Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 147 reacties

Belgische mobiele internetters verbruiken gemiddeld 289MB per maand. Dat blijkt uit cijfers van het Bipt, het instituut voor onder meer telecommunicatie. Het gebruik van mobiele data steeg vorig jaar met 85 procent, claimt het Bipt.

Met 289MB ligt het verbruik fors lager dan in Nederland, waar de gemiddelde gebruiker de grens van 1GB bijna heeft bereikt. De grote stijging bij Belgen komt vooral door voip-toepassingen, claimt het Bipt. Daarmee verwijst het vermoedelijk naar WhatsApp-bellen, een functie die in maart vorig jaar uitkwam. Ook waren er door de overheid ondersteunde kortingsacties ter promotie van het gebruik van mobiel internet. Het aantal simkaarten met een mobiele internetverbinding steeg in 2015 met 16 procent tot 7,45 miljoen, zegt het Bipt. Dat is een grotere stijging dan in de jaren ervoor, toen de groei leek af te vlakken.

Wat ook een factor kan zijn, is het bereik. De Belgische providers hebben inmiddels een dekking die de volle 100 procent nadert, meldt persbureau Belga in een bericht op Datanews. De dekking van 4g blijft nog een beetje achter. Proximus biedt een dekking van 96,8 procent van het Belgische grondgebied, Orange 89,6 procent en Base 63,8 procent. Bij 2g is dat 99,9, 99,2 en 99,0 procent.

Er zijn in totaal nu 4,1 miljoen lijnen voor breedbandinternet. Dat is 2,7 procent meer dan eind 2014. Ongeveer 80 procent heeft een maximale snelheid van 30Mbit/s of hoger, terwijl 29 procent 100Mbit/s of hoger is. Dat is een verdubbeling in een jaar tijd. Het aantal tv-aansluitingen komt uit op bijna 4,5 miljoen. Daarin is nog een lichte stijging te zien. Vooral digitale tv stijgt, maar het aandeel van analoge tv komt juist veel lager uit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (147)

Belgisch onderzoek gaat over alle simkaarten, ook zonder dataverbruik. Nederlands onderzoek over gemiddeld verbruik bij mensen die data verbruiken.
Dat gaat enkel over de gebruikers die via 4G verbinden. In het huidige artikel gaat het over alle mobiele gebruikers.
De gemiddelde dataconsumptie van 4g-gebruikers ligt bij de provider bijna vier keer hoger dan bij gebruikers die nog via 2g en 3g mobiel internetten.
Bijna 4x zo hoog, dit houdt dus nog steeds stand (289MB * 4)
@k995 denkfoutje ;)

[Reactie gewijzigd door binair op 17 juni 2016 11:15]

Nee want je weet niet hoeveel er surfen via 2g/3g en hoeveel via 4g .

Theoretisch : 99% van de klanten via 4g die 1GB/maand verbuiken
0.5 2g 0.5 3g due 250MB/maand verbruiken.

Uitspraak klopt maar gemiddeld zit je wel aan 1GB/maand.
Ze hebben ook fouten gemaakt in hun onderzoek!!!

Zo tellen ze in hun statistieken alle abonnementen die ook maar 1kb data verbruiken.
1kb dataverbruik is duidelijk geen internet gebruiker...dat trekt natuurlijk het gemiddelde enorm naar beneden op die manier...
Eigenlijk zouden ze een minimum threshold moeten voorzien, wat als werkelijke internet gebruiker kan aanzien worden, want elke gsm stuurt wel hier en daar een paar mbytes zonder dat de gebruiker het zelf weet, dat mag dus eigenlijk niet meetellen als een Internet gebruiker.
Ik ben zeker als je iedereen onder 20mb/maandelijksverbruik uit de statistieken haalt, dat het gemiddelde in de buurt van 1GB zal komen net zoals in nederland.

De reden dat dit onderzoek express lage gemiddelde cijfers geeft, is omdat dit onderzoek gedaan is door de internet providers zelf, op die manier kunnen ze gemakelijker rechtvaardigen waarom ze in hun abbonementen maar 500mb of 1Gb geven (ze zeggen je dat het gemiddelde maar 250mb en referenen naar dit onderzoek, daardoor voel je je als gebruiker zeer comfortabel met 1gb data, maar dan plots als je abbonnee word, dan merk je dat je gemakelijk toch boven die 1gb komt, en dus kan de provider je extra data aanrekenen!!!

Schandalig vind ik het (Marketing trukken die iedereen leert in marketing, het volk manipuleren met een valse realiteit)
Bipt is geen provider maar een waakhond voor de telecomsector
Het hangt af van je vraagstelling en de conclusie die je wil trekken of het methodologisch verantwoord is deze mensen te excluderen. Bij de vraag: "Hoeveel internet gebruikt de gemiddelde internetter" dan is je exclusie in mijn ogen gerechtvaardigd omdat de populate die je onderzoekt 'internetters' zijn en die paar die je eruit haalt daar niet bij horen.

Wil je echter weten wat het gemiddelde verbruik per mobiel internet abonnement is dan zal je die zeker wel mee moeten nemen.

Beide vragen zijn interessant voor de provider. De eerste laat zien wat een netwerk aan zou moeten kunnen gezien dat is wat er daadwerkelijk gebruikt wordt. De tweede vraag beantwoord hoe goed ze hun abonnement verkopen aan mensen die ze niet nodig hebben.
elk onderzoek dat dataverbruik meent te kunnen weten op gemeterde bandbreedes klopt van geen kant.

als ik mn telefoon zou kunnen gebruiken als een gewone compter dan zit ik al snel op 100 of 200 GB per maand.

je kan het ook zo zien, de meetwijze klopt wel, want niemand gaat bundels kopen voor zoveel data.

[Reactie gewijzigd door beperkdataniet op 17 juni 2016 12:10]

dit en ook alleen al de traffiek die sommige apps zoals facebook kan al bijna niet rond de 289mb liggen

ze laten het weer uitschijnen zodanig dat ze meer geld kunnen vragen voor normaal gebruik van data
ik schat dat de gemiddelde traffiek rond de 3 a 5 gigabyte ligt

als ik naar mijn verbruikmeter kijk op mijn galaxy S5 dan ligt dat toch aardig in de buurt

en wat doe ik zo allemaal ?

- whatsapp
- viber
- facebook
- reddit
- dropbox
- surfen

en dat is niet veel voor normaal gebruik
Dat is fors minder dan de gemiddelde Nederlander.

Waardoor komt dat?
Omdat in het Belgisch onderzoek gaat over gemiddeld dataverbruik bij alle simkaarten.
Dus ook van de simkaarten die geen data abonnement hebben. Als ik het goed begrepen heb is die 1GB voor Nederland alleen de simkaarten die wel een data abonnement hebben.
correct :)
het onderzoek liep over alle mobiele gebruikers; dus ook mensen die bv nog klassieke gsm hebben (jup die verkoopt men ook nog altijd) worden dus mee in die stats getrokken..

da's hetzelfde of je zou in 1996 gezegd hebben; het gemiddeld internetgebruik van de computerbezitter is: 5 minuten/dag; toen waren er namelijk nog veel computers die gťťn aansluiting hadden, maar degene die wel aansluitign hadden zaten sowieso meer dan 5 minuten per dag oniline gemiddeld (het inbellen alleen duurde al bijna een minuut; een webpagina opvragen was gemiddeld 10 tot 20 seconden voor je (een deel) van de gegevens op je scherm had staan...) het zou dan ook veel representatiever zijn om enkel de echte gebruikers te meten; en dan had men waarschijnlijk uitgekomen op 25-30 minuten per dag gemiddeld (want je zat tenslotte met de telefonie kosten, en veel mensen deden toen bv een uurtje of twee per week tijdens het weekend en 1x in de week nog eens de mails checken. Sites als tweakers bestonden toen nog niet echt; het meeste nieuws kwam voor mij toen uit de nieuwsgroepen; die kon je namelijk leegtrekken in 1x en offline beantwoorden, en als je alles doorspit had ging je ff online om je posts te uploaden. Een beetje zoals het voorheen op BBS'en ging met het zgn Echomail systeem op fidonet.
Omdat de prijzen in Belgie nog altijd belachelijk duur zijn. Op enkele kleine, onbetrouwbare spelers na.
Dat valt mee. Alleen is hier nooit onbeperkte data geweest zoals men dat in Nederland aanprijsde. Hier wordt ook nog veel meer geSMSt dan in Nederland. Data bij Proximus is ook betaalbaar nu, 1GB voor 15 Euro/mnd, met 120minuten en onbeperkt SMS. Orange (ex-Mobistar) biedt ook 1GB voor 15 Euro met minuten, en BASE ook. Voor 25 Euro/mnd heb je al 2GB of meer, met onbeperkt SMS en wat belminuten, afhankelijk van je provider. Dus nee, echt duur is het niet, maar het is hier gewoon later begonnen dan in Nederland.
Dat is nog steeds veel te duur in vergelijking met veel andere landen. Maar het is gewoon hetzelfde probleem als met vast internet en dergelijke. Amper concurrentie hier en diegene die hun nek uitsteken gaan er vroeg of laat aan.
Dat valt dus wel mee. KPN vraagt ook 25 Euro voor een SIM-only met 1GB data en 150 minuten. Zonder onbeperkt SMSen. Vodafone is goedkoper (16 Euro/mnd) en T-Mobile ook, maar ik zou de prijzen in BelgiŽ zeker niet belachelijk duur noemen. 5 Jaar terug was dat het wel, terwijl in Nederland onbeperkt internet voor 9.95 Euro/mnd te vinden was, moesten we in BelgiŽ zuinig doen of belachelijk veel betalen. Die tijd is nu gedaan, maar heeft er voor gezorgd dat we nog wat achterlopen :)

Met Dank (met een hoofdletter D) aan Mobile Vikings omdat ze de datamarkt overhoop gingen halen. Mislukt in Nederland, grondlegger in BelgiŽ. Zelfs Proximus voelde henzelf gedwongen te reageren met Proximus Connect (dat ondertussen niet meer te krijgen is).

[Reactie gewijzigd door KrazyJay op 16 juni 2016 15:54]

Maar voor 5 euro extra krijg je 200 minuten + 5GB. Ik vind het altijd een beetje zuinig om een enkel voorbeeld te noemen en dat een uitspraak te doen over de hele markt. De onderkant van de Nederlandse markt is rampzalig duur vergeleken bij de duurdere abonnementen.

Er staat overigens ook bij dat je 1GB in de EU, Canada en de VS krijgt. Dus een beetje verder in de extra voorwaarden duiken levert nog meer verschillen op.
Ik begrijp je punt wel, en ja, Nederland is goedkoper, maar BelgiŽ is niet belachelijk duur. Je kunt hier geen volledige analyse maken, in BelgiŽ kan je ook 6GB krijgen voor 25 Euro/mnd. Mijn punt is echter dat BelgiŽ niet belachelijk duur is, en als je die 289MB/mnd wilt afdekken zou je in Nederland bij de grote spelers ongeveer even duur uit zijn als in BelgiŽ.
10 euro 1GB

https://www.hollandsnieuwe.nl/sim-only

Ok, geen 4G maar dat maakt mij niet uit, ik kom meestal ergens tussen de 10 en de 15mbit/sec uit in speedtest. Overigens heb ik zelf de 275 MB / belminuten / sms versie voor 8 euro in de maand. Overgebleven tegoed blijft 3 maand geldig en ik ben er nog nooit over heen gegaan.

Overigens zegt gemiddeld gebruik niets over hoeveel de doorsnee Belg verbruikt. Een kleine groep groot gebruikers kan het gemiddelde behoorlijk omhoog trekken en als je alle niet data gebruikers er bij betrekt dan gaat dat gemiddelde hard omlaag.
Mobile Vikings BelgiŽ, 1GB, 10 Euro/mnd, wel 4G, plus 500SMS. En die 10 Euro kan je daar ook opbellen.

Maar ik denk dat Boskoe het antwoord al gegeven heeft. Er is anders gemeten. Maar dat maakt niet dat mijn argumenten niet meer kloppen. :)
Scarlet: 1GB, 150 minuten, 1000SMS voor 12,- Euri
Mobile vikings: 15§ -> 4GB, unlimited sms (0.3 per minuut bellen, of 0.02 met Viking Talk)
4g is imho niet alleen belangrijk voro de maxsnelheid; wat vooral interessant is zijn de pingtijden; die zijn ťnorm omlaag gegaan van 2G->3G maar vooral van 3G->4G; het voordeel is dat je bij voip gesprekken bv geen delay meer hebt, net zoals je via een vaste lijn voipt dus ..
ook voor games is dit heel interessant. kan je eindelijk vie mobiel internet gamen met je laptop (tethering)
Ik werk bij KPN. Laat ik eerst even voorop stellen dat ik KPN ook veel te duur vind, maar je zit iets er iets naast. Voor 20 euro heb je 500 mb + 150 minuten. Dat is weinig. Maar als je ook internet bij de kpn hebt krijg je 5 euro korting en wordt het verdubbeld; 1gb en 300 minuten voor 15 euro. Ik zeg niet dat dat extreem goedkoop is maar als je toch al bij KPN zit is het best aantrekkelijk om dat te doen.
Kpn hier 10GB 400 Minuten voor 20Euro :9~
Ja zoiets. Bij dat soort hoeveelheden wordt kpn wel interessant. Maar ik zou zoveel niet eens nodig hebben... (of ik het op zou krijgen is een andere vraag)
Als KPNer krijg je nog een leuke personeelskorting ook, dan lach je om de prijzen. (betaal zelf 5 euro p maand voor 300min/sms en 2gb)

Maar zonder kortingen is KPN inderdaad best aan de prijs, gelukkig krijg je bij afsluiten van abo meestal 2,50 of 5 euro korting zolang je abo loopt en met de korting en verdubbeling van KPN compleet is het wel weer aantrekkeling.
Weet niet naar wat voor abbo jij kijkt bij kpn maar ik betaal maar 20 euro voor 5GB data.
Betaalbaar is relatief. Bij Tele2 kun je hier in Nederland al 1gb roaming krijgen voor 10 euro voor 30 dagen. Wellicht is dat dan een betere optie?
Dat heb je in BE evengoed bij Scarlet (ook zonder roamingkosten trouwens)
https://www.scarlet.be/nl/prepaid/#tab2
2GB/15 euro bij mobile vikings : base/telenet prepaid.
Bij Mobile Vikings heb je zelfs 4GB/15§ als je kiest voor "meer data" ipv "meer bellen"
https://vikingco.com/nl/m...text-data/#tab:focus-data
Data bij Proximus is ook betaalbaar nu, 1GB voor 15 Euro/mnd, met 120minuten en onbeperkt SMS....Voor 25 Euro/mnd heb je al 2GB
Nog steeds verre van voordelig vind ik. Ik betaal (niet BE/NL), 2,30 Euro voor 1 GB (1 Euro extra voor 2 GB), 60 minuten bellen (onbeperkt naar eigen netwerk), SMS semi-onbeperkt. Is dan wel 3G+. Maar 13 Euro extra betalen voor iets sneller is toch overdreven voor de meeste mensen?

Hoe kunnen die verschillen per land zo enorm groot zijn? 7 Abbo's nodig bij mij om dezelfde omzet bij een abbo in NL/BE te behalen. Dat is toch extreem?
Jij zat in OekraÔne toch?

Hier in Nederland hebben de providers gigantisch veel geld uitgegeven aan licenties (miljarden), die moeten terugverdiend worden. Daarnaast personeelskosten, huisvestingskosten, belastingstelsels (maar daar hebben ze weinig last van vermoed ik). BelgiŽ zal niet veel anders zijn, behalve dat de Belgische providers niet zoveel geld kwijt waren aan licenties, maar de concurrentie hier dan wel minder sterk is dan in Nederland en hebben ze wel sterkere vakbonden die voor personeelsrechten opkomen. Plus, het is wat de gek er voor geeft. In het westen heeft men er gewoon meer voor over, en zolang je niet echt duurder bent dan de rest, verkoop je toch wel.
Heb je helemaal gelijk in, maar als in Rusland en idd OekraÔne de kosten zo laag zijn, dan is dat 'gek' gehalte best hoog. Moeten die licentiekosten echt zo snel terugverdiend worden? Dat is eigenlijk wel iets waar de staat in de licentie veiling een bepaling op had moeten maken.
12,50§ verschil per maand, zelfs inclusief alle kostenverhogende punten die jij noemt, vind ik nog steeds overdreven veel. Alhoewel ik niet weet of de winsten dit reflecteren. Ik vermoed van niet. Dan is die veiling voor de consument niet echt een succes te noemen.
Het gemiddelde salaris ligt hier in Nederland ook een stuk hoger dan in Oekrane en Rusland het geval is. Dat betekend gelijk dat alles hier ook duurder is. Ook de boodschappen zullen hier in Nederland een facter 3 of 4 duurder zijn dan in Oekraine.
ik wil bovendien wel eens zien hoeveel % van oekraine gedenkt is... het is een groot land met een laag inwoners/km2

bovendien gebruiken ze in ukraine (en andere minder gegoede landen) vaak apparatuur die eerder al werd ingezet in andere landen.
bv de 3G apparatuur die vervangen werd door 4G apparatuur in nl en BE (want de 4G apparatuur doet namelijk alles tegelijk) zie je nu vaak hangen op masten in landen die de nieuwe apparatuur niet kunnen betalen... zij op hun beurt verkopen hun apparatuur dan weer door naar landen die er nog minder geld aan over hebben zoals afrikaanse landen...

de antennes en bijhorende apparatuur is ontwikkeld naar bepaalde standaarden, en zolang er geen atoombom in de buurt is gevallen blijven die dingen meestal tientallen jaren probleemloos werken. dat wij ze nu aan een veel sneller tempo liggen te vervangen komt goed uit voor de minder rijken, die kunnen onze apparatuur gerust nog twintig jaar verder gebruiken, als het niet langer is...
Dekking voor 4G is alleen in de steden, daarbuiten kom je op 3G+ bij grotere dorpjes of Edge daarbuiten. Door de grote afstanden in zowel Rusland als Oekraine zullen de meesten niet zo snel in de problemen komen als in BE/NL met dekking doordat mensen op een andere manier de grote afstanden overbruggen. Treinen hebben doorgaans 4G.

Met de apparatuur sla je denk ik de spijker op de kop. De telecom in deze landen is van, of heeft binding met Vodaphone en TeliaSonera. Oude apparatuur zal inderdaad doorgeschoven worden aan een lage kostprijs.
Boodschappen ligt op hetzelfde niveau. In Moskou en Kyiv vaak zelfs duurder. Inkomen ligt zeker een stuk lager, tenminste, buiten de grote steden.
Loonkosten zullen zeker een factor zijn, maar 12,50 per klant per maand meer? Dat zou best pijnlijk zijn.
Sterker nog, in Rusland had ik oneindig data op 4G voor 2.50 euro!
5GB voor 25 bij KPN en dat wordt bij mij verdubbeld naar 10GB voor 5 euro minder omdat ik ook andere diensten bij KPN heb, best een goeie deal
https://mobiel.kpn.com/si...internet-standaard/2-jaar
Je hebt hier met een abonnement van Ben voor maar § 10,00 per maand, en dan krijg je 600 min, 1000 sms en 1000 MB 3G.

En 4G met 600 min, 1000 sms en 1000 MB voor maar §12,00 per maand.

https://www.ben.nl/sim-only

En dan kan je hem maandelijks afzeggen, en werkt hij via de T-Mobile netwerk, dus alle Chinese telefoons werken dan ook met 3G of 4G, want die werken via band 3 (1800Mhz).

Dus nee een abonnement is tegenwoordig gelukkig niet zo duur meer :)

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 16 juni 2016 21:01]

Euhm der zijn ondertussen echt wel betere dinges te vinden hoor.
Mobile Vikings bijvoorbeeld, 15§ - > 4GB internet.
Orange net van hetzelfde met Internet on Mobile 4GB voor 15§.
Dit is al in de goede richting, maar nog altijd niet voldoende vind ik
Ik als Telenet klant heb wel het voordeel dat ik hier in de wijde omgeving overal gratis wifi heb door de Homespot verbinding. Ik heb een abo van 500Mb per maand aan §5 maar dat gebruik ik bijna nooit door die gratis homespot. Ik zit met mijn Mate 7 toch behoorlijk veel op het net en dat zonder dat het mijn extra geld kost. Telenet duur ... ik weet het zo niet. Ik heb hier bijna nooit mobiledata aan staan.

[Reactie gewijzigd door onkeltje op 17 juni 2016 08:26]

Wat een stelligheid.

Zou het niet kunnen dat BelgiŽ een andere cultuur kent dan de onze, een cultuur die niet dicteert dat je elk wissewasje moet fotograferen en delen?

Is het niet uiterst boeiend om deze mogelijkheid eens te belichten?

Het is uiteraard zťťr Nederlands om meteen te denken dat bij een lagere dataprijs de Belg ook meteen als een malloot los zou gaan?
Nee, het is een vicieuze cirkel. Mensen letten zeer zeker op hun gebruik ofwel omdat ze op voorhand al vororzichtig zijn, ofwel omdat ze ooit keihard met hun hoofd tegen een absurd hoge factuur zijn aangelopen omdat ze toch een keer 'los' gingen..
Wat een stelligheid.

Zou het niet kunnen dat BelgiŽ een andere cultuur kent dan de onze, een cultuur die niet dicteert dat je elk wissewasje moet fotograferen en delen?

Is het niet uiterst boeiend om deze mogelijkheid eens te belichten?

Het is uiteraard zťťr Nederlands om meteen te denken dat bij een lagere dataprijs de Belg ook meteen als een malloot los zou gaan?
Als Belg ben ik het hier uiteraard mee eens. Het verschil in cultuur wordt gewoon niet gesnapt. Mijn indruk is dat voor Nederlanders alles "voor" en "achter" moet zijn, alles "beter dan" of " niet zo goed als", waarbij vaak de toestand in Nederland als maatstaf genomen wordt, louter wegens onbekendheid met datgene wat anders is. Alles is competitie voor Nederlanders, eentje moet winnaar zijn en eentje de verliezer. Eentje moet voorop lopen en eentje achterop. Terwijl in werkelijkheid de dingen gewoon "anders" zijn, niet per se beter of slechter. Het heet diversiteit, en het wordt in deze tijden helaas nog steeds niet gesnapt - niet alleen op IT-gebied trouwens, sla gewoon maar even een krant open en je komt het op nog veel meer gebieden tegen.

Dit soort artikelen hoort in de "wie heeft de grootste" categorie, wat mij betreft.
Derde wereldland... Al lang niet meer zo gelachen...
wablieft derde wereldland???

bij ons knallen ze tenminste op klaarlichte dag geen politiekers neer..
bij ons moet er niet eerst vergaderd worden over een vergadering voordat men begint met te vergaderen...

en omdat ik mijn medetweakers liever niet beledig ga ik niet verdergaan want ik kan ook enorm veel dingen zeggen over nederland die jullie liever niet meer horen...

Maar belgie omschrijven als het derde wereld-land van west-europa? Besef je wel goed wat je zegt? Zelfs de tienduizenden mensen die we opvangen momenteel uit syrie; zelfs daarover zeggen we niet dat het een derde-wereld land is, en al die mensen zijn wel heel tevreden dat ze hier mogen zijn en kunnen zijn. Ik zal bovendien maar niet beginnen over de Wereldoorlogen van vorige eeuw en onze rol vs jullie rol daarin.

Je moest je schamen om wat je daar getypt hebt... en kom dan aub niets meer in ons land doen, geen goedkopere benzine/ (en vooral diesel) tanken, of doorrijdens al je naar frankrijk/spanje/portugal/UK of italie trekt en kom ook niet meer naar onze fantastische cinemacomplexen die jullie altijd zo goed vinden (metropolis/kinepolis in antwerpen/gent/...) of de toerist komen uithangen in antwerpen tot lang na dat bij jullie alle cafť en bars gesloten zijn... want wij hoeven geen ramptoeristen die naar ons derdewereldlandje komen om ons uit te lachen, blijf dan maar thuis naar je mooie visbak kijken....
bovendien hebben wij als derdewereldlandje wel meer zonnepanelen op onze daken liggen...
en niet een paar % meer hť ... neen in 2013 hadden wij al meer dan 2,13MW aan zonnepanelen liggen (http://www.ode.be/zonnestroom/de-cijfers/marktgegevens) terwijl jullie eind vorig jaar (2015 dus) nog maar aan de helft zaten met 1.05MW (http://groenecourant.nl/z...houdens-met-zonnepanelen/); da's al 2 jaar later en nog steeds niet de helft halen, dat vind ik toch wel bizar; dat een derde wereld land meer dan twee keer zoveel zonnepanelen heeft liggen (of opbrengst uit); terwijl we niet het gemiddelde weer van wat we meestal zien van een derdewereldland hebben...

tot zover mijn betoog over uw 'interessante' opmerking
Deze reactie zegt natuurlijk meer over jou dan over de Belgen. Die het op allerlei lijsten wel beter doen dan Nederland, zoals bijvoorbeeld nu het EK. En de lijst bescheidenheid .....Ben Nederlander. Jij duidelijk ook. Ik schaam me voor mensen zoals jij die denken dat ze beter zijn. Het feit dat ze dat denken, geeft al aan dat ze dat niet zijn. :)
Er is nauwelijks nog enige culturele verwantschap te bespeuren tussen Belgen en Nederlanders. Ja, we hebben een gemeenschappelijke achtergrond van zoveel honderd jaar geleden, maar daar houdt het ook op.

Graadmeters? Wat dacht je van het feit er nauwelijks Belgen naar NL verhuizen, en er hele massa's NL'ers in dat derdewereldland BelgiŽ komen wonen? Wat zegt dat over NL denk je? Niet tevreden in eigen land misschien? Blijkbaar zijn Belgen dan toch meer tevreden in hun land dan NLers in het hunne, anders zouden NLers niet zo massaal naar hier komen. Ontbreekt er misschien iets fundamenteels in die zogezegd superieure Nederlandse maatschappij waar iedereen hetzelfde is en hetzelfde denkt? Denk er eens over na.

Nee dank je wel, ik woon echt liever in mijn derdewereldlandje vol diversiteit dan in zo'n slappe eenheidsworst van een land waar iedereen slaafs de overheid aanbidt en het volk te mak is om op straat te komen voor een betoging o.i.d.

Blijf jij maar mooi in je oranje bubbeltje van superioriteitswaan leven.
Vergelijkingen tussen cultureel verschillende landen lijkt me veel interessanter dan die tussen landen met dezelfde cultuur. En als we dat toch gaan doen leggen we het weer flink af tegen zo ongeveer alle landen in scandinavie en zwitserland die ons weer in de schaduw laten staan. Zo goed zijn we dus ook weer niet. Vergelijken met een mindere broeder geeft jou ego misschien een boost en misschien kies je daarom Belgie. Duitsland zou veel logischer zijn, maar hť, daar leggen we het ook meestal tegen af.

Wat ik bedoel met de opmerking dat jij en ik geen nederland zijn, is dat ik me afvraag waarom jij je zo goed voelt bij de prestatie van 16 miljoen inwoners. Jouw bijdrage daarin is verwaarloosbaar. Ik zou daarom willen adviseren, dat als je jezelf zonodig wilt vergelijken je dat beter kunt doen op individuele basis met anderen.

Verder staan we op heel veel lijstjes ook negatief. Zo zijn we op de deze week gepubliceerde lijst over rechten van kinderen gezakt van plaats 2 naar 13. In lijstjes met over psychische problemen daarentegen staan we steeds in de hoogste regionen. Psychiaters zijn dan ook van mening dat de druk hier te hoog is. Ik vind zelf dat je dat ook kunt merken. We zijn een opgefokt volkje. Erg gestresst. Het is een steeds een zee van rust als je afdaalt naar bijvoorbeeld Belgie, maar ook Canadazen en Amerikanen zijn erg relaxed vergeleken bij Nederlanders. Je merkt het verschil alleen al op de weg, al dat gejakker, geduw etc etc. In de VS blijft men lekker op dezelfde baan rijden. Hier gaat men wisselen van rijbaan om 1 plekje te winnen. Arrogant en gestrest volkje vind ik ons op veel punten. Terwijl onze prestaties op vele vlakken niet bijzonder zijn. Vinden we zelf natuurlijk van wel. Kijk EK was natuurlijk pech, want we hebben het beste elftal, toch? Toch?

En wat ik probeer te zeggen met mijn opmerking over andere nationaliteiten is het volgende: de wereld is klein geworden, je kunt bijna gaan wonen waar je wilt. In Europa helemaal, we hebben immers vrij verkeer van personen. Van buiten Europa komen nog steeds mensen naar Nederland. Als we echter lijken naar binnen Europa dan vertrekken we toch met name. En als je dan toch vergelijkt met BelgiŽ dan zie je helemaal dat wij vooral naar BelgiŽ vertrekken en andersom minimaal. Waar is het welzijn dan beter?

Maar overall vind ik het puberaal, nietzeggend en arrogant om je op deze onconstructieve wijze te vergelijken met een ander land. Maar als jij daar een goed gevoel van krijgt, ook al ben je slechts 1 van de 16 miljoen inwoners.....vooral mee doorgaan dan.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 17 juni 2016 13:57]

Datzelfde zie je ook in de vaste verbindingen. BelgiŽ wordt genaaid door de providers.
Onbetrouwbaar? Dochter heeft voor 15euro /maand 4gb via mobile vikings. Ikzelf ook 2 jaar daarvoor en noiit last gehad.
Mobile Vikings was Base en dat is nu Telenet. En betrouwbaar ? Hangt er maar vanaf waar je woont want Base heeft momenteel nog steeds zowat het slechtste netwerk in Belgie. Om over 4G dekking nog maar te zwijgen..

http://www.ionasj.com/wel...de-beste-dekking-in-2015/
Dat iets mindere netwerk neem ik er graag bij in ruil voor 4GB per maand. De enige plek waar ik geen 4G heb, is bij m'n grootmoeder binnenshuis, en ze woont dan ook echt in een gehucht van 5 huizen, kilometers van de bewoonde wereld.

Je originele claim was trouwens dat het mobiele internet hier duur is. Kun je zelfs ťťn provider opnoemen in Nederland waar je 4GB kunt krijgen voor §15? (Ik heb zelfs een tijd 8GB gehad, omdat ik een jaar lang dubbele data had)

edit:
Reactie herschreven, ik had verkeerd gelezen ;)

[Reactie gewijzigd door TimVdE op 16 juni 2016 20:24]

Het blijft hier duur ja, op een uitzondering na welke dan een wazige MVNO is van 1 van de 3 netwerken.

En je 4GB abo is met +- 50 belminuten. Dat kan je amper een 'echte' GSM abo noemen, meer een data abo. Ook is het pre-paid waarbij alels vervalt na een maand. Dus je MOET je 4GB erdoor jagen of je bent ze kwijt...

https://vikingco.com/nl/m...er/bundles/focus-data/15/
Ik ben mij welbewust van de voorwaarden, je hoeft niet te linken ;) 50 minuten is echt *ruim* voor mij. Ik bel gratis naar alle Mobile Vikings, en als ik daarbuiten nog aan 10 minuten kom, is het al veel. Bovendien hebben ze ook Viking Talk, da's bellen (VoIP, maar transparant, alsof je met je gewone nummer belt, en de ontvanger heeft niet dezelfde app nodig ofzo) aan 2,5 cent per minuut: https://vikingco.com/nl/viking-talk/

Ik snap trouwens niet wat je met dat laatste bedoelt. Bij een abonnement moet je data er toch ook door, of je bent ze kwijt? Ik vind prepaid net een enorm voordeel. Enerzijds kun je niet meer op doen dan er al op je kaart staat, dus je kunt niet voor verrassingen komen te staan. Anderzijds beslis je zelf wanneer je herlaad, dus als je net op vakantie gaat ofzo en je niks met je bundel bent, herlaad je gewoon twee weken niet. Simple as that. En je belwaarde blijft gewoon geldig, die ben je helemaal niet kwijt en kun je na je maand gewoon blijven gebruiken.

Bovendien kķn je 't wel als een abonnement gebruiken door triggers in te stellen die een automatische herlading doen (bv data op of maand uit).

Ik had trouwens gevraagd om ťťn Nederlandse provider op te noemen die 4GB geeft voor §15. Of vind je die toch niet?

[Reactie gewijzigd door TimVdE op 16 juni 2016 21:21]

Ik heb hier al verschillende mensen uit NL gelezen dat er 4 en hogere databundels hebben voor minder geld.
Is helemaal niet Telenet... Mobile Viking is in de handen van VTM.
Op het Telenet netwerk..
Er is geen Telenet netwerk. Telenet is vandaag nog steeds een MVNO die gebruik maakt van het Orange netwerk. Zelf hebben ze Base over gekocht, maar dit is nog lang niet rond, en zal nog zeker een jaar nodig hebben voor ze starten. En om het allemaal nog ingewikkelder te maken: Telenet heeft ook de licenties om een eigen netwerk op te starten. Hier zijn ze echter voor teruggefloten omdat ze nooit de intentie hadden om een eigen netwerk op te starten, en dit dus gezien werd als concurrentie vervalsing. Deze licentie is dus weer beschikbaar.

Vandaag werkt Mobile Viking nog op het Base netwerk. Maar na de overname door Telenet kan dit even goed veranderen.
Telenet heeft Base overgenomen om een eigen netwerk uit te bouwen. Ik denk dat ze op dit moment zelf wel nog ironisch genoeg een MVNO op het netwerk van Mobistar zijn. De overname van Mobile Vikings door Medialaan was deel van de voorwaarden om de overname van Base door Telenet door te laten gaan.
Dekking is iets ander s dsn betrouwbaar, daarbij: http://m.hln.be/hln/m/nl/...G-dekking-in-Belgie.dhtml
vergeet ook niet dat er een hoop nog ouderwets smsen ipv van whatappen wat wij doen. En tuurlijk zal dat geen 700mb zijn. Maar alle kleine beetjes helpen.
Sorry maar er wordt hier (in BelgiŽ) volop gebruik gemaakt van Whatsapp. Het zou absurd zijn om aan te nemen dat hier meer sms gebruikt wordt.. is misschien deels waar, maar ik whatsapp met iedereen hier en sms gebruik is heel laag.

De prijzen zou ik ook niet absurd hoog noemen in mijn ervaring met Mobile Vikings, zelfs scherper dan Nederlandse prijzen naar mijn mening.
En waarom zou je eigen situatie representatief zijn voor heel BelgiŽ? Ik zie bijvoorbeeld meer FB Messenger en iMessage gebruikers dan WA.
Als ik in een whatsapp groep zit met 30 van mijn collega's zijn dat al een hele smak mensen die Whatsappen. Daarnaast gebruiken veel mensen ook FB Messenger idd... allemaal data verbruik dus. Ik ga ervan uit dat mijn situatie dus dichtbij de situatie ligt van veel mensen hier. Net zoals in Nederland zijn er ook veel HotSpots dus je bent niet altijd waar je gaat afhankelijk van je mobiele data maar kunt (als je dat hebt) ook data van je internet abonnement gebruiken.

Ik wilde gewoon tegen die harde aanname hierboven ingaan met een persoonlijk voorbeeld, zoals door mede-tweakers hier in BelgiŽ ook al werd gedaan.

Overigens vond ik het bijzonder dat er toen 4G op de markt kwam, in Nederland verschillende snelheden aan verschillende prijzen werd aangeboden, terwijl dat hier in BelgiŽ nooit het geval is geweest.

Voetnoot: ik ben als Nederlander nu bijna 4 jaar woonachtig in BelgiŽ en ben totaal niet op de hoogte van de huidige Nederlandse prijsstellingen tenzij dat hier af en toe eens op tweakers voorbij komt.
Dit haal ik puur wat ik op tweakers lees. En daar lees ik voornamelijk dat de belgen meer smsen als appen.
Ik zit in BelgiŽ en ik merk dat sommige maanden 2 GB al moeilijk word.

Meestal zit ik aan een gebruik van 1,5 GB. Dus ik behoor tot de minderheid van degene die meer verbruiken.


Wat wel is en dat hoor ik constant is dat men featurephones nog altijd hoger prijst dan smartphones. Vooral bij de bevolking 40+. Hier in BE toch.

[Reactie gewijzigd door boonpwnz op 16 juni 2016 16:40]

ik heb momenteel een limiet van 512mb, als ik meer wil moet ik naar mijn mening teveel betalen.
dus stream ik geen video of audio en beperk ik het aantal apps dat mobiel internet access hebben
Dan moet je toch eens dringend uw abonement/ pre-paid formule laten nazien
Ik bel super goedkoop, dus ik kan er mee leven :)
Absurd hoge data kosten.
Ik denk vanwege de data limieten die men daar heeft.
Prijzen denk ik, maar ook dat ik bijvoorbeeld ook veel Wifi beschikbaar heb via telenet hun open wifi punten.

Is toch ook goed voor enkele honderden megabytes beovenop de ongeveer 1GB die ik elke maand verbruik.
Dat is fors minder dan de gemiddelde Nederlander.

Waardoor komt dat?
Kleiner land, minder abonnees.
Vaak zijn dit soort 'onderzoekjes' gebaseerd op totalen, in maand X hadden we XXX verbruik, gedeeld door XX abonnees = "gemiddelde"
Dus tante annie die wťl een abo heeft met data, maar het niet gebruikt telt mee net als Jean-Pierre die 4 GB gebruikt.

Leuke cijfertjes, maar totaal nutteloos ( voor de eindgebruikers )

erger nog

Boskoe in 'nieuws: Belgische mobiele internetter verbruikt 289MB per maand'

ALLE aansluitingen zelfs, ook de dataloze

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 16 juni 2016 21:19]

Dan ben ik een van de mensen die het gemiddelde omhoog haalt met verbruik tussen 1,5 tot 4 gb per maand :P
Ik vind 4 GB enorm weinig. Gemiddeld zit ik op zo'n 50-300 GB per maand. Eťn Azure VHD upload kan al 127 GB zijn. Alleen al voor het uploaden van een gameservertje ben je zo 50 GB verder. 4G is bij ons sneller dan ADSL, dus dan up- en download ik liever over 4G dan ADSL. 4G is overigens ook retesnel en kan soms concurreren met glasvezel. Hoewel je van overboeking tegenwoordig weinig merkt, merk je op 4G wel meer van overboeking dan op ADSL. Een minimale snelheid van 1 MiB/s haal je op 4G inmiddels wel.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 16 juni 2016 17:16]

Het gaat niet om de 'Belgische internetter verbruikt 289MB per maand' maar om de 'Belgische mobiele internetter verbruikt 289MB per maand' he :p
Oke, dus de gebruikers die hun 4G modem niet verplaatsen zijn niet meegerekend?
Het verbruik in mijn auto is zo'n 10-50 GB per maand. Aanzienlijk minder dan de 4G thuis inderdaad.
4g voor thuis had ik niet aan gedacht dus nu snap ik jouw beredenering. Maar zoals Tweakers het artikel schrijft en de bron het vermeld, gaat het over mobiel internetgebruik en niet internet over de telecommunicatie netwerken. http://bipt.be/public/pre...ersbericht_versag2015.pdf

En met een gemiddelde van slechts 289MB kŠn 4G voor thuis niet eens meegerekend zijn lijkt me :)
Dit is puur mobile op gsm/Ipad.
Ik ga geen films streamen als ik op verplaatsing ban dan ben ik aan het werk.
Dit is puur voor mails, bestanden downloaden en rdp verbinding voor een factuur te maken
Ik zit deze maand al aan 6,16GB 8-)
En dat is niet zo een uitzondering, mijn gemiddelde per maand zal uitkomen op iets van een 8GB 8)7
Misschien heeft het ook te maken met het feit dat veel Belgen nog een datalimiet bij hun vaste internetaansluiting hebben? Dat ze daardoor 'zuiniger' omgaan met data?
Absoluut. Al de mensen die ik ken gaan zeer 'voorzichtig' om met internet als ze niet op Wifi zitten. Omdat ze anders veel te snel tegen hun vaste limiet zitten of erover gaan..
Je moet inderdaad de volledige communicatie-kost bekijken, dus zowel mobiel als (thuis)breedband. De laatste is bijzonder duur (deels gecamoufleerd door de integratie met TV-abbos). 1 Euro kan je maar ťťnmaal uitgeven als je geen bank bent.
Waar dit artikel geen woord over rept is dat wifree & fon erg ingeburgerd is in BelgiŽ en dat een heel aantal mensen er nog steeds voor zorgt dat ze op een terrasje eerder op wifi hangen dan het mobiel datanetwerk.

https://www2.telenet.be/nl/ontdek/wi-free/#/buurt
http://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_hot_map/

[Reactie gewijzigd door anessie op 16 juni 2016 15:58]

Klopt voornamelijk Telenet is letterlijk overal te vinden, ieder station heeft telenet hotspots waar je met je login opkunt.
En dat komt dan weer vooral omdat mobiel internet dat destijds niet was en de providers veel meer op wifi focuste.

Toen Fon (KPN) en ZiggoSpots in Nederland kwamen was mobiel internet al redelijk gewoon. Hoppen van wifi naar wifi wordt daarom snel als omslachtig gezien. Daarnaast waren er kinderziektes (die zijn er inmiddels redelijk uit), waardoor je na 3 pogingen al snel besloot bij het prima werkende 3G te blijven.

De achterblijvende dekking van 3/4G in BelgiŽ, (langzaam wordt het beter) geeft je soms ook geen andere keus dan wifi te gebruiken natuurlijk.

Ik denk dan ook dat jouw reden meer een gevolg is dan een oorzaak.
Ik heb een prepaid kaart en met die limieten heb ik altijd schrik dat ik erover ga gaan en dat ik opeens 50cent per MB ga moeten dokken. Heb daarom ook spotify premium genomen maar ik heb toch het gevoel dat je nooit vrij kunt luisteren naar wat je wilt en je constant in je hoofd zit met die limieten.

Idem voor vast internet. Ik kijk zeker om de paar dagen op mijn telemeter en moet dan zitten kijken of het wel ok is om iets te downloaden en of ik dan wel toekom voor deze maand anders word ik op smallband gegooid.
Als je een Android toestel hebt kan je meldingen aanzetten en ook ingeven dat je toestel moet stoppen met dataverkeer boven een voor jou bepaalde limiet.
Boh, heb echt medelijden. Ben blij dat wij dat als Nederlanders niet hebben.

Gelukkig kunnen we 'unlimited' door.

[Reactie gewijzigd door 444220 op 16 juni 2016 18:10]

Dit vind ik dus schandalig hť.
Dankzij wetgeving kan je in de EU niet meer als 0,06§/MB betalen voor roaming.
Maar als je in eigen land buiten de limiet komt mogen ze nog wel vrolijk 0,5§/MB vragen.
Wat ook een factor kan zijn is dat alle Belgen massaal adblockers gebruiken. Helaas heb ik hiervan geen cijfers, maar qua verbruik weet ik dat een adblocker veel verschil kan maken.

Sinds ik geen adblocker gebruik heb ik op 1/3 van de maand al makkelijk 1gb verbruikt. Normaal kon ik met een adblocker (+ host files) ruim toe met 1gb (800 a 900mb) in ťťn hele maand.

[Reactie gewijzigd door Waterkoker op 16 juni 2016 15:55]

"Massaal"? Kan je dat onderbouwen?
"Helaas heb ik hiervan geen cijfers"
Ik vroeg niet naar cijfers, ik vraag me af waarom je dat denkt.
Gemiddeld... Het hangt een beetje af van jouw gebruik zeker.. Met mobiel gebruik van iCloud, foto's en films in iMessage/Whats'App en werkemails met veel bijlages verstook ik gemakkelijk 1,5Gb/maand. Overweeg ik af en toe webradio streaming in de auto dan overschrijd ik gemakkelijk 2gb. En dan zijn er genoeg mensen die 0.0 data verstoken met hun onsterfelijke nokia 3210. Niet te vergeten de vele ouderwetse prepaidkaarten zonder data en dan krijg je dergelijke gemiddeldes!
prepaidkaarten bestaan ook met data... toch ?
Jazeker! Sommige prepaid kaarten hebben zelfs betere datalimieten dan de gelijkgeprijsde abonnementen. Maar misschien heeft de gemiddelde prepaidkaartgebruiker een "zuiniger" telefoongewoonte?
Ik verbruik puur omdat ik een limiet heb (en anders te duur wordt) nooit meer dan 3GB mobiel. Via WiFi verbruik ik met de mobiel rond de 30GB/maand.

Ik vind §36,- hiervoor dokken al te veel eerlijk gezegd.
30gb per maand??
Netflix verslaafd? :P
Streamingdiensten inderdaad. Netflix, YouTube, Dumpert nemen al enkele gigs in. Daarnaast Speedtests a 4GB. Het is allemaal niet zo moeilijk :)
Naar mijn weten was pakweg 5 jaar geleden de prijs voor mobiel internetten absurd hoog in BelgiŽ.
Misschien dat het nog steeds effect heeft op het gebruik. Ondanks de lagere tarieven.
Nee dat is nooit geweest. Ook toen had je Mobile Vikings en Proximus Generation Connect, 2GB voor minder dan 20 euro/maand.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True