Dell kondigt 13,3"-laptop met 3200x1800-pixelscherm aan

Dell heeft tijdens de consumentenelektronicabeurs CES een nieuwe laptop geïntroduceerd. De XPS 13 heeft een 13,3"-scherm en wordt optioneel met een resolutie van 3200x1800 pixels geleverd. De laptops worden uitgerust met verschillende Intel Core-processors.

Het bedrijf heeft de laptop onder meer op zijn site aangekondigd. Het instapmodel bevat een Intel Core i3-processor, terwijl een krachtigere variant is uitgerust met een Intel Core i7-processor. Het werkgeheugen is vastgesteld op 4 of 8GB en Dell heeft Windows 8.1 als besturingssysteem gekozen. De laptops worden verder met een ssd van 128 of 256GB geleverd.

Het model met 3200x1800 pixels heeft een touchscreen. Er is daarnaast een variant met een lagere resolutie, van 1920x1080 pixels. De bezels aan de zijkanten zijn 5,2 millimeter dun. Dell claimt verder dat de laptop een accuduur heeft van vijftien uur, maar er wordt niet vermeld met welke opties dat wordt gehaald. Volgens The Verge gaat het om het model met een lagere resolutie en een Intel Core i5-processor. De laptop zou ongeveer 1,2 kilogram wegen.

In totaal biedt Dell de XPS 13 in zeven verschillende varianten aan. Het goedkoopste model heeft een verkoopprijs van 800 dollar, terwijl voor de duurste variant 1600 dollar moet worden afgedragen. Omgerekend gaat het dan om bedragen van ruim 670 en ongeveer 1350 euro. Dell verkoopt de laptops onder meer via de eigen site.

XPS 13 laptop DellXPS 13 laptop DellXPS 13 laptop DellXPS 13 laptop Dell

Door Kay Korevaar

Stagiair

07-01-2015 • 11:13

128

Submitter: rockmanz

Reacties (128)

128
128
88
3
0
14
Wijzig sortering
Anoniem: 425306 7 januari 2015 11:25
overigs geldt de 15 uur accuduur alleen voor het HD Scherm, voor het QHD scherm geldt een accuduur van 12 uur.

Stay powered longer: With up to 15 hours of run time on the FHD display (and 12 hours on the QHD+), it’s leading the industry in battery life.
bron

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 425306 op 23 juli 2024 16:49]

Mooie laptop. Het is alleen nutteloos om op zo'n klein scherm, zo'n resolutie toe te passen.
Het is net zo zinvol als een iPhone 4 met een resolutie van 960x640 pixels toen 480x320 nog de norm was. Smartphones met een lage ppi vinden we niet meer acceptabel. Het is tijd dat dit ook bij laptops en desktops gaat veranderen. Een 3200x1800 paneel in een 13,3 inch laptop maakt het mogelijk om een desktop met de ruimte van een 1600x900 beeldscherm weer te geven met vier keer zoveel detail.
Appelen en peren, een laptop scherm en een smartphone scherm worden anders gebruikt.

Ik zit niet op 20/30 cm van mijn laptop wel op 50+.

Daarbij zijn windows en OSX slecht aangepast aan dit , zijn er weinig applicaties die hiervan gebruik maken, is de hardware niet krachtig genoeg om er gebruik van te maken, ...

Waarom wil je perse tegen de 300ppi zitten in een laptop scherm? Zijn de huidige opties van 100-200+ niet voldoende(lees men zal het verschil amper /niet merken) voor 99.9% van de mensen?
OS X en Arch Linux (of nja, alles wat Gnome draait) heeft hier minder moeite mee dan Windows, OS X en Gnome schalen hun UI voor dit soort schermen/resoluties.
Kan je me a.u.b. afbeeldingen laten zien dat schaling goed wordt gedaan op een kleine scherm->hoge resolutie?

Ik ben namelijk aan het kijken voor een nieuwe laptop met een hoge PPI, maar ik neig nu vooral naar de nieuwe Macbook Airs. Ik gebruik zelf Ubuntu, en ik weet uit ervaring dat de scaling in Windows tot nu toe zeer slecht is (ook in 8.1).

Als dit beter is in Arch/Gnome, dan kan ik naar goedkopere laptops kijken.
Helaas, ik heb alleen een 17 inch full HD laptop nu. Ik had voor de zaak een Asus Zenbook, maar die heb ik niet meer.

Ik zal even kijken, volgens mij staan er een aantal filmpjes op YouTube als je zoekt naar "Gnome shell scaling"

Hier in ieder geval wat info van de Arch Wiki: https://wiki.archlinux.org/index.php/HiDPI

En van Phoronix: http://www.phoronix.com/s...page=news_item&px=MTYwMjE

Het is wel zo dat de minimale versie van GS 3.14 is voor scaling die echt goed werkt. Dus ik weet niet of Ubuntu i.c.m. Gnome shell (Ubuntu gnome) dit doet, die zitten gedeeltelijk nog op 3.10/3.12 geloof ik

[Reactie gewijzigd door sfranken op 23 juli 2024 16:49]

Ubuntu Gnome 14.10 is de gnome shell gemakkelijk te updaten naar 3.14 zonder iets te breken: http://www.webupd8.org/20...-gnome-314-in-ubuntu.html

In de Gnome Tweaktool kan je HiDPI scaling factor aanzetten. Ik gebruik Ubuntu Gnome 14.10 op een Asus N551JK, FullHD op 15 inch, enkel voor fonts heb ik in de tweaktool even aangepast om prettiger te lezen. In de standaard gnome shell kan je voor hogere resoluties de HiDPI instellen maar is telkens met stap van x2 terwijl bij GS 3.14 ook met decimalen is geloof ik.

Draait als een Rolex.

[Reactie gewijzigd door frankyds op 23 juli 2024 16:49]

Niet elke user is comfortable met PPA's. Daarintegen, dan is Arch ook geen oplossing haha
Eerder Apple's en Dell's want wat jij zegt is:
  • ~ 25 cm 5.1" met 1920×1080 = 441 PPI
  • ~ 50 cm 13.3" met 3200×1800 = 276 PPI
Niet helemaal het verschil in afstand maar liever iets te klein dan iets te grote pixels.
4 x zoveel detail en meer ruimte in desktop omgeving ok, maar wat doet zo'n resolutie met video? Gaat dat nog goed zodra 720p of 1080p naar full screen opgeschaald wordt?
Bij normaal browsen zul je toch ook stevig moeten opschalen om het comfortabel te houden?

Vind het een vreemde resolutie, binnen de normale werkomgeving zeer welkom, voor video vraag ik het mij sterk af en lijkt mij native 1080p op 13,3" de betere keuze.
Video kan prima door de gpu opgeschaald worden van 1920x1080 naar 3200x1800. Wat betreft beeldkwaliteit boeit het weinig, de gemiddelde webvideo bevat door overmatige compressie of matig bronmateriaal toch al betrekkelijk weinig detail. De pixels zijn bovendien zo klein dat scalingartefacten niet opvallen.
Oke, bedankt voor de info :) . Ik had eerst ook een 480 x 320 scherm (xperia x8). Nu heb ik een 720p scherm. De het detail is inderdaad mooier. De kleur ook, maar dat heeft meer te maken met het Amoled scherm dat ik heb, gok ik.
Persoonlijk vond ik destijds dat de resolutie van 480x320 op een 3,5" scherm prima was.
Ik stoorde me er niet aan dat het scherm niet zo scherp was als die van een 960x640.

Het is eigenlijk pas nu, nu de pixeldichtheid omhoog gekrikt is dat een scherm met een lagere resolutie er "bagger" uitziet. Toen de 720P bereikt op mobiele telefoons dacht ik al dat hiermee een max bereik was. dit omdat de schermen simpelweg scherp waren en een hogere PPI minimale toegevoegde waarde biedt. Het jaar daarop echter vond men het nodig om dit te verhogen naar full HD (1080p) en dit jaar is dat weer opgehoogd met een QHD resolutie a la 1440P.

Deze verhoging komt de accuduur echter niet ten goede, een punt wat al meerdere jaren minder vooruitgang boekt en met de komst van hogere pixeldichtheid ook niet beter zal worden omdat er simpelweg meer stroom verbruikt wordt.

moraal van het verhaal "meer is niet altijd beter" :9
Ik sluit me hierbij volledig aan.
Is het nutteloos, of is dat een mening? Het verschil tussen een 5k 27" imac en en gewone 27" imac is goed te zien aan de scherpte van de letters. Dit scherm is ongeveer half zo breed en half zo hoog met de helft van de resolutie. Dus ik verwacht dat het effect hetzelfde is, wel degelijk scherpere letters.
Ik werk op zowel OSX 10.10 als 2 windows 8.1 devices en ik heb het idee dat OSX beter omgaat met DPI scaling ten opzichte van windows.
OSX gaat er niet beter mee om, hun schermen worden gewoon steeds "correct" verdubbelt, waar 1 pixel er steeds 2 worden, terwijl windows ook rekening moet houden met schermen waar 1 pixel er 1.3 worden ...
Ook niet correct, want je kan bij de retina 15, 3 beeldopties kiezen voor de UI
1440x900
1680x1050
1920x1200

Enkel de eerste is een verdubbeling. Maar de andere opties werken ook uitstekend, ook al zijn ze gescaled. Werk momenteel op 1680x1050
OS X gaat hier al Jaren goed mee om, iets wat bij Microsoft en de software daarop nog steeds niet lukt helaas. Heb een Dell M3800 met QHD scherm heel treurig.
Tja, dat ligt eraan. Hoe groter het scherm, hoe beter je het verschil gaat zien.
niet als de verhoudingen overeen komen zoals @mashell zegt. Dit verschil ga je zeker zien met bijvoorbeeld een 1440x900 alles zal er vele malen scherper uitzien, mits de schaling ook goed toegepast zal worden.
Nutteloos? 3200x1800 op een 13.3 inch scherm geeft slechts 276 ppi, wat vandaag de dag niets bijzonders is en eerder aan de lage kant.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 23 juli 2024 16:49]

Onzin, hangt van het toestel af. Een TV met 276ppi moet ik nog tegenkomen, bij smartphones is dat idd ingeburgerd en gaat men daar ruim boven, PC schermen zitten daartussen maar 276ppi is momenteel bij de hoogste retail beschikbaar .

[Reactie gewijzigd door k995 op 23 juli 2024 16:49]

Dit is geen pc scherm, dit is een laptop scherm. Je zit veel dichter op het scherm bij een laptop, zeker bij eentje van maar 13 inch
Niet zo dicht als tegen een smartphone, de ppi daarvan vergelijken is dus onzinnig sinds PPI direct beinvloed word door de kijkafstand.

Zelfde vraag :

Waarom wil je perse tegen de 300ppi zitten in een laptop scherm? Zijn de huidige opties van 100-200+ niet voldoende(lees men zal het verschil amper /niet merken) voor 99.9% van de mensen?
Ik zeg niet dat je 300 ppi moet hebben en ik vergelijk helemaal niet met smartphones. Ik weet niet waar je dat gelezen hebt.
Ik reageer op het feit dat AnonymousWP deze schermen nutteloos vindt. En jij vindt mijn reactie onzin? Weet je wel op wat je reageert?
Zeg me dan maar eens waar je 276ppi "aan de lage kant" vandaan haalt.

Enkel bij smartphones/tablets is dit zo, al de rest is 276ppi enorm/onmogelijk hoog .

Enkele voorbeelden :

13.3"
1080p : 165ppi
1440p : 220ppi
1600p : 226ppi

In de pricewatch zitten er precies 4 modellen dit dit hebben en niks erboven .
Mijn 2011 mbp heeft maar 800p :/ je merkt wel dat de schermen er op vooruit gaan hoor.
Ontken ik toch nergens? echter van 110ppi oude macbooks, naar 220 ppi nieuwe is een argumenteerbaar goede vooruitgang, zelfs als kan zelfs hier al OSX en de GPU dit niet aan in bepaalde gevallen.

NOg daarboven gaan zie ik het nut niet van in , zeg maar welke hoor .
Dit verschilt per apparaat, op telefoons is dit inderdaad niets bijzonders maar daar spreken we dan ook over schermen van 4,5 - 5,5 inch".

Laptops of laplets zijn er vanaf een inch of 10 t/m 17 en daar is een PPI van 276 nog relatief hoog ;)
Oh my! Jij hebt duidelijk nog nooit een laptop met die resolutie gehad. Allerlei non-essentials kunnen kleiner, maar vooral tekst blijft veel langer leesbaar bij kleinere fonts. Grofweg, alles kan zeker 30% kleiner zodat je toch ruim 2x zoveel desktop real estate overhoudt.
Klopt. Ik ben desktop gebruiker. Ik heb wel een laptop, maar dat is een resolutie van 1600x900. Ik vind het prima kwaliteit, het is toch alleen maar voor mijn opleiding. Gamen erop is niet echt nodig. Want thuis heb ik mijn game pc staan.
Het model met 3200x1800 pixels heeft een touchscreen. Er is daarnaast een variant met een lagere resolutie, van 1920x1080 pixels.

Dus de variant zonder Touch heeft gewoon Full HD.

Eindelijk beginnen fabrikanten het licht te zien. Erg mooie laptop, super batterij en betaalbaar. Goed bezig
Niet akkoord, verschil aan werkruimte is immens in vgl met een full hd display. Doordat alles scherper is kan je alles ook kleiner maken...
apple noemt het retina en dan snapt men het ineens wél...
Inderdaad, wanneer komen er 17-inch laptops met deze schermresolutie? Nou weet ik dat Dell, Apple, HP etc. afhankelijk zijn wat de schermfabrikanten maken. Toch lijkt me er een markt voor 17-ich laptops met deze resolutie (video, foto, CAD).

[Reactie gewijzigd door cc12 op 23 juli 2024 16:49]

Prachtige laptop. Ben benieuwd wanneer de XPS 15 het nieuwe design krijgt. Heb op diverse sites gelezen dat de XPS 15 een 4k display krijgt.
Ik weet nog niet zo of je 4k op een notebook wilt. Heel weinig software tot op heden geoptimaliseerd voor 4k resolutie/Windows DPI schaling. Zelfs de laatste versie van Adobe Photoshop CC heeft nog geen fatsoenlijke ondersteuning (enkel 200%).

Paar van onze klanten hebben de voorganger van de Dell. Remote Desktop is al niet mogelijk met dit scherm omdat RDP alles op 100% laat zien. Zakelijk raad ik hem dus ook af.
Dat was ook direct mijn gedachte.
Een resolutie van 1920 op een 15" laptop scherm wordt vaak al vervelend klein.
Zolang Windows de scaling niet goed onder de knie heeft, zou ik hier nooit aan beginnen.
(wat overigens zonde is, omdat voor bv foto- en beeldbewerking zulke resoluties best handig kunnen zijn)
Windows heeft met scaling geen problemen meer, het is de third party software die de scaling nog niet goed op orde heeft.
Dat zou ik niet zo zeggen. Ik werk op 2 schermen, een 24 inch full HD scherm en de Venue 11 pro (11 inch tablet, ook full HD) en daar wil windows dus echt niet doen wat ik wil, namelijk afzonderlijk de schaling per beeldscherm instellen.
Dit probleem heb ik zelf ook. Ik heb een 28 inch uhd scherm + 27 inch 1080p scherm. Op de 27 inch valt niet meer te werken omdat hij 150% schaling toepast terwijl dit 100% moet zijn. Ik heb alles afgezocht maar geen oplossing kunnen vinden.

Blijkbaar komen in Windows 10 wel veel verbeteringen in de DPI API van Windows zodat software ook beter kunnen schalen.

Apple heeft het tevens al goed op orde.
Eh, nee. Dual-screen setups blijven problematisch met scaling in Windows. Het is bijna onmogelijk om het laptopscherm op 125% te draaien en het externe scherm op 100%. Daarnaast zijn er regelmatig problemen dat de scaling weer automatisch op een andere instelling springt, dit gebeurt met name bij laptops waar een extern scherm aan hangt.

Iets wat bij OS X juist ontzettend goed werkt.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 23 juli 2024 16:49]

Hmmm, ja dat is ook waar, daar had ik even niet meer aan gedacht ;)
Windows 10 schaalt wel prima op MacBook Retina 15 Bootcamp. Alleen bij steam games is het soms niet te doen zonder schaling O+
Ach op een smatphone duwen ze ook als bijna 4k.
Het schijnt gewoon mode te zijn om een steeds hogere resolutie te verkopen.
Ze moeten wel want vernieuwingen zijn er verder niet echt.
Ja een snellere cpu maar dat is niets nieuws dus meer pixels dan maar.

Doe mij maar gewoon hull hd op minimaal 15 inch, lever 16 of 17. Je accuduur neemt ook toe.
Mee eens.
Het is een beetje dweilen met de kraan open zo.
Eerst resolutie onzinnig veel omhoog krikken en daarna zeuren dat de accu zo snel leeg is. :+
Ik bedoel, we kunnen niet om fysica wetten heen, dus wat verwachten we nu precies?
Kip ei situatie.
Iemand moet ergens beginnen. Dell pakt nu de handschoen op, hopelijk voor Dell en de early adopters komt de software.

Belangrijker dan ondersteuning van software nu vind ik de vraag of je daadwerkelijk iets hebt aan die hogere resolutie. Als die vraag bestaat en de hardware kan het dan zal Adobe uiteindelijk ook wel mee gaan.
Adobe gaf eerst Windows de schuld dat hun API niet in orde was voor schaling. Echter werkte toendertijd Lightroom 5 WEL al met schaling en goed. Photoshop CS6 bijvoorbeeld en lager is niet bruikbaar meer wanneer je een 4k scherm koopt en voor veel designers een harde klap in het gezicht.

Zo zijn er nog wel een paar pakketten die lage resolutie buttons etc in hun software gebruiken wat zorgt voor onscherpte. (Skype zelfs).
Aah, dus het zijn de assets in Skype.. ik vond het al apart, op de desktop van een ex-collega (4k scherm) met Arch en Gnome was alles haarscherp behalve Skype. We hebben ons rot gezocht naar een verklaring, maar nu weten we het.
Het ligt ook aan de opbouw van het pakket. De nieuwe Office 2013 wordt via de GPU gerendert en ik denk ook dat dat puur vector based is (altijd scherp en is het best schalende pakket op een 4k paneel vind ik).

Microsoft heeft ook al aangegeven dat een paar onderdelen in hun Windows 8 OS + Server 2012/R2 nog niet optimaal is qua resolutie (DHCP/DNS interface bijvoorbeeld).
In Gnome Shell (>3.4) zijn alle core applicaties en UI dingen vector based (svg in dit geval), en heel veel third party applicaties leveren een "normal", "2x" en in sommige gevallen een "3x" resources folder mee. Ik geloof dat er in 3.16 (en hoger) ook support komt voor svg in client-side decorations waardoor het voor een software ontwikkelaar mogelijk word om altijd mooi schalende UI's te implementeren.

We zullen zien!
Daarnaast zullen grafisch zware toepassingen als games ook minder vloeiend draaien omdat in laptops vaak minder grafische kracht beschikbaar is terwijl er om juist meer gevraagd wordt. :9
Je kunt natuurlijk in games de resolutie gewoon aanpassen.
Op mijn 28 inch uhd scherm is het niet te doen omdat dan alles onscherp en wazig wordt. Op een tablet/notebook zou het misschien nog kunnen.
da's natuurlijk ook wel weer zo :9
Games hebben tegenwoordig gewoon hun eigen schermresolutie.
Er was een absurde situatie ontstaan dat telefoons en tablets een hogere resolutie konden tonen dan laptops en computerschermen, waar het schermoppervlak veel hoger is.

Wat is het nut? Als ik mijn tablet van 2048x1536 bekijk, dan heeft de hoge resolutie meerwaarde voor het bekijken van documenten. De hoge resolutie geeft een papierachtig effect. Het apparaat is dan ook ideaal om pdf'jes op te kopiëren en vervangt dan papier. Voor filmmateriaal, spelletjes, e.d. heeft de hoge resolutie geen voordeel.

Een laptop gebruik je vaak om documenten op te schrijven, en dus kan de hoge resolutie voor een bepaalde doelgroep nuttig zijn.
Wat is het nut? Als ik mijn tablet van 2048x1536 bekijk, dan heeft de hoge resolutie meerwaarde voor het bekijken van documenten. De hoge resolutie geeft een papierachtig effect. Het apparaat is dan ook ideaal om pdf'jes op te kopiëren en vervangt dan papier. .
Als je buiten in het zonnetje zit dan leest papier toch wel makkelijker, gewoon omdat een vel papier zelf geen licht geeft maar bestaand licht reflecteert.
En een lcd/amoled scherm geeft dan nog steeds zelf licht maar veel te zwak om tegen de 5000 cd/m2 van de zon op te boksen, gevolg: een donker slecht leesbaar scherm ook al is die 800 cd/m2.
Ik snap ook niet dat er geen transreflectieve schermen komen: geen licht geven bij bestaand licht en alleen licht geven bij weinig licht of donker. Scheelt ook nog een hoop batterijverbruik.
Pas dan heb je iets wat beter is dan papier.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 23 juli 2024 16:49]

Klopt, ik heb een Samsung Ativbook 9+ Ook met dit scherm erin. Windows 8 ziet er prachtig uit maar 80% van de 3rd party programma's schalen niet goed. Zelfs de desktop versie van Windows Mediaplayer schaalt niet goed. Ondanks de schalings problemen is het scherm wel ongelovelijk mooi, maar ik kom dan ook van 1366x768 ;-).

Remote desktop werkt trouwens prima op windows 8.. Dingen zoals virtualbox iets minder.

Ontopic. Mooie laptop, de prijs valt ook alles mee.
Ik gebruik thuis een 4K monitor van Iiyama en heb de XPS 15 gehad met het QHD+ scherm. (inmiddels vervangen voor een MBPr 15inch) Ik ben zelf weinig programma's tegengekomen die gek omgaan met de resolutie. Hooguit onscherp waar ik wel mee kan leven.
Remote Desktop is een van die programma's die wel superklein is, maar kan je oplossen door Remote Desktop Connection Manager te gebruiken.
Op m'n 13" Lenovo Yoga Pro heb ik de resolutie teruggeschroeft naar 1920x1080. Dat is meer dan voldoende op zo een klein scherm.

Twee redenen:
1. Veel applicaties ondersteunen DPI niet of niet goed
2. Besparing van GPU en batterij.

:)
Het heeft voor en nadelen. Ikzelf en een aantal collega's werken met een Dell met een 3200x1800 resolutie. Sommige stellen hem op full hd in (maar dan wordt alles juist minder scherp als bij een 'native' fullhd scherm). Zelf gebruik ik linux mint, en vind ik het wel fijn werken op de eigen resolutie. Firefox werkt prima, en IntelliJ ook, en verder gebruik ik vrij weinig. Ik vindt het vooral fijn dat ik links en recht van mijn scherm een browser/ide open kan hebben. Het wordt wel wat klein, maar mijn ogen zijn goed, en het is wel scherp dus goed te doen.
Zodra je een externe monitor aansluit, wordt het wel weer vervelend, grote muiscursor e.d.
Op windows, niet nee
Op de US Dell site is al informatie te vinden over een 4K scherm inderdaad. Maar specificaties zijn wel nogsteeds die van de oude XPS 15. Dus denk dat die er ook wel snel aan zal komen.
Mooie laptop en mooi om te zien dat de resolutie op laptops dus zeker omhoog kan. De afbeeldingen lijken mij echter mooier dan de werkelijkheid, een laptop met zulke kleine bezels lijkt me niet realistisch..

Gevalletje LG? productreview: LG 27EA63V-P Zwart review door Loosie
Zijn al meerdere hands on videos van:

https://www.youtube.com/watch?v=94LFpXxDogA
https://www.youtube.com/watch?v=u3VYzQb4eT4

Is volgens mij een display van Sharp. Die maken al regelmatig gebruik van dit soort schermen in hun eigen producten bijvoorbeeld de Aquos Crystal :)
Eeuwig zonde dat ze de XPS 15 ook niet op deze manier geupgrade hebben en alleen een (voor mij waardeloos) 4K "Ultra HD" scherm toe te voegen. Ik wilde m'n L501x vervangen voor de nieuwe XPS 15, maar dat gaat 'm niet worden helaas :(. Had er graag een 5e generatie intel processor in gezien.
Had er graag een 5e generatie intel processor in gezien.
Die zitten er ook in volgens Dell's aankondiging, maar om één of andere reden vind Tweakers dat blijkbaar niet interessant genoeg om te vermelden...?
Potverdorie ik werd ineens heel enthousiast maar je hebt me blij gemaakt met een dode mus. Ik lees overal dat de XPS 15 gewoon hetzelfde gebleven is, ook bij de aankondiging van Dell staat niet dat ze de XPS 15 daarmee uitgerust hebben.
Uit de betreffende press release:
The 5th Generation Intel Core processors and solid state drives provide performance and responsiveness, and the remarkably light form factor starts at a mere 2.6 pound.
Een vijfde generatie Intel processor dus.
Omdat er een "s" achter het woord "processors" staat lijkt het daarop ja, maar ze hebben het over de 5h generation processors in het algemeen, voor in de XPS 13.

Iedere andere website bewijst daarnaast ook het tegendeel dat de XPS 15 ook over de 5e generatie processor zou beschikken.

Een voorbeeld is deze hands-on videoreview door Windows Central:
https://www.youtube.com/watch?v=B9rD7dUIf-Q

Ik snap niet waarom jij +2 krijgt terwijl je foutieve informatie verspreidt :P .

[Reactie gewijzigd door Majesty op 23 juli 2024 16:49]

In een paar jaar van 1366x768 op 13 tot 16 inch scherm naar 3200x1800 op een 13 inch scherm. Bijna 6x zoveel pixels!

Gelukkig is er nog een optie voor 1920x1080 pixels zodat kopers kunnen kiezen.
Er bestonden al fullHD laptops 7 jaar terug,
het is inderdaad zo dat de laatste jaren de resolutie zelfs ACHTERUITgang boekte
normale 15" had toen 1440x900, tot plots later een onnozelaar een brak 1366x768 introduceerde en dat de standaard werd..

Blij dat we stilaan van die lowres meuk afraken. Iedereen helpt er zijn ogen met kapot
Dat werd de low-end standaard omdat de laptopmarkt aandeel op begon to slokken van de low-end computing markt, welke voorheen altijd desktops waren.
De hoofdreden dat ik mijn bestaande XPS 13 ga vervangen is omdat hij maar 8 GB RAM heeft. Nu brengt men een opvolger uit met opnieuw maximaal 8 GB RAM. :(
Is dit niet upgradebaar naar > 8 GB dan?
Nee, het geheugen zit op het moederbord gesoldeerd.
De nieuwe 12 inch Lattitude E7250 kan wel 16GB hebben. Misschien is dat wat. Zie http://www.dell.com/us/bu...titude-e7250-ultrabook/pd voor specificaties.
Is dat nog wel praktisch voor normaal gebruik om zoveel pixels te hebben op zulk klein scherm? :? Wel een HEEL mooie prijs voor zulk scherm en niet echt zwaar.
Voor de WQXGA+ schermen (3200x1800) zit je qua prijs wel rond de 1600 dollar.
Hopelijk snel leverbaar in Nederland. Dat vind ik altijd zo verschrikkelijk slecht aan Dell, veel mooie modellen komen of helemaal niet naar Nederland of pas na vele maanden. Zelfs tussen Europese landen is vaak verschil in aanbod.
Reeds leverbaar in US vanaf 6 januari. Het zal wel geen eeuwigheid duren hoop ik voor hij ook in Europa te koop zal zijn!
Volgens HW info: "... XPS 13 is vanaf 20 januari verkrijgbaar vanaf 1.399 euro."
Is ook bekend gemaakt of het een glossy of mat scherm wordt? Als het mat is (of ten minste beschikbaar is) heb ik eindelijk men volgende laptop gevonden denk ik :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.