Specificaties 27" @ 1920x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 27EA63V-P Zwart Review

Loosie 24 juni 2013, 10.399 views

LG 27EA63V-P Zwart

Pluspunten

• Vormgeving
  • Helderheid
  • Kleur & zwart weegave
  • Kijkhoeken
  • LED, Mat, IPS scherm

Minpunten

• Stevigheid voet
  • Geen DVI/HDMI kabel meegeleverd
  • LG kan de randdikte goed dunner photo-shoppen

Mijn eerste uitgebreide review op Tweakers!
Ik omschrijf in deze review de LG 27EA63V-P
Een 27 inch full HD monitor.

Ik leg in deze review mijn persoonlijke ervaringen, de vormgeving, bouwkwaliteit, de kleurweergave en helderheid uit.

Ik was al een tijdje op zoek naar een 27 inch scherm waar ik mijn MacBook op aan kon sluiten. Ik ben altijd een desktop gewend en heb een laptop moeten aanschaffen voor school. Op deze manier kan ik hem evengoed als desktop gebruiken. ik wist niet goed welk scherm ik precies wilde dus had ik een aantal eisen waaraan het scherm moest voldoen:

- <¤300,-
- 27 inch. minimaal 1920x1080.
- Matt IPS scherm

Ik heb meerdere schermen bekeken en dit was voor mij de beste, wilde eerst eigenlijk een met een hogere resolutie maar werd me toch te duur (moet nog op vakantie :)).

What's in the box?
Bij het openen van de doos vind je piepschuim en 3 openingen met de voet, VGA-kabel, stoomkabel en tussenpoot voor voet.

Daaronder vind je het beeldscherm, die goed is verpakt.
Over het beeldscherm zelf zit nog een laag schuimfolie.
De complete inhoud van de doos zie je hier onder:

Uiterlijk & aansluitingen
Persoonlijk vind ik het een erg mooi scherm.
Het oogt alsof het scherm geen randen heeft en hij is lekker dun.

Het scherm heeft als aansluitingen 1x VGA, 1x DVI-D, 1x HDMI, 1x koptelefoon, en een DC-ingang

LG toont met haar nieuwe serie monitoren dat ze zeer dunne randen rond hun schermen maken (zie afbeelding).

Hier wordt je als consument een beetje mee afgezet, want zo dun als zij beweren zijn de randen niet.
Ze claimen dat de rand van het beeldscherm 11mm dik is, maar is dit niet.
Ze doen dit bij dit scherm, maar ook bij andere nieuwe schermen.
Persoonlijk vind ik het jammer dat ze dit doen, want hiermee misleiden ze de consument.

Scherm
Het scherm is een mat zwart IPS paneel.
Hij wordt standaard geleverd als zijnde beste instellingen voor een IPS scherm.
Het scherm wordt in de fabriek gekalibreerd zodat je zeer goede kleurweegave krijgt. Dit zie je ook duidelijk terug aan de kleurweergave, deze is goed en zuiver. Het menu ziet er simpel, maar overzichtelijk uit.

Ik zat eerst te twijfelen aan een scherm met een hogere resolutie. Over die twijfels ben ik nu heen. Ik vind het een ontzettend mooi scherm en nog steeds erg scherp.
Als ik echt iets perfect wil zien of maken tot in de kleinste details dan doe ik dit op me MacBook, die ik gebruik als 2e scherm. Deze heeft een resolutie van 2880x1800 px.

Hopelijk hebben jullie wat aan mijn review gehad. :)
Reacties stel ik op prijs.
Groeten René

Heb jij ook een LG 27EA63V-P Zwart?

11 mm komt neer op 1,1 cm wat dus gewoon zou moeten kloppen. Wat echter niet klopt is de getoonde afbeelding van LG :)
Heeft iemand ook maar 24"beeld? Er zit een dikke zwarte rand aan de binnenkant van het scherm. Als ik dit meet met een meetlint is het maar 63 cm =24". WTF?!! Als ik overscan aanzet wordt het beeld wel iets groter, ongeveer 25" maar ook slechter.

Aangesloten met HDMI op Radeon r9 280x. Iemand een idee?

Edit: net met een DVI kabel geprobeerd en dan is die wel goed. Hmm... dus je kunt dit scherm niet met een HDMI kabel gebruiken als je fullscreen wilt. Dat vind ik echt wel een minpunt.

[Reactie gewijzigd door bed76 op 24 mei 2014 12:31]

Voor diegenen die dit ooit nog mochten lezen:

ik heb zelf ook dit scherm en werkt prima met HDMI. Gewoon fullscreen zonder dat ik er iets voor heb hoeven in te stellen.

Probleem lijkt me dus eerder iets in de configuratie van bed76.
Sluit hem eens aan met whatever andere aansluiting dit scherm heeft, underscan is klote...
Tx 4 reactie, met DVI zoals ik al zei is ie goed. En daar heb ik 'm nu ook mee aangesloten. HDMI i.c.m. met deze pc/videokaart dus blijkbaar niet.

PS: volgens mij hebben we tegelijkertijd gepost, ik mijn edit en jij je reactie ;)
Bedankt voor je review

Zie dat je hem met OS X gebruikt.
Heb hem zelf ook aan m'n mac, maar Ik vind dat de letters onscherp zijn.

Welk profiel (mac) en settings (LG) heb ingesteld staan?
Hoi Iv0,

Ik vind mijn letters er gewoon goed en scherp uitzien.
Ik heb het scherm gewoon op 'display' staan.
Mijn brightness en contrast staan op 100 & 70.
Ik heb hem aangesloten op HDMI.

René
Tnx Rene!

Ik weet niet hoe ik het moet verwoorden maar het lijkt alsof de letters wat 'anti-alliasing' missen.
Zo ziet een 'F' er in een bepaald lettertype er hoekig en rafeliger uit dan op mijn mac zelf.

Ook ik heb hem via HDMI aangesloten.
Brightness staat op 0 en dan nog geeft ie behoorlijk wat licht.

Heb ook even gekeken in het menu van het scherm, maar de setting 'Display' zit er bij mij niet in.
Oo oké ik dacht dat dat de standaard was.
Ik raad je aan om even naar:
Systeemvoorkeuren => Beeldschermen => Kleur => Kalibreer.
Hier kan je de settings zelf aanpassen, misschien helpt dit voor je.
Volgens mij heb ik 'display' hier ook zelf gemaakt en deze naam gegeven.
Heb de 'boosdoener' gevonden.
'SuperResolution' stond aan.. pfff
Beter beeld nu! jay!

EDIT:
De beste weergave tot nu toe, door het zelfde profiel als de iMac (of in andere gevallen Macbook?) te kiezen.
Zo komen de kleuren tussen de 2 schermen het best over een.

[Reactie gewijzigd door lv0 op 27 juni 2013 15:23]

Hoe is het scherm qua gamen? Dit mbt de response time en zwart weergave?
Dat weet ik niet.
Ik game er eigenlijk niet op, dit doe ik namelijk op mijn ps3.
Misschien dat even google'n helpt?
Mooie review.

Ik heb deze monitor ook gekocht en gebruik het eveneens icm een Macbook. Ik ben echter erachter gekomen dat als het beeld totaal zwart is het scherm automatisch uit gaat (zelfs tjdens zwarte overgangen in films) en dan weer aan als er geen zwart beeld meer getoond hoeft te worden.

Heb jij dit ook en weet je mss of dit uitgeschakeld kan worden? Ik heb het totnu toe niet kunnen vinden.

[Reactie gewijzigd door Halfdan op 13 oktober 2013 13:12]

Dit heeft niks met IPS te maken. Ik heb zelf 2 van deze monitors en irriteerde me er binnen 5 minuten al aan. Dit is gelukkig makkelijk te fixen. Standaard staat namelijk SuperSaving+ (als ik t me goed herInner) aan. Als je gewoon even door de menu's zoekt zou je dit makkelijk uit kunnen zetten. Daarna zou alles moeten werken naar wens
Bedankt voor je reactie,

Dit is volgens mij een techniek die in IPS schermen zit.
Heeft dus niet zo zeer met de monitor zelf te maken.

Maar vind je dit vervelend dan?
Want ik vind het alleen maar beter als zwart ook echt goed zwart is en als dit beter werkt door de pixels uit te schakelen dan vind ik dat prima.
Ik zelf heb er ook geen last van.

Maar volgens mij is dit wel uit te schakelen in het menu.
Ga daarvoor even naar menu > next menu > picture > black level en zet deze op low.

Als dit ook niet werkt ben ik bang dat het echt met de IPS techniek te maken heeft en dus niet is uit te schakelen, ik heb ook even gegoogled voor je maar kon niet zo snel iets vinden.
Probeer dat zelf ook nog even en misschien kom je er uit. Succes

[Reactie gewijzigd door Loosie op 17 oktober 2013 16:18]