Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties
Submitter: I_Alone

Dell heeft de Developer Edition-varianten van de XPS 13-laptop online gezet in de Benelux. De goedkoopste variant met Ubuntu kost hetzelfde als de Windows-versie, maar de Linux-laptop heeft daarbij een dubbele capaciteit aan opslag.

De goedkoopste variant kost in de Nederlandse en Belgische webshop van Dell 1249 euro. Dat is voor de XPS 13 met Core i5 van de Kaby Lake-generatie, een i5-7200U. Het geheugen is daarbij 8GB lpddr3 op 1866MHz. De opslag van de goedkoopste Ubuntu versie is een eMMC-harde schijf met een capaciteit van 256GB. De Windows-variant van dezelfde prijs heeft dezelfde specs, maar een 128GB-schijf.

De duurste variant, met een Core i7, 16GB geheugen en 512GB opslag, kost in de Ubuntu-versie 1659 euro en in de Windows-uitvoering 1699 euro, zo blijkt op de site van Dell. De fabrikant zet Ubuntu 16.04 op de laptops, de meest recente uitvoering van de Linux-distro.

Ten opzichte van de vorige Developer Edition van de XPS 13 heeft Dell naast de update naar Kaby Lake-processors meer wijzigingen aangebracht. Zo heeft Dell een Killer 1535 Wireless AC-adapter in de laptop geplaatst voor de verbinding met draadloze netwerken. Bovendien heeft de fabrikant de accucapaciteit in de XPS 13 vergroot van 52Wh in de 2015-versie naar 60Wh in de Kaby Lake-varianten. Dat moet volgens de fabrikant een maximale accuduur opleveren van 13 uur op varianten met QHD+-schermen en tot 22 uur op die met full-hd-schermen.

XPS 13 Developer Edition 1249 euro 1449 euro 1659 euro
Scherm 1920x1080 3200x1800 3200x1800
Processor i5-7200U i7-7500U i7-7500U
Geheugen 8GB, 1866MHz 8GB, 1866MHz 16GB, 2133MHz
Opslag 256GB eMMC 256GB eMMC 512GB eMMC
Touchscreen Nee Ja Ja

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (100)

De genoemde prijzen in het artikel zijn exclusief BTW.
Prijzen zonder Btw en 1 jaar garantie: twee inbreuken op de wetgeving.
En een foto van een windows notebook.
Wat zijn we blij met dit duur ding.
Waarom zouden dit inbreuken zijn ? De notebooks zijn bestemd voor bedrijven. Voor bedrijven worden altijd prijzen exclusief btw getoond en 2 jaar garantie is voor consumenten, niet voor bedrijven.

Dat jij, als consument, zoiets zou kopen, doe je eigenlijk jezelf aan. HP doet ook dergelijke dingen. Notebooks voor professionals krijgen (meestal) maar 1 jaar garantie.

Kan jij ergens iets Windows zien aan de foto bij het artikel ? Ik zie een afbeelding van een notebook met een afbeelding op het scherm. Ik zie nergens Windows vermeld
http://configure.euro.del...=be&l=nl&s=bsd&cs=bebsdt1

voor bedrijven excl btw:
http://www.dell.com/be/be...del_id=xps-13-9360-laptop

Voor prive personen incl btw:
http://www.dell.com/be/p/...del_id=xps-13-9360-laptop

En zelfde prijs. Iets klopt er niet.
Prijzen in cart:
privé: ex btw en incl btw
Totaalprijs ¤ 1.032,24 ¤ 1.249,01
Bedrijven excl btw en incl btw:
Totaalprijs ¤ 1.233,01 ¤ 1.491,94
Waarschijnlijk zullen ze btw vrij versturen voor bedrijven met btw nummer.
Conclusie: btw fraude.

[Reactie gewijzigd door bernadette2 op 6 oktober 2016 09:51]

i stand corrected. Ik dacht dat je het had over de foto bij het artikel. Ook op de product pagina staat een dergelijke afbeelding als bij dit artikel maar had niet op de configuratie pagina gekeken
Kijk naar de Dell codes; je vergelijkt de B.... met een C.... code. Het staat Dell vrij om hetzelfde fysieke product met verschillende voorwaarden aan verschillende doelgroepen te verkopen. Dat is op geen enkele manier BTW fraude.
Je vergeet wel dat het om windows 10 pro gaat en dat er verschillen zijn qua garantie tussen de consumentenlijn en de zakelijke lijn.
Da's geen fout van Dell, da's een fout van Tweakers (het BTW deel in iedergeval).
Als ze even de consumenten link gebruiken: http://www.dell.com/nl/p/xps-13-9360-laptop/pd?ref=PD_OC
Of je klinkt even op die link.

Tweakers heeft de link naar de zakelijke bestel pagina van de XPS 13 geplaatst (dus prijzen zonder BTW, want zakelijk gebruik).
De link die ik je hier geef gaat naar de consumenten bestel pagina van de XPS 13, dus prijzen inclusief BTW.

Aangezien Dell zowel zakelijk als niet zakelijk levert hanteren ze op hun website in het zakelijke deel geen BTW, bij consumenten wel.

Duidelijk genoeg zo?

1 Jaar garantie is een andere discussie die ik zelf ook regelmatig moet voeren bij fysieke winkels.
Nee. Wat doe je met het prijsverschil?
Prijzen in cart:
privé: ex btw en incl btw
Totaalprijs ¤ 1.032,24 ¤ 1.249,01
Bedrijven excl btw en incl btw:
Totaalprijs ¤ 1.233,01 ¤ 1.491,94
Ik zou niet weten waarom ik daar wat mee moet..
Er zit vast verschil in de configuraties.
Hahaha.. mooie opmerking :)

Denk dat Dell gewoon hogere marges aanhoudt voor zakelijke producten. En gelijk hebben ze.
1 jaar garantie is fabrieksgarantie. Dit is een aanvulling op je consumentenrecht.

Zoals staat uitgelegd op consuwijzer.nl
Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.
Dell rekt die periode van zes maanden dus op naar een jaar.

En zoals terecht al wordt opgemerkt is consumentenrecht niet van toepassing op bedrijfsmatige aankopen, waar Dell zich hier vrij expliciet op richt. Zou je het product nog steeds aankopen als consument, is het natuurlijk wél van toepassing.
Alleen - Dell doet direct sales. De fabrikant is de verkoper, en daarbij is er geen verschil tussen fabrieksgarantie en verkopersgarantie. De verkoper moet (tenminste) 2 jaar garantie geven volgens de EU; de 6 maanden gaat alleen over bewijs. En in Nederland geldt een "redelijke levensduur" die in elk geval nooit korter is dan 2 jaar, maar voor dure producten zeker langer is.
Ik ga er in mijn post ook vanuit dat Dell het verkooppunt is. Dus ik begrijp je reactie niet helemaal. Je hebt ook gelijk dat de Nederlandse wetgeving spreekt over "redelijke levensduur", ook hier heb ik het niet over gehad.

Waar onderscheid in moet worden gemaakt zijn de twee periodes van consumentenrechtgarantie, zie hiervoor het aangehaalde citaat. Van de wettelijke eerste zes maanden maakt Dell dus één jaar. Dát is de fabrieksgarantie. Dell doet dus een jaar lang niet moeilijk over of jij het toestel kapot hebt gemaakt (tenzij dat evident is natuurlijk, met waterschade bijvoorbeeld).
Je kon de XPS 13 Developer edition in de zomer al krijgen, nu zit er alleen een andere processor in.
De Dell xps lijn schijnt qua hw fantastisch te zijn voor windows/ubuntu. Als ze de hw nou ook nog upgraden met nieuwe nvidia 10xx gpu's wordt het nog echt interessant.
Persoonlijk lijkt een dedicated Nvidia 1000 Serie GPU in deze laptop mij niet zo interessant:
  • Linux ondersteuning voor Nvidia Optimus is niet al te best (vergeleken met Windows). Ok, er is Bumblebee - wat trouwens zeer goed werkt (gebruik het zelf op mijn Dell XPS 14 (2014)) - maar deze oplossing is niet ideaal. Betere officiële ondersteuning van Nvidia zou fijn zijn.
  • De nieuwe GPUs van Nvidia zijn misschien wel zuinig, maar ik heb toch liever enkel de integrated Intel graphics: minder stroomverbruik, minder warmte-ontwikkeling en betere driver ondersteuning in Linux.
  • Een dedicated GPU heeft (vind ik persoonlijk) niet echt een toegevoegde waarde in dit geval. De primaire doelgroep voor deze laptop zijn vooral developers/systeembeheerders. Een dedicated GPU is handig voor rendering en eventueel 4k video (hoewel de Intel iGPUs dit ook fantastisch doen).
Krachtigere hardware is altijd fijn, maar in dit geval geef ik toch de voorkeur aan een iGPU zonder extra (Nvidia) GPU :)
Wat is er niet ideaal aan Bumblebee? Ik koop zelf nooit laptops en loop dus nooit tegen het issue aan waarbij je wilt schakelen tussen de Intel GPU en de nVidia GPU, dus ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met Bumblebee en Optimus.
Wat er niet ideaal is aan Bumblebee? Multi-monitor ondersteuning. Nu met de laatste Nvidia drivers is deze ondersteuning er, maar alleen kan deze driver applicaties niet instrueren om de descrete GPU te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Xorifelse op 6 oktober 2016 03:24]

De laatste linux nvidia drivers ondersteunen optimus out of the box. Geen bumblebee of primusrun meer nodig dus! Werkt prima op mijn xubuntu16.04 installatie op mijn laptop icm Steam.

Maar ik snap wel wat je bedoelt met dat je liever een zuinigere gpu hebt. Discrete gpu's zijn leuk voor gaming maar vreten veell accu. Aan de andere kant, voor de gamers onder ons is het wel een leuke optie als er een uitvoering komt met een nvidia 10xx.
Hoe werkt het bij jou dan? Mijn laptop van een halfjaar oud (Skylake icm NV GTX965M) heeft ook Optimus. De Nvidia driver ondersteunt het in zoverre dat ik de gewone driver kan installeren en de Nvidia-chip gebruikt wordt. Maar switchen tussen Nvidia en Intel IGP is zeer bewerkelijk en als ik dan op IGP zit kun je de Nvidia chip niet gebruiken. Geen 'primusrun steam' dus, als ik een programma wil starten op de Nvidia GPU dan zal ik eerst IGP weer moeten uitschakelen.

Werkt dit bij jou beter, en zo ja, wat is het geheim? ;)

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 6 oktober 2016 13:31]

Ik heb gewoon de ppa voor nvidia drivers toegevoegd en de recommended gpu driver voor mijn systeem geinstalleerd. Daarna gereboot en getest met halflife2.
Op de intel gpu draait hl2 wat choppy met tearing op max settings; na installatie van de nvidia driver draait alles duidelijk vloeiender. Voor de desktop gebruikt de nvidia driver intel en voor zwaardere applicaties als hl2 lijkt de driver automatisch naar nvidia te schakelen. Een beetje zoals in windows dus.
Naar aanleiding van jouw comment ben ik even verder gaan zoeken. Op het nvidia-forum, https://devtalk.nvidia.co...oading-on-nvidia-optimus/, wordt duidelijk gezegd door iemand van nvidia:
"Offload" attempts to mimic more closely the functionality of Optimus on Windows. Under normal operation, the iGPU renders everything, from the desktop to the applications. Specific 3D applications can be rendered on the dGPU, and shared to the iGPU for display. When no applications are being rendered on the dGPU, it may be powered off. NVIDIA has no plans to support PRIME render offload at this time.
Zoals in Windows werkt het dus niet. Als je de nvidia-driver installeert activeert hij Output offloading:
"Output" allows you to use the discrete GPU as the sole source of rendering, just as it would be in a traditional desktop configuration. A screen-sized buffer is shared from the dGPU to the iGPU, and the iGPU does nothing but present it to the screen.
Hiermee doet je nvidia chip dus álles, desktop en games. Schakel je 'Output offloading' uit, dan doetje Intel chip álles, dus desktop en games.
Tnx voor de opheldering.
Ik heb de nvidia drivers geinstalleerd zoals hier beschreven staat http://www.howtogeek.com/...aphics-drivers-on-ubuntu/
Is dat zo? Hoe kies je op welke GPU je dan een game laat runnen?
Heb zelf ook een optimus laptop en hoewel Bumblebee goed werkt, kan dat zeker beter!
Dat er nog geen goede Linux ondersteuning is, betekent niet dat dat niet zal komen. Er wordt continu aan Linux gesleuteld: zijn kracht, al hoewel het soms ook een zwakte lijkt.

Over Linux en Nvidia: https://www.youtube.com/watch?v=iYWzMvlj2RQ
bumblebee is inmiddels depricated voor 16.04 ;)
werkte hier op mn Dell m3800 trouwens niet fantastisch, maar sinds 16.04 dus maar weer over op nvidia meuk en een laptop die constant blaast.
Aan de andere kant is een NVidia CPU wel een goede keuze voor CUDA development - dat werkt uberhaupt niet op een Intel GPU.
Wellicht is de XPS 15 dan iets voor jou? Heeft bv. ook een 4-core i5, de 6300HQ, en een dedicated GPU (GTX 960m). Die 960m zal Dell ook wel upgraden wanneer de 15" versie ook Kaby Lake krijgt, denk ik.
6700HQ zelfs mogelijk. Heb mijn desktop PC op kantoor ermee vervangen. Ga je voor de Precision business equivalent dan kun je zelfs een Xeon krijgen of een nog krachtigere i7 (beetje aan de warme kant)

[Reactie gewijzigd door Cilph op 5 oktober 2016 23:11]

Als ik het mij goed herinner heeft deze laptop serie een thunderbold 3 aansluiting. Ik hoop dat je hiermee een eGPU kan aansluiten en dat hij het beeld dan weer op zijn eigen scherm kan weergeven, dan ben ik verkocht.
Ik heb de XPS 13 met Fedora erop (draait goed trouwens) en een externe monitor via deze kabel aangesloten:

https://store.google.com/product/usb_type_c_to_hdmi_adapter

De google kabel werkt hot plug en zonder extra instellingen.

Niet elke USB C naar HDMI kabel werkt trouwens, de Minix USB-C dock (met HDMI) gaf bij mij geen beeld.
Ik bedoel anders om. Dus je monteerd een GPU (bijv. GTX1080) in een externe behuizing die via thunderbold 3 aan je laptop hangt. Je kan dan een monitor aansluiten op de dikke GPU en zo gamen maar sommige (zo niet alle) thunderbold 3 poorten ondersteunen dat je de video dan weer naar de laptop terug stuurt zodat je het beeld dan op je laptop scherm krijgt. Ideaal voor de casual gamer zoals ik. Een lichte laptop in mijn tas naar studie/werk en een extra kastje om mee te nemen als ik met vrienden afspreek.
Als je gratis/goedkoop Windows kan krijgen als student of op een andere plek is dit natuurlijk top
Als developer zijnde vind ik het toch heel prettig dat ik niet met een verplichte Windows licentie zit (en daarvoor moet betalen) wanneer ik liever met een Linux distro werk. :P Wat mij betreft mogen meer fabrikanten dit aanbieden.

[Reactie gewijzigd door DjentPirate op 5 oktober 2016 20:18]

Maar wat is hier nu zo spannend aan? Ja meer opslag maar verder net zo duur als windows. Kun je net zo goed windows nemen en zelf linux achteraf installeren toch? Heb je altijd de licentie van Windows achter de hand.

Nu betaal je voor meer opslag en de installatie van een gratis OS. Kan ik nog niet echt een goede deal noemen.
Het gaat mij er om dat ik niet verplicht ben tot het aanschaffen van een Windows licentie wanneer deze, bij wijze van, direct de prullenbak in verdwijnt.

Uit het artikel: "De opslag van de goedkoopste Ubuntu versie is een ssd met een capaciteit van 256GB. De Windows-variant van dezelfde prijs heeft dezelfde specs, maar een 128GB-ssd."

In dit geval zou ik er 128GB ssd ruimte bij krijgen en dan zit ik niet opgescheept met een OS dat ik toch niet gebruik. Goede deal toch? :)
Dat is jouw keuze en daar is niets mis mee. :P Echter voor jouw doelgroep is er genoeg keuze. Wanneer ik naar een werklaptop kijk, gaat het er mij om dat ik, je raadt het al, mijn werkzaamheden kan doen.

Windows is daarin zeker geen heer-en-meester. Voor mijn werkzaamheden werk ik enorm veel met (Webdevelopment) CLI - tools. In mijn ervaring is dit echt een hel om fatsoenlijk aan de praat te krijgen op Windows. Op Unix based systems (zij het MacOS of Linux) werkt dit out-of-the box zonder problemen.

Jouw uitspraak over Apple dat zij qua functionaliteit ook de mindere zijn, vind ik ook erg kort door de bocht. Wanneer je alles gaat vergelijken vanuit een gaming standpunt, dan begrijp ik je. Maar MacOS is een erg stabiel OS en heeft een GUI die zeer gebruikersvriendelijk is. Sinds de overstap naar de Intel architectuur is er zoveel software vrijgekomen en hoef je niet meer naar een of andere net-niet opensource alternatief te zoeken.

[Reactie gewijzigd door DjentPirate op 6 oktober 2016 09:06]

[Ik] werk enorm veel met (Webdevelopment) CLI - tools. In mijn ervaring is dit echt een hel om fatsoenlijk aan de praat te krijgen op Windows.
Linux subsystem for Windows aka Bash, nieuw in Windows 10. Ideale oplossing, je hebt alle Ubuntu tools. Zelfs de PPA's werken.
Dit is dan ook een 'Developer Edition', geen consumenten laptop. Ik heb nu nog een Precision M6700 17", maar zodra die vervangen wordt komt er een XPS 13.

Collega heeft er al 1, en het scherm is dusdanig goed dat ook ik met mijn 'hoe hoger de resolutie hoe beter' houding het nog steeds kan lezen. Tel daarbij ook nog het verschil tussen een 17" van 3,5 kg of een 13" van 1,3 kg voor onderweg en de veeeel langere accuduur op, en ik kan eindelijk op pad zonder een halve hutkoffer bij me te hebben. :)
ja hoor, Windows OS heeft geen afhankelijkheid naar drivers, vandaar dat ik een nieuwe Windows versie gewoon kon gebruiken op m'n laptop...dus niet he.

Gewoon dezelfde problemen, nee, eigenlijk veel meer! Veel apparaten werkten niet goed en moest ik echt drivers gaan zoeken online en installeren, want nieuwe Windows versie. Het werkte niet out-of-the-box.

Deed ik een upgrade van Ubuntu (vroeger, ik zit nu niet meer op Linux), dan werkte gewoon het meeste, en zeker nog hetgene wat ervoor ook werkte. Gewoon, omdat de drivers in de kernel zitten.

Het verschil is, is dat Windows meegeleverd wordt en alles werkend gemaakt moet worden en voorgeconfigureerd...daarom lijkt het gewoon te werken.

Als je Linux meelevert, zou dat ook moeten zijn. Ik heb in het verleden een XPS 13 Developer edition gehad. De sensor voor backlightverlichting werkte alleen niet. Dit vond ik belachelijk: Ubuntu werd geleverd erop, zorg dat die driver er gewoon is op het apparaat.

[Reactie gewijzigd door Boy op 6 oktober 2016 09:15]

Of ik zit verkeerd te kijken of er is iets anders aan de hand.

http://configure.euro.del...=nl&l=nl&s=bsd&cs=nlbsdt1

Maar hier wordt die dus niet als developer edition verkocht maar als normale. Ze moeten er dan echt wel informatie bij vermelden wat wel en wat niet werkt als ze dit aanschaffen.

Nu zal je wel gelijk hebben dat een ''tweaker'' weet wat die koopt maar anders????
Dit is leuk voor tweakers maar andere consumenten moeten dit echt niet hebben.
Het is dan ook een developer edition. ;)
dan is Windows op alle vlaktes toch wel de heer-en-meester!
Behalve dat het tot niet zo heel lang geleden geen command-line had in de vorm van bash/sh/zsh. Als je gewend bent aan sed, awk, grep, find en noem zo maar op vanuit de UNIX wereld, is het heel fijn dat je een terminal kunt openen en even die tools kunt gebruiken. Dat vind ik echt het grote voordeel aan macOS als developer: de software die ik gebruik werkt er goed op en en ik kan heel makkelijk en snel een shell openen om in een directory alle in alle PHP bestanden iets te zoeken en te vervangen.

Voor jou kan het inderdaad zo zijn dat Windows op alle vlakken heer-en-meester is, maar dat geldt echt niet voor iedereen. ;)

[Reactie gewijzigd door dev10 op 6 oktober 2016 12:12]

Windows is prima en zelfs beter als je voornamelijk bezig bent met gaming of office applicaties. Of als je meer bezig bent met ontwikkelwerk voor windows of .net.

Voor ontwikkelwerk werk ik persoonlijk toch het liefst op Ubuntu. Puur omdat je dan in mijn ogen een veel rijkere ontwikkelomgeving hebt, waar veel dingen al direct werken. Denk aan zaken zoals docker, git of meer van die onzin. In Windows werkt het ook wel, maar moet je er meer moeite voor doen, en vaak werkt het dan net iets anders dan op Unix-achtigen (wat tot frustraties lijd bij collega's).
sorry dat ik het zeg, maar dit is wel echt het meest kortzichtige antwoord ooit...

ja windows,
nee ik heb er niets aan
ja maar windows want beter,
nee voor mijn werk is linux beter,
ja maar toch liever windows, want nieuwe apps en andere dingen.

misschien moet je eens leren lezen waarop je reageert.
DjentPirate geeft aan dat voor zijn werk windows geen zin heeft, misschien is hij webontwikkelaar en draait ie dus allerlij software die niet of slecht werken onder windows omdat ze voor linux (servers) geschreven zijn, misschien zijn er andere redenen... maar wat jij dan vervolgens zegt: je kunt beter 128gb aan extra ruimte weglaten in ruil voor een licentie op software die je nooit zult gebruiken, bovendien, moet je bij windows nog eens jaarlijks enkele tientjes optellen omdat windows een virusscanner nodig heeft... kortom, meer kosten, minder ruimte, omdat een of andere hobyist vind dat windows beter is,
Puur omdat alles wat uitkomt er prima op werkt en ik niet afhankelijk van van drivers en noem zo maar op. Dit is leuk voor tweakers maar andere consumenten moeten dit echt niet hebben. Willen ze bijvoorbeeld een game spelen lukt dat niet of heel moeizaam. Microsoft en Apple zijn nu eenmaal de grote jongens. Al is Apple qua functionaliteit ook de mindere met hun ''safari of PDF systeem etc'' dan is Windows op alle vlaktes toch wel de heer-en-meester!
Ik installeer toch regelmatig Linux op computers van oudjes en tegenwoordig eigenlijk altijd zonder problemen. En dat installeren van Windows: vaak is dat na enkele honderden euro's nog steeds niet foutloos gelukt door bv studentaanhuis.nl of iets dergelijks. En soms nog steeds vol met malware!
Feit is dat zij allemaal roepen dat Linux makkelijker en mooier is (Gnome Desktop). Veel spelletjes verkrijgbaar trouwens!
Er wordt veel onzin over (de moeilijkheid van) Linux verspreidt want tenzij je per se dat ene AAA spelletje wilt spelen of per se MS Office moet gebruiken is Windows eigenlijk altijd slechter, duurder en met meer ellende dan de alternatieven macOS, Linux of (zeker voor ouderen) ChromeOS.

[Reactie gewijzigd door snaf op 6 oktober 2016 10:40]

Maar wat is hier nu zo spannend aan?
Het is spannend omdat Dell een A-merk is dat garandeert dat z'n laptop goed werkt met Linux. Die markt is niet zo groot, dat maakt het interessant.
Kun je net zo goed windows nemen en zelf linux achteraf installeren toch?
Niet iedereen kan, mag of wil dat.
In het bedrijfsleven is het makkelijker als je een kant en klaar systeem kan krijgen.
Voor garantie is het ook makkelijker als er een ondersteunt OS op het systeem staat, vooral als dat het originele OS is.
Heb je altijd de licentie van Windows achter de hand.
Zonde van het geld, ik hou ook geen floppy-drive achter de hand, daar heb ik geen $50 euro voor over.
Als je geen Windows wil gebruiken heb je dus meer waar voor je geld. En niet iedereen wil Microsoft belonen voor zijn halve monopolie positie op desktops/laptops.
Juist, ik zou zelfs het liefste zien dat je bij alle laptops de keuze krijgt of je Windows wilt of niet.
Is gewoon niet haalbaar. Niemand (op de fabrikanten en enkele groothandelaars na) zal de versie zonder Windows op stock leggen omdat er simpelweg geen vraag naar is.

Bijkomend is het voor de support afdeling een nachtmerrie daar je ineens extra besturingssystemen moet gaan ondersteunen waar het toestel bij de fabrikant nooit mee getest is.
Ja dat weet ik ook wel, maar een mens mag dromen.
Is gewoon niet haalbaar.
Het gebeurd al. In China, Rusland en India. Overgrote deel van de wereldbevolking dus. Wet van de remmende voorsprong en helaas leren wij onze jeugd nog steeds werken op een verouderd en uitstervend besturingssysteem.
Of je draait er gewoon Ubuntu op... nog veel beter als student. In mijn studententijd had ik in ieder geval weinig aan een Windows laptop gehad, alles moest toch op Linux.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 5 oktober 2016 20:16]

Das vreemd.. Ook van je school trouwens, dat is even erg als alles op Windows. just my two cents

[Reactie gewijzigd door white modder op 5 oktober 2016 23:36]

Het interesseerde de universiteit niet of je een Windows laptop had natuurlijk. Maar alle opdrachten waren opgezet met Linux-toolkits. Er worden dan ook zalen vol met Linux-pc's aangeboden die je kunt gebruiken als je zelf geen Linux draait. Maar wil je wat aan je laptop hebben om bijvoorbeeld verder te werken aan practica dan is het wel heel handig als daar ook Linux op staat. Veel van mijn medestudenten hadden een dualboot setup maar ik zat zelf toch al jarenlang op Linux dus dan is de keuze snel gemaakt.
Zeker in Groningen gestudeerd? :)
Ik moet zelf Windows gebruiken
Volgens mij zit Windows inbegrepen bij de reguliere versie. :)
Als je Windows te duur vind waarom zou je dan wel zoveel geld uitgeven voor een laptop?

Maar als je een Linux laptop wilt en geen geld wil uitgeven aan een Windows licentie die je toch niet gebruikt zijn het op zich leuke laptops.
Ik heb zelf de vorige generatie XPS 13 met Windows, maar als ik deze optie had gehad/gezien (geen idee of deze optie er was toen ik hem kocht) was ik natuurlijk voor deze gegaan. Je betaalt net zo veel maar krijgt extra storage. Het erop zetten van Windows is ook geen probleem, ben je ook meteen af van alle Dell bloat.
Het is dat ik dringend aan een nieuwe laptop toe was, anders had ik op een Developer Edition gewacht. Nu heb ik gewoon de Skylake XPS 13 gekocht, en de Windows-licentie ligt stof te happen. Uiteindelijk heeft het bijna nog een jaar geduurd eer de Developer Edition uitkwam, dus is een afweging die je moet maken...

Ik ben in ieder geval heel tevreden van mijn XPS 13.
Een groot voordeel van deze laptop voor mij (als Linux gebruiker) is dat het voor de aankoop duidelijk is dat alle hardware werkt met Linux.

Ik heb teveel laptops teruggebracht omdat niet alles lekker werkte. Met deze XPS editie geeft Dell je niet alleen die zekerheid maar ook support als iets niet lekker werkt. Lenovo doet dat trouwens ook netjes maar Acer / Fujitsu accepteren je ticket niet als je Linux draait. Je krijgt dan de melding dat je Windows mag installeren en kijken of het probleem er nog steeds is)
Mooie laptops hoor. Wij hebben er een paar van de vorige generatie. Denk dat je qua Linux-laptops niet veel beters vindt. Initieel waren er wat driver issues, met WiFi en met een USB3-docking-station, maar ik meen dat die grotendeel opgelost waren na een schone installatie van Ubuntu. Het bleek dat de drivers in de voorgeïnstalleerde Ubuntu wat issues hadden.

Maar allejezus wat zijn die lettertjes klein op die 3k schermen! :?

[Reactie gewijzigd door Yggdrasil op 5 oktober 2016 20:30]

De drivers van de voorgeïnstalleerde versie van Linux?
Ja, Dell levert Ubuntu voorgeïnstalleerd en installeert daarbij bijv. een eigen driver voor de Wifi-adapter. Geen idee waarom. Vreemd genoeg werkte deze na een herinstallatie vanaf een Ubuntu ISO beter met de 'standaard' driver. Weet niet of dat nu nog steeds een issue zou zijn. Dit deed zich voor toen de vorige XPS editie net uit was.
Dus in plaats van de driver te upgraden raad je direct een herinstallatie aan?

Probeer eerst een eventjes:
1. Software & Updates
2. Vink "proprietary drivers voor apparaten" aan
3. CRTL + ALT + T om de terminal te openen.
4. "sudo apt-get update"
5. "sudo apt-get upgrade"

En dan zullen de laatste Broadcom drivers geïnstalleerd worden
De developer edition heeft helemaal geen Broadcom wifi chip, maar een van Intel.
Ik raad helemaal niks aan. Ik beschrijf wat wij 2 jaar geleden hebben moeten doen, puur als anekdote. Bedankt voor je goedbedoelde advies, maar daar heb ik niet om gevraagd. Ik ben van beroep Linux systeembeheerder dus is een upgrade natuurlijk het éérste wat ik probeerde. Daarna nog 10 andere dingen. 8)7

Op dat moment waren er geen driver updates beschikbaar en de bug was gemeld en bekend bij Dell. Daarnaast waren er meer issues met de voorgeïnstalleerde distro. Het lijkt erop dat Dell nog niet helemaal klaar was en zal vast later gefixed zijn, maar onze oplossing werkte ook.
Interessant. Dell flikt op Windows hetzelfde, eigen drivers voor een "optimised experience" die alleen maar ellende maken, en die je het best eraf gooit en door normale drivers vervangt. Ik vraag me altijd af wat deze fabrikanten bezielt.
Hoewel het 99/100 keer prima functioneert om de drivers te updaten, zijn er een aantal Studio laptops (o.a. 1747) van Dell met hybrid Intel/AMD kaarten waarvan de audio over HDMI niet werkt met de laatste drivers van AMD om maar 1 voorbeeld te noemen.

En wat deze fabrikanten bezielt? Wanneer er een systeem word gebouwd, geïnstalleerd, getest word er een image gemaakt van de installatie. Pas maanden later bevinden deze laptops zich pas in de Winkels dus zijn de drivers al een beetje oud maar worden niet automatisch geupdate, zodat de support ook beter kan lopen.

Als er een probleem is, verschijnen er uiteindelijk ook geupdate drivers voor het systeem op de Dell website.
Daarom moet je scalen, ik scale op mijn xps13 150%
Laatste versie laat jammer genoeg een hoop steken liggen:
http://www.notebookcheck....book-Review.178844.0.html

Voor mij heel sneu dat er nog geen ddr4 in zit, de Toshiba ssd en dat er nog steeds CABG op de schermen zit.
Fyi

10/05/2016 15:45 – Performance: Dell has test protocols that might indicate a defect on our test model and the full performance cannot be utilized. We are working on a quick clarification.

Ben het wel met je eens dat het jammer is van de ddr. Maar is er überhaupt lpddr4?

[Reactie gewijzigd door sokar24 op 5 oktober 2016 22:07]

Jah er is al heel veel ddr4 in laptops sinds skylake. Ook gesoldeerd geheugen dus dat is het probleem niet.

Die performance update van de review slaat vooral op de cpu benchmarks. De Toshiba ssd is gewoon een hele downgrade tov de vorige generatie met Samsung pcie ssd's. De CABG zou deze generatie verholpen worden volgens Dell, is ook niet gebeurd.
Verbruik van de ssd is wel een stuk minder, ongeveer 4 Watt in idle, dus dat zal ook meespelen.

Heb je een voorbeeld van een laptop met Low Power ddr4 dan?
Ik weet niet wat je bedoelt met low power ddr4, ik dacht dat ddr4 standaard al maar een 1.2v was of dergelijk, itt 1.5v voor ddr3?

En die Toshiba is in de benchmarks duidelijk minder goed als de Samsung ssd's?
Voor de XPS 15 9550 gebruikt Dell afhankelijk van beschikbaarheid zowel Samsung als Toshiba SSD's. Ikzelf heb ook de toshiba (NVMe THNSN5512GPU7). Hoe bedoel je downgrade? De toshiba's zijn toch net iets sneller dan de samsungs?

In de XPS 15 zit idd al DDR4.

[Reactie gewijzigd door frankyds op 5 oktober 2016 22:56]

Maar ga je dat verschil merken?
Mooie laptop maar wel allejezus duur
Hoezo is deze duur? Goed scherm, lange accuduur, licht, stevig. Elke goedkopere laptop is waarschijnlijk brandhout.
Dit soort laptops zijn inderdaad wel fijn als developer. Beetje vreemd alleen dat het 'goedkoopste' model de langste accuduur heeft. Ik kan de laptops overigens nog niet met deze specs op de site vinden.
Touchscreen vind ik dan wel weer een rare optie op deze laptops. Voor developers zou je toch juist een goede resolutie willen met de anti-glare optie? (Voornamelijk de anti-glare optie!!!!)

[Toevoeging]: Om even te vergelijken vond ik dit ook een heel interessante laptop. Prijs is ongeveer hetzelfde: https://puri.sm/product/librem-13/

[Reactie gewijzigd door vhartong op 5 oktober 2016 20:38]

Dit soort laptops zijn inderdaad wel fijn als developer. Beetje vreemd alleen dat het 'goedkoopste' model de langste accuduur heeft.
Dat verschil zal wel door het scherm komen. Het scherm gebruikt relatief veel stroom. Het goedkoopste model heeft een eenvoudiger scherm en dat is waarschijnlijk zuiniger.
Ah, mooi dat deze ook in NL leverbaar is. Degelijke devmachines zonder GPU kunnen we er wel wat meer van gebruiken. Alhoewel met de 15W CPU's kun je eigenlijk niet echt van een devmachine spreken.

Wel zonde dat ze die Killer wifi kaart niet even hebben vervangen door een model dat standaard vanuit de upstream kernel gesupport wordt https://bugs.launchpad.ne...nux-firmware/+bug/1520343
(nog los van het feit dat dat ding sowieso al geen meerwaarde heeft boven een normale atheros of een Intel kaartje).

[Reactie gewijzigd door aaahaaap op 5 oktober 2016 21:12]

Het ding is ook geen 3x3, daar was ik wel benieuwd naar of dat al wat mainstream werd. Blijkbaar nog niet. (Zie ook De queeste naar Wireless AC 3x3 (Mini PCI-E) )
Heb de nieuwste 9360 XPS 13 nu 1 week in huis, I7 met 8GB Memory/ 256GB M2 SSD en het FHD scherm (ik wou geen QHD Touch!), was 1.185 ex BTW incl transport (special promo tot 21/09) ... Ben super tevreden tot nu toe .... en zelfs met FHD, moet ik ook 125% schalen op dit schermpje :)

Marcher