Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

De ontwikkelaars van Hatred mogen hun spel weer promoten op Steam Greenlight. Valve heeft zijn beslissing om de shooter te verwijderen herzien. Op het platform wordt de populariteit van games gepeild en op basis daarvan kan Steam-publicatie worden afgedwongen.

Valve heeft geen goede beslissing genomen, zo staat in een e-mail beschreven die afkomstig lijkt te zijn van Valve-ceo Gabe Newel. Hatred is vervolgens opnieuw op Greenlight geplaatst. Op het platform wordt de populariteit van bepaalde games gepeild en vervolgens besloten of een game via Steam uiteindelijk wordt gedistribueerd. In het bericht biedt Valve ook zijn excuses aan het ontwikkelingsteam achter Hatred.

Destructive Creations kondigde de shooter in oktober aan. In de game wordt gespeeld als een personage dat genoeg heeft van het 'waardeloze' menselijk bestaan. Het doel is om zoveel mogelijk mensen te vermoorden. In de beschrijving staat vermeld dat er geen regels zijn en het personage toont geen genade of medeleven. De gamer moet ook gewapende tegenstanders ontwijken of verslaan.

Op basis van de content die Valve had gezien, werd de game in eerste instantie van Greenlight verwijderd. Het ontwikkelingsteam respecteerde die keuze, zo schreef Destructive Creations op zijn eigen site. De ontwikkeling van het spel zou door de blokkade niet in gevaar komen. Uiteindelijk is Valve op zijn beslissing teruggekomen en is Hatred alsnog toegang tot Greenlight verleend. De game moet in het tweede kwartaal van 2015 voor Windows verschijnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Er zijn wel meer spellen dit scenario hebben alleen het iets minder direct en hard in de omschrijving zetten. Painkiller anyone? Edit: in mijn herinnering waren het mensen en geen demonen excusez moi!

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 17 december 2014 14:09]

Painkiller was bij lange na niet zo bizar als Hatred, bij Hatred is er totaal geen verhaallijn, en stap je in de jas van een pure psychopaat die alles en iedereen om zich heen wilt vermoorden.

De enige game van dit formaat die het zelfde uitgangspunt had was Carmageddon, waar je ook als een pure psychopaat, de mensen om je heen kan vermoorden.

Maar persoonlijk heb ik totaal geen moeite met games als deze, als men 'killing spree' wilt gaan, doet men dat toch wel, met of zonder deze type games te spellen, denk dat het zelfs stress verlagend kan zijn om Hatred te spelen.

[Reactie gewijzigd door player-x op 17 december 2014 14:45]

Vergeet games als Postal en ManHunt niet, die doen vrijwel hetzelfde als Hatred, zo niet "meer", en worden ook gewoon op Steam verkocht.

Beetje offtopic; maar wist je al van de Carmageddon reboot? (ook op Steam)
Ben ik het niet mee eens. Manhunt had weliswaar een bizarre aanloop naar een verhaal, maar toch, er was min of meer een opzet naar al het geweld. In Postal is het geweld zover ik weet zelfs optioneel.
Postal 2 wel, alhoewel, sinds het opnieuw uitgegeven is is dat niet meer mogelijk omdat je ook door apocalypse weekend moet spelen. Postal 1 was je ook verplicht om te moorden. Overigens vind ik het spel wel enorm veel lijken op een moderne postal 1
Carmageddon kun je gewoon winnen door de laps te rijden.
Sterker nog, je kunt op 3 manieren winnen (en voor 100% saves moet dat ook)
1. Laps rijden
2. Alle levende dingen op de map vermoorden (Koeien/Mensen/Zombies*)
3. Alle andere competerende auto's mollen

*Zombies alleen in bepaalde versies van de game
Postal, Postal 2, etc. staan ook gewoon op Steam. Het probleem met deze titel was dat een bepaalde branche van de game 'journalistiek' verkondigde dat het werd ontwikkeld door neonazi's, etc. Waardoor er nogal wat ongefundeerde ophef over bestond.

Dat dit is terug gedraaid komt omdat een ander deel van de game journalistiek Valve ter verantwoording riep waarom deze titel specifiek was verwijderd en andere titels met dezelfde 'boodschap' nog gewoon te koop waren. Welke regels er precies geschonden waren en dat Valve zijn eigen Greenlight op deze manier nog veel verder onderuithaalt (laat fans beslissen).

Maakt niet echt uit, het zou mij uiterst verbazen als deze slecht uitziende game door Greenlight heen komt. Maar daar tegenover staat de enorme media hype...
Ik zou toch eerder Quarantine dan Carmageddon noemen.
Quarantine was gewoon taxi rijden hoor. Kon ook prima zonder mensen over te rijden. Daar zou ik wel graag een remake van willen zien. Wat een heerlijke sfeer had die game.
Carmageddon kon je ook uitspelen zonder mensen te doden.
State of Emergency komt veel dichter in de buurt bij dit dan carmageddon kwa doelloos hulpeloze onschuldige mensen in massa afmaken.
Er zijn er altijd wel die zich door dingen laten beÔnvloeden. Is het niet door een spel dan is het wel door iets anders. Zoiets hou je niet tegen en door het te verbieden evenmin.

Persoonlijk vind ik dit spel geen hol c.q. drol aan (buiten dit speel ik wel TF2, BF4, WoW e.d.), maar om anderen n.a.v. een gewelddadig spel o.i.d. iets aan te doen? Geen denken aan..

[Reactie gewijzigd door born4trance op 17 december 2014 22:03]

Painkiller is niet het sterkste voorbeeld, maar Postal en dergelijke staan ook op Steam. De scheidingslijnen zijn erg dun. Spellen als GTA en Call of Duty draaien natuurlijk ook voornamelijk om geweld, maar dan iets meer in een verhaalvorm of met een iets ander doel. De meeste games hebben wat meer onderscheid tussen vriend en vijand / doelwit en onschuldige, maar Hatred is niet de eerste game zonder een dergelijk onderscheid. Volgens mij moet iedereen zelf de morele grens leggen tussen wat je wel en niet wilt spelen; wat je al dan niet te ver vind gaan.

Maar los daarvan is het aan Steam of ze dit spel willen aanbieden. Er zijn leeftijdsgrenzen binnen Steam en Hatred komt uiteraard alleen beschikbaar voor volwassenen. Wie deze game niks vind, kan 'm natuurlijk gewoon niet kopen. Als Steam dit spel zou weigeren op basis van de inhoud, dan kom je in een lastig hellend vlak terecht waarbij honderden andere games ook ter discussie zouden moeten staan. En dat lijkt me niet wenselijk.

Het enige wat ik jammer vind, is dat de media het spel van een spotlight voorzien door dit hele debacle. Dat het spel verkocht mag worden, daar kan ik nog net inkomen. Maar we zouden dit spel volgens mij geen aandacht moeten geven alleen vanwege de shockerende inhoud. Spellen zouden aandacht moeten krijgen op basis van de potentie, de originaliteit, de kwaliteit, enz, en niet omdat het zo spraakmakend of gruwelijk is. Wat mij betreft had het spel dus gewoon op Steam gezet kunnen worden zonder al die media-aandacht, zodat alleen degenen die er specifiek om zoeken, het zouden vinden.
Ik dacht dat het probleem was dat het ontwikkelingsteam onder leiding staat van een neo-nazi? En dat met die gedachte het spel ineens een stuk minder "ach het is maar geweld" is?

Edit: source http://www.pu.nl/artikele...een-stel-poolse-neonazis/

Edit2: Of niet dus, zoals hieronder besproken. Gelukkig maar dat ik "ik dacht" had getypt

[Reactie gewijzigd door anargeek op 17 december 2014 15:06]

Ik snap zo niet wat het verband is met een neo-nazi en doelloos geweld.
Ja, deze mensen zijn niet echt aardig tegen mensen met een andere afkomst of geaardheid maar Hatred discrimineert niet tussen zijn slachtoffers.
Dat is dus niet waar. Wel jammer genoeg een makkelijke manier om iemand zwart te maken.

http://www.polygon.com/20...azi-anti-islamic-responds
En net dat neonazi gedeelte bleek complete onzin te zijn: Een verzinsel verspreid door een beruchte tumblr groep die het liefst van al alle geweldadige games/games met te onzedig geklede vrouwen gebanned wil zien. Ze extrapoleren een enkele like op een rechtse facebook groep (die daarna weer ingetrokken werd) naar "De studio is een hoop neonazis", wat door de studio zelf als "complete bullshit" afgedaan is.


Zware faal van PU om die anti-games propaganda klakkeloos over te nemen.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 17 december 2014 15:31]

Dat is dus niet waar, en zijn waarschijnlijk een hoop geruchten die de wereld in zijn gegooid om ze zo slecht mogelijk af te schilderen.

Interview met CEO:
http://www.polygon.com/20...azi-anti-islamic-responds

OfficiŽle reactie op nazi-beschuldigingen:
http://www.polygon.com/20...hanks-press-for-attention
Nou, ik heb het even gelezen maar echt alles wordt uit de kast gehaald om ze weg te zetten als neo-nazi's. Bijvoorbeeld het feit dat de hoofdrolspeler blank is en sommige mensen in het spel niet. Dus is het racistisch. Volgens hen dan. Verder zouden Żołnierze wyklęci "een stel Poolse anti-communistische neonazi's dat demonstreert met White Pride vlaggen" zijn. Dat is complete onzin. Żołnierze wyklęci vocht tegen de Russen en bestaan dus al niet meer sinds WOII over is. Ook wordt er verteld dat de CEO de Polish Defense League heeft geliked op Facebook. Dat is een partij die vind dat de islam niets te zoeken heeft in Polen. Dat maakt van de aanhangers nog niet direct neo-nazi's, nog niet eens racistisch (al zullen er ongetwijfeld ook racisten en neo nazi's onder de aanhang vallen).

De (tumblr-)blog waar het vandaan komt beschrijft zichzelf trouwens als volgt:
"FNVG is an independent blog keeping you up-to-date on toxic behavior and offensive content (sexism, racism, homophobia, transphobia, and more) in the games industry."

"Independent", yeah right. Zij draaien juist op zoveel mogelijk onrust en vage geruchten.

[Reactie gewijzigd door i7x op 17 december 2014 15:16]

game nog niet gezien maar postal 2 word toch ook gewoon via steam verkocht? is naar mijn idee net zo game als hier word omschreven?
Postal 2 heeft meer een "voor de grap" gevoel. Zelfde type spel als de oudere GTA spellen eigenlijk.
Probeer Postal 1 is te spelen. Dat is een "spel" waarvan het serieus gehalte op 100% staat en de grapgehalte op 0%.
Ik game graag een potje en ben tijdens het game totaal niet vies van een potje knokken maar zowel postal 1 als 2 heb ik na korte tijd spelen weer van de computer verwijderd omdat ik beide eigenlijk te grof vindt. In beide gevallen is het gevoel dat het ""voor de gein" is te dun voor mij om ervan te genieten. Maar ieder zijn ding.

GTA daarin tegen vindt ik vooral leuk om andere redenen dan het neerschieten van omstanders. Dat het kan staat vrij, en bij zo'n game voegt dit toe aan de immersie, het hoort erbij. Maar in zowel postal 1/2 als hatred lijkt het er doel bewust om te gaan om mensen op zo'n bruut mogelijke manier af te slachten. Dat gaat me te ver en doet mijn plezier dat ik aan een game beleef niet ten goede.
Zijn er dan games die jij niet 'voor de gein' speelt?

Zolang het duidelijk blijft in de game, dat het een game is, moet het kunnen. Zodra er echte plaatsnamen/persoonsnamen/... gebruikt worden en je de link met de realiteit gemakkelijk maakt, gaat er over imo.
Je hebt gelijk, voor iedereen is die grens gewoon anders. Maar ikzelf vond het te grof. Maar ik ben ook het soort persoon dat in bijvoorbeeld GTA de voetgangers probeert mis te rijden ;)
Postal 1 en 2 zijn helemaal niet te vergelijken met elkaar. Weet je zeker dat je 1 hebt gespeelt?
Postal 2 en de GTA spellen daarintegen komen wel erg in de buurt. Geen van de 2 spellen verplicht je om onschuldigen neer te knallen.
Ik weet het niet precies, hoe stond toen op een oude twilight cd volgens mij. Je kon mensen ook in de mond zeiken enzo, dat weet ik nog wel, maar ik dacht dat da portal 2 was?
Het excuus van velen is dat Postal 2 satire is. Een parodie, if you will. Het komt iig allemaal op hetzelfde neer: achterlijk veel mensen op de bruutste manier afslachten. Postal 2 probeert dit goed te praten onder het mom satire, Hatred niet. En daar vallen veel mensen schijnbaar om.
Postal was dat zeker niet. En dat is ook gewoon beschikbaar via Steam.
Valve respecteert vrijheid van meningsuiting heel mooi dit.
Ik zie niet in wat dit met vrijheid van meningsuiting te maken heeft.
Valve kan ervoor kiezen om dit product niet in de "greenlight" sectie aan te bieden vanwege morele overwegingen. Dat betekend dat je dus geen keuze hebt als community om het spel beschikbaar te WILLEN stellen.

Ergo de opmerking: "respect voor vrijheid van meningsuiting"
Valve heeft ook gewoon Terms of Services voor ontwikkelaars die hun content via Steam willen verspreiden. Als je daar niet aan houdt, dan kan je verwijderd worden van Steam. Lijkt mij niet zo vreemd en niets met vrijheid van meningsuiting te maken te hebben. Dat is een kwestie van je niet aan de spelregels willen houden.

Bovendien zijn er nog genoeg andere mogelijkheden om je spel aan de man te brengen, je kan desnoods een download op je eigen site neerzetten.
Gezien Postal 1 en Manhunt ook in hun assortiment staat, betwijfel ik het dat enige TOS betreft geweldadigheid hebben. Of in ieder geval niet waardoor hatred opeens niet op Steam zou mogen.

En Steam is zo'n grote speler op de PC markt, dat als je als developer niet op steam komt, je al gedag kunt zeggen. Zelfs het verschil tussen de frontpage van Steam en ergens achterin de pagina's komen kan een game breken of maken.

Daarom heeft Steam Greenlight opgezet, zodat de community kan kiezen. Moeten ze nu niet opeens uitzonderingen gaan maken.
Ik heb de Terms of Service voor ontwikkelaars van Steam nooit gelezen, maar ik kan me heel goed voorstellen dat die wel een clausule bevatten waarin Valve het recht heeft om bepaalde content te verwijderen als die ze niet aanstaat.
En Steam is zo'n grote speler op de PC markt, dat als je als developer niet op steam komt, je al gedag kunt zeggen. Zelfs het verschil tussen de frontpage van Steam en ergens achterin de pagina's komen kan een game breken of maken.
Steam is het enige platform wat nu kleine ontwikkelaars zo laagdrempelig toegang verleend. Origin is bijvoorbeeld exclusief voor EA. Maar er zijn alternatieven, je kan altijd via je eigen site het spel aanbieden. Minecraft koos er bijvoorbeeld voor om geen gebruik te maken van Steam of andere platformen en het heeft ze geen windeieren gelegd.
Daarom heeft Steam Greenlight opgezet, zodat de community kan kiezen. Moeten ze nu niet opeens uitzonderingen gaan maken.
Zoals ik eerder schreef, ik denk best dat Valve e.e.a. aan de poort weigert. Als ze klakkeloos alles maar aanbieden dan kan het hun ook schaden als daar iets ongewenst tussen zit.
Die clausule hebben ze vast wel. Steam is en blijft baas over wat ze in de winkel zetten. Dat beweer ik ook niet. Wat ik bedoel is dat ze geen bepaalde voorwaarden hebben over wat wel of niet zou mogen qua gewelddadigheid. Anders zouden we ze direct voor hypocriet kunnen uitmaken. Zie Postal 1 en Manhunt.

En over alternatieven gegesproken; via eigen site verkopen is bijna niet te doen. Je moet een belachelijk goede PR/marketing hebben om hetzelfde effect te krijgen als een week op de Steam front pagina staan.
Minecraft is eerder de uitzondering die de regel bevestigd.

Steam laat juist wel van allerlei rommel op hun store. Sinds ze niet meer zelfs de quality checks doen en dit overlaten aan Greenlight en aan publishers, zijn er echt genante ports, "hd"uitgaven en mobile games op Steam gekomen. En ze komen er gewoon mee weg omdat ze zo groot zijn.

Nu een disclaimer: ik doe er gewoon aan mee en koop ook de meeste games via Steam hoor :P
Als dit omschreven staat in Valve's T.O.S., dan zouden zij zichzelf hiermee in de voet schieten want, als het hek van de dam is kunnen meerdere "schokkende" games worden aangeboden.

Als dit niet zo is, en ze hadden het spel op eigen vooroordeel geblokkeerd, dan laten ze het toch aan de community over en word het dus een mening van de general public of het spel aangeboden moet/mag gaan worden.
Ergo de opmerking: "respect voor vrijheid van meningsuiting"
Afaik heeft Valve nergens mensen gehinderd een mening te uiten over het spel. Vrijheid van meningsuiting heeft in de verste verte niks met deze aangelegenheid te maken.
Mjah "vrijheid van meningsuiting"... zou ook niet echt zeggen dat het hierom gaat.
Echter is het wel goed dat Valve terug komt van zijn cencuur beslissing. Als Valve geen quality control wilt uitvoeren en het aan de mensen wilt overlaten (Greenlight) moet het nu ook niet opeens gaan nitpicken. Zoals andere al aangeven staan games zoals Postal 1 en Manhunt ook gewoon op Steam.
Nee, heeft daar niks mee te maken.
De community is over Valve heen gevallen omdat Steam Greenlight veel bagger in de store heeft staan en Hatred niet toegelaten werd.. Als je naar Hatred kijkt buiten het geweld om dan is het een serieus spel wat niet als quickcasher wordt verkocht, waarbij er genoeg spellen zijn die je kan kopen maar niks zijn en ook nooit wat zal worden.. pure bagger wat nog erger is dan de budget/guldengrabbelton Davilex spellen van vroeger waren.

Wel een mooi debakel voor Hatred omdat ze nu overal publiciteit hebben. Betere reclame hadden ze niet kunnen krijgen.
Ziet eruit als een Postal game...
Niets speciaals eraan, gewoon lekker knallen, in een spel natuurlijk.
Nu even afwachten tot de anti-geweld puppies gaan schreeuwen om aandacht.
Het ziet er inderdaad uit als Postal, maar dan nog bruter.

Ik ben niet anti geweld, en ik ga ook niet bewerend dat ik nooit Postal gespeeld heb maar ik snap waar mensen over vallen.

Dit is geen gewone schooter, dit is daadwerkelijk een moord simulator. Ga eens na in hoeveel spellen je word aangemoedigd om onschuldige en ongewapende mensen neer te schieten? En als het kan hoe seriues word het dan neer gezet?

Dit spel gaat zoals de makers zelf zeggen maar om een ding: zo veel mogelijk mensen vermoorden (dus niet eens gewoon neer schieten). Dit in een tijd waarin dit ook nog eens voor veel mensen gewoon de keiharde realiteit is. Dit soort figuren lopen regelmatig rond.

Los van etische kwesties en zo, ben ik van menig dat dit gewoon nergens meer over gaat.
Moet het kunnen? Ja mischien wel, moeten we het allemaal willen? Nee dat denk ik niet.
Ik ben altijd van mening geweest dat de figuren die dit tot uitvoer gaan brengen het toch wel gaan doen, vroeger gebeurde het ook en er word iemand verweten de president te willen vermoorden van wege een boek (wat verbannen werd) dus aanleiding vinden ze wel, maar ik vind ook niet dat we een uitgebreide handleiding die lijkt aan te moedigen hen in de schoot geworpen moet worden.

En ja ik speel GTA V (en alle delen ervoor), maar dit is gewoon zeer slechte smaak.
Slechte smaak hebben mag toch ook gewoon? Er mag toch ook nog steeds Pepsi en Heineken verkocht worden? Om maar een ander subjectief smaakverschil te noemen.

Door je af te vragen of je dit spel ook erg zou vinden als iedereen een clownsneus ophad, of alle mensen werden vervangen door zombies kan je vrij makkelijk toetsen of er echt iets aan de hand is of of je je beoordelingsvermogen laat leiden door mening en emotie. Conclusie: niets aan de hand, het is een spelletje.

Het staat Valve an sich vrij om, om wat voor reden dan ook, dingen van hun platform te weren, maar ik juich toe dat een publisher na even twijfelen gewoon "wacht even, het is gewoon een spelletje" denkt. Hiermee geven ze die ontwikkelaar wel een ongelofelijke bak extra publiciteit overigens.
Ja mischien wel, moeten we het allemaal willen? Nee dat denk ik niet.
Gelukkig dwingt niemand je om het te kopen/spelen.
Maar dit is gewoon zeer slechte smaak.Smaken Verschillen.
Moeten we het allemaal willen.Koop je toch gewoon niet?
Dit is daadwerkelijk een moord simulator?En GTA V niet drugs hoertjes en mensen uit de auto rukken en dood stampen?ch juist er zit een verhaaltje rond hoeveel drukken er niet op play knop om dan cheats er bij te haalen en gewoon op killing spree gaan?
Ziet eruit als een Postal game...
Postal 1 was 100% serieus. Het lag ook gevoelig omdat de basis was een post medewerker die om zich heen ging schieten was. Een incident dat ook daadwerkelijk meerdere malen was voorgekomen in de VS. Postal 1 stamt uit 1997, en (destijds) was het laatste schietincident met een postbode uit 1993. (En met eerdere incidenten in 1986, en tweemaal in 1991). In alle gevallen hadden de daders flink wat onschuldige omstander gedood of verwond voor ze uiteindelijk zelfmoord pleegden. Het einde van Postal 1 was ook dat je moest proberen om op een school zoveel mogelijk personen te doden.

En Postal 2 was nog smakelozer in mijn optiek. Het zat vol met homofobie, racisme, wreedheid naar dieren (kat als geluidsdemper) om maar even wat te noemen. Persoonlijk vond ik het veels te ver gaan om nog in goede smaak te blijven.

Het is ook de reden waarom men zo viel over Call of Duty: Modern Warfare 2. In de missie "No Russian" was het doel dat de speler meedeed in een aanslag op een luchthaven. Dat leverde ook een behoorlijke storm aan kritiek op en ook mocht het spel daardoor niet verkocht worden zonder aanpassing in enkele landen. Alhoewel in CoD de speler of de missie kon overslaan in zijn geheel of als je de missie speelde hoefde je niet te schieten.

Ik speel al heel lang een hoop shooters en ben dus op zich niet vies van dit soort spellen. Maar ergens trek ik ook nog de grens wanneer het spel ronduit smakeloos wordt. Dat laatste zal dus per persoon verschillen, wellicht dat iemand anders het hilarisch vindt een kat als geluidsdemper, maar ik haak af bij dergelijke zaken. No Russian zat ook al heel goed op het randje, zeker omdat je normaal in shooters de "good guys" speelt.

Hatred heeft ook als doel om zoveel mogelijk onschuldigen te doden zonder reden of doel. Althans, doelloos moorden is het doel geworden. Ik kan me heel goed voorstellen dat Valve daar niets mee te maken wil hebben. Uiteindelijk is het hun platform en zij bepalen de regels.
"En Postal 2 was nog smakelozer in mijn optiek. Het zat vol met homofobie, racisme, wreedheid naar dieren (kat als geluidsdemper) om maar even wat te noemen. Persoonlijk vond ik het veels te ver gaan om nog in goede smaak te blijven."

Punt is alleen wel dat in Postal 2 totaal geen verplichting is om geweld op vrije basis toe te passen. Je zal jezelf af en toe moeten beschermen (dat level waarin je gekidnapped wordt bijvoorbeeld) maar het betrekken van onschuldige mensen is toch echt iets wat de speler zelf doet.
Dit dus, je kunt gewoon netjes je melk betalen, of apu doodschieten. Choice is yours. Om dan een spel de schuld te geven van je eigen zieke gedachten.
En Postal 2 was nog smakelozer in mijn optiek. Het zat vol met homofobie, racisme, wreedheid naar dieren (kat als geluidsdemper) om maar even wat te noemen. Persoonlijk vond ik het veels te ver gaan om nog in goede smaak te blijven.
Het zat inderdaad vol met die dingen, maar alles was te verklaren door subtiele verwijzingen naar eerdere controversiŽle onderwerpen en is net als GTA een parodie op hoe hypocriet de samenleving kan zijn.

Als je een politie uniform draagt, zullen agenten vrijwel niets doen als je geweld gebruikt tegen andere mensen, en ze gebruiken zelf zeer veel geweld tegen random NPC's, zelfs als ze al op de grond liggen. En kan je op een bepaalde dag een gimp die anders in de gay bar zit het spel Fag Hunter zien spelen in een arcade hal. Ook zijn de katten op meerdere manieren te gebruiken. Je kan ze inderdaad op een gun schuiven, maar je kan ze ook lokken met cat nips, als je ze daarna los laat zullen ze in een tasmanian devil tornado je vijanden aanvallen.

Er zijn een hele hoop verwijzingen naar eerdere incidenten en een hoop critische punten op de maatschappij, maar je moet ze zelf vinden. Het word niet zo enorm door je strot geduwd op een "o kijk eens naar deze reference die we maken, wat zijn we toch edgy en intelligent" manier die je terug ziet in dingen zoals Family Guy en in mindere mate GTA. Voor mensen die iets niet snappen als het niet kompleet voor uitgekauwt is zullen het al snel op vunzige humor gooien zonder moeite te doen om de boodschap te achterhalen en zich te verdiepen in de spelwereld. De keuzes zijn geen gescripte good or bad opties waarbij een NPC character toch nog even toe moet lichten "hoe moeilijk het dilemma wel niet is" en je na je keuze nog even toe moet bevestigen hoe goed je keuze was of wat voor monster je wel niet bent voor je keuze. Postal laat dit aan de speler om dit te herkennen en in te zien.

Postal is gewoon een stuk subtieler er mee. Dit valt vooral heel erg op als je de game speelt zonder geweld te gebruiken. De Postal dude word op alle manieren tegen gewerkt, gekleineerd, onterecht beschuldigd, en aangevallen terwijl je zelf deze mensen geen kwaad gedaan hebt. het probeert je in de mindset te zetten van iemand die een massamoord plant, en als je zie hoeveel mensen alleen de gewelddadige manier spelen, kan je ook zien dat het wel iets zegt. De game geeft geen enkele reward voor geweld, dus de enige reden om geweld te gebruiken voor de speler is omdat het "leuk" is. Mensen vinden het leuker om de week door te lopen door alles in zicht te vermoorden dan een normaal leven te leiden en iedere dag gekleineerd en aangevallen te worden door NPC's, wat voor hun de context is om de rampages goed te praten.

[Reactie gewijzigd door PricewatchJunk op 17 december 2014 17:46]

Kan ik hier zomaar neerzetten dat mij dit wel wat lijkt zonder opgepakt te worden ? :+

OT: Goede zaak dat Steam netjes excuus maakt en alsnog overgaat tot aanbieden van de game. Ze steken de hand in ieder geval in eigen boezem. :)
Waarom niet?
Het is maar een spel, weliswaar niets voor mij :)
Zolang jij fictie en realiteit kan onderscheiden lijkt me dit geen probleem.

Ik zeg nog steeds dat het de grootste onzin is dat mensen negatief worden beÔnvloed in zo'n manier dan men hun leven erop aan gaat passen om dit soort ideeŽn in realiteit toe te gaan passen.

Als mensen aan het moorden gaan slaan zit er sowieso al iets niet goed bekabeld in je bovenkamer, daar zal dit spel niets aan toe voegen.
Geef je mening en leef je uit.....in het spel :Y)
Deze valt wat mij betreft ook in de categorie 'hersenloze knaller'. Leuk dus :) Eigenlijk is dit de modus die GTA mist, full-on psycho zonder politie die je lastigvalt.

An sich snap ik de ophef, ja, in Postal2, Manhunt en GTA doe je dezelfde dingen maar daar zit nog een soort van verhaal achter, waardoor we het als mens redelijker vinden. Objectief gezien maakt dat echter niet uit. In GTA kan ik ook de massamoordenaar uithangen zonder iets met de verhaallijn te doen. Nu Valve aangeeft dat dit spel er weer op mag meten ze weer gewoon met 1 maat.
Ik volg deze game al even en wil het sowieso een kans geven. Dat dat nu ook via Steam Greenlight kan is voor mij alleen maar beter.

En ja, het is best een heftige game. Maar dat was Carmageddon vroeger ook. En die game heb ik uren gespeeld. Rij ik nu ook bewust mensen omver? Neuh.

Dus indien je wel gevoelig bent voor dit soort invloeden, lekker de game laten liggen. Ben je er niet gevoelig voor, net als ik? Game on!
Ikzelf wil dit ook best een kans geven. Echter wil ik wel een kleine kanttekening bij jouw opmerking maken.

In het Carmageddon tijdperk was het nog niet zo moeilijk door de illusie bubbel heen te prikken aangezien je de pixels praktisch kon tellen op op je beeldscherm.
Met de realistische graphics van tegenwoordig denk ik dat het al bij een stuk meer mensen zal gaan knagen.

Met de komst van VR brillen, omni threadmills en pakken waarin je daadwerkelijk de pijn uit een game kan voelen, ben ik benieuwd waar ik voor mijzelf de grens ga trekken.

Ik denk dat ik het nog wel ga mee maken dat ik een game niet zal spelen omdat het onderwerp dermate schokkend is en de manier van spelen te realistisch is. Dit is nog niet die game.
De grens ligt op dezelfde plek als altijd: op de zeer duidelijke scheidslijn tussen echt en nep.

Van deze discussies zullen we nooit af zijn, het begon bij het uitspreken van dingen die je niet mag doen (vrijheid van meningsuiting), daarna kwam het opschrijven (boeken) van dingen die in de echte wereld niet kunnen of mogen, daarna ging het over het laten zien van die dingen (film), nu gaat het al een paar decennia over het virtueel naspelen van dingen in steeds meer detail (games) en over honderd jaar gaat het over weer iets anders.

Dat maakt de discussie niet overbodig, alles dat mensen over onderwerpen laat nadenken en discussieren is goed voor de ontwikkeling van de maatschappij. Dingen tegenhouden of verbieden stopt ook het denkproces, dat vind ik persoonlijk minder wenselijk.

Wat niet wil zeggen dat je de game MOET spelen natuurlijk. Er is ook zat zooi waar ik van huiver (voetbalspelletjes, brrrr) :).

[Reactie gewijzigd door Jheroun op 17 december 2014 16:35]

Dit doet me denken aan de eerste Postal game, qua gameplay en dat het omstreden is.
Over de nieuwste Carmageddon game op Steam had Valve toch ook geen commentaar? :+

Als ik de gameplay van dit spel bekijk gaan we hier nog wel meer over horen.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 17 december 2014 14:12]

Het doet me eerder denken aan Manhunt, waar ik wel degelijk zieke onderbuikgevoelens van kreeg... Heb het ook maar een klein stukje geprobeerd. :|
Overigens vind ik het niet per definitie verkeerd dat zulke games bestaan. Er zijn voldoende films die grafischer en creatiever met de dood omgaan (noem een Saw-serie bijvoorbeeld).
Mooi, vind het sowieso nogal een rare regel om normale 'mature' content op basis van het maturity aspect te bannen. (het is geen vage porno ofzo, maar gewoon standaard geweldadigheid).
Met paranautical activity hadden ze tenminste nog een punt (miniem in mijn ogen maar wel valid)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 17 december 2014 14:11]

Ach, Carmageddon kreeg ook de volle laag, Bully idem, dus het is blijkbaar toch een riskant topic voor politiek correcte bedrijven. Je krijgt er hoe dan ook van links of van rechts van langs, dus ik denk dat Gabe hier simpelweg de slimste beslissing genomen heeft, en het spel verkoopt.
offtopic:
In theorie zou het onwaarschijnlijk moeten zijn dat GabeN deze keuze gemaakt (want non-hierarchische organisatie structuur op papier) heeft, denk dat vanuit een praktisch oogpunt dit wel het geval is

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 17 december 2014 14:23]

Prima dat de vrijheid van meningsuiting hier wordt gerespecteerd. Ook zeer lovenswaardig dat VALVE zich hier niet laat leiden door eigen smaak of maatschappelijke druk!

Echter walg ik van het plot en de trailer die ik zojuist heb bekeken. Ik kan niet begrijpen dat menselijk leed in zo'n commercieel entertainment jasje gestopt kan worden.
Om de vergelijking met FPS shooters maar meteen te maken. Dat soort spellen gaat naar mijn mening meer om het verdedigen van een land/moraal/standpunt en de mogelijke heldhaftigheid daarvan tegen een 'boze' bewapende tegenstander. Maar het nutteloos uitmoorden van hulpeloze en onschuldige mensen in Hatred... dat gaat mij een paar stappen te ver.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door amoen op 17 december 2014 14:22]

Alleen heeft dit niets met vrijheid van meningsuiting te maken. Vind het spijtig dat die term tegenwoordig te pas en te onpas word gebruikt om alles goed te praten.
ok, vrijheid van "uiting" dan. waaronder ook je mening valt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True