Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 150 reacties

Dell stopt na drie jaar met de online-verkoop van computers waarop Ubuntu is voorge´nstalleerd. Het opensource-besturingssysteem verdwijnt echter niet volledig van Dells laptops en desktops; telefonisch kan het OS nog worden besteld.

De zakelijke markt wordt nog wel online bediend met Ubuntu. Het besturingssysteem van Canonical wordt echter nog slechts op één laptop, de Latitude 2100, aangeboden. Pas bij configuratie van het systeem verschijnt de optie om te kiezen voor Ubuntu in plaats van Windows. Consumenten kunnen slechts telefonisch voor het opensource-alternatief kiezen. Of en wanneer de online-verkoop van systemen met Ubuntu wordt hervat, kon Dell niet zeggen, zo meldt PC Pro. Dell geeft aan dat Ubuntu niet uit het aanbod is geschrapt, maar dat het de bestelprocedure van systemen heeft vereenvoudigd en daarom Ubuntu als optie heeft weggelaten. Het os zou niet populair genoeg zijn om als keuze te worden aangeboden.

Dell ging in 2007 in zijn Amerikaanse webwinkel van start met de verkoop van laptops en desktops met Ubuntu als voorgeïnstalleerd besturingssysteem. Het bedrijf koos destijds voor het besturingssysteem van Canonical na een enquête onder zijn bezoekers welke linux-distributie hun voorkeur zou hebben. In mei van dat jaar verschenen de eerste Ubuntu-systemen op Dells consumentenwebsite. Pas in 2009 werden de eerste Ubuntu-systemen in Nederland via de website verkocht.

De communicatie over het op Linux gebaseerde besturingssysteem is onduidelijk. Op Dells Amerikaanse website wordt Ubuntu nog met tien punten aangeprezen als het veilige, snelle en gemakkelijke alternatief voor Windows. Op de Europese Dell-site wordt simpelweg gemeld dat Ubuntu aantrekkelijk is voor opensource-programmeurs of voor degenen die geen Windows wensen te gebruiken. Ook over de compatibiliteit met Office-programma's is Dell onduidelijk; enerzijds zou Ubuntu met behulp van OpenOffice.org office-documenten kunnen lezen, anderzijds waarschuwt de Europese Dell-site dat Ubuntu niet met Office overweg kan.

Microsoft-keuze voor Windows/Ubuntu

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (150)

Ik heb al enige jaren een dual boot met Windows XP en Ubuntu. In principe vind ik linux een prima besturingssysteem, maar ik merk toch dat ik weer steeds meer Windows ga gebruiken. Voornamelijk omdat geen goede alternatieven zijn voor Windows applicaties die ik gebruik. Een greep uit mijn kleine frustraties:
  • Die ene website (met veel flash etc) die het gewoon niet goed wil doen.
  • Dat MS Word document waarvan de opmaak er met OpenOffice net niet helemaal goed uit ziet.
  • M'n Nokia telefoon die ik maar niet kan laten communiceren met m'n computer.
  • De software om even een (Hema) fotoalbumpje in elkaar te draaien.
  • M'n webcam die het niet wil doen
  • De scanner van m'n printer die ik niet aan de praat krijg.
Bovenstaande dingen zijn vaak wel op te lossen, of in ieder geval gedeeltelijk. Maar het kost veel tijd en energie om oplossingen te vinden in duistere hoeken van het internet. Bovendien geldt vaak dat de oplossingen die ik vind voor Ubuntu versie X niet meer werken voor versie Y. De documentatie loopt achter bij de software ontwikkeling.

Voor mij geldt dat pas als echt dezelfde applicaties en drivers voor linux beschikbaar zijn, linux een volwaardig alternatief voor Windows zal zijn. En daar zit hem denk ik het probleem: Zolang er geen grote markt is van linux gebruikers, zullen er geen goede applicaties/drivers gemaakt worden. En zolang er geen goede applicaties/drivers zijn, zal de markt van linux gebruikers klein blijven. Jammer.
  • Doordat je dualboot draait doe je vast ook niet echt veel moeite.
  • Flash onder Ubuntu doet het prima, hoe meer hoe beter, geen probleem.
  • MS-Word ziet er ook niet goed uit in MS-Word.
  • Nokia telefoon als usb memory device instellen
  • Hema foto album? Nee, je bent nog niet toe aan professionele software.
  • Webcam? Werkt sinds Vista al niet meer. Onder Ubuntu juist wel trouwens :)
  • Scanner deed het juist wel onder Ubuntu en moest hacken voor Windows 7 om die zover te krijgen.
Het is niet verwonderlijk dat veel mensen geen Ubuntu durven draaien. Toen ik klein was wou ik de zijwieltjes er ook niet af. Het gaf me dat lekkere gevoel van schijnveiligheid. Maar owee als er een hobbejtje in de weg zit, want dan is het opeens niet zo veilig meer. De meeste gebruikers van Windows moeten ook niet overstappen maar lekker blijven betalen voor een waardeloos office systeem, een virusscanner, firewall, ""internet security" en ga nog maar even door.

Wat betreft hardware is het te gek dat hier geen standaard is wat betreft aansturing. Niet alleen tussen Windows en Ubuntu, maar ook tussen Windows versies waarbij hardware zomaar onbruikbaar is omdat het stuurprogramma niet meer wordt ondersteuntd.

Maar goed, wanneer je echt even met Ubunt de tijd neemt dan is het aan de praat krijgen van hardware net zo makkelijk als onder windows als je de cd er niet bij hebt.

Wat nog wel gezegd moet worden is de fantastische ondersteuning die je krijgt van Miscrosoft... oh nee.... iedereen heeft zich laten afschepen met een OEM licentie dus de helpdesk kan je niet bellen ;-)

[Reactie gewijzigd door ByteBusters op 27 juli 2010 10:16]

kip-ei probleem dus
De kip was er voor het ei...

Er zijn drie groepen gebruikers, is al eens eerder opgemenkt:

1 de nullijn; als het werkt, ok, werkt het niet, naar de TD.
2 de kenner; wat er ook gebeurt, het werkt (uiteindelijk).
3 de amateur; allerlij handige programmatjes bij de hand, maar eigenlijk alleen onder windows bekend.

De eerste 2 groepen maakt het OS geen zier uit.
De derde is lastig.

Ubuntu is wel juist voor groep 1 en 3 erg geschikt door de ruime kennisbasis beschikbaar via fora, en voornamelijk grafisch georienteerd. Het is niet mijn favoriete distro, maar het werkt.

De door slow whoop genoemde problemen herken ik wel trouwens...
Een dier kan tijdens zijn leven niet (makkelijk?) genetisch verranderen. Hierdoor zal een "bijna-kip" het eerste echte kippenei gelegd hebben waar de hedendaagse kip uit voortgekomen is. Mijn voorstel zou zijn, het (kippen)ei was er het eerste. Lang voor de kippen waren er trouwens ook al dinosaurus eieren (er zijn bevolkingsgroepen die hier echter niet in geloven) en was er veel eerder een ei als een kip.

terug ontopic

Ik heb enkele malen Ubuntu geprobeerd,
Live cd, in VM, ook nog een keer als enige OS. iedere keer werkte het goed,
ik kon internet op,
ik kon een mp3/cd beluisteren, ik kon wat foto's bekijken.
Hierna heb ik het maar weer vervangen omdat ik me verveelde en weer wilde gamen.

Ook word ik mis-/gebruikt als computer helpdesk en kan ik voor de laptop van mijn ouders gerust ubuntu installeren met een korte uitleg (gevolgd door wat aantekeningen op een post-it) maar telefonisch troubleshooten gaat iets makkelijker onder windows omdat hier al x-jaren ervaring is door mij zelf.

Wel vind ik het jammer dat Dell dienst stopt, m.i moet er altijd keuze zijn, vraag me spontaan af of dit in belgie ook is ivm koppelverkoop?
De software om even een (Hema) fotoalbumpje in elkaar te draaien.?
Digikam eens proberen zou ik zo zeggen...of desnoods Picasa..

Ivm uw webcam.. wat zal je doen als Windows 8 uitkomt bv? 9 op 10 zal uw cam volledig niet meer werken dan..
Hetzelfde ivm uw printer.
Het zijn dus niet de goede applicaties & drivers die werken onder linux, en meestal blijven werken.. terwijl je bij windows meestal hebt 'dit toestel werkt niet meer onder versie X'..
Natuurlijk zijn er onder Linux alternatieven die het ook doen. Maar dan moet ik op zoek naar alternatieven die het alleen in het gunstigste geval net zo goed doen als iets dat ik eigenlijk al prima vind werken (maar alleen onder Windows). Eigenlijk vind ik dat ik dan concessies moet doen vanwege het besturingssysteem dat ik gebruik, en daar heb ik niet altijd zin in.

Het tweede argument begrijp ik niet helemaal. Bedoel je nu dat Linux beter is, omdat m'n webcam het daar helemaal niet mee doet, terwijl ie met Windows misschien in de toekomst niet meer ondersteund gaat worden?

Begrijp me goed: Ik vind Linux beter dan Windows als besturingssysteem, maar ik vind de applicaties en drivers voor Windows beter dan die voor Linux.
Wat ik wil zeggen is dat toestellen welke niet onder linux werken (meestal exotische toestellen) meestal gedoemt zijn om te werken onder nieuwe versie van windows.
Dus hiermee kan je u de vraag stellen: is het slim om zulke toestellen te kopen?
Heeft niks met linux te maken, maar met "closed drivers", waar alles afhangt van de fabrikant.
Hoeveel toestellen zijn er niet "waardeloos" na een nieuwe windows versie?
Mochten de drivers nu eens open source zijn, dan zouden deze onder veel meer OS-en kunnen draaien en zal dit gemakkelijker geported kunnen worden naar nieuwe windows versies.


>Maar dan moet ik op zoek naar alternatieven die het alleen in het gunstigste geval net zo >goed doen als iets dat ik eigenlijk al prima vind werken

Is dat nu niet het beste wat er bestaat? U laten zoeken naar andere software, wat mss beter, goedkoper en sneller is? Mss heb je het 'perfecte' programma voor u, maar mss bestaan er veel betere..
Tja, het is iets wat ze gewoon niet snappen in oss land. De afwezigheid van professionele/commerciele spelers in deze markt, zorgt ervoor dat het platform niet serieus als desktop platform gezien kan worden.

Bedrijven kijken niet enkel en alleen naar operating systeem. Het woord zegt het al, het moet iets aansturen, namelijk applicaties.

Zaken als Office, Photoshop, Games, Virusscanners en uiteraard andere rich clients. Wine is heel leuk, maar is eerder duct-tape dan een serieuze goed werkende oplossing.
jij bent ook niet echt mee...er bestaan veel virusscanners voor Linux.
(Die trouwens meestal windows virussen scant)
Waarom willen mensen altijd windows software aan de praat krijgen op linux?
Is het dan echt zo'n probleem om het juiste linux alternatief te zoeken.

Als je op een MS systeem MS Office gebruikt, gebruik dan op een linux/open systeem Open Office.
Als je op je MS systeen uTorrent gebruikt die geheel geoptimaliseerd is voor Windows
gebruik dan op linux een pakket als transmission dat geheel voor linux is geoptimaliseerd.

Ik ben nog nergens op internet tegen gekomen dat iemand geen Wii spelcomputer koopt omdat zijn PS3 games het er niet op doen.

Ik gebruik al jaren linux omdat het gratis is, snel is en met de meeste dingen ver voorloopt op andere besturings systemen. Zelf ben ik een fedora gebruiker al voor dat de eerste versie van ubuntu de ronde deed. Ik ben zowel MS als Redhat certified en alles heeft zijn voor en nadelen.

Mijn ervaring leert dat als mensen stoppen met vergelijken en gewoon linux gaan gebruiken alsof ze nooit anders hebben gehad, mensen hier erg gelukkig van worden.

Mensen die vergelijken zeuren vaak over alles, waarom doen mijn win 95 app het niet meer op windows 7 and so on....

Gebruik de dingen waar ze voor zijn, Linux apps op linux, windows apps op windows en OSX apps op OSX.

Je klaagt ook niet bij de volkswagen dealer dat er geen diesel in je benzine auto kan.
Ik vraag me af hoeveel Microsoft heeft geboden. Een andere reden kan ik niet bedenken voor deze onduideljike communicatie.
Ik wel: het kost klauwen met geld om ook de Ubuntu-versie van de laptop te ondersteunen. Sowieso het leverbaar maken: zorgen dat alle hardware op de juiste manier werkt, testen van images etc., je maakt gewoon dubbele kosten.

Daarnaast moet je ook nog eens extra helpdesk personeel hebben die kennis over ubuntu hebben. Nitwits die denken net iets goedkoper uit te zijn voor dezelfde laptop, zullen best een flink beroep kunnen doen op de helpdesk omdat het anders werkt dan windows.

Begrijp me niet verkeerd: ik zou graag willen dat een vrij besturingssysteem als Ubuntu standaard meegeleverd wordt, maar ik begrijp ook dat bedrijven daar anders over denken.

Het weerhoudt mij er niet van om op mijn privÚ-laptop ubuntu te draaien. Maar op de desktop (en in een virtuele machine op mijn laptop) draait gewoon Windows 7, omdat ik compatible moet zijn met MS Office of andere Windows-only software. En open-office biedt mij niet genoeg mogelijkheden en is zeker niet voldoende compatible met MS Office.
Het zou al fijn zijn als ze de laptops zonder OS aanboden.
Dan kan je er zelf Ubuntu opzetten en hoeven ze het ook niet te ondersteunen.
of de eigen (legale) corporate licensed Windows versie.
Tja, sluit ik me bij aan, keuze bieden. Maar ja, als je geen Windows meelevert kun je er ook geen trials zoals Norton op zetten, en dat scheelt voor Dell waarschijnlijk ook.
Wat Dell, HP en Acer terug krijgen voor het mee´nstalleren van al die crapware is waarschijnlijk meer als wat men bij Microsoft moet betalen voor de in grote hoeveelheden aangeschafte Windows OEM-licenties.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Waarom geeft Dell niet bij iedere laptop de mogelijkheid om je OS te kiezen..
Dat was ook mijn eerste gedachte. Waarom geeft Dell niet bij iedere laptop de mogelijkheid om je OS te kiezen..
Gewoon omdat ze dat dan ook moeten ondersteunen met alle extra calls naar de support desk tot gevolg. Dan kun je beter beginnen met een beperkte set configuraties en zien hoe dat gaat (lijkt mij niet heel vreemd tenminste).
Precies. Toen netbooks nieuw waren, liepen de meeste modellen ook op Linux.
Later kwamen er steeds meer Windows netbooks, en nu is Windows de norm.

Niet omdat Linux niet geschikt is, maar wel vanwege het publiek. De meeste kopers zijn geen kernel hackers maar willen gewoon e-mailen en internetten. En dan kun je een e-mail client of browser niet simpel genoeg maken -- het feit dat het anders is dan de vertrouwde IE / Live Mail maakt al dat sommige klanten het niet meer snappen.

Ik heb eens een statistiek gelezen dat er 4 keer zoveel Linux netbooks werden ingeruild t.o.v. Windows.
De meeste kopers zijn geen kernel hackers maar willen gewoon e-mailen en internetten.
Als dat het enige was, dat was linux prima geweest. En een stuk veiliger.
Maar tegenwoordig heeft Jan en Alleman 'verstand' van computers, en weten wat er voor mogelijkheden zijn. Daartoe behoort onder andere het installeren van software die men gewend is, en dat draait nou eenmaal niet allemaal onder linux.
Daarbij, als je kunt kiezen voor een netbook met een onbekend en bekend OS, dan weet ik wat de doorsnee gebruiker zal kiezen.
Heb je ook gelezen dat het grotendeels FUD is?
Kenyon also calls Microsoft on what he's polite to call an out-and-out lie. Microsoft claims that Canonical itself has said that its Linux netbooks are returned at a rate more than four times as high as Windows netbooks. No they're not. Kenyon wrote, "Continually repeating that we 'confirmed' a 4x return over XP when we did nothing of the sort is really not worthy of a great company like Microsoft."
http://www.engadget.com/2...rates-but-not-customer-i/
"we don't see a significant difference between the return rate for Windows versus the rate for Linux." He does, however, continue to say that many people who return Linux netbooks simply bought the cheapest option they could find, expecting Windows and shipping the things back after being greeted by something other than a familiar UI upon startup.
En ik meen me ook nog een artikel te herinneren dat de cijfers vertekend waren bij sommige onderzoeken omdat het over de gehele markt ging i.p.v. enkel netbooks. En dat de netbooks sowieso een veel hogere return rate hebben.

------

Microsoft heeft een gat laten vallen door Vista te zwaar te maken, hierdoor moest het oude XP concurreren met moderene Linux distro's (release cycle bij de meeste distro's is 6 of 9 maanden in plaats van vele jaren). Microsoft heeft toen proberen te voorkomen dat mensen bekend raakten met Linux door dingen te overdrijven en klinkklare onzin uit te brengen. Stel je voor dat ze naar tevredenheid Linux zouden gebruiken, voor je het weet willen ze het ook op de desktop of gewone laptop.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 26 juli 2010 14:11]

Ach je wil niet weten wat ik heb meegemaakt.

Ik stond in de Dixons in Breda, wat bij de games te neuzen om te zien of er nog een tussenstond waar ik nauwelijks van heb gehoord, hoor ik de verkoper praten met een klant.

"Ja, ik wil graag deze netbook kopen"
"Ja, dat kost dan zoveel en zoveel voor windows XP"
"Ik had gehoord dat je er ook linux kan opzetten, wat gratis is"
"ja", zegt de verkoper weer "maar deze netbook is wel gemaakt voor windows. Het zal allemaal wel werken, maar goed"

Je kan al raden dat de klant voor windows XP koos.

Volgens mij is dit niet de enige keer dat dit voorkomt en worden er zo ook veel mensen door de verkopers zelf van opensource afgehouden.
Waarschijnlijk zijn de support kosten te hoog. Als bedrijf moet je toch voor een aantal jaar drivers en specifieke software up to date houden.
Gezien de verschrikkelijk oude hardware die nog werkt onder de laatste Linux kernel denk ik niet dat er iets moet worden aangepast als de drivers al geschreven zijn voor de meeste apparaten, daarnaast heb je de optie om de community gratis (soms gedeeltelijk door patenten en dergelijke) voor je karretje te spannen.

Neem aan dat de support ook enkel geld voor de Linux versie die Dell er zelf heeft opgezet.
Als je je drivers open source maakt ja. Dan blijven ze gewoon werken over alle kernel-versies heen
Open source drivers hoeven niet door het bedrijf zelf onderhouden te worden.
Probleem zit hem meer in het feit dat je als groot bedrijf het gedurende langere tijd werkend wil houden. Een OS meeleveren en dan niet op 1 plek (Dell website) geteste drivers aanbieden kan je heel erg slechte reclame opleveren. Zeker vanuit de gewone consument zijn de verwachtingen (niet geheel onterecht) groot.
Nee, maar ze moeten er wel zijn, en je moet als bedrijf, ook al download niemand ze daar, toch aanbieden op je site als zijnde beschikbaar voor jouw systeem.
Waarom is Apple zo populair? Waarom heeft HP al enige tijd de troon van Dell afgepakt?
Ik denk vooral omdat Apple maar weinig keuze aan de gebruiker laat en HP zijn systeem bijna alleen via winkels verkoopt. Dell heeft zich altijd al gericht op de online markt met het personaliseren van het toestel dat je koopt, maar ik vrees dat daar maar weinig vraag naar is. De vraag of mensen Windows willen of Ubuntu is vanuit commercieel standpunt een brug die klanten (dus ook de niet PC ge´nteresseerde mensen) moeten overbruggen.
Tja, dÚ reden dat ik nooit een Dell hebt gekocht of serieus heb overwogen, is vooral het gigantische bedrag dat er bovenop komt aan verzendkosten. Zonder die verzendkosten zijn ze in prijs vergelijkbaar met wat je bij een Dixons, Dynabyte of lokale PC-boer kunt halen. Op een high-end systeem op bij aanschaf van meerdere goedkopere systemen maakt het niet veel uit, maar op een systeem van onder de €600 wel.

Daarbij warend e Linux-modellen altijd de wat duurdere (degelijkere?) types, het goedkoopste spul van Dell was nooit beschikbaar met Linux.
Ik denk niet dat Dell dat gaat riskeren, na die zaak met Intel.
Dell weet inmiddels wel door die zaak hoe ze het onder de tafel kunnen houden. Dit riekt naar typisch Amerikaans corporatiegedrag.
Hmm, het zou kunnen om het bestelproces te vergemakkelijken, als je bij elke laptop een OS kon kiezen, en mensen kennen het OS niet (ze kennen alleen 'computer') dan weten ze niet wat ze moeten kiezen. Dan kunnen ze afhaken, of telefonisch contact opnemen wat weer meer kosten met zich meebrengt.
Als je een dropdown boxje hebt met
<select>
<option>Windows 7 Starter</option>
<option>Ubuntu Linux (no windows!)</option>
</select>

met een javascript onchange event erop die je een "Are you sure you want to order this computer without windows? This option is only recommended computer experts}
[yes] [no]

Dan zullen er bar weinig mensen zijn die het per ongeluk aangeven. Ik hoop dat er ooit op een dag zoiets komt, het liefst met een derde optie No OS. Dan kan ik tenminste zonder te betalen voor software support ook de hardware aanschaffen, erg handig als ik een nieuwe laptop nodig heb ;)
Als je een dropdown boxje hebt met
<select>
<option>Windows 7 Starter</option>
<option>Ubuntu Linux (no windows!)</option>
</select>
...maar nu doe je alsof dat heel eenvoudig is.
Oh, dat is het ook.
Wellicht is het simpelweg niet meer de moeite waard voor Dell. Ik heb geen cijfers ingezien maar ik kan me zo voorstellen dat de verkopen van systemen met Ubuntu zo verwaarloosbaar zijn dat Dell er wegens het gebrek aan succes maar voor gezien laat. Simpele marktwerking dus.
Tja, sommige dingen moet je niet overlaten aan de markt. Zouden we afhankelijk zijn van marktwerking voor de aanleg en onderhoud van dijken, dan zouden die er nauwelijks zijn. Ook bij wegen is marktwerking niet zo handig, dat is alleen interessant op specifieke plaatsen. Kosten van tolheffing zijn anders gewoon te hoog.
Ik vind het wel jammer dat Dell (in het plaatje) het argument gebruikt bij Windows van "Choose if you're new to using computers." Want uiteindelijk maakt het weinig uit wat je gebruikt als je nog een nieuweling bent met computers. Okay, de kans dat je raad kan vragen buurman bij een probleem is kleiner omdat hij hoogstwaarschijnlijk Windows gebruikt... maar dat hoeft niet per se. Uiteindelijk hobby'en er steeds meer mensen met opensource/Linux-varianten/... mee.

Praktisch voorbeeld: Ik had op de PC van mijn vader ooit een Ubuntu ge´nstalleerd, bij wijze van test. En hij vond het makkelijker, sneller en leuker werken dan Windows. Hij kon er goed mee overweg. En hij is compleet onwetend op't vlak van computers. (Ondertussen gebruikt hij wel OS X op een iMac G4, maar soit :) .)

In ieder geval vindt ik het wel jammer dat Dell de keuze niet meer laat op zijn website. Want nu moet je al weten dat je het telefonisch wÚl kunt kiezen.
Een praktisch voorbeeld.

De buurman ziet een leuk stukje software op internet.
Oh nee, dat werkt alleen onder windows.

De buurjongen wil graag een leuke game spelen.
Oh nee, dat werkt alleen onder windows.

Kijk, als je alleen een briefje tikt en een beetje internet, dan kan je wel met een linux variant aan de slag, tot op zekere hoogte.
Maar 99% van de gebruikers wil meer dan dat.
En diezelfde 99% interesseert het minder dan niks welk os ze gebruiken, ze weten niet eens, en willen niet eens, weten wat dat is, zolang alles wat ze zien maar draait.

En of je het nou leuk vind of niet, dan wordt het gewoon windows.
Ik denk dat je nu nogal kort door de bocht gaat. En waarom zou buurmaan of buurjongen er niet naar gaan zoeken of er ook hetzelfde bestaat of een goed alternatief voor dat wat ze willen gebruiken?

Trouwens, ik denk dat 90% van de computer nu net wÚl hoofdzakelijk surft, briefje typt en dergelijk. De overige 10% zal zich al wat meer interesseren in hoe en wat.

En nog iets: Als het mensen niks interesseert welk OS ze gebruiken en het niet weten dan maakt het nog niet uit of het Ubuntu of is Windows.
En waarom zou buurmaan of buurjongen er niet naar gaan zoeken of er ook hetzelfde bestaat of een goed alternatief voor dat wat ze willen gebruiken?
.
.
.

En nog iets: Als het mensen niks interesseert welk OS ze gebruiken en het niet weten dan maakt het nog niet uit of het Ubuntu of is Windows.
Je geeft zelf het antwoord al. Waarom zouden ze gaan zoeken voor iets dat werkt op linux? Het werkt immers al onder Windows dus blijven ze daar lekker bij, het maakt ze geen zier uit dat het Windows is.

Voor die gebruiker is Ubuntu altijd meer werk. En bovendien kunnen ze niet aan die 'handige' buurman vragen wat ze moetden doen, want die heeft in 95% van de gevallen ook gewoon Windows
Heum, misschien omdat ze al Ubuntu gebruiken en dus ook gaan zoeken naar dingen die voor hun werken?

Ik vind het raar dat op een tweakerssite toch nog mensen rondsurfendie denken dat Linux-varianten 'gehandicapt' zijn voor gewone gebruikers en het dus (blijkbaar) automatisch ongeschikt achten.
Ja.. goed argument.

Ik heb onder Linux een systeem equalizer, werkt niet onder Windows.
Ik heb onder Linux wmii, een window manager die helemaal goud is, werkt niet onder Windows.
Ik heb een geweldige media speler, werkt niet onder Windows.
Ik heb een top fps met Warcraft III + wine, veel lager onder Windows.
Ik heb media toetsen ingesteld als win+a, s en d, kan niet onder Windows.

De meeste mensen kiezen niet voor Linux, omdat ze er bang voor zijn. Apple heeft dit opgelost door het design prachtig te maken, waardoor gebruikers het willen gebruiken. Voor de meeste mensen geeft dit toch de interesse in macs. Linux heeft geen prachtig design, en mensen denken dat het lastig, vreemd en bijna buitenaards is.

Dit maak ik op uit persoonlijke ervaringen, mensen kunnen het best gebruiken, geen probleem. Ze voelen zich alleen niet lekker onder Linux, omdat het anders is. Het is 'eng'.

Out of the box werkt Linux vaak beter dan Windows. Je hebt minder vaak vreemde software en 3th party drivers nodig.
linux geen prachtig design?
Ik lees 3 applicaties die jij persoonlijk beter vindt dan de windows opties/
Dat kan.
Ik kan duizenden applicaties opnoemen die geen linux versie en geen linux vervanging hebben.
En knoeien met lapmiddelen als wine om linux als windows te laten gedragen beginnen ik en miljoenen met mij niet aan.
Dan is voor mij en anderen de keuze makkelijk.

Wat is voor mij het voordeel van linux?

Overtuig mij maar.

Ik heb veel software die gewoon weg niet onder linux draait.

Win7 aanschaffen, dat prima draait, is vele malen goedkoper dan dagen/weken zoeken naar vervanging van mijn software.

Behalve die paar tientjes in geld, wat is nu eigenlijk het echte voordeel van linux?

Win7 is snel en veilig genoeg, daar gaat linux niet in winnen.

Overtuig me maar.
ik weet niet als je het al weet, maar we leven in 2010, waar tientjes al lang niet meer bestaan.
Ook over de compatibiliteit met Office-programma's is Dell onduidelijk; enerzijds zou Ubuntu met behulp van OpenOffice office-documenten kunnen lezen, anderzijds waarschuwt de Europese Dell-site dat Ubuntu niet met Office overweg kan.
Wat is daar onduidelijk aan?! Ubuntu kßn het Windows-programma Office niet draaien, daar wordt netjes voor gewaarschuwd om te voorkomen dat kopers hier wel van uitgaan. Dat OpenOffice.org gebruikt kan worden om Office-documenten te lezen is daarmee niet strijdig. Sterker nog, het kan gezien worden als een aanvulling: Ubuntu kan Microsoft Office niet draaien, maar Office-bestanden kunnen wel geopend worden met OpenOffice.org.

[edit]
Ergens is het overigens jammer dat Dell deze beslissing neemt, opensourcesoftware in het algemeen en Ubuntu in het bijzonder verdienen de kans om via een grote speler goed beschikbaar te zijn. Tegelijk is het ook tekenend voor de wereld van opensourcesoftware dat dit gedaan wordt: blijkbaar is er te veel onbekendheid bij eindgebruikers, is de vervangende opensourcesoftware niet zo goed, is de software niet even usable als het Windows-equivalent et cetera. Het lijkt me derhalve goed om nu niet Dell af te kraken, maar de hand in eigen boezem te steken en de software gaan verbeteren.

Gnome heeft bijvoorbeeld zichzelf het doel gesteld om 10 procent van de wereldwijde desktopmarkt te bezitten eind 2010. Gaan ze dat halen? Welnee.

[Reactie gewijzigd door Harm op 26 juli 2010 10:01]

Ubuntu kan het Windows-programma Office wel draaien, daar gebruik je Wine voor en als je een iets professionele oplossing (en ondersteunde) versie wil hebben gebruik je cross-over-linux van Codeweavers:
http://www.codeweavers.com/products/cxlinux/
Ja ik zie me vader al met Wine even Office installeren :Y)
met Wine niet, maar met cross-over kan de gemiddelde gebruiker het ook wel uitvogelen...
Crossover Linux standaard kost 37€
kijk nu eens naar het prijsverschil op de Dell website tussen Ubuntu en Windows voor een bv Latitude, ow, da's 20€...
waarom zou een gewone gebruiker is godsnaam voor Linux kiezen?
Ik heb voor Linux gekozen omdat ik dat prettig vind werken. Alle software die ik hebben wil in een packagemanager. Allemaal gratis en zonder dat ik lastige sleutels moet invoeren of vragen moet beantwoorden. Allemaal uit een vertrouwde bron dus zonder virussen of spyware. Ideaal als je te lui bent om na te denken over waar je mee bezig bent.
Je geeft zelf al aan dat je het hebt gekozen voor Linux omdat je het prettig vind werken (lees: je hebt er al mee gewerkt). Een leek of misschien wel veel systeembeheerders hebben nooit met Linux gewerkt en voor deze mensen kan de stap velen malen groter zijn om een onbekende OS te gebruiken.
Ik heb onlangs XBMC op Ubuntu 10 geplaatst icm een nieuwe HTPC, ik kan je vertellen dat dat niet lukt zonder een goede werkinstructie, met name als je ook Windows 7 wilt blijven gebruiken. Het was helaas niet een kwestie van een .exe uitpakken. Ik heb me hierop voorbereid, maar een leek zal dat zeer zeker niet zijn die moet het net achteraf uitpluizen voor een oplossing die werkt.
Ik heb onlangs XBMC op Ubuntu 10 geplaatst icm een nieuwe HTPC, ik kan je vertellen dat dat niet lukt zonder een goede werkinstructie, met name als je ook Windows 7 wilt blijven gebruiken. Het was helaas niet een kwestie van een .exe uitpakken. Ik heb me hierop voorbereid, maar een leek zal dat zeer zeker niet zijn die moet het net achteraf uitpluizen voor een oplossing die werkt.
Diezelfde leek zal naar alle waarschijnlijkheid ook geen XBMC op een HTPC installeren, ten eerste omdat de leek helemaal niet weet wat XBMC is en ten tweede omdat hij niet zelf zijn HTPC bouwt. Ten derde weet de leek zeer waarschijnlijk ook niet wat Řberhaupt een HTPC is.

Maar het zou je natuurlijk wel sieren als jij de leek op de hoogte zou brengen van het bestaan van Linux, XBMC, Open Source en nog meer van dattum.

Inmiddels heb ik verschillende 'leken' voorzien van een mooie Ubuntu installatie nadat ze kwamen met probleempjes met betrekking tot 'illegale Windows' versies. Ik heb ze simpelweg de keus gegeven om ˇf een Windows licentie te kopen (Ó veel euro's) of eens gratis Ubuntu uit te proberen (Ó voor nop). Mocht Ubuntu uiteindelijk niet bevallen zou ik het MS OS wel voor ze installeren (na aanschaf) maar er is er nog geen teruggekomen en via navraag heb ik vernomen dat het na een 'gewenningsperiode' minstens net zo lekker werkt als Windows (XP-Vista-7).

Dus ja, het is jammer dat Dell ertoe besloten heeft Ubuntu uit de schappen te halen, met wellicht wat meer aandacht en marketing had het een andere draai gekregen kunnen hebben. Maar goed, dat is achteraf bekeken. Misschien dat juist de Open Source gemeenschap (bedrijven, ontwikkelaars en gebruikers) wat meer bekendheid moeten gaan creŰren, de leek dus bekend maken met het feit dat er mÚÚr is dan alleen Microsoft...

[Reactie gewijzigd door sleezball op 26 juli 2010 13:17]

Ik heb onlangs XBMC op Ubuntu 10 geplaatst icm een nieuwe HTPC
Ook ik als WIndows-nerd vond de aanschaf van een HTPC een goede reden om Linux weer eens een kans te geven, ook i.c.m. XBMC.
De speciaal voor mijn hardware (Asrock ION) downloadbare iso en usb-image voor een kant en klare XBMC installatie bleken zoiezo al niet te werken. Dan maar zelf aan de slag. Door mijn volledige Linux-onkunde bleek dat 'niet al te handig', en zeker het goed aansturen van de meegeleverde IR-afstandsbediening, gebruik van de HDMI i.p.v. VGA en optische uitgang i.p.v analoog bleek ook geen sinecure. Toen bleek de layout van de RC niet te kloppen, en kon ik het spelen van BR zoiezo op mijn buik schrijven. (en daar had ik hem mede voor gekocht). Ook hardware-acceleratie van een aantal video-formaten bleek vooralsnog niet te kunnen gaan werken.
Toch maar W7 x64 erin gestopt. Half uurtje later knalde Windows 7 MCE het scherm op en speelde ik alles wat ik maar wilde spelen, en werkte elke knop op de RC waar deze voor bedoeld was.
Ik ben er van overtuigd dat iemand met voldoende kennis van zaken mij best had kunnen helpen om alles (behalve de BR?) werkend te kunnen krijgen, maar vooralsnog is ook deze pc weer 'gewoon' voorzien van Windows.

Ik denk dat er zeker een markt zal blijven voor de verschillende Linux distributies, en dat deze ook best zal groeien, maar dat de diversiteit van de distributies (en daarmee het gebrek aan uniformiteit) een algemene adaptatie door 'de gewone gebruiker' net zo lang een probleem blijft totdat de verschillende partijen als ÚÚn gezicht naar buiten zouden treden. (en dat zou nu juist jammer zijn; de unieke eigenschap om het OS volledig naar eigen inzicht in te zetten en aan te passen is juist het sterke punt)

Overigens zal ik Linux binnenkort wÚÚr eens een kans geven, zodra EEEBuntu 4.0 (wat nu overigens Aurora schijnt te heten) valid is, en wie weet blijft er ooit een distributie ook werkelijk op ÚÚn van mijn pc's staan...
Bij Windows Update worden alleen windows-onderdelen opgewaardeerd. Applicaties moeten hun eigen updater hebben, en iedere updater moet toegang hebben tot internet, is dus een beveiligingsrisico. De meeste applicaties, zeker de betaalde, hebben daarbij geen eigen updater.

Bij Linux-distributies, met name Ubuntu en derivaten, zorgt de update-manager voor het updaten van via de package-mannager/appstore ge´nstallerde pakketten. Kortom, je hoeft zelf nergens meer naar om te kijken. Via andere wegen ge´nstalleerde pakketten kunnen ook automatisch geŘpdate worden als er de updates in de repositories worden opgenomen.

Daarnaast werken Windows-virussen niet op Linux, is het beveiligingsmodel beter (mochten Linux-virussen toch in het wild gaan voorkomen), kun je heel veel software gratis uit betrouwbare bron binnenhalen (repositories, zijn zelfs zelf aan te passen) zodat je voor normale toepassingen niet eens verder hoeft te kijken.

Kortom, voor de gewone gebruiker, die zich zo min mogelijk wilt bezighouden met het onderhouden van zijn systeem, is het ideaal. Enige nadeel is dat bepaalde Windows-software, vooral games, het native niet doen. Vaak is daar wel een oplossing voor via Wine, Crossover, VMware, Virtualbox, Bochs, Qemu maar dat is meestal omslachtiger en vaak werkt het niet met alle games omdat die soms afhankelijk zijn van specifieke hardware (nVidia/Ati) die niet meegeŰmuleerd (kunnen) worden.
als hij weet wat cross-over is en zo denkt de gemiddeld consument niet (en volkomen terecht).

Daarbij is openoffice een gruwel om mee te werken.
Office is ook een gruwel om mee te werken. Dit is dus geen argument, je bent gewent om met Office te werken dus is OO een gruwel om mee te werken.
Ik moet zeggen dat ik dit in het begin ook vond maar bij OO staat eigenlijk gewoon alles op de juiste plaats. Bij Office weet je dat het niet op de juiste plaatst staat dus is het lastig om bij OO dit te vinden.
Dude, met wine is het hetzelfde als in windows, hoe doe jij het dan? Gewoon setup.exe aanklikken.

En anders zeg je: gebruik dit maar:
office.live.com
of openoffice of google docs.

Crossover is moeilijker dan gewoon wine!
Dude, wine en crossover staan niet standaard in elke Linux distro.... en voor een gemiddelde pc-gebruiker: wine? was dah? dat kun je toch drinken.....
Hetzelfde kan je zeggen van Windows als je eerst nog een .NET update moet installeren.

NET? Ik wil toch geen vissen vangen?

Bijna altijd als de discussie erover gaat of Ubuntu of Linux in het algemeen geschikt is voor de desktop worden er argumenten aangehaald dat een gebruiker die nooit zelfstandig met Windows zou kunnen werken dat met Linux opeens wel moet kunnen, en zo niet dan heeft Linux weer gefaald.

De eerste 2 argumenten van Dell om Windows te gebruiken (in het plaatje) kloppen ook wel, maar met de derde ben ik het pertinent oneens. If "you are new to using computers", dan is Ubuntu misschien zelfs wel een beter idee dan Windows. Problemen komen toch meestal neer op "waar is het startmenu?", "hoe installeer ik MS office, MSN messenger en MSN smilies en andere meuk van MS?" of pogingen om programma's van websties te downloaden en los te installeren terwijl ze beter via de package manager ge´nstalleerd kunnen worden.

Nieuwe gebruikers hebben daar nou net geen last van. Die zeuren niet dat een knop op een andere plaats zit dan in Windows, die proberen geen technieken te gebruiken die ze onder Windows hebben geleerd, die vragen niet om MS-programmatuur. Juist nieuwe gebruikers kunnen zonder problemen Ubuntu gebruiken, er vanuitgaande dat de fabrikant (Dell hier) de benodigde zaken als codecs e.d. heeft ge´nstalleerd. Maar dat is niet anders onder Windows, je kan niet verwachten dat een nieuwe gebruiker maar ff kaazaa codex community pack oid gaat downloaden en installeren.

Onder Ubuntu krijgt de gebruiker tegenwoordig trouwens geloof ik standaard een schermpje met de vraag of ie codecs wil installeren bij een poging om een filmpje af te spelen met een niet ge´nstalleerde codec, dus zelfs dat is op zich nog te doen - iets wat ik van Windows niet kan zeggen.

Juist voor nieuwe gebruikers is Ubuntu prima, het zijn de gebruikers die al jaren in Windows rituelen zitten vastgeroest die niet snel zullen overstappen.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 26 juli 2010 23:06]

muhahah dan heb je 't nog nooit geprobeerd

office installeren onder linux is werkelijk niets anders dan windows;
-je klikt op de .exe
-en 4x op volgende,
-ga bakje koffie zetten,
-office is geinstalleerd.

enige wat NIET werkt is access'07, de reste van de office suite draait als zonnetje

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 26 juli 2010 10:28]

Ik geloof dat outlook ook niet werkt
Je hebt niet alleen gelijk, maar ik denk dat dat een grotere showstopper is dan (de rest van) Office.
Gelukkig gebruiken veel mensen dan ook gewoon Thunderbird.
Dus werkt Office niet. Als 1 onderdeel niet werkt kan Dell niet zeggen dat het werkt. Hoeveel telefoontjes denk je anders dat de support desk gaat krijgen. Of wat voor claims ze aan hun broek kunnen krijgen. Iets moet voor zo'n fabrikant 100% werken en ook officieel supported worden (office op wine wordt niet door MS ondersteund).
En alle andere miljoenen stukken windows software?
Ook effe op de exe klikken?
Nou, dan verzuip je wel in de koffie.

Hou toch op zeg.
Doe nou niet alsof linux op dit moment een optie is voor de gemiddelde gebruiker, want dat is het nu eenmaal niet.

Ik ben zeker geen fan van windows, maar de meesten willen gewoon hun software kunnen gebruiken zonder gedoe.
De meesten weten niet eens dat ze windows gebruiken, en belangrijker nog, het kan ze niets schelen.
Ja kijk, jullie gaan allemaal de mist in. Dat je office wil draaien kan ik nog begrijpen (OO.org is simpelweg een stuk slechter), maar al die andere WINDOWS software wil je niet draaien op Linux. Het is daar niet voor gemaakt. Je vergeet denk ik dat er een enorme hoeveelheid is aan Linux software die in de meeste gevallen een prima alternatief vormt voor de windows variant.
Maar helaas is heeeeel veel van die linux software alleen maar geschreven voor bepaalde distro's/desktops.
Maar helaas is heeeeel veel van die linux software alleen maar geschreven voor bepaalde distro's/desktops.
Abjecte nonsens. Je mag best een mening hebben over Linux maar wees alsjeblieft ge´nformeerd. Tenslotte: feiten > meningen.
Tja, Acces is voor mij het enige noodzakelijke onderdel van MS Office. Voor de rest zijn er goede alternatieven, al is het objectmodel van OOObasic wel heel anders als dat van VBA.
Tsja. Voor een echte computernerd gaat dat wel op ja. Final Cut Pro werkt ook op Solaris, BSD, Ubuntu, Windows, enz.

Een meer doorsnee gebruiker stopt de Office CD in de PC en wacht dan in spanning af.
Heb je dat wel eens gedaan op een systeem waar wine al opstaat? Setup.exe klikken, klaar.

Oh je hebt geen wine? Ubuntu store, type wine, instaleren, klaar.

Te moeilijk? Dan krijg je Word na instalatie op windows ook niet opgestart lijkt me.
sorry hoor, maar zo simpel is het echt niet. Dus jij beweert dat ik office 2010 zonder problemen aan de praat krijg op Linux?

Wine werkt alleen maar goed als je bereid bent software te gebruiken die 1 of meer versies achter loopt. Om over al het integratie geneuzel achteraf maar te zwijgen (maw. afhankelijkheden achteraf).

Ik heb geen zin om af te wachten of een product net wel of net niet werkt. Laat staan dat ik misschien hier en daar nog moet sleutelen.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 26 juli 2010 11:15]

Ben het niet met je eens. Office is zo groot dat ze al aan het coden gegaan zijn toen de beta's uitkwamen, of dat vermoed ik tenminste. Ik kon Office 2010 moeiteloos installeren toen ik de eerste schijf tegenkwam.

Wel heb ik met Adobe producten wel eens een maand of 2 moeten wachten voor de laatste versie het deed. Als iets uitkomt en niet compatible is duurt het nu eenmaal even voor men dat heeft uitgezocht. Maar de suggestie dat je zwaar achter zou gaan lopen met software onder Wine is schromelijk overreven.

En meestal is de installatieprocedure niet pittiger dan onder Windows. Naderhand nog configureren komt vrijwel alleen met games voor.

En tja... anders gewoon lekker OpenOffice gebruiken. Legaal en voor 90% van wat de gemiddelde gebruiker doet meer dan genoeg. Bovendien nog cross-platform ook.
En tja... anders gewoon lekker OpenOffice gebruiken. Legaal en voor 90% van wat de gemiddelde gebruiker doet meer dan genoeg.
Is Microsoft Office niet legaal dan?? :)
Ligt maar net aan het programma, programma's zoals office 2010 die allerlei vreemde dingen uitspoken geven problemen ja.
Programma's zoals uTorrent die optimaal gebruik maken van de windows API om zo compact mogelijk te blijven draaien perfect onder wine, zelfs elke beta versie die ik heb geprobeerd te draaien draait net zo goed als onder Windows.
Setup.exe klikken? Daar ga je al. Waar is de autorun van de Office CD dan?

En de doorsnee pc gebruiker heeft nog nooit van Wine gehoord, dus dan kan het installeren nog zo makkelijk zijn maar dat gaat dan echt niet lukken.

Het is de eeuwige discussie rondom Linux. Zolang Windows software niet vlekkeloos werkt onder Linux is er gewoon geen markt voor de doorsnee gebruikers.
Ik zette vroeger, toen ik als primair besturingssysteem nog Windows gebruikte, automatisch afspelen uit. Bewust. Ik deed dat dus ook bij PC's die ik voor anderen 'repareerde'. Het is niet alleen irritant, maar was ook nog wel eens onveilig ( al was het alleen maar om te voorkomen dat je weer gebeld werd als iemand een spel of programma had gede´nstalleerd of om zeep geholpen ).

De doorsnee PC gebruiker bestaat niet. Onwetende mensen wel. Een beetje zoeken op internet ( wat bijna altijd al out of the box werkt, onder Linux, Windows en OS/X ) en
je kan het vinden.

Maar als mensen maar steeds hun informatie bij verkopers vandaan halen ( die bestaan om je wat te willen verkopen ), is er voor linux en open source geen 'level playing field'.

Maar 'Windows software' ? Wat is dat ? Ik ken Windows als OS, en programma's als Word en Excel, die als Office-suite voor Windows en OS/X beschikbaar zijn.

Als Microsoft als OS-leverancier niet voor linux ontwikkelt, is dat een strategische keuze. Als je als klant afhankelijk wil zijn van een monopolie, is dat gewoon dom.
Wat mij betreft zijn autorun-files echt beveiligingslek #3 in windows.

Het is redelijk eenvoudig om zo'n file te maken met allerlei nare ongein. Zet hem op een memorystick (beveiligingslek #2) van een gebruiker (beveiligingslek #1). Zorg dat hij hidden is en je hebt de mogelijkheid allerlei scripts te starten op een PC.

Meteen uitzetten die hap.
Jep, en de dag dat Linux populairder wordt zal het voor MS misschien ook de moeite worden om daar een versie voor te ontwikkelen. Vandaag de dag zou het echter alleen maar een aderlating voor ze zijn. Plus het feit dat het overgrote deel (denk ik toch) van de Linux-community sowieso tegen het aanschaffen van propriŰtaire software is.

Edit: Ik bedoel dit overigens niet negatief voor Linux. Ik heb zelf 2 jaar full-time Ubuntu&OpenSuse gedraaid omdat ik van XP af wou en Vista echt geen verbetering vond. Sinds 7 zit ik echter terug bij het Windows-exclusive-kamp, simpelweg omdat ik het goed genoeg vind en zo niet meer heen en weer moet booten om te gamen.

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 26 juli 2010 15:18]

Een doorsnee Linux gebruiker heeft WEL van Wine gehoord.

Windows software zal nooit vlekkeloos gaan werken onder Linux Net zoals Linux software nooit vlekkeloos zal lopen onder Windows.

Wat wel telt is dat de rol van het OS de laatste jaren afneemt. Steeds meer zaken gebeuren op het web of in de cloud. Daarbij wordt betrouwbaarheid en veiligheid steeds belangrijker en op dat punt zou Linux nog wel eens kunnen gaan scoren.

Wat verder zou meehelpen is als meer producten platform onafhankelijk worden.

Wine's commerciele grote broer heet niet voor niets crossover. Het is een (tijdelijk) middel bij overstappen. De bedoeling is dat je uiteindelijk naar native oplossingen gaat.
Steeds meer producten worden inderdaad platform onafhankelijk, door de beter libraries zoals QT, etc.

Zie gelukkig steeds meer ict bedrijven die platform onafhankelijke software bieden, vaak in combinatie met QT en C++, java en C#.
Setup.exe klikken? Daar ga je al. Waar is de autorun van de Office CD dan?
Windows autorun laten werken op linux is ongeveer 5 minuten werk (inclusief testen en een package maken. Dat wil niet zeggen dat de makers van linux-besturingssystemen dat een goed idee vinden natuurlijk...
Zolang als Ubuntu te weinig vertrouwen heeft in Wine om het standaard mee te leveren voor dit soort doeleinden blijft het een fail. En de reacties als de jouwe zijn juist wat de linux userbase zo distantieert van het grote publiek.

Het dient juist soepeltjes en lekker vlot te verlopen. CD'tje erin, popup schermpje, install en klaar. Dat is waar mensen op zijn afgesteld. Heeft een besturingssysteem dat niet te bieden, dan is het voor 2010 gewoon totaal niet gebruiksvriendelijk want een gemakkelijke methode tot installeren is toch wel het minimale wat tegenwoordig verwacht wordt.

Wil Linux echt doorbreken op de grote markt, dan zullen ze daar op in moeten spelen. Willen ze een niche product blijven, ook goed. Maar in dat geval is dit artikel niet news worthy the noemen aangezien iedereen die linux dan zou willen gebruiken zeer zeker wel in staat zou dienen te zijn een iso'tje te downloaden, branden en zelf even te installeren. En waarschijnlijk ook geen doelgroep is welk een dell systeem preloadedmet windows aan zou schaffen, maar zelf custom-built te werk gaat.
Dat is precies waar het probleem zit... het kan soms wel en soms niet. Wine kan veel, maar niet alles, en al helemaal niet op een voor simpele eindgebruikers makkelijke manier. Het is die simpele eindgebruiker die de doelgroep was bij Dell, maar blijkbaar is de software op de Ubuntu-pc er nog niet klaar voor.

Wat jij zegt bevestigt dus slechts wat Dell ook ontdekt heeft, namelijk dat Ubuntu een goede keuze is voor mensen die geen gebruikmaken van Windows (of aanverwante programma's) of opensourcesoftware ontwikkelen. Dat is jammer en vervelend, maar blijkbaar de realiteit.
Gaat erom of het native kan en dat kan het niet want wine en cross over is niet Native (wat eventueel gevolgen kan hebben! ;) )
Het is verdomde lastig om de gevestigde orde te doorbreken. Het is natuurlijk een beetje een kip en ei verhaal, zolang Ubuntu geen serieus marktaandeel heeft zal het kwa ondersteuning en ontwikkeling achter blijven.
Maargoed, dat marktaandeel moet je dan wel verdienen, en ik denk dat Ubuntu echt onbekend terrein is voor 'normale' eindgebruikers.
Balen, net nu ik echt overal van (flash, dropbox, openftd, skype enz.) .debs van kan downloaden die net zo makkelijk werken als .exe's.
En dan gebruik je het als een Windows systeem.
Deb-jes zoeken, installeren. Je gaat ook ndiswrapper gebruiker voor je niet ondersteunde hardware om die drivers te installeren?

Even voor de duidelijkheid Linux is niet de gratis versie van Windows.
Het werkt Anders. En hoewel je alle leuk alles zelf kunt compileren (Gentoo), is het meest handige aan de meeste grote linux distro's dat er een package-manager geinstalleerd staat. Nog fijner is het dat er een krachtige command line interface meegeleverd wordt, waarmee je het hele OS kunt manipuleren.
En ach, als dat niet voor de massa is, wat maakt het uit: de open-source community is momenteel zo groot dat wij onszelf in stand kunnen blijven houden.
Er zit wel vooruitgang in. Ik ken nu al meerdere collega's die met ubuntu aan de slag zijn gegaan. Vroeger was ik echt de enige die verder keek dan Microsoft.

Is ubuntu/linux ook behoorlijk verbeterd in de tussentijd, gebruik het zelf ook :)
Hetgene wat er onduidelijk aan is is dat de meeste mensen het verschil niet weten tussen OpenOffice en Microsoft Office, een heleboel mensen kennen maar 1 Office-pakket. Als men dan enkel leest dat Ubuntu niet met Office overweg kan is er de kans dat die mensen denken dat er helemaal geen Office pakketten voor Ubuntu bestaan, iets wat duidelijk niet waar is. Office draait namelijk wel op Ubuntu, al is dat niet Microsoft Office (via een omweg wel natuurlijk) maar OpenOffice.
Wat is daar onduidelijk aan?! Ubuntu kßn het Windows-programma Office niet draaien, daar wordt netjes voor gewaarschuwd om te voorkomen dat kopers hier wel van uitgaan. Dat OpenOffice.org gebruikt kan worden om Office-documenten te lezen is daarmee niet strijdig. Sterker nog, het kan gezien worden als een aanvulling: Ubuntu kan Microsoft Office niet draaien, maar Office-bestanden kunnen wel geopend worden met OpenOffice.org.
Enkel is de helft niet compatible, wordt je opmaak vaak gaar en werken de helft van de functies niet.
Tot zover de grote revolutie van Linux op retail systemen. :'(

Het zag er zo mooi uit, met Dell en HP die het voortouw namen. Vervolgens kwam Asus en vele andere met zeer goedkope Netbooks, wat al helemaal de brede adaptatie van Linux zou betekenen. Linux zou voor de grote groep niet-computer gebruikers in de tweede en derde wereld, de eerste computer ervaring moeten worden.

3 jaar verder en de kous is af. Linux op netbooks verkocht amper, WinXP en Win7 Starters zijn vele malen populairder. Daardoor kan je ondertussen bijna geen linux netbooks meer krijgen. En nu stopt Dell er ook mee. Zo jammer allemaal, maar de markt heeft gesproken ;(

PS. ik weet dat Dell niet is gestopt, maar als het niet online staat zal bijna niemand er op denken om het te bestellen.

[Reactie gewijzigd door XanderDrake op 26 juli 2010 10:00]

Ik denk toch dat eerst het bedrijfsleven overstag moet...
Dan raken de mensen er aan gewend en krijgen wat hulp
van de lokale systeembeheerders. Dan komt de Linux
revolutie vanzelf wel bij de thuis gebruiker...
(hopelijk!! :-)
Dat zeiden ze 20 jaar geleden al. Maw. that's never gonna happen.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 26 juli 2010 10:04]

Dit is een beetje kort door de bocht.
De kans is heel groot dat bedrijven overgaan op Linux. Veel programmatuur krijgt ondersteuning voor een web interface en dat zal veel bedrijven laten overstappen.
Zodra je een webversie van Office hebt (die je in een intern netwerk kan hosten) of dat Google Docs volwassen wordt en meer markt aandeel krijgt zal je zien dat heel veel bedrijven heel snel overstappen.

Tenminste dat is iets wat ik verwacht en heel goed mogelijk zal worden voor minimaal 3 kwart van elk bedrijf (miss dat de communicatie naar buiten nog met een lokaal werkstation moet ivm software die de klanten gebruiken)

Zodra dit is gebeurd heb je maar een kleine link tussen een bedrijf computer en een consumenten pc (mensen op hun werk zien dan alleen nog een browser) waardoor de kans op de doorbraak van linux bij de consument net zo klein is als vandaag :)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 26 juli 2010 10:47]

De webapplicaties zijn de eerst komende 5 jaar nog niet vergelijkbaar in kracht t.o.v. de normale office pakketten.

Overigens is het zo dat bedrijven MS Office en Windows zijn gebruiken omdat hun gebruikers dit thuis al hadden en er aan gewend zijn. Die gewenning nemen ze mee naar kantoor en verwachten op kantoor hetzelfde te kunnen gebruiken.

Daarnaast zit je thuis nog steeds met de ondersteuning. Bedrijven kunnen wel een contract afsluiten voor ondersteuning op die "gratis" linux.
Bij consumenten moet echter de leverancier van de computer een contract afsluiten of zelf de mensen opleiden. Dat kost geld. Tevens moeten de leveranciers van de hardware zorgen voor goede drivers en de ondersteuning ervan voor de komende 4 a 5 jaar (op zijn minst). Dat kost ook geld.
De kosten van het "gratis" linux zijn op de consumentenmarkt gewoon hoog t.o.v. Windows op dit moment.
Ten eerste, de normale zakelijke gebruikers hebben de kracht van een office pakket niet nodig. Er zijn maar een aantal personen die dit nodig hebben en de rest kan goed af met een simpele oplossing zoals OpenOffice. De communicatie gaat tegenwoordig toch naar buiten als PDF bestand waardoor de weergave op elke pc hetzelfde zal zijn. Alleen de financiŰle mensen zullen Excel nodig blijven hebben maar als je het goed bekijkt is dit maar een heel klein percentage van de licentie kosten (volgens mij 130 euro per gebruiker als normale licentie)

Ten tweede geef ik nadrukkelijk aan dat de kans op een doorbraak op consumenten pc's net zo klein zal blijven als nu het geval is aangezien de zakelijke gebruikers niks meer zullen zien als een browser (en miss VPN en 3G opstart knopjes)

Ik snap ook niet waar jij vandaan haalt dat ik de doorbraak van linux op consumenten computers zie slagen :S
Ik zou OpenOffice nou niet afdoen als simpele office oplossing, betreft functionaliteit doet het weinig onder voor MS Office.
Daar in tegen weet ik echter zo ook niet meer een echte simpele office oplossing.. google docs is me weer net iets te simpel als je iets meer wilt doen dan een enkele pagina schrijven.

* Xthemes.us is gek van KDE producten, maar kOffice kan hem niet bekoren en heeft zover ie weet ook de intentie om een full blown office suite te worden i.p.v. een simpele
20 jaar geleden bestond linux niet eens...
Linux zal niet gaan domineren op wat jij bedoeld met "retail systemen". Die markt is namelijk al in handen van een zeer klein groepje bedrijven met zoveel geld dat toegang tot die markt voor nieuwe spelers bijna onmogelijk is. Dit heet een oligopolie.
In andere markten (servers, embedded systemen, telefonie, netwerken) zijn Linux en BSD juist wel de grote spelers, alleen merkt het grote publiek dat niet.
Tot zover de grote revolutie van Linux op retail systemen. :'(
Heb je het nog niet gehoord? De Linux-revolutie is nu.
Alleen niet op de desktop, en of dat ooit gaat gebeuren blijft onduidelijk.
Op smartphones daarentegen -dat zijn tenslotte ook retail-systemen- draaien al een paar bijzonder sucessvolle Linux-distro's. Met de opmars van tablets zal de hoeveelheid Linuxinstallaties alleen maar toenemen.
Ubuntu werd eerst verwelkomd als optie, maar nu ze het weglaten laten ze weer een handvol users achter. Ubuntu is niet aantrekkelijk voor opensource programmeurs, het is aantrekkelijk voor een hele groep computergebruikers die iets anders willen met simpliciteit.
Inderdaad een handvol. Blijkbaar wordt het dan ook te weinig aangeschaft. Cijfers krijgen we waarschijnlijk niet.
Ik kan mij voorstellen dat Dell ook een beetje onrustig wordt van de Ubuntu upgrades die problemen veroorzaken met hardware configuraties. Uit mijn hoofd was er het probleem met bepaalde ati videokaarten die het niet meer deden na upgrade naar 9.04, en er zullen ongetwijfeld wel meer voorbeelden zijn. Een systeembouwer wil niet dat consumenten dergelijke problemen aan haar toeschrijven, in die zin is windows veel betrouwbaarder.
Hoeveel problemen heeft een upgrade naar Windows 7 of windows vista??
Inderdaad..VEEL MEER..
Wel grappig dat ze in dat plaatje als voorbeeld van een Microsoft pluspunt het draaien van een Apple-product noemen (iTunes :P)

Kun je trouwens niet bestellen zˇnder een OS? Dan kun je altijd zelf installeren wat je wil? Of zit je echt vast aan Windows meebestellen?
Xxodd heeft dit alternatief dat je gewoon zelf configureert en zelf bepaald of er een OS bij zit of niet.
Je hebt alleen geen garantie dat de hardware onder linux werkt *ervaring*
Je hebt nooit de garantie dat alles werkt. Het kan zelfs zijn dat bepaalde hardware op de compatibily list staat, maar uiteindelijk met minder features (/performance) ondersteund wordt.
Dat is zeker, maar dat is wel wat anders dan 1/4 van de hardware compleet niks doet en het ethernet tot op de dag van vandaag de boel laat klappen
Je hebt alleen geen garantie dat de hardware onder linux werkt *ervaring*
Dat geldt natuurlijk voor *ieder* OS.
* denkt met smart terug aan z'n prachtscanner die geen WinXP-drivers had
Volgens mij heeft Dell nog wel overal de optie om "zonder" OS te bestellen. Dan krijg je de basis installatie van FreeDOS op je schijf.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True