Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties

Smach Zero, de Steam-handheld die eerder bekend was als het Steamboy Project, moet in het vierde kwartaal van 2016 uitkomen voor 299 dollar, omgerekend momenteel 272 euro. De nog niet-gedemonstreerde handheld draait SteamOS en heeft een ingebouwde controller die sterk lijkt op Valves eigen Steam Controller.

De makers van de Smach Zero maakten van GamesCom 2015 gebruik om aan te kondigen dat de handheld op 10 november in de voorverkoop gaat, voor 299 dollar. Het apparaat is uitgerust met een Steppe Eagle-soc van amd, die voorzien is van een Jaguar-cpu, aangevuld met een Radeon-graphics met gcn-architectuur. De handheld heeft 4GB werkgeheugen en het opslaggeheugen is 32GB. Het display is een 720p-touchscreen van 5" en de handheld heeft een hdmi-output, ondersteunt wifi, bluetooth, 4g en usb on-the-go. De makers claimen dat de handheld met een dergelijke configuratie meer dan 1000 games kan afspelen.

Afgezien van wat oudere beelden, is er niets bekend over de Smach Zero of het bedrijf dat erachter zit. Demonstraties zijn ook nog niet gegeven. Wellicht wordt er meer duidelijk als de handheld op 10 november in de voorverkoop gaat.

Steamboy / Smach Zero

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (112)

32GB is tegenwoordig niets voor een game. Hoop dat hij uit te breiden is op een of andere manier. Ben geen kenner, maar ik gok dat MicroSD-kaartjes niet geschikt zijn voor het afspelen van games?
Zou de nadruk niet komen te liggen op het streamen van games vanaf de PC of Steam-Box naar de handheld? Dan is 32GB genoeg voor temp opslag.
Nee, want als dat zo was dan hadden ze 'm niet uit hoeven te rusten met een dergelijke CPU en GPU. Dan is een simpel ARM chipje veel energie-efficienter en doet z'n werk net zo goed.
Ik denk dat de nadruk op beide ligt. Maar Valve kennende zullen ze hier wel op inspelen dmv low-res texture packs. Overigens zijn de meest populaire games op Steam allemaal SteamPipe games, dus daarvoor zou 32 GB voldoende moeten zijn.
Jij denkt dat Valve low-res texture packs voor hun eigen games gaat maken omdat een ander bedrijf een handheld met maar 32GB opslag gemaakt heeft? SteamPipe heeft vrij weinig verandert: overgestapt naar HTTP, VPKs ipv GCFs voor Valve's eigen games en andere folders waar de games staan (samengevat). Wat dat dan met 32GB te maken zou hebben ontgaat mij volkomen.
Dat zou me niets verbazen. Zo hebben ze voor de Razer Hydra zelfs een aantal exclusieve levels toegevoegd aan Portal 2.

Sinds SteamPipe worden bepaalde Source bestanden gedeeld en hoeven deze maar eenmaal gedownload te worden.
Dat Valve een partner deal had met Razer is leuk, maar dat betekent vanzelfsprekend natuurlijk niet dat ze met alle andere bedrijven zomaar iets dergelijks doen; er is vooralsnog geen enkele aanleiding om aan te nemen dat ze dit hiermee (ook) gaan doen.

En wat heeft het verplaatsen van games van steamapps/username/game naar steamapps/common/game te maken met het streamen naar een ander device? Het is niet alsof dat ook maar enigsinds relevant is voor het apparaat waar naar gestreamed wordt. Het is vooral nuttig omdat je dan met meerdere steam accounts op 1 pc de games (en mods) niet dubbel hoeft te hebben (met name die van Valve, omdat anderen ook al in common stonden).

Iets met een klok en een klepel.
Wat ik probeerde te zeggen was dat 32GB voldoende is voor de top 3 games op Steam (Dota, TF, CS). Dat je kan Streamen naar een device met deze specs lijkt mij evident.

[Reactie gewijzigd door PrimeTinus op 11 augustus 2015 13:11]

een Jaguar CPU en Radeon Graphics voor 300 dollar, het is dus mogelijk dat hier vergelijkende hardeware in komt als in de nieuwe Consoles? mits het in 2016 zwaar geoptimaliseerd is?

edit:
ik las even over de Steppe Eagle-soc heen, dat is toch een stuk minder krachtig
Voor alleen streaming zou een ARM chip inderdaad wel veel beter en zuiniger zijn, maar er is geen ARM Steam client/OS beschikbaar, het enige wat er op ARM is zijn de mobiele apps voor Android en iOS. Er is wel de Steam Link die Valve gaat uitbrengen, maar ik weet niet wat voor hardware daar in zit, en als daar dan een ARM build voor gemaakt is, betekent dat nog niet dat Valve die build algemeen beschikbaar gaat maken.

Deze handheld wordt niet gemaakt door Valve, de fabrikant daarvan heeft dus nu geen ARM build ter beschikking en moet wel x86 hardware gebruiken. Die Steppe Eagle SoC zal ook niet veel games kunnen spelen hoor, een moderne ARM SoC is volgens mij krachtiger.
Besides the point. Je gaat nu wel heel erg specifiek in op mijn ARM-opmerking, terwijl je het breder moet zien: voor streaming ook geen GPU nodig, maar gewoon iets dat video kan decoden en outputten.
Ik ga in op je hele comment. De GPU zit in de SoC, dat is het hele punt van een System on a Chip.

En zo krachtig is die Steppe Eagle SoC niet, die is qua kracht meer vergelijkbaar met een ARM chip dan met gaming hardware, is gemaakt om zuinig te zijn. Het ding lijkt net alleen geschikt om te streamen of heel oude of low end games te spelen.
Voor offline gaming is het voldoende als tijdelijke opslag.
Als ik even mijn SteamOS+Linux lijst bekijk dan heb ik al minimaal 103GB nodig voor de games alleen al ;) . Vooral bioshock infinite is een mooie voorbeeld van 43GB _O- .

Gelukkig ondersteunen tegenwoordig meer games 'Big Picture Mode'. Ik wacht wel af hoe alles zich af zal spelen :9 .
Laat maar, ik heb niet goed gelezen, mea culpa. ;)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 11 augustus 2015 14:03]

Realiseer je goed dat de snelheid van SD kaartjes al heel hard richting de snelheid van een gemiddelde harddisk aan het gaan is..... microSD loopt daar iets op achter.

Realiseer je vervolgens dat de meeste spellen tijdens de actie niet heel veel I/O nodig hebben. Ja, het laden van een spel gaat wat langer duren maar tijdens het spelen merk je daar niet heel erg veel van.
Daar staat dan wel tegenover dat laadtijden op een handheld al snel vervelend lang aanvoelen. Dat was bijvoorbeeld mijn grootste probleem aan de PSP.
Offtopic, met UMDtjes misschien, maar gewoon vanaf de geheugenkaart vond ik het enorm meevallen.
Hangt er vanaf welke games natuurlijk. Vele idie/pixel/2D/platform/noem-maar-op games nemen hoogstens maar paar honderd MB in. Meerdere AAA games gaat het hem niet worden nee, maar voor korte games voor onderweg van en naar je werk bijvoorbeeld is het prima lijkt me. Thuis kan je (hopelijk) de Steam streaming dienst gebruiken.
Het OS wil ook nog wat GB's hebben.
Maar als de games een beetje geoptimaliseerd worden voor de lagere resolutie zou een AAA game een fractie kunnen zijn van dezelfde PC versie.
En anders gooi je er gewoon een SD kaart in van 128 GB vanaf 40 euro.
Op de Playstation Vita Slim (2000) heb je 1 gb intern geheugen. De oude Playstation Vita (1000) heeft geen intern geheugen. Als je een spel wilt spelen moet je eerst een Playstation geheugenkaart kopen. Wat dus eigenlijk een veel te dure microSD-kaart is. Een nadeel is wel de lange laadtijden.

[Reactie gewijzigd door xyouri op 11 augustus 2015 12:57]

echt de goede kwalitiet high preformance kaarten zijn mogelijk goed genoeg om games te spelen.
class 10 of hoger

deze kunnen tot 50mb/s data versturen
een 7200rpm HDD kan dit ook.

aangezien vele games op de steam-cloud werken zullen deze worden gesynct en dus minder ruimte nodig hebben.

aangezien ik niet precies weet hoe steamOS werkt kan ik dit niet zeggen

ikzelf zou nog wel een netwerk-port missen. (indien de wifi slecht is)
en nog een touch-screen voor bv: dota/click'n'play games

[Reactie gewijzigd door darknessblade op 11 augustus 2015 15:33]

Dit apparaat is bedoelt om indies, strategie of last gen games te spelen. Maar wees gewaarschuwd deze game speelt alleen maar linux games af. Dus bijna geen aaa titels, alleen die van valve. Alhoewel het idee leuk is, is dit game totaal niet toekomst geschikt aangezien de mobiele hardware daar problemen voor gaat zorgen.
Juist veel van de Indie games draaien net zo goed op Linux (FTL, Besiege, Torchlight). Aan de andere kant zijn er ook meer dan genoeg AAA titels die geen probleem hebben met Linux (Civilization 5, XCom, KOTOR).
En als we dan toch praten over "de toekomst"; Valve is zonder meer van plan om nog veel meer spellen geschikt te (laten) maken voor hun eigen SteamOS platform.
Zn handheld is natuurlijk super geschikt voor turn bases strategie games en indie games ben ik bang dat dit toch een niche product word en niet heel goed graat verkopen.
Ps volgens mij heeft razer ook een game tablet met windows waarmee je crysis op alle laagste setting een beetje kunt spelen. Dus helemaal nieuw is dit concept ook niet.
De Razer Switchblade is ondertussen al 4 jaar in beta. De hardware komt niet in de buurt van wat hier genoemd wordt en in feite is het gewoon een minuscuul kleine netbook (met bijbehorende netbook hardware). Dat gaat nooit genoeg zijn om een modern spel op willekeurig welke setting serieus te spelen.

Let overigens op dat dit Steam apparaat niet persé bedoelt hoeft te zijn om véél te verkopen. Het is een extra duwtje in de rug van SteamOS en een extra reden voor software ontwikkelaars om voor SteamOS te ontwikkelen.

Persoonlijk heb ik genoeg indie games die ik graag hier op zou spelen. Het zou mijn iPad in ieder geval heel snel overbodig maken.
Theoretische output is 150-200 Gflops, dus niet mis. Een Snapdragon gaat daar natuurlijk al over :)
Lekker krachtig, maar eind 2016 is echt nog heel lang weg. Apparaat is denk ook veelste vroeg aangekondigd. Tegen die tijd komy nintendo ook met zn nieuwr console. Wat volgens geruchten een hybrid is.
Als hier SteamOS op draait zijn er al zat AAA titels die daar op draaien hoor

laatst was er een SteamOS sale op Steam en ik stond verbaast hoeveel (top) spellen daar al voor beschikbaar zijn
Zn beetje elke game van ea, ubi of activision is al niet te spelen. Toch echt een groot nadeel van steam os dat het maar weinig aaa titels heeft vergeleken met windows.
Als die witte cirkels speakers zijn, dan zijn dat behoorlijke joekels voor zo'n apparaatje. Ziet er wel interessant uit, mits het geheugen uitbreidbaar is. Wel jammer dat er slechts 4GB RAM in zit.

Overigens, waar halen bedrijven eigenlijk introductieprijzen vandaan? Waarom 272, en niet gewoon 270, of 275 of 280? Vind dat altijd zo maf.. :)
Die cirkels zijn de controls, zoek maar eens op de steam controller, die ziet er net zo uit. En die bedragen zijn krampachtige pogingen van Tweakers om dollars naar euros om te rekenen met of zonder inbegrip van BTW en wat willekeur van de leverancier om meer te vragen in Europa.

OT: gezien de vertraging die zowel de steam controller als de steam boxen lijken te hebben (mijn perceptie misschien maar het duurt toch gigantisch lang naar mijn gevoel sinds de aankondiging) reken ik er niet echt op dat dit in 2016 effectief op de markt komt. En zoals anderen als zegden: tegen dan is de hardware vermoedelijk al weer lekker verouderd.
En die bedragen zijn krampachtige pogingen van Tweakers om dollars naar euros om te rekenen met of zonder inbegrip van BTW en wat willekeur van de leverancier om meer te vragen in Europa.
Daar is toch niets krampachtigs aan? Aangezien de prijs in euros niet bekend is doen ze gewoon een omrekening van de dollarprijs. Ze beweren nergens dat dit de prijs in euro wordt.
"Slechts" 4GB RAM voor een dedicated handheld gaming ding?

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 11 augustus 2015 11:38]

een pc met slecht 4 GB doet het anders ook nog steeds prima, dus voor een handheld zou het helemaal genoeg moeten zijn
Dat is precies mijn punt.
Nee, die cirkels zijn de touchpads die dus de controllers zijn..
Waarschijnlijk te maken met de verschillende valuta
Dat zijn de "touchpads" soort alternatief voor de sticks van de controllers. Op de site van valve vind je meer info, maar helaas kan ik op het werk geen link posten.

https://www.youtube.com/watch?v=VdMe4mHUH2c
Die witte cirkels zijn de touchpads, als vervanging van de analoge sticks. Zie het ontwerp van de Steam Controller ;)
272 is de conversie van USD -> Euro. 300 USD dus ;)
Ik ben benieuwd of deze games op het apparaat lokaal worden afgespeeld of worden gestreamt van af een desktop, alle 2 lijken me een zeer leuke/intresante combinatie. :)
Lokaal sowieso, anders had er geen dikke GPU en 4gb werkgeheugen in gehoeven.

Interessant project, het duurt dus nog een jaar voordat de Vita helemáál geen bestaansrecht meer heeft.
De hardware die er in zit is idd ''genoeg'' om de meeste games op 720p af te spelen
Het lijkt me super om zo,n ding mee te hebben op vakantie.
Portal / killingfloor / left4dead2 lijken mij hier op goed speelbaar, misschien city skylines ook nog! :D
Maar op 32Gb intern geheugen (waar dan ook nog SteamOS en de drivers zelf op moeten passen) kan je wellicht maar een tweetal van die games tegelijk installeren... :+
Maar dan heb je toch ook nog een usb poort ? ;)
Verloopje van usb naar sata met een SSD van 512Gb er aan gekopeld met een stukje ducktape aan de achterkant geplakt :9

Misschien dat er eind 2016 ook een versie is met 128GB geheugen is ? :)
Met die redenering heeft een Vita of 3DS ook 'oneindig' veel storage, maar doe je ook weer serieus de form-factor teniet :)

Ik had toch op z'n minst een 128Gb verwacht voor een toestel dat zo op local handheld gaming mikt, maar dat zou de kostprijs dan weer te veel de hoogte injagen denk ik.
gegeven dat er een radeon in zit verwacht ik dat het toch de bedoeling is om de games lokaal te spelen. Met streaming heb je ook niet veel als je onderweg bent.
Als het ding SteamOS draait, zal streamen ook gewoon kunnen lijkt me.
Wat ik me afvraag is waarom dit wel een succes zou kunnen worden en bijvoorbeeld de PSVITA geen succes was. Terwijl het een super mooi scherm en hardware had.

Daarnaast komt het alleen de aanbod dat dit zou werken???
Gebrek aan goede software. Er zijn wel een aantal games, maar niet echt wat je op de vita wilt spelen. Remakes van ps2 series die zo bagger draaien dat je met een ps2 emulator op een pentium 3 betere resultaten haalt, en fighting games die je niet eens met 2 spelers kan spelen omdat het een handheld is. Overigens zijn de hardware knoppen klein en niet zo goed als de psp knoppen.
Omdat mensen waarschijnlijk al een hoop games op Steam hebben, dus de enige kost is de aanschaf van deze handheld. Ik heb een stuk of 300 games, waarvan een hoop indies die perfect speelbaar zijn op dit soort hardware. Perfect om onderweg te spelen, als ik een AAA wil spelen wacht ik wel tot ik terug thuis in m'n zetel op mijn tv kan spelen.

Ideaal dus om een backlog weg te werken van games die je anders toch niet op je pc zou spelen omdat The Witcher er nu net iets vetter uitziet dan FTL*

*gewoon graphics vergelijken, niet gameplay, dat is weer een andere discussie
Dit ding gaat het tegen de Nintendo NX opnemen, vermoed ik. Dus dat kan nog wel leuk worden. (Mijn vermoeden is dat de NX een hybride console/handheld is)
Gezien Nintendo's prestaties in het verleden met de 3DS en Wii U wint de SteamOS handheld het nu al.
Nintendo hoeft echt geen concurrentie aan te gaan met did obscure apparaat. Die zetten per dag nog meer apparaten om dan hun in een heel jaar zullen halen.
Streaming misschien handig als je een online raid doet en aan de diarree bent. Zie het niet van streaming naar een handheld als je een goede pc setup hebt.
Streaming werkt ook over VPN. En aangezien SteamOS gewoon linux is moet je vast ook een VPN in kunnen stellen met een beetje knutselen.
Dus bij een vriend dan gezellig lannen met je handheld is prima te doen terwijl je pc thuis zich in het zweet staat te werken...
Ik ben heel benieuwd hoe je streaming over VPN werkend hebt gekregen...

Ik heb zelf ook een VPN server staan maar ik krijg nooit verbinding met mijn Game PC via Steam. Ik kan uiteraard wel bij de PC komen via andere manieren zoals RDP etc dus de VPN zelf werkt prima en kan ook bij alle andere apparaten in mijn netwerk maar steam lijkt de PC niet te zien via in-home streaming wat ik ook doe en kan ik dus niet streamen. :-(
Dat ligt gewoon aan jouw VPN setup, je VPN server past waarschijnlijk gewoon een vorm van NAT toe op de ingebelde clients om ze toegang te geven tot het interne netwerk. Dat werkt dan inderdaad maar 1 kant op. Wat je wil is dat je VPN server aan bridging doet, zodat de VPN client onderdeel wordt van het lokale subnet.
Ik gebruik inderdaad een redelijk simpele VPN setup. Ik zal me daar eens in gaan verdiepen. Thanks voor de tips :-)
Ik heb het voor elkaar gekregen met een bridged (TAP) Openvpn verbinding...
Volgens mij maakt steam gebruik van broadcasts voor het herkennen van andere steam instanties op het netwerk waardoor een layer2 VPN nodig is...
Zegt meer over jouw vpn configuratie dan over steamos :X

Dat streamen is best leuk, bij bepaalde (singleplayer/offlinegames) maar een fps of beat'm'up is kansloos.

Kijk maar eens naar andere streamingdiensten; er is -altijd- merkbare vertraging; je ziet op je beeld dat actie-x nodig Is (bijv. Springen) je drukt knopje in, die input gaat naar main, die werkt beeld bij, wat vervolgens weer naar je handheld verzonden moet worden. Dat is enkel acceptabel bij bepaalde games.
Streaming misschien handig als je een online raid doet en aan de diarree bent. Zie het niet van streaming naar een handheld als je een goede pc setup hebt.
Als het buiten mooi weer is? ;)

Gelijk hoe. Volgens mij een instant flop.
zeker als je kijkt naar de concurrenten die ook geen handhelds meer verkocht krijgen.
Ze hadden beter een Tablet gemaakt die gaming mogelijkheden had ipv omgekeerd.
Binnen een jaar na launch ligt hij overal op de plank stof te happen naast onze VR brillen...

[Reactie gewijzigd door Jurgen.D op 11 augustus 2015 10:52]

Volledig eens, zowel met betrekking tot de VR-rage en deze poging van Valve. Valve lijkt een soort van allround gameprovider te willen worden, maar dergelijke stappen snap ik toch niet zo goed. Ik denk bijvoorbeeld dat ze meer verdienen met een nieuwe halflife, dan een handheld voor spellen die toch echt beter spelen op een groter scherm. Of is dit echt bedoeld voor de idle games als Clicker Heroes en zo?
Even voor de duidelijkheid: Dit product is niet ontworpen door Valve en heeft ook weinig met hun bedrijfsvoering te maken. Het is een van de ontwerpen voor een Steam Machine, net zoals bv. Alienware al heeft aangekondigd.
Oh snap, excuses. Dat had ik niet door. Bedankt voor je correctie.
"zeker als je kijkt naar de concurrenten die ook geen handhelds meer verkocht krijgen."

Dat is maar betrekkelijk. De DS en 3DS van nintendo verkopen nog altijd goed. De Vita doet het slecht zonder meer, maar dat is ook voor een groot deel door een gebrek aan content en niet alleen door concurrentie van tablets ( voornamelijk casual gaming ). Dat gezegd hebbende is de kans dat deze handheld een succes zal zijn inderdaad zeer gering.

Wat betreft de VR: daar zou je gelijk in kunnen hebben, maar je ook grof kunnen verkijken.
In de jaren 90 is het nooit van de grond gekomen, maar nu is de techniek er wel rijp voor.
Hoewel VR brillen zich waarschijnlijk niet zullen gaan lenen voor urenlange gamingsessies zijn er weldegelijk toepassingen voor. Digitale simulaties. ( ruimte wandelingen, onderwater simulaties, Historische simulaties , etc, etc. ) kan naast kortere games prima ervoor zorgen dat VR groot gaat worden.
Niet nodig om hier voorbarige conclusies te trekken.

[Reactie gewijzigd door morten op 11 augustus 2015 11:48]

En waarom had de Vita weinig content? Juist, uitgevers hadden geen vertrouwen meer dat er een miljoenen publiek zou ontstaan bij de Vita. Sony heeft toen echt gefaald en min of meer de Vita aan z'n lot overgelaten. Een kip & ei verhaal, geen gamers --> geen content. Geen content --> geen gamers. Maar als uitgevers vertrouwen hebben in een platform doen ze wel die investering om spul uit te brengen ook al is de installbase laag. Kijk PS4 en XB1 die hadden ook geen grote verkoopaantallen in het begin. Maar iedereen had wel het vertrouwen dat het wel goed zou komen bij de PS4 en XB1
[...]


Als het buiten mooi weer is? ;)

Gelijk hoe. Volgens mij een instant flop.
zeker als je kijkt naar de concurrenten die ook geen handhelds meer verkocht krijgen.
Ze hadden beter een Tablet gemaakt die gaming mogelijkheden had ipv omgekeerd.
Binnen een jaar na launch ligt hij overal op de plank stof te happen naast onze VR brillen...
Als proof of concept is het ideaal! AMD zou hier zelf aan mee moeten delen en ervoor zorgen dat die niet alleen op tijd klaar is, maar ook worden uitgeleverd.

De huidige generatie tablets vinden hun oorsprong in smartphones. De eerste iPad was een groot uitgevallen iPhone met net wat betere specs.

De stap naar hoogwaardige tablets met een AMD-chip wordt daarbij niet alleen kleiner, je kunt potentieel een basis leggen voor een tablet waarbij gaming met best goede games mogelijk wordt. De richtprijs is niet bepaald hoog, meerprijs van een tablet zal niet veel meer zijn.

AMD moet zich nog profileren op de tabletmarkt en tot op heden heb ik eigenlijk niets gezien wat ze onderscheid. Als ik AMD zou zijn, zou ik kijken of er een kern van waarheid hier inzit, en als het mogelijk is, zou ik zelf de productie in handen nemen en voor de kerst uitbrengen, al was het maar een kleine serie.
Nvidia Shield tablet is toch gaming gericht?
Een handheld die relatief recente games kan afspelen klinkt leuk, maar vraag me wel af hoe het met de warmte afvoer zal zitten. Kan me inbeelden dat de APU redelijk warm zal worden tijdens het gamen en dat terwijl je het device toch in je handen hebt.
de apu zit waarschijnlijk middenin, dit houd je in principe niet vast gezien je hem aan de zijkanten pakt voor de buttons/pads
Ik denk dat hier geen vraag na is, alleen Nintendo DS doet het goed alle andere handhelds hebben geen schijn van kans, mede door telefoons en tablet.
Ook al is bv de psvita 100x beter dan de NDS, je ziet dat het niet werkt.
Ook al is bv de psvita 100x beter dan de NDS, je ziet dat het niet werkt
Alleen de hardware is beter, de spellen zijn eerder 100x slechter, en dat is uiteindelijk waar het om gaat
Benieuwd wat de accuduur van dit apparaat wordt, met zulke hardware kan je amper een paar uur verder. Wel tof apparaat maar ik pas ervoor. Steam controller en TV die aan PC hangt dat wordt mijn opstelling in de toekomst. Voor op verplaatsing spelletjes te spelen heb ik mijn smartphone wel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True