Valve werkt aan Steam Box-spelcomputer

Valve-directeur Gabe Newell heeft bevestigd dat het bedrijf een eigen spelcomputer wil uitbrengen gebaseerd op pc-hardware. Ook zouden er mogelijk 'Steam Boxen' door andere bedrijven gebouwd kunnen worden om zo te concurreren met Microsoft, Nintendo en Sony.

Newell deed zijn uitspraken tegenover Kotaku. Volgens de Valve-ceo zullen er vanaf volgend jaar pc's op de markt komen die specifiek voor gebruik in de huiskamer en voor gaming zijn ontworpen. Deze 'Steam Boxen' zouden direct toegang geven tot het Steam-platform van Valve. Er gingen al lange tijd geruchten over dergelijke plannen van Valve.

Newell verwacht dat andere bedrijven dergelijke systemen gaan ontwikkelen, maar Valve zou ook zelf concrete plannen hebben om met een eigen 'Steam Box' uit te brengen. Het systeem zou weliswaar gebaseerd zijn op pc-hardware, maar volgens Newell een relatief gesloten platform worden in tegenstelling tot een normale pc. Desondanks zou het toepassen van pc-hardware niet alleen Valve, maar ook andere bedrijven de kans geven om te experimenteren met verschillende hardware-combinaties.

De eerste prioriteit voor Valve is volgens Newell het uitbrengen van de Linux-versie van Steam. Deze client is samen met enkele Valve-games momenteel beschikbaar als bètasoftware. Hoewel de Valve-directeur nog niet wil loslaten welk besturingssysteem de basis zal vormen van de Steam Box-spelcomputers, is het niet ondenkbaar dat deze op basis van Ubuntu zullen gaan draaien.

Volgens Newell is de nieuwe Big Picture-modus in Steam door gebruikers zeer goed ontvangen. Deze interface is bedoeld om de pc-gamer een interface te bedienen die is geoptimaliseerd voor televisies en gamecontrollers. Verder denkt Newell dat het pc-platform aan spelontwikkelaars meer kansen biedt, omdat de Steam Box hen ook toegang zou verschaffen tot gaming in de huiskamer, een markt waar momenteel spelcomputers van Microsoft, Nintendo en Sony de dienst uitmaken.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

09-12-2012 • 11:23

97

Lees meer

Valve: geen Steam Box dit jaar
Valve: geen Steam Box dit jaar Nieuws van 9 januari 2013

Reacties (97)

97
96
64
10
0
14
Wijzig sortering
Klinkt allemaal leuk, maar zou dit op lange termijn niet nadelig worden voor PC gamers die liever spelen op hun customized gaming PC zoals het nu is?

Stel dat die Steam Boxes zo populair worden, dan zouden de developers kunnen besluiten om hun game enkel nog maar te optimaliseren voor de huidige consoles van Sony en MS en voor de Steam Boxes. (En dus niet rekening te houden met aparte gaming PC's)
Ze weten dat ze via de Steam Boxes ook het publiek kunnen bereiken die al jarenlang op Steam zitten maar nooit een Sony/MS console hebben gekocht. Dan zouden ze zo de customized-gaming-PC-fans kunnen "verplichten" om ook op het Steam Box platform over te stappen...

En wat met de besturing? Ik vermoed dat bij Steam Boxes veel nadruk zal gelegd worden op controllers. Men wil namelijk in de living spelen en dan lijkt mouse/keyboard me moeilijk doenbaar.
Misschien zouden veel devs dan gewoon niet meer investeren in een degelijke mouse/keyboard input, omdat de Sony en MS consoles en de Steam Boxes toch alleen maar controller input hoeven?
Ik heb een PS3 Slim maar ik haat echt om met een controller te werken. Dat ding is zo inaccuraat als het maar kan zijn en ik haal veel meer voldoening uit het spelen van een shooter via mouse/keyboard dan met een onnozel controllertje...

[Reactie gewijzigd door Asgaro op 24 juli 2024 17:17]

Ik heb zelf mijn twijfels over de nadelen. Zeker omdat de Steam box op PC hardware gebaseerd is denk ik dat het voor de developers eerder interessant is om zowel een Steam Box versie als een PC versie te maken, waarbij de Steam Box versie net ietsje beter geoptimaliseerd is. Op dit moment liggen console en PC juist relatief ver uit elkaar waardoor het in de huidige situatie juist minder aantrekkelijk is ook voor de PC te ontwikkelen. Je ziet juist nu veel slechte ports (GTA4 ATi anyone?) of games die helemaal niet voor PC worden uitgebracht (ik wil best geloven dat Uncharted een gave serie is, maar voor drie games ga ik geen PS3 kopen). Vaak worden of enkele apparaten ondersteund, of allemaal. Het zou best eens kunnen dat de komst van de Steam Box dus juist goed nieuws is voor PC gamers.
Persoonlijk hoop ik dat het OS op Linux gebaseerd zal worden. En waarom zouden ze dat ook niet doen? Het is al bijna kant-en-klaar voor het doel van Valve. Het grootste werk is al gedaan, alles wat nog moet is het OS optimaliseren voor gaming. Een kleine moeite vergeleken met het vanaf de grond opbouwen van een OS. En als developers ineens voor een Linux-gebaseerde console moeten ontwikkelen, is meteen een versie voor Linux-PC's bouwen een relatief kleine moeite en vervolgens van Linux naar Windows is ook relatief eenvoudig. Op zowel hardware als software zouden de gelijkenissen tussen de Steam Box en een echte PC het best wel eens interessant kunnen maken om voor zowel Steam Box als voor PC te ontwikkelen. Het is een relatief kleine moeite, maar je kan je doelgroep relatief veel groter maken. Veel klanten voor weinig moeite, dat is natuurlijk economisch erg interessant.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 24 juli 2024 17:17]

Anoniem: 237962 9 december 2012 13:37
Ik ben hier als een van de weinigen niet blij mee. Mijn gevoel zegt dat Valve de PC gamers langzaam aan in de steek aan het laten is. Left 4 Dead 2 was hier al een goed voorbeeld van. Niet alleen de interface van die game was gericht op de console, maar ook de FOV en het viewmodel, die op de console waren ingesteld. Opties als een FOV slider waren nergens te bekennen, en als je een Magnum selecteerde, nam deze je halve beeldscherm in beslag en leek deze op je schouder gemonteerd. Het was dus duidelijk dat men voornamelijk aandacht schonk aan de consoleversie, en dat de PC versie een ondergeschoven kindje was.

Het einde van de PC lijkt inderdaad nabij, zoals hierboven iemand al zei. Websites worden tegenwoordig al langer geëent op de mobiele markt (zelfs een website als deze, die eigenlijk voor Tweakers was gemaakt, volgt deze trend), en Windows 8 is puur georiënteerd op de mobiele markt. De meesten juichen het toe dat er eenheid aan het ontstaan is in deze markt, met voornaamste reden dat alles dan altijd werkt zonder problemen. Voor mijn gevoel is zo'n eenheid niet wenselijk, omdat het de (keuze)vrijheid van de gebruiker beperkt, en de vereenvoudiging van de applicaties (minder opties) en hun besturing (via touch) beperkt eveneens de vrijheid en zorgt ervoor dat men niet meer gestimuleerd wordt tot nadenken. We zijn eigenlijk van Lego technic naar Duplo aan het gaan zeg maar, in plaats van andersom. Einstein merkte al op: “I fear the day when the technology overlaps with our humanity. The world will only have a generation of idiots.” Die dag is nu aangebroken.
Ik zou het een vreemde keuze vinden om op Linux te draaien, op die manier zet je jezelf duidelijk neer als een 'console' aangezien ontwikkelaars hier dan dus doelbewust moeten voor gaan kiezen. Een logischere keuze voor Valve lijkt mij om bepaalde hardware te selecteren, gewoon Windows en hiermee iedereen aan de slag te laten gaan. Op deze manier kunnen ontwikkelaars hun games optimaliseren voor die hardware, wat een win-win situatie oplevert:
  • Games kunnen spelllen gegarandeerd soepel spelen, het spel is er tenslotte voor 'goedgekeurd'
  • Ontwikkelaars kunnen eenvoudig hun spel optimaliseren voor de hardware/controller, zonder een compleet nieuwe versie (Linux) te maken
  • Computer fabrikanten kunnen eenvoudig zelf een 'box' samenstellen, zolang ze voldoen aan enkele hardware eisen
  • Steam/Valve verovert marktaandeel, Steam zal standaard geïnstalleerd worden en misschien zelfs standaard full-screen opstarten ofzo.
Dit lijkt me echt een super combinatie, waar heel de PC-community alleen maar voordelen van heeft!
Oftewel, ik ben benieuwd wat Valve gaat brengen! Zelf wacht ik met iets meer spanning op de nieuwe generatie consoles, maar dit kan PC-gamen in ieder geval wel weer een impuls geven.

[Reactie gewijzigd door FabianNL op 24 juli 2024 17:17]

Uiteindelijk is het beter voor Valve om veel games op Linux te krijgen. Het is namelijk funest voor Valve dat Microsoft ook een app store heeft. Vergelijk het maar met Internet Explorer tegen Firefox, eerste was ook standaard geïnstalleerd, dus waarom zouden mensen de tweede installeren? Zo heeft IE (wat toen gewoon een zeer slechte webbrowser was), op een oneerlijke manier gewoon een monopolie gekregen.

Als developers voor een Steam console ontwikkelen die gebruikt maakt van Linux met allerlei open source libraries die ook op desktop Linux beschikbaar zijn, is het weinig moeite om ook gewoon naar desktop Linux te porten.

EDIT:
Betere vergelijking zou trouwens Netscape zijn, die was er namelijk ook eerder en werd door IE helemaal kapot gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 juli 2024 17:17]

Precies, wilde ik net zeggen. Het is makkelijker dan ooit tevoren om cross-platform te ontwikkelen dankzij de vele projecten die hieraan meewerken (bijv. Unity & SDL). Daarbij geeft Valve dankzij de Linux-versie van Steam een enorme impuls aan Linux gaming.
Hulde aan Valve dan dat ze niet gaan janken als een stel kleine meisjes, maar gewoon keihard hun best doen om nieuw bestaansrecht op de markt te verwerven. Zo blijven ze MS een stapje voor. En zo hoort het ook. Als je concurrentie krijgt, dan gebruik je je kennis en resources om een nieuwe markt aan te boren.

Kunnen die jankerts van Netscape nog wat van leren..
Beetje gelul over IE, want toen die uitkwam was het zeker geen slechte webbrowser, laat staan ZEER SLECHT!

Ze hebben daarna heel lang geen updates meer uitgegeven voor IE waardoor hij op den duur gigantisch achter ging lopen. Ja toen was het een slechte browser. Maar in de tijd van Netscape... man Netscape was op den duur ook een draak van een browser hoor.

Maar goed ik was dan ook, en nog steeds, Opera fan :).
Ik denk dat Wolfos doelt op de eerste paar versie van IE en niet IE6. /offtopic
Men is net met de linux port begonnen om niet langer afhankelijk te zijn van Windows. Zeker met de komst van 8 is Windows geen ideaal platform meer voor de setup die men hier wenst na te streven. In principe kom je in 8 uit in de metro interface en moet je nu al truucjes gaan uithalen om een desktop app automatisch te laten starten en op de voorgrond te brengen.

Valve is bezig met Linux en EA heeft ook al aangekondigd om voor Linux te gaan ontwikkelen. Er is een beweging op gang gekomen die er net voor zal zorgen dat meer en meer developers voor Linux gaan kiezen. Het is dus het ideale moment om de steambox uit te brengen met Linux. Bijkomend scheelt dat ook weer de licentiekost van Windows (toch al snel $30 a $40 voor grote OEMs).
Trucjes om op de Desktop te starten? Sommige van de programma's die ons bedrijf schrijft draaien onder Windows 8, en het is gewoon klikken en runnen. Gaat gelijk naar de desktop.

Ik begrijp je punt even niet? Of is het weer zo'n FUD punt van de Metro haters die een klok hebben horen luiden maar nu niet weten waar de klepel hangt? Ja Metro Apps blijven in Metro, maar andere Apps gaan gewoon naar de desktop hoor en je start knop zit er ook nog gewoon, in het hoekje links onder.

Makkelijker is Windows toets en de eerste letters typen van het programma wat je zoekt... klaar.

Nu heb ik jouw niet vaak betrapt op FUD, dus ik zou graag meer willen weten wat je bedoelt. Waar heb je die informatie vandaan dat Niet Metro Applicaties alleen met Trucjes op de Desktop kunnen draaien?
Een Steambox zou je direct na opstarten in Steam Big Picture mode willen hebben, tenminste, daar ga je vanuit als je de naam hoort.

Volgens mij bedoeld Blokker_1999 dat je met Metro niet direct in een ander programma op kunt starten, maar eerst de Metro interface voor je neus krijgt, waarna je zelf Steam zou moeten starten.

(Nou draai ik Windows 8, maar weet ik overigens niet zeker of het wel zo is dat je niet direct bij opstarten bv Steam in zou kunnen, nog niet geprobeerd.)

[Reactie gewijzigd door Diavire op 24 juli 2024 17:17]

Zoals Diavire zegt, je wilt niet in het metro menu uitkomen met een steambox, maar direct steam starten in big picture mode. Het kan, maar als programmeur moet je weer een truc uit de kast halen om dat te doen. En dan is de vraag: zal MS dat wel toestaan of gaat er een bepaling gemaakt worden bij de verkoop van licenties waardoor dit weer niet toegestaan word?
Ja, net als al die ontwikkelaars die hun spellen op Mac OSX hebben uitgebracht. Er moet vraag naar zijn en ik denk niet dat de gewone gebruiker met Linux aan de slag gaat. Ik wil het best een kans geven, maar ik verwacht er niet veel van.

Ik ben wel benieuwd wat de steambox zal gaan draaien. Als het Linux zal zijn zal het lang duren voordat er voldoende keuze is, maar met Windows zal ik toch gaan kijken of ik er een aan zal schaffen.
We zullen Sony en Nintendo dan maar al verwittigen dat ze best Windows op hun consoles zetten... Jij koopt dus alleen maar Xbox?

[Reactie gewijzigd door !nFerNo op 24 juli 2024 17:17]

Anoniem: 398494 @!nFerNo9 december 2012 22:58
Nee, maar hoeveel games(zoals BF3, Max Payne 3.) zijn er nu voor linux? Het gaat mij niet om welk besturingssysteem het is, maar als er geen aanbod is, zal er niet veel verkocht worden. De PS Vita doet het ook minder dan verwacht, gewoon omdat er bijna geen aanbod is.
De gewone gebruiker gebruik dat waar zijn apparaat mee geleverd is. Staat er op de PC WIndows dan gebruikt men WIndows. Staat er op de telefoon Linux (Android), dan gebruikt hij Linux. Staat er op de spelcomputer Steam (Linux)... je raadt het al.
ik vraag me af of dit wel zou werken.

van valve verwacht ik wel dat ze games uitbrengen die extra optimized zijn voor deze steam box, maar hoe zal dat zitten met andere dev's.

die kunnen met pijn en moeite een fatsoenlijke pc port uitbrengen, als daar nu ook nog een soort van 4e platform uit komt waar ze op kunnen focussen zal dat dan niet de optimalisatie van de andere (normale) pc configuraties slechter maken?

ze hebben uiteindelijk nog altijd het zelfde budget en even veel tijd als voorheen maar er komt een 4e platform bij (oke meer subplatform en ik tel de Nintendo consoles niet mee want het merendeel komt daar toch niet op uit).

uiteindelijk moet deze steambox met een competitieve prijs uitkomen t.o.v. de Xbox/playstation wat zal betekenen dat er vast niet het kaliber GTX680/HD7970 in zal liggen, dus niet iedere pc gamer zal echt liggen springen voor zo'n steambox met zwakkere hardware waar (mogelijk) iets beter voor geoptimaliseerd word.

[Reactie gewijzigd door anub1s17 op 24 juli 2024 17:17]

ik haal 30-60 fps met serious sam 3 en TF2, dat met een GTX550 TI, op linux.

Zal dus wel mee vallen, boven genoemde spellen draaien echt mega smooth btw

er zijn 24 games voor linux, meer is onderweg.
Nu moet je jezelf even inbeelden dat je geen defacto-voorkeur hebt voor Windows en je lijstje eens doorlopen, gek hé klopt ook allemaal voor linux. Het is verder overduidelijk dat het een dichtgetimmerde linux wordt (als het kan UEFI erbij stel ik voor) zodanig dat de omgeving weinig valt aan te passen.

Zelfs al zet je een windows in active directory, dan nog is het een openmand in vergelijking met een linux.
Het systeem zou weliswaar gebaseerd zijn op pc-hardware, maar volgens Newell een relatief gesloten platform worden in tegenstelling tot een normale pc
En dan zeuren over de Windows 8 met App Store vanwege zijn geslotenheid..
En dan zeuren over de Windows 8 met App Store vanwege zijn geslotenheid..
Dat komt omdat dit een non-issue is, want Tweakers.net maakt een potje van de vertaling.

Tweakers.net maakte er dit van:
Het systeem zou weliswaar gebaseerd zijn op pc-hardware, maar volgens Newell een relatief gesloten platform worden in tegenstelling tot een normale pc.
Terwijl het origineel sprak van:
"Well certainly our hardware will be a very controlled environment,"
"If you want more flexibility, you can always buy a more general purpose PC."
Gesloten != controlled

Wat Gabe dus zegt is niet dat het platform gesloten is, maar eerder beperkt in zijn functionaliteit, namelijk het spelen van PC games.

En natuurlijk is Valve niet het enorme 'monster' wat Microsoft is, wat dat betreft is Valve hier de underdog. MS gebruikt zijn monopolie positie om een winkel te pushen, Valve heeft (nog?) geen monopolie positie met zijn winkel en probeert een gamingconsole te pushen gebaseerd op PC hardware om zo niet verdrongen te worden door de W8 appstore. Wat MS deed met de introductie met de Xbox zit waarschijnlijk dichter in de buurt, maar zelfs die vergelijking gaat niet helemaal op aangezien het Xbox platform daadwerkelijk gesloten is en er wordt al aangegeven dat andere producenten hun eigen console hardware kunnen gaan produceren.
Het verschil tussen Windows 8 en dit nog onbekende besturingssysteem is dat Windows toegankelijk moet zijn voor alle gebruikers en hun wensen. Het systeem van Valve is specifiek bedoeld voor gebruik als console. Je hoort mensen toch ook niet klagen over de geslotenheid van het besturingssysteem van Xbox of de Wii?
Door open hardware zal dit Steam-platform een stuk opener zijn dan andere spelcomputers. Vermoedelijk gaat het ook op Linux draaien dat ook geheel open is. Je kunt met open software een gesloten platform maken: Zie bijvoorbeeld Android. Maar voor Android-telefoons zijn dan weer allerhande firmwares van derden beschikbaar.

Vermoedelijk zal dit niet eens zover komen: Omdat het om PC-hardware gaat die door derden in elkaar gezet kan worden, kan daarop in theorie ieder besturingssysteem gezet worden. Valve werkt waarschijnlijk aan een Linuxdistributie voor spelcomputers die 1-op-1 integreert met Steam. Daar is niets kwalijks aan. Lindows/Linspire hanteerde in het verleden hetzelfde zakenmodel.
Maar dat is heel wat anders?
Dit klinkt meer als een console, dus logischerwijs is dit meer gesloten.. W8 is natuurlijk een compleet OS..
En waarom zou een compleet OS anders moeten werken? Ik zie ook wel de voordelen van een gesloten store in, zo kan men de veiligheid, kwaliteit en automatische updates garanderen. Als je niet akkoord bent: daar is het internet en download het zelf hé
Valve geeft andere ontwikkelaars de vrijheid om met een eigen steambox te kome, maar een gesloten W8 store staat haaks op het Steam platform en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Overigens zat dit er natuurlijk al dik aan te komen. Steam big picture, eigen hardware verlangens/ambities en de console markt die gedomineerd word door Sony en Microsoft die belachelijke voorwaarden aan ontwikkelaars stellen. Nintendo heeft een ander segment binnen de console markt en is niet zozeer een directe concurrent.

[Reactie gewijzigd door quintox op 24 juli 2024 17:17]

Hoe dan ook zal zo'n steambox niets anders zijn dan pc hardware met Linux als OS. Games op pc's gaan echter meestal uit van de laatste lichting grafische kaarten en ik denk dat Valve daar wel problemen mee gaat krijgen. Hun hardware evolueerd namelijk niet direct mee met die van een pc.
Ik lees toch heel vaak dat games voor de PC een 'slechte port' zijn van de console versies. De huidige generatie consoles is 7 jaar oud, dus dan lijkt me dat de meeste games prima werken op iets oudere hardware.

Daarnaast kun je op een PC (en dus waarschijnlijk ook op een SteamBox) simpelweg de kwaliteit terug schroeven als het niet helemaal lekker draait.

Ik zie hier wel een markt voor, mits de games goed speelbaar zijn met controllers.
Het is toch logisch dat Valve tegen een windows 8 store is. Dat ondermijnt hun hele platform. Een eigen TV-systeem zullen ze uiteraard wel prima vinden.
Dat is maar een beperkte groep. Hoewel er veel te zeggen is voor openheid van een platform is er ook veel te zeggen voor het tegenovergestelde. Vooralsnog zegt het niks over de kwaliteit van de iOS / Windows 8 App Stores.

Valve is een fantastisch bedrijf dat eigenlijk gewoon doet waar ze zin in hebben en waar ze goed in zijn. Ik heb er dus alle vertrouwen in dat ze met een doordacht platform komen. Misschien zelfs goed genoeg om een niet-gamer zoals ik weer terug te brengen naar de gaming wereld :) (De laatste game die ik gespeeld heb is Half Life 2 geweest).
Valve zeurt daarover omdat Valve het beste voorheeft met Valve. Niet omdat ze het beste voor hebben met jou ;)
Anoniem: 192473 9 december 2012 11:56
Geen goed plan.

Je hebt een console (geoptimaliseerde games) en een pc, (slecht geoptimaliseerd), maar je kan de settings omlaag gooien zodat je alsnog je pc spel kan spelen.

De tussen weg is, (tijdelijk) goed geoptimaliseerd alleen moet je wel kastje versie 1.05 hebben wil je een bepaalde game kunnen spelen. Je gaat dus verplicht worden om ieder jaar een nieuw kastje te kopen en je moet ook nog eens de games kopen.

Uiteindelijk gaan spellen op deze $$ consolle/pc dus niet meer goed geoptimaliseerd worden, want als je het te goed doet verkoop je geen nieuwe hardware.
Je zult ook gaan merken dat de steam games steeds duurder gaan worden.

Dit apparaat gaat consoles en pc-gaming vernietigen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 192473 op 24 juli 2024 17:17]

Geen goed plan.

Je hebt een console (geoptimaliseerde games) en een pc, (slecht geoptimaliseerd), maar je kan de settings omlaag gooien zodat je alsnog je pc spel kan spelen.

De tussen weg is, (tijdelijk) goed geoptimaliseerd alleen moet je wel kastje versie 1.05 hebben wil je een bepaalde game kunnen spelen. Je gaat dus verplicht worden om ieder jaar een nieuw kastje te kopen en je moet ook nog eens de games kopen.
Ik denk dat dit wel meevalt. Goede hardware van 2-3 jaar oud (wat toen 'bijna top' was) kan nog steeds hedendaagse games aardig soepel draaien, mits je maar opofferingen maakt in het grafisch detail. Voor een Steam Box zal het niet anders zijn: spelontwikkelaars moeten hun spel profileren naar de Steam Box en niet andersom. Dit is net zoals ze dat ook moeten doen voor de populaire consoles, die met hardware van meer dan 5 (!) jaar oud toch nog wat moois weten neer te zetten.
Uiteindelijk gaan spellen op deze $$ consolle/pc dus niet meer goed geoptimaliseerd worden, want als je het te goed doet verkoop je geen nieuwe hardware.
Spellen worden juist wel geoptimaliseerd door een profiel te geven aan ontwikkelaars waarnaar ze een spel kunnen optimaliseren. Als ontwikkelaar is dit prettig want als je spel in dat profiel past, dan weet je dat je een groot deel van de markt ermee kan bereiken. En ontwikkelaars behouden de keuze om dit te negeren en om PC-only games uit te blijven brengen (voor de spellen met veel hogere eisen die nooit in zo'n profiel passen).
Je zult ook gaan merken dat de steam games steeds duurder gaan worden.
Steam games zijn al duur en voor aankopen op een gelimiteerd budget is Steam alleen interessant wanneer er goede aanbiedingen zijn of wanneer ergens anders goedkopere sleutels gekocht kunnen worden.

Om terug te komen op prijs en de Steam Box: voor de gamer wordt dit gecompenseerd omdat de Steam Box een stuk goedkoper zal worden als een vergelijkbare PC. Opeens wordt elke drie jaar hardware wisselen (in de vorm van een nieuwe Steam Box) wel aantrekkelijk. Immers doet men dit ook vaak en veel sneller met ander speelgoed (smartphones, tablets...).
Dit apparaat gaat consoles en pc-gaming vernietigen.
Net zoals Steam dat zou doen? Dat schreeuwde iedereen ook tijdens de introductie.

Ik vind het principe van de Steam Box interessant om te volgen. Het maakt de drempel om in de consolemarkt te stappen voor kleine ontwikkelaars een stuk lager en zorgt er samen met Big Picture voor dat PC gaming eindelijk ook in de huiskamer vertegenwoordigd wordt (zonder de PC gamers met monitor, muis en toetsenbord tegen het hoofd te stoten).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 17:17]

Niet perse: misschien worden games wel met een bepaald profile gedownload waarin staat welke versie van de Box, welke resolutie e.d. moet krijgen.

Als de Linux desktop volledig over is op Wayland zie ik hier wel brood in! Hopelijk zien Nvidia haar koppigheid rondom drivers voor Wayland wel in.... ;)
Goed initiatief.

Kwil graag gamen op linux maar ik vraag me af wat voorn effect deze fragmentatie heeft op de PCmarkt aangezien valve/steam een grote speler is.
Ik denk niet dat dit een heel groot effect zal hebben.
Steam blijft nog altijd beschikbaar voor windows (en OSX) en ik vermoed dat de meeste mensen eerder voor een pc zullen kiezen waar de focus niet ligt op steam.
Gamers spelen niet enkel games ontworpen door Valve maar ook games van andere makers die niet beschikbaar zijn voor linux.
Maar dat is toch het mooie? Steam blijft Steam, mijn library blijft beschikbaar.

Alleen is er nu (ok ok, 'komt er uiteindelijk') certified hardware uit voor onder de TV. Niks houdt mij als 'echte gamer' er van tegen om ook lekker op m'n PC te blijven spelen.

En een ander voorstel: Wat als de steamworks API (of welk onderdeel dan ook) een kleine toevoeging heeft voor een 'PC rating'. Mag gewoon een simpel getalletje zijn.

Spellen in de store kunnen dat getalletje gebruiken om automatisch grafische settings te doen. Dit zorgt er voor dat ze rustig de SteamBox kunnen upgraden, of dat andere fabrikanten een krachtigere versie uitbrengen. Mensen die niks weten van PCs krijgen dan toch de meerwaarde van hardware die sneller is, maar houden ook de toegankelijk heid van 'start game, play game, klaar' zonder in settings te hoeven rommelen.

De pc versie krijgt deze mogelijkheid dan ook, maar once again: Niks stop je ervan om je eigen rating aan je eigen steam client te geven, of gewoon de settings in te duiken om de 'auto setup' aan te passen naar je eigen wensen.

In combinatie met alle mogelijke mini-ITX builds van tegenwoordig, krijg je kleine PC'tjes die niet fout staan naast / onder de TV, prachtig te bedienen zijn met een gamepad (en alle andere input-experimenten die Valve aan het doen is) en die best op een jaarlijks ritme een 'upgrade' kunnen krijgen.
Ben je een 'echte' gamer en heb je een brute bak staan, log in met je SteamID en je kan dezelfde spelletjes spelen zoals je gewend bent.

Ik denk ook nog steeds dat de move naar de Mac ook een soort experiment was om te kijken hoe veel ontwikkelaars (en hoe snel) mee gingen naar een ander platform. Om een idee te krijgen of ze hetzelfde met Linux voor elkaar kunnen krijgen. Door de games via hun Steamworks API te laten praten kan Valve garanderen dat de driver/hardware combinatie werkt... en het zelfs makkelijker maken voor Windows (DirectX) games om te porten, want ze hebben nu een voor de linux-beta een Direct3D-wrapper gemaakt naar OpenGL waar Left4Dead2 op draait.

Voor indie-games kunnen ze zelfs de Source-engine aanbieden in een leuke deal.

Dus ze hebben nu al een (goede) store waar alle grote ontwikkelaars / uitgevers het wel mee eens zijn. Ze hebben al middleware voor internet play / p2p play / servers / settings / achievements / friends-list / voice chat (Steamworks) die nu ook al door grote namen wordt gebruikt.. en ze hebben een engine, die ook op de xbox360/ps3 beschikbaar is.
Waarom zou dit niet een nieuwe grote huiskamer-(game)console-speler kunnen worden?

Ze hebben alle ingrediënten en het momentum.. nu alleen de goede keuzes maken.
In combinatie met alle mogelijke mini-ITX builds van tegenwoordig, krijg je kleine PC'tjes die niet fout staan naast / onder de TV, prachtig te bedienen zijn met een gamepad
Als Valve slim is sluiten ze een deal met XBMC (of een andere opensource media player) om dit gelijktijdig te integreren op die pc. Sla je 2 vliegen in klap. En je hebt een goeie pc om 'console' te gamen vanaf de bank. En je kan via XBMC gewoon je filmcollectie bekijken. Hoef je ook geen extra HTPC te kopen...

Als Valve het dan ook nog eens voor elkaar kan krijgen om een soortgelijk 'Steam' systeem op te zetten voor muziek en (vooral) films, dan worden ze de grootste entertainment aanbieder ter wereld!
Ik zie dit niet snel gebeuren of het moet gaan om een 'legale' filmcollectie.
Even een dingetje uit je reactie cherry-picken: L4D2 draait native op OpenGL, niks wrappers.

http://www.webupd8.org/20...s-on-steam-for-linux.html
op de Linux valve blog gelezen dat het wel zo werkte.. (http://blogs.valvesoftware.com/linux)

.. kan best zijn dat ze weer een andere kant op zijn gegaan natuurlijk.
Als Steambox Linux gaat draaien en hij verkoopt goed komen de games vanzelf wel naar Linux en worden ook de videodrivers gelijk beter.

Kijk maar toen Valve OSX ging ondersteunen met Steam, nu zijn ook ineens heel veel titels voor OSX beschikbaar en als het daarop draait is het ook niet meer zo moeilijk om een linux port te maken.

Echt een geweldige ontwikkeling dit. Als straks iedereen een Steambox heeft met Ubuntu en alle toptitels komen uit voor de steambox dan is het zwaai zwaai Windows op je PC want die heb je dan ook niet meer nodig om te gamen.
Anoniem: 145867 @mkools249 december 2012 18:04
Sowieso een mooie toekomst als Linux wat meer mainstream zal worden. Immers Windows enigste voordeel is Games en Office.. Windows zelf biedt niet echt veel meerwaarde.
net of office zoveel meerwaarde bied, er iets niets in exel dat ik niet met calk en python voor elkaar kan boxen en er iets niets in access dat base met de mysql binding niet beter kan, noch is er in ms word iets dat ik in writer zou wille kunnen.

er is zo weinig windows only spull dat je echt moet willen hebben onder andere ossén, de ene app is zo vreselijk legacy dat je er al een eeuw geleden iets nieuws voor had moeten nemen, en de ander tja... laten we het maar niet hebben over de ander.

het grootste probleem voor de linux wereld vind ik nog wel dat heel veel ontwikkelaars nog steeds proberen windows te emuleren, (neem samba), in plaats van iets beters te bouwen
En niet te vergeten dat de meeste drivers voor (gaming) grafische kaarten nog niet optimaal zijn voor linux ...
In het traject naar het vrijgeven van de Steam beta voor Linux is er veel samengewerkt met NVIDIA en AMD om de presentaties en stabiliteit van de GPU-drivers te verbeteren. Zo werken de NVIDIA-drivers van nu enkele tientallen procenten sneller dan die van een half jaar geleden (http://www.phoronix.com/s...m=nvidia_r310_linux&num=1).
Dit is echt een visie die realiteit wordt. Ik vraag me al jaren af waarom er geen grote jongens zijn die daadwerkelijk de PC gamers en de console gamers naar één platform toe trekken. Want de wat meer hardcore console gamers zijn vaak degenen die van de PC af komen en geen geld hadden voor een nieuwe PC, geen zin meer hadden om continu voor hun PC te zitten etc.

Ik zie dit echt als een positieve ontwikkeling en hoop ook dat het grond kan vinden. Want hoewel het echt potentie heeft, moet er goed worden nagegaan wat de doelgroep is en hoe deze bereikt kan worden.

Planetside 2 met een joystick op de bank voor de TV, 2000 man online, echt nice.

Ik hoop ook dat MMO's dan eindelijk vanaf de bank speelbaar gaan worden. Hoe precies vraag ik me ook af, maar er zijn vaste innovatieve mensen die er wat op weten te verzinnen (iets a la proximity chat in PS2). Maar dusver is het nog niet nodig geweest.

En een multi setup zou ook chill zijn. Wireless HDMI naar TV en monitor om bank gaming en bureau gaming mogelijk te maken.

The possibilities are endless!
Sinds een week heb ik Team Fortress 2 native draaien op een 64-bits Ubuntu 12.10. In combinatie met de huidige 310 versie van de eigen nVidia drivers, een GTX570 en een i7 2600 haalt dit system met gemak meer dan 200fps in game. Dit is gewoon dezelfde performance die ik van Win7 ken. TF2 is grafisch niet de meest veel eisende game, maar dit vind ik er toch wel heel goed uitzien.

Van wat ik tot nu toe gezien heb voor nVidia durf ik wel te stellen dat de drivers niet meer onder doen voor de Windows versie.
Kan het bevestigen, hoewel ik nog verschillende game crashes heb gehad :p
Daarbij als 100fabrikanten een eigen steam box gaan maken met andere hardware ist zo een rommeltje en vergeten zooi.

Heeft je buurjongen een steambox wat evenveel kost. Alleen niet om de 10min vasthangt. Nee dankje de 3 grote marktspelers is meeeer dan voldoende.
Dat valve hun focus maar op hun eigen gebied houden ipv de vinger in andermans pap steken.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 24 juli 2024 17:17]

Hun focus is PC-gaming. Er stappen steeds meer mensen van Windows over op Linux en het plekje van Steam op windows wordt vervangen door een applicatiemarkt van MS. MS "steekt zijn vingers in Valves pap". Bovendien slaat het nergens op dat je op een bureastoel openheid als in upgradable hardware en vrijheid van software hebt terwijl je op de bank alleen consoles van 7 jaar oude hardware hoort te gebruiken. Steam heeft gewoon door dat windows niet fijn op een tv werkt en onnodig duur, log en gesloten is voor alleen gamen op TV.

PC's zijn ook een rommeltje en "vergeten zooi". Toch kan hier mede dankzij steam prima op gegamed worden.
en het plekje van Steam op windows wordt vervangen door een applicatiemarkt van MS
Denkt dat dat wel mee gaat vallen, Steam heeft zoveel gebruikers dat die niet zomaar steam zullen laten vallen

Verder is het nog maar de vraag hoe populair de Windows Store gaat worden... Windows Mobile kan ook nog niet opboxen tegen Android en iOS, waarom zou de Windows Store wel kunnen opboxen tegen Steam?
waarom zou de Windows Store wel kunnen opboxen tegen Steam?
Omdat Microsoft dat kan opdringen, net zo hoe ze hun nieuwe grafische interface hebben opgedrongen. Zo kan Microsoft ook één game platform opdringen, hun platform. En ik begrijp heel goed dat steam daar bang voor is.
Hun focus is geld verdienen. Het is een commercieel bedrijf. Geen liefdadigheid. Dus als zij met een steambox meer geld kunnen verdienen. Dan doen ze dat. Als in de tussentijd Linux gebruikers kunnen voorzien van steam and games, mooie bijkomstig heid. Maar Ik betwijfel of het hun oorspronkelijke doel was, eerder een tussen stap naar de steambox.
Dat is ook zo op OSX en dat houd gamedevelopers niet tegen (sterker nog, op linux heb ik opengl 4.3 ondersteuning en OSX blijft hangen met opengl 2.1)
Misschien zullen niet heel veel (pc) gamers de overstap maken, maar de mogelijkheid is er in ieder geval. Waarschijnlijk is het makkelijker om hierbij bijvoorbeeld elk jaar een nieuwe "Steam Box" uit te brengen met nieuwe hardware, waardoor je na 5 jaar niet een verouderde console koopt. Ook zullen bedrijven meer gestimuleerd worden om hun games uit te brengen op Steam. Ik mis Battlefield 3 en Far Cry 3 (moet nog steeds met Uplay) toch best wel in mijn Steam lijst.
Linux is voor normale thuisgebruikers niet interessant. Tenzij steam een platform uitbrengt die even gemakkelijk werkt als in windows is er eventueel markt. Maar als ik linux gebruik wordt ik gek van het feit dat ik OVERAL commands voor moet gebruiken. Een huis, tuin en keuken gebruiker weet niets van deze dingen af. Gamers zijn verre van computer experts. Voor hun is het ook meestal een kwestie van: Hoe gaat de computer aan een hoe start ik een spel, klaar! Die zien linux echt niet zitten als het een half uur duurt om uit te zoeken hoe je een videocard driver moet installeren. Nee laat dat gaming maar aan windows over.

Mac begint ook heel populair te worden wat ik alleen maar kan toejuichen. Het begint zich ook steeds verder te standaardiseren onder de laptopgebruikers. Laatst is het bijvoorbeeld iemand gelukt om Borderlands 2 te porten naar de mac. Zolang de games maar cross platform zijn zie ik grote kansen in PC Ports voor andere OS'en.

ot:

Ik zie ook markt in de SteamBox. Ik ben zelf een voorstander van PC gaming en het aanbod van games is enorm. Zolang de console naast controllers gewoon een toetsenbord en muis ondersteund ben ik tevreden. Ik heb ook al een kijkje genomen naar Big-Picture modes en het ziet er vloeiend en gelikt uit. Ik kijk met veel smart naar de ontwikkelingen van dit platform.
Ik zie het wel zitten ben al zeer tevreden over Big Picture.
me computer stond al op me tv aangesloten (15m hdmi kabel :p) dus het geeft al een soort console idee heb sleeping dogs, portal 2, blur, NFS Most wanted gewoon op de bank uitgespeeld soms speel ik op die manier ook borderlands 2, aurdiosurf en beathazard speel ik vaak samen met me broertje die zit dan gewoon op mijn pc en ik met de controller op de bank.

Nu hopen dat meer games goede controller ondersteuning krijgen, sommige hebben zelfs volledige ondersteuning en dan kan de installatie zelfs zonder toetsenbord en muis.
mylittlep0ny, werkt dat goed over deze afstand? Ik wil dit ook al een tijdje maar vraag me af of keyboard / controller deze afstand kunnen overbruggen. Zo ja, dan ben ik benieuwd welke controller / keyboard je dan gebruikt.
mylittlep0ny, werkt dat goed over deze afstand? Ik wil dit ook al een tijdje maar vraag me af of keyboard / controller deze afstand kunnen overbruggen. Zo ja, dan ben ik benieuwd welke controller / keyboard je dan gebruikt.
Gewoon een Xbox 360 controller of PS3 controller, (motioninjoy/bluetooth adaptor) werkt prima op een game pc aangesloten op een ''grote'' TV en dan lekker op de bank racen of voetballen.

Verder hoop ik niet dat dit de kwaliteit van PC games ten slechte gaat komen, voor mij is het PC gamen en thats it, de rest is leuk met wat vrienden op de bank.. maar niks kan tippen aan PC gaming. (FPS!)

Imo.

[Reactie gewijzigd door iNFiNiTY- op 24 juli 2024 17:17]

Persoonlijk heb ik nog al wisselende resultaten met randapparatuur en de afstand die ze weten te overbruggen. Mijn wireless gaming receiver + xbox controller komt niet verder dan een meter of zo, oudere microsoft keyboards en logitech trackmans een meter of twee a drie maar voor xbox en ps3 controllers op hun eigen console is een meter of 7 in ieder geval geen probleem. XBox met HDMI werkt over 13 meter nog heel behoorlijk maar een vrij nieuw logitech draadloos keyboard begint met een meter of vijf alweer problemen te vertonen.

Het zal dus wel een kwestie worden van zorgvuldig je randapparatuur kiezen, zeker als je wat verder van de TV/Console af zit.
Nou ik persoonlijk zie het nut niet van die steam box, van alle consoles die ik kocht was de voornaamste reden dat ik er games op kon spelen die niet op de PC uitgebracht werden.

Klinkt allemaal wel handig, steam games spelen in je woonkamer maar aangezien ik toch redelijk vaak terugkeer naar mijn PC zou ik er persoonlijk niet aan beginnen met zo'n box en liever investeren in een console die me een breder gala van games serveert. :)

Misschien als er Steam Box exclusive games bijkomen wordt het een andere discussie maar ik heb genoeg consoles die stof happen voorlopig. :)
Totdat ze Half Life 3 een (tijdelijke) exclusive maken ;)
Een stream-box lijkt mij interessanter. Zeg maar een soort appletv kastje, de game draait op mijn pc en de interface en beeld worden geregeld door de streambox. Hoef ik niet twee keer dik geld neer te leggen aan goede pc hardware. Als die box daarnaast open is voor third parties als netflix, plex, xbmc, pandora enz, heb je een compleet entertainment pakket in een relatief goedkoop doosje!
Anoniem: 454159 @Tijn899 december 2012 18:25
met streaming gaat er te traag data heen en weer dus is er sprake van LAG
Maar dat is heel wat anders?
Dit klinkt meer als een console, dus logischerwijs is dit meer gesloten.. W8 is natuurlijk een compleet OS.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.