Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Valve heeft in de laatste update voor de bètaclient van Steam een fps-teller toegevoegd. Verder maakte het online gamesplatform bekend dat het record van aantal gebruikers dat tegelijk actief is op Steam gebroken is, en nu op meer dan 8,5 miljoen gebruikers staat.

Valve rolde vrijdag zijn meest recente update voor de Steam Beta Client uit, waarin de toevoeging van een frames-per-second-counter de belangrijkste feature is. De update was verder gericht op het verbeteren en optimaliseren van verschillende onderdelen van de client. De fps-teller werkt via de Steam Overlay. Dat betekent dat de teller niet bruikbaar is bij games die gebruik maken van AMD-api Mantle. Steam Overlay werkt vooralsnog alleen met DirectX en OpenGL.

Het uitrollen van de nieuwe update is niet het enige nieuws dat Steam bekendmaakte. De dienst meldt ook dat er een nieuw record is gevestigd van het aantal gebruikers dat tegelijk actief is op het gamesplatform. Op 1 januari ging dat aantal over de 8,4 miljoen mensen heen, terwijl op 4 januari de grens van 8,5 miljoen gebruikers werd doorbroken, zo valt te zien op de stats-pagina die Steam zelf bijhoudt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Alleen voor DirectX en OpenGL:
The Game Overlay will work with third-party non-Steam games which you have added to Steam. The basic requirement is that the game uses Direct3D 7, Direct3D 8, Direct3D 9, Direct3D 10, or OpenGL for rendering. Some 2D games which use DDraw or software based rendering methods are not supported (ex/ Diablo).
Correctie: Sinds oktober van afgelopen jaar werkt Steam Overlay ook met Mantle. Ik vermoed dat FPS-functie ook zal werken voor Mantle, maar wellicht dat een Tweaker het even kan testen:
Added preliminary support for games using the Mantle graphics API
Shift+tab now works for mantle games that are on steam.
De functie heet trouwens volledig "Show in-game frames/sec (FPS)" (screenshot settings. screenshot met fps links bovenin) en wordt niet weergegeven als je met F12 een screenshot maakt.

[Reactie gewijzigd door Jelv op 5 januari 2015 13:56]

denk dat er vandaag de dag nog weinig games zijn die niet in DirectX of OpenGL zijn
Waar zijn de tijden dat je met een console command gewoon de FPS op je scherm kon toveren (Half Life/ Counter Strike anyone?)

Fraps had de nare gewoonte om je FPS naar beneden te halen als het draaide op de achtergrond. Hoewel dit gebaseerd is op ervaringen zo een jaar of 10 terug. In de tussentijd zijn de PC's een stuk krachtiger geworden natuurlijk en zal Fraps zelf ook wel wat optimalisatie gehad hebben :)
Je kan nog steeds in console je FPS laten tonen in Valve spellen, met cl_showfps 1 of net_graph 3. Werkt iig in TF2 en CS:GO.
Volgens mij werkt dat in elke source game als je maar bij de console kan
Zijn er ook source games waarbij je niet bij de console kan dan?
Ja, games die op Source zijn gebasseerd maar niet van Valve zelf zijn (zoals Stanley's Parabole).
Correct

Edit: de fps counter is bij mij overigens wel ERG klein, makkelijk over het hoofd te zien, bij mij staat hij miniscuul rechtsboven in beeld bij Gmod.

[Reactie gewijzigd door skunkopaat op 5 januari 2015 14:05]

Voor zover ik weet kan dat bij veel games ook gewoon, bijvoorbeeld BF4.
perfoverlay.drawfps 1
Ik dacht dat in vele games nog altijd gewoon kon hoor.
Console activeren, juiste commando ingeven en je hebt de fps op je scherm.

In sommige games kan je zelfs een txt bestandje in de root zetten van het spel zodat het commando automatische uitgevoerd wordt en je het niet meer zelf iedere keer moet typen.

En ja, als dat allemaal niet werkt, is er nog fraps en co.
Dat is bij opnemen.
Heeft dus niks te maken met FPS counter.
Bij opnemen gebruikt fraps een software encoding layer (logisch) wat super zwaar is voor je PC, nu nogsteeds, als je een beetje kwaliteit wilt opnemen.
Echter heb je tegenwoordig bv van Nvidia Hardware encoded opnemen en dit merk je totaal niet op je game, omdat hun hier een speciaal plekje voor aanspreken op je GPU.
Daarnaast kan je idd vaak ingame alsnog de FPS krijgen, los van dit soort overlays.
Ik vind het alleen maar handig, maar gebruik hem al van Nvidia.
/cg_drawfps 1 /com_maxfps 333 iemand?
Jazeker! Spijtig genoeg lang vervlogen tijden ...
CoD1 en CoD2 !
Call of duty Black ops 1 ook trouwens.
Waar zijn de tijden dat je met een console command gewoon de FPS op je scherm kon toveren (Half Life/ Counter Strike anyone?)

Fraps had de nare gewoonte om je FPS naar beneden te halen als het draaide op de achtergrond. Hoewel dit gebaseerd is op ervaringen zo een jaar of 10 terug. In de tussentijd zijn de PC's een stuk krachtiger geworden natuurlijk en zal Fraps zelf ook wel wat optimalisatie gehad hebben :)
Die zijn er helaas niet,sinds CoD en BF uitkwamen. :+
Bij BF kan het wel gewoon via de console hoor... Zowel 3 als 4....
Kan nog hoor, bij battlefield is het iets van render.drawfps 1 of perfoverlay.drawfps 1
Ik denk dat Chame_Wizard bedoelde dat er helaas geen optimalisaties in Fraps zijn geweest sinds CoD en BF
Ik denk dat Chame_Wizard bedoelde dat er helaas geen optimalisaties in Fraps zijn geweest sinds CoD en BF
Ik het het over handmatige console commands die je kon invoeren,als je het nodig had. :P
Dat bedoel ik niet.
Wat bedoel je dan wel, want je pot ook:
Ik het het over handmatige console commands die je kon invoeren,als je het nodig had. :P
En dan zegt haarbal dus dat dat gewoon kan, maar dan bedoel je dat niet?
Gewoon op tilde drukken is niet meer van toepassing? :o
Dat kan dus nog wel gewoon. Druk op tilde, krijg command window, geef de handmatige console commando's op die je wil.
Mijn laatste reactie: Maar waar ga je in hemelsnaam naartoe met deze posts? Je had het toch over het onmogelijk zijn van handmatig console commando's invoeren?
Het is al uitgelegd door anderen.
cod 1, 2 en 4 konden het iig wel, nieuwere weet ik niet. Volgens mij was het zelfs ook cl_drawfps 1.
cod 1, 2 en 4 konden het iig wel, nieuwere weet ik niet. Volgens mij was het zelfs ook cl_drawfps 1.
Ik speel helaas geen CoD. :+
Mooie toevoeging. Alleen een beetje laat naar mijn mening.
Waar je voorheen altijd eerst Fraps aan moest zetten heb je het nu standaard in je Nvidia software bijvoorbeeld.
Inderdaad tegenwoordig zie je ook de FPS via Shadowplay in je scherm staan.
Nog niet iedereen heeft Shadowplay ;P, ben zelf eigenaar van 2 gtx 570 kaartjes in sli. Deze ondersteunen dat nog niet.

Zelf gebruik ik Fraps wanneer ik mijn FPS wil zien. Alleen heb ik hier eigenlijk vrijwel nooit behoefte aan. Misschien bij het instellen van de graphics om te zien hoe je pc presteert.
Thanks voor de tip, nooit geweten :D :9
1x aanzetten en hij doet het. Zelfs met Netflix staat er netjes mijn fps rechts bovenin :P
Goede feature, heb het meteen geactiveerd, werkt alleen als je steam overlay aanstaat btw. :)
Kan je beter MSI Afterburner gebruiken als FPS je interesseerd. Met een toets kan je die aan of af zetten en je CPU en GPU temp/memory/gpu en frequenties ingame checken en kan je ingame je OC profielen ingame kiezen. En staat totaal los van de overlay.

Maar misschien een goede feature voor de leek die wil weten op hoeveel FPS z'n spel draait maar veel nut heeft het niet.

[Reactie gewijzigd door Nees op 5 januari 2015 16:19]

Als FPS je interesseert maakt het geen bal uit of je MSI Afterburner gebruikt of de Steam overlay |:( Al die andere dingen zijn misschien interessant, maar niet iedereen hoeft dat te weten. Het is dan juist handiger om gewoon de Steam overlay te gebruiken aangezien je dan niks extra's hoeft te downloaden en/of te installeren.
Een echte gamer wil dat wel weten. Schokken in je spel? Ah, m'n RAM zit vol, dan maar geen Ultra textures. Mmmm, GPU draait niet op 100% voor die spel? Kan ik nog wat extra clocken voor dit spel. Oh, deze draait wel 100% GPU, stapje terug nemen om crashes te vermijden.

En voor sommige games, wegens bugs, moet je de overlay uit zetten, omdat het spel kan crashen. Het is een veel voorkomende "fix". Dan heb je niks aan die FPS als je dat net in dat spel wil checken.

Maar zoals ik al zei... |:( Het kan voor een leek goed genoeg zijn... Maar ik zie geen andere reden dan tweaken dat je je FPS wil weten. En zijn die andere tools een stuk beter.
Het is maar wat je een "echte gamer" vindt. De gamer die jij beschrijft is namelijk maar één type gamer, en lang niet elke gamer is zoals jij beschrijft. Jij beschrijft een tinkerer/tweaker/enthusiast: iemand die het liefst alles op de hoogste settings draait en de hardware zodanig afstelt dat deze zo goed en stabiel mogelijk presteert. Dat is bij lange na niet hoe elke gamer is.

Pro gamers hebben hier over het algemeen totaal geen tot weinig interesse in, bijvoorbeeld. Veelal geldt voor pro gamers dat de framerate boven alles gaat. Dat betekent dat menig pro gamer geen enkel probleem heeft met spelen op erg lage (dan wel de laagste) grafische settings.

Games die crashen door de Steam overlay komen inderdaad voor, maar het is niet een algemeen probleem. FPS counters van andere programma's laten hun informatie ook d.m.v. een overlay zien, overigens. De implementatie is anders, maar dat is net zo goed een overlay die ook voor problemen kan zorgen.

Het is natuurlijk altijd goed om alternatieven te hebben, maar je kunt er niet omheen dat het enorm handig is om zoiets basaals als een FPS counter meegeleverd te krijgen met de software die je toch al geïnstalleerd hebt (in plaats van dat je een extra programma erbij moet halen). Als je niks meer nodig hebt dan een FPS counter voldoet dit.

Maar goed. Inderdaad, andere programma's kunnen meer data weergeven, maar niet iedere gamer heeft interesse in die data. Voor zoiets als een FPS counter maakt het niet uit welk programma je gebruikt. Het ene programma zal niet beter zijn "geijkt" dan het andere. Doen alsof je geen "echte gamer" bent als je geen interesse hebt in de extra data is onzin.
Hier ook gelijk geactiveerd, kan ik eindelijk eenvoudig zien in hoeverre SteamOS en Windows verschillen van elkaar. Mooie feature, wel vreemd dat dit nu pas beschikbaar komt trouwens.
Hoe dan? Zit ie in de steam overlay? Zit ie in steam zelf terwijl je 'lekker' aan het winkelen bent?
Het zal vast uitgelegd staan op http://steamcommunity.com...mClientBeta#announcements en anders staat daar wel een linkje naar de support pagina van Steam.
Mag hopen dat je onder het winkelen de 60fps wel haalt :+
144hz Mustard Rice111111!!!!! /s
Lezen is een kunst.

"De fps-teller werkt via de Steam Overlay."
Dit stond nog niet in het artikel toen ik deze reactie schreef.
Leuk, maar toch voor nu nog liever Afterburner zodat ik het ook fatsoenlijk in Origin / uPlay titels kan gebruiken..
Het is een heel subtiel klein tellertje links bovenin. Niet echt nieuwswaardig lijkt mij.
Leuke feature, helaas kun je nog niet de grootte, kleur en positie van de counter aanpassen.
Leuke toevoeging voor de mensen die het zo willen gebruiken. Rivatuner Statistics Server blijft voor mij toch het beste werken vooral omdat je ook de framerate kan cappen.

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 5 januari 2015 14:52]

Onder Linux werkt deze FPS teller ook, dus OpenGL is ook ondersteund.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True