Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 163 reacties

Volgens Engadget kondigen meerdere bedrijven, waaronder Alienware en Gigabyte, een Steam Machine aan op de CES. Ze zullen van hun Steam Machines bovendien prototypes tonen, stelt de site. Alternate bevestigt tegenover Tweakers 'mee te werken' aan Steam Machines.

Digital Storm en iBuyPower kondigden al eerder een Steam Machine aan. Volgens Engadget kondigen op CES komende week Alienware, Falcon Northwest, CyberPowerPC, Origin PC, Gigabyte, Materiel.net, Webhallen, Next, Zotac en Scan Computers een eigen versie van de Steam Machine aan. Ook de webwinkel Alternate toont volgens het blog een eigen Steam Machine op de beurs. Wat de specificaties en de prijzen van de nieuwe Steam Machines zijn, is nog niet bekend.

De Nederlandse tak van Alternate bevestigt tegenover Tweakers 'mee te werken' aan een aankondiging, maar wil verder nog niets zeggen. "We werken mee, er gaat wat komen, maar verdere details kan ik nu nog niet zeggen", aldus woordvoerder Ruben Cornelissen. Cornelissen spreekt wel meerdere malen over meerdere 'varianten', waardoor het voor de hand ligt dat het over meerdere Steam Machines gaat.

Eerder lieten iBuyPower en Digital Storm al weten dat ze een Steam Machine op de markt willen brengen, die op de CES getoond zal worden. De machine van iBuyPower kost 500 dollar en is opgebouwd uit AMD-hardware. Digital Storm kiest voor een watergekoeld systeem rond een GeForce GTX Titan dat 1470 dollar gaat kosten.

Valve verdeelde in december 300 zelf geproduceerde Steam Machines onder bètatesters. Die zijn opgebouwd rond Nvidia-kaarten en Intel-processors. Het bedrijf wil echter ook Steam Machines met AMD-hardware op de markt brengen. Op alle Steam Machines draait Valve's eigen, op Linux gebaseerde Steam OS, hoewel Digital Storm al aankondigde dat het naast Steam OS ook Windows zal installeren. Valve ontwierp een eigen controller om Steam Machines mee te bedienen. Bij de controller zijn de traditionele joysticks vervangen door klikbare touchpads.

Update 13:25: De reactie van Alternate is toegevoegd aan het artikel.

Steam Machine iBuyPower

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (163)

SteamBox / SteamOS gaat volgens mij precies tussen de PC gamer en console gamer in zitten:

PC gaming
Voordeel:
- Snellere hardware
- Upgradable hardware
- Spellen relatief goedkoop
- Mods / unofficial fixes
- PC te gebruiken voor andere doeleinden
- Randapparatuur / Muis
- 'Open' platform
- Backward compatibility / Emulator

Nadeel:
- Hardware duur
- Meer technische kennis nodig
- Veel configuraties
- Virussen / malware etc.

Console gaming:
Voordeel:
- Gebruikersgemak
- Hardware optimisation (developers)
- Goedkope hardware
- Exclusives
- Support

Nadeel:
- Dure spellen
- Beperkte support voor randapparatuur
- Gesloten netwerk / licenties

SteamBox / SteamOS gaming
Voordeel:
- Gebruikersgemak
- Snellere hardware
- Spellen relatief goedkoop
- Randapparatuur / Muis
- 'Open' platform
- Backward compatibility / Emulator
- Support

Nadeel:
- Hardware (nog) duur
- Backward compatibility (SteamOS) met Windows games

Sommige voordelen kunnen ook als nadelen gezien worden en visa versa.

Hier nog een leuk plaatje:
http://www.dorkly.com/com...onsole-argument-basically
Ik snap alleen niet wat je met 'hardware duur' bij pc en steambox bedoelt. Of bedoel je dat MS/Sony het in bulk inkopen en pc gamers het allemaal los moeten kopen met kosten voor winkels/winkeliers/transport? Steam machines zijn niet per definitie duur, en als dat wel zo is zit er ook gewoon waardevolle hardware in..
Voor een redelijke PC game-machine ben je rond de 1000 euro kwijt. Bij een console ronde de 400 a 500 euro. Je kunt natuurlijk ook voor 450 euro een PC kopen, maar daar draaien de spellen toch niet zo lekker op. In verhouding heb je bij het kopen van een console meer waar voor je geld.
Sorry hoor, maar dat is echt onzin. Ik weet niet wat jij onder "redelijk" verstaat maar voor dat bedrag heb je de laatste i5 en een videokaart van +400 euro.

Maargoed dit soort onzin om pc's zwart te maken kom je zo vaak tegen... :O Dat waar voor je geld is trouwens ook alleen maar waar als je puur de aanschafprijs rekening houdt. Je hebt ook nog kosten van online gamen en duurdere games bij consoles.

[Reactie gewijzigd door HighHrothgar op 6 januari 2014 20:30]

net een pc gebouwd met een standaard hdd, een dvd-brander, een fx 6300(kost slechts 100 euro, veel betere deal als een i3 zeker voor nieuwere games zoals bf4), 8gb ram en een hd 7870, ding heeft me slechts 530 euro gekost en draait crysis 3 op high settings 1080p 40 fps
een gaming pc hoeft dus helemaal niet zo duur te zijn als mensen denken, als ze maar geen geld steken in ssd's of waterkoeling of een veel te dure processor met een goedkopere grafische kaart(heel populair fenomeen, ook bij prebuild gaming pc's zoals alienware)

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 6 januari 2014 22:31]

Ik verwacht dat dit platform een succes zal worden.
Steam heeft anders al een groot aanbod aan games die support hebben voor een controller. Dit samen met een goede hardware, lage prijzen voor pc games en geen abonnement voor online gaming zou ik dit eerder kopen dan een "next-gen" console die Call of Duty of Battlefield 4 nog net op 720P kan draaien.
Wat Valve als voordeel heeft is gewoon simpel weg Steam. Het content is al aanwezig het platform draait goed en levert veel geld op voor de uitgevers die er mee samen werken.
De goedkoopste steam machine zou qua hardware al een dikke 600 dollar gaan kosten wat onderzoekers hebben berekend, en een die vergelijkbaar is met de consoles boven de 1000. Als die prijzen in de praktijk ook zo hoog zullen uitvallen dan zullen ze het moeilijk krijgen.

Ben helemaal voor linux gaming, maar we zijn er nog niet.
Dat weet ik zo net nog niet. Even hypothetisch: stel dat de gemiddelde consument echt zou weten wat SteamOS is, en dat daar makkelijk Windows naast kan worden gedraaid. Dan heb je voor die 600 euro het volgende:

- Een HTPC/mediacenter
- Een Windows PC met al zijn voordelen: het is bekend, je hebt al je oude applicaties, Office, Outlook etcetera - de hele familie kan hier mee werken.
- Een gameplatform dat gemaakt is voor de huiskamer
- Ok toegang tot je hele Windows-based gamecatalogus
- Soepele ondersteuning van controllers

Aan de andere kant, als de consument dit allemaal zou weten, dan zou die ook met gemak Windows kunnen draaien, MotionInJoy erop en een dualshock eraan hangen... maar daar moet je toch wel aardig voor zelf op onderzoek uit. SteamOS gaat die functionaliteit marketen en gebruiksvriendelijker maken, en dat is hard nodig - zodra bij de consument dit lampje gaat branden, denk ik dat er heel veel interesse ontstaat. Bedenk vooral dat je voor een console ook al 400 of 500 euro kwijt bent, waarbij je een geslotener systeem krijgt.

Toch nog even een toevoeging achteraf, omdat veel mensen in de waan zijn dat je 600 euro neer moet leggen voor een 'Steam Machine'. Dit is momenteel mijn huidige 'Steam Machine' die 100% voldoet aan de Valve-eisen, maar dan voor een schamele 450 euro, en ook mooi in ITX formaat:

Intel G3220
Kingston 4GB 1600CL9 DDR3
Asrock H81M-ITX
EVGA GTX 660 SC 2GB
Seagate Barracuda 2TB
Antec VP350P
Case: CM Elite 130

En het werkt als een trein, die dualcore is meer dan voldoende voor gaming, heb ik gemerkt, helemaal het type games dat je vaak met een controller speelt (toch vaak console-based spul).

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 januari 2014 14:26]

Met je eerste zin sla je direct de spijker op de kop. Kijk naar de OtherOS functionaliteit van de PS3 destijds. Werdt ook amper gebruikt door consumenten. Daarnaast wordt zo'n apparaat hier niet voor aangeschaft.

Daarnaast moet je een extra apparaat neerzetten wil je ook toegang tot je windows-based gamecatalogus.

Consoles zijn inderdaad gesloten systemen, en daardoor populair bij eindgebruikers. Die willen gewoon schijfje erin en spelen maar en niet bezig zijn met de optimale instellingen etc. Waarom denk je dat die iOS apparaten allemaal zo populair zijn? Door de functionaliteit iets te beperken wordt het simpeler in gebruik en vele malen aantrekkelijker voor de consument als doelgroep.
Juist, en dat is dus precies waar Valve nu mee bezig is - mee bezig, met nadruk, want ze zijn er nog niet.
Ik hoop dat ze het wel gaan redden. Maar dat is meer omdat ik blij ben dat ze linux als basis hebben gekozen en niet microsoft windows ;)
Het zou bij mij net andersom zijn. Linux is gewoon niks vergeleken met Windows Systeem. En voegt helemaal niets toe. Zodra je daar meuk op zet loopt het ook al snel voor geen meter meer. En waarom denk je dat Linux nog steeds zo bedroevend laag marktaandeel heeft. Precies, het voegt voor de consument niets toe.
Zodra de distro van Valve dus meer functionaliteit biedt en dit op een toegankelijkere manier aan kan bieden als binnen Windows, wordt het interessant voor de massa. Denk aan het streamen, denk aan naadloze integratie met dingen als twitch, de steam community, en meer van dat soort 'perks'. Valve heeft de vrijheid om dit nu allemaal op een mooie manier te regelen, ipv gelimiteerd te zijn aan de 'applicatie Steam' op Windows. We hebben de afgelopen jaren ook gezien dat consumenten best bereid en kundig genoeg zijn om over te stappen op een ander 'OS'.

Het grote verschil en potentiele voordeel voor de consument is dat Valve met SteamOS de gebruiker veel meer de controle geeft over wat deze met zijn hard- en software doet. Sterker nog, het bedrijf moedigt de consument juist op allerlei manieren aan om zelf te ontdekken, zelf mooie dingen op te zetten, te bouwen, te bedenken, en dit te delen. Daarin ligt dan ook de kracht van SteamOS - niet puur omdat het Linux-based is, maar Linux past wel perfect in deze strategie.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 januari 2014 09:05]

de athlon x4 750k quad core is tog een betere deal voor gaming op het moment, zeker naar de toekomst toe als games meer multicore optimized worden
Vergelijkbaar met consoles boven de 1000? Not sure if trolling or.............. |:( Neem een 7870 en een fx-4300 en je zit al qua hardware op het niveau van consoles. En what about een steam machine met een a10-6800k? Kan je prima op gamen op lage settings en het kost geen drol.

[Reactie gewijzigd door HighHrothgar op 6 januari 2014 13:35]

Een Steambox met een A10 gaat niet werken want de driversupport onder linux is voor AMD GPU's al dramatisch, laat staan voor deze nieuwere APU's.
Ik mag hopen dat je zelf zit te trollen? Games voor consoles die geoptimaliseerd worden zullen altijd beter draaien dan games die geoptimaliseerd moeten worden voor pc's ivm de verschillende hardware. Hoewel ze dit proberen te beperken bij de steamboxes blijft dit euvel nog wel.

Ik bekijk de vergelijking zoals een consument dat zou doen en dat is naar het eindresultaat. De gemiddelde consument zal het echt niet boeien welke hardware er in zit, die willen gewoon dat hun games zo goed en snel mogelijk draaien
Ik zei dan ook "qua hardware". Betekend dus dat ik het puur heb over de onderdelen, en niet over games en software.
Gamen op te lage settings op je grote 1080p TV lijkt me nou weer geen succes.
Dat zijn al betere berekeningen die ik voorheen heb gezien, maar nog steeds veels te duur om serieuze concurrent te worden aangezien we hier over het goedkoopste model hebben die qua prestaties gewoon niet met de concurrentie meekunnen. Het is een instapmodel.
Heb je de hardware gezien? Dit apparaat heeft snellere hardware dan de PS4.
een dikke 600 euro?

''De machine van iBuyPower kost 500 dollar en is opgebouwd uit AMD-hardware.''

laten we het makkelijk maken en dollar = euro maken zit je op 500 euro... jammer dat iBuypower niet in NL zelf verkoopt maar je moet geen onzin verkopen want zelfs met shipping erbij kost dit ding je geen DIKKE 600...

daarbij is dit de 1e generatie en komen er nog veel meer steam machines die ook vast wel aan de goedkopere kant zullen zitten ;)
Ik verwacht dat dit platform een succes zal worden.
Steam heeft anders al een groot aanbod aan games die support hebben voor een controller. Dit samen met een goede hardware, lage prijzen voor pc games en geen abonnement voor online gaming zou ik dit eerder kopen dan een "next-gen" console die Call of Duty of Battlefield 4 nog net op 720P kan draaien.
Op zo'n stoommachine kan je de meeste spellen niet eens spelen. Zo ver ik weet kan je bijvoorbeeld geen BF4 of COD spelen. Het gaat uiteindelijk om de spellen en die worden juist beperkt door dit OS. EA gebruikt zijn eigen Origin webshop om spellen te verkopen en Ubisoft wil het liefste verkopen op Uplay. Welk voordeel heeft de gebruiker ten op zichte van Windows, en welk voordeel hebben gameontwikkelaars om hier spellen voor uit te brengen?
Ik heb het idee dat de Steam Machine van Digital Storm voor 1470 dollar een beetje het doel van de Steam Machine ontgaat. Voor dat geld heb je ook een hele knappe PC met een compleet OS.

Edit: Laatste regels niet goed gelezen. Voor dat geld kan het dan een hele interessante optie zijn, maar dan lijkt mij dual boot met het Steam OS wel een beetje overbodig.

[Reactie gewijzigd door Loei123 op 6 januari 2014 12:50]

Ik denk dat jij een beetje het doel mist van Steam OS en Steam Machine... Steam OS is er om te kunnen ontsnappen aan het monopolie van MS en Windows, niets meer, niets minder. Steam Machine is er zodat gebruikers op hun luie achterwerk op de bank in de huiskamer kunnen gamen, verschillende aanbieders zullen verschillende doelgroepen hebben. Steam Machine is er niet om goedkope gamebakken neer te zetten...
SteamOS is er waarschijnlijk ook omdat een ¨console¨ met Windows uitbrengen niet super praktisch is.
Dat valt best mee, ik heb thuis een computer hangen aan me TV met Windows er op. Standaard start Steam op in Big Picture Mode en ik moet zeggen dat het erg prettig werkt. Er hangt dan ook een (wireless) Xbox controller aan.

Alleen maakt Windows (officieel) de machine een kleine 50-150 euro duurder (afhankelijk van de versie) en met sommige dingen is het handig dan alsnog een toetsenbord of iets dergelijks te hebben. Er komt nog wel eens een windows update tussen door waar je op 'OK' moet drukken, etc.

Ik heb dat opgelost door Unified Remote op mijn Galaxy S3 te installeren, daarmee heb ik op me telefoon 'gewoon' een muis + toetsenbord ter beschikking.

Zelf blijf ik (voor nu) toch bij deze combinatie i.p.v. de linux versie van steam te installeren, omdat nu alle games werken.

Nu nog even sharen van steam library uitrollen voor iedereen zodat mijn PC aan de TV niet hetzelfde account gebruikt als mijn normale PC en dan ben ik 'klaar' :)

*edit* het was Unified Remote, niet Universal Remote

[Reactie gewijzigd door Da_Teach op 6 januari 2014 19:20]

Alleen maakt Windows (officieel) de machine een kleine 50-150 euro duurder (afhankelijk van de versie)
Als je hem als consument los koopt wel ja. Als je een voorgeinstalleerd systeem koopt, dan liggen de licentiekosten van Windows veel lager.
Ik neem bv deze even uit de pricewatch: pricewatch: Compaq 100-000ed
Voor 313 euro een computer met Windows 8 voorgeinstalleerd. Die Windows-licentie zal dan waarschijnlijk ver onder de 50 euro liggen.
Dan krijg je nog altijd eerst een bureablad voor je neus, en dat is niet heel gebruiksvriendelijk. Daarbij kan Valve op zo´n manier een systeem met een uiterst minimum aan software meeleveren, iets wat voor gameconsoles wel gewaardeerd wordt.

En natuurlijk was Gabe Newell, zoals we al wel weten, niet blij met de nieuwe Windows.
Als die 1s aan desktop je stoort moet je het niet doen. Maar ik heb alleen in steam aangezet dat hij op moet starten in Big Picture Mode (vinkje in settings) en voilla.

En inderdaad steam staat op auto-login, dus pc aan en 20s later draait steam in BPM. (20s is ong. de totale boot tijd van die PC)

Je zou zelfs 'Explorer Shell' (waar je taakbalk etc inzit) kunnen vervangen door steam en dan zou je de desktop niet eens zien.

Het is een hele valide mogelijkheid om toch Windows te draaien (voordeel is meer game support) en toch een 'steam machine' te hebben.
Dan krijg je nog altijd eerst een bureablad voor je neus, en dat is niet heel gebruiksvriendelijk. Daarbij kan Valve op zo´n manier een systeem met een uiterst minimum aan software meeleveren, iets wat voor gameconsoles wel gewaardeerd wordt.

En natuurlijk was Gabe Newell, zoals we al wel weten, niet blij met de nieuwe Windows.
Je kan de Steam on boot gelijk naar Big Picture Mode laten gaan en alle log-in credentials gewoon opslaan. Met een beetje vlotte machine zie je de desktop dan alleen even terwijl Steam opstart.
Maar dat is nou mijn hele punt. Je zult het zelf in moeten stellen.
want ja het is ook zo moeilijk om aan te vinken: "start gelijk met Windows op"....

laten we een volledige nieuwe computer gaan bouwen en installeren om dit probleem op te lossen is veel makkelijker.

daarnaast linux werkt nooit gelijk zonder problemen.

[Reactie gewijzigd door coolkil op 6 januari 2014 22:57]

Ja, er is zeker een groep mensen die dat niet zal kunnen vinden.

En die opmerking dat Linux nooit zonder problemen werkt is wel erg generalistisch, en overigens ook niet waar. De reden dat Windows meestal gelijk zonder problemen werkt is doordat het voorgeinstalleerd komt.
Beide is uiteraard waar, maar het is toch vooral de richting waar Windows naar toe gaat, de reden geweest om de focus meer op Linux te leggen:
Valve’s Newell: Windows 8 “catastrophe” driving Valve to embrace Linux

Valve head—and one-time Microsoft employee—Gabe Newell has branded Windows 8 "a catastrophe for everyone in the PC space" at videogame conference Casual Connect in Seattle. The Valve boss continued, saying that in the fallout from Windows 8, "we'll lose some of the top-tier PC/OEMs, who will exit the market. I think margins will be destroyed for a bunch of people." Newell criticised Windows 8 while talking about the future of the gaming industry, and you can read everything he said at VentureBeat.

He argued that one of the last remaining things keeping people away from Linux was the lack of games. Valve is working to bring Left 4 Dead 2 and other Steam titles to Linux in a move that Newell describes as "a hedging strategy." If his predictions about Windows 8 come true, he says "it will be good to have alternatives to hedge against that eventuality."
Bron: http://arstechnica.com/ga...g-valve-to-embrace-linux/

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 6 januari 2014 13:44]

Ze zien dat er met Windows 8 ook een app store is gekomen, en dat wilt Valve natuurlijk niet!
het ging er meer om dat valve het niet eens was met de beperkingen die via windows8 werden opgelegd, met het oog op de geintegreerde shop van microsoft enzo. Dat was de spreekwoordelijke druppel die valve deed besluiten zelf een OS neer te gaan zetten
Ik wil zo onderhand ook wel ontsnappen aan de monopolie van Steam... Ze worden op deze manier alleen maar groter
Nou, ik denk dat de heren van Microsoft (Windows), Microsoft (Xbox), Playstation of Nintendo je met open armen zullen verwelkomen in hun ecosysteempje gecombineerd met een sub-fee van 6 euro per maand. 8)7

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 januari 2014 16:52]

btw als je kijkt naar de specs en je ziet dat er een r9 270x in de 500$ pc zit samen met een quad core apu in hybrid crossfire dan denk ik tog dat de steam machines niet zo extreem duur zijn, als je rekening houd dat het moeilijker is om het zo klein te houden met die onderdelen, zonder non-standaard components te gebruiken
Maar wat als je games wil spelen van niet Valve gedistribueerde studio`s wil spelen.. die hebben niet altijd een Linux versie van hun software beschikbaar.. daar heb je dan weer Windows voor nodig..

Denk aan bijv. Battelfield 4 redelijk populaire game.. werkt alleen met Origin en dat is niet beschikbaar via Linux. Ik kan een keuze voor dual boot wel begrijpen..

Daarnaast kan een beetje handig persoon er zelf ook een dual boot van maken.. en als je dan een legale versie van Windows erop gaat zetten ben je stuk duurder uit dan de OEM voor DIgital Storm..
Daarom zetten ze er ook nog Windows op lijkt me.

Edit: Te laat

[Reactie gewijzigd door DutchRam op 6 januari 2014 12:52]

ze kunnen er allicht 2 operating systems op zetten. echter vraag ik me af in hoeverre dat nuttig is. allererst kan je er toch maar 1 tegelijk opstarten. verder kan je dan beter Windows installeren en de steam client er op zetten. wat mij part in bigpicture mode geeft het zelfde idee.

[Reactie gewijzigd door coolkil op 6 januari 2014 13:46]

Ja maar als ze dat doen hebben ze niet het recht om hun systeem een steam machine te mogen noemen. En zo maken ze toch weer iets meer publiciteit. Best slim eigenlijk.
in andere woorden een prachtige marketing actie. voor de rest is het vrij nutteloos. :Y)
Niet nutteloos, op SteamOS draaien vooralsnog zeer weinig games, met Windows en Steam in big picture modus kun je dan toch alles. De vraag is alleen of het dan nog zinvol is om naar SteamOS te booten.

Dat is dus Valve zijn probleem, hun Windows Steam client is de grootste concurrent van Steam OS.
Totdat ze games uitbrengen die goedkoper zijn op Linux, of exculsief voor SteamOS uitkomen... of beter performen op dezelfde hardware. Het kan allemaal.

Windows is niet het beste of het breedste, het is op het moment gewoon het meest genvesteerde, en daar wil Valve blijkbaar wat aan doen, om dat het gewoon een rem op technologie zet door het gesloten karakter en de beperkte opties om iets anders dan DirectX goed te laten lopen.
"Op alle Steam Machines draait Valve's eigen, op Linux gebaseerde Steam OS, hoewel Digital Storm al aankondigde dat het naast Steam OS ook Windows zal installeren."
Het verschil zit het hem in dat deze oplossing veel meer plug&play is voor de mensen die gewoon goed willen kunnen gamen bij de tv zonder teveel gedoe.

Het is niet echt voor mij weggelegd maar ik ben vrij zeker dat de doelgroep er is, het is in feite gewoon een gameconsole maar er zijn modellen die meer performance hebben dan de huidige consoles, voor gamers die graag voor de tv met een controller willen spelen maar geen verstand hebben of willen hebben van de onderliggende hardware lijkt het me toch een mooie oplossing.

Ook worden deze machines denk ik gegroepeerd in segmenten waarbij men makkelijker kan kiezen voor een bepaalde performance casual/normal/hardcore?.

Bij massaproductie lijkt het me ook dat de prijzen omlaag kunnen, dat is natuurlijk helemaal mooi.

De gebruikerservaring is natuurlijk ook fijn met SteamOS wanneer je gewoon snel op de bank een spel wil doen.

[Reactie gewijzigd door Invoke op 6 januari 2014 13:04]

Naar mijn idee is het belangrijkste van de Steam Machine dat game pc's nu betaalbaar en toegankelijk worden. Een pc samenstellen is nog altijd moeilijk en een goede retail game pc vinden is ook vrij lastig. Veel pc's hebben alleen maar een snelle intel processor maar verder stelt het weinig voor.

Wat ik hoop is dat mensen eindelijk eens makkelijk en voor een redelijke prijs een goede game pc kunnen aanschaffen.
De reden dat je een Steam Machine koopt is omdat je die PC niet zelf wilt samenstellen en de garantie wilt hebben dat het aan een bepaalde standaard voldoet zodat je meteen duidelijk kan zien welke games je kan spelen. Steam OS wordt gratis publiekelijk beschikbaar, dat kan je dus op elke PC installeren.
Ik zou een Steam Machine kopen en Steam OS en Windows onder een dual boot zetten (wat zeer waarschijnlijk makkelijk mogelijk gaat worden). Steam Machines lijken gewoon mid- tot high-range PC systemen te worden met SteamOS erop, speciaal bedoeld voor Gaming (en dus degelijk gekoeld en hopelijk ook redelijk stil)
Wie houwt je er van tegen om zelf een pc samen te stellen en er steam os op te zetten?
Helemaal niemand! :D
Deze Steam-machines kun je dus gewoon zien als goedkope gamebakken. Je kunt en mag er namelijk ook gewoon windows op plempen (of dualbooten)

Ze zullen waarschijnlijk een groot succes worden als ze goedkoper zijn dan een vergelijkbare zelfbouw unit. (wat ik zeker bij Alienware betwijfel)
Ik heb er zelf eentje gebouwd, het is gewoon een PC en http://store.steampowered.com/livingroom/SteamOS/. Veel werkt alleen nog niet goed nu, dus voor nu is het een Dualboot Linux Windows PC geworden. Door de combinatie van een Carbide Air 540 (tot 8 graden lagere kasttemperatuur) (100 euro) en een Kraken X60 watercooler kan je de hardware extreem overclocken. De temperatuur van mn 780ti komt (op 1080mhz) komt niet over de 49 graden, net als de processor op standaard snelheden niet hoger komt dan 31(!). Verder is het overigens is het heel goedkoop nu zelf een fatsoenlijk gamesysteem in elkaar te sleutelen met Z87 moederborden van 80 euro en een i5 voor 180 of een i7 4770K voor 280. Een EVO 250g SSD is ook maar 145 euro, en met Steambased Cloud gaming opzich zat, 8G geheugen is eveneens zat en dan bepaal je zelf wat je uitgeeft aan de videokaart, en ook die zijn flink goedkoper geworden (770 voor 290 euro, 780ti voor 600, 290 voor 340 en 290x voor 440). Zo kom je voor minder of net iets meer dan 1000 euro aan een enorm opgejaagd, koel en redelijk stil systeem, wat een stuk beter zal presteren dan een 1450 Titan based systeem uit het artikel. Ik denk dan ook dat goedkoper dan zelfassemblage niet een heel grote factor zal zijn in een eventueel succes van Steamboxes, het is meer de mogelijkheid dat je t zelf makkelijk op je PC kan zetten.

Misschien dat het de verkoop van kleine PCs, formfactor miniATX kan boosten, want een forse Carbide Air kast naast je TV in de woonkamer is natuurlijk geen leuk gezicht.

Trouwens, ik vind persoonlijk dat witte kastje nu ook niet een daverend succes qua looks.

[Reactie gewijzigd door HgnX op 6 januari 2014 13:36]

"Nu"?
Dat kon 2,5 jaar geleden ook al hoor, mijn Z68 bord was in juli 2011 iets duurder, maar de i5 2500K was inderdaad 180 euro. En dat systeem was eigenlijk niet echt goedkoper dan gamebakken die ik daarvoor gehad heb. Het is al heel wat jaren zo dat de prijs voor een gamesysteem best meevalt als je je niet gek laat maken door mensen die roepen dat je per se de allerduurste hardware nodig hebt.

SSD's zijn wel lekker een stuk goedkoper geworden, heb toevallig net mijn 128GB SSD na krap 3 jaar vervangen door de opvolger, maar nu met 240 GB voor 50 euro minder. Maar, in verreweg de meeste games heb je weinig aan een SSD. Als je zorgt dat je geen achtergrondtaken hebt lopen die de HD gaan belasten kun je voor een gamepc prima wegkomen met alleen een harde schijf. Als je het kunt betalen is een SSD als systemdrive alsnog een goed idee, maar als je het gaat hebben over een gamepc die niet te duur mag zijn zou ik er alsnog lekker een 1 TB drive in stoppen of zo.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 6 januari 2014 13:39]

Goed punt over de harde schijf, zeker als de kosten niet te hoog moeten worden is een mechanische schijf goed in te zetten, absoluut mee eens. Echter, zelf heb ik nu 2 Samsung EVOs in RAID 0 staan, maar die laadtijden maken zeker verschil, je raakt er ontzettend gewend aan. Zo laad AC4 bijvoorbeeld bij mij echt in luttele seconden, net als BF4, terwijl op het systeem wat ik net gebouwd heb, met een Seagate 1TB HDD dit fors langer duurt. Het is de meerprijs echter in mijn optiek nog niet waard, maar once you are there, you dont want to go back.
BF4 laad in luttele seconden? Nu loopt het bij mij ook van dezelfde SSD configuratie als jij hebt maar bij mij duurt het toch echt iets langer dan een paar seconden.
Yup, ik sta altijd als eerste in de levels. Dont ask me why :)
BF4 heb ik niet, maar ik heb in games wel vaker meegemaakt dat ik altijd als eerste klaar was met laden zelfs als de game gewoon op de HD stond. Daar hoeft het dus niet per se aan te liggen.
Het kan verder zeker wel helpen, maar het verschilt heel erg per game. Sommige games worden er nauwelijks sneller van, andere games hebben sowieso zo weinig laadtijd dat het weer nauwelijks uitmaakt (zo neem ik niet eens de moeite met skyrim, laadtijden zijn zo kort dat het me niet eens lukt om de tips op de loadingscreens te lezen).
Ja, maar dat systeem is watergekoeld, wat zorgt voor nog lagere temperaturen en natuurlijk ook show/epenis factor is. Waterkoeling is nu eenmaal duurder. En inderdaad, het formaat is van groot belang. Volgens mij zijn dit allemaal lekker compacte ITX systeempjes, wat nogal wat makkelijker kwijt te raken is.
Ikzelf heb enkele weken geleden besloten zelf een game pc te bouwen in een Node 304 mini-itx. Past makkelijk in m'n Ikea Expedit kast, hartstikke stil en supersnel met i5, gtx 780 en een SSD. Kosten: slechts 1100 nog geen 1000. gallery: Interfico

[Reactie gewijzigd door Interfico op 6 januari 2014 14:11]

SteamOS is een goed idee, maar je moet het beter, goedkoper en makkelijker doen dan wat er al is, of extra functionaliteit bieden en dat is lastig. The bad:
-Grote game titels (exclusief?). Op dat punt heeft Valve ondanks de potentie van de bestaande Steam library een enorme achterstand op zowel windows als consoles.
-Het is 'iets' gebruiksvriendelijker dan gewoon een PC kopen met Windows, maar je kunt met SteamOS natuurlijk ook een heel stuk minder: wat dat betreft biedt SteamOS dan ook niets extra ten opzichte van consoles.
-Het kan iets goedkoper zijn dan een PC (vooral voor een leek die geen eigen PC kan/wil bouwen), maar effectief valt dat wel mee aan de prijzen hier te zien. Sowieso winnen de consoles die prijzenslag nog steeds.

The good:
-Extra functionaliteit is er in de vorm van 'mouse&keyboard' games met een controller. Ik ben heel benieuwd naar de Steam Controller, want dat kon wel eens een goed selling point zijn.
-Potentie van extra toekomstige functies: HTPC (bijv. XBMC integratie). Hoewel consoles hier in het verleden ook al een gooi naar gedaan hebben en de xBox One nu ook een gooi doet naar allround huiskamer apparaat, biedt SteamOS gigantisch potentieel om hier een plek te veroveren.
-Andere software en randapparatuur intregreren: Skype for linux, teamspeak, webcams. Geen voordeel ten opzichte van windows, maar wel ten opzichte van (sommige) consoles.
Leuk die verschillende varianten van verschillende fabrikanten. Maar wordt het met al die versies niet weer 'gewoon' een pc?
Tot nu toe ondersteunt Valve alleen een selectie recente Nvidia kaarten (GTX 660 'and up' zo ongeveer) en Intel procs. Op zeer korte termijn komen daar ook de Intel APU's bij, en nu dus ook AMD spul. Het grote voordeel van de 'ondersteuning' die Valve biedt, is dat het anders als bij de ondersteuning onder Windows niet alleen geldt voor het OS, maar ook voor de games. Dus om heel kort te zijn, nee, er gaat geen fragmentatie optreden zoals op PC, want er is met Steam Machine niet alleen een zgn 'nullijn' en een minimum specs lijst, maar ook wordt in de gaten gehouden en gecontroleerd of games 100% ondersteund worden. Dat is op Windows niet zo: daar zijn geen regels aan gebonden. Als het kan draaien, dan kan het werken. Op Steam OS is dit aan controle onderhevig.
Is het dan ook zo dat fabrikanten in overleg met Steam een Steambox mogen bouwen, of is het simpel zo dat als ze hetzelfde type hardware gebruiken dat het dan gelijk het label Steambox krijgt?

Het lijk mij dat je met verschillende fabrikanten ook problemen krijgt met bepaalde 'types' van Steamboxen.
Volgens mij is het veel simpeler. Valve zorgt ervoor dat de driverondersteuning voor een steeds grotere selectie hardware in orde is. Op dit moment is dit alleen nog het groene kamp, maar daar komt dus snel meer bij. Goede driver support, en je hebt alleen nog een Linux-port nodig wat redelijk simpel is. Verder verschilt het niet van een PC, maar bij SteamOS draait het geheel wel binnen een door Valve gecontroleerde omgeving. Zolang de basiscomponenten aan de eisen voldoen, kan het een SteamBox zijn want het voldoet aan de 'voorwaarden'. Ook jij kan een SteamBox bouwen, zeg maar.

Verder, als de componenten hetzelfde zijn, is het in essentie natuurlijk ook gewoon dezelfde 'PC'. Moederbord, overklokbaarheid, het soort voeding en je opslag doen daar allemaal niet zo gek veel aan af - de basis is hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 januari 2014 14:09]

Alleen heb je dan wel gelijk een stille PC (volgens mij was de eerste steammachine fanless), met de mogelijkheid om een design te kiezen wat je ook zelf in de woonkamer wilt hebben staan.

Het is dus eerder een combinatie van HTPC en Game-PC.
In principe wel. Je hoeft zelfs geen steambox te kopen. Elke PC met recente game hardware kan gebruikt worden als steambox. Je hoeft er alleen SteamOS op te installeren.
SteamBox heeft wel het voordeel dat het os ook gewoon te installeren valt op je eigen desktop (of dat zou in de toekomst toch het idee moeten zijn). Daardoor zal waarschijnlijk de markt wel een stuk groter worden. Ik speel op mijn eigen pc via SteamOS en jij speelt via een SteamBox.

Gaat er bij Valve volgens mij (hoop ik toch) meer om SteamOS. En zo de machtspositie van Windows onderuithalen. En in feite een soort van gameOS te maken, die alle onnodige zooi er uitgesloopt heeft, zodat de resources van je computer optimaal voor de game gebruikt kunnen worden.

Volgens mij een tof idee
Zien wel of het iets word of niet. Zijn immers veel hindernissen te overwinnen
Linux probeert dit al zo lang, dit gaat door 1 zo'n ding niet veranderen. Zeker niet als je er verder 0,0 mee kan doen. Je hoeft maar 1 game te missen die je actief speelt en de meerwaarde ervan is richting 0-punt gezakt.
SteamOS is toch ook een aangepaste linux?
Bovendien als er iets is wat voor die doorbraak kan zorgen is het steam wel.
Maar inderdaad, moet je wel voor de meeste spellen ondersteuning hebben.

[Reactie gewijzigd door spartaan1986 op 6 januari 2014 13:44]

Ja, inderdaad. Je hebt gelijk hoor. Ik zeg dan ook "zijn immers veel hindernissen te overwinnen". Maar ik ben wel benieuwd waar dit naar toe gaat. Vergeet niet dat Valve met steam wel een sterke positie heeft om iets te kunnen proberen te forceren .

Geef ze een kans. Ze hebben volgens mij al enorm veel geld in het SteamOS en Box verhaal gepompt. Ze hebben een paar van hun eigen games reeds op OpenGL geport, waardoor die nu multiplatform zijn (win, mac en linux). Denk dat andere ontwikkelaars en uitgevers daar misschien ook wel graten in zien, geen idee , ben maar aan het speculeren.

In mijn eigen persoonlijke mening, gebaseerd op een zeer beperkte kennis van zaken. Is het vooral doordat DirectX dominant is in de gamewereld. Dat games Windows only zijn omdat DirectX exclusief van Microsoft is. Als OpenGL die positie kan overnemen, is gamen op meerdere besturingssystemen levensvatbaarder.

De xbox gebruikt natuurlijk ook DirectX. Sony gebruikte voorheen bij hun PlayStation's een eigen API set. Maar ik weet niet hoe dat zit met de nieuwste PlayStation. Als dat ook OpenGL is, kan dat een voordeel zijn.

[Reactie gewijzigd door Marsmillo op 6 januari 2014 14:53]

Linux probeert dit inderdaad al lang, maar hebben ze ooit zo veel fabrikanten achter zich gehad en een van de grootste game uitgevers? Er gaat nu zeker veel veranderen voor linux
Duurder dan de meeste moderne consoles maar goedkoper dan een high tier gaming computer. Benieuwd wat er na de betatests uit de bus zal komen.
Benchmarks tonen nog dat een computer onder Windows beter presteert dan Steam OS. Momenteel ben je dus nog beter af met een Windows computer.
Deze benchmark geeft aan dat de prestaties aardig gelijk opgaan:
http://www.phoronix.com/s...amos_windows8_linux&num=1
En Steam OS is nog een Beta.
Helaas testen zij alleen met synthetische benchmarks. Andere benchmarks, die daadwerkelijk Steam-games gebruiken, tonen een wat minder rooskleurig beeld.
Dat komt omdat de huidige games -met name op dit moment- voornamelijk voor Windows gemaakt worden en de optimalisaties niet of beperkt in de Linux versies te vinden is. Hetzelfde voor OSX versies.

Dit komt nog wel, zodra game engines steeds meer cross-platform gespecialiseerd worden. Maar inderdaad, op dit moment is Windows nog "de" optie voor optimale performance in Games.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 6 januari 2014 14:05]

Waarom zouden devs op Linux willen focussen? Er wordt nu al geklaagd dat veel pc games buggy console ports zijn. Eerst was er alleen fragmentatie in hardware, nu moet je ook rekening houden met verschillende besturingssystemen.

Ik denk niet dat devs hier moeite in gaan steken. Het grote geld zit in console gaming en (Windows) pc games doen ze erbij als het niet teveel moeite is. Het is bijvoorbeeld nog maar de vraag of een spel zoals gta 5 op de pc komt.
Als grote engines cross-platform zijn is het prima mogelijk om een crossplatform product neer te zetten. Bovendien zijn er genoeg games die geen console versie (kunnen) hebben.

De wereld bestaat uit meer dan alleen AAA titels.
Benchmarks tonen nog dat een computer onder Windows beter presteert dan Steam OS. Momenteel ben je dus nog beter af met een Windows computer.
Is dat met een verse Windows-installatie, of 1 die "vervuild" is met allerlei tools, scanners, Office, etc?

SteamOS (Linux) vervuilt lang niet zo als Windows.
Over het algemeen gaat niet je GPU-performance drastisch omlaag van het installeren van "vuil" zoals Office of andere tools.
Je hardeschijf en je register raken wel vervuild.
En waarom niet?
Omdat de opbouw van het besturingssysteem heel anders is. Lees je anders eens in op Linux.
Elke OS vervuilt op de duur, niet alleen Windows. De architectuur maakt geen kudt uit :)
Dat heb ik bij Windows al vaak gezien, bij Linux nog nooit.
Wat een prijzen.
Voor 500 koop ik vooralsnog nog steeds een PS4.

Het mag van mij meer richting de prijs van de Wii.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 6 januari 2014 14:41]

je kan tog geen gaming pc verwachten voor 300, de hardware van het 500 systeem is al vergelijkbaar met die van de ps4, tel daarbij op dat je supergoedkoop games kan krijgen(en games kan je ook buiten steam halen en erop zetten) en geen 50 per jaar moet neertellen voor online te gamen dan vind ik dit tog een betere deal dan de playstation 4, afgezien van het aantal AAA-games dat momenteel beschikbaar is, maar dat zal wel veranderen, zo is o.a. metro last light al beschikbaar op steamOS, tog een van de meest grafisch intense games van het moment(op crysis3 na dan)
Ik wil ook geen gaming pc. Ik wil een console. Voor 500,- koop ik liever een PS4 daar de PS zijn naam al gevestigd heeft, er de juiste titles voor uitkomen, de controller goed is., etc.

Met de info \ kennis die ik nu heb (amper wat omtrent de Steam machine) zal ik geen 500 euro besteden aan een console anders als de PS4. Het moet maar blijken dat de controller fijn is en welke titels er gaan verschijnen.
Leuk al die Steam titels maar voor alleen Steam titels koop je geen Steammachine\console lijkt mij. Ik in ieder geval niet. Daarvoor heb ik mijn laptop.

Als ik een gaming pc wil dan koop ik wel een gaming pc. Dit ding komt met controller en is bedoelt voor de huiskamer. Een console dus. Dat deze afwijkt van de huidige consoles maakt het in mijn ogen nog geen pc. Dat is niet waarvoor ik mijn console gebruik. Die gebruik ik voor games en niet voor media of andere dingen en al helemaal niet om er Windows op te installeren.

Kost dit apparaat wel 300 dan verandert dit een hoop voor mij persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 6 januari 2014 15:51]

nja noem het een console of een pc maakt niet uit, het is een console met PC hardware, dus een upgradebare console, er zullen ook versies van 300 komen maar deze zijn waarschijnlijk niet zo krachtig als deze van 500, die 100 meer is niets om over te klagen als je geen 50 per jaar meer moet betalen voor online zoals bij de ps4 en xbone, en zoals ik al zei je kan ook games buiten steam downloaden en installeren, het hoeven dus geen steam games te zijn
Je betaald bij Xone als PS4 zo'n 25/50 euro per jaar voor online diensten, als het kunnen online spelen. Games voor een console liggen dan nog eens zo'n 10euro duurder, als deze voor de PC. En Steam is een grote fan van solden met top kortingen tot 90%. Dus de kleine meerprijs bij aankoop haal je er uiteindelijk wel uit.
Het is maar net waar je waarde aan hecht. Alleen fixeer je niet op de aanschafprijs, een ps4 is na de aanschaf juist duurder dan een pc/steambox door online kosten en duurdere games (het verlies op console onder kostprijs verkopen moet worden terugverdiend!!)
Ik snap heel het Steambox gebeuren niet, het is toch gewoon een PC met een andere "OS" en een draadloze gamepad? En dat sommige fabrikanten aangeven dat software op 60fps@1080p draait zegt ook vrij weinig aangezien je met pc games zoveel grafische instellingen kan veranderen.
1. Het is plug&play, makkelijk op te zetten en 100% geschikt voor bank+tv.
2. Het is vele malen makkelijker aan te schaffen dan een game pc.

Dat zijn naar mijn idee de grote voordelen van de Steambox.
Het is een deel van een concept: Steam voor de konsole crowd.
Een gamepc om in je luie zetel te gebruiken, waarbij 98% van de administratie automatisch voor je gebeurd.
  • Geen muis nodig om te kunnen navigeren door de menus
  • Steam draait onmiddelijk full screen bij boot
  • Geen virusscanner nodig
  • Geen windowslicentie nodig
  • Voor een (klein/middelgroot) deel van de gamers:
    Niet meer bij elke boot een greep uit volgende popups: "wil je upgraden naar onze betalende virusscanner?", "je draait een niet-legitieme versie van windows, klik hier om er wat aan te doen", "windows updates zijn gedownload, klik hier om je pc 3 maal te rebooten", ..

[Reactie gewijzigd door Oljoner op 6 januari 2014 13:16]

Eigenlijk krijg je niks meer dan een controller.
Hardware is gewoon een PC in een mooie case en software is een gratis OS.

Maar inderdaad het is allemaal leuk en aardig voor de console crowd.
Leuk, heb je dus nu al verschillende consoles met blijkbaar verschillende performance, hoe kan je dit ooit uniform krijgen binnen dat OS? (naast dat het aanbod nog steeds een fractie is van de Windows variant - dat opzicht is de Digital Storm variant nog de meest interessante).

Hoe kunnen ze garanderen vanuit de game dat iets op bepaalde resolutie/settings/fps gaat draaien?
Ik neem aan dat SteamOS games gewoon GFX settings hebt zoals je die bij praktisch elke PC-titel van tegenwoordig tegenkomt. Dus zou bij elke game voor elk 'smaakje' SteamBox wel een configuratie te maken zijn die die game vloeiend draait op de resolutie van het scherm (welke uiteraard varieert, afhankelijk van waar je je SteamBox op aansluit). SteamOS games zijn immers gewoon PC games, met de toevoeging dat deze geschikt zijn gemaakt om onder SteamOS te kunnen draaien.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 6 januari 2014 14:27]

Ik had net het gevoel dat Steam boxes betaalbaar gingen zijn. Van Valve kan ik dat nog best geloven, maar de andere fabrikanten zijn oftewel niet zo heel bekend, ofwel juist bekend om niet goedkoop te zijn (Alienware)...
ja dat dacht ik ook, maar 500 voor een steambox vind ik niet te veel, aangezien je dan ook geen jaarlijkse 50 moet neertellen als bij de consoles en goedkopere games krijgt, ook buiten steam kan je btw games op steamOS zetten dacht ik