Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 98 reacties

Het Britse Entroware heeft een krachtige laptop op de markt gebracht waar standaard Ubuntu of Ubuntu Mate als besturingssysteem op staat. De laptop is ook zonder OS te koop. De goedkoopste versie van de Athena-laptop kost 1099 pond, momenteel zo'n 1400 euro.

De Athena is te koop in varianten met een 15"- of 17"-ips-scherm. Het scherm wordt aangestuurd door een een Nvidia GeForce GTX 970M met 6GB of 980M met 8GB videogeheugen. Voor de cpu kan gekozen worden uit een Intel Core i7-6700HQ op 2,6GHz of een Core i7-6820HK op 2,7GHz.

Het apparaat wordt geleverd met maximaal 64GB ddr4 ram op 2133MHz. De keus voor interne opslag is breed: van harde schijf tot ssd, variërend van een 500GB- of 1TB- harde schijf of een 120GB- tot 2TB-Samsung EVO-ssd. In totaal is er ruimte voor twee schijven of ssd's en twee m2-ssd's met capaciteiten tot 480GB per stuk.

Entroware levert een standaarduitrusting met een groot aantal poorten, waaronder vier usb 3.0-poorten, twee minidisplaypoorten, met versie 1.2 van dat protocol, hdmi, gigabit-ethernet, een hoofdtelefoon- en microfoonaansluiting, spdif en een 6-in-1 kaartlezer.

De accu heeft een capaciteit van 60Wh en dat geheel wordt bijeengehouden in een aluminium behuizing. De 15"-variant meet 38,5x27,1x2,5 centimeter en de 17"-versie 41,7x28,7x3cm. Ze wegen respectievelijk 2,5 en 3,2 kilogram. De prijs van de duurste versie komt op 3048,94 pond of zo'n 3850 euro.

Op dit moment wordt de laptop alleen binnen het Verenigd Koninkrijk of Ierland verzonden.

Entroware AthenaEntroware AthenaEntroware AthenaEntroware AthenaEntroware AthenaEntroware AthenaEntroware AthenaEntroware AthenaEntroware Athena

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (98)

Waarom Ubuntu?
Voor zover ik weet is Ubuntu niet echt bepaald een OS dat gaming support.
Je hebt tegenwoordig gewoon Steam op Ubuntu met een inmiddels al aardige library. Tuurlijk niet zo groot vergeleken met Windows, maar het moet ergens beginnen.
Klopt, maar om alleen voor die games een gaming laptop met Ubuntu te kopen is voor mij niet voldoende.

Wel kan ik begrijpen dat mensen deze laptop aanschaffen en er vervolgens een (illegale) windows installatie op installeren om geen extra geld kwijt te zijn voor de Windows licentie.

Alhoewel de windows licentie sinds windows 10 meer aangeschaft hoeft te worden?
Er zijn tegenwoordig genoeg gamers te vinden die het eens zijn met uitspraken uit het verleden van onder andere Gabe Newell en Tim Sweeney dat Microsoft de verkeerde kant op is gegaan met zijn OS. Gamers die bijvoorbeeld meer gesteld zijn op hun privacy, die graag zouden zien dat developers Vulkan gaan gebruiken in plaats van Direct3D 12, of die de nadelen inzien van de Windows Store. Het grootste deel van deze gamers zal op Windows 7 of 8 blijven als ze dat nu al gebruiken, maar een klein deel zal misschien overwegen om zich bij de langzaam groeide groep Linux gamers te scharen.

Overigens moet je voor je legale 'gratis' Windows 10 licentie nog steeds een geldige Windows 7 of 8 licentie meebrengen. Misschien dat er een kleine groep gebruikers is die nog een Windows licentie heeft liggen en daarom graag een laptop zonder OS wil kopen om deze te gebruiken, maar dat is niet de markt waar Entroware op mikt. Bovendien is de markt voor Linux laptops kleiner dus ik denk niet dat deze laptop goedkoper is dan vergelijkbare hardware waar wel Windows op voor geïnstalleerd is, mede dankzij het geld dat OEM's nog wel eens krijgen van Microsoft om hun OS mee te verkopen.
Het leven bestaat uit meer dan computerspellen spelen. Dat er goede redenen zijn om Linux op een laptop te hebben hoeft hoop ik niet toegelicht te worden. Als iemand Linux op een laptop wil en op zijn wensenlijstje staat ook het spelen van spellen, dan is dit een apparaat om te overwegen.

Hoe hard de Linuxgemeenschap zijn best doet, helaas is het zeker bij laptops niet vanzelfsprekend dat alle hardware in één keer werkt als je zelf Linux installeert. Ik ben er zelfs van overtuigd dat dit het gebruik van Linux nog altijd zwaar ontmoedigt, want voor de rest is het inmiddels zo gebruiksvriendelijk dat computeranalfabeten er met plezier mee werken. Voorinstallatie van Linux legt het ondersteuningsprobleem bij de fabrikant neer en is dus zeker een goede ontwikkeling.
Dit is voor mij inderdaad een reden om het links te laten liggen. Hardware die je op geen mogelijkheid aan de praat krijgt. Als je een paar dagen bezig bent en het lukt niet. Wat al meerdere malen voor is gekomen.Ik twijfel dan aan mijn eigen kunnen, en zakt de moed om het nog maar een keer te proberen steeds verder weg. Maar als ik jouw bericht zo lees (redelijke Linux kenner?) , is hardware support nog steeds niet optimaal en krijg je sommige usb controllers of zelfs (wireless) netwerkkaarten niet aan de praat. Maar om nu een voor ingestalleerde Linux te gaan proberen op dit appraat. Nee sorry! :Maar misschien inspireert het andere frabrikanten om vaker Linux mee te leveren. Als een laptop daar 100 euro goedkoper van wordt, weet ik zeker dat veel huis-tuin-en-keuken-gebruikers het wel zullen proberen. Zolang ze de basis-behoeften (internet, briefje tikken, etc) maar kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door GuruMeditation op 17 juni 2016 19:11]

Kennis helpt, maar betekent niet dat je geen problemen tegen komt. Bij mijn laatste laptop, een ASUS N76V, ging ik vol goede moed aan de slag en had binnen niet al te veel tijd Linux erop staan. Er werkten een paar dingetjes niet:
  • De externe subwoofer die je erop kunt aansluiten
  • De WMI-driver die onder meer zorgt voor de speciale laptop-hotkeys
  • De (bedrade) ethernetpoort
De subwoofer was een kwestie van even Googelen en een instelling aanpassen, dat was zo gepiept. Voor de WMI-driver was een kernel-upgrade afdoende, voor een ervaren iemand als ik ook niet zo'n punt. De ethernetpoort was echter een waar drama: ASUS had een vrij exotische ethernetcontroller gebruikt die uitblonk in laag energieverbruik. Daar bestond inmiddels wel een Linuxdriver voor, maar die was nog niet geaccepteerd in de kernel, dus moest je zelf de broncode downloaden, in je kernel patchen en dan met de hand een kernel compileren.

Uiteindelijk heb ik dus wel alles draaiend gekregen en sindsdien is het een toplaptop waar ik erg blij mee ben. Echter met de hand kernels patchen en compileren is geen klusje waar ik graag mijn tijd aan verdoe en de hoeveelheid tijd die je aan dit soort klusjes besteedt loopt vaak snel op, ook vanwege allerlei praktische zaken als dat ethernet toch wel erg handig is om dingen op je apparaat te kunnen downloaden die nodig zijn voor het werkend krijgen.

Overigens zal een laptop helaas geen ¤100 goedkoper worden door het weglaten van Windows. Dat is de prijs die jij en kleine computerbouwers ervoor betalen, maar grote computerbouwers krijgen een korting. Daar komt nog bij dat laptopfabrikanten allerlei irritante software meeïnstalleren, daar betalen de producenten voor en wordt door de laptopfabrikant gebruikt om de kosten van Windows te drukken.

Al bij al ligt de nettokostprijs van Windows op een laptop vaak rond de ¤30.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 17 juni 2016 19:46]

Welke distro heb je gebruikt? Als ik op dezelfde laptop Linux Mint (17.3) live draai, werkt alles out-of-the-box. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik die subwoofer en bedraad ethernet niet getest heb.
Ik dat dat eerder aan het moment dan aan de distributie te wijten is. Mint 17.3 is in december 2015 uitgekomen, ikzelf ging met OpenSuSE 12.2 aan de slag en dat was ergens in 2014. De ALX-driver zit inmiddels in de officiële kernel, dus die zal Mint 17.3 dan zeker hebben, en WMI was destijds al met een kernelupgrade te regelen, dus op een beetje distributie werkt dat ook.

Dus ja, problemen worden wel opgelost, maar er zijn vast wel weer nieuwe laptops met exotische hardware uitgekomen. Het is gewoon feit dat je hardwareproblemen kunt tegenkomen en laptops zijn gewoon een categorie apparaten waar dat vaak bij gebeurt.
Ik ben blij dat je in ieder geval meldt dat het in deze gevallen om exotische hardware gaat. Ik gebruik zelf alweer een jaar of 5 niets anders meer dan Linux en daarvoor ben ik zo'n 10 jaar een dual-booter geweest. In deze tijd heb ik de situatie zienderogend zien verbeteren.

Ik koop overigens nooit laptops, precies om de reden dat je daarmee misschien tegen een stuk hardware aan loopt dat niet goed ondersteund wordt en dat je dit niet makkelijk kunt vervangen. Verder betekend het dat je bij het bouwen van een nieuwe machine vooraf even wat onderzoek moet doen, op het internet is namelijk prima te vinden welke hardware wel en niet out-of-the-box werkt onder Linux. Met name wireless netwerkkaarten zorgen nogal eens voor problemen, maar gelukkig werken de chipsets van Intel over het algemeen prima omdat Intel hiervoor zelf de (open source) drivers schrijft. Helaas lopen ze met de drivers voor hun grafische chips een beetje achter. Daarom ga ik altijd voor GPU's van NVidia omdat deze goed ondersteund worden met de binary drivers. Hoe interessant de grafische hardware van AMD er momenteel ook uit ziet, met name de prijs/prestatie verhouding, de drivers zijn helaas nog niet goed genoeg.
Nou ja, die hardware wordt ook geselecteerd op bestaande support natuurlijk he, Entroware gaat echt niet even zelf al die drivers schrijven.


Ik heb toen ik mijn laptop aanschafte ook expres een model gepakt wat ook met Linux geleverd werd. Dan niet exact die, want de Windows variant had een iets stevigere processor en grote accu, maar dat waren slechts variaties op hetzelfde model, dus de overige hardware komt aardig overeen.


Ding is thuis gearriveerd, ik heb de Windows HDD eruit getrokken, een SSDtje erin gezet, Linux Mint geïnstalleerd en alles werkt vanaf de eerste boot zonder problemen :) Hij loopt nu een jaar, nog nooit driver gedonder of vastlopers of wat dan ook gehad.

Gaat wel een beetje voorbij aan de huis-, tuin- en keukengebruiker waar je het over hebt natuurlijk, maar als je een Linux laptop wilt, die je waarschijnlijk inderdaad zelf wil installeren, dan zijn laptops als deze daar een prima basis voor.

[Reactie gewijzigd door MartijnGP op 18 juni 2016 02:38]

Nouja, hardware support van deze laptop op Linux is niet 100 procent helaas. De Intel driver voor de HD530 op de processor is niet optimaal. Toen ik hem kreeg had ik er vastlopers mee op Ubuntu 15.10. Regelmatig een full system freeze. 16.04 idem. Kernel 4.6 heeft een nieuwere versie van de driver die beter werkt, welke inmiddels gebackport is door Ubuntu in de xenial-proposed repository. Nog steeds geeft deze visuele corruptie. Werkbaar maar niet ideaal. Daarnaast schakelt de nvidia-kaart niet vanzelf uit als je middels prime-select switched tussen de IGP en DGP, waardoor je wel de IGP gebruikt maar je batterij net zo hard leeg gaat. Nvidia driver kaart draait daarnaast altijd op maximale frequentie in plaats van omlaag te scalen op load, ook niet goed voor de batterijduur.

Wifi-driver werkt op zich goed maar diverse keren komt hij niet uit standby en moet je handmatig de iwlwifi driver verwijderen en opnieuw laden.

Brightness up/down toetsen gaan via ACPI en worden niet aan het OS doorgeveven. Idem voor de standby en trackpad-off knoppen.

Airplane mode toets ook, maar via de System76-repo heb ik een Python-scriptie gevonden dat middels de dmi-debug module deze alsnog weet te gebruiken.

Ik ben wel benieuwd hoe bedrijven als Entroware en System76 dit aan hun klanten verkopen. System76 doet een goede poging om driver support te verbeteren maar ze leveren ook geen custom i915-drivers mee, volgens hun website zit alles in de repository.

Er is wel mee te werken op Ubuntu, maar het is verre van geschikt om als iemand met weinig ervaring op Linux mee aan de slag te gaan.
Beetje flauwe reactie om te reageren met "het leven bestaat uit meer dan computerspellen spelen". Het artikel van Tweakers gaat over het feit dat het een "gamelaptop" met ubuntu is. Zo word het aangeprezen, tuurlijk zijn er zat andere redenen om voor deze laptop te kiezen, los van gaming.

edit: dikke vingers die op verzenden klikken als je nog niet klaar bent

[Reactie gewijzigd door Juliuth op 18 juni 2016 11:03]

Wat ik wil zeggen is dat het helemaal niet iets raars is dat er Linuxgaminglaptops bestaan, omdat ook Linuxgebruikers wel eens een spelletje spelen. Overigens net zoals Apple ook apparaten heeft met een betere GPU erin (helaas niet veel), ook al is MacOS ook niet het spellenbesturingssyteem bij uitstek.
Het leven bestaat uit meer dan computerspellen spelen.
Entroware brengt gamelaptop uit
Je kunt voor twee a drie tientjes online een legale windows 10 key (home of pro) kopen als je een beetje zoekt (of gewoon meteen naar allkeyshop.com gaat), hoef je dus niet illegaal voor te doen... En dat is niet de laagste prijs, die is lager, maar ik ga zelf toch altijd ook voor de iets betrouwbaarder uitziende optie.
Das niet legaal volgens de microsoft eula
Legaal is natuurlijk altijd nog iets wat de wet bepaalt, niet de EULA. Maar los daarvan, het zal inderdaad niet helemaal zijn hoe MS het bedoeld heeft, maar over het algemeen doet MS heel makkelijk in dit soort situaties (kijk bv ook naar de ervaringen van mensen in het xbox topic mbt het kopen van games in de online stores van andere landen, en de support van MS daarop). Uiteindelijk denk ik dat ze liever zien dat de mensen die die moeite doen de lagere prijs betalen dan dat ze gaan piraten of op een oudere Windows versie blijven hangen.

Overigens zie ik het niet zo duidelijk in de license terms staan als jij nu suggereert (https://www.microsoft.com...il_Windows_10_English.htm). Er wordt een beetje vaag naar gehint, maar volgens mij staat het niet expliciet. Op de 'genuine' pagina (https://www.microsoft.com...ell/Software.aspx#Digital) wordt wel gesteld dat ze geen losse keys verkopen en dat als je ze ergens te koop ziet dat ze dus best eens fake zouden kunnen zijn. Ik vermoed echter dat het keys zijn die bedoeld waren om bij een systeem te leveren (en vermoedelijk in een ander land met lagere prijzen). Daarmee zit je eigenlijk in hetzelfde vaarwater wat al vele jaren de situatie is bij MS, officieel moest je een retail versie kopen als consument, maar als je zelf je systeem bouwt dan is het op zijn minst discutabel of de OEM versie niet door jou gebruikt zou mogen worden. En MS heeft daar nooit iets tegen gedaan, zoals gezegd, ik denk dat ze blij zijn dat mensen de software gewoon kopen in plaats van te piraten.

edit: Overigens, om deze reden bestel ik ze meestal bij kinguin want daar kun je voor een euro of zo het risico afkopen mocht de key toch niet werken. Mijn twee win 10 pro installs doen het echter al maanden zonder problemen.

edit2: Maak van dat vermoeden hierboven van mij maar een feit trouwens. Ik heb even de mail opgezocht met mijn laatste windows key, en er staat gewoon een foto in van zo'n sticker die je normaal op een PC of laptop die je in de winkel koopt aantreft.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 17 juni 2016 20:48]

Bovendien ziet MS liever dat je op-welke-manier-dan-ook Windows gebruikt dan een andere OS.

Liever een beetje illegaal dan helemaal niet zeggen ze dan.
Legaliteit en EULA's hebben niet veel met elkaar te maken, het ene gaat over of je al dan niet de wetten van een land overtreedt, het tweede enkel over de overeenkomst die je zogezegd met de fabrikant tekent voor het gebruik van zijn product. De meeste EULA's bevatten een hoop dingen die niet recht zouden blijven bij een rechtzaak, hoe hard je ook op "Ik ga akkoord" geklikt hebt.

En maar goed ook, het zou nogal een wereld worden als we bedrijven de macht geven om hun eigen wetten aan ons op te dringen en dat de rechtbanken die dan nog eens direct overnemen. :+
Ik neem aan dat je in dat laatste regeltje 'niet meer' bedoelt? Want een licentie moet je altijd nog kopen.

Maar gezien de upgrade vanaf windows 7 zijn er wel redelijk goedkope manieren te verzinnen om aan een legale windows 10 licentie te komen.
Naast dat er online vast wel goedkopere licenties zijn te vinden heb je voor een paar tientjes ook wel een defecte laptop op de kop getikt met een licentie.
En anders speur je op kantoor even rond naar oude desktops met een licentie.
Ze kunnen ook een laptop met Windows kopen, kost net zo veel. Dit ding is juist voor mensen die geen zin hebben in Windows en gaan software van een grote ondoorzichtige multinational willen gebruiken. Er zijn genoeg mensen die om wat voor reden dan ook geen software van Apple, Microsoft of Google willen gebruiken, en dan is dit wel handig, want dan hoef je zonder zelf een verse Linux installatie te doen gewoon een apparaat kopen en aan de slag.
Ik speel tegenwoordig al mijn games op Ubuntu, enkel voor the witcher 3 heb ik nog een windowspartitie en die game zou ergens in de nabije toekomst toch een port moeten krijgen.
Jawel, linuxgaming is dicht bij windowsgaming. Ook duizenden spellen en uit de steam top10 kun je er zeker 7 of zelfs meer spelen op linux, net als ik.
Windows kost geld, Ubuntu is gratis.
Als je standaard Ubuntu levert, hoeven mensen die Ubuntu willen niet nutteloos te betalen voor Windows, en kunnen mensen die Windows willen dit gewoon zelf kopen en clean installen.

Ik zie geen nadelen
Als ze er linux Mint op zetten dan is het geen probleem. het heeft meer overeenkomsten met Windows tov ubumtu. En is voor de gemiddelde gebruiker makkelijker om in het Linux wereldje te stappen. Het heeft als een van de weinige Linux distro zelfs een start menu die op Windows lijkt.

Ik denk dat het voor de support het heel druk gaat krijgen, met hun probleem dat alles anders werkt. Vooral met alle verschillende (soms niet onderhouden) libaries.
Windows is vanaf windows 10 ook gratis toch? Of heb ik dit verkeerd vernomen?

edit: Bedankt voor de reacties ik weet nu dat enkel de upgrade gratis is :)

[Reactie gewijzigd door yakamzu op 17 juni 2016 15:53]

Een Windows licentie is niet gratis, de upgrade naar Windows 10 is (tijdelijk) gratis.
Nee, de upgrade vanaf Windows 7/8 is tijdelijk gratis. Windows 10 kost gewoon knaken.
De upgrade naar windows 10 is op het moment gratis. Het is echter niet zo dat windows zelf gratis is geworden.
Dan zou ik me voor deze prijs toch aardig afgezet voelen als er een gratis OS op zit in plaats van een betaald OS. In de specs of looks vind ik die 100+ euro niet terug helaas.
Je draait het om: Entroware is een Ubuntu shop die nu dan een laptop heeft uitgebracht waar je ook stevige games op kunt spelen. Als je er Windows 10 op wilt zetten dan kan dat natuurlijk, maar dat wordt niet door Entroware ondersteunt.

Van hun website:
The stunning Athena is the perfect solution to your high performance Linux workstation requirements.
Whether you need to play the latest Linux games on the move or you simply need extra power on your business commute, Athena has you covered.
Om dan te zeggen dat het gaat om een gamelaptop is denk ik enigszins overdreven aan de kant van Tweakers.
Hmm.. Ja.. daar heb je een puntje. De titel was eerst ook iets van 'gamelaptop en workstation' maar dat paste niet meer toen 'in engeland' erachter kwam te staan... Daarom staat in de eerste zin dan ook: 'krachtige laptop'. :)
Er is Steam op Linux, de Steam-boxen zelf zijn ook Linux.
Entroware is een bedrijf wat zich op Linux richt, er is een (niche) markt voor mensen die goed onder Linux gesupporte hardware willen, de markt bedienen zij, net als bijvoorbeeld System76. Windows 10 gaming laptops zijn er al genoeg.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 17 juni 2016 15:59]

tegenwoordig heeft ubuntu met goede games een gelijkwaardige performance als windows. Echter wel minder keus en sommige games zijn minder goed omgezet:

http://www.phoronix.com/vr.php?view=23303
En precies dat imago moeten we vanaf met Ubuntu. Anders zal Ubuntu nooit grote game ondersteuning krijgen.
Ik wou dat er meer laptops zonder OS te koop waren, ook al zou het alleen maar te verkrijgen zijn in een online store. Ik werk graag met Linux (Elementary OS), en overal een windows toets op vind ik ook zo gruwelijk. Om maar te zwijgen over de verborgen licentie kosten.
Dat je Elementary OS nog durft te gebruiken na wat de developers hebben geflikt. (Bug bounties jatten, mensen schuldig laten voelen dat ze niet voor Elementary OS betalen)
Wat bedoel je met bug bounties jatten? Zoiets heb ik nog niet eerder gehoord.

Over de donatie bij het downloaden valt te discussiëren, software ontwikkeling kost veel tijd en moeite en ontwikkelaars hebben ook geld nodig om van te leven. De developers proberen zelf genoeg aan donaties te verwerven, maar dit gaat lastig omdat veel mensen het idee hebben dat "opensource == gratis". Of de developers hier op een correcte manier op gereageerd hebben is lastig te zeggen, maar ik kan de frustratie van beide kanten begrijpen.
Het probleem was dat ze het niet brachten als donaties. Het was niet zoals het scherm dat Canonical heeft voor Ubuntu.
Ik weet dat dat het pijnpunt was, ja. We zullen zien of het volgende keer beter gaat. Zolang open source projecten zoals dit lastig rendabel te krijgen zijn, zal hier waarschijnlijk verder op het dit gebied geëxperimenteerd worden, verwacht ik.
Maakt ook niet uit. ElementaryOS heeft een beweging ingezet. Nou ziet GNOME 3.18 er ook zo uit en werkt zelfs veel beter op allerlei vlakken. (Vooral onder de motorkap) En ben ik afgestapt van dat OS. Het was leuk voor heel even. Maar andere shells hebben toen ook hun GUI en UX aangepakt. Gnome vind ik nu beter en mooier. En er is gewoon een Ubuntu release van. Exact NUL problemen gehad op mijn laptop. Dat was met elementaryOS wel anders.
Hun morele keuzes is niet mijn probleem. Ik vind het een prima Linux distributie, vind de workflow fijn en ziet er verder prima uit.
De beta van 0.4 is heel mooi en gebaseerd op Ubuntu 16.04 LTS.
Bug bounties jatten? Dat is nieuw voor mij... heb je daar bronnen voor?
En als je denkt dat ze mensen schuldgevoel aan willen praten dan heb je (zoals wel meer mensen) een aantal dingen toch echt niet begrepen. Ze willen mensen hoogstens aan het denken zetten over de financieren van/rond FOSS projecten :)
offtopic, maar:
Meh, twee vechten, twee schuld. Ik zou het netjes vinden van de elementary devs als ze hem de op G+ beloofde bounty voor 32 bit UEFI zouden geven. Aan de andere kant zijn de voorwaarden voor het toekennen van de bounties ook duidelijk, dus moet
'ie ook de puntjes op de i zetten als hij zo graag wil claimen.
De windows toets is slechts een command toets met windows icoontje. Is niet specifiek voor Windows, Apple heeft het bv ook en het kan ook onder Linux gebruik worden. Stamt nog uit de oudheid.
Dat weet ik ook wel dat hoef je mij niet te vertellen, maar her Windows logotje is niet gewenst op mijn toetsenbord. ;)
Zou zelf liever zien dat je zelf de optie voor het os krijgt als je hem aanschaft. Dit zodat je wel een oem kan kiezen
Helemaal mee eens. Liever een OS onafhankelijke machine zonder MS tax.

Eigenlijk raar dat deze koppelverkoop niet verboden is.

OT: Een up to date graphics kaart wordt steeds belangrijker voor linux. Zeker nu openGL door Vulcan wordt opgevolgd.
BTO levert niet meer windows-loos. Echter wel enkel met proefversie windows en de onaangename gpt tabellen op de hdd.Meestal met secureboot aan.
Deze shop heeft ze windowsvrij of met ubuntu:
www.ubuntushop.be
Ik heb in december een BTO laptop aangeschaft, en hier stond geen Windows op, ook geen proef versie!

SSD en HDD waren niet gepartitioneerd ook.

Ik vond dit wel zeer aangenaam :)
Op mijn BTO stond een ongeregistreerde versie van Windows-8, deze is mogelijk alleen gebruikt voor een hardware test.
Dit heb ik met gparted verwijderd......... :)
De laptop is ook zonder OS te koop.
Dan ben ik benieuwd naar het eventuele prijsverschil.
Ik denk dat er geen prijsverschil zal zijn tussen een voorgeinstalleerde Ubuntu of geen OS.
Beide zijn gratis :)
Maar om Ubuntu voorgeinstalleerd erop te krijgen moet er wel extra acties gedaan worden door entroware. Kan best zijn dat ze dit in de prijs meenemen.
Dat is een kwestie van een image flashen. Wat een paar minuten duurt en geautomatiseerd is. Als ze daar meer dan 1 euro voor rekenen zou dat al gek zijn.
Die image komt zeker gewoon uit de lucht vallen? Die zal toch eerst gemaakt, getest en gedocumenteerd moeten worden, dat kost tijd, en dus geld.
Das waar maar het is absoluut geen optie om zomaar wat hardware bij elkaar te knallen en het te verkopen als "geen idee of er een os bestaat wat out of the box werkt." Dus ook de lege zal wel werken met Ubuntu.
Niet geheel mee eens. Het voor installeren zal iets geld kosten. Misschien dat ze het onder de noemer "installatiekosten" duurder maken.
Dit is natuurlijk wel mogelijk. Ik zal er eerlijk gezegd niet gek van op staan te kijken.
Dan ben ik benieuwd naar het eventuele prijsverschil.
Bekijk het op hun website (nee, het maakt geen verschil).
Interessante ontwikkeling. Van het uiterlijk hoeft deze laptop het niet te hebben, want het oogt als een stoeptegel. Maar aan de andere kant: het heeft ook wel weer wat, zo'n lomp beest die je uit je laptoptas tovert. En dan met behoorlijke specs.... het is een redelijke brulijzer voor het geld. En reken maar dat een Linux-distro als de brandweer gaat op zo'n beest. Linux Mint Mate en Lubuntu gaan op mijn 8 jaar oude laptop nog steeds indrukwekkend snel, laat staan op zo'n gamingijzer als dit.

Van mij mogen er nog wel meer laptops op de markt komen waarbij je kunt kiezen uit Linux of één zonder OS. Voor mij is Windows namelijk helemaal niet meer interessant (om principiële, maar ook uit praktische redenen).
Dit is de Clevo P650RE3 en de P670RE6, wordt door een heleboel fabrikanten onder verschillende namen uitgebracht. gewoon een barebone chassis

http://www.clevo.com/clevo_prodetail.asp?id=847&lang=en

Edit: De vraag komt nu bij mij op waarom dit nieuwswaardig is, meeste van dit soort laptops hebben de optie om zonder os geleverd te worden en daar kan je dus gewoon Ubuntu op installeren.

[Reactie gewijzigd door Flaat op 17 juni 2016 17:21]

je hoeft nu niet voor windows te betalen
Dat hoeft bij alle Clevo resellers niet, die bieden altijd de optie om hem zonder OS te leveren.
en de medion erazer dan?
Vooruit, die wellicht niet. Is meer op de massa gericht. BTO en Laptopplus bieden deze laptop in Nederland aan zonder OS, en in Duitsland Sager, om maar eens wat voorbeelden te noemen. In vrijwel elk land wel te krijgen zonder OS, en in sommige gevallen met Ubuntu.
Ik kan me voorstellen dat je dat denkt, want de twee lijken wel héél erg op elkaar. Qua uiterlijk zijn er wat kleine verschillen, maar als je zegt dat ze in dezelfde fabriek zijn geassembleerd geloof ik je meteen!

Die Medion is nog duurder ook. Apart....
"Oogt als een stoeptegel" :+ Goed uitgedrukt.

Ik vind hem anders wel duur. Zeker voor iets dat waarschijnlijk gewoon een 'barebone laptop' is met wat getweakte drivers.

Edit: Ah de 4000¤ was voor de duurste 17". Als de 1400¤ versie ook een 970M heeft dan is dat wel goed idd.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 juni 2016 16:33]

Mede dankzij SteamOS is er inmiddels wat meer game-aanbod op Linux maar het aanbod is nog steeds vrij bedroevend dus om daar nou zo'n dure laptop voor aan te schaffen? :X Hoe vervelend het voor het Linux-kamp ook is: voor gaming is er niks beters dan een Windows-PC of een console en dat zal voorlopig waarschijnlijk ook niet veranderen aangezien DirectX nog altijd véél meer gebruikt wordt dan OpenGL.
Ik vind het aanbod zeker niet bedroevend, maar het antwoord is dat er gewoon hele goede redenen zijn om Linux op een laptop te willen draaien. Als het spelen van spellen dan ook op je wensenlijstje staat, ga je daar bij de aankoop rekening mee houden.
aangezien DirectX nog altijd véél meer gebruikt wordt dan OpenGL.
Onzin natuurlijk. Op de xbox na draaien alle consoles op OpenGL en een hoop grote titels komen alleen voor de console uit, of pas later naar de PC. Windows en DirectX zijn niet zo belangrijk als je ze doet voorkomen. DirectX wordt juist steeds minder belangrijk, onder andere door Steam OS en Vulcan. Als je een game met DX maakt draait het alleen op Microsoft, dus als je meerdere markten aan wilt spreken heb je sowieso een OpenGL/Vulcan renderer nodig. Als je die al hebt kun je DX wel laten zitten, dat is dan alleen dubbel werk.
Cool. Er waren al op JB geruchten tijdens Linux Unplugged en Linux Action Show. :D
Ook hint Valve erop dat er wat gaat gebeuren aan het einde van dit jaar wat betreft het Steam O.S. platform (deze hint kwam met de komst van nieuwe Steam Machines van AlienWare).

Het werd tijd dat er wat fatsoenlijks uit kwam met Ubuntu erop als default O.S. Het kip-ei probleem moet gewoon doorbroken worden. Developers maakte geen grote games voor Linux omdat er weinig machines met Linux waren. Er waren weinig machines met Linux omdat er weinig draagvlak was in de wereld. Businesswise kwam dit omdat Windows vaak contracten aan gaat met firma's en bij consumenten was het vaak omdat er geen games waren.

Dit is zeker geen heilige graal en Linux is verre van perfect. Maar met Microsoft die aardig wat ballen heeft laten vallen met Windows 10 en de veranderende PC markt hoop ik dat dit voldoende is om ook Linux een goede kans te geven.

That said; recentelijk zijn er toch aardig wat goede Linux ports geweest: Tomb Raider en XCom bijvoorbeeld en de Unreal 4 engine werkt ook onder Linux.

/edit: opmerkelijk overigens. De unit draait Ubuntu 16.04 LTS en heeft een Skylake proc. Beide hebben tot recentelijk nog wat issues gehad. Maar wellicht dat die bugs al gefixt zijn. Linuxland beweegt wat dat betreft vaak redelijk snel.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 17 juni 2016 16:53]

Linux is zeker niet perfect, maar valt mij op dat het system (de gehele stack) inmiddels met games dit goed omgezet zijn bijna gelijkwaardige performance hebben met windows.

http://www.phoronix.com/vr.php?view=23303

Daarnaast is zo'n laptop extra leuk voor linux gebruikers omdat je nu een game laptop met support kunt kopen (al houd ik het nog even bij een desktop).
In sommige games is Linux sneller en/of vloeiender dan Windows. 1 goed voorbeeld is ARK.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 17 juni 2016 19:05]

Heb je een bron? Aangezien UE4 op Windows beter loopt? Ark loopt inmiddels algeheel een stuk beter sinds een maand of twee.
https://www.youtube.com/watch?v=LBIFHo03V-4 rond minuut acht.

Ik heb het zelf ook geprobeerd(een maand of 3 geleden) en kon dit nagaan, ik heb de dual-boot nog steeds, alleen heb ik het nooit opgenomen.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 17 juni 2016 19:06]

Ok maar dat is wel heel oud en zie alleen een laad scherm? Ik zie niet een vergelijking qua gameplay. Als het om de het laadscherm gaat(wat alleen io operaties zijn), dan lijkt hij sneller, maar dat lijkt mij niet echt representatief aangezien hij hier in tientallen seconden laat op windows en linux, en qua GPU wel sneller is op windows.
Als je luistert dan zegt hij dat het spel veel vloeiender is. En dat kan je niet goed zien in een video omdat de FPS vast zit in een video

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 18 juni 2016 01:21]

Ok maar dat is nog steeds oud en heeft waarschijnlijk met andere optimalisaties te maken. De windows versie heeft qua soepelheid een gigantisch sprong gemaakt 2 maanden geleden. Het maakt mij niets uit, maar zou het wel gekwantificeerd willen zien en vind het dan wel interessant waardoor het dan zou komen(misschien dat io operaties sneller op linux gaan oid)
Beetje jammer dat ze geen US keyboard leveren en alleen maar UK.
Ze versturen überhaupt niet buiten de UK en waarschijnlijk hebben ze ook alleen maar UK power plugs... Beetje jammer, want ik vind het verder een erg interessante shop.
Als dat zo is dan vind ik dit artikel niet nieuwswaardig. Voor de rest hebben ze wel interresante laptops inderdaad.
Dit is gewoon een Clevo P651RE6-G of in ieder geval één uit de P651 en P670 serie, niks bijzonders.
Klopt, deze heb ik ook, maar dan verstuurd vanuit Nederland, van laptopplus. BTO verkoopt deze laptop ook in Nederland. System76 in de VS verkoop dezelfde laptop ook met Ubuntu erop. Ideaal voor driver support, ze bieden een repo aan met wat tweaks om hem beter ol Linux te laten draaien.

Daarmee is hij overigens ook gelijk aan de Medion Erazer die ondanks uit de BBG kwam als beste game laptop. Leuk apparaat, zeker. Maar geen nieuws.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 17 juni 2016 17:29]

Jammer dat het niet buiten het VK en Ierland te koop is. Het zijn geen oninteressante specs voor de prijs. Niet dat het nu ook weer spotgoedkoop is, maar het is zeker niet mis.
Er is nog Tuxedo Computers uit Duitsland die ook Linuxlaptops maakt en ze wel naar Nederland verstuurt. Ik vind Tuxedo echter prijzig.

http://www.tuxedocomputers.com/
Dit is gewoon een clevo oem laptop. Kan je dus ook van andere merken krijgen als je iets soortgelijks wilt. Overigens is er ook een 980m variant.

Al raad ik nu geen enkele 9xxm laptop aan. Deze gpus gaan heel snel nu outdated worden

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True