Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Technici van de Amerikaanse universiteit Stanford in de staat CaliforniŽ hebben een Xbox 360-controller uitgerust met apparatuur om hartslag, snelheid van de bloedsomloop, ademhalingssnelheid en uitbundigheid van gebruik van de controller te meten.

De technici testen hun ontwerp in combinatie met de game Audiosurf, meldt de Stanford Report. Hun zelf-ontwikkelde software meet tijdens het spelen de intensiteit van de speelsessie, die dan naast de metingen van de aangepaste controller gelegd kunnen worden. Metingen als hartslag en ademhalingssnelheid zijn een afspiegeling van de emotionele toestand van de spelers, en zijn volgens de wetenschappers praktisch even betrouwbaar als metingen die aan de hersenen gedaan zouden worden.

De medewerkers van Stanford zien potentie om de apparatuur te verwerken in toekomstige gamecontrollers en games. Zo zouden spelers die zich niet uitgedaagd voelen door een game automatisch in moeilijkere situaties terecht kunnen komen en omgekeerd kunnen bijvoorbeeld jonge kinderen die niet te veel gestimuleerd moeten worden door een game, juist behoed worden voor grotere uitdagingen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Ik dacht wow, emoties meten? Emoties worden nog niet eens herkend door de medische wetenschappen. Helaas...
Het gaat om hartslag etc. Geen emoties naar mijn idee.
is niet een beetje hetzelfde als http://tweakers.net/nieuw...-wii-vitality-sensor.html ?

meer opties of course, maar het idee is hetzelfde imho.. en dat was niet echt een huge succes </understatement mode>
Zo kan je het zien, maar wie is nooit echt geweest voor hardcore gamers, meer voor sportachtig dingen.

ik zelf denk dat wii iets is van het jaar 2000 maar niet 2010, hij loopt te ver achter, de enige reden om een wii te gaan gebruiken is voor exclusief games.

Het bedoeling is dat er meer diepte tijdens games komt, wanneer je bijvoorbeeld zombies aan het killen bent kan het saai worden en dan gaat je hartslag zakken en dat zorgt voor een trigger dat er juist meer zombies komt bijvoorbeeld om de ervaring te verbeteren. Tevens zou het op zich mogelijk zijn om de console op pauze te zetten wanneer je hem niet meer aanraakt, dus neerleggen en er valt nog meer dingen erbij te verzinnen.

Het is meer om een nieuwe standaard te maken, en niet om te laten zien we kunnen dit ~
"Het bedoeling is dat er meer diepte tijdens games komt, wanneer je bijvoorbeeld zombies aan het killen bent kan het saai worden en dan gaat je hartslag zakken en dat zorgt voor een trigger dat er juist meer zombies komt bijvoorbeeld om de ervaring te verbeteren."

Dat ik iets saai vind betekent verder ook niet dat meer van hetzelfde opeens niet meer saai is. Vond het zelf dus best wel het brakste voorbeeld dat die gast kon geven..

Verder lijkt me de toepasbaarheid enorm beperkt.
Bij de meeste games die ik speel heb ik totaal geen behoefte aan een constante stroom adrenaline. Leuk voor de tunnelvisie-achtbaan-schrik-actie-games maar de meeste games die ik speel zullen weinig kunnen profiteren van deze tech.

Ik krijg het gevoel dat dit nooit voor het doel van gamen is ontwikkeld en dat ze achteraf bedachten: 'weet je wat een leuk idee is?..' zonder echt na te denken waar het goed voor zou kunnen zijn.

"Tevens zou het op zich mogelijk zijn om de console op pauze te zetten wanneer je hem niet meer aanraakt, dus neerleggen en er valt nog meer dingen erbij te verzinnen. "

Als ze het echt hadden gewild bij microsoft dan konden ze dit middels een $0.002 lichtsensortje jaren geleden al realiseren... Ook het meten van hartslag hadden ze al een hele poos geleden kunnen implementeren voor geen geld.

Volgens mij weten games tegenwoordig al door je gedrag hoe erg de speler 'engaged' is. Je kan dat zien aan de manier van bediening. Dus ook op dit punt raakt er niet veel verbeterd.


"Het is meer om een nieuwe standaard te maken, en niet om te laten zien we kunnen dit ~ "

Welke standaard? Er is geen standaard. Het is echt niks meer dan "Kijk, dit kunnen we" met daarbij de hoop dat een microsoft ze opkoopt.


BTW dit artiekel spreekt over 'emoties' maar deze sensoren meten helemaal geen emoties. Verre van dat. Ze meten stressindicatoren. Ze kunnen je vertellen dat je een adrenalinerush hebt, maar weten niet welke emotie jij daarbij voelt. Het apparaat weet dus niet of jij gefrusteerd bent (en daardoor een hogere hartslag hebt) of dat je juist helemaal opgaat in de ervaring en aan het flowen bent, of dat je vriendin, waar je verliefd op bent, voorbij liep.
Vind het erg overtrokken dat er van emoties wordt gesproken. Pure marketing-speak.
Dan dringen ze het toch gewoon heel erg op? zoals de kinect bij de Xbox one...
En nu maar hopen dat ze geen kill-switch inbouwen voor als je te pissig je COD-game speelt. :+
Dat zou ik juist wťl een goed idee vinden, om al die droeftoeters er uit te filteren :P
Wel een goede optie om dan online tegen spelers met dezelfde gemoedstoestand te spelen.
Volgens mij pik je dan de ragers er snel uit.
Het moet eigenlijk niets uitmaken in welke gemoedstoestand je speelt, zolang je nog maar wel normaal met je mede-spelers omgaat. Maarja, dat kun je hieraan natuurlijk niet meten.

Wel vraag ik me af hoe ze (en of ze uberhaupt) het verschil gaat meten tussen stress en woede, omdat je met beide gemoedstoestanden een verhoogde hartslag hebt en sneller ademt.

Het lijkt me niet verstandig om iemand met veel stress te laten spelen, en misschien kunnen ze daar op in spelen.

[Reactie gewijzigd door MaxForce800 op 8 april 2014 15:34]

Die vervolgens zegen andere ragers gaan spelen waardoor ze nog meer gaan rage. Ik voorspel dat dit niet al te best zal gaan.
Mwah, ik word persoonlijk best wel eens pissed tijdens het spelen van online games maar dan ga ik niet in de chat lopen roepen dat iedereen een faggot is.

Ze kunnen beter om je legitimatie vragen, want volgens mij zijn de mensen die dit roepen allemaal onder de 16.
Helaas heeft dit niets met leeftijd te maken. Heb al vaak zat "volwassenen" anderen voor de ergste dingen uit horen maken omdat ze een stukje gear niet kregen op WoW
Ik denk dat je een game als bijvoorbeeld Dark Souls 2 helemaal niet meer kan spelen als je zo'n controller hebt, want die game speel je in een constante staat van frustratie. Intensief spelen en soms zelfs gefrustreerd spelen hoort juist bij bepaalde games.

[Reactie gewijzigd door Mediokas op 8 april 2014 15:32]

Het is natuurlijk aan de game ontwikkelaar om er mee te doen wat hij nuttig acht voor het spel.
Aangezien het over Dark Souls gaat gok ik op een increase in difficulty als je te kalm bent en vervolgens weer een icrease in difficulty als je gefrustreerd word.
Wel geinige toevoeging, maar ik vind het niet zo hightech/vernieuwend overkomen dat je er op kan afstuderen op standford? Wat is er zo speciaal? Het zijn standaard sensoren die je handen meten en een software gui die de waarde laat zien?
Ideaal om mensen te 'heropvoeden' misschien?
Bedankt voor je oplettendheid. Op het Tweakers forum zijn topics gewijd aan het aanwijzen van spelfouten, de meest recente is Spel- en tikfoutjes - deel 42. Lees voor het posten even de topicstart. Kalua was je al voor!

[Reactie gewijzigd door CloakedEddy op 8 april 2014 15:42]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True