Dell begint deze herfst verkoop XPS 13 met Ubuntu

Dell heeft na een proefperiode van vier maanden besloten om vanaf de herfst een XPS 13-ultrabook met Ubuntu 12.04 LTS te gaan verkopen. De computerfabrikant claimt duizenden aanvragen van ontwikkelaars vanuit de hele wereld te hebben.

Dell claimt dat Project Sputnik, zoals het project van de Ubuntu-XPS 13 heet, zo goed is ontvangen dat besloten is de pilot in een product om te zetten. De fabrikant zegt duizenden aanvragen ontvangen te hebben en nu te bekijken hoe deze het beste afgehandeld kunnen worden.

Met de Ubuntu-ultrabook richt Dell zich specifiek op ontwikkelaars. De gebruiker kan bijvoorbeeld kiezen voor bepaalde profielen, zoals Android, Ruby of Javascript, waarna uit een GitHub repository de benodigde softwarepaketten worden gedownload. De fabrikant zet de long term support-versie van Ubuntu 12.04 op de laptop. Dell en Canonical hebben samengewerkt om alle hardware van de XPS 13 onder Ubuntu werkend te krijgen.

In het verleden bracht Dell al een aantal notebooks met Ubuntu uit, maar die waren op consumenten gericht. De fabrikant experimenteert al jaren met het gebruik van Linux, nadat uit onlineonderzoek naar voren kwam dat gebruikers dit met grote afstand wilden. Nog niet bekend is wanneer de verkoop precies begint, wat de ultrabook gaat kosten en of deze in Nederland te koop zal zijn.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

19-07-2012 • 17:07

89 Linkedin

Lees meer

Dell breidt Linux-aanbod uit Nieuws van 27 juli 2007
'Dell kiest voor Ubuntu' Nieuws van 1 mei 2007

Reacties (89)

89
83
38
0
0
23
Wijzig sortering
Dell en Canonical hebben samengewerkt om alle hardware van de XPS 13 onder Ubuntu werkend te krijgen.
Dan ben ik erg benieuwd wat voor support de videokaart krijgt en wat de kwaliteit van de driver ervan is, mijn ervaring met video-drivers onder linux (ubuntu) is dat het nog om te huilen is :(
Anoniem: 290112
@Necrathex19 juli 2012 17:15
Dan gebruik jij al een tijd geen ubuntu meer. Ik heb er zelf weinig last van, en gebruik vrijwel alleen maar AMD kaarten.
Ik gebruik dagelijks Ubuntu 12.04, mijn huidige Nvidia Optimus kaartje is unsupported, en ik moet het daarom met het Intel chipje doen.
De ontbrekende ondersteuning voor Nvidia Optimus werd recent nog aangehaald in een interview met Linus Torvalds, namelijk de video waarin hij uithaalt naar Nvidia met een "F*ck you, Nvidia!". Overigens is deze ontbrekende ondersteuning alleminst te wijten aan Linux-ontwikkelaars.
Meer dan 25% van mijn mede studenten (Software Engineering) installeren Ubuntu of een andere distributie, zelf, op hun laptop. Daar hebben ze geheel geen Dell voor nodig.

De meeste hardware werkt tegenwoordig out-of-the-box, behalve Optimus maar daar is Bumblebee > https://wiki.archlinux.org/index.php/Bumblebee een oplossing voor.

Voor de rest sluit ik me bij DrHaxx aan. Gelukkig lijkt het erop dat de matte schermen weer terug komen over de hele linie, en dat de resolutie ook laaaaaaaangzaaaaaaam omhoog gaat, zei het via een configuratie optie of standaard meegeleverd.
Tuurlijk kan je Linux zelf op je laptop zetten, maar de meeste HW leveranciers leveren een Windows-licentie mee. Nogal zonde van je geld gezien die vaak toch minimaal een eurootje of 50 bovenop de prijs gooit.
Je kan een dergelijke licentie altijd retour HW fabrikant sturen tegen restitutie van de licentiekosten. Ik geloof dat dit een bedragje van rond de 35,- is.
Dell is daar geloof ik ongeveer een jaar geleden vrij moeilijk over gaan doen.

Houd ook de termijnen (vaak een dag of 7) in de gaten.
Ik ben zelf ook software engineer, en er zijn eigenlijk 2 dingen die ik mis op Linux:
  • Visual Studio
  • Game support
Ik weet niet wat de gemiddelde student tegenwoordig als IDE gebruikt, maar bv Codeblocks haalt het bij lange na niet met Visual Studio.
1e jaar vooral Java/C++, beide goed te doen met Netbeans IDE.
2e jaar Java/C Netbeans en voor C# een VM met Windows Installatie voor Visual Studio.
Dat waren veel voorkomende scenario's.

Maar Visual Studio is echt super handig i.c.m. .NET developement. Moet er niet aan denken om al die config files met de hand te moeten kloppen 8)7 of nog erger, de EF model files...
Indien C++; probeer Qt Creator eens.
Alleen voor de debugger gebruik ik visual studio.

Ik werk op een HP z600 en nog steeds is Visual Studio niet vooruit te branden..
Snelheid is een must, geen leuk extratje.
Ik zelf doe niets met .NET maar volgens mij is er 'gewoon' een Eclipse-plugin beschikbaar. Toen ik googlede hierop kwam ook MonoDevelop voorbij waarmee je .Net apps kan maken op Windows, Linux en Mac OSX.
Anoniem: 44174
@Necrathex19 juli 2012 21:03
Daarom gebruik ik ook al jaren geen Nvidea meer, heb je die problemen ook niet.
Ja, want ATI heeft zo'n goed track record op Linux...
Misschien dat de rollen nu omgekeerd zijn maar een paar jaar geleden was het toch echt nvidia die de beste Linux ondersteuning bood. Zeker als je met zaken als compiz aan de slag ging.
En sinds AMD een anderhalf jaar geleden een Linux-driverteam aan het werk schopte is de kwaliteit met sprongen vooruit gegaan. Ruwweg elke maand een nieuwe set werkende drivers, lopen misschien een maand achter op de Windows-versies, maar hebben dan wel de rotbugs eruit ;) Ik heb er al tijden geen klachten meer over.
Erg interessant, een high end laptop gericht op technische mensen met Ubuntu 12.04

Ik kan me best voorstellen hoe zo'n model best veel kans van slagen heeft: Richten op eind gebruikers heeft geen zin, maar om net na de release van windows 8 ook een high-end Ubuntu model aan te bieden kan wel eens goed uitpakken.
Sorry maar een 1.7 Ghz Core i& met 4GB en een 13,3" 720p scherm noem ik niet bepaald high-end.
Als je dit vergelijkt met de Latitude e6520 die je voor hetzelfde geld met 2,8Ghz, 8GB en 15,6" hebt.
Ik denk dat de meeste ontwikkelaars meer zitten te wachten op een snellere laptop dan op een kleinere.
De mensen in mijn omgeving hebben meer een draagbare workstation.
En om nou Java te gaan developen op deze laptop, daar zou ik niet echt op zitten te wachten (Ik weet dat er Javascript staat, maar ik develop in Java).
Het idee is goed, dit moeten ze alleen standaard doen voor een high-end en voor een wat meer low-end model.

[Reactie gewijzigd door delirium op 19 juli 2012 22:37]

De XPS 13 is zeker wel high end - maar op het vlak van portability en battery life. Imho heeft een serieuze ontwikkelaar een desktop met 6+cores en 16 gb ram, dit is voor on the go...
Tja, en die werkt weer niet goed met Ubuntu, tenzij je het geluk hebt een laptop te hebben ontvangen met bios-versie A06. Alle eerdere versies hebben last van random freezes (waarbij zelfs de SysRq toets niet meer werkt).

Je zou zeggen dat bios upgraden hier de oplossing is, maar ook daarin wordt je aan alle kanten tegengewerkt. Je kunt pas naar versie A06 upgraden als je *eerst* A05 installeert, terwijl A05 nergens te downloaden is.

Zelfs al was deze te downloaden, dan nog is het enkel een Windows Executable die je kunt downloaden (en die niet werkt onder Wine), dus daar schiet je ook al niets mee op. Wat dat betreft lijkt me een laptop die met Ubuntu geleverd wordt prettiger, aangezien ze daar dan ook support op geven, i.p.v. hun halsstarrige aandringen om vooral maar Windows te installeren.
Ik ontwikkel ook in Java, maar daar heb je toch niet zo'n super high-end computer voor nodig? Nu ligt het eraan wat je doet, maar gewoon een app-server als Glassfish draaien moet hierop toch prima lukken. De meeste ontwikkelaars die ik ken gebruiken zelfs een lightweight container als Tomcat. Netbeans en Eclipse zullen ook prima draaien. Als je lekker wil werken, dan is het aansluiten van deze laptop op een groot scherm voldoende.

WebSphere AS en verwante producten zullen hier overigens niet op draaien, want IBM ondersteunt geen Debian Linux varianten (tenzij dat in de tussentijd aangepast is).
Das mooi dat Dell weer notebooks met Linux uitbrengt, echter hebben die nog nooit de Nederlandse markt bereikt.
Oh jawel hoor, ik heb er 3 gehad. Gewoon bij Dell online besteld en een week later in huis.
Okay dan lig ik achter, dacht dat je ze wel in Duitsland kreeg maar niet NL.
We krijgen zo langzamerhand steeds meer Linux nieuws dat mij erg zint. Games op Linux, straks heb ik geen Windows partitie meer nodig. Ook eindelijk toch weer een laptop zonder Windows-licentie. Die kan ik gratis krijgen van mijn uni, en ik weet niet eens of ik dat zo graag wil gebruiken. Windows is een beetje zoals spam (uit de welbekende Monty Python sketch); je krijgt het, of je het wil of niet. Ik hoop dat dit aanslaat en dat het aanbod wordt uitgebreid.
Anoniem: 126717
@Amanoo19 juli 2012 20:17
Het enige probleem is dat PC's en laptops zonder OS (lees: met Linux) duurder zijn omdat MS meebetaald. Daar zijn al vele discussies over geweest hier.

Maar ik heb zoals DavidWebb ook zegt eigenlijk geen enkel programma nodig m.u.v. de Adobe programmatuur. En dan bedoel ik Lightroom en Acrobat Pro. The Gimp werkt voor mij voldoende om Photoshop niet nodig te hebben.
Total Commander.... Helaas, daar is niets tegenop te brengen. Die mis ik altijd.
Betaal MS mee of wordt er relatief goedkoop een OS meegeleverd?

Of je nou hardware zonder OS koopt voor 500 euro met een losse oem licentie van ~125 euro of dat MS het er 'gratis' bij doet voor een totaalprijs van 550 euro...

Voor sommige mensen is een stukje illegale software nog steeds geen probleem.
Gelukkig draait Total Commander goed in Wine (of op de Mac met WineBottler er een Mac package van maken).
Er mag inderdaad wel eens een fatsoenlijke native implementatie komen...
Gnome Commander, Midnight Commander, EmelFM2... werkt prima!

[Reactie gewijzigd door Qalo op 20 juli 2012 01:20]

Linux de particulieren standaard blijf dromen.
Als dat zo was had max os x geen Wine nodig gehad ;)
Klopt.. Als Adobe ook hun software op Linux zet heb ik geen windows meer nodig ;)
Anoniem: 118226
@DavidWebb19 juli 2012 22:30
En als samsung Kies voor OSX eindelijk eens gaat bijwerken zodat ik mijn android telefoon niet persee op mijn werk hoef te updaten, en suunto de specs van hun sporthorloge uitwisselprotocol open zou maken zodat iemand dan OSX/linux drivers voor kan maken, en als brauniger het zelfde zou doen voor hun gpsdevices.

Er is helaas nog een lang lijstje, waardoor ik maar een goedkoop netbookje met windows 7 heb gekocht.
wine werkt niet met drivers - als een USB apparaat niet wordt ondersteund heb je echt pech. Mijn Jabra Stone2 kan ik alleen van nieuwe firmware verzien op windows :-(
Wine only goes so far... Het is goed, en wordt nog steeds beter, maar het ontslaat fabrikanten niet van de plicht om ook voor hun Linux-gebruikers te zorgen. Dat velen dat nog steeds nalaten geeft alleen maar aan hoe serieus het genomen wordt. Wat dat betreft ben ik blij dat Dell, Valve en een aantal anderen het voortouw nemen en alsnog proberen dingen native uit te brengen. Wellicht zien anderen dan het licht, en wordt platform-specifiek ontwikkelen weer de uitzondering in plaats van de norm.

ps. meeste USB-apparatuur benader ik gewoon als memorystick, en dan kun je best wat klooien. Cameras, MP3-spelers, GPS-apparatuur etc hebben allemaal gewoon files die je kunt bewerken. Hoef ik meteen de bloatware van de fabrikant niet meer te gebruiken.
Ik ben benieuwd hoe Ubuntu presteert op deze laptop. Ik vind dat onder Ubuntu de meeste laptops langzamer zijn / aanvoelen, een slechte accuduur hebben en gauw warm worden. Op low-end hardware is dit helemaal duidelijk. Toen ik mijn netbook kocht zette ik er meteen Ubuntu op, omdat ik het idee had dit licht en soepel zou zijn. Niets was minder waar. Windows 7 er op gezet, draait veel beter. Daarom ben ik benieuwd hoe een laptop presteert die geleverd wordt met Ubuntu en niet met Windows.
Ik ervaar dat nu juist precies andersom. Ik heb verschillende laptops met dualboot Windows/Linux, maar op alle laptops gaan de Linux distro's als de brandweer, terwijl de Windows OS'en (XP, Vista en Win7) er een eeuw over lijken te doen om op te starten. En dan heb ik het nog niet eens over de snappyness bij het opstarten van applicaties. Zelfs het loodzware LibreOffice staat op alle laptops binnen 5 seconden in beeld bij Linux. Op Windows duurt het méér dan 30 seconden (!).

Ik juich dit initiatief alleen maar toe. Of het slaagt? Ik denk het niet. Onbekend blijft onbemind bij het grote publiek. En Linux hoeft van mij ook geen veel groter marktaandeel te hebben dan nu, vind ik en besef ik me. Het kleine marktaandeel houdt de wind lekker uit de zeilen voor wat betreft malware en andere ongewenste rommel.... :9
Ik denk dat dat komt omdat Ubuntu als enige distributie Compiz gebruikt, terwijl de rest Clutter/Mutter, OpenBox en andere lichtere window managers gebruiken. Ik merkte dat m'n laptop ook een stuk vlotter werd door Fedora te installeren. Een Lxde (en dus OpenBox) distributie/spin zou wel een stuk vlotter zijn dan Windows.
Ik ben ook benieuwd. Zeker aangezien ze 12.04 erop zetten. Sinds ik bij mijn oude XPS een upgrade heb uitgevoerd liep het eerst regelmatig vast en na een aantal flinke updates is 'ie niet vooruit te branden qua opstarten. Met 11.10 liep het nog als een trein en had ik vrijwel nooit een freeze. Maar goed, ik ben v.w.b. Ubuntu altijd een early adopter dus dan is dat het risico wat je loopt. Het is volgens mij wel zo dat 'snel opstarten' bij Canonnical een stuk minder aandacht krijgt.
Ik snap die hype rondom Ubuntu echt niet. Debian heeft een hogere kwaliteit van hun releases en vast andere distro's ook. De meerwaarde van Ubuntu is er naar mijn ervaring niet.

PS: Ja Debian heeft alleen om de 2 jaar uitgebracht (als je stable wilt draaien). Maar dat is toch een prima release cycle? Beter dan om de 6 maanden en dan elke keer de meest experimentele rotzooi erin kwijt gewoon omdat het nieuw is maar vaak erg brak werkt omdat het nog kinderziektes heeft.
Die meerwaarde is heel snel op te merken. Installeer maar eens een complete grafische omgeving met Debian en doe hetzelfde met Ubuntu. Ubuntu is op dit vlak een heel stuk eenvoudiger. Daarnaast hebben ze ook absurd veel lopen ontwikkelen en patches lopen pushen waardoor Debian ineens van z'n luie reet kwam en weer wat ging doen. Was Ubuntu er niet geweest dan zou het me niet hebben verbaasd dat Debian langzaamaan was uitgestorven.

Het helpt ook als je het bericht hier gewoon eens leest. Wie is degene die bij alle hardware lui langs gaat voor certificeringen voor z'n OS? Wie zorgt er dat Linux algemeen geaccepteerd wordt? Wie richt er een eigen Linux certificeringstraject op basis van LPI op? Jawel, allemaal Canonical/Ubuntu. Debian heeft op deze vlakken echt helemaal niets bereikt en moet het puur en alleen van haar gebruikers hebben. Dat ik straks een Dell laptop met Linux kan aanschaffen heb ik aan Ubuntu te danken, niet aan Debian. Dat ik een server met Linux aan kan schaffen heb ik wederom aan anderen dan Debian te danken. Sterker nog, Debian support bij Dell is er eigenlijk niet, alleen maar onofficieel. Wat doet Debian daar aan? Niets.

M.a.w. welke meerwaarde biedt Debian dan nog eigenlijk? Die kwaliteit mag dan wel hoger liggen maar wat heb je er aan als je die vruchten niet kunt plukken?
Goed punt, PPL. Ben het wel met je eens.....
Inderdaad. Ik heb een aantal jaren geleden flink lopen hannessen met verschillende Linux distro's en liep altijd tegen problemen aan bij installatie of gebruik. De kennismaking met Ubuntu was een enorme opluchting. Het installatieproces is ronduit geweldig en de hardware ondersteuning is ook prima. Ik hoef vrijwel nooit een terminal venster te openen om dingen aan de praat te krijgen (al is dat misschien wat veel Linux-gebruikers prefereren).
Als jij niet het commando: "a-i i-a nvidia-kernel-source" kan vinden of gewoon aptitude install {nvidia binairy blob} en daarom een fork nodig hebt van Debian dan vind ik dat niet echt valide.

De rest is naar mijn mening overrated, de meeste hardware werkt gewoon. Lenovo heeft daarvoor trouwens de beste ondersteuning voor en niet Dell. Dat doen ze overigens zonder enige certificering (naar mijn weten).

Verder zijn die 'upstream' Ubuntu patches slechts dingen zoals even een ander configuratie venster en wat extra plaatsen waar je de uitschakel knoppen kan vinden.

Debian en Ubuntu werken goed samen om Linux te verbeteren, maar Ubuntu kan echt niet zonder Debian terwijl Debian dat wel zou kunnen.

Veel software in Ubuntu is gewoon crap, dat valt niet echt te ontkennen lijkt me. Je kan pas Ubuntu goed stabiel draaien als de release minstens 1 jaar oud is. En dan moet je vaak al nadenken om te switchen want de support loopt dan alweer af. Ook wordt maar een klein deel van de software onderhouden, misschien 10% omdat de upstream maintainers voor Debian packagen en niet voor Ubuntu.
Anoniem: 444686
@UPPERKEES19 juli 2012 22:34
Dat komt omdat ubuntu makkelijk en gebruiksvriendelijker is dan de rest van de linux os'en
@Brentjuh: dat valt nog te bezien. Heb zelf een aantal distro's geïnstalleerd (Ubuntu, Mint met MATE en met Cinnamon, Sidux met KDE, en nog zo wat). Laatste maanden ben ik toch erg gecharmeerd van Mint met de MATE interface. Cinnamon zou mijn voorkeur hebben, maar is nog niet zo ver ontwikkeld als MATE.
Als jij niet het commando: "a-i i-a nvidia-kernel-source" kan vinden of gewoon aptitude install {nvidia binairy blob} en daarom een fork nodig hebt van Debian dan vind ik dat niet echt valide.
Voor de mede tweakers hier op tweakers.net klinkt dit misschien muziek in de horen, alleen als verkoper in een electronica (voor mij een bijbaan) zitten wij hier totaal niet op te wachten. Asus heeft het ook een keer geprobeerd met de Xandros distributie en die was binnen een maand uit het assortiment. De verkoop was zeer goed wegens de lage prijs, alleen kwamen ze bijna allemaal ook weer terug voor omruil.

Op school heb ik veel met verschillende Linux distributies gewerkt in meerdere grote projecten en ik kwam daar goed uit te voeten mee, maar als ik de gemiddelde klant in het achterhoofd hou zie ik die hier totaal niet mee werken.

Iets simpels als een programma installeren dat niet geleverd wordt op de Marketplace wordt al hocus pocus voor ze. Zolang ze zo iets simpels wat op een Windows of Mac omgeving nog niet mogelijk is, zie ik dit niet een succes worden voor de grote massa.

Gelukkig richt dell zich op ontwikkelaars en bekijkt stapsgewijs om zich te gaan richten op de consument.

[Reactie gewijzigd door vali op 20 juli 2012 01:37]

Voor de mede tweakers hier op tweakers.net klinkt dit misschien muziek in de horen, alleen als verkoper in een electronica (voor mij een bijbaan) zitten wij hier totaal niet op te wachten. Asus heeft het ook een keer geprobeerd met de Xandros distributie en die was binnen een maand uit het assortiment. De verkoop was zeer goed wegens de lage prijs, alleen kwamen ze bijna allemaal ook weer terug voor omruil.

Op school heb ik veel met verschillende Linux distributies gewerkt in meerdere grote projecten en ik kwam daar goed uit te voeten mee, maar als ik de gemiddelde klant in het achterhoofd hou zie ik die hier totaal niet mee werken.

Iets simpels als een programma installeren dat niet geleverd wordt op de Marketplace wordt al hocus pocus voor ze. Zolang ze zo iets simpels wat op een Windows of Mac omgeving nog niet mogelijk is, zie ik dit niet een succes worden voor de grote massa.

Gelukkig richt dell zich op ontwikkelaars en bekijkt stapsgewijs om zich te gaan richten op de consument.
Waarom? Je gaat toch 80% windows computers verkopen, je verkoopt toch ook Apple? Waarom geen Linux PC's ernaast?
Zoals ik al aangaf is iets simpels van het installeren van een webcam al teveel gevraagd. Een normale gebruiker kijkt niet op de doos en gaat er vanuit dat het met de cd’tje geïnstalleerd kan worden.

Als hij al hoort dan 99% van alle software dat te koop is niet ondersteund, komt dit ook niet interessant over in een verkoop gesprek. Dit is ook de reden waarom de eee laptop met Xandros een flop was. Natuurlijk waren er uitzonderingen die een goedkoop laptop zochten voor browsen en filmpjes kijken.

Daarnaast moet je wel begrijpen dat ieder product dat te lang in het assortiment ligt geld kost en eruit gefaseerd wordt als het geen geld op brengt.

edit:
Laat ik het nog 1 keer proberen aan je uitteleggen, want ik krijg het idee dat je het bijna niet wilt begrijpen. :? Er wordt genoeg software verkocht in de winkel (een webcam heeft ook software naast de drivers) die voor Mac en voor Windows ondersteund wordt. In de winkel is er niks te vinden wat door geen enkele Linux distributie ondersteund wordt.
Van die 99% zijn er uitstekende alternatieven te vinden
Waarom moeten ze een alternatief nemen als er een goede wordt aangeboden in de winkel die wel gewoon werkt op Windows en Mac en daar goed mee kunnen werken?

Zo simpel denkt een normale klant en ze hebben daar volkomen gelijk in. Daarnaast heeft iedere OS drivers nodig om met hardware te kunnen communiceren. In Linux zijn er veel al in de kernel gebakken, maar als ze er niet bij geleverd worden moet je toch ergens de drivers vandaan halen , apt-get update is niet een wonder middel voor alles ;) (dit geldt misschien niet voor een usb webcam, maar wel voor een videokaart. )

[Reactie gewijzigd door vali op 20 juli 2012 13:22]

Zoals ik al aangaf is iets simpels van het installeren van een webcam al teveel gevraagd. Een normale gebruiker kijkt niet op de doos en gaat er vanuit dat het met de cd’tje geïnstalleerd kan worden.

Als hij al hoort dan 99% van alle software dat te koop is niet ondersteund, komt dit ook niet interessant over in een verkoop gesprek. Dit is ook de reden waarom de eee laptop met Xandros een flop was. Natuurlijk waren er uitzonderingen die een goedkoop laptop zochten voor browsen en filmpjes kijken.

Daarnaast moet je wel begrijpen dat ieder product dat te lang in het assortiment ligt geld kost en eruit gefaseerd wordt als het geen geld op brengt.
Insttalleren?
Onder linux werkt deze webcam out of the box, onder windows moet ik drivers insalleren..

Van die 99% zijn er uitstekende alternatieven te vinden.. Linux is geen windows net zoals Apple OSX geen Windows is, 99% van de software zal ie ook niet kunnen draaien op een Appel.. Maar er is meer, even Oogkleppen afzetten en om je heen kijken
Anoniem: 6242
19 juli 2012 17:17
Vet! Na jarenlang linux op laptops ben ik in februari gezwicht voor de MacBook Air. Als er toen een XPS met Ubuntu was geweest had ik daar zeker voor gekozen.
Ik heb nog steeds een oudere XPS die met Ubuntu kwam toen Dell ze nog in Duitsland verkocht. Erg relaxed om een laptop te kopen waarbij alles meteen werkt onder linux. Het enige nadeel was dat de Ubuntu upgrades na een tijdje niet meer zo soepel gaan.
Vet! Na jarenlang linux op laptops ben ik in februari gezwicht voor de MacBook Air.
Ook daar kun je gewoon Ubuntu op installeren! O-)
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat hetgeen je er op installeert het ook goed doet en dat is bij Linux soms een schot in de roos en soms een complete misser. Met name energy saving settings en dingen als de slaapstand zijn nog wel eens een uitdaging. Voor mij was het 6 jaar geleden in ieder geval ook de reden om mijn laptop met Linux maar in te ruilen voor eentje van Apple. Daar werkte de hele slaapstand en energy saving zonder problemen. Eigenlijk sindsdien daar ook blijven hangen.

Wat Canonical nu doet is goed. Ze zoeken de samenwerking op met de hardware mensen en dat is ook broodnodig willen ze die hardware en dat energy saving goed willen doen. Voor mij zou dit betekenen dat in de toekomst een Linux laptop ook een goede keuze kan zijn omdat alles dan gewoon werkt.
dan kan ik hun nvidia configuratie gebruiken :p
dat zou mooi zijn
Op zich wel logisch. Ubuntu is populair, heeft een grote user base en is makkelijk te gebruiken.

Daarnaast weet ik van Ubuntu dat het een soort van OEM installatie heeft net als bij Windows. Dat betekent dat er een image op wordt geknald en dat de gebruiker thuis net als bij Windows nog even de gebruikers, landinstellingen ed moet instellen en daarna is die klaar.

Zelf heb ik een laptop en een PC, onder mijn pc draai ik Windows omdat ik zelf ook een verwente gamer ben.
Maar onder mijn minder zware laptop draai ik zonder problemen Linux.

The XPS 13 currently starts at $999.99 and comes with a Core i5-2467M CPU, 4GB of RAM, a 256GB solid-state drive, and USB 3.0. It’s a fine little machine as long as you can get by with integrated video and a 13-inch screen. If you can buy the computer without a Windows license at some point in the future, the price might be more reasonable.

Nu nog ff wachten voor de aankoop prijzen met de Ubuntu.

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 19 juli 2012 17:24]

populair onder een selectief groepje. merendeel van de huishoudens hebben nog gewoon windows op hun pc staan en denken dat je gek ben als je het over linux heb als gratis vervanger voor windows.
Anoniem: 382150
@huntedjohan19 juli 2012 22:03
Waarom zou Ubuntu Windows niet kunnen vervangen?

Het enige dat je op Linux momenteel niet kunt is full gamen, alleen via wine kan dat.

Ik draai hier thuis al jaren Kubuntu en Fedora, kan niet wachten tot ik windows kan inruilen.
Waarom het niet kan: mensen refereren naar hun gelijken. Niet alleen voor koopbeslissingen, maar ook voor ondersteuning.

En da's nou het probleem: Als ik bij iemand Ubuntu op z'n computer zet, en hij komt er op een dag niet uit, kan hij 't niet aan z'n neefje of buurjochie vragen, want die werken met Windows.

Komt nog bij dat Linux 't niet haalt qua afwerking bij Windows 7.

Zelf gebruik ik sinds 2009 vrijwel uitsluitend nog Ubuntu (10.04, want Unity niet prettig). Het enige waarvoor ik Windows gebruik, is als ik Microsoft Access nodig heb om grote hoeveelheden data uit spreadsheets te manipuleren. Of werkt dat tegenwoordig ook onder Wine?
Anoniem: 382150
@strompf19 juli 2012 23:34
Tuurlijk ik snap jouw punt en die van ppl wel.
Maar als mensen niet proberen zullen ze Linux nooit kennen, kan angst zijn of gewoon de moeite niet nemen.

Kijk ik heb januari een Sony Vaio gekocht, direct kubuntu erop gezet.
T enige dat ik namelijk naast mijn werk doe is php en een beetje programmeren, wat onze bubblefish of bluefish goed kan.
T is niet zo uitgebreid als Dreamweaver maar gaat om het idee.

Mijn pa moet voor zijn werk ook windows draaien, maar zogauw hij de kans heeft is ie met Linux Mint bezig omdat hij dat liever heeft.


Ik vind het gewoon een goed punt dat ze Linux gaan promoten om een beetje van windows af te komen.
En wat ppl zegt over fotobewerking.
Er zijn genoeg programma's voor linux te vinden waar je super mee kan werken, mischien niet zo uitbundig a;s Photoshop of vegasd pro.
Maar dat t niet uitbundig kan wilt niet zeggen dat Linux een slechte keus is.
Er zijn wel wat meer dingen die niet kunnen. Fotobewerking, videobewerking en audiobewerking zijn dingen die nog behoorlijk pittig kunnen zijn in Linux terwijl je voor Windows en OS X weer genoeg tools hebt en het eigenlijk een eitje is. Wine draait overigens niet alles, moet het ook maar net compatible mee zijn. Huntedjohan heeft echter wel een punt: de meeste mensen zullen Windows draaien en ook veel software gebruiken dat zeer waarschijnlijk Windows-only is. Die krijg je niet zomaar over op een ander OS.
Het ligt er natuurlijk maar aan wat die tools moeten kunnen.

Idd heb je niet een pakket wat vergelijkbaar is met photoshop op linux, maar voor mij is the Gimp meer dan voldoende.

Ook voor video bewerken bestaat een prima tool voor hobbyisten (ik in dit geval), nl. Openshot. Dit is een zeer gebruikersvriendelijk stukje software en voor mij meer dan voldoende. Voor profs zal het scala aan linux video bewerking tools weer wat minder zijn idd.

Voor audio bewerking zij echt zoveeel tools te vinden voor linux.

Je hebt wel een punt, maar alleen tot op een bepaalde hoogte. Ik gebruik de tools die jij noemt als hobbyist, en daar kan ik met de linux tools prima mee uit de voeten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee