Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Dell werkt aan game-headsets die automatisch detecteren of de gebruiker verveeld is en daarop de moeilijkheidsgraad van de game kunnen aanpassen. Dat moet gebeuren door breinactiviteit van de gebruiker te meten met sensoren.

De headsets zouden het omgekeerde ook kunnen doen; als hij veel frustratie waarneemt bij gebruikers, kan de headset dat doorgeven en de game kan dan een aanwijzing geven hoe de gebruiker verder kan komen.

Naast voor games kan de headset het waarnemen van uitingen van emoties ook op andere manieren gebruiken. Zo zou de headset aan een pc kunnen doorgeven dat de gebruiker zich aan het concentreren is en automatisch meldingen van binnenkomende telefoontjes of mails kunnen uitschakelen, zegt Dell in een verhaal van de BBC over de technologie.

De huidige prototypes zouden slechts in de helft van de gevallen goed kunnen gokken hoe een gebruiker zich voelt, maar Dell denkt dat het percentage omhoog kan. Dat kan onder meer door meer factoren te meten, zoals sensoren die de zuurstof in het bloed kunnen meten of een hartfilmpje kunnen maken. Dell denkt dat het in 2017 zulke producten op de markt kan hebben, maar het heeft momenteel geen concrete plannen.

Dell is lang niet de enige die zich bezighoudt met deze technologie. Veel bedrijven zijn ermee bezig om gadgets te ontwikkelen die aan diverse fysieke metingen de emoties van gebruikers willen aflezen. Sommige wetenschappers zijn daar sceptisch over. Philips toonde onlangs nog een experiment  om ALS-patiënten apparaten met gedachten te laten besturen.

Dell

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Lijkt me niet dat dit gaat werken. Frustratie kan ook door externe factoren komen.
  • Je kat gaat weer eens voor je monitor zitten
  • Je hond blaft weer eens omdat er een duif langs vliegt
  • Veel lawaai van de buren of van buiten
  • Je moeder vraagt wanneer je je kamer gaat opruimen
  • Je vriendin vraagt tijdens een bossfight welke tas je mooier vindt
  • Er zit een stofje onder je muis waardoor je nét niet secuur genoeg kon mikken
  • Lagspikes
  • Batterijen van je muis/keyboard op
  • Je wordt gebeld
  • Je moeilijkheidsgraad wordt steeds veranderd
  • Etc. etc. etc.
Moeilijkheidsgraad kun je beter laten aanpassen door het spel zelf aan de hand van je prestaties, niet aan de hand van je emoties. Ik weet dat volgens mij Simbin racing games die functie hebben. Als het spel merkt dat je fluitend eerste wordt in elke race dan zal het aanbieden om de moeilijkheidsgraad te verhogen.
Ik neem aan dat dit ook voor geselecteerde titels gaat worden?

Volgens mij kan niet elke game zich eigen zomaar even aanpassen tenzij het daarvoor ontwikkeld is.

Alhoewel ik me eigen afvraag hoe dit echt gaan werken. Als ik dus totaal ga lopen klooien word de game super makkelijk met zo headset ^^
Het idee van een graduele moeilijkheidsgraad bestaat al een tijdje hoor. Het eerste spel dat ik mij kan herinneren dat dit doet (en volgens de PR waren ze ook effectief de eerste) was Max Payne* .
Ik herinner mij dat dat spel betrekkelijk moeilijk was, dus ik vermoed dat ze afhankelijk van uw geschatte frustraties (savegames herladen, laag health, lage resources) de moeilijkheidsgraad wijzigden, maar deze toch telkens hoog genoeg lieten.

Het zou dus niet meer een kwestie zijn van easy, medium of hard te kiezen en daarmee het algemeen niveau van het spel aan te passen maar eerder onder, op of boven uw eigen "niveau" te zijn.

Tenminste als ze het goed implementeren, zo was Max Payne pittig op het basisniveau, de verdere (te unlocken) niveau's heb ik nooit gespeeld.

* http://www.9lives.be/games/max-payne (derde puntje)
Ja maar een game moet ook ondersteuning hebben voor de functies van de hadset.
Als er geen ondersteuning in de game staat om dit bij te houden zou de headset vrij weinig gaan doen.

Daar was mij reactie het grootste deel op gericht.
Nu zou deze headset in max payne kunnen werken, maar gaan de makers van max payne hier nog iets mee doen.
Heel misschien toekomstige titels, maar nu komt punt 2, hoe populair worden deze headsets en is het het programmeren rendabel.

Dat gaat vooral een tegenhanger worden.

Vraag is beter, word dit daadwerkelijk een gamers headset of gaat dit meer op medische punten ingezet worden voor analyse.
Er staat "Game headset"maar afhankelijk hoe je dat wilt zien, een game spelen voor analyse is wat anders dan gamen zelf natuurlijk
Ja inderdaad, mijn antwoord mist wat gerichtheid. Misschien dat ze ooit hun technologie kunnen verkopen aan Oculus Rift, kwestie van direct een heel wat bredere markt aan te spreken.
De huidige prototypes zouden slechts in de helft van de gevallen goed kunnen gokken hoe een gebruiker zich voelt
Dat is dus ongeveer even goed als een random functie gebruiken... Dan denk ik ook wel dat het nog een stuk beter kan.
Nou nee. Dat hangt er vanaf hoeveel emoties dit ding kan detecteren. Zijn er 10 verschillende soorten emoties die het apparaat herkent, dan is een score van 50% al best aardig - maar natuurlijk nog steeds niet praktisch bruikbaar.

Gaan we uit van de 3 emoties die in het artikel genoemd staan: geen, verveling en frustratie, dan is de score natuurlijk wel laag, maar nog altijd beter dan een random generator.

Overigens is de vertaling van het originele artikel niet zo best. Letterlijk staat er
Mr Menon said the current version of the software being tested was only able to correctly identify a headset wearer's mood about half of the time, but added he expected the figure would improve.
Maar voorlopig zal het er wel niet van komen.
"I think the potential for these things is astronomical, but we've been told this technology has been five years away for decades," said Dr Bernie Hogan, a human-computer interaction expert from the University of Oxford.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 7 augustus 2014 10:55]

Als het apparaat alleen maar kan kiezen tussen twee standen dan heb je inderdaad gelijk, maar in het originele artikel van BBC wordt in ieder geval al gesproken over blij, verdrietig, verveeld, gefrustreerd en dan ook nog over of de gebruiker zich hard aan het concentreren is of niet. Dan is die 50% dus al een stuk beter dan een RNG :)
Leuk maar ik bedank ervoor; probeer je een spel up de moelijkste moeilijkheids graad uit te spelen... Vlak voordat je klaar bent bij de laatste boss battle word de moeilijkheids graad omlaag gegooid zodat je weer het laatste level opnieuw mag doen...
Dat zal toch vast ook wel weer instelbaar worden :) Leuk die intelligente apparaten zolang jij de controle maar blijft behouden...
Tja maar dat betekend dan dat er op een of andere manier in beeld moet komen dat je gefrustreerd bent wat mischien de frustratie alleen maar erger maakt... natuurlijk kan het ook met een geluid maar denk dat zoiets ook de frustratie bevordered...

Ik vind het leuke van moeilijke spellen juist dat als je voorbij een moeilijk stuk of een moeilijk level/spel hebt gehaald dat je iets gehaald hebt. Dan krijg je een achievement/trophy of wat ingame items of wat andere dingen...
Over het algemeen als ik op de very hard/legendary etc.etc. speel heb ik het al op normal uitgespeeld en wou ik de uitdaging.

Het is leuke techniek maar het is absoluut niet voor mij...
Het lijkt mij voor RPGs anders geweldig. Hoe cool zou het zijn als die headset kan zien hoe jij reageert tov een NPC. Stel je bent boos of gefrustreerd, dan merkt die NPC dat en past de dialoog daar op aan. Gesprekken met NPCs zouden dan steeds meer op echte gesprekken kunnen lijken doordat je emoties ook een rol beginnen te spelen.
Komt ineens Clippy tevoorschijn "looks like you're irritated, would you like some help?" :P Op zich best interessant, maar ik bedank er toch ook voor. Als het echt te saai of te frustrerend wordt, dan zal ik zelf wel beslissen hoe ik dat aanpak.
Ook lekker dan, loop je even lekker te schelden op een mislukte aanval ofzo, boem gelijk een extra frustratie dat het spel je maar even op een lager niveau wil inzetten. Nee dank je wel idd.

Ook het mogelijk blokkeren van tel en mail, erg leuk als je een onverwacht belangrijk telefoontje krijgt ivm familiekwestie of zo. dit soort dingen hoeven van mij echt niet.
Waarom bekijk je alleen de negatieve manier,
En volgens de tekst gaat het om aanwijzingen geven als iets niet lukt nergens word gepraat over niveau omlaag zetten.

Als je kan instellen dat je van bepaalde personen wel berichten/inkomende oproepen wil is het toch al opgelost.
geen irritante spam e-mails maar wel berichten van contacten.
Omdat ik er geen meerwaarde van zie kan ik moeilijk de positieve kanten zien?

Ik vind het niets toevoegen, dus daarom wijs ik de punten aan wat het in mijn ogen fout gaat doen.
Hoe kan je weten of het geen meerwaarde kan bieden als je het nog niet geprobeerd hebt/het nog niet op de markt is?
Ik zie best potentie in dit apparaat. De use cases die ze nu als voorbeeld gebruiken zijn natuurlijk slechts een begin.
Dan gebruik je het gewoon niet. Niemand dwingt je die headset op te zetten of een gewone koptelefoon op te zetten.

/on topic. De meeste frustratie zal door mijn dame ontstaan die ongeacht de spelsituatie binnen valt met allerhande huishoudelijke kwesties en agenda vraagstukken. :+
Jij durfde het te zeggen over de dames :X mij niet gezien, knuppel staat naast haar bed hahahaha en ind die headfoon gaat dat waarnemen, en jij moet van de frustatie er weer af 8)7
Nou, aangezien Dell hier op de zaak huisleverancier is zou het maar wat fijn zijn als mijn vervelingsgraad ook in de office machines wordt gedetecteerd ;)

Wat een "ontwikkelingen" weer zeg. Straks wordt de vervelingsdetectie weer gecombineerd met de kinderporno scanner, en als je dan niet verveeld bent kan je meteen als pervert worden vastgelegd bij de NSA.
Met office past ie de moeilijkheids graad aan door letter input om te draaien _/-\o_

OT:
Ik vind helemaal mooi. Niet persee dit product, maar we komen al steeds dichter bij een VR ervaring incl neurale integratie, zoals in avatar (die met die blauwe).
Ja het is een enge gedachte voor sommige, maar ik zou dit erg gaaf vinden!
Ach, ze vervelen zich een beetje bij Dell.

Dan krijg je dit soort dingen :)
Van verveling maar iets gaan doen tegen verveling. Klinkt wel effectief.

Je zou maar gefrustreerd raken, als reactie daarop vanwege je headset een tutorial te zien krijgen - want je bent gefrustreerd - vervolgens gefrustreerd raken van de tutorial en als reactie daarop krijg je nog meer tutorial te zien. Erg frustrerend, zo'n headset :+ .
Of op kantoor: verveel je je? Hier is meer werk! :)
Ooh je bent gefrustreerd, blokkeer het gesprek met de baas. :+
Dus als je net je vriendin of je baan verloren hebt dan worden alle games die je speelt super easy omdat je gefrustreerd bent...
Kan geen kwaad, ik speel graag op easy als ik wat simpele voldoening wil hebben, maar op hard als ik klaar ben voor een uitdaging. Kan me voorstellen dat het bij anderen ook zo werkt, al is het maar onbewust. Ik stel het wel liever zelf in ipv de headset, ik wil wel weten dat als ik 'm op hard zet, dat ik dan ook echt op hard speel en niet dat-ie een "dumb-down" versie voorschotelt omdat ik frustraties heb

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 7 augustus 2014 10:44]

Ik zie ook mogelijkheden voor adult content. Dus dit kan wel iets worden.
Hahah, als je te opgewonden raakt dan krijg je zwart beeld ???
Je kan om jezelf te prikkelen toch gewoon 'ouderwets' de moeilijkheidsgraad verhogen door op een aantal knoppen te drukken? Ik vind het totaal geen fijn idee dat er allemaal dingen ontwikkelt worden die op basis van hersenactiviteit 'iets' doen. Wij zijn gemaksdieren maar een klein beetje moeite doen om een knopje in te drukken word al als teveel gezien?

Als we constant deze dingen uit handen geven hebben we straks geen armen en benen meer nodig en kunnen we de gehele dag met onze neus in het scherm blijven zitten (of VR bril), alles besturen door er maar simpelweg aan te denken. Ik denk aan Pizza en hoppa daar komt de domino drone aanzetten etc etc.

Ik vind het enge vormen aannemen.
Het apparaat dat te zien is op de foto lijkt veel op Emotiv: http://emotiv.com/ en ook de software. De software doet me zelfs denken aan OCZ NIA.

Kan ik dan aannemen dat dit werkt op basis van brainwaves? Ik weet niet of dat zo een succes word, ik heb zelf geen geweldige ervaringen met de NIA....maar goed, dat is inmiddels ook verouderd en wellicht werken die technieken nu dan ook veel beter. Of ik een dergelijke headset zou aanschaffen? Nee, ik bepaal zelf wel wat het niveau moet zijn in een game. Niet bij iedere frustratie wil ik gelijk naar een makkelijker niveau. En als ik me verveel in een game, dan zet ik vaak iets anders op (andere game of een film oid)
Hmm, als ik Company of Heroes speel doe ik dat op therapeutische basis (langzaamaan, stukje bij beetje voortkachelen - heerlijk ;) ). Ik heb er helemaal geen behoefte aan om voortdurend maximale stress te hebben, dat zou het voor mij niet prettiger maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True