Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Valve heeft een nieuwe versie laten zien van de Steam Controller. De controller voor de Steam Machines met SteamOS heeft zoals Valve eerder bekendmaakte geen touchscreen meer en is in plaats daarvan voorzien van een meer traditionele layout met knoppen.

De controller heeft een d-pad met knoppen en vier knoppen die als labels A, B, X en Y hebben. Daarboven zitten knoppen voor onder meer Stop en Play, zo blijkt uit de afbeelding die Valve zelf online heeft gezet. Het ontwerp is een uitwerking van de wijzigingen die Valve half januari tijdens de Steam Dev Days aankondigde. Valve demonstreerde een eerste versie van de controller in september vorig jaar voor het eerst.

Valve heeft de trackpads van de controller in het ontwerp gelaten. Door de combinatie van de trackpads en traditionele knoppen wil het bedrijf de controller compatibel maken met games die spelers normaal met controllers besturen en met games die een bediening hebben met muis en toetsenbord.

De Steam Controller kan voor hij uiteindelijk te koop zal zijn nog wijzigingen ondergaan. Valve zegt dat het nog bezig is met het ontwikkelproces. De controller zal volgende week te zien zijn op een gameconferentie in San Francisco.

De controller is bedoeld voor Steam Machines, pc's met SteamOS die als console kunnen dienen om games vanaf de online gamedienst te streamen.

Ontwerp Steam Controller (september 2013)Ontwerp Steam Controller Valve (maart 2014)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Ik vind het nu wel beter dan het vorige design, al moeten die touchpads erop blijven om als trackpad te functioneren. Ook denk ik dat ik liever een trackpad heb dan een pookje waarmee ik de muis bedienomdat het sneller het gevoel van een laptop geeft.
Trouwens:
De consolegamers die nu moord en brand roepen over het missen van thumbsticks kunnen ook gewoon een Xbox of PlayStation controller aansluiten omdat het gewoon een pc is.
Geen normale en fysieke thumbsticks?

Nee dank je, dan zal de besturing niet bepaald fijn zijn, meer ala touchscreen, al kan ik mij natuurlijk ook vergissen erover.
blijkbaar zitten er een paar motortjes achter bijde trackpads die het oppervlak laten trillen om je feedback te geven op je bewegingen, volgens enkele mensen die de controller al een keer gebruikt hebben lijkt het rechter trackpad hierdoor meer op een trackball (hij blijft ook doorrollen nadat je swiped, en je kan hem zo ook stop zetten). Dezelfde mensen vinden de besturing van visie (omhoog / -laag, links en rechts kijken) op deze manier veel prettiger dan kijken met thumbsticks. Helaas bleek de trackpad aan de linker kant (lopen) minder intuitief.

De trackpads zijn ook op andere manieren te configureren voor andere spellen, bij papers please zou je normaal alleen een muis gebruiken dus gebruik je beide trackpads voor de cursor

[Reactie gewijzigd door failsnail op 15 maart 2014 08:25]

mensen die ermee gespeeld hebben zijn toch behoorlijk enthusiast dus k ga iig niet zeggen dat het niets is, anders is het iig zeker, dus gebrek aan creativiteit kan je ze neit verwijten.
schijnbaar is het relatief precies en in sommige manieren beter dan de thumbsticks,

we gaan het zien, maar afschieten omdat het anders is is te voorbarig imho.
Controllers met normale thumbsticks zijn er al, waarom zou valve zoiets ontwikkelen?

Dit is nou juist een controller die ontwikkeld is om pc games met weinig gedoe te kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door haarbal op 15 maart 2014 12:45]

Controllers met normale thumbsticks zijn er al, waarom zou valve zoiets ontwikkelen?
omdat gamers het beste willen hebben en thumbsticks hebben zich al degelijk bewezen voor veel games
als het niet goed werkt zal ook niemand je controller willen hebben (de kinect valt onder die catagorie)

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 15 maart 2014 16:59]

Wie bepaalt wat "het beste" is ?
M.i. mag iedereen dat voor zichzelf bepalen.
Niet elke gamer is hetzelfde, niet elke game is hetzelfde.
Denk je werkelijk dat de eerste keer dat iemand een controller met thumbsticks oppakte dat het meteen een revolutie teweeg bracht ? Natuurlijk niet, die dingen hebben er ook jaren over gedaan om gemeengoed te worden.

Voor de PC zijn er al prima conventionele gamepads (met thumbsticks) dus die markt is voorzien, daar hoeft Valve geen actie meer op te ondernemen. De reden dat Valve met iets nieuws komt, is omdat zij vinden / vermoeden / onderzocht hebben dat er iets ontbreekt op de markt om conventionele PC-games comfortabel op de bank in de huiskamer te spelen. Zonder lomp toetsenbord of muis.

Het kan goed zijn dat ze het mis hebben, zoals je zelf al zegt, maar op dit moment is er aanleiding om Valve het voordeel van de twijfel te geven. Geen bedrijf heeft ooit eerder geprobeerd PC-gaming (bureau) en console-gaming (huiskamer) te verenigen, en dat biedt nieuwe perspectieven en nieuwe uitdagingen, en misschien dat deze controller daar een positieve bijdrage aan kan leveren. Misschien is dit DE nieuwe revolutie op game gebied, misschien is dit de flop van de eeuw, maar laat het publiek dat uitmaken door het een kans te geven en niet door het al af te schieten voordat het überhaupt op de markt is.
Wie bepaalt wat "het beste" is ?
de mensen die gebruik maken van jou hardware en hier speciaal content voor aanschaffen en maken

zonder backing begin je niets

nogmaals als je controller niet lekker in de hand licht of niet optimaal werkt dan maakt het niks uit of men er nog aan werkt

ik zeg niet dat dat zo is hoor maar als dat wel het geval is dan krijgen veel mensen een vieze na smaak van je vorige controller en zullen zo niet zo 1 2 3 meer met je in de boot stappen

en dat is gewoon normaal consumenten gedrag
Precies. Dit was niet duidelijk in je vorige post hierboven.

De controller wordt al maanden getest, en als het totaal niet prettig zou werken hadden ze al lang het idee overboord gegooid. Als je de twee plaatjes hierboven bekijkt zie je dat er al significante wijzigingen zijn geweest, en de demo's op youtube laten zien dat er goed mee te spelen valt. "speciaal content voor aanschaffen en maken" hoeft dus niet, want de controller kan direct een keyboard-muis vervangen en zou in vrijwel alle gevallen out-of-the-box moeten werken. Althans, dat is de doelstelling die Valve nastreeft.

De backing is er dus. Althans voldoende om de "beta test" phase te overleven. Als de controller aanstonds daadwerkeljk te koop zal zijn zal het "normaal consumenten gedrag" het uiteindelijke succes gaan bepalen. Het enige waar ik op hoop is dat deze controller in ieder geval de kans krijgt om zichzelf te bewijzen, al is het maar voor een niche-markt. O-)
Met zo'n instelling zouden we nu nog steeds single button joysticks gebruiken.

Om iets te vinden dat beter is dan het huidige 'beste' moet je nieuwe dingen proberen. Ik vind het persoonlijk zeer bewonderenswaardig dat Valve op zoek gaat naar iets nieuws, met unieke mogelijkheden in plaats van gewoon een standaard dual analog stick erbij te prikken en klaar is kees.

Ik snap overigens echt wel waarom een Microsoft of Sony dit niet doet met hun console. Er is daar geen behoefte aan: alle games voor die consoles worden specifief gemaakt om met een dual analog controller te werken, dus waarom daar dan opeens vanaf wijken en het jezelf potentieel moeilijk maken?
Die twee zitten zo hard tegen elkaar te concurreren dat er geen ruimte meer is voor dit soort experimenten.
Kinect was 1 ding, maar dat was een optioneel iets en met een heel ander doel dan als hoofd-input voor al je games.

Valve zit echter in een unieke positie in dat ze de SteamBox niet echt nodig hebben. Natuurlijk is er veel geld mee gemoeid, maar het is niet hun core business en mocht de Steam Controller nergens op slaan dan kan je altijd nog gewoon een third party controller of toetsenbord/muis combo erin prikken en blijft het platform als geheel net zo functioneel.

[Reactie gewijzigd door DarQraven op 15 maart 2014 19:23]

Met zo'n instelling zouden we nu nog steeds single button joysticks gebruiken.
en die gebruiken we nog steeds?
ik zie het probleem niet?

wat is er mis met iets dat prima werkt ook al is het oud?

van mij mag je best iets nieuws proberen maar wees dan ook niet bang dat men wellicht je controller volledig links laten liggen omdat het ruk werkt...
Probleem is dat jij beweert dat die thumbstick zichzelf al lang en breed bewezen hebben en er dus geen plaats is voor een alternatief.

persoonlijk vind ik die thumbsticks belabberd in het gebruik en is het vooral maar behelpen. er zijn maar weinig games die ik echt liever met de huidige controllers speel.
Dat zijn dan de vechtspelen als mortal combat of Dear or Alive & co.
Sommige platform games, maar dat hangt van het spel tot spel af.
De Action adventure game als tombraider of assasins creed komen daarna, maar hoewel ik die liever met een controller speel, slagen ze er nooit constant in om perfect te doen wat ik verlang. Dat ligt meer aan de interpretatie en (wat ik noem) de vooringenomenheid van het programma, dan aan de controller zelf.

Voor al de rest is her zelfs niet bruikbaar, FPS, MMORPG, Strategy, racing, ...
Zijn veel betere alternatieven voor.

Dat alles is natuurlijk enkel voor mij zo, ik weet dat er mensen zijn die zweren bij een controller voor alles, en dat is hun goed recht.

PS. Keyb & muis zijn ook niet het beste voor een echte FPS ervaring.
Probleem is dat jij beweert dat die thumbstick zichzelf al lang en breed bewezen hebben en er dus geen plaats is voor een alternatief.
dat maak jij er van

ik heb duidelijk dit geschreven wellicht maar even terug lezen?
van mij mag je best iets nieuws proberen maar wees dan ook niet bang dat men wellicht je controller volledig links laten liggen omdat het ruk werkt...
PS. Keyb & muis zijn ook niet het beste voor een echte FPS ervaring.
Het is meerdere malen gebleken dat omdat men meer keystrokes tot zijn beschikking heeft en een preciesere richt optie heeft bij keyboard en muis en dus makkelijker en snellere verichtingen kan verichten bij games (maakt niet uit welke genre) dat keyboard en muis beter zijn voor het spelen van games een feit is

dat jij het minder lekker vind is jou mening

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 17 maart 2014 21:32]

tuurlijk maak ik dat er van.
Net omdat je per direct alle alternatieven afschiet.
van mij mag je best iets nieuws proberen maar wees dan ook niet bang dat men wellicht je controller volledig links laten liggen omdat het ruk werkt...
Er is wel degelijk een verband tussen input methode en spelgerne.
Ultiem voorbeeld daarbij is het race-gerne: daarbij moet ik de eerste persoon nog tegen komen die beter kan sturen met keyb & muis dan met een stuurwiel. Akkoord je moet over zo'n dergelijk stuur beschikken, maar als je het hebt, dan werkt het beter.
Sturen met de pijltjes, yeah right. dus tot zover uw onderbouwd feit dat keyb & muis in alle gevallen de beste optie zijn.

Ter info: de beste FPS ervaring krijg je imho met de Wii&wiimote , niets echter dan richten en schieten, liefst in combinatie met de pistool/rifle accessories.
Dat het misschien trager is dan keyb & muis kan best zijn, maar het leunt principieel beter aan bij de realiteit dan k&m. Vandaar dat de ervaring beter is.
Helaas is de console zelf niet gericht op dat soort game-publiek.

en ten slotte :
Ja dat vind ik , daarom zei ik ook "persoonlijk" en "is enkel voor mij zo", maar ik hou wel een open mening en ben bereid om alternatieven te bekijken en uit te proberen. Ik ga ook pas zeggen dat iets niet goed werkt (voor mij) nadat ik het geprobeerd heb.
Mij zal je niet horen zeggen dat deze nieuwe controller de hemel of de hel is, zolang ik die niet zelf in m'n handen gehad heb.
tuurlijk maak ik dat er van.
Net omdat je per direct alle alternatieven afschiet.

Er is wel degelijk een verband tussen input methode en spelgerne.
Ultiem voorbeeld daarbij is het race-gerne: daarbij moet ik de eerste persoon nog tegen komen die beter kan sturen met keyb & muis dan met een stuurwiel. Akkoord je moet over zo'n dergelijk stuur beschikken, maar als je het hebt, dan werkt het beter.
Sturen met de pijltjes, yeah right. dus tot zover uw onderbouwd feit dat keyb & muis in alle gevallen de beste optie zijn.
ja met jou valt dus niet te praten wat jij doet is net oost Indies lezen

ga lekker iemand anders de woorden in zijn mond schuiven |:(

ik schrijf duidelijk WELLICHT dat betekent dus dat ik helemaal niks afschiet

begrijpend lezen is een vak he...

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 18 maart 2014 13:20]

[...]
begrijpend lezen is een vak he...
Kan dat alleen maar beamen.
Nou in die paar uitzonderlijke games waar console gamepad spelers vs muis/keyb Pc gamers tegen mekaar gespeeld hebben is muis ( keyb ) superieur.

Als je big picture wild gamen met pure muis/keyb games op de bank. En dat zonder muis en keyb maar een zoals gewens even efficente manier van muis keyb te evenaren.

Dat is de goal en visie van steam controller.

En als de uiteindelijke steam controller keyb/muis goed vervangt dan game ik er ook mee op desktop PC.

Dus ik ben er eigenlijk heel benieuwd na.
Dat valt nog te bezien. Momenteel is er voor veel games alleen native support voor de Xbox360 Controller.
Ik heb meer interesse in de controller dan in heel SteamOS / Machine. Gelukkig kan je 'm ook met de desktop versie van Steam gebruiken :)
Hier nog 1 wil gewoon Windows blijven gebruiken.
Maar wel geïnteresseerd zodat misschien een strategy game mogelijk is op de tv.
Ik ben erg benieuwd.
Dat is ook de gedachte erachter. Je PC ongeacht Windows/Linux of OSX als Console. Dit zorgt er praktisch voor dat het toch onlogisch is om extra hardware in de vorm van een Xbox One of PS4 te kopen.

Waarom zou je dat doen? :)
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe groot dat ding wel niet is. Hij lijkt heel groot namelijk. Zo niet, dan zijn de knoppen vrij klein als je het mij vraagt. Ik denk dat ik de controller gewoon even moet vasthouden om er een goed oordeel over te kunnen geven. Maar de controller ziet zeker wel interessant uit.
In dat geval lijken mij de knoppen inderdaad vrij klein.
Ze lijken niet kleiner dan op de Xbox 360 controller.
De gamepad ziet er strak uit, maar vergeet niet dat hij niet lekker schijnt te werken met race games. De meesten gamepads hebben thumbsticks die terugveren naar hun nul-positie, dat zorgt ervoor dat je stuur weer terug wordt gezet na het maken van een bocht, ook krijg je veel betere feedback uit de stick omdat deze terug wilt veren. Dit blijkt uit commetaar dat mensen geven die de developer versie van de gamepad al eens geprobeerd hebben.
Ik wil overigens niet zeggen dat ik de controller maar niks vind, sterker nog, dit is een enorme verbetering voor het spelen van first person games voor zover ik dat nu kan zien ten minste (ik heb de Steam controller nog nooit in mijn handen gehad). Ik wil dus zeggen dat als je van plan bent de controller te kopen, dat je goed moet kijken voor elke type games je de controller wilt gaan gebruiken. Het switchen tussen twee verschillende controllers door er twee te kopen lijkt mij niks haha.

Tim Visée
Is de trigger niet standaard geworden voor acceleratie?
Het gaat niet om het accelereren maar om het sturen. Sturen gebeurt natuurlijk niet met de triggers van de controller maar gewoon met de thumbsticks. Het accelereren zal dus ook geen probleem zijn.

Tim Visée
Ah zo, dan begreep ik het verkeerd! Ja, het stuur zou natuurlijk gewoon terug moeten vallen, maar als de thumbsticks van de controller een soort touchscreen zijn, dan zou het eventueel softwarematig op te lossen zijn, vermoed ik.
Voor mij zou 't ook geen fijne controller zijn. Als je even flink aan 't gamen bent krijg je wel eens licht klammige handen (of gewoon vettige vingertoppen)… dan glijden die touch-cirkeltjes totaal niet meer als ik dat zo zie, en dat lijkt me allerminst fijn gamen.
Hmm daar heb je wel een punt aangezien ik vaak chips eet... maar als de touchpads druk registreren zal dat alsnog geen probleem moeten zijn!
Brrr ... Trackpads. Als het gevoel in de buurt komt van de trackpads op laptops, hoeft die controller van mij niet zo. Ik heb na een paar minuten werken met de trackpad al het gevoel dat mijn vingertoppen versleten zijn.

Geef mij maar thumbsticks. Als ik een spel wil spelen met muis controls, pak ik wel een echte computermuis.

[Reactie gewijzigd door Flozem op 15 maart 2014 08:42]

werk eens een keer met een Apple trackpad of de grote, gevoelige trackpads in de duurdere segmenten windows laptops. Valt tegenwoordig prima mee te werken. De kleine pruts-trackpads in cheap-ass laptops zijn inderdaad waardeloos.
Voor mijn werk, heb ik een HP Elitebook van twee jaar oud. Lijkt me niet het pruts-segment... :)
yups het pruts-segment van de werk laptops.
Werk er ook al jaren mee.
Het is niet omdat die krengen duur zijn dat ze ook effectief de beste componenten gebruiken.
Na max 3 jaar worden die toch vervangen, dus lang hoeft het niet mee te gaan.

Helaas.
Trackpads kunnen goed werken mits goed verwerkt in het spel. Doet me denken aan de DS bijvoorbeeld:

Metroid Prime: Hunters
Je gebruikt het onderste scherm als een trackpad voor het rond kijken (richten). Dit werkte echt super goed! Ik vind het vrijwel net zo goed als spelen met een muis.

Kid Icarus: Uprising
Wilde hetzelfde doen als Metroid echter werken hier de controllers zwaar klote. Ze hebben de feedback van het touchscreen erg vaag gekoppeld aan het rondkijken waardoor die niet zo soepel speelt en dat is erg jammer en uiterst vervelend. Hierdoor heb ik dit spel wat er opzich tof uitziet erg weinig gespeeld.
Nu heb ik Metroid Prime Hunters nooit gespeeld, maar...
Kid Icarus: Uprising
Wilde hetzelfde doen als Metroid echter werken hier de controllers zwaar klote.
er zijn genoeg mensen (waaronder ik) te vinden die het hier niet mee eens zijn. ;)

Verder is KI:U een 3rd person spel. Hierbij is de stylus-besturing gekoppeld aan zowel richten als kijken, afhankelijk van de snelheid waarmee je de stylus beweegt. Voor mij was het enige probleem dat de default instellingen niet goed genoeg waren, dus heb ik de draaisnelheid iets opgeschroefd.
De controller is bedoeld voor Steam Machines, pc's met SteamOS die als console kunnen dienen om games vanaf de online gamedienst te streamen.
Ehmm.... heb ik iets gemist of klopt dit gewoon niet?
Voor zover ik weet kunnen steammachines zelf games draaien (als ze daar de hardware voor hebben, er zouden verschillende configuraties komen, en de games moeten natuurlijk geschikt zijn voor steamos/linux), of games kunnen streamen vanaf je eigen windows PC elders in huis (steam in-home streaming, dit kan al en schijnt best heel aardig te werken hoor ik). Bovenstaand stukje doet het klinken alsof het een soort onlive idee zou moeten worden maar daar is volgens mij toch echt geen sprake van.

De controller vind ik er zelf zo wel beter uit zien, voor sommige dingen wil je gewoon toch nog de fysieke feedback voelen van echte knoppen. Niet alleen als je ze indrukt, maar vooral ook om ze op de tast te vinden.
Ik vraag me alleen af of die "d-pad" knoppen niet wat dichter bij elkaar zouden moeten staan. Je zou het in het echt uit moeten proberen, maar het ziet er uit alsof als je daarmee bv een rolbeweging wil maken (links -> linksboven -> boven -> rechtsboven -> rechts) dat niet echt heel makkelijk zou gaan.
Dat D-pad was het eerste waar ik aan dacht. Dit ding kan onmogelijk nuttig zijn voor Street Fighter bijv.

Nou ja, de echte fans kopen wss toch wel een xxl pad voor fighting games, maar die kosten ook wat. :Y)
Zo te zien wordt het wel een mooie controler, die erg veelzijdig gebruikt kan worden. Ik vind hem wel qua uiterlijk de controler een beetje lijken op de een omgedraaide xbox 360 controler hoe hij is form gegeven.

http://fightstick.theglasseye.nl/DSC_4786.jpg

Alleen wel jammer dat ze het touchscreen in het midden hebben weg gehaald dan hadden ze net zoiets als de ps4 controler gehad. Ze hadden dat scherm voor een heleboel verschillende functies kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld ingame menu's game op het schermpje, kill/death ratio weergave in schooters. of swipe bewegingen in games zoals voor weg werp wapens in games ofzo. Had voor veel functies gebruikt kunnen worden.

Ik ben wel benieuwd hoe die touchpads werken tegenover normale analoge sticks. Die de meeste mensen zijn gewend en hopelijk zijn ze erg nauwkeurig wat beter is voor aimen in schooters. Misschien hoeven console gamers met deze touchpads niet eens mee auto aim meer te hebben in games.

Ben erg beniewd voor hoe deze controler gaat aanvoelen en voelt tijdens het gamen hopelijk komt die snel uit. :)

[Reactie gewijzigd door Athilion op 15 maart 2014 08:19]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True