zonder Steam client te spelen. Probeer de executables van diverse games maar eens uit zonder Steam. De meeste hebben Steam nodig, een enkele werkt ook los van Steam. Al heb ik bij sommige ook keiharde bluescreens gehad. Iets wat ik tot nu toe niet had meegemaakt in Win7.

[Reactie gewijzigd door CapTVK op 25 september 2013 20:55]

Volgens mij kwam valve nog met meer nieuws deze week ik hoop eigenlijk dat ze iets met controllers gaan doen. Want ik kan echt niet met z'n gamepad ding beetje fatsoenlijk tf2 spelen.
Misschien dat ze vanaf vrijdag aimbots in alle spellen activeren als je een controller gebruikt? Zo gaat het ook op consoles, behalve dat niet eerst wordt gekeken of je wel een controller gebruikt, dat doet toch bijna iedereen.
En toch zou een goede controller heel veel betekenen imo, bepaalt toch even de feeling van een "woonkamer console". Uiterlijk van hardware lijkt toch steeds minder belangrijk tegenwoordig als ik naar de consoles kijk, de user interface en de controller is veel bepalender geworden.
Een goed ontworpen controller dat als soort standaard gaat gelden (uiteraard met keus voor andere controller), een systeem dat geupgrade/aangepast kan worden icm met een OS etc die niet gesloten zijn, klinkt voor mij als iets dat haast wel moet slagen. (en online moet alles natuurlijk in orde zijn)

De kracht van Valve is ook dat ze in feite al een gigantische potentiele user base hebben, hun eigen Steam klanten. Indien ze die overstap zo makkelijk mogelijk maken, zal een lage drempel snel mensen over halen. Het is allemaal niet nieuw wat ze doen, maar juist die steady ontwikkeling van het Steam platform zorgt er voor dat de basis al stevig is.

Valve begrijpt dat er overzicht nodig is in PC gaming land, en hun kunnen best eens degene zijn die het gaan brengen.
"Valve begrijpt dat er overzicht nodig is in PC gaming land" wat bedoel je hiermee?
Het overzicht in PC land is er nu al, alle PC games draaien op windows een extra speler met een ander OS zorgt alleen voor minder overzicht.
Het laatst wat ik zou willen is nog meer versplintering. Op de windows PC heb je nu al zo veel verschillende clients voor even zoveel uitgevers.
Slechts 300 mensen zullen meedoen in dat testprogramma. De kans dat je mee komt te doen is dus zo goed als 0, maar kans maken is een kleine en gratis moeite, dus waarom niet.
Als ik een bedrijf als Steam was zou ik niet zomaar 300 prototypes aan jan en alleman weggeven. Ik zou wel eerst een hele grote selectiegroep maken zodat daaruit een shorlist valt te maken van goede testers. Testen kost nu eenmaal veel resources en is behoorlijk belangrijk voor het verdere verloop van het programma.

De vraag is dus wat je moet doen als je eenmaal onderdeel bent van het testprogramma en of je daar dan nog aan kunt voldoen. Voor niets gaat de zon op, waarschijnlijk moet je wat ondertekenen dat je een bepaalde kwaliteit aan testdata levert, bepaalde (vergaande?) gegevens verstrekt en met een hoge frequentie test.

[Reactie gewijzigd door kodak op 25 september 2013 20:17]

Opzich een leuk plan, maar pc games werken niet met een controller en muis+tb wil je niet op je schoot moeten gebruiken.
Controllers werken bijna altijd wel in games, maar ze zijn trager dan tb+muis dus voor multiplayer sowieso niet, bij campaigns mist vaak de aimassist van de consoles(niet bij splinter cell gelukkig!).

Ik denk(vrees) dat dit misschien best wel wat kan worden. Wanneer EA, activision en ubisoft het actief ondersteunen kan het wat worden, maar je hebt wel een gigantische marketing+fanbase nodig hiervoor.

Bijvoorbeeld black ops 2, heeft goede controllerondersteuning, maar voor mp op de pc ben je dan gewoon te traag en heb je een tb+muis nodig. Daarnaast zijn er op de pc max 20000 spelers wereldwijd online, en dat is weinig. Ik verwacht geen windows<->steamOS multiplayer(vanwege controller<->tb+muis), dus zullen ze heel veel mensen en games nodig hebben voor een succesvolle release. Het zou misschien wel langzaam op gang kunnen komen, maar er mist niet echt wat voor "op de bank". Zeker de Xbox One zet hier ook hoog op in(met tv e.d.).

Voor steamOS zelf, als het OS op het niveau van de windowsclient is dan gaat het sowieso niet goed worden. Dat is slechts een slechte webbrowser+snelkoppelingenmenu. Het aantal keer per week dat steam denkt te moeten updaten is ook een beetje erg hoog, dus dat is ook geen reden om vanaf windows over te stappen.
"Ik verwacht geen windows<->steamOS multiplayer(vanwege controller<->tb+muis)"

Dat zou een vrij slecht argument zijn om SteamOS op een afgesloten netwerk te laten draaien, aangezien SteamOS zelf ook een tb-muis combinatie zal ondersteunen. Dat zou betekenen dat ze gebruikers van hun eigen OS van mekaar zouden moeten scheiden.

Daarbij werken de meeste PC games gewoon direct op het Internet Protocol, dus afsluiten zal sowieso niet echt goed mogelijk zijn. Zullen ze ook niet doen, aangezien het OS juist aangeprezen wordt op zijn openheid.


"Het aantal keer per week dat steam denkt te moeten updaten is ook een beetje erg hoog, dus dat is ook geen reden om vanaf windows over te stappen. "

Ik zie om eerlijk te zijn niet waarom dat een reden is om niet over te stappen. Als de steam client op SteamOS net zo vaak updatet is er in dat opzicht toch geen verschil met de Windows versie?

[Reactie gewijzigd door ClementL op 25 september 2013 20:42]

Meest logische optie is om in de games te detecteren of er controllers worden gebruikt en een optie in te bouwen voor Controller only lobbies voor de gene die dat willen.
Daar zat ik ook al aan te denken ja. Maar het lijkt me sterk dat Valve uiteindelijk controller-gamers volledig zal afsluiten van TB-gamers.
"Pc games werken niet met een controller en muis"

Er zijn meer game categorieën dan FPS'en alleen hoor.
Inderdaad, maar wanneer je de markt wilt veroveren moet je niet eerst mensen uitleggen dat ze tb, muis en controller nodig hebben, en bij welke game ze dan tegen bijna niemand kunnen multiplayeren en bij welke games dat wel kan.
Ik heb een console om lekker languit in mijn stoel te liggen en lekker met een draadloze controller te gamen, als je met muis en toetsenbord wilt gamen kan je dat beter doen op je pc.
Console en PC gamers zijn in mijn ogen 2 compleet verschillende belevingen...
Dus het is vrij duidelijk dat ze hiermee niet specifiek op pc-gamers doelen, nietwaar?

"Console en PC games zijn in mijn ogen 2 compleet verschillende belevingen... "
Correctie...
Ik zou het anders niet verkeerd vinden om lekker op de bank dat in-home streaming te gebruiken.

Xbox controller, streaming via SteamOS, grafisch goed spel op de PC met mods draaiende.

Bijvoorbeeld Skyrim of GTA zou zo perfect werken!
Ik heb liever een 100 dollar apparaat, die al mijn Steam/Origin/Uplay etc games streamt naar mijn tv. Al die spellen in EEN biblitioheek en via een controller vriendelijke interface. En daarnaast ook XBMC achtige functies heeft.

Volgens mij heb je daar als pc gamer, die een deel van zijn spellen via de tv wil spelen, veel meer aan.

Of zulk soort software binnen windows 7/8, dan hoef je alleen nog maar een hdmi kabel te gebruiken als je op de tv wil spelen.

[Reactie gewijzigd door Janus Bier op 25 september 2013 21:10]

Ik zie zelf niet echt een reden om een dure steam machine te kopen als je vrijwel alles toch moet streamen vanaf je pc.. hopelijk slaagt Valve er wel in om het kip/ei verhaal te doorbreken, meer marktaandeel van SteamOS zal ontwikkelaars ook sneller overtuigen om ook een SteamOS versie uit te brengen. Idem dito voor drivers. Denk dan ook dat dit echt een lange termijn visie is van Valve, het Windows monopolie zal niet eenvoudig te breken zijn, hoewel Windows 8 wel leuk bijdraagt.

Ben wel erg benieuwd hoe alles er over 5 jaar uit gaat zien, haha. Hopelijk is MS dan weer terug in 1980s
Aan de vele reacties hierboven heb ik het gevoel dat mensen missen wie Valve hiermee probeert te bereiken. dit is NIET bedoeld voor de hardcore PC gamer, die zal immers nooit wat anders dan zijn eigen PC willen. Dit is bedoeld als een console, en gericht op mensen die wel PC games spelen maar liever een controller/TV hebben, en waarschijnlijk proberen ze ook een deel van de casual gamers te bereiken.

Voor veel mensen is dit niet echt interessant omdat ze al over een goede PC beschikken of straks een XBone/PS4 gaan kopen, maar daar richt valve zich dus ook niet zozeer op

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True