Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties
Submitter: Eliaz

Dell is begonnen met de verkoop van de XPS 13 2015 Developer Edition in de Benelux. De laptop is met Ubuntu 14.04.1 uitgerust en is bedoeld voor ontwikkelaars. In tegenstelling tot de Windows-varianten is er maar één enkele configuratie.

Er zijn maar weinig laptops die standaard met Linux uitgerust worden, maar Dell heeft dit in het verleden regelmatig met Developer Editions van laptops gedaan en ook voor de nieuwe XPS 13 geldt dit. De fabrikant rust de kleine en dunne laptop uit met Ubuntu 14.04.1.

Dell levert een enkele configuratie: met een Core i7-5500U-processor, 8GB geheugen en een ssd met een opslagcapaciteit van 512GB. Het 13,3"-scherm heeft 3200x1800 pixels en het Developer Edition-model beschikt over een touchscreen. De levering begint op 30 april meldt de fabrikant op zijn site en de prijs bedraagt 1299 euro, maar dat is zonder btw. Met btw komt de prijs op 1572 euro.

Update, 13,15: Er is ook een goedkopere versie van de laptop die Dell niet als Developer Edition bestempelt, maar die wel met Ubuntu is uitgerust. Deze beschikt over een fullhd-scherm, Core i5-5200U en ssd van 256GB. De prijs van dit model bedraagt 1029 euro inclusief btw.

Dell XPS 13 Developer Edition

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Hij was al een tijdje beschikbaar hoor, een week of twee, als je zocht op de juiste E-value code. Zo kan je ook de lagere configuraties bestellen, bijvoorbeeld de (CNX4313). Deze informatie heb ik trouwens van de blog van George Barton, de projectleider van het Sputnik project van Dell. Sputnik is het project dat de developer editions produceert. Zie de comments daar voor codes e.d.

Ik ga hem binnenkort bestellen, ben erg benieuwd.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 9 april 2015 14:11]

Was alleen virtueel beschikbaar. Levertijd was namelijk 3 weken (ook al stond er 3 dagen).
maar de verkoop was dus al gestart
Hij ziet er fantastisch uit, in afwachting van je review!
Mooie prijs voor een mooie laptop. Jammer dat hij niet beschikbaar is in meerdere configuraties. Deze resolutie op dit formaat is natuurlijk dikke overkill en zonde van de resources (IMO :) ). Een model zonder touchscreen & FullHD zou mij beter passen.

[Reactie gewijzigd door Scorp op 9 april 2015 12:59]

Is ook beschikbaar! Zoek op E-value code CNX4313. Dat is de i5 / Full HD / 8GB / 256GB

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 9 april 2015 14:57]

Is dat dan geen model met i5? (die vervolgens niet te configureren is)
http://www.dell.com/nl/p/xps-13-9343-laptop/pd?oc=cnx4313
Ja ook met i5 :
(franse site v dell)
Intel® Core™ 5e génération i5-5200U (3 Mo de mémoire cache, jusqu‘à 2,70 GHz)
Ubuntu Linux 14.04 SP1
Écran Infinity Full HD (1 920 x 1 080) de 13,3 pouces
Bicanale DDR3L 8 Go1 à 1600 MHz
Disque SSD 256 Go
Carte graphique Intel(R) HD 5500
1 an de service ProSupport et d‘intervention sur site le jour ouvrable suivant
1,26 kg.
linkje :
http://www.dell.com/fr/en...k=dellSearch&isredir=true

t zijn mooie laptops, k mis alleen een dikke gpu (n geef-horse ed eventueel extern)
Mwah, ik zou deze graag hebben met een 5500U 16GB, de huidige videokaart en 256GB SSD.

Persoonlijk denk ik dat 8GB voor een "Dev laptop" wel weinig is... Database dienstje hier, virtueel authenticatie servertje daar, voor je het weet zit je op 8GB aan dit soort diensten, nog zonder je tools en OS daarbij geteld.

Jammer dat ze in deze versie het scherm naar Full HD hebben geknald en niet naar 2560x1440 oid.

Een Gforce hierin? Voor games dan of CUDA dan? Herhaaldelijk op sub 15" games geprobeerd, maar persoonlijk vind ik het niets (zowel gamen op laptop als op een klein scherm) Als je em aan een TV oid bind, kan je beter voor een ITX oplossing gaan nog altijd...
precies voor cuda, extern beeldscherm d'r aan en blender, resolve (davinci), gpgpu etc. (vooral voor etc. ;-) )
Maar goed, al vindt ik de xps erg mooi, zal ik eerder voor een el cheepo craplap (15") met een instap geforce gaan.. (more bangs 4 bucks )
Er is ook een Developer Edition te krijgen met Quadro K1100M GPU en 4K panel(!), dat is dan geen XPS maar een Precision M3800: http://bartongeorge.net/2...-m3800-developer-edition/ - die post bevat linkjes naar de verschillende Dell webwinkels. Kost wat, maar dan heb je ook wat :)
Ja dat klopt, dat is inderdaad de i5. Volgens mij doet Dell geen i7 met Full HD (ook niet op Windows).
Voor Windows hebben ze wel combinatie van i7 en Full HD http://www.dell.com/nl/p/inspiron-15-7537/pd?ref=PD_OC

Neem aan dat aangezien op deze laptops Ubuntu staat Dell geen kosten rekent voor de windows licentie en de varianten dus goedkoper zijn dan de Windows XPS 13 versies?

EDIT: zie net post dat Windows variant 60 euro duurder is. :X

[Reactie gewijzigd door Joepie_jee op 10 april 2015 11:08]

Maar dat is de Inspiron 15.. Ik bedoelde op de XPS 13 (er is geen Windows model te krijgen van de XPS 13 met i7 en Full HD).
Een 15" model zou fijner zijn voor ontwikkeling denk ik.
13,3 voor een laptop is nog wel oké, zeker als de resolutie hoog genoeg is. Hoewel deze resolutie beetje OP is.
Een stuk ontspannender voor de ogen als niet alles zo priegelig is. Als brildrager zit ik toch liever niet met mijn neus in het scherm :). Dat is ook mijn probleem met die Thunderbolt-monitoren van Apple. Heel grote schermen, maar door de onhandig gekozen resolutie worden de lettertjes heel klein (en de retina scaling werkt daar helaas niet op).

[Reactie gewijzigd door Grauw op 9 april 2015 13:17]

Gelukkig is er tegenwoordig een nette dpi-scaling in dit OS waardoor dit punt niet echt een issue is.
Op Mac OS heb je helaas alleen DPI scaling op 'retina' schermen. De thunderbolt schermen vallen hier niet onder, dus die kan je niet een tandje groter zetten helaas. Met bepaalde tools kan je ze wel in retina modus forceren, maar dan zit je vast aan de 2x stand en die is weer veel te groot.

De echte fijn-instellingen (feels like 1920x1080 etc) die je op de echte Retina macs hebt, heb je dus niet.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 9 april 2015 17:16]

je kan er altijd linux of windows opzetten hé, dan heb je wel dpi finetuning

maar dan missen we weer het punt van een mac kopen ntuurlijk
De vraag voor mij is of Unity op Ubuntu nu wel goede schaling heeft? Ik heb een XPS met een hogere resolutie als full HD, maar GNOME gaat daar niet altijd even lekker mee om als de applicaties niet volgens bepaalde richtlijnen zijn geprogrammeerd. En Windows 8 wat er eerst op stond ging ook niet altijd lekker om met de hoge resolutie, terwijl die gewoon meegeleverd is !!!
Vanaf 8.1 schaalt de desktop (net als de Metro interface dat vanaf 8.0 doet)
alleen de dpi scaling in windows zorgt ervoor dat de taakbalk icoontjes van een lage resolutie lijken te zijn, tenminste, voor 3rd party applicaties. alleen standaard windows applicaties hebben dan goede icoonjes

[Reactie gewijzigd door mjz2c00l op 10 april 2015 08:16]

Ik ontwikkel mijn software op een EeePC 1015PX. Die dingetjes hebben een 10.1" scherm.
Kwestie van smaak. Ik vind dit ontzettend fijn!
Inderdaad 13.3" 1920x1080 is prima te doen. Met een duidelijk font is in Gnome ook prima op 14" op 3200x1800 te werken naar mijn mening. 1600 pixels = redelijk veel ruimte voor (leesbare) text, ook als je output / code wat langer wordt.

14.5" modellen zoals Sony die had waren ook prima, maar groter dan dat vind ik al snel wat te groot om mee rond te lopen.

4K op 13.3 zou misschien richting "teveel" gaan, maar 3200x1800 / 2560x1440 is toch prima?
Mee eens, wanneer ik (mijn geval VS) op een scherm kleiner als 15" zou moeten werken wordt ik niet vrolijk. De toolbars e.d. nemen dan al een groot deel van het scherm in beslag, dit kun je op voor/achtergrond plaatsen maar dat is weer omslachtig.
Maar schermgrootte heeft niets te maken met de grootte van bijvoorbeeld de toolbars.. Hoe hoger de resolutie, hoe kleiner alle elementen zijn. Ik heb zelf een 13" laptop, maar met 1080p en dat werkt toch even goed als thuis op een 24" 1080p scherm :)
Dan wordt alles alleen aanzienlijk kleiner, dat is dan ook niet heel praktisch.
Het valt best mee hoor, het is vooral een gewenning haha. Maar ik kan begrijpen dat sommige mensen het minder praktisch zouden vinden.
Ook mee eens.

Zelf heb ik nog liever een 17" en die mag gewoon full hd en mat zijn.
Bij voorkeur 'slechts' full hd zelfs, dan hoef ik niet te scalen.

Zo, ik heb nog even gekeken. Wat een mooie laptop zeg. Stel dat ze hier een 17" van maken dan zou ie hetzelfde formaat hebben als een normale 15". :)

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 9 april 2015 13:49]

Dan zou de M3800 precision laptop, ook geleverd met Linux, misschien wat voor je zijn? Alleen wel een stuk duurder helaas.
Mua, veel devvers zullen 'm aan een 27 inch monitor hangen vermoed ik zo.
Die versie is er met Windows wel geloof ik dus dan alleen een kwestie Ubuntu erop installeren. Begin je wel meteen clean.
Nadeel daarvan is dat je dan wel 'teveel' betaald voor je laptop, aangezien je de Windows licentie dan wel betaald maar niet gebruikt. Dit scheelt in dit geval tussen de ¤70,- en ¤121,-:

rens-br in 'nieuws: Dell start verkoop XPS 13 Developer Edition met Ubuntu in Benelux - update'
Nee hoor. Niet als je nog een licentie hebt liggen. Ik heb er zelf altijd wel 2 over ofzo. En ook al is dat Windows 7 en Windows 8 (dus niet de laatste 8.1), Windows 10 komt er toch aan dus dan weer gratis upgraden en een clean install van Windows 10 doen. :)
Als je een Ubuntu versie koopt en daar Windows op installeert met een licentie die je nog hebt liggen, ben je inderdaad goedkoper uit.

Maar als je een (andere) Windows versie koopt en daar vervolgens Ubuntu op installeert betaal je dus ¤70,- tot ¤120,- te veel. Je hebt dan ¤70,- tot ¤120,- voor een Windows licentie betaald die je vervolgens niet gebruikt en verder ook niks mee kan.
Het verschil met de XPS 13 met Windows is 60 euro zag ik net.

Maar je moet inderdaad natuurlijk nooit een computer/laptop kopen met Windows erop, als je dat niet nodig hebt, en het ook leverbaar zonder is.
Ik wil het eigenlijk andersom doen. Als student heb ik gewoon een Dreamspark-licentie op Windows; ik hoef helemaal niet die 70 euro extra te betalen voor een Windows licentie.

Weet iemand of deze laptop geen gelockte bootloader heeft of dat soort fratsen?
Altijd al het probleem van Dell: elke laptops in een keur aan configuraties beschikbaar, ook verschillende prijzen voor dezelfde configuratie. Nu nog op Dell.com: "for work" en "for home", kennelijk heb je daar per definitie andere laptops voor nodig, in plaats van de keus aan de gebruiker te laten. Als grootafnemer hebben we daar weer een andere website met andere configuraties (en veel lagere prijzen, maar daar kan ik me nog iets bij voorstellen)....
3200x1800 resolutie, Ubuntu (of iets wat er op gebaseerd is) en Google Chrome of Firefox is een no-go. Geen HiDPI-support in die 2 browsers. Wel HIDPI--support in Opera.
Heb zelf een XPS15 met die resolutie op Elementary OS Freya Beta2 draaien en icm bovengenoemde 2 browsers is dat drama met zo'n resolutie.

[Reactie gewijzigd door MelvinB op 10 april 2015 17:31]

Dit is volgens mij sinds Ubuntu 14.04 niet meer van toepassing doordat HiDPI via het besturingssysteem zelf word geregeld...

Ik heb zelf geen 4k scherm maar op een Surface Pro 3 werkt het prima!
Ja besturingsysteem schaalt wel. De browsers echter niet, behalve Opera.

En ja, het kan best werken middels truukjes, maar het moet gewoon out-of-the-box werken. Chrome schaalt ook in Win8.1 op 3200x1800 tenslotte.
Dat heb ik ook met GNOME op mijn XPS 15. :( Was er maar een GNOME browser gebaseerd op Chromium die wel de HiDPI goed verwerkt.
Firefox werkt prima als je in about:config layout.css.devPixelsPerPx op 2 zet
Een touchscreen... Wat niemand gebruikt.
Totdat je het hebt en dan ongemerkt bij iemand met je vingers aan zijn macbook air scherm gaat zitten en raar opkijkt dat er niets scrollt. #truestory
Waarom zou je het scherm willen aanraken om te scrollen in plaats van de touchpad? Het scherm beweegt dan óf naar achteren, óf niet en de laptop kiepert naar achteren. Tegelijkertijd krijg je vieze vingerafdrukken op het scherm en hangt je hand in de weg van wat je wilt zien.

Touchscreens bestaan m.i. alleen omdat Windows 8 dat probeerde te forceren. En het slaat niet aan omdat het een idioot idee is voor de meeste toepassingen. Het is geen telefoon.

Maar overtuig me AUB, ik ben open-minded. Ik zie alleen nul voordelen en legio nadelen.
Ik snap de touchscreen hype ook niet. Mis het totaal niet op m'n MacBook pro. Zoiezo zonde om met je verte vingers over z'n scherm te lopen vegen.
Het is geen hype. Het is eerder voor menigeen een handige toevoeging.
Je moet het gewoon een tijdje gebruiken. Dan weet je waar het handig voor is.
Nu kan je dat dus niet snappen want je apparaat heeft het niet.
Ik heb ook geen touchscreen op mijn MacBook Pro. Dus misschien 'snap' ik het gemak niet (ondanks dat ik tig andere devices met touchscreen heb) maar ik weet wel dat als iets me irriteert zijn vegen of vingerafdrukken op m'n scherm. Sorry, maar voor iedere serieus gebruiker die meer doet dan een beetje scrollen is het gewoon een gimmick.
Met een touchscreen kan je soms nog verdraait snel navigeren in vergelijking met een touchpad. Zeker als je tussen uitersten van het scherm moet navigeren, moet je al enkele malen vegen met een touchpad.
Persoonlijk vind ik matte touchscreens echt handig, geen vlekken maar toch het gebruiksgemak van een touchscreen.
Heb je een ipad of android tablet? Ik werk met een surface pro 3 en als ik niet op kantoor ben en bijvoorbeeld met dat ding op schoot zit ipv in een dockingstation, dan werkt het wel prettiger dan een touchpad vind ik om de cursor even te verzetten bijvoorbeeld of webpagina's te scrollen. Ik heb op een andere tablet (lenovo miix 2) de windows 10 preview draaien en kan niet wachten om de windows 10 final op mijn surface te gaan draaien.
Tsja, waarom zou je een kleine touchpad gebruiken als je een heel groot touchpad hebt. En nee, het scherm klapt niet naar achter. Het wordt tijd voor wat hands on ervaring met een laptop met touch. Dan kan je de vraag zelf beantwoorden O-)
het scherm beweegt dan niet naar achteren, en de laptop kiepert ook niet naar achteren. als dat wel gebeurt druk je te hard.

vingerafdrukken vallen ook wel mee, en als je scrolled kan dat ook gewoon aan de zijkant van het scherm, dan heb je je hand ook niet in de weg.

ik gebruik eerder mn touchscreen dan het touchpad om te scrollen e.d. zelfs op de desktop gebruik ik vrijwel nooit het touchpad, ook het resizen van vensters gaat prima met het touchscreen. het enige waar ik mn touchpad voor gebruik is bijvoorbeeld tekst selecteren in de browser
Dat touchscreen is anders het enige wat mij nog weerhoud om mijn Sony Vaio Pro 13 in te ruilen voor een XPS13. Dat ontzettende hi-res scherm hoef ik niet, dat heeft teveel impact op de batterijduur... als Dell voor deze prijs een touchscreen zou leveren ging mijn order vandaag nog de deur uit.
Ik ben toch ook benieuwd waarvoor je zo'n touchscreen dan precies gebruikt ?
Geen enkele software die ik gebruik heeft een interface dier ontwikkeld werd om te gebruiken met een touchscreen.
En jij bent een dev? Ook voor mobiele devices? Blijkbaar niet, want anders had je de vraag niet gesteld. En ook buiten devs is het soms handig. Het is niet dat je de hele tijd touch gebruikt (zover je dat nog niet door had)
Bedoel je nu werkelijk dat wanneer je mobiele applicatie ontwikkeld, het nodig is om over je scherm te vegen ?
Of begrijp ik je reactie nu verkeerd.

Ergonomisch is het totaal onverantwoord om gebruik te maken van een touchscreen van een laptop. In no-time gaan we zo touchscreen-rsi ontwikkelen.
Je onderarmen moeten steeds rusten, en de verplaatsing moet minimaal zijn.
Langere tijd typen op een keyboard van een laptop is eigenlijk al ergonomisch onverantwoord.
Een laptop dock je steeds, apart keyboard, muis en 1 of meerder schermen op de correcte afstand kijkafstand al kan je laptop met een laptopstand gebruiken ook een optie zijn, maar dan kan je der sowieso niet meer op typen

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 9 april 2015 16:01]

bij bijvoorbeeld web development is er o.a. een verschil tussen touch en click events, en ook scrollen kan met touch anders werken dan met een touchpad/muis
Precies. Ik ben dat het tegenliggers zijn met macs. Die hebben en krijgen geen touch. Die zullen stug blijven volhouden totdat apple met touch op laptops komt. Dan zal het ineens fantastisch zijn :)

(en ja, dat kan gebeuren. Zie ook de geruchten over ipad12+pen)
inderdaad, net als de iphone: 4 inch? te groot, en toen kwam de iphone 5 en was het ineens perfect, en nu de iphone 6/6 plus
Natuurlijk is het niet nodig. Maar het geeft wel een beter beeld. Afhankelijk van de mobiele app/toepassing.
Het is niet dat je de hele tijd touch gebruikt (zover je dat nog niet door had)
Blijkbaar had je dat niet door. 8)7
Het beste is dat je een hybrid/laptop/AIO met touch gebruikt. Dan zal je vanzelf merken waar de voordelen liggen voor -aanvullende- touch op een dergelijk device.
En jij bent een dev? Ook voor mobiele devices?
Ik zie serieus niet waar dit op slaat. Een capacitief scherm op een mobiel device en op deze monitoren zit een extreem verschil in, al was het alleen al door de aansturing op OS niveau. Mobiele devs zitten niet op scherm te vegen omdat het gewoon niet overeenkomt.
Websites? WebApps welke ook gebruikt worden op iPad's en Smartphones? Misschien? Je moet toch wel je multitouch javascript libraries kunnen testen. Of touchevents enzo in browsers.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 9 april 2015 19:14]

Speak for yourself, ik zou eigenlijk geen laptop zonder touchscreen meer willen...

Kan me voorstellen dat als je hem puur voor development niet zou gebruiken (als je de hele dag aan het programmeren bent). Maar puur in laptop mode (ook met muis/toetsenbord zou ik touchscreen een stuk minder gebruiken idd) is het voor mij een groot pluspunt.
Maar waarom dan? Waarom zou je met je vette klauwen op je scherm gaan zitten vegen?
Om de POC van de UI die je gemaakt hebt ook werkelijk te kunnen testen op touch-gebruik...
Vette klauwen? Zit je met je frietpoten aan je scherm dan? De meeste mensen hebben gewoon schone handen. Je maakt wederom van een mug een olifant. Al dan niet express ;)
Hopelijk komt Dell met een 15" versie hier van :9~.

Lijkt me ook zeer intressant voor mensen die bijvoorbeeld al een Windows licentie hebben liggen? Dan kunnen ze kiezen voor Linux (geen meerprijs?) en dan kunnen ze er zelf Windows op zetten.
kan toch ook bij de windows versie? dan kun je er ook ubuntu op zetten
Normaal wel. Of ze moeten dat geblokkeerd hebben.

Mij ging het er om dat als je al een licentie hebt dat je niet een laptop hoeft te kopen met Windows maar bijvoorbeeld met Linux (waar dus geen licentie kosten bij zit) op staat. Op die manier kun je je andere licentie gebruiken en ben je net wat goedkoper uit.
ah op zo'n manier, dat scheelt inderdaad wel wat
Yep, of eentje van surfspot.nl!
Ziet er goed uit :) Alleen zou ik voor die prijs liever een Macbook Air halen voor ontwikkeling. Qua specs zal het onder aan de streep niet veel schelen maar qua ontwikkeling is toegang tot OSx toch wel makkelijk.

Kwestie van Triplebootje installeren en je hebt een heel net development laptopje :)
Mis je bijvoorbeeld al touch voor het devven van mobiele apps bijvoorbeeld. Beter dus een XPS13 met touch halen. OSX kan je ook altijd nog virtueel draaien. Heb je een nog netter development laptopje :)
Oe, de touch mogelijkheid heb ik inderdaad over het hoofd gezien.

OSx virtueel draaien heb ik slechte ervaring mee. Het 'werkt'. Zo krijg ik de iPad niet fatsoenlijk gekoppeld ivm webdevelopment. Bij een echte OSx installatie werkt dat moeiteloos, maar via virtualserver heb ik het nog niet voor elkaar gekregen. En de pest is, Apple is gestopt met de windows versie waardoor je verplicht bent een OSx systeem te hebben wil je een console zien van je iOS safari -_-

Mocht iemand een andere oplossing hebben voor genoemd probleem, ik hou me graag aanbevolen :)
Is dit goedkoper dan dezelfde configuratie met Windows 8?
De XPS 13 Developer Edition en de XPS 13 met E-Value-code: bnx4310 zijn dezelfde versies. Waar de Ubuntu versie ¤ 1.299 kost zonder BTW (¤1571,79 met) kost de Windows versie ¤ 1.399 zonder BTW (¤1692,79 met).
Dit is dus een verschil van ¤100,- (¤121,- met BTW)

Als we naar de goedkopere versie met Ubuntu gaan kijken, XPS 13 met E-Value code cnx4313 kost deze ¤ 1029 met BTW. Zijn Windows tegenhanger kost ¤1099 euro. Dit scheelt dus 70 euro.

De Ubuntu versies zijn dus goedkoper dan de Windows versies, op zich logisch want de licenties moeten ergens van betaald worden. Mocht je nog een Windows licentie hebben liggen is het voordeliger om de Ubuntu versie te kopen en daar Windows op te installeren (als dit mogelijk is tenminste)

Edit:
Moet wel zeggen dat ik ¤70,- tot ¤120,- veel geld vind voor een OEM Windows licentie, zeker als je bekijkt dat een losse Retail Windows versie maar 98 euro kost, deze kan ook nog eens meegenomen naar een nieuwe PC.
Dell gebruikt OEM versies waarbij dat dus niet gaat. Dell krijgt waarschijnlijk ook nog eens kwantum korting. Dus dan wordt het verschil al een stuk groter! Moet er wel bij zeggen Dell heeft natuurlijk nog kosten met betrekking tot support, drivers e.d.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 9 april 2015 14:04]

Het vorige model had coil whine problemen en ben daarom voor een MBA 13" gegaan. Ik denk dat het trackpad van Apple niet te evenaren is. Werkt echt subliem.
Maar de Dell ziet er veel beter uit. Mooi van kleur en smalle bezel.
Het trackpad wordt inmiddels geëvenaard. Door o.a. native OS trackpad ondersteuning. Lees de reviews van de nieuwere laptops met native OS trackpad ondersteuning maar eens. Het zijn er nog niet zo veel. En met Windows 10 krijg je er nog meer gestures bij.

En ja, wat looks betreft is een XPS13 inderdaad een juweeltje.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 9 april 2015 15:04]

Wat een prachtige laptop!
Als ik niet een Macbook Air had gekocht, zou ik deze gekocht hebben.

Leuke review om te lezen over de XPS 13 Developer Edition, met erg veel informatie:
http://www.cnet.com/products/dell-xps-13-2015-review/
Mooie laptop, opzich goede prijs voor de geleverde specs. Ik vraag me alleen wel af wanneer deze resolutie zin zal hebben?

Als hij puur en alleen voor developers is, heb je in mijn ogen niet zoveel aan zo'n hoge resolutie. Zal daarnaast ook gescheeld hebben in de kosten. Ben hierdoor wel zeer benieuwd naar de verkoopcijfers van dit model.