Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Proximus heeft aangekondigd een proef uit te voeren in de Belgische plaats Frasnes-Lez-Anvaing, waarbij het de bandbreedte van vast en mobiel internet wil combineren om afgelegen gebieden een betere internetverbinding te bieden. Dit gebeurt op basis van de multipath tcp-techniek.

Proximus voert de proef uit in samenwerking met het bedrijf Tessares, dat de op multipath-tcp gebaseerde techniek heeft ontwikkeld. Het is de bedoeling het verzwakkingseffect op te vangen, dat op het vaste netwerk optreedt als een gebruiker meer dan 1,6km van de straatkast verwijderd is. Door de grote afstand werkt de gebruikte vdsl-techniek minder goed, zo schrijft Proximus in een persbericht. De betreffende gebieden zijn echter vaak voorzien van goede 4g-dekking, waardoor deze twee verbindingsmogelijkheden elkaar kunnen aanvullen.

De precieze werking van de toegepaste techniek beschrijft het bedrijf niet. Multipath-tcp maakt het mogelijk om tcp-verbindingen via verschillende netwerkinterfaces te laten verlopen. In mobiele telefoons faciliteert het bijvoorbeeld een verbinding via zowel wifi als mobiel internet. Proximus schrijft dat de techniek van Tessares path management inzet om routering via zowel dsl als lte te bieden, zodat gebruikers altijd voorzien zijn van een snelle internetverbinding.

Het is de bedoeling dat inwoners van Frasnes-Lez-Anvaing in de komende weken een brief ontvangen, waarin de procedure voor deelname aan het proefproject is uitgelegd. Vanaf juli zullen de eerste proeven van start gaan met een duur van enkele maanden om te bekijken of de techniek voor bredere inzet vatbaar is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Interessante ontwikkeling. Alleen wel jammer dat het beperkt is top tcp voor zo ver ik uit het artikel kan begrijpen.

Edit: had Frankrijk geschreven maar was BelgiŽ.

[Reactie gewijzigd door Noahlvb op 17 juni 2016 19:18]

BelgiŽ is vrij dicht bevolkt hoor :)

Het probleem voor Proximus is ook nog eens dat hun TV signaal over die twee dunne kabeltjes moet.

Marketing gewijs weet ik niet of het een goede zet is om dit toe te geven. Vroeger was dit een staatsbedrijf, maar nu is het als commercieel bedrijf niet rendabel om naar alle uithoeken glasvezel te trekken.

Vandaar deze poging zeker. Op zich is de afstand tot de kast niet echt een groter probleem dan in steden, maar je hebt gewoon veel minder potentiŽle klanten bij het uitrollen.

@Damic: Dat is waar ik op doelde wanneer ik zei dat het vanaf de kast tot de eindgebruiker op zich niet zo ver meer is om glasvezel uit te rollen, alleen moet je die laatste kilometers uitrollen voor 50 mensen of zo, terwijl de gemiddelde bevolkingsdichtheid 370 mensen per viekante kilometer is.

edit2: hier vind je trouwens een kaartje waar ze al fiber voor bedrijven aanbieden. Het lijkt me vrij evident om te zien waar ze eventueel zouden beginnen met particulieren:
http://www.proximus.be/en...-fiber-for-companies.html Spijtig genoeg zie ik ze niet snel investeringen maken, maar ik zou direct overschakelen :)

[Reactie gewijzigd door bbc op 17 juni 2016 18:49]

Tussen de kasten ligt er al glas ;)
Je legt een aqueduct tot op 10 meter van je huis en dan lever je water door een rietje.
En Telenet gebruikt een tuinslang.

In Nederland lopen ze 10 of 20 jaar voor met hun fiber die ook effectief de huiskamer in gelegd word.

Er komt toch echt een tijd voor Belgacom/Proximus dat de kanaalcapaciteit van 2 of 4 koperdraden niet meer genoeg is.

Telenet houdt het nog wel eventjes uit met hun coax kabels.
Duidelijk heb je geen achterliggende kennis van hoe VDSL als Docsis technieken werken.

Telenet is overal al overgeschakeld op CCAP wat hen ten goede komt. Belgacom is overal bezig met vectoring en dit levert hen nu in goede gebieden al een prima snelheid op.

Het probleem is niet dat de ISP geen fiber willen aanleggen maar dat dat heel moeilijk gaat in BelgiŽ door de onderliggende infrastructuur. Tot de Node's ligt er overal l fiber dus dat is al een deel van het probleem dat opgelost is. Nu met de komst van Docsis 3.1 en binnenkort eventueel full duplex 3.1 snap ik niet waarom je als particulier persť fiber zou willen hebben als je symmetrische snelheden tot 10gbit kan halen met deze laatstgenoemde. Met de nieuwe modems (witte) die Telenet nu al installeert heb je al 24 downstream channels en 8 upstream channels (24*55,62Mbits per channels volgens de EuroDocsis standaard reken maar uit). Daarbij maakt men nu al gebruik van HFC dus ik snap je punt niet.


Je kan nu al een 240down en 30 up lijn krijgen...

Btw: ik heb zelf in mijn verblijf in spanje een fiber 300/300 lijn en zie de voordelen vooral in ter vervanging van de hele slechte adsl bekabeling die ze tot enkele jaren geleden hanteerden in zulke landen...
Duidelijk heb je geen achterliggende kennis van hoe VDSL als Docsis technieken werken.
Ik heb anders bijna 7 jaar voor Belgacom gewerkt (niet rechtstreeks maar onze klant was Belgacom) en best wat docsis kennis opgedaan tijdens het hacken van de motorola surfboard sb5000 . (in de tijden van DerEngel)

(en volgens mij ook karma koning van het Telenet onderwerp)

Zie ook dit forum topic uit 2006

Als je Shannon–Hartley theorem C=B⋅log2(1+SN) toepast op de drie verschillende media (koper, coax en fiber) zul je zien dat de theoretische maximale channel capaciteit van fiber veel hoger is dan coax en die van coax veel hoger als koper.


Koper pikt gigantisch veel noise op en fiber bijna niks.

De maximale bandbreedte die in de praktijk mogelijk is bij koper word ooit bereikt, en wat er met DLS is gebeurd is dat de DSLAM steeds dichter bij de klant werd geplaatst zodat het laatste stukje koper kleiner en kleiner word omdat er zoveel signaal verlies is. Je kunt dit natuurlijk door trekken tot in het belachelijke en alles glas maken behalve de laatste meter het huis in. Maar je dat zou een beetje stom zijn hey.

Kijk momenteel levert coax meer dan genoeg bandbreedte en dat zal nog wel even zo blijven zoals jij terecht op merkt. Maar koper gaat er absoluut het eerste aan. Er komt een tijd aan in de toekomst waar koper fysisch niet meer genoeg bandbreedte kan leveren. Als ze in BelgiŽ slim denken te zijn en glas overslaan omdat de straten openbreken te veel werk is en denken dat ze alles draadloos kunnen doen dan gaan Nederland in de toekomst nog gigantisch veel meer voorlopen.

Internet in Nederland is gewoon veel beter en goedkoper dan in Nederland. Kijk naar Eindhoven net. Dat is denk ik 30 euro voor 100 mbit fullduplex zonder data limiet.

Telenet en Belgacom zijn beursbedrijven. Internet door en voor de stad waar winst maken niet de bedoeling is maar het dienen van de gemeenschap zal altijd beter zijn voor de consument.

En hoogstwaarschijnlijk altijd over glas gaan. In Nederland doen ze dat als volgt. Als minstens 50% van een stad beloofd om internet over glas te nemen dan beginnen ze glas te leggen. In BelgiŽ werkt dat niet want de belg blijft liever waar hij is. Nederlanders schakelen soms over als iets een halve cent goedkoper is.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 17 juni 2016 23:54]

Straten openbreken in Belgie om glasvezel te leggen?

Bij elke werken verschillende jaren geleden zijn overal reeds holle buizen aangelegd. Telenet is bvb nu bezig op veel meer plekken glasvezel te leggen zonder de straten open te breken en gewoon glas door de buizen te blazen.
Ik snap uw reactie niet. Tuurlijk heeft koper een limiet en tuurlijk is glasvezel sneller maar er zitten rare stukken in het verhaal.

Punt1: Belgie zit vol zogenaamde holle buizen met glasvezel en desgewenst steken ze er kabel bij. Dus openbreken hoeft al lang niet meer. Er ligt in belgie tienduizenden kilometers glazvel, dus backbones zijn al sterk.

Punt2: the last mile is het duurst en moeilijkste traject. Belgacom zit hier in een lastig parket omdat hun last mile koperdraad zo dun en onbeschermd is. Bij telenet ligt dat anders omdat coax veel betere eigenschappen heeft.

Belgacom heeft geen marge, ze moeten glasvezel tot bij de klant krijgen om zich niet in de markt te prijzen. Telenet kan stilletjesaan zijn netwerk versterken door te 'ontknopen'.

Ontknopen wil zeggen dat je het aantal aansluitingen per node laat zakken. Stel 1000 huishoudens zijn per node aangesloten, dan kan een extra knooppunt de bandbreedte verhogen zodat er maar 500huishouden op 1 hoofdverbinding zitten in die last mile. Zo kunnen ze zonder grote investeringen de bandbreedte gevoelig opdrijven zonder al te investeren in glasvezel tot bij je thuis (enorm duur). Er zijn wel al proefprojecten in nieuwe wijken aan de gang die koperloos werken.

Docsis 3.1 heeft veel potentieel en duid aan dat ee nog rek op de kabel zit. 1Gbits Zal over een paar jaar de norm worden. Bij bij 10Gbits is de rek er uit. Maar dan zijn we 15 jaar verder.

Het internet netwerk in belgie is wel degelijk sterk. De enige reden waarom we niet de snelste zijn van europa is de schuld van belgacom en de dure telenet tarieven waardoor iedereen vr 40 en 60 Mbits kiest Er zijn ook goedkopere abbo's die gegarandeerd stabiele 30Mbits geven, voor 99% van de mensen is desondanjs helemaal ok! 240mbits kan ook, enkel betaal je wel de hoofdprijs.

Edit: Belgacom is immo geen goede speler in de markt omdat hun last mile technologie zijn limiet heeft bereikt.

Daarbij zijn er geruchten dat telenet belgacom zal overnemen in ruil voor geld + het openstellen van het netwerk voor andere spelers. Dat zou een serieuze snelheidswinst betekenen omdat dan alle investeringen zullen gaan naar het ontknopen van de last mile coax en het plaatsen van Glasvezel.

Zodra telenet concurrentie krijgt (dit en 5 jaar) zal Belgie een van de snelste netwerken ter wereld hebben.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 18 juni 2016 12:07]

Het komt echt niet zo vaak voor dat er 1000 klanten op een node zitten. Gemiddeld genomen zou ik zeggen dat dat eerder tussen de 300 en 400 ligt. Enkel in steden als Brussel en Antwerpen ga je misschien Node's tegenkomen waar ze met effectief 1000 of meer klanten op zitten.

Dat de rek eruit zal zijn bij 10 Gbit dat denk ik niet. Nokia heeft enkele weken geleden real world testen uitgevoerd met een Draft versie van Docsis 3.1 full duplex en behaalde 10/10 gbits symmetrisch in haar testen. Als dit nu al kan dan denk ik dat het alleen maar zal verbeteren.

Alles achter de Node's is al glas dus qua capaciteit kunnen ze daar heel gemakkelijk uitbreiden indien nodig. Het is alleen de bekabeling die tot de klant gaat waar de limitatie zit.

[Reactie gewijzigd door Soulaiman op 18 juni 2016 13:22]

Ik denk dat dit bij telenet 24*30Mbps is. Een max van 720Mbps kunnen die mercury modems leveren.
Volgens CBN kan de Mercury wel degelijk real world snelheden van 1Gbits aan. Natuurlijk moet de NAT performantie dit ook toestaan.
Het is niet praktisch en economisch niet haalbaar om alle straten van vandaag op morgen open te breken om er glazvezel te leggen. Daarom wordt de uitrol van "Fiber To The Home" beperkt tot nieuwe woonwijken (waar men de straat toch moet openbreken), of valt het samen met projecten waarbij men de straat sowieso moet openbreken in bestaande wijken. Ook bedrijven krijgen uiteraard voorrang op de gewone mens... De kosten voor ťťn meter glasvezel aanleggen zijn extreem hoog als dat de enige reden is om wegenwerken uit te voeren, dus daarom proberen ze het zo veel mogelijk te laten samenvallen bestaande werken.

Er komt overal glasvezel, maar dat heeft veel tijd en geld nodig... Of je kan natuurlijk broodnodig geld afnemen van onderwijs of sociale zekerheid om glasvezel te subsidiŽren! :) (doe dat toch maar niet...) Waarom staan ze in Nederland verder? Geen idee. Vroeger mee begonnen? Meer bedrijven die tegelijk een budget hebben voor glasvezel?

[Reactie gewijzigd door HuRRaCaNe op 17 juni 2016 20:31]

En zelfs dan klopt het niet helemaal. Tijdje terug in een nieuwbouw gewoond (waar overigens nog niet eens een straat lag) maar er kwam gewoon mooi geen glasvezel :(

Nu woon ik in een dorp midden in de randstad, gemeente van 70~80k inwoners, volledig ingesloten door bebouwing dus niet in de polder ofzo. Kabel is prima, xDSL is om te huilen en geen glasvezel.
4g heb ik alleen op de 1800mhz band maar die is al (lopend) een royale 60mbit.

Dus als hef zo doorgaat dan zie ik wel toekomst in alleen een mobiele verbinding, daar vinden tenminste ontwikkelingen plaats :)
In Nederland is het blijkbaar wel praktisch en economisch haalbaar. In BelgiŽ niet. Waarom?
Bij ons gaat de gemeente het voetpad heraanleggen om dat het nu in ermbarmelijke staat verkeerd. Ik las dit een jaar geleden in ons gemeenteblad met info voor de inwoners. Dus wat doe ik meteen: Proximus contacteren dat dit gaat gebeuren en dat dit de kans is om VDSL2 aan te leggen, of beter nog FTTH.
Reactie Proximus: We kunnen dit momenteel daar niet in ons netwerk implementeren. Maar onze straat komt rechtstreeks uit op een grote steenweg (N3) waarvan ik niet anders verwacht dan dat daar al een glasvezel loopt.

Wanneer ik binnen enkele jaren vraag wanneer er VDSL2 komt ken ik het antwoord al: er ligt pas een nieuw voetpad, dat gaan wij niet openbreken hoor :(
Tja dat noemen ze uit knijpen tot het niet meer gaat. Ik vermoed dat de vaste aansluiting gaat verdwijnen en we dan allemaal op 7G+ ofzo over gaan.
Het is nooit rendabel geweest.

Je ziet hier in Nederland ook op verschillende uithoeken dat ze met maximaal 8mbit zitten en met 2016 zit daar weinig verandering in. Met een beetje geluk hebben ze ze weer wel goede kabel.

Mobiel internet gaat wel over praktisch heel Nederland, en met het updaten van het netwerk wordt dat 4g. Waarschijnlijk is op de meer afgelegen plaatsen meer capaciteit over waarbij je deze 'service' kunt aanbieden. Hopelijk hoeven ze er niet meer voor te betalen.
Ken verschillende plekken in Limburg waar ze niet hoger dan 2mbit komen omdat ze aan het einde van de lijn zitten.

4G wordt voor bedrijven daar ook steeds interessanter nu de prijzen dalen
Wat zou je nog meer willen hebben dan tcp ?
Udp is uit zichzelf al geschikt voor multipath.
lol, udp is fire and forget voor applicaties waar data verlies niet het einde van de wereld is. Daar heb je geen speciale multipath technieken voor nodig.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 17 juni 2016 23:33]

Lijkt mij ergens wel begrijpelijk.

Om te beginnen is het nog maar een proef dus perfect zal het zeker niet zijn.
Met een opstelling als deze kan het wel een tijdje duren voordat het volledig stabiel wordt verklaard.

Bij gebruik van het tcp protocol kunnen verloren/beschadigde pakketjes opnieuw worden aangevraagd voor verzending wat mij wel handig lijkt. Als er dan onderweg iets verdwijnt kan het makkelijk worden hersteld en moet niet de hele boel opnieuw worden verzonden. Dit beperkt ook de hoeveelheid data die wordt verzonden indien het mis loopt.

[Reactie gewijzigd door samcool55 op 17 juni 2016 18:25]

het gaat over BelgiŽ, niet over Frankrijk
Interessante ontwikkeling :)
Zou het een soort van constructie zijn die (vroeger) ook gebruikt wordt/werd voor Internet via de satelliet? Dan gebruikte je ook een vaste (inbel)verbinding om de request mee te versturen (uplink) en vervolgens via de schotel je data binnen halen (downlink).

Daar doet het me namelijk een beetje aan denken.

Het zal natuurlijk wel een beetje aangepast zijn voor de eisen van tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door HvanderT op 17 juni 2016 23:24]

Dit zou een uitkomst zijn voor Frankrijk, ik zit met een upload van circa 0.5 Mbit, glas komt pas in 2025, en als mijn ISP de upload naar circa 2 Mbit via 4G kan trekken dan heb ik daar best een tientje extra voor over.
Wat doet dit met de ping waadres van mensen die hiervan gebruik gaan maken?