Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

Google heeft delen van een Amerikaanse maker van Android-gamecontrollers overgenomen. De overname zou onderdeel zijn van Googles plannen voor een tv-settopbox, die dit jaar zou moeten uitkomen.

Het bedrijf Green Throttle Games bestond sinds 2012, maar eind 2013 stopten de werkzaamheden. De Atlas-controller van het bedrijf is nog steeds verkrijgbaar, maar de bijbehorende app sinds november vorig jaar niet meer. Achter het bedrijf zitten mensen die in het verleden aan onder andere de game Guitar Hero en de pda Palm Pilot gewerkt hebben.

Google bevestigt de overname tegen PandoDaily, maar gaf er enkele maanden geleden toen de overname plaatsvond geen ruchtbaarheid aan, wellicht om de geruchten niet verder te voeden. Twee van de drie oprichters van Green Throttle werken nu bij Google. Met de overname zou Google kennis in huis willen halen over bluetooth-controllers, die het bedrijf wil gebruiken voor tv-settopboxen waar het aan zou werken. Vorig jaar verschenen geruchten dat Google in de eerste helft van 2014 een Nexus-settopbox wil uitbrengen en gaming zou daarbij een grote rol spelen. Google wacht mogelijk concurrentie van Apple en Amazon op dit terrein: ook die tech-giganten zouden aan settopboxen werken.

Green Throttle

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

design is helemaal niet gejat ofzo?

Ik snap niet dat google zo veel verwoede pogingen doet om van android tot een game console OS te maken. Android spelletjes moet je gewoon met een touchscreen spelen, daar zijn ze voor gemaakt en dat zal voorlopig zo blijven.
Dat blijft natuurlijk niet zo als je android wat tijd geeft in de console sector. Tuurlijk zijn de meeste games voor android nu touchscreen gebaseerd, maar er zijn al genoeg interessante android spellen en ports zoals GTA waarbij je heerlijk met een controller kunt spelen, en nu er meer en meer aanbieders zijn van android consoles en uiteraard ook van concurrenten zal de android gamemarkt voor consoles alleen maar groeien.
Ik denk dat je onderschat hoeveel markt er zou zijn voor een settopbox van rond de 100 euro met toegang tot de Play Store.

"Android-spelletjes" hoeven helemaal niet simpel te zijn. Ze zijn nu simpel doordat ze ontwikkeld worden voor telefoons.
Doet MS dat niet ook een beetje?

Windows en het XBOX OS komen ook steeds meer tot elkaar en zullen uiteindelijk ook gewoon 1 OS worden.

Dat is de droom van iedere OS maker, 1 systeem voor alle apparaten.

Edit: door de betere hardware, zullen er steeds betere games uitkomen voor Android.

[Reactie gewijzigd door Gadgeteer op 12 maart 2014 10:39]

Hoeveel van deze spelletje hebben niet zo'n onscreen controller? Vaak zijn dit best leuke spelletjes, maar voor mij werkt dat in elk geval voor geen meter.

Ik denk dat een settopbox met app store en waar je spelletjes op kan doen voor 50-100 euro enorme potentie voor in de huiskamer hebben.

De apple tv heeft niet eens een app store of games en nog wordt het apparaat zo goed verkocht. Mede door airplay lijkt me.
Mijn Logitech wireless gamepad F10 werkt nu ook al super met Android.
Voor mij geen behoefte voor een andere controller.

Ik zou wel graag zien dat meer apps in de toekomst gebruik maken van de game-controller. Ik snap het wel van google. Uit de gamemarkt valt winst te behalen!
Mijn Logitech wireless gamepad F10 werkt nu ook al super met Android.
Voor mij geen behoefte voor een andere controller.
Kijk naar wat de Xbox 360 controllers en xinput ondersteuning hebben gedaan voor ondersteuning van controllers in spellen voor de PC. Een nadeel is dat bij veel spellen andere (niet xinput compatible) controllers standaard niet werken, maar een groot voordeel is dat Xbox 360 controllers meteen werken en ook goed in-game getoond worden (juiste labels voor de juiste knoppen).

Google gaat voor hetzelfde, maar dan voor Android.
Google is een zoekmachine... het moet echt ff stoppen uit z'n schoenen te groeien ik word er echt kotsmisselijk van |:(
Waarom zou google enkel een zoekmachine zijn? Omdat ze daar het bekendst van zijn? Ik snap je frustratie niet, uit z'n schoenen groeien doet het zeker niet.
Op een gegeven moment blijft er geen concurrentie meer over.
google is een advertentie bedrijf !
xbox is that you!?
Ja het lijkt wel erg verdacht veel op een Xbox controller, het is dat microsoft nog niets gezegd heeft.
Het ziet er gewoon zo lelijk uit dat Microsoft er zich waarschijnlijk weinig van aantrekt.
toont gebrek aan innovatiekracht van google kopen kan iedereen
Wat goed gedaan van Google. Een kleine innovatieve partij de kans geven om zichzelf te bewijzen zonder dat ze tegen de problemen van een startup aan lopen (oftewel no money :P )

We kunnen klagen over MS, Google en Apple maar in het huidige klimaat is het natuurlijk verdomd lastig om als start up succesvol een product te lanceren (zeker wanneer het een fysiek product is). Ik vind het juist goed dat de grote bedrijven bij dit soort kleintjes gaan kijken, natuurlijk kan je het negatief bekijken maar het komt op mij over alsof ze nu eindelijk kunnen gaan maken wat ze in eerste instantie van plan zijn geweest
de redenering zou kloppen als de start up blijft bestaan. helaas worden straks waarschijnlijk de rechten e. patenten etc gebruikt
Snap je opmerking niet helemaal. Apple heeft momenteel de meest populaire settopbox op de markt. Amazon is ermee bezig. Samsung voor zover ik weet nog niks.

De verwachting is dat de AppleTV binnenkort een update krijgt en ook de AppStore beschikbaar komt. Met de inmiddels beschikbare controlers heb je dan ineens een complete console in tientallen miljoenen huiskamers staan.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 12 maart 2014 10:10]

Laat ze dit gwn inbouwen in de TV. Voor Apple gebruikers en mensen met een oude TV snap ik zo'n setop box nog wel. De nieuwere TV's hebben naar mijn mening een betere oplossing dan zo'n setop Box. Persoonlijk zie ik liever TV's komen met Android (en voor de Apple minded mensen met iOS), puur vanwege de Apps aangezien de rest van het platform naar mijn mening al perfect werkt (mijn TV speelt vrijwel alles af en bied extra's zoals Netflix, spotify, youtube, uitzending gemist (van alle zenders) en nog veel meer (wat ik niet gebruik :p)

De TV's komen steeds meer in de fase waarin de computers nu zitten, een aantal jaar geleden was je tv al na een jaar oud. Als ik kijk naar de features van mijn TV zit ik de komende jaren goed, zelfs 3D blurays met DTS werken perfect, en heb ik geen extra features nodig

Edit: (even op die reactie hierboven over de verkopen) Als we puur kijken naar apparaten met eenzelfde functie als Apple TV of enig andere box dan kunnen nieuwere TV's in dezelfde categorie vallen en staan Samsung en LG toch echt bovenaan :P

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 12 maart 2014 10:31]

Veel mensen hebben het geld niet om een Smart Tv van 600 euro of meer te kopen. Voor die mensen kan het dus vele handiger zijn die kosten te spreiden. Bijvoorbeeld door een goedkopere setop box te kopen van mss maximum 100 euro. Of een Chromecast. Wie zegt niet dat de tweede of de derde generatie van de chromecast geen samenvoeging zal betekenen voor alle Google Tv producten die ze hebben en zo ook voor deze "game console".

Maar eigenlijk zijn zo'n dongles of setop boxes niet alleen handig voor goedkopere tv's maar ook voor de duurbaarheid van oudere tvs. Als je setop box verouderd is koop je gewoon een nieuwe en geen nieuwe tv van over de 500 euro.
Ben ik het mee eens. Naar mensen met een oude TV geldt het natuurlijk ook zeker voor de iets goedkopere TV's

Op het gebied van duurbaarheid ben ik het niet met je eens. De tv die ik heb (LG) kan minimaal 5 jaar mee (qua software / snelheid).... Echt minimaal... Als mijn gebruik niet veranderd (afspelen van 3D films incl DTS vanaf USB of NAS, Netflix, Youtube, Spotify) dan kan mijn TV mee totdat hij helemaal kapot is. 4K video is de enige toekomstige features die ik wel zie zitten (voorlopig nog niet ga gebruiken) mja daar heb je pas profijt van wanneer je TV die resolutie ook aankan (even die 4K Youtube daarbuiten gelaten maar dat werkt al op mijn SmartTV)
Maar is het wel zo verstandig om het in de TV te bouwen? Dan krijgen we TV's die weer gebonden zijn aan een bepaald OS. De 1 wil Android en de ander IOS
Wat dat betreft is iets als een Apple TV ideaal, vooral het idee dat ik een tijdje geleden voorbij zag komen waarbij je de Apple TV dan op de achterkant van de TV kon klikken.
Zo'n Apple TV is zo klein dat je het zo weg kan moffelen en koop je een nieuwe TV dan heb kan je de setop box gewoon hergebruiken.
Wl je een nieuwe krachtiger setop box, dan hoef je niet de hele TV te vervangen. En dat wordt een aardig valide punt wanneer je straks bijvoorbeeld op een Apple TV kan gamen.
Die ontwikkeling zal dan harder gaan dan jij je TV's wilt vervangen.
Hier ben ik het ten dele mee eens.

Idd vrijwel alle setop boxjes kan je achter op je TV schroeven. Zelfde geldt voor mITX (volgens mij). Met die ontwikkeling zal het naar mijn mening best meevallen.

Als je nu kijkt kan je 90% van alles iOS games gewoon spelen op een iPhone4 (bijna 4 jaar geleden). Daarom zeg ik ook duidelijk dat de TV's om en nabij in dezelfde fase als de PC komen. Het is niet meer "nodig" om elke 2 jaar een nieuwe te kopen. Nee zelfs de smart platformen kunnen met gemak nog 5 jaar mee (miss is 4K video dan de standaard. Mja als je 4K wilt afspelen moet je sowieso een nieuwe TV kopen)

De ontwikkeling gaat inderdaad vooruit... Alleen dit geldt niet alleen voor setop boxen maar ook voor de TV's zelf
Bestaat zo'n soortgelijks ook niet bij sommige duurdere smart tv's? Dat het "brein" van de TV kan worden verwisseld om zo te kunnen upgraden
Laat een tv een tv zijn juist zoals een monitor van een computer ook maar gewoon beeld uitzend.
Als de tv dan breekt is het geen ramp. Je zoekt gewoon een nieuwe met wat betere zaken zonder heel de smart winkel, ik heb echt geen zin om een virrusscanner op mijn tv te installeren in de toekomst omdat mijn kinderen af en toe niet opletten wat ze doen.
Koppel de tv met een hdmi versterker dan hoef je niet te kijken naar het geluid van je tv maar is dit een apart surround systeem.
De smart voor de tv kan dan met een simpele htpc oplossing doen. Kan gelijk wel os verbonden worden met je tv. Moest je zelfs willen kun je multi boot gaan. Probeer dit maar eens met een smart-tv.

Ieder onderdeel heeft dan zijn eigen functionaliteit die op het einde van de rit een mooi huwelijk vormt.
Voordeel hiervan is als er 1 in de keten slecht begint te werken kan deze zonder veel moeite vervangen worden.
Ach ja... Zo hoorde je mij ook praten toen de mobiele telefoon steeds meer functie kreeg. Toen zweerde ik nog bij een losse MP3 speler. Tegenwoordig is dat anders en vangt mijn MP3 speler stof (zelfde geldt voor mn camera, neem alleen n camera mee voor speciale gelegenheden). Grappig dat we nu precies dezelfde verhalen krijgen bij TV's.
Meest populaire? Ik hoor dat die Roku's toch populairder zijn.

Maar gaming op TV is nog steeds terrein van de grote console jongens. Niemand gaat kleine, onnozele Android games willen spelen op hun TV, die games zijn juist gemaakt als tijdverdrijf op de trein, bus enz, ze zijn kort en repetitief.

Ze kunnen beter hun Google diensten naar de PS4 brengen ipv altijd zelf het wiel terug proberen uit te vinden. Sony komt ook met PS Now waar je geen "doos" voor nodig hebt, gewoon streamen op je tv.
Roku's zijn inderdaad populairder in Amerika, in Europa hebben we er alleen niets aan.

OT: Ik heb zelf een tijdje een Ouya gehad en heb de andere Android consoles ook met een half oog gevolgd maar ik zie er eigenlijk geen goede markt in. Er zijn maar een handjevol games die een controller ondersteunen en door de versplintering van Android hardware zit je direct met hetzelfde probleem als de pc markt, wisselende hardware met wisselende prestaties.

Ik denk dat het meer voor de hand ligt dat Google op een gegeven moment met een Gaikai / OnLive achtige constructie komt waarbij de rekenkracht in de cloud zit en je gewoon voor een vast bedrag per maand games kan streamen.

[Reactie gewijzigd door oef! op 12 maart 2014 12:30]

Nou, meer dan de helft van alle streaming boxes ( zoals de roku ) zijn Apple TV verkopen.

Dus volgens mij verkoopt Apple er meer dan Roku:

Http://Gigaom.com/2013/07/16/apple-tv-roku-sales-stats/
>Niemand gaat kleine, onnozele Android games willen spelen op hun TV

Zeg dat maar niet tegen mijne kleine. Hij speelt graag spelletjes op mijn Android TV-stick op de TV, ondanks dat er ook een PS3 aan die TV hangt.
Vermoed dat er bij die opmerking volledig vanuit zichzelf geredeneerd werd. Kijk iets verder en idd de markt is groot zat.
Kinderen en huisvrouwen zijn erg gevoelig voor dergelijke games met in app aankopen. Dit heeft meerdere malen op tweakers gestaan.
Volgens mij hebben Sony en Microsoft de meest populaire settopboxen! Apple tv is nu niet bepaald Apple's meest succesvolle product
Apple TV heeft in 2013 anders voor een miljard dollar aan omzet opgeleverd voor Apple. Je kunt het dus ook niet echt niet succesvol meer noemen.

linkje
Haha tientallen miljoenen! Grappig
Ruim 20 miljoen momenteel en de verkopen blijven verdubbelen ieder jaar. Weet niet wat daar precies grappig aan is.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 12 maart 2014 16:02]

Uit de duim gezogen nummers zijn altijd grappig :D
Je kan ook zelf even Googlen :O

Een jaar geleden waren het er 13 miljoen en met de laatste jaarcijfers gecombineerd kom je op ruim 20 miljoen een jaar later.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 13 maart 2014 21:38]

Lol. Laat je eens goed informeren voor je dit soort dingen gaat roepen. Apple was echt niet de eerste met icoontjes op een touchscreen.
Newsflash: iedereen jat van elkaar en dat komt ons ten goede.
Oh, dus jij vindt al die rechtszaken tussen fabrikanten goed voor de consument?
Nee, maar wel dat de beste software en hardware naar boven komt drijven. En dat Apple Samsung aanklaagt en vice versa interesseert me niet zo gek veel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True