Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 128 reacties

Dell heeft nieuwe versies van de XPS 13-laptop uitgebracht, voorzien van Kaby Lake-processors en een grotere accu. Dat moet leiden tot een langere accuduur. Er komt naast de Windows-versie ook een Developers-versie van de laptop uit met Ubuntu.

Dell heeft de accucapaciteit in de XPS 13 vergroot van 52Wh in de 2015-versie naar 60Wh in de Kaby Lake-varianten. Dat moet volgens de fabrikant een maximale accuduur opleveren van 13 uur op varianten met QHD+-schermen en tot 22 uur op die met full-hd-schermen.

Naast de update naar Intels Kaby Lake-processors heeft Dell een Killer 1535 Wireless AC-adapter in de laptop geplaatst voor de verbinding met draadloze netwerken. Er komen varianten met Core i3-, i5- en i7-processors en met 4GB, 8GB of 16GB werkgeheugen. De opslag varieert van 128GB en 256GB tot 512GB en 1TB. Ook komt er een roségouden versie van de laptop bij, hoewel die op afbeeldingen er niet zo roze uitziet als Apple-producten met die kleuraanduiding.

Dell heeft niets bekendgemaakt over prijs en release in de Benelux. In de Verenigde Staten kost de laptop vanaf 799 dollar voor de goedkoopste versie met Windows 10 en 949 dollar voor de variant met Ubuntu 16.04 LTS.

Ook komt Dell met een nieuwe versie van zijn Inspiron 15 en 17. Deze hebben onder meer een dunner ontwerp, maar zijn wel voorzien van optische drives. Ook de Inspirons hebben Kaby Lake-processors aan boord. Optioneel is er een infraroodscanner voor authenticatie met Windows Hello. Die zit alleen op de duurdere fullhd-optie van de 15"-variant. De Inspirons komen eveneens begin oktober uit en beginnen bij 550 dollar.

Update, 09:38: Tweaker Amsterdamned vond de prijzen op de Nederlandse Dell-site. De goedkoopste versie voor de Nederlandse markt heeft een Core i5, 8GB geheugen en 128GB opslag. Die gaat 1249 kosten. De Core i7-versie kost 1399 euro en voor de variant met touchscreen begint het bij 1499 euro.

Dell XPS 13 2016 Dell XPS 13 2016 Dell XPS 13 2016

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (128)

De prijzen staan gewoon op de Nederlandse website, of is dat pas net toegevoegd? http://www.dell.com/nl/p/xps-13-9360-laptop/pd?ref=PD_OC
Edit:
Zo te zien werk de tijdelijke kortingscode 'SAVE2' ook op alle nieuwe XPS 13 systemen en zijn alle prijzen dus ¤100 goedkoper en met gratis verzendkosten.

[Reactie gewijzigd door amsterdamned op 15 september 2016 11:04]

In combinatie met de kortingscode 'SAVE2' wordt het wel heel interessant.

Wat ik fijn vind, is dat je nu ook een i7 kan nemen zonder touchscreen. Scheelt toch een hoop geld. In combinatie met de 'SAVE2' korting kom je uit op ¤1299 voor de i7, 256gb terwijl de oude i7 ¤1499 kost in combinatie met dezelfde kortingscode.

Als volgende laptop zou ik wederom een Asus Zenbook nemen omdat een Surface Pro 4 en Dell XPS 13 mij gewoon te duur zijn, maar daar lijkt zo toch verandering in te komen. Helaas/gelukkig houdt mijn Asus UX31A het nog supergoed vol na 4 jaar
Ik zie daar alleen de variant met Ubuntu niet tussenstaan (?). Er staan 8 varianten met Windows.
Nee, Dell Nederland heeft vaak geen Developer Edition. Ik vind dat erg spijtig, maar ik heb eens uit een interview begrepen dat de nationale Dell winkels redelijk vrij zijn in wat ze in hun assortiment aanbieden.
Misschien dat de Ubuntu versie iets later komt. Ik heb de vorige versie (de 9350) van de developer edition (review), en die mist onder Ubuntu 14.04 de ondersteuning voor hun USB-C adapter en docking station. Dat betekent onder Linux geen externe monitor en of ethernet aansluiting. Bovendien verwacht ik wel dat ze de nieuwe met Ububtu 16 uitbrengen.
In dit artikel staat dat er een developer edition komt. Het kan zijn dat ze meer tijd nodig hebben.
Volgens mij was het probleem vooral de DisplayLink grafische interface die in die dock zit. Daar zijn namelijk helemaal geen Linux drivers voor, helaas. Voor de oude USB 2.0 versie wel maar de nieuwere met USB 3 niet.

Dus dat gaat met de nieuwste Ubuntu net zo goed niet werken.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 15 september 2016 23:26]

http://www.displaylink.com/downloads/ubuntu

`The driver enables video support for products using DisplayLink USB 3.0 technology.`

[Reactie gewijzigd door Marsje81 op 16 september 2016 00:18]

Oh mooi! Tot voor kort was die er nog niet.
Jammer, zou anders een leuk alternatief zijn voor een macbook pro retina.
Je kan Ubuntu oid er toch ondanks gewoon op zetten?

Als je je zorgen maakt over de extra kosten die een OEM Windows licentie meebrengt, denk maar niet dat Apple daadwerkelijk macOS gratis levert. ;)
Mijn gedachte ook, maar gewoon puur uit luiheid; meestal is Ubuntu op een systeem installeren nog best wel wat hoofdpijn met het correct configureren van toetsenbord layouts, trackpads, connectiviteit etc. Als het er standaard op zit, ga je er vanuit dat dat allemaal in de basis in orde is.

Ik ben dan toch bang dat je die XPS met Windows koopt met de verwachting dat Ubuntu het out of the box goed pakt, maar dat verwacht ik gewoon niet :/
De vorige generatie (9350) heeft de Ubuntu (14.04) image online staan. Ik ga er vanuit dat dat een stuk beter werkt dan default Ubuntu. Verder geen additionele downloads te vinden, helaas. Het lijkt mij logisch dat zo'n dergelijke image ook voor de 9360 zal komen.

http://www.dell.com/suppo...drivers/advanced?os=ub14a
denk maar niet dat Apple daadwerkelijk macOS gratis levert.
Since Mavericks zijn alle upgrades wel degelijk gratis. Of wil je zeggen dat je alle upgrades gedurende de levensduur van een Mac vooruit betaald? Of misschien dat je met de aanschaf van een Mac de ontwikkeling van macOS mede-financiert?

Dat laatste is natuurlijk waar, maar een beetje flauw.
De XPS 13 Developer Edition was tot voor kort, hetzij met wat zoekwerk, gewoon verkrijgbaar via de site.
Wel maf dat er nog niet naar wordt gerefereerd vanuit de hele site. Wanneer ik een laptop wil kiezen onder de NL site (Voor thuis -> laptops -> XPS series -> XPS 13) krijg ik deze link.

http://www.dell.com/nl/p/xps-13-9350-laptop/pd?ref=PD_OC
Heeft deze laptop de 360 hinge?

Dat zou zo leuk zijn, zo een mooie laptop die in tent mode kan staan of to tablet omgevormd kan worden
Nope, heeft hij niet. Daar zijn andere Asus modellen voor.
Ook andere Dell modellen hoor ;)
Haha whoops. Ik zat nog met het hele XPS vs Zenbook verhaal :P
Weet jij toevallig ook hoe het zit met de SSD's? Er word op de pagina gesproken over "PCIe SSD". Ik neem aan dat ze hiermee bedoelen dat ie via de M.2 pport of wellicht U.2 poort is aangesloten en niet via een PCIe slot. Maar dan weet ik nog niet als het via M.2 is of ze dan bedoelen dat de connetcor pcie kan maar dat de hardeschijfbus gewoon sata600 is of dat de M.2 connector werkelijk PCIe 4x is...
Het enige wat niet lukt is selecteren in welke kleur je de laptop wil.
Waarom kost ubuntu 149 dollar meer 🤔🤔
Voor het nieuwe model zijn nog geen specs beschikbaar, maar het huidige model:

$799 model:
- 6th Generation Intel® Core™ i3 processor
- Windows 10 Home
- 4GB Memory
- 128GB Solid State Drive

$1049 Developer model:
- 6th Generation Intel® Core™ i5 processor
- Ubuntu Linux 14.04
- 8GB Memory
- 256GB Solid State Drive

Als je de Windows specs omhoog trekt naar het basis Linux model, kom je op $1,149.99
Linux dus duurder dan Windows, dit terwijl linux gratis is. Klinkt logisch
Het Linux basismodel kost $1049.
De Windows versie met dezelfde hardware kost $1149.

Wat begrijp je niet?
Ik vermoed dat de specs beter zijn, aangezien het een laptop gericht op developers is. In de 2015 range was de Ubuntu/developer versie ook in minder configuraties beschikbaar dan de Windows versie.
De Ubuntu variant is duurder dan de goedkoopste Windows variant. Misschien is er dus wel 1 Ubuntu variant met wat betere hardware dan de goedkoopste met Windows.
Heb je hier ook een bron voor? Bij Dell is het verschil 0 euro.
Blijkbaar zijn het verschillende specs in dit geval. Maar dit is algemeen bekend. Waarschijnlijk bij Dell niet dan.

De bron zijn reacties van tweakers op eerdere artikels waar de Ubuntu versie een stuk meer kost dan de Windows versie terwijl de hardware hetzelfde is.

Als je echt een bron wil kan ik dit wel opzoeken als ik thuis ben.
Klopt het dat de ubuntu versie 150 euro duurder is? Of is dat op een zwaardere laptop?
Dat zou natuurlijk erg vreemd zijn, aangezien de Windows 10 versie een licentie van Microsoft vereist en de Ubuntu versie door Canonical (en de community) gratis ondersteund is. Als dat zo is, is dat vast een afspraak tussen Dell en Microsoft om te voorkomen dat de Ubuntu versie te populair gaat worden.
Stuitend hoe iedereen maar tot conclusies springt zonder ook maar enige onderbouwing. "MS maakt prijsafspraken met Dell", "Dell levert software van derden" hurdur. Je roept maar wat zonder dat je uberhaupt hebt gekeken wat de reden zou kunnen zijn.

Als je naar de huidige versies kijkt is die met ubuntu sneller, i3 vs i5, dubbele Ram en dubbel opslag. Als je de Windows versie en die met ubuntu gelijk trekt qua hardware is de Windows versie 100$ duurder.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 15 september 2016 08:17]

Eh, Ubuntu versie en populair? Geen enkele mainstream gebruiker zal ooit een laptop met Ubuntu kopen denk ik.
Ik denk eerder dat die Ubuntu variant gewoon betere specificaties heeft dan de goedkoopste Windows variant.
Geen enkele mainstream gebruiker zal ooit een laptop met Ubuntu kopen denk ik.
Geen enkele is wat erg kort door de bocht. Ik ken er diverse, waaronder een tandarts en een grafisch ontwerper, die bewust voor Ubuntu gekozen hebben en het na jaren nog gebruiken omdat ze van een hoop ellende af zijn t.o.v. Windows (hun eigen woorden).

Het zijn de uitzonderingen, maar ze zijn er wel.
De Windows licentie kost inderdaad geld, maar dat wordt niet door de eindgebruiker betaald, maar wordt betaald met de inkomsten van alel crapware die ze meeleveren.

Daarnaast moet Dell ook op de Ubuntu laptops en dus op Ubuntu ondersteuning leveren. Dat wil dan ook zeggen dat je voor die kleine groep gebruikers al je ondersteuningssystemen moet aanpassen en je support personeel extra moet gaan trainen.
Leuk bedacht, maar dit is in de huidige situatie niet het geval. De basis versie van de ubuntu variant is hoger gespect dan de basis windows uitvoering. Als je de hardware gelijk trekt kost de windows versie 100$ meer. Dus nee, Dell vraagt geen extra geld voor ondersteuning.
Ik neem aan dat dit komt omdat de laptop dan niet voorzien is van software van derden. Waardoor deze duurder uitkomt, Dell krijgt geld voor het installeren van die software.

Welk OS je installeert op je laptop heeft volgens mij ook niets te maken met het gewicht. :+
Ben benieuwd of er nu wel goedkopere varianten in NL verkrijgbaar zullen zijn. Eind vorig jaar begon de XPS13 helaas bij iets van ¤1100, terwijl in de VS inderdaad alles zelf samengesteld kon worden en er dus ook goedkopere opties waren.
Die accuduur is wel echt :o
Maar het is veelal dat het hier iets duurder is dan is de VS omdat die zonder BTW prijzen mogen adverteren. Daarnaast heb je scheepskosten(als is dat peanuts als je containers vol naar Europa zend per boot) Dan eventuele taksen. Het ontloopt elkaar niet zo heel erg kwa prijs onder de streep.

Het zijn daarnaast ook behoorlijk laptops en ja dat kost nu eenmaal wat geld.
Ik snap ook niet dat er mensen zijn die verwachten om voor 400Euro een laptop te kopen en daarmee 'op de eerste rij' zitten. Nee dat gaat niet :/ (Dit is geen aanval op jou natuurlijk maar meer op mensen die een niet overwogen beslissing maken)
Je hebt helemaal gelijk hoor. Toen ik op zoek was naar een laptop wilde ik gewoon i5/8gb/256Gb SSD/full HD. Ik heb dan geen ¤100 meer over voor QHD scherm of i7, en wil ook geen ¤100 besparen door voor 4GB te gaan. De gewenste variant zou gezien het verloop orecies tussen de prijzen in liggen en een mooie prijs hebben.

Het leek wel of ze express deze (naar mijn idee meest logische) variant weglieten zodat je snel dat stapje omhoog zou maken. Heb nu een Hp Spectre met de gewenste specs, dus zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang :)

[Reactie gewijzigd door Pepper92 op 15 september 2016 12:07]

Klopt, dat doen ze bewust.

Ik heb zelf ook in zo een situatie gezeten. Vind de Macbook pro's erg leuke en mooie laptops maar hetgeen ze geven voor die bedragen. toch even extra denken en verder kijken. Heb nu een Hpzbook 15G3 met de specs die ik wilde. Oké het is 'maar' een mat fullhd scherm. Maar op een 15" vind ik dat genoeg. Ja, hij is ook zwaarder/dikker dan de MacBook Pro maar geeft daarmee wel meer prestaties en vooral uitbreiding mogelijkheden. omdat ik niet vast zit aan OSX heb ik die switch gemaakt en dat bevalt me behoorlijk goed. Ik vond het toetsenbord van de MBP altijd goed. Tot ik die van de zbook ontdekte. Ja, het trackpad is slechter :/

Mooi dat je blij bent met je Spectre, het zijn ook erg gave laptops om te zien ^^

Maar er zijn genoeg mensen die max400 willen uitgeven en wel verwachten de snelste hardware te hebben. Dat gaat helaas niet.
Ik vind het sowieso raar dat je niet je eigen configuratie op dell.com/nl kan maken.
2 weken geleden de dell XPS 13 inch besteld. nog niet gekregen.
maar dan krijg ik nu het oude model dus 8)7
Zo is het leven soms. Je kunt je uiteraard beroepen op de wet koop op afstand en het direct terugsturen (eigen kosten meestal) als je echt de nieuwe versie zou willen!
Nee terugsturen is gratis bij Dell bij wkoa. En de laptop wordt via UPS bij je opgehaald . Je kunt het dus zeker overwegen...
Ik zou de laptop dan zeker even terugsturen! Dit soort zaken gebeuren gewoon en ik zou eerlijk gezegd altijd voor de meest recente versie gaan als het om technologie gaat.
Thanks ga toch even contact opnemen met de tussen leverancier
Schitterende laptop en, als een van de weinige grote merken, standaard met Linux beschikbaar. Ik kocht hem vandaag als mijn bedrijf een BYOD policy had....

Puur voor privé gebruik vind ik het te prijzig en beetje overkill met thuis al een Macbook Air, HTPC, desktop pc, werk laptop, tablet en Raspberry pi's beschikbaar...

Overigens wel opvallend dat Dell ervoor kiest een Killer 1535 netwerk adapter te plaatsen. Alle vorige versies hadden volgens mij een Intel netwerk adapter. Wat zou daar de reden voor zijn, performance of prijs?

[Reactie gewijzigd door Falco op 15 september 2016 08:42]

Mijn XPS 15 werd (twee generaties terug) ook met Killer adapter geleverd, daar waren indertijd echter problemen mee, volgens mij vanwege het metaal in de behuizing.

[Reactie gewijzigd door Jadev op 15 september 2016 09:39]

Mijn XPS 13 (9350) heeft een Broadcom adapter.
Niet om over naar huis te schrijven, mogelijk de reden dat Dell overstapt op een andere leverancier.
Ik ben ook niet echt te spreken over de snelheid / het bereik van deze WiFi adapter.

Zit erover te denken deze te vervangen voor een Intel.

Edit: met een Intel 7265 dan.

[Reactie gewijzigd door proditaki op 15 september 2016 12:08]

In mijn 9350 zit anders toch echt een Intel wireless kaart. :?
In de mijne (9343, i5/8gb/265gb/FHD) zit 'n broadcom-kaart. Meteen het meest buggy onderdeel van de hele laptop. Veel gedoe met incompatibele drivers enzo. Heel wat bsod's gehad voordat ik erachter kwam dat een roll-back naar een oude driver de oplossing was.

Is nog steeds geen oplossing voor trouwens.
Ik heb nu voor 32 23,50 inclusief verzending een Intel 7256 besteld.
Komt morgen binnen.

https://tweakers.net/pric...and-wireless-ac-7265.html

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door proditaki op 15 september 2016 16:00]

In die zelfde link staan ze al voor ¤24,- inclusief. En jij koopt degene van ¤32,50? :Y)
Is zo'n ding makkelijk te plaatsen? Heb mijn xps (nep-tweaker die ik ben) nog nooit open geschroefd.
We gaan redelijk off topic ;) maar: Achterkant eraf (paar schroeven) en dan bestaande wifi kaartje losschroeven (1 schroef) eruit halen (m.2 slot) vervangen en alles weer vastschroeven.

Zou je binnen 15 minuten moeten lukken.
Let wel op dat hij met een soort lipje vast zit. Voorzichtig eraf hakken anders breekt het particular lipje.

Staan trouwens genoeg YouTube filmpjes online waar ze open worden gemaakt.
De vorige kon tot de Intel Core i7-6560U, ik ben benieuwd of er nu mischien een non-U versie kan komen.
Maar met een TDP van 15 watt zal dat er niet in zitten.
Je kan altijd wel even blijven wachten. Er is altijd iets nieuws aan de horizon.

[Reactie gewijzigd door RainOfAshes op 15 september 2016 09:15]

Goed bezig Dell! Kijken of ze de 15" ook zo gaan aanpakken, die wordt het dan. Jammer trouwens dat ze nooit een 14" xps hebben gemaakt.
Ben ik ook benieuwd naar. De XPS 13 is niet leverbaar met een dedicated graka, en dat is voor mij wel een eis voor een laptop van het niveau van een XPS...
Zeker jammer, een beetje gaming wordt zo wel erg beperkt. Vandaar m'n interesse in de 15, hopelijk krijgt die daarvoor ook betere specs.
Tja, ligt eraan wat voor games je spelen wilt. Met mijn 9343 kan ik prima Civilization 5 op FHD spelen met bijna alle eye candy aan.
Heb je het over size? Want de Dell xps 15 zit in een 14 inch chassis ;-)
Jammer dat in Nederland de prijzen een stuk hoger liggen en de goedkopere varianten met Core i3 niet eens te krijgen zijn.
Wat mij meer irriteert is dat ik een full-HD variant wil (22 uur batterij levensduur!!!) met Ubuntu en 16GB ram. Dat laatste kon bij de vorige versies niet, alleen de QHD varianten kwamen optioneel met 16GB ram. Ik hoop dat dat nu anders is.
Laat maar snel komen, heb een nieuwe nodig. Nu wel graag mat 1080P non-touch i.c.m. 8GB ram, Dell...

Huidige met FullHD mat is er alleen met (niet uitbreidbaar) 4GB :(

Edit: ze staan al op de site zag ik, ook de door mij gewenste configuratie :)

[Reactie gewijzigd door Frans74 op 15 september 2016 09:01]

Waar vind ik die? Ik zie alleen wat je in eerste instantie zei: "Huidige met FullHD mat is er alleen met (niet uitbreidbaar) 4GB :("
Weird, ik heb er wel een van de vorige generatie met fhd non-touch en 8GB ram.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2