Dell levert Alienware X51-gamedesktop met Ubuntu

Dell levert de Alienware X51-gamedesktop in de VS optioneel met Ubuntu 12.04 LTS. De dunne pc, die naar verluidt aan de basis stond van Valves Steambox-idee, wordt standaard met Linux-drivers voor de Nvidia-kaart uitgerust en heeft een startprijs van 599 dollar.

Dell heeft tal van Ubuntu-projecten uitgerold waarvan een recente de XPS 13 Developer Edition-ultrabook is. Nu levert de fabrikant echter ook een eerste gamemachine optioneel met Ubuntu 12.04 LTS. Het gaat om de Alienware X51. Dit is een vrij compacte pc die tot nu toe met Windows geleverd werd, maar naar verluidt te beschouwen zou zijn als een vroege versie van Valves Steambox met Linux.

Geruchten gingen vorig jaar dat het systeem te upgraden zou zijn naar het Steambox-platform en de huidige Ubuntu-optie lijkt dat te bevestigen. Eind vorig jaar zei Valve-topman Gabe Newell al dat er in 2013 'Steam Boxen' van pc-makers zouden komen die gaan concurreren met de consoles van Microsoft, Nintendo en Sony. De Steam Box van Valve zelf laat nog op zich wachten.

De Alienware X51 die in de VS met Ubuntu geleverd wordt heeft een startprijs van 599 dollar. Dat goedkoopste model krijgt een Core i3-3220, een GeForce GTX 645-videokaart en 6GB geheugen. Het krachtigste model heeft een Core i7-3770, GTX 660 en 8GB geheugen. In Nederland is de Alienware X51 alleen met Windows 7 of Windows 8 uit te rusten.

Dell levert de machine uiteraard met de juiste Nvidia-drivers voor Linux en Steam voor Linux is direct te installeren. Volgens de productpagina zijn er 'meer dan 25 Linux-games' beschikbaar via Steam. Een zoekactie op Steam zelf toont dat het er meer dan 90 zijn.

Alienware X51 Ubuntu

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

06-04-2013 • 09:01

91

Lees meer

Reacties (91)

91
87
66
4
0
8
Wijzig sortering
Maar nu komt er toch wel een belangrijk punt: Wat is het prijsverschil tussen gelijke Windowsvarianten en deze Ubuntu varianten? Als het met Ubuntu even duur of misschien zelfs duurder is kun je beter gewoon Alienware met Windows 8 erop kopen. Windows heeft licentiekosten en Ubuntu is voor iedereen gratis te downloaden. Als je graag Ubuntu wil draaien installeer je het gewoon zelf.
Volgens het artikel op ArsTechnica zijn de prijzen voor de Ubuntu-varianten ongeveer $100 lager.

Bron: http://arstechnica.com/ga...n-it-plays-over-25-games/
Ik vermoed dat de prijs ongeveer gelijk zal zijn. Uiteindelijk is een Windows licentie echt niet duur voor zulke fabrikanten en worden die licenties meestal betaald met alle crapware die ze meeleveren. Bijkomend moet Dell ook nog altijd support leveren op het OS dus moeten ze ook voor Ubuntu kosten maken
Is het niet een dual install dan? Ging ik eigenlijk vanuit?!
Anoniem: 509523 @Boefmans6 april 2013 10:18
Grote kans van niet en is het een install zonder W8 licentie. Dat lijkt me ook vrij normaal in deze situaite.
Leuk initiatief!

Al zegt de keuze van hardware in de duurste versie weer veel over de doelgroep: n00bs die de snelste CPU willen en geen idee hebben wat voor games het beste werkt.
Een 3570+670 zou beter zijn lijkt me...
De grootste scala aan online games vragen meer om CPU kracht dan om GPU kracht. Als je echt te naïef bent om over te klokken ( en dat zijn de mensen die dit soort systemen kopen) dan kun je toch beter wat meer balans zoeken in cpu/gpu kracht dan vol voor GPU te gaan.
die online games vragen nauwelijks kracht..
en de meeste mensen kopen toch geen "gamesysteem" om gewoon wat online spellen te spelen? :X
En zoals altijd weer véél te duur... Desktopje met een overgeclockte 640 en een i3 kost geen €600, maar ja, dat is alienware...
Ontopic, het is wel een leuk idee, krijgt linux/ubuntu weer wat meer bekendheid

[Reactie gewijzigd door TweakingRens op 2 augustus 2024 23:05]

Normaal gesproken zou ik het met je eens zijn, maar de X51 is toch wel een relatief scherp geprijsde desktop. Zeker met dit formaat chassis en een externe voeding lukt het je niet altijd om een vergelijkbare desktop samen te stellen voor een lagere prijs.

De middelste configuratie bijvoorbeeld:
http://www.dell.com/nl/p/alienware-x51/fs
als ik er even van uitga dat er geen 5% kortingsbon rondslingert krijg je die voor nipt boven de €850. Daarvoor krijg je een:
i5-3330
GTX 660
1TB HDD
toetsenbord
8GB RAM

Pricewatch:
pricewatch: Intel Core i5 3330 Boxed
http://tweakers.net/product/318098/msi-geforce-gtx-660/
HDD: €60
RAM: €40 uit het hoofd.
random mITX moederbord: €80??
optical: €20

Dus €525. Met windows erbij zit je op €600. Laten we aannemen dat je voor €100 een behuizing koopt en voor €80 een voeding en toetsenbord: € 780.

Vergeleken me deze configuratie betaal je dus ongeveer €70 extra voor de naam van alienware en een veel dunner chassis. Ik wens je ook veel geluk met het zoeken naar compact mITX chassis met ruimte voor een dual-slots GPU. Ik kan ze in de pricewatch niet zo snel vinden.

Dat gezegend hebbende, de alienware auora is wel vrij overprijced waar er gewoon 'standaard' desktopcomponenten worden gebruikt.
Vergeleken me deze configuratie betaal je dus ongeveer €70 extra voor de naam van alienware en een veel dunner chassis. Ik wens je ook veel geluk met het zoeken naar compact mITX chassis met ruimte voor een dual-slots GPU. Ik kan ze in de pricewatch niet zo snel vinden.

Dat gezegend hebbende, de alienware auora is wel vrij overprijced waar er gewoon 'standaard' desktopcomponenten worden gebruikt.
Dus 70 Euro bespaar jij op eventuele verzendkosten van de losse onderdelen naar jouw huis, eventuele extra verzendkosten voor RMA's, eventueel "arbeidsloon" oftewel de tijd die je erin steekt om een PC in elkaar te zetten en installeren van het OS etc.

Mogelijk, maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk, is die 70 Euro dus niet zo'n gek idee om uit te geven aan iets wat al volledig in elkaar zit, getest is op defecten, geinstalleerd is met een OS (en mogelijk wat bloatware) en one-stop garantie-afhandeling.
[...]
, eventueel "arbeidsloon" oftewel de tijd die je erin steekt om een PC in elkaar te zetten en installeren van het OS etc.
Jij rekent geld voor je hobby tijd? We zijn tweakers, klungelen aan hardware doen we in onze vrij tijd, als ontspanning. :D
Je vergeet de kosten voor de support van het OS. Het OS mag dan gratis zijn, de support is dat niet.
De titel van het nieuwsbericht is dat hij met ubunto komt, dus zeg maar gerust 150 euro verschil.
Ik vind 70 euro extra voor assemblage en dergelijke en support eigenlijk wel netjes. Dat zouik nog een keer kkunnen overwegen. Ik zat meer een meerprijs richting de paar honderd euro te verwachten. Desondanks zie ik mezelf eerder het zelf bouwen, omdat ik dan echt zeker weet wat erin gaat.
@ Darkstone
Er zit Ubuntu op deze pc, dus Windows meerekenen in de DIY-manier is niet echt eerlijk.
Hij reageerde dan ook uitsluitend op de "Overpriced"-heid van een X51 systeem, hij koos daarvoor eentje die uitgerust is met windows, dus dat zijn wel kosten.

Overigens, als je een computer koopt met een windowslicentie kan je bij veel fabricanten geld terug krijgen voor je windows licentie. Je krijgt alleen niet alles terug, je krijgt "prijs van de windowslicencie" minus "gesponsorde software" (zoals bijvoorbeeld norton).

Wat betreft het meeleveren van Ubuntu in plaats van windows, bij hun xps13 was de configuratie met Ubuntu juist duurder, hier is dat niet het geval, goede zaak.
Wat is die prijs ongeveer? Moet ik onthouden voor de volgende keer als ik een computer koop namelijk :P
@Tweakingklaas
Een 640 is geen gaming computer.. dat is gewoon belachelijk.
Voor mij start een gaming pc vanaf een HD 7850 of zelfs een HD 7870 XT..
Een GT 640 scoort namelijk ongeveer even goed als een GT 650m vanuit de laptops..

Als je heel droog de PassMark benchmarks er bij neemt, dan zie je dit verschil heel gemakkelijk.. gt 640 = 1299 punten, gt 650m = 1294 punten, HD 7850 = 3674 punten

Bij alienware begrijpen ze het gewoon niet. (desktops toch)
Ze maken eigenlijk desktops voor mensen die gaan renderen en photoshoppen e.d.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 2 augustus 2024 23:05]

Laptops zijn in verhouding met desktops altijd duurder (zelfde specs uiteraard), daar is niks nieuws aan. Enige leuke aan Alienware vond ik de speciale case incl. waterkoeling systeem met variabele verlichting, was toen d'r tijd bijzonder.

OT: Leuk om te zien dat Dell inspeelt op de nieuwe Linux mogelijkheden van Steam, echter zijn de games in mijn ogen nog te beperkt om over te stappen. De GUI van Ubutnu wordt imho met de release slechter/onduidelijker maar dat is het mooie van Linux je gooit er gewoon de distro op die je aanstaat :)

Het nieuws betreft een desktop geen laptop excusé

[Reactie gewijzigd door naaitsab op 2 augustus 2024 23:05]

"Laptops zijn in verhouding met desktops altijd duurder"

Klopt, maar het gaat hier dan ook over een Alienware X51-gamedesktop.

Het is idd een feit dat je veel betaalt in verhouding tot de hardwarespecificaties, maar aan de andere kant is de formfactor wel erg klein om er een i7-3770 +GF660 in te huizen en staat er "Alienware" op de desktop. Dingen waarvoor mensen (noobs) voor willen betalen.
Klopt, maar het gaat hier dan ook over een Alienware X51-gamedesktop.
Scheiße je hebt gelijk, nog geen koffie gehad :+

Ik denk dat deze nogal duur is vanwege het geringe formaat, doordat deze X51 een klein apparaat moet zijn ga je meer richting laptop qua koeling en plaatsing dan een standaard ATX desktop.
Dingen waarvoor mensen (noobs) voor willen betalen.
Er zijn ook mensen die gewoon een bepaalde kwaliteit en niveau van support willen die andere merken niet of minder goed bieden.
Er zijn genoeg machines in dezelfde prijs klasse die goed verkocht worden (neem bijvoorbeeld de mac mini), en die kopers zijn zeker niet allemaal "noobs"
Feitelijk maak je me met je opmerking uit voor noob, omdat ik een Alienware heb. Hoe verklaar je dan dat een noob als ik die dingen kan betalen werkzaam als ICT-specialist?
misschien dat jij je erg aangevallen voelt door het woordt noob,
maar het feit blijft dat je voor minder geld kwalitatief betere onderdelen los kunt kopen,

vooral met het moederbord nemen ze het bij de grote fabrikanten (in dit geval dell) niet zo nauw, omdat dat in de specificaties toch nooit echt gespecificeerd wordt.
Zo kom ik regelmatig vreemde dingen tegen uit de fabriek van dell,
zoals vreemde druk constructies op de chipset koeler die na een jaar of wat loslaten door te weinig soldeertin..

De meeste componenten komen echter van bekende leveranciers,
en die zou je dus los ook kunnen kopen.. dat maakt voor de kwaliteit niet veel uit..

al met al vind ik het een vreemde keus voor een "it specialist" om niet zijn eigen pc samen te stellen.
ik zeg niet dat alienware inherent slecht is, maar als je er verstand van hebt is zelfbouw imo beter.
Anoniem: 462217 @xenn996 april 2013 11:25
Ik kan Xem99 alleen maar gelijk geven. Als je een beetje tech-savvy bent dan steek je een computer zelf in één. Het is heel gemakkelijk en je bespaart minstens 150 euro
Als je een beetje tech-savvy bent dan steek je een computer zelf in één. Het is heel gemakkelijk en je bespaart minstens 150 euro
Die tijd heb ik gehad, zelfbouw kost te veel tijd, en die besteed ik liever aan andere dingen, zoals daadwerkelijk de pc gebruiken.
zelfbouw kost uurtje werk? Alle componenten zijn plug en play...tenzij je waterkoeling gebruikt maar dat zit ook niet op de standaard desktop bij de mediamarkt.
zelfbouw kost uurtje werk? Alle componenten zijn plug en play...tenzij je waterkoeling gebruikt maar dat zit ook niet op de standaard desktop bij de mediamarkt.
Zoals al in de laatste zin al zelf hebt gezegd. dat zit ook op de standaard desktop bij de mediamarkt. Dit soort computers van dell,HP en Apple bijv. wordt mooi verkocht via kettens zoals de mediamarkt en dat daar nu ook linux standaard erop staat met mogelijkheden om te gamen, multimedia is de eerste stap in het bevorderen van linux voor de leken/noobs. iemand met ICT kennis doet dat anders, dat is wel logisch maar de noobs kennen helemaal niet het systeem LINUX, als er staat dat ze mooie en leuke games kunnen spelen zonder dat ze moeilijk hoeven te doen is dat voor hun al goed.

Wees allemaal een beetje blij dat Dell en andere hardwarefabrikanten eindelijk eens van de microsoft only computers af gaat. en daarnaast is als je het zelf niet wil, dan hoef je voor ander toch ook niet te zeggen dat hij of zij dat ook niet wil.
Ach, je bent er een dagje zoet mee, maar dan weet je wel dat het goed gebeurt.

Nu ik al wat jaartjes zelf me geld verdien koop ik ook maar gewoon de service in plaats van dingen zelf te doen, maar een computer zet ik toch nog liever zelf in elkaar. Al is het alleen maar zodat ik zeker weet dat er een gebalanceerd systeem staat.

Zoals een i3 met wel een dikke videokaart en niet een i7 met enkel de GPU van de processor zoals het tegenwoordig maar verkocht wordt.
Anoniem: 505261 @BLACKfm7 april 2013 17:39
Anderhalf jaar gelden een Acer laptop gekocht. Ik was al een dag kwijt met het verwijderen van alle crapware. Mocht ik ooit nog een desktop pc aanschaffen, dan wordt het zelfbouw. Alleen al vanwege alle rommel die de fabrikanten er gratis opzetten ;)
@Giantgnome
En dan heb je geen makkelijke garantie voor als het kapot gaat. Ik kan een PC best zelf in elkaar zetten maar ik doe dit nooit, puur omdat ik ermee terug wil kunnen gaan als er iets kapot is zonder gedoe.
Als jij 150 euro betaald daarvoor moet je dat zelf weten. Laatst startte de zelfbouw PC van mn broertje die ik had gemaakt niet meer op. Beetje debuggen en ik kwam erachter dat een reepje geheugen het probleem was, garantie was al vervallen want het was iets na 2 jaar.

Jij zou met garantie je PC kwijt zijn geweest voor onbepaalde tijd, ik alleen een half uur en hij draaide weer, weliswaar op de helft van het ram. Nu komt er nog eens bij dat garantie al voorbij was dus dan had je het alsnog zelf kunnen uitzoeken EN was je die 150 euro kwijt.

Een IT-specialist weet toch wel ff uit te zoeken bij welk component het probleem ligt? En anders pak je een guide erbij en heb je het ook in 30 min gevonden...

[Reactie gewijzigd door StelioKontos op 2 augustus 2024 23:05]

Ik kan Xem99 alleen maar gelijk geven. Als je een beetje tech-savvy bent dan steek je een computer zelf in één. Het is heel gemakkelijk en je bespaart minstens 150 euro
Zelf onderdelen uitzoeken en alles in elkaar schroeven is leuk om te doen, maar het kost ook een hoop tijd, en voor sommige mensen is dat ook iets waard.

Dat gezegd hebbende: stel dat ik er geen probleem mee heb om wat tijd en moeite te investeren om zelf een game-PC met *minimaal* dezelfde performance als het midrange model van deze X51 te bouwen. Waar ga ik dan een een behuizing, koeling en PSU vinden die net zo compact zijn als de Alienware?

Ik zit namelijk al een tijdje met een schuin oog naar onderdelen voor een midrange game PC te kijken, prijs is niet mijn belangrijkste overweging, maar ik wil per se iets wat netjes naast de TV past en niet veel groter is dan het eerste model PS3. Volgens mij gaat dat met zelfbouw erg lastig worden...
al met al vind ik het een vreemde keus voor een "it specialist" om niet zijn eigen pc samen te stellen.
Ik ben de hele werkdag met computer, software en dergelijke bezig, waaronder een deel storingen oplossen voor anderen. Als ik dan thuis kom heb ik geen zin om daar weer verder te gaan, een pc is gewoon een gebruiksvoorwerp dan, en dan mag een ander mijn problemen oplossen :P
Anoniem: 28912 @Zer06 april 2013 13:59
Ja, ik ken dat gevoel. Ik heb die tijd zelf ook gehad.

En natuurlijk kan je het wel als je erin duikt.

Troubleshooten doe ik dan wel vaak zelf. (omdat ik mijn machine niet kwijt wil zijn)

Daarnaast is IT ook meer dan alleen maar PeeCeetjes bouwen. :P
Anoniem: 419371 @Zer06 april 2013 14:57
Met noobs bedoelen ze meer je gedrag dan wie je bent
En ik heb in het verleden wel ict'ers meegemaakt die niet eens wisten wat een url was!
Naar mijn idee is iedereen die als een kip zonder kop gaat rond lopen een NOOB !
En iedereen die als een kip zonder kop roept dat alleen noobs pre-made machines kopen is... een noob, exact.
Dit vind ik helemaal niet off-topic, wat mr.niceguy.89 wil zeggen is dat je bij de kostprijs van bvb een Mac mini ook rekening moet houden met het feit dat het besturingssysteem in deze prijs is inbegrepen, terwijl Dell wettelijk Canonical niets verschuldigd is.

Het feit dat je Ubuntu gratis kan downloaden wil natuurlijk wel niet zeggen dat de ontwikkeling ervan nix kost, er wordt gewoon gebruik gemaakt van een ander verdienmodel.
Laptops zijn in verhouding met desktops altijd duurder (zelfde specs uiteraard), daar is niks nieuws aan. Enige leuke aan Alienware vond ik de speciale case incl. waterkoeling systeem met variabele verlichting, was toen d'r tijd bijzonder.
Laptop zijn helemaal niet zo veel duurder dan desktop + lcd + toetsenbord. Is niet alleen de pc kast maar ook lcd monitor en toetsenbord met touchpad. En zelfs nog backup accu, eigenlijk zou je dus nog een UPS bij je desktop moeten nemen, maar dat zou ik even door de vingers zien. :D

Eigenlijk zou laptop goedkoper moeten zijn, vooral onder aan de markt, gaan steeds simpelere moederbordjes in, zit veel minder aansluitingen op dan op full atx moederbord. Behuizing bestaat uit plastic en ook niet eens zoveel, stalen behuizing van desktop is qua grondstoffen duurder. Etc, etc.
Anoniem: 295700 @bandidoloco7 april 2013 00:05
Als iemand gaat vertellen dat een goedkoper systeem altijd beter is... Uit dik 15 jaar ervaring met het inkopen/verkopen van computers weet ik dat alle waar naar zijn geld is en dat je beter even iets meer kunt betalen voor een PC bedoeld voor zwaar (kantoor) gebruik dan een low-end consumenten PC. Dell mikt met Alienware duidelijk op het hogere segment waarbij mensen verwachten dat hun systeem goed werkt en blijft werken.
Het feit is dat je net betere producten kunt kopen voor dezelfde prijs als je deze zelf koopt..
Anoniem: 295700 @SmokingCrop7 april 2013 13:02
Maar dan moet je de boel wel zelf in elkaar schroeven en de airflow in een kast van Dell is meestal veel beter geregeld dan die van een standaard PC kast.
Bij een lagere prijs desktop moet je deze idd zelf in elkaar schroeven, als je een high end/high price desktop koopt dan heb je veel meer ruimte (kwa budget) en kan je deze dus voor een 60 euro laten assembleren door de webshop zelf. (Afuture.nl deed allesinds goed werk met de kabelmanagement)
de airflow in een kast van Dell is meestal veel beter geregeld dan die van een standaard PC kast.
Nee. Absoluut niet.

Kabels worden amper weggewerkt en dikwijls gebeurt de koeling alleen via een cpu fan. Niet alleen bij Dell, maar alle merken.

[Reactie gewijzigd door Noel op 2 augustus 2024 23:05]

wat moet je nou met een gaming desktop die op ubuntu draait ?
lijkt me nou niet dat je de meeste gangbare spellen op ubuntu draaien
Wat jij nu benoemt is een klassiek voorbeeld van het kip-ei probleem. In het geval van gamen op Linux:

Er zijn geen A-titel games voor Linux, dus worden er geen high-performance drivers voor Linux ontwikkeld, dus wordt er geen systeem samengesteld waarop gegamed kan worden, dus worden er geen A-titels gemaakt... en de cirkel is rond.

Iemand moet is de ballen hebben om de cirkel te doorbreken. Wat Dell nu doet kan ik alleen maar toejuichen. Dit brengt Linux nu ook onder de aandacht van de reguliere consumenten die _niet_ een ICT opleiding hebben gedaan en zelf computers in elkaar kunnen zetten.

Nu heb je zowel een hardware platform (Dell comp) en een startende productie van A-titels (Valve). Hopelijk pikken Nvidia en AMD nu de cue op om nu ook de driver support volwassen te maken. En dan is de cirkel aan alle kanten doorbroken.
Was Nvidia niet al flink bezig met die drivers? Niet al te lang geleden wisten ze prestaties onder Linux zo ongeveer te verdubbelen. Alleen AMD doet erg moeilijk. Daar ben ik door hun drivers gewoon keihard op afgeknapt.
AMD is druk bezig met steeds meer delen van hun driver te open sourcen. Zie bijvoorbeeld nieuws: AMD brengt opensource Linux-driver uit voor videodecoding Radeon-gpu's

Ook hebben zij veel bijgedragen aan de open source versie van hun driver. De closed-source flgrx driver is ook zeer stabiel en heeft goede performance in games.

NVidia is langer serieus bezig met de Linux drivers maar laten daar ook grote steken vallen. Bijvoorbeeld de introductie van de Optimus technologie die nog steeds amper ondersteund wordt op Linux. Met bumblebee kan je het een en ander wel aan de praat krijgen maar het werkt verre van optimaal, en een voordeel van Optimus zou het seamless schakelen tussen de twee GPU's zijn en dat gebeurt er met Bumblebee nog helemaal niet, je moet zelf aangeven welke GPU je voor welke applicatie wilt gebruiken.

Zo heilig is NVidia dus helemaal niet in vergelijking met AMD.
Mensen die al langere tijd een Linux-distro gebruiken, komen dan als snel uit bij Wine om allerhande Windows-applicaties ook te kunnen draaien. Dat het misschien niet 100% even snel werkt als op een Windows-machine of bepaalde textures/features niet ondersteund worden, wordt dan op de koop toegenomen.

Kijk maar eens op http://appdb.winehq.org/ wat er allemaal al niet kan met Wine & Windows-software.
Een Dual-Boot systeem lijkt mij dan handiger, Wine is toch wel voor de wat meer gevorderde gebruiker, geheel click and run is het namelijk niet
Persoonlijk begrijp ik Dell niet echt, dit systeem is toch te duur. Overal waar ze Ubuntu opzetten zijn ze duurder dan met Windows.
Dit zie je ook bij de Ultrabook van Dell, namelijk de XPS 13, als je de developer versie neemt dan betaal je heel wat meer dan als je de Windows8 versie neemt. Vorige week heb ik de XPS13 besteld bij Dell, maar het is helaas de Windows8 versie geworden, want die met Ubuntu was meer dan 100 euro duurder.
Dat vind ik inderdaad heel slecht aan vrijwel al dit soort initiatieven. De prijs is hoger dan een vergelijkbare WIndows laptop. En dat terwijl de software goedkoper is en Linux-compatibele hardware echt niet duurder is dan niet-Linux compatibele hardware. De beschikbaarheid is ook jammer: meestal zijn de Ubuntu laptops van Dell alleen in de VS te krijgen en niet in Nederland.

De reden zit hem waarschijnlijk in het feit dat als zij het leveren met Ubuntu zij ook support op Ubuntu moeten geven, en hun personeel daarvoor minder goed opgeleid is en het aandeel van de klanten dat het koopt (en support nodig heeft) ook kleiner is dan het aandeel klanten dat de laptop met Windows koopt.

Helaas is dat op die manier dus wel een vicueuze cirkel: het grote publiek ga je pas echt aantrekken als het apparaat goedkoper is dan / even duur is als de Windows variant, maar tot die tijd blijft de support duurder. Bedrijven als Dell moeten het dus eigenlijk als een soort van investering zien en de apparaten gewoon goedkoper dan de Windows laptops verkopen. Op korte termijn even duurder voor Dell, maar als het dan wel een succes wordt wordt het alleen maar goedkoper voor hen.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 2 augustus 2024 23:05]

Is de software goedkoper? Per licentie betaald een OEM zoals Dell of HP tussen de $25 en $35. Dat bedrag recupereren ze meestal zelfs door de installatie van allerhande crapware (zoals een 30 day trial van Norton waarvoor Symantec dan weer geld geeft aan de OEM). Het zou me niet verbazen moest men op het totale softwarepakket met Windows zelfs nog winst maken in sommige gevallen.

En dan ga je ineens linux aanbieden, valt al die crapware weg want niemand bied het aan op dit moment. Maar jij als OEM zit nog wel met je vaste kosten zoals het opbouwen en testen van de images alsook het opleren van je support staff en het aanpassen van de draaiboeken hiervoor.
Opbouwen en testen van images en opleren van je support staff vallen niet onder de software kosten. Dat valt onder de TCO.

Dat is ook precies wat ik in mijn bericht aanstip: er is een kleinere markt en hogere kosten voor het support leveren op Linux, dat is reden dat het duurder is waarschijnlijk. Met een grotere vraag naar Linux desktops worden die kosten over meer klanten uitgesmeerd en kan het dus goedkoper worden. Sterker nog, wordt er een grotere vraag dan zouden ze meer crapware kunnen 'verkopen', waardoor ze er nog meer bij overhouden. Dat komt natuurlijk de verkoop weer niet ten goede, want wie zit er nou eigenlijk op die crapware te wachten?

Dat is dus de investering die ik vind dat ze moeten doen, willen ze Linux als een serieus alternatief aanbieden. Dat kost eerst wat geld, maar dan doe je in ieder geval een serieuze poging om het aan de man te brengen.
Gelukkig is in dit geval de Ubuntu-variant wel ongeveer $100 goedkoper (zie m'n post hierboven). Dat kan deze variant natuurlijk ook aantrekkelijk maken voor mensen die wel Windows willen gebruiken, maar geen extra licentie nodig hebben.
Zowel
De dunne pc ... wordt standaard met Linux-drivers voor de Nvidia-kaart uitgerust
als
Dell levert de machine uiteraard met de juiste Nvidia-drivers voor Linux
zeggen niet of ze er nou standaard de opensource drivers gebruiken, of de closed source van Nvidia zelf
Omdat performance in games belangrijk zijn en de open drivers minder performant zijn op 3D gebied mag je 2x raden wat het waarschijnlijk gaat zijn.

Het gaat om een systeem dat goede prestaties moet neerzetten en Dell gaat echt niet kijken naar die enkele OSS puristen die geen binaire meuk willen op hun systeem.
De vraag is hoe tof microsoft dit gaat vinden als deze trent doorzet. Want dit is ook een goedkopemanier om windows licenties uit te sparen en het zelf illegaal te downloaden.
Ik denk dat als deze trend doorzet en er meer machines met Linux uitkomen Microsoft ook strenger gaat optreden tegen piraterij.

Verder kan ik het initiatief van Dell enkel toejuichen want nu zullen AMD en Nvidia ook meer en meer aandacht aan het Linux platform moeten besteden
Bij mijn weten hebben Linux gebruikers nog altijd 1% van de markt in handen, denk niet dat Microsoft zich zorgen moet maken.
Volgens Steam zelf is het 2%. Dat terwijl ik persoonlijk verwacht dat Linux minder populair is onder gamers juist vanwege het nu nog geringe aanbod aan games.

Overigens is dat game-aanbod nog aan het groeien en vermoedelijk het marktaandeel dus ook (Steam voor Linux is er ook pas een paar maanden).
Leuk idee en ik ben ervoor! Maar of het levensvatbaar is .. ik weet het niet. Maar ik hoop het voor Dell en het is zeker een goede stap naar Linux as gaming platform!
Valt me inderdaad tegen, in de duurste versie zou toch ook een behoorlijk zware GPU moeten zitten, ik hoef zo'n ding niet te kopen om vervolgens niet alles op maxed out settings te kunnen spelen...
wel leuk als vervanging voor dvd-speler :D
Als ontwikkelaars dit soort desktops als basis gaan behandelen dan kan jij meer performance hieruit halen dan uit jou pc met een snellere grafische kaart. Heel weinig zelf bouw pc's halen max performance vanwege de samenwerking tussen hardware en software/games.s

indien ze dat eindelijk zouden oplossen met pc's als dit stap ik misschien wel terug naar de pc-gaming.

ik vond het persoonlijk niet leuk om te zien dat een vriend met een slechtere graka betere performance haalde met bepaalde games dan ik. Gewoon hetbgeluk of ongeluk dat bepaalde componenten niet lekker lopen met bepaalde games. Dan kan je wel elke keer de duurste hardware kopen om een populair spel te spelen op de hoogste setting. Koop ik liever een pc die over een jaar nog de games op high afspeelt.

we zullen het zien.
Anoniem: 510735 6 april 2013 11:03
Ik (of beter gezegd mijn kinderen) draai al een tijdje Ubuntu op de Dell Alienware X51. Werkt prima, en je hoeft niet de hele tijd de virussen en zo van de computer te halen. Steam werkt ook goed. Zou aardig zijn als er ook een driver komt voor de behuizings-leds. Dit is het enige wat ik nog niet aan de praat heb gekregen. Overigens zijn er al wel Linux utilities voor de case-leds van oudere Alienware systemen.

Of heeft iemand de leds al aan het werk?
Meer dan 25 games.. Leuk initiatief maar het lijkt me op het moment nog geen pc die je aanschaft op puur voor te gamen op Linux. Als de developers meer geld gaan steken in ports naar Linux en er veel meer games beschikbaar komen zie ik dit nog wel een succes worden. Maar net zoals bij elke andere console, moet het aanbod van games hoog zijn, als dat niet zo is, faalt de console ook.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.